*MarrasMassutII MARRASKUUSSA!! '08 ~korkattu~:) *

Moikka moi!

piiku2, synnytyskokemuksella en voi kommentoida tohon sun pissa-kakka-kysymykseen, mutta täälläkin kuulemma annetaan sairaalaan tullessa suolentyhjentävää. Tosin se on vapaaehtoista. Mutta ilman ei ole ammeeseen asiaa, sanoi mun kätilö... Taidan mäkin haluta semmosen ruiskeen - jos ne vaikka antaa jotain kohdunsuuta pehmentävää...on sitten ehkä mukavampaa, kun suoli on tyhjä. Yks karmeimmista kokemuksista oli vuosi sit kesällä, kun sain keskenmenon, eivät tyhjentäneet suolta, mutta sain kohdunsuuta pehmentävän kapselin. Ihan tuskissani olin ja meinas joka päästä tulla tavaraa, mutta vessaan en enää saanut nousta!!! Huh huh, edelleen puistattaa. Miellyttävää kuultavaa - sori!!! Mutta mulle on tosta jääny traumat...

Mulla on taas joku samperin alapäätulehdus, kun kutittaa järtsysti ja valkkari on kokkareista ja keltaista...varmaan taas ne streptokokit, jotka edes muutamaks viikoks hoidettiin pois. Huvittais hoitaa se ihan itse pois lääkärin määräämällä voiteella, mutta jotenkin ajatus, että vauvan pää on "seinän takana" ja voi muutenkin syntyä minä hetkenä hyvänsä, ei innosta. On kai kärsittävä synnytykseen asti ja toivottava, että saa antibioottia tarpeeks ajoissa. Oon koko raskauden aikana ollut ehkä kuukauden päivät tulehduksitta!

Huomenna laskettu aika... Kyllä on niin kivuttomat viime yöt ollu...ei merkin merkkiä tulevasta... Kutittaa vaan niin hemmetisti!!! :$ :( :ashamed: Kaipa se syntyy, kun on syntyäkseen...

Jaksamista teille!!!

Ellie 39+6

:wave: :wave: :wave:

Ellie, meillä onkin sama laskettu aika! Mun siskolla tuntui supparit ekaa kertaa koko raskauden aikana vasta kun synnytys alkoi, joten älä vielä heitä toivoa!!

Joku kyseli noista vesien menosta. Mun äidillä on toinen synnytys ja siskolla eka synnytys käynnistynyt vesien menolla. Jotenkin odotan että josko mullakin kastuisi pöksyt :D
Suppareita on kuitenkin ollut, joten ei sitä koskaan tiedä miten, milloin ja miten päin tää alkaa...

Täällä myös yksi, jolla alkaa odottaminen käydä tuskalliseksi.. Laskettu aika maanantaina...edellinen lapsi syntyi "jo" 38+2 ja ajattelin että kyllä "Lempikin" ajoissa tulee. (24.11 on Lempin nimipäivä)... mutta ei mitään sellaista tuntemusta, että voisi syntyä lähiaikoinakaan... Olen hyvässä kunnossa, jaksan liikkua ja touhuta ja yötkin nukun suht hyvin (mitä nyt vessassa välillä 7 kertaa - välillä vain 2), mutta silti vaan kärsivällisyys on tiukoilla. On pakko keksiä jotain tekemistä, että ei koko ajan ajattelisi vain tätä raskautta.. Netti on kyllä ihana vertaistuki! Ja täällä tuleekin käytyä tosi usein. Voikohan se synnytys alkaa ilman mitään isoja edeltäviä tuntemuksia...siis niin että yhtäkkiä alkaa synnytyssupistelut tai lapsivesi menee ja sitten se onkin menoa... sitä toivoa vielä elättelen, sillä muutenhan tässä menee ikuisuus. Mukavaa päivän jatkoa ja kuulumisiin! Ihanaa että aurinko paistaa täällä länsirannikollakin... ja nauttikaahan te, joilla on lunta! Tänne syntyvät ehkeivät koskaan pääse hiihtämään ja nauttimaan lumihangista....sitä se ilmastonmuutos teettää..

Ellie :D mä ajattelen ihan samoin... Lisäksi mun supparit on viime aikoina olleet aika vähäiset, mutta tosi kipeät. Eilen äitiyspolilla kysyinkin lääkäriltä että kuinka pitkään mun pitää olla kotona niiden kipeiden kanssa jos niitä useampi tulee. Lääkäri sanoi, että jos on toosi kipeitä niin lähde vaan heti, mutta jos ei kipeitä, niin pitäisi odotella toistuvia parisen tuntia.

Tuosta lapsivesien menosta.. tietty se hyvä puoli siinä on jos ne menee ensin, että tietää varmasti milloin mennä sairaalaan, mutta mä taas toivon etteivät ne mene, koska supistukset muuttuvat minulla ainakin lapsivesien menon jälkeen ihan he****tillisiksi! (anteeks....) Kun supistukset luonnostaan voimistuvat ja lapsivedet vielä sisällä, niin minä ainakin itse "ehdin" synnytyksen mukaan. Lapsivesien menon jälkeen meno on yleensä niin huimaa minulla, että meinaa mennä överiks ja siksi oonkin viisastuneena pyytänyt puudutuksen ennenkuin olen luvan antanut puhkaista kalvot. Sitä en tosin tiedä, et jos kalvot puhkeaa itsestään, et onko ne supistukset sit heti sellaisia rajuja kuin että jos ne puhkaistaan.. minulla ei ole mennyt itsestään keneltäkään lapsivedet.
Mutta älkää huoliko, kyllä sen itse tietää milloin on aika lähteä sairaalaan jos synnytys käynnistyy supistuksilla.. Joskus tulee takapakkia, että synnytys ei lähdekään käyntiin vaikka itsestä niin tuntuisi, mutta sille ei vaan voi mitään, ei sitä aina voi tietää vaikka olisi useampikin synnytys takana. Sitten takaisin kotiin odottelemaan oikeaa aikaa. =) Vaikka se ei siinä vaiheessa hirveesti hymyilytäkään.

Nyt niitä tuntoja odottelemaan =) =)

Vesien menosta vielä.. Miula ei ollu supistuksen supistusta enne ku vedet meni. Vasta n.puoli tuntia vesien mentyä alkoi tulla supistuksia. Ensin pari 6min välein, ja sit alko tiheentyä. Ekat supistukset ei tehneet vielä kipeetä, ennemminki tuntu et ois perhosia vatsassa. Mut niin ne vaan voimistu siitä. Sairaalaan mennessä olin muistaakseni 3cm auki ja siitä aukes täyteen 10cm jossain 2-3h:ssa.
Ponnistusvaihekin kerkes vissiin jo alkaa (yhden kerra kerkes tulla jo ponnistamisen tarvetta enne puudutusta), mut kerkesin just ja just saada epiduraalin ja se veikin ponnistamisen tarpeen pariks tunniks pois. Ihan hyvä kätilön mielestä niin, koska oisi muute tullut hänen mielestä liian nopee ja repinyt kaikki paikat. Ponnistusvaihe kesti 'huimat' 21 (vai 26?) minuuttia..
Et ei mitenkää pitkäkestonen ensisynnytys...

pissa- ja kakkahommasta, sain (ja toivoinkin saavani) peräruiskeen, ei ollu sekään niin epämielyttävä mitä ennakkoon kuvittelin. Ja sit salissa taisivat kerran katetroida.

Nyt vaan välillä pelottaa miten nopee tää toka synnytys voi sit olla jos edellinenkin ois ilman puudutteen tuomaa viivästystä voinu kestää vaan n.4h.

LEP
Ei olla vieläkään saatu naperoa syliin. :kieh: Jouduin pari päivää käymään osastolla makoilemassa verenpaineiden takia taas. :snotty: Tai äippäpolilla ne oli korkeella, mutta osastolla ne heti sitten taas laski ja kaikki kokeet oli puhtaita muutenkin eli ei mitään erikoista sitten ollutkaan. Tai onhan ne paineet korkeella, mutta ei niin korkeella että oisivat mitään vielä tehneet. Nyt taas kotiuduttu sitten ja lepoa, lepoa ja vielä kerran lepoa vaan. Ensi viikon perjantaina uusi kontrolli käynti ja jos paineet taas korkeet, niin miettivät mitä tekevät asian suhteen sitten, kun on jo rv39+6.

Onnea paljon kaikille vauvatuneille!!!! :flower: :flower:

Heippa!

Piti tulla kommentoimaan näitä pissa-kakkajuttuja :D

Ekassa synnytyksessä oltiin jo niin pitkällä sairalaan päästessä, ettei ollut mitään puhettakaan suolen keinotekoisesta tyhjennyksestä. Kotona kylläkin olin rampannut ripuloimassa jo useamman kerran. Silti ponnistusvaiheessa sitä ripulointia jatkui vähän aikaa, mutta kaiketi määrällisesti aika vähän.
Toisessa synnytyksessä sanoin kätilölle että haluan käydä vessassa tyhjennyksellä niin sain vastaukseksi että "me ei päästetä uudelleensynnyttäjiä vessaan, ettei vauva synny sinne pyttyyn" :eek:
Niinpä sitten kätilö sai siivota altani "sitä itteään" kun en kerran saanut pytylle mennä. Häpeän puna nousee vieläkin poskille kun muistelee tilannetta, mutta minkäs voit, ja sanoihan tässä aiemmin jo joku että kyllä ne kätilöt on kaikennäköistä nähneet, ei nämä jutut niitä hätkäytä.

Eilen olin päikkäreillä ja herätessäni olin oikealla kyljellä. Meinasin siitä kääntyä selälleni niin vatsan oikeassa reunassa tuntui ihan järjetön kipu. Pelästyin jo että nyt repesi istukka! Viiltävä kipu säilyi joitain minuutteja ja hiipui sitten pois. Kävin pikaisesti tarkistamassa vessassa ettei ollut mitään verenvuotoa. Kyllä pelästyin, huh huh.
Nyt sais kyllä täälläkin päästä sinne tositoimiin, alkaa niin olla jo täynnä tätä vaappumista...
Pelkkä kaupassa käynti on jo suuri urakka, puhumattakaan että lähtis oikein ulos reippailemaan. Tahtoo jo synnyttämään :kieh: :kieh:

La 30.11 tai toinen arvio alussa oli 24.11 :)
Oireet nyt kun 38+3 menossa...:
-Tuntuu että supistelee.. Mutta en ole varma sekoitanko suolen toiminnan ja supistukset :D Noh.. ainakin maha kovenee. Voiko olla siis puolikivuliaita supistuksia? Tähän mennessä usein vain kivuttomia pelkän ahan kovenemisia.
-1,5vk maha toiminut kuin kuuma veitsi voissa
-maatessa joskus repiviä kipuja ihan alhaalla.. ei supistuksia kuitenkaan
-unenlaatu heikentynyt entisestään.. ihan mahdotonta
-vauvan liikkeet lievästi vähentyneet
-paino lakannut nousemasta pari vk sitten
-vauva kuulemma ankkuroitunut.. hmm olisiko ollut jo 2vk sitten ainakin *ei ole varma*
-hermostuttaa ja vauvaa ei ajattele niin selkeästi
Tänään otettu kuva:

täällä sairaalassa laitetaan alusastia pyllyn alle ponnistusvaiheessa..ja nyt kun ponnistin jakkaralla, oli alla astia, eli tavara roiskui suoraan sinne :/

äitiyslomalainen..jestas miten alhaalla sun masu roikkuu..oletko kuinka pitkä??näyttää et maha tipahtaa just..

Alkuperäinen kirjoittaja manhis:
täällä sairaalassa laitetaan alusastia pyllyn alle ponnistusvaiheessa..ja nyt kun ponnistin jakkaralla, oli alla astia, eli tavara roiskui suoraan sinne :/

äitiyslomalainen..jestas miten alhaalla sun masu roikkuu..oletko kuinka pitkä??näyttää et maha tipahtaa just..
vk39 menossa.

Laskettuaika 30.11.. Tosin toisen ultraavan lääkärin mukaan la olisi 24.11.. eli olisi jo vk 40 menossa. *siltä ja väliltä sitten* :D

mäkin kattelin että kaveri on kyllä ihan selvästi ankkuroitunut :)

tällä mammalla on huomena vielä lääkäri,kävi mielessä semmonen homma että jos vaikka se lääkärin kopelointi sais hommat käyntiin kunnolla :LOL: kaverille kävi niin että lääkäri käynnin jälkeen lähti limatulppa ja parin tunnin päästä vedet tuli,sitten se olikin jo menoa.
pitänee olla rennosti ja sanoa vaan että ei tunnu missään,anna mennä vaan :whistle:
tosin viimeiks se kopelointi oli hirveetä kun oikein ronkkimalla ronkki ja paineli,eipä se touhu mihinkään johtanut.

eipä ne lumet sulaneetkaan päivän aikana pois,nyt on vaihtunut pari astetta pakkasen puolelle.taidetaan mennä ruokailun jälkeen neidin kanssa pihalle puuhaamaan armottomasti,tosin etsin kaapista suosiolla talvikengät etten taas vahingossa kaatuile.

Alkuperäinen kirjoittaja Jokku:
Eilen olin päikkäreillä ja herätessäni olin oikealla kyljellä. Meinasin siitä kääntyä selälleni niin vatsan oikeassa reunassa tuntui ihan järjetön kipu. Pelästyin jo että nyt repesi istukka! Viiltävä kipu säilyi joitain minuutteja ja hiipui sitten pois. Kävin pikaisesti tarkistamassa vessassa ettei ollut mitään verenvuotoa. Kyllä pelästyin, huh huh.
Miulla ihan samoja tuntemuksia toisinaan! Sillon oisko viikkoja ollu jotain 30, tuli niin kova tollanen kipu tonne oikealle alavatsaan, et luulin oikeesti et jotain repeää! Itkukin sillon pääsi! Ultralla sit tutkivat ettei siel ollu mitään vikaa munuaisissa tai missää muuallakaan. eipä ollut. yksi vaihtoehto oli sillo neuvolan terkan mukaan virtsakivi.
Nyttemminkin on siis välillä tota kipua just sängyssä kääntyillessä tai noustessa, muttei koskaan oo tullu niin voimakkaana ku sillon ekan kerran.
Luulen et ne on jotain kannatin kipuja, joutuvat kuitenkin aika tiukille täs loppuraskaudessa.

Voi herranjestas siun mahaa Äitiyslomalainen! Ei oo kyllä lähtö kaukana! Sano miun sanoneen!!
Oon hyvä ennustamaan masusta lähtöpäivän! Kaverillekin sanoin ettei mee ku pari päivää, ja niin meni, 2pv! :D

*M* vielä pakko sanoa et ihan oikeesti, siul on maha jo niin alhaalla et ei tosiaankaa mee enää kauaa!!

viel muoks! siis miun maha tipahti tollai samana iltana ku vedet sit meni ja synnytys käynnisty!

ILtapäivää. Sain noi sokerirasituksen vastaukset ja kaikki oli onneks ihan norm. Nyt pitäis jaksaa laittaa kämppää vähän parempaan uskoon ja jos vihdoin kattois noi turvaistuimet ym. vauvalle. Ne on edelleen vintillä.

Mut nyt voikaa kaikki hyvin ja mää lähen huitomaan

Ikävä homma LEP että jouduit sielä makoilemaan! Ja vielä tietysti ikävämpää ettet saanutkaan vielä vauvaa sylkkyysi. No pian senkin aika koittaa. Myö tosiaan luultiin siun jo olevan hommissa kun ei näkyny=)

Yhteistyössä