*MarrasMassutII Lokakuussa '08* ~korkattu~:)

Huomenta!
Olipa aikasin aamulla suorastaan kauhun hetket! Esikoinen heräsi aamuyöllä, ilmeisesti tulevia hampaita särki tms.. ja sit miula alkoi selkäsäryt jne siinä.. Aattelin ettei ne mitään sen kummempia ole, asennosta johtuu vaan.. Sit juuri kun mies lähti töihin, niin miuta alkoi pistää törkeen kovin alavatsaan, sellai repivästi ja polttavasti, muistutti ihan supistusta, mutta voiko kyseessä olla myös ns.suonenveto, vai vetääkö suonta vaan jaloista tai käsistä?!?! Kipu oli niin voimakasta etten voinu nousta ylös, kun yritin niin tuntu kuin mahasta ois repästy puolet pois! |O Sit kun tunne meni vihdoin ja viimein ohi, niin tollasia tuli sit kymmenen minuutin sisään kolme! Jokainen "kipupiikki" oli kestoltaan yli 2min! suppareita vai mitä?? nyt on selkään särkeny sen jälkeen ja alavatsa "repeilystään" ihan hellänä..
Mie jo kehittelin kauhukuvat et kohta joudun soittaa ambulanssin!! Onneksi nukahdin ja nyt ei oo yhtään mitää muuta kun tosiaa toi selkäsärky.. aattelin neuvolaan soittaa ja kysyä mistä vois moinen johtua, ihan vaa että saan itse tietää. En jotenki vaan usko että ne ois voinu olla viel niin voimakkaita supistuksiakaan..(?)

mamina väsyneenä..

*muoks* tuo kipu oli siis niin kovaa ettei muuta voinu ku itkeä, muistutti ihan esikoisen synnytyksessä tulleita super-supistuksia! MASU TOSIN EI vetänyt yhtään kovaks.. :$
 
mamina mulla tulee tollasia kipukouristuksia mahaan, sivuille!kannatinlihakset kouristaa, kipu täysin samanlaista kun suonenveto jalassa!helpottaa kun hieroo kipeää kohtaa, tuntee kuinka kannatinlihakset kivikovat, ne tulee aika pitkälle mahaa..
kipu kestää välil tosi kauan..eikä sillon kauheasti liikuta..
 
En tiedä, onko toi Maminan ja Manhiksen erilaista kun mulla tässä parina viimeisenä yönä, eli aivan kamala pistäminen ylhäällä masun päällä, mutta oikealla enemmän. Aivan inhottavasti vihloo ja pistää eikä tiedä missä asennossa olisi. Mulla se ei ole supisteluja, toi on ihan erilaista...?? mitä lie taas tähän väliin raskautta... :kieh:
 
mullakin välillä kipukouristus ylämahalla!luulen et on jotain suoliston kramppeja, meinaan tuntuu ettei välil kulje siel mitään. jää esim. ilma jumiin!mulla välillä kun kumartaa, tuntuu rutina ylämahalla, kun ilma kurnuttaa..onhan ne suolet aika ahtaalla, lytyssä tuossa ylävatsalla..
 
Soitin sit neuvolaan, täti siellä sanoi että hänen mielestään kuulostaa ihan munuaiskivi"kohtaukselta".. Onneksi on huomenna neuvola-aika, niin saa ainakin tietää onko vauvalla kaikki hyvin. Kuulemma jos vielä tulee tollainen kipukohtaus, niin täytyy mennä sairaalalla käymään.
Manhis, ei oo kivantuntuisia enää nää vaivat.. Muistatko yhtään; oliko siula muissa (erityisesti esikoisen raskaudessa) samanlaisia vaivoja? Miula ei esikoisen odotuksessa ollu mitää tällästä.. :|
 
mamina...ei ollut tälläsia vaivoja esikoista odottaessa, luulenkin et nää johtuu vaan, kun kroppa niin rasittunut ja paikat ja kudokset tosi venyneitä ja väsähtäneitä!kannatinlihaksetkaan ei jaksa kannatella.
sappivaivathan on kans odotusaikana melko yleisiä..aiheuttaa kovaa vatsakipua. erityisesti jos on syönyt rasvaista ruokaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja OnnenOmena-75:
En tiedä, onko toi Maminan ja Manhiksen erilaista kun mulla tässä parina viimeisenä yönä, eli aivan kamala pistäminen ylhäällä masun päällä, mutta oikealla enemmän. Aivan inhottavasti vihloo ja pistää eikä tiedä missä asennossa olisi. Mulla se ei ole supisteluja, toi on ihan erilaista...?? mitä lie taas tähän väliin raskautta... :kieh:
Mulla on tota ihan samanmoista kipua ollut jo jonkun aikaa,mitenkään päin just ei oo hyvä olla.Se säteilee selkäänkin se kipu,ihan kun joku olisi jossain puristuksissa.Kokoajan joutuu vaihtaa asentoa.. ja siis toi tulee aina levossa ja just enemmän tuolla oikeella puolella tuntuu. :headwall:
 
Heips vaan!
Mullakin oli ekassa raskaudessa tuollaisia monen kuvailuja vastaavia voimakkaita kipuja. Kerran ne oli niin kovat että päädyin ensiapuun, jossa äippäpolin lääkäri sanoi että munuaiskivi. Se meni kumminkin ohi ihan itsestään, mutta koski kyllä kovasti. Sama lääkäri sanoi, että raskausaikana munuaiskiviä esiintyy vähän useammin kuin muulloin.

Kestoista: Esikoisen kanssa olin osakestoilja, ja luulen että niin nytkin. Käytin villavaippahousuja harsojen kanssa silloin kun vauva oli pieni ja sitten isompana fuzzeja. Molemmat oli käteviä ja helppoja hommia. Likaset vaipat sulloin ihan samaan koriin kuin muunkin pyykin ja hyvin toimi pyykkihuolto. Mikään fanaatikko en suinkaan ollut. Huonoina päivinä, reissuissa ja öisin käytettiinkin liberoja.

Ostan mielelläni ne äippäpakkauksen kestot pois, jos joku epäilee ettei tule kokeiltua tai että ei jaksa kiinnostaa. Laittakaa siinä tapauksessa YV:tä niin sovitaan hinnasta!

Vika työpäivä huomenna!
 
Hulluilta Päiviltä elävänä selvitty :LOL:

Oli kyllä hullua meininkiä. Paljon mammoja ja mummoja, jotka repivät vaatteita minkä kerkesivät. Itsen yritin löytää vielä jotain kivaa vauvalle ja kyllähän sieltä muuttama kiva body ja paita löytyi. Tarkoituksella ostin vähän isompaa kokoa 62-68, koska noita pienempiä vaatteita on jo niin paljon. Itselleni en löytänyt kuin huivin. Ei kyllä muutenkaan kiinnosta katsoa vaatteita itselle, kuin ei kuitenkaan mikään ns. tavallinen vaate kuitenkaan sovi päälle. :eek:

Kivut Mä olen onneksi säästynyt kovimmilta kivuilta (koputan kovasti puuta samalla). Ainoat kivut on vatsakivut, jotka tulevat kun vauva pistää liian kovan jumppatuokion pystyyn navan kohdalla. Viimekin yönä oli taas sellainen "Jane Fonda" aerobic-sessio, että auts ;)

marrasmamma79 On varmaan mukava fiilis, kun huomenna on vika työpäivä. Itse oli kyllä vähän pettynyt, kun kukaan työkavereista ei ollut järjestänyt mitään läksiäiskakkukahveja. Itse kyllä toin kakun, mutta ei sitä yhdessä keretty syömään. Eikä myöskään mitään lahjaa, edes pientä :( Ehkä olen vähän pikkumainen, mutta jotakin olisi ollut kiva saada itselle tai vauvalle, kun synttäreitäkin muistetaan yleensä kukkakimpulla :ashamed:

Synnyttäminen Joo, kyllä se synnyttäminen tosiaan alkaa olemaan todella lähellä. Ootteko/aiotteko käydä tutustumassa synnytyssairaalaan etukäteen? Itse menen parin viikon päästä.
 
Hellurei, hengissä ollaan!

Alkaa kuulkaa neitoset vähän paniikki iskeä! Enää 9 työpäivää jäljellä ja kaikki on niin vaiheessa! Tänään en sentään työkonetta mukaan ottanu, mutta siltikin ne asiat pörrää päässä! Siis että kuin ihmeessä muistan kaiken mahdollisen ohjeistaa ja saada nuo vielä keskeneräiset asiat hoidettua.. :|

Ajattelin, että kun nuo työasiat saan pois mielestä pyörimästä, niin sit hyvittelen tytölle, luetaan vaikak sata kirjaa päivässä ja istutaan sylikkäin koko päivä! Paitsi että jossain vaiheessa täytys vaavinkin kamat valmiiksi laittaa. Mutta se onnistuu tytön kanssa yhteistyössä.

Onpas teillä muuten olut noita kipuja! HUIH! Tääll äei sellasia vielä *kop, kop* ole ollut. Toivottavasti ei tulekaan. Ihan riittävästi kipua tulee tuosta pikku pylpyrästä mikä meinaa tunkea oikean puolen kylkiluiden alta ulos!!

Oli vähän omanapainen viesti, anteeksi. :ashamed: Lupaan olla parempi keskustelija 1,5 viikon kuluttua kun kotipäivät koittaa! =)

Öitä, nyt sänkyyn lueksimaan!
 
Huomenta!

Tuli noustua viiden jälkeen, ku alkoi yskittää niin kovaa, ettei nukkumisesta tullu enää mitään :kieh: Sitte ku joutuu yskimään, niin mahaan ja kylkiluihin sattuu kamalasti :/

Eilen oli neuvola, ja kaikki oli ok. Mulla vaan meinas jo hermot mennä, ku normaalisti 20min neuvolakäynti kesti tunnin, ku sielä oli joku harjoittelija, jolta ei mikään onnistunu ja kaikki tehtiin kahteen kertaan. Se yritti lapsen asentoa kattoa sormella hiljaa tökkimällä ja sydänääniä kun kuunteli, niin ei laite edes koskenut mahaa kunnolla :kieh: :D

Ajattelin miehelle kasata isänpäivälahjaksi isyyspakkauksen, jossa olis kaikenlaista kivaa. En vaan tiedä vielä mitä :D Tänään pitää lähteä ostoksille, jos aloittais jo joululahjojen keräämisen.

Vauva pyörii tosi paljon, monta kertaa vuorokaudessa saattaa vaihtaa asentoa. Yöllä ja aamulla on aivan eri päin, ku illalla :headwall: Sitte ku se on jo niin iso, niin noin isot liikkeet saa melkeen oksentamaan :x No eipä se enää montaa viikkoa sielä ehdi pyöriä, neuvolassa täti antoi sille kolme viikkoa aikaa pyöriä ja sitte pitää jäädä paikoilleen :D

Nyt laittamaan ipanoille aamupalaa...

Hyvää viikonloppua kaikille :wave:
 
LEP
Huomenta vaan! :)

Mua ei nukuta enää yhtään, koskaan. :whistle: Yöllä menin nukkuu joskus kahden aikaan ja kuudelta jo pirteenä hereillä sitten. Päiväuniakaan en nuku, kun ei väsytä. =) Täällä kanssa vaava puskee peppuaan oikean puoleisten kylkiluiden alle jatkuvaan, ei oo kiva tunne kyllä se. :whistle:

Eilen kävin tuhlaamassa taas vauvaan ihan mukavan summan. Hiki tulee otsalle pelkästä ajattelusta! :ashamed: Meille piti ensin tulla Oran vaunut, mutta tilaussählinkien takia niitä ei vaan alkanut kuulumaan ja otin yhteyttä, niin eivät olleet lähettäneetkään. Mulle riitti ja marssin kauppaan katsomaan vaunuja sitten eilen. Merkki ja tyyli vaihtui täysin sitten. Eli ostettiin gesslein vision merkkiset vaunut, kolmipyöräiset. Vaikuttavat oikein näppärille mitä testasin. :) Lisäksi ostin vaipparoskiksen, hoitotason, pupujussikat fleecehuovan, lakanoita ja isyyspakkaukseen roinaa. :)

Jee, eli rahat tuhlattu! :LOL:
 
huonosti nukuttu yö takana vessasa sai ravata koko ajan ja viel tuli pari tuntia valvottua ku ei uni tullu millää silmää, sit ku nukahti saiki kohta olla tyttöä herättämässä kouluu ja poikaki heräs :| ei kyllä silti ihmeemmin väsytä.

Tänää alko virallisesti äippäloma :flower:
 
Moikka Marrasmammat!

Kuulosti aika hurjalta noi munuaiskivet...en ole ennen kuullutkaan moisista, vaikka neljättä jo odotan. Eikö niille tehdä mitään vai häviääkö ne itsestään ja mistä sellaiset johtuu?? Hyvä Mamina kun kysyit asiaa neuvolasta... varmasti mieltä vaivasivat ja kun sinulla ne oli kovin kivuliaatkin.

Sain äitiyspolille ajan 27.10 vauvan painoarvioon, lisäksi sykekäyrä ja lääkärin tutkimus. Ihan hyvä koska sitä painoa aina vain murehdin. Lääkäri yritti lohduttaa viimeksi, että turhaa sellaista mietin kun olen jo sen viisikiloisen synnyttänyt niin tiedän lantiostani mahtuvan vauvan kuin vauvan...Jotenkin se ei silti lohduta, kun en halua enää sellaista jättiä synnyttää. :kieh:

Kuulosti ihanalta tuo MissMaisan ajatus isyyspakkauksen kokoamisesta miehelle! Saisinko lainata ideaasi tännekin päin? ja olisiko vinkkejä mitä sinne voisi kehitellä? :p Olisi kiva yllättää mies, vaikka vauva ei todennäköisesti ole vielä isänpäivänä syntynyt (KOP,KOP) ja mies ei lahjaa "ymmärrä" odottaa että antaisinkin sellaisen! =)

Eilen tuli tasaiseen tahtiin supistuksia...melkein tunnin verran lähes 5 min välein...ei kivuliaita mutta tuntuvia joka tapauksessa. |O Vauva tuntuu oikealta hätähousulta, joka haluaisi nähdä jo tämän maailman. Saisi nyt potkutella masussa vielä kaikessa rauhassa. Iltaisin on oikeat jytinät päällä; potkii vasemmalle puolelle kylkeen ja pieni peppu liikkuu keskellä masua puolelta toiselle. Aika huvittavan näköistä...Reagoi myös isukin puheeseen ja silityksiin eri lailla kuin minun. Kai se on niin tottunut äidin käsiin ja isän on paljon mielenkiintoisemmat kera möreän äänen,että alkaa liikkumaan heti kun isä silittää. :D

Mutta oikein mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille! Pidetään itsestämme ja läheisistämme hyvää huolta! :heart:

T:Onnenomena ja vauveli 33+2
 
Huh, pakko tulla levähtämään välillä. Imurin kanssa riehuminen ottiki tällä kertaa koville. Yläkerrassaki on törkeen kuuma ku aurinko porottaa B)

Onnex en oo myöskää kärsiny tommosista vatsakivuista :eek: nyt enkä aikasemmissa.

Selvisin minäkin hengissä sieltä hulluilta päiviltä :LOL: oltii tosin siellä aamulla, pakko oli poistua ennen puolta päivää ku alko tunkeminen olee sitä luokkaa.

Nyt täytyy äkkiä mopata lattiat ni kerkee kattoo vauva tulossa. Ollaa muuten poikien kaa ihan koukussa siihen sairaala sarjaa...siitä lapset saa vastauksia kivasti mm. siihen mistä se vauva tulee :D kuopusta on ruvennu myös kiinnostamaa minkälainen oli itse ku synty.

Mut nyt häippään :wave:
 
LEP
Alkuperäinen kirjoittaja OnnenOmena-75:
Moikka Marrasmammat!


Kuulosti ihanalta tuo MissMaisan ajatus isyyspakkauksen kokoamisesta miehelle! Saisinko lainata ideaasi tännekin päin? ja olisiko vinkkejä mitä sinne voisi kehitellä? :p Olisi kiva yllättää mies, vaikka vauva ei todennäköisesti ole vielä isänpäivänä syntynyt (KOP,KOP) ja mies ei lahjaa "ymmärrä" odottaa että antaisinkin sellaisen! =)

Minä vastailen vaikka en MissMaisa olekkaan. :D Minä kanssa olen tässä kasaillut isyyspakkausta. Itse kasaan nyt sen tuollaiseen isoon lahjapussiin, mutta amme myös kiva tai joku kori. Nyt olen sinne laittanut seuraava:

-Teho energiajuomaa unettomien öiden jälkeen, että jaksaa.
-Suklaata antamaan energiaa myös. Ja alussa seksin korvike tietty. :LOL:
-Korvatulppia äänenvaimennukseen.
-Maailman paras iskä- kahvimuki ja vaavalle nokkamuki yhteisiin aamukahvi hetkiin.
-Tulitikkuja, että silmät pysyy auki.
-Lakupiippu, kun mies ei polta niin ei sikaria viitsi laittaa.
-Kumiset kylpyankat kylpyhetkiin.
-Sisu namiaski, sisulla siitä selviää.

Tänään menen etsimään sitten jonkun kivan ja humoristisen vauvakirjan sinne. Lisäksi koitan jos löytys joku iskä aiheinen tutti ja tuttipullo. Tai vaate... Ei jaksaisi nyt netistä niitä tilailla.

Muita ideoita on pieni konjakkipullo, molemmille pyyhkeet kylpyhetkiin, ihonhoitotuotteita väsyneen ihon hoitoon yms...
 
Tää sai tänään varattuu ajan, jotta päästään tutustuun synnytyssairaalaamme. Sairaala meillä on muuton myötä vaihtunut KYS:istä Tammisaareen. Eihän tuo läheisin mahollinen ole, mutta ehkä kuitenkin mun mieltä lämmittävin.

Ensviikolla ois tarkotus lähtä ystävän kanssa vielä Tallinnaan kylpylään huilaileen ja lomaileen. Tätä tarkotusta varten mulla ois ollu lääkäriaika nyt tän viikon tiistaina, mut sekoilin sitte lahjakkaasti päivissä enkä sinne lääkäriin koskaan päätynytkään. Maanantaina saan tietää, oisko mulla mitään mahollisuutta saaha tuota aikaa TK:n puolesta alkuviikkoon... muutoin näyttää siltä, ettei kukaan lääkäri tule enää tonne alapäähän katteleen ennen synnytystä. Omasta neuvolasta kun kaikki lääkäriajat marraskuun puolväliin saakka on varattu. Seuraava neuvola-aikakin vasta loka-marraskuun vaihteelle osui, kun on tuo terkkarikin hiukan kiireinen... Hiukan harmittaa ja mietityttää moinen, mutta onneks kuitenkaan ei olla esikoista tekemässä.

Viimeyön nukuin taas tunnin pätkissä. Joko tuo esikoinen pyöri ja möyrys omiaan tai tuo vielä pienempi masussa mekkaloi ja piti hereillä.
 
Täällä viiminen työpäivä. Ihanaa! Olo alkaa olla niin valasmainen ettei tässä työtuolissa jaksa istua sitä 8h. Vihdoin pääsee järjestelemään juttuja. Ensi viikko onkin buukattu jo täyteen kaikenlaista, myös vihon viimeinen rokkikeikka tiistaina. Levätäkin aion ja paljon.

Eilen oli tilinpäätösillallinen, jota ennen viininmaistelujutska. Tai lähinnä haistelu mun osalta. :LOL: Plus oikeen kalliisti syötiin ja myöhään. Pihviä kymmeneltä illalla kun yleensä olen jo nukkumassa siihen aikaan... Saipahan vauva ihmetellä. Sokerinen jälkiruoka herätti hänet ainakin ja alkoi hirveä ripaska mahassa.

Minäkin keräsin esikoisen aikana isyyslaatikon, voisihan sitä jotain vastaavaa nytkin keksiä. Meillä oli "Heavy metal papa" / "My kid rocks" paita (www.metalbabies.com) se ykkösjuttu. Pyykinpoikaa nenään ja kumihanskaa käteen vaipanvaihtotilanteeseen (mies ei oo ikinä aristellu sitä tilannetta kyllä ), sarjakuvaa yhteisiin lukuhetkiin ja pieni legopaketti, tyhjä cd mihin mies pysty tekeen lapselle kokoelman lempi biiseistä, suklaata ja sisua, korvatulpat... Olihan siinä vaikka mitä mutten oikein muista kaikkia. Tein ihan laatikon jossa virallinen teksti "sinulle on myönnetty isyyspakkaus..."

Aurinkoisia syyspäiviä!

TaneliKaneli 33+6
 
Mulla oli tänään neuvola ja meidän neiti on edelleen tiukasti perätilassa eikä osoite mitään merkkejä kääntymisestä :( Reilun viikon päästä on sitten neuvolalääkäri, jossa ultrataan ja varmistetaan että onko napero kääntynyt pää alaspäin vai ei. Ja jos ei neiti suostu itse kääntymään, niin sitten lähete äippäpolille, jossa yritetään ulkokäännöstä.

Hitsi, täytyy yrittää puhua naperolle nätisti ja suostutella neitiä kääntymään "oikein" päin :LOL: Ei tosiaan huvittaisi synnyttää alateitse perätilassa olevaa vauvaa, mutta vielä vähemmän innostaa sektio...

Meillä oli keskiviikkona ensimmäinen perhevalmennus, jossa käsiteltiin syntymää ja imetystä. Eipä tuolla tullut oikeastaan mitään uutta vastaan, mutta ihan mukava oli kerrata noita asioita.

Ihanaa, ihan kohta pääsee viikonlopun viettoon, onkin taas ollut melkoisen raskas työviikko. Onneksi on enää 1½ viikkoa töitä jäljellä :D
 
Täällä käyty kans neuvolassa tänään, ja edelleen PERÄTILASSA mokoma nyytikäinen..:) Jalatkin vissiin pitkin kroppaa, eli kaksinkerroin voi olla tuolla.. Voi vitsit, esikoinen oli tähän mennessä jo kääntynyt, mie niin toivoisin normaalia synnytystä, mutta perätilassa en uskalla tuota maailmaan punkea.. :| Neuvolantäti näytti missä pää on tos ylhääl, ja siinähän se pikkunen mokkula tuntu=)
Pissat oli ok, kuten verenpaineetkin, hemoglobiinia ei edes katsottu..
Painoa oli tullut +235g per viikko, alusta 4,6kg (TÄH! mihin ihmeeseen kaikki karkit ja muut herkut on kadonneet jos ei painossakaan oikeen näy! :D ) Ja SF 32cm, sykkeet 154/min.

Minnihiiri, kun mainitsit tosta ulkokäännösyrityksestä, niin mie en meinannut suostua siihen jos tarvetta tulee.. Oon hirveen herkkä kivulle muutenkin, ja nytkin kun neuvolassa täti paineli mahaa, niin sekin jo koski. --Saati sitten jos joku yrittää mahan päältä kääntää sisässä olevaa vauvaa! |O

Juteltiin vielä enemmän siitä kipuilusta /mahdollisesta munuaiskivestä, niin sanoi vaan että jos tulee tollasia kiputiloja tai suppareita niin pitäisi mennä suoraan äippäpolille / synnärille, ja kuulemma ilman soitteluja koska saattavat puhelimessa herkästi nähdä asiat lievemmin ja kieltää tulemasta näytille :D Hassua jotenkin että toimivat niin.. mutta kokemusta on --esikoisen synnytys käynnisty siis lapsiveden menolla, ja soitin synnärille niin sanoivat et "ei turhaa tarvii tulla, et jos neste on kerta vihertävää tai rusehtavaa, niin ei se lapsivettä oo. limatulppaa vaan" :D:D

Meillä ei noita perhevalmennuksia ookaan, toista kertaa kun ollaan asialla. Ei tosin käyty esikoisen aikanakaan vaikka niitä tarjottiin, mutta synnärille haluttiin mennä tutustumaan.

Hauskaa viikonloppua kaikille!!

Ainiin ja sitä piti vielä tosta unettomuudesta sanoa, et varmaan se on jotenkin luontaista, kroppa valmistautuu siihen herkkäunisuuteen jne että äiti sitten varmasti kuulee vauvansa jne, ja herää pienimpiinkin juttuihin, kuin varjellakseen vauvaa..
Mie heräilin esikoisen odotuksen aikana kaikkiin pienimpiinkin kolauksiin, ja yhtenä yönä olin ihan varma että mein kotona oli joku:D haahuilin kurkistelemassa ja kuulostelemassa.. keskel yötä ja aivan virkeenä:D Normaalisti olen oikein hyvä-uninen.
 
minun palleroni myöskin perätilassa..ehtiihän tuo vielä kääntymään, mut muihin lapsiin verraten, kun ovat pyörineet jatkuvasti, tämä on jämähtänyt pylly alas, jalat ylöspäin, eli on linkussa. yksi lapsistani syntyi yllätysperätilan takia sektiolla, olisin perätilassa saanut synnyttää, jos pylly olisi tullut ensin. mut sieltä tulikin jalka. ja sektioonhan siinä tuli kiire.
 

Yhteistyössä