Huomenta kaikille tasapuolisesti! :wave:
Täällähän tuntuu olevan taas vaihteeksi oikein mukavia uutisia kaikilla, hienoa!
Meillä oli keskiviikkona kolmas ja ratkaiseva rakenneultra äitipolilla. Matkalla polille soi puhelin ja sain soiton sikiötutkimuksista VIHDOIN ja sain kuulla, että olivat juri saaneet biologeilta tiedon että ns. mitoositesti vahvisti FISH-testin: ainuttakaan 16-trisomia solulinjaa ei lapsivedestä löytynyt, joten nyt vaakakuppi alkaa kallistua siihen, että vauveli on suurella todennäköisyydellä geneettisesti täysin terve, mutta että loppuja tuloksia joutuisin odottamaan vielä pari viikkoa.
Olin aika äkäinen siitä, että meidät pistettiin odottamaan kahdeksi viikoksi, vaikka FISH-testin piti valmistua parissa päivässä sillä meidän piti päättää raskauden keskeyttämisestä tulosten valossa ja virallinen vasaus vei niin kauan, että emme olisi enää voineet tehdä mitään jos jotain vakavaa olisi löytynyt. Olivat todella pahoillaan mutta vakuuttivat, että olisivat soittaneet aiemmin jos tilanne olisi ollut paha; nyt halusivat kertoa hyvät uutiset vasta saatuaan niihin tuplavarmistuksen ja siksi jäivät odottamaan.
Eli tilanne on nyt taas pykälän verran parempi ja se näkyy myös siinä, että nyt ei tarvitse mennä ultraan ennen rv 28 sillä eli sain 7 viikon "loman". Kivahan se on ollut nähdä tuo masuasukki 2-3 viikon välein, mutta rehellisyyden nimissä on pakko myöntää, että kyllä nämä ultrassa juoksemiset ovat omalta osaltaan myös lisänneet stressiä jonkun verran kun aina sitä jännittää.
Nyt pitää kuulemma seuraavat viikot asennoitua niin, että vauva on terve, ainakin siihen asti, että on seuraava ultra, varsinkin sen jälkeen kun loput tutkimustulokset ovat tulleet... mikäli niissä ei sitten tule uutta hälyä. Sitten tietenkin tilanne muuttuu ja menen takaisin äitipolille aiemmin.
Masuasukki hämmästytti ultraavan lääkärin liikkumalla vimmatusti koko ultrauksen ajan. Lääkäri kehui heti kärkeen että on harvoin nähnyt niin aktiivista sikiötä näillä viikoilla ja hehkutti sen olevan erinomainen asia meidän tilanteen valossa. Kuten arvata saattaa, mittaaminen oli todella haasteellista... kuulin kun lääkäri tokaisi aina välillä "no" ja joutui ottamaan uusiksi kun meitin mini-mies vaihtoi juuri asentoa kun hän oli nappaamassa still-kuvaa
Masuasukki oli pysynyt kasvukäyrällään kuin nakutettuna, eli nyt vartalonympärys oli 150 mm, pää 50 ja reisi 30. Painoarvio 328 g, eli painoa on tullut reilut 34 gr viikossa. Jos joku ihmettelee noita mittoja, niin täytyy muistuttaa, että rv:t lasketaan minulla edelleen kuukautisten mukaan, mutta todellisuudessa sikiö on n. 4 päivää nuorempi mutta koska heittoa on maks. viikko, ei aikoja ole muutettu.
Elinten lisäksi myös verenvirtaukset tarkistettiin ja ainakin toistaiseksi istukka toimii niin kuin pitääkin, joten ihan lähipäivinä ei äkkiälähtöä sairaalaan ole kuulemma luvassa istukan takia mikäli mitään tapaturmaa ei tapahdu, mutta mua muistutettiin siitä, että jos tulee tippakin verta, niin sitten tulee äkkilähtö synnytyspäivistykseen. Seuraavat 5 viikkoa on siis pidettävä itsestään erityisen hyvää huolta.
Vaihdettiin siinä sitten lääkärin kanssa muutama sana sterilisaatiostakin, sillä minua on uhattu keisarinleikkauksella ja sen jälkeenhän ei hetkeen saa tulla raskaaksi. Lääkäri kyseli olenko AINA VARMA siitä, etten halua yrittää toista lasta koska tämän vauvan tilasta ei voida olla 100%varmoja johon totesin, että varsinkin jos tämä raskaus ei mene onnellisesti maaliin, ei henkinen kanttini tule takuulla kestämään uutta raskautta sillä en takuulla osaa rentoutua päivääkään ja keisarin leikkauksen takia tulee minulla myös ikä vastaan - tulisin olemaan about 43 lapsen syntyessä vaikka tulisin heti raskaaksi kun se on mahdollista.
Voisihan se toki olla kiva, että meidän juniorilla olisi sisko taikka veli ettei pikkumiehestä tule aivan mahdoton leillikki, mutta tosiasia on se, että tämä lapsi on niin hartaasti toivottu ja häntä on yritetty maailmaan nyt 15 vuotta, joten minua ei tuuman vertaa haittaa vaikka hänestä tulisi maailman pilalle hemmotelluin pikkumies kunhan hän vaan olisi terve. Olen ehkä itsekäs, mutta olen sitä mieltä että keskityn tähän kultahippuun jos hänet nyt vihdoin suodaan; siskollani on 4 lasta joten saan kyllä lainapesueen aina yökylään jos alkaa tuntua sille että omassa huushollissa on liian hiljaista
Okei, olisin toki voinut ehkä harkita sterilisaatiota myöhemmin keisarin leikkauksen jälkeen, mutta mulla on tilanne se, etten saa käyttää hormoniehkäisyä ollenkaan veritulpan takia ja ihan kaunistelematta tulisi se hankaloittamaan meidän parisuhdetta, sillä kumpikin on ihan kiitettävän fyysisiä ihmisiä. Olisin jatkuvassa jännityksessä jos joutuisimme turvautumaan pelkkään kumiukkoon, sillä kierukkakaan minulle ei käy ennen kuin myoma on leikattu pois enkä luota pelkän ovulaation seuraamiseenkaan, sillä tämäkin raskaus lähti liikkeelle vaikka ei olisi minkään järjen mukaan pitänyt jos ovista tuijotetaan. Turhaa stressiä jos on raskaaksitulokielto päällä, joten taidan jättää muiden vauvojen teoen teille muille joilla on siihen paremmat edellytykset =D
Mies oli muuten mukana ultrassa. Hän kun kysyi onko hänen PAKKO tulla sairaalaan, kun ei haluaisi kokea mitään kamalaa, vastasin hänelle että "ei toki - tää on meidän yhteinen lapsi, joten munkaan ei sit varmaan ole PAKKO kokea mitään?!". Muuta ei tarvittu; ukko meni hiljaiseksi ja kysyi "moneltako on lähtö?" ja kuinka ollakaan, soitti sitten heti ultran jälkeen veljilleen ja äidilleen ja kertoi nähneensä jopa "pilin" joten kyllä sieltä terve poika näyttäisi olevan tulossa ja kehui saaneensa lääkäriltä oikein 3D-kasvokuvan pojastaan; ihan on iskän nenä ja kaikki ja eilen Ideaparkissa herra zoomaili sitten lastenvaunujen hintoja...
Jospa tässä nyt hengähtäisi sitten hetkeksi ja alkaisi tuijottaan tätä kasvavaa vatsaa luottavaisin mielin. Seuraavat 2 viikkoa varmasti vielä jännitän, kunnes loput tulokset tulevat, mutta sen jälkeen TOIVOTTAVASTI rentoudun. Silloin myös Kela-käynti neuvolassa, mutta taikauskoisena en tilaa äitiyspakettia ennen ku rv 26 on täynnä. Sen olen jo päättänyt
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Czarina + Lilliputti rv 21+2