Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnea kaikille jo lapsensa saaneille ja tsemppiä meille vielä kärvisteleville :)

Pikaisesti vaan käväisin täällä kurkkaamassa tilannetta. Mitään raportoitavaa ei omalta osalta ole, aika varma olen että yli lasketun ajan mennään taas.

Imetysliiveistä, kyllä ainakin kahdet kannattaa hankkia. Itselläni ainakin kun sitä maitoa tuli viimeksi niin paljon ettei ne liivinsuojukset kaikkea pitänyt, ja liivejä sai olla pesemässä aika usein. Ja vaikka tietty on mukavaa näyttää nätiltä, niin itse kyllä huomasin että sellaset mahdollisimman pehmeät on parhaat, koska liivejä tosiaan täytyi pitää öisinkin jottei sänky uinut maidossa. Eli mitä vähemmän pitsiä sen parempi, enkä tosiaan mitään kaaritukia kaivannut. Mulla oli itellä Triumphin perusmallit (mustat) sekä muistaakseni Anita-merkkiset jotka ei olleet yhtä hyvän malliset mulle. Ja etukäteen ostamani oli aluksi aivan liian pienet, mulla kun maidon noustessa pukkasi aikamoiset samanthafoxit, eli oli pakko käydä ostamassa g-kupilliset :)) No, niiden tarve kyllä loppui parin ekan viikon aikana ja loppuaika meni aika normaalilla kuppikoolla. Nämä siis omia käyttäjäkokemuksia edelliseltä kierrokselta, täytyisi varmaan pikkuhiljaa kaivella nekin kapistukset taas esiin ja pakata sairaalakassiin. Niin, muuten ainakaan täällä meidän sairaalassa ei niihin mahtaviin sairaala-asusteisiin kuulunut liivejä eli omat piti olla pakattuna mukaan ja myös suojukset omasta takaa. Vinkkinä vaan ;)

Kuulumisiin,
Rouva H ja juniori 38+0

Tulin nostelemaan ketjumme "putoamisuhan" alta ;). Mitenkäs ihan alkukuisten vauvat jakselevat, ovatko jo syntyneet?

Huomasin eilen, että mulla on massu ns. romahtanut. Se näyttää nyt sellaiselta putoamaisillaan olevalta isolta pallolta tuossa edessä. Ihan hassua. Ja supistelu jatkuu edelleen pitkin päivää.. Neuvolassa kun kävin tänään niin täti meinasi, ettei voi mennä ainakaan kovin paljoa yli lasketun ajan tämä raskaus, kaikki ennusmerkit viittaavat kuulemma melko pian tapahtuvaan synnytykseen. Mutta mä en nyt meinaa vielä olla liian innokas tämän asian suhteen, näitähän kun ei tunnetusti voi kauheasti etukäteen ennustella.

Tänään täytyy hakea vielä ne imetysliivi, kun on päässyt unohtumaan koko asia. Jos vaikka kokoa paria isommat sitten hommaisi näin aluksi. Kaikki muu onkin nyt viimein valmiina vauvaa varten ja sairaalakassikin pakattu siis liivejä vaille valmiiksi. Sopii pienen tulla kun tulee :). Sitä siis odotellessa..

barbalala ja pikkuinen rv 39+0

Odottajat:

Hippo-78: LA 1.11.2008, esikoinen
Aurinkoinen99: LA 1.11.2008, esikoinen
nn08: esikoinen, LA n. 1.11.2008
Oona76: LA 2.11.2008, esikoinen
Mariah: poika 01/06 LA 4.11.2008
henriikka73: poika 05/94, tyttö 12/95, LA 9.11.2008
Karvakuono: poika 06/07 LA 10.11.2008
Arabis: poika 11/06 LA 10.11.2008
barbalala: esikoinen LA 11.11.2008
Bombera: esikoinen LA 11.11.2008
minävaan esikoinen LA 12.11.
Ainikki: esikoinen LA 13.11.2008
Viljonkka: esikoinen, LA 13.11
MaMaLi: esikoinen, LA 13.11.2008
Minea 77: tyttö 06/04, LA 15.11.2008
Pilvikirsikka-80: poika 06/07, LA 15.11.2008
Sacha: esikoinen LA 15.11.2008
Sanna: poika 08/06, la 16.11.2008
Rouva H: poika 04/07, la 17.11.2008
Sonatar: esikoinen LA 18.11.2008
Helmipelmi: esikoinen LA 18.11.2008
Tuulia: esikoinen LA 19.11.2008
mamma 87: esikoinen LA 20.11.2008
Sade81: esikoinen LA 21.11.2008
Tirl: poika 10/06, la 22.11.2008
Malvia: esikoinen, LA noin 25.11.2008
Tuulen Poikanen: esikoinen, LA 25.11.2008
Brogan: esikoinen LA 27.11.2008
Jonsku79: esikoinen LA 30.11.2008 (poika)

Synnyttäneet:

nalle--: 24.10. Tyttö 2530g, 44cm LA 2.11
Möykky08: 27.10. Poika 3305g, 49cm (poika 10/06) LA 5.11.2008
Misai82: 28.10 poika 3610g, 52cm (tyttö11/05) LA 5.11.2008

Hei!

Ihanan kuulosta tuo Misain vauva-arki. Ei kyllä jaksais odottaa... Mutta vielä on aikaa.

Niin kuin aikaisemmin olen todennut, että juuri nuo Bebesin Bravado imetysliivit on jo mulla käytössä. Olen raskaana ollessa kokoa 75 D-E. Mulla koko M oli paras. Nehän venyy pari kuppikokoa sitten, kun maito nousee rintoihin ja ovat tosi pehmeät ja tukevat. Huomenna menen ostamaan ainakin vielä yhdet. Saatan ottaa samanmerkkisestä eri näköiset, jos ne tuntuu yhtä hyvältä päällä. Ja ihan liikkeestä olen ostanut sovittamalla, mutta valinta vastasi myös kokotaulukkoa. Siskoni on käyttänyt Triumphin imetysliivejä eikä ole oikein kehunut. On käytössä menneet aika huonoksi ja kun vertasin niitä omiini, en todellakaan ostaisi sellaisia. Makuja liivien suhteen on tietysti yhtä paljon kuin käyttäjiäkin.

Vauva liikkuu miehekkäästi edelleen ja vaihtaa kylkeä eri puolelle mahaa. Pää pysyy kyllä alhaalla, mutta ei ilmeisesti ole sitten kiinnittynyt. Harjoitussuppareita on joka päivä paljon, ei mitään säännöllistä. Jatkuva kaamea väsymys on nyt viikonloppuna helpottunut. Äiti veikkasi, että se tietää synnytystä parin viikon päästä. En laita vastaan.

Mulle tuli lauantaina vauhtiraidat mahaan, kun anopin labbis halasi tassujensa (kynsien) kanssa. Kivat naarmut tuli halauksen yhteydessä. Iho on niin pehmeä, että naarmuja tulee muutenkin ihan pienestä. Siis tapauksessa ei ollut yhtään vaaraa vauvalle tai mulle, jos joku nyt niin ymmärsi. Iho vain on niin herkkä. Mahassa on sellaiset adidaksen raidat. Appiukko vaan säikähti kovasti. Anoppi ei ollut paikalla, olis raukka sekin säikähtänyt. Mitähän ne huomenna neuvolassa sanoo... Luulee varmaan, että meillä on vauhdikas seksielämä tai pahempaa... Seuraavana päivänä minun vanhempien luona vatsaa sitten kuvattiin komeissa raidoissa. Onneksi ne on jo aika haalistuneet.

Kaikille tehokkaita suppareita, jotka niitä toivovat ja muille mukavaa loppuodotusta.

Jonsku ja Marakatti 36+2

Älkää välittäkö kirjoitusvirheistä...

Moi!

Mulla on ollut tän pikku isännän kanssa rauhallisempaa maidon tulo kuin esikolla, mut uskoisin et on hyvä olla olla parit imetysliivit ainakin. Toiset päiväksi ja toiset yöksi, ilman liivejä mä en ole yöllä ainakaan pärjännyt.

On muuten rauhallisempaa myös hormonirintamalla kuin esikon aikana, ilman ihmeempiä itkukohtauksia selvitty.

Meillä kävi tänään äitiysneuvolan täti. Poju oli ja on syönyt niin hyvin, että kun sairaalasta lähdettiin oli painoa silloin 3440g ja nyt paino oli tasan 3600g.
Sama touhu jatkuu edelleen, nukutaan, syödään ja kakataan, poju varmaan nukkuu ainakin 23h vuorokaudessa. Saatiin lupa ulkoiluun, kun on niin lämmin vielä, heti käytiin vaunutellen kaupassa.=)

Muuten pitää kiirettä kotirintamalla, esikkokin vaatii oman huomionsa ja kotityöt vievät oman osansa.

Että tällästä täältä, tsemppiä kaikille, tulen taas tsekkaamaan tilanteen kun ehdin!!

-Misai-

Neuvolaterveisiä!

Taitaa olla moni alkukuinen synnyttämässä, kun on niin hiljaista ollut paei päivää. Iloisia uutisia täällä odotellaan.

Tänään aamulla kävin neuvolassa. Terveydenhoitaja veikkasi tässä vaiheessa vauvan syntymäpainoksi alle 4kg. Onhan se vähän vaikea vielä tässä vaiheessa sanoa.
-Hemoglobiini on jotakuinkin samoissa, pari pykälää noussut eli 115.
-Paino on noussut enää 200g/vko eli 12,5kg koko raskausajalta.
-Verenpaine 128/78
-Virtsa puhdas eli ei ollut enää sitä sokeria virtsassa. Taisi johtua tosiaan viimeksi se yksi plussa ihan runsaasta appelsiinituoremehun juonnista juuri ennen neuvolaa.
-Sf-mitta 33,5cm
-Raivotarjonta ja pää on kiinnittynyt
-Vauvan syke 130-150, liikkuu miehekkäästi edelleen

Eilinen raskaushieronta tuntui taas niin taivaalliselta. Mieliala on ollut nyt tosi hyvä ja liiallinen väsymyskin on poissa. Viime viikolla olo oli vielä aivan kammottava. Näin ne päivät vaihtelee. Luulen, että vitamiini- ja rautalisän syönnillä on suuri vaikutus.

Ja sitten leipää leipomaan... Tänään vielä sinne kauppoihin menossa.

Jonsku ja Marakatti 36+3

Heippa!

Täällä ei ainakaan olla synnyttämässä!!Eikä mitään merkkejä sinne suuntaaan olekkaan=(
Olen viestejä käynyt kyllä lukemassa, mutta ei ole jaksanut kirjoitella kun ei mitään näytä tapahtuvan....

Tänään neuvolassa:

- painoa +920!!koko aikana 16,5 kg!(taitaa olla aika aikamoinen painonpudotus urakka ensi vuonna edessä...)
- turvotusta +++ vieläkin todella reilusti!
- rr 135/83
- pissa puhdas
- hb 133 (pelkällä multitabsilla onneksi saanut pysymään rauta-arvot korkeina)
- sf 35,5 cm
-sykkeet +, sen kummemmista luvuista ei ole koskaan ollut puhetta, enkä ole älynnyt kyselläkkään, kunhan sykkeet hyvät niin se riittää.
- rt, pää jo mukavasti laskeutunut syvälle, ei kuitenkaan kiinnittynyt.

Rupeaa olo olemaan jo tuskainen ja malttamaton, kun lasketun ajan ohitse mentiin eilen oireettomasti!Luulen menevän lahjakkaasti vielä viikon ainakin ylitse, kun esikoinenkin syntyi 11 päivää yli LA. Eipä auta kun odotella, mutta aika tuntuu matelevan...yöunet ovat jääneet ja eipä oikein päivälläkään saa nukutuksi, joten armoton väsymys painaa kaiken lisäksi!Millähän voimilla sitä jaksaa synnyttää kun nyt jo näin naatti olo?!

Ensi viikolla vielä neuvola ja sitten varataan sunnuntaille yliaikais käyntiä äippäpolille.Toivottavasti ei niin pitkälle tarvitsisi kitkutella!

Mariah 40+1

Huomenta tyttäret!

Hiljaista tosiaan tuntuu olevan. Itse ainakin odottelen vaan kaikessa rauhassa, että jotain tapahtuisi. Joka päivälle olen järjestänyt jotakin puuhaa, että aika ei kävisi pitkäksi. Tänäänkin olen menossa tyttökaverin kanssa kahville.

Meidän vesseli jatkaa aktiivista liikettään, ei ole ainakaan vielä rauhoittumaan päin. Välillä pitää aina laulaa, siihen tuntuu rauhoittuvan. Huomenna on neuvola, katsotaan sitten onko mitään tapahtunut.

Kaiken kaikkiaan olotila on hyvä. Vessassa joutuu juoksemaan yöllä parin tunnin välein. Kovasti siis odottelemme kääröä syliin, mutta mitään kiirettä ei tarvitse pitää. Tulee sitten kun haluaa.

Kertokaahan mitä kuuluu, ainakin Bombera, Sacha ja Malvia ovat olleet pitkään poissa. Entäs muut? Ette kai vaan ole synnyttämässä???

t. Sonatar rv 38+2

Täällä hän ilmoittautuu! Minulla Sonatar samanlaisia kuulumisia, vatsa vain viikon sinua jäljessä.

Minä täällä kasvattelen linea negraa. Ei merkkejä vielä mihinkään suuntaan, vaivat ovat vain hieman lisääntyneet. Kivuliaita suppareitakaan en taida vielä tunnistaa: välillä kyllä muistan, millaista oli kun oli kuukautiset, mutta ei siihen liity ollenkaan harjoitussuppareiden "kiristystä". Lienee vaan ihan normaalia kolotusta?

Jonsku oli käynyt raskaushieronnassa, ooh! Olen hurja venyttelijä, mutta nyt ei maha anna myöten kunnon selkävenytyksille. Siksi ulkopuolinen apu saattaisi tehdä hyvää, kun en kehtaa miestäkään joka ilta asialla vaivata... Notkolle joutuva alaselkä on varsinkin todella kipeä. Mutta ei buranaa, ei.

Mihin muuten olittekaan menossa synnyttämään/olitte jo? Onko näistä olllut puhetta? Itse koetan mahtua Helsingin Naistenklinikalle, josta käännyttänevät sitten Jorviin tms. jos tekee tiukkaa. Tänä vuonna on tosiaan syntynyt viimevuotista enemmän vauvoja, aika hauska sattuma omalta kohdaltani.

Onneksi on tekemistä tällekin päivälle, tässä tämä marraskuu taitaa madella :)

Malvia rv 37

Pikaiset huomenet vaan täältäkin! Ei totta vie olla synnyttämässä, laskettu aikakin on nyt yllättän 19. päivä (ensin 16., sitten 24., ja oli siinä muitakin variantteja eri käänteissä). En juuri nyt kerkeä kauheasti kirjoittamaan, kun olen onnistunut järjestämään itselleni yhden tosi kiireisen työprojektin, jonka deadline on huomisilta. Taisi tulla haukattua vähän liian iso pala, mutta onpahan nyt muutakin ajattelemista kuin nämä loppuraskauden käänteet ja Odotus. Muutoin kaikki on ihan hyvin, paitsi että närästää ja issiashermo on tosi viheliäisellä tuulella taas. Karjun etenkin aamuisin kylpyhuoneessa niin, että naapurit ja ohikulkijat varmaan luulee, että täällä jo supistelee pahemman kerran. Vähän pelottaa, jos vaiva ei tästä tokene synnytykseen mennessä, kun jotkut asennot on ihan mahdottomia, tai sitten jään muuten vaan helposti "jumiin". Vai.. niinköhän siinä tilanteessa yksi issiashermo enää missään tuntuu..? Ajattelematta paras.
Nyt takaisin työn ääreen, hauskaa päivää kaikille!

päivää vain,

onnittelut tosiaan kaikille jo synnyttäneille!

muuten sanon että pah ja pyh, tulin äsken monitoreista ja kohdunkaula on vielä takana joten herralla ei ole aikeita syntyä lähipäivinä. Toivon vain ettei mene hirveästi yli kun nelikiloista on jo muutenkin ennustettu.
Olen ollut kärsimätön ja öisin harrastanut vessarallia vähän väliä. Muuten olo on ihmeen hyvä. Ranskantunneilla käyn edelleen, toivoin jo kyllä että ensi viikolla ei tarvitsisi enää mennä pulpetin ääreen..

Voikaa hyvin,

B 39+2

Huhhuh!

Nyt minä en kykene kirjoittamaan muuta kuin oman navan kuulumisia.. Tänään oli synnytystapa-arvio ja kuulkaas: Tiistaina käynnistetään synnytys, koska lapsen kokoarvio vastaa 40.rva ja kooksi arvioitiin tällä hetkellä 3800g. Eli tämä arvio vastaisi ihan ensimmäistä laskettua aikaani, joka oli tuolloin raskauden alussa 10.11. Myöhemmin la muuttui ultrien mukaan 25.11. Nyt hermostuttaa tuo käynnistäminen ja kun en ollut osannut vielä orientoitua koko synnytykseen... Onneksi käytännön asiat ovat jo valmiina...

Tuulen Poikanen (vanhaa aikaa rv 37+2)

huh, Tuulen poikasellahan on sitten ensi viikolla jännät paikat. Outoa että sitten ultrassa on noin sekoiltu... No pääasia että saadaan pikkuinen turvallisesti ulos. Voin vain kuvitella miten tulisilla hiilillä siellä viikonloppu menee.

Tänne ei kummempaa, tänään neuvolassa ja kaikki ok. Pää ei vielä laskeutunut joten ei taida kiirettä pitää tämäkään. Oma olo onneksi ok joten mikäs tässä odotellessa. Anoppi toi tänään ompelemansa pinnasängyn pehmusteen ja vauvanpeiton, ehkä sitä voisi sitten pikkuhiljaa laittaa sängynkin valmiiksi tulokkaalle.

Kuulumisiin,
Rouva H + jr 38+3

Täällä ei nukuta ei sitten yhtään. Kivuttomia supistuksia on tullut nyt parina päivänä lähes jatkuvalla syötöllä, n. 10-15 min välein ja on mukaan mahtunut kivuliaitakin, tosin erittäin epäsäännöllisesti. Mulla alkaa olla tosi ahdistava olla, kun pikkuinen potkii kylkiluihin todella kipeästi, yöllä olen joutunut heräämään kipeisiin potkuihin ja itkeä tuhertanut, kun sattuu niin kovin. Ja pikkuinen on nämä supistuspäivät tuohunnut lähes koko ajan erittäin aktiivisesti ja yrittää raivata tilaa kylkien alta, taitaa olla jo aika ahdasta hänellä. Kyllä tässä jo ihan oikeasti alkaa toivoa, että tulisi jo ulos..

Tuulen poikaselle paljon tsemppiä ja rohkaisevia ajatuksia täältä tiistaista käynnistystä varten! Varmasti jännittää ihan hirmuna, kun näin yhtäkkiä tuli tuommoinen ratkaisu asiaan. Pidetään kaikki peukkuja sulle! Hyvin kaikki menee!

Jaksamista muillekin! Jospa yrittäisin hetkeksi mennä vaakatasoon..

barbalala ja pikkuinen "superpotkija" rv 39+2

Tuulen poikaselle tosiaan tsemppiä ensi viikkoon! Asia tuli varmasti yllätyksenä, mutta onneksi tässä välissä on muutama päivä valmistautua henkisesti. Yritä nyt vain levätä nämä viimeiset päivät, tarvitset voimia sitten tiistaina. Nauttikaa myös viimeisestä viikonlopusta kahdestaan.

Sachan selkäkivut kuulostavat ikäviltä. Toivottavasti saat issiaskivut kuriin ennen tosikoitosta. Muuten ota vaan kivunlievitystä sen verran, ettei enää häiritse. ;)

Barbalala, sinulla on kyllä kurjan kuuloiset loppupäivät edessä. Onko vauva jo laskeutunut ja silti potkii kylkiluihin vai vieläkö kohtu on ylhäällä? Jospa olotilasi pian helpottaisi. Tosi ikävää kyllä kun et saa nukutuksi.

Kävin juuri neuvolassa ja siellä kaikki hyvin. Eilen sain näköhäiriö kohtauksen ja soittelin jo huolissani neuvolaan. Tuo kun on yksi oire raskausmyrkytyksestä. Se johtui kuitenkin illalla alkaneesta migreenistä, jota podin sitten suuren osan yötä. Parasetamol kun ei pahemmin auta minun päänsärkyyn. Minulla ei yleensä liity migreeniin näköhäiriöitä, joten asia ehti jo säikäyttää. Onneksi kotona on lainassa anopin verenpainemittari, jolla voi seurata myös noita arvoja. Tänään mennään sitten varmaan puolihimmeillä valoilla, minulla migreenin jälkeinen päivä on aina aika vedoton.

Eilen huomasin pikkareissa ruskehtavaa valkovuotoa. Mies jo innostui että joko päästään tositoimiin. No, vielä ei muita oireita siihen suuntaan, mutta jotain kai tuolla kohdunsuulla tapahtuu...

Neuvolan täti jutteli muuten välilihan rasvaamisesta näiden viimeisten viikkojen aikana. Meillä sitä ei erikseen suositella, mutta neuvolan täti sanoi kertovansa asiasta kuitenkin jos haluan "esilääkitä". Oletteko te tehneet sillä rintamalla esivalmisteluja? Ajattelin, että voisihan tuon öljyn käydä ostamassa, nimi vaan ei jäänyt päähän.

Oletteko ajatelleet muistaa tulevaa isää jo nyt isänpäivänä? Minä olen rakentanut isyyspakkausta, jonka annan hänelle sitten sunnuntaina.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
t. Sonatar ja Öttis rv 38+3

Piipahdan nyt mammana täällä :) On tosi monilla jo merkkejä synnytyksen alkamisesta! Tuulen poikasella taas varmaan olo aika tulisilla hiilillä. Samaa se oli minullakin, kun alkoi olla vuorokausi mennyt jo lapsivesien menosta (tai vähitellenhän sitä meni) ja alkoi vasta siinä vaiheessa tajuta, että jos ei pikkuinen itse ala ilmoittelemaan haluaan tulla maailmaan, se sitten käynnistetään. Onneksi tapahtumat alkoivat sitten luonnostaan, muutamaa tuntia ennenkuin olisi alettu käynnistelemään. Sen voin sanoa kyllä lohdutuksena (minullahan oli nopea synnytys), että kyllä sitä äkkiä on mieli valmis niiden supistusten keskellä viimeistään. Siitä kun ei ole paluuta. Ja kun kerran suunnitelmallisesti käynnistävät, lienee siinä apureitakin enemmän paikalla (toisin kuin minulla, joka sai jatkuvasti painella nappia kutsuakseen edes jotain henkilöä paikalle) kivunlievityksistä puhumattakaan. Että tsemppiä nyt vaan :) Kyllä sieltä se pikkuinen maailmaan vielä saatetaan :)

Ikäviä nuo kaikki säryt sun muut. Itselläni edelleen ollut selkä lähes yhtä kipeä kuin raskausaikana. Yksi kauppareissukin saa jo minut vaappumaan kuin vanha mummo.. Mutta eiköhän se juurikin liikunnalla hälvene.

Sitten kuulumisia nykyhetkestä... Pikkuinen se vaan syö ja kakkii ja ihmettelee maailmaa :) Paino on hyvin nousussa ja tänään se viheliäinen navantynkäkin jäi vaippaan vaihdon yhteydessä. Nassikka herää yöllä sen 2-4 kertaa, mikä ei vielä ole koitunut liian suureksi rasitukseksi,varsinkin kuin nukkuu syöttövälit mukisematta. (Koputan puuta..) Ehtii sitä päivällä nukkua jos on tarvis.

Tässä vaan alkaa lapsen syntymän jälkeen se toinen hässäkkä, ristiäiset ja isyyden tunnustamiset ja muut sellaiset joita ei juuri raskausaikana syystäkään miettinyt kovin paljoa. Kaikki omalla painollaan :)

Toivotan teille oikein makoisia supistuksia :)

Nalle-- ja pikkukansalainen 2vko

Kiitos Sonatar lohdutuksista! On vauva juu ollut lähtöasemissaan jo pari viikkoa ja arvatkaas mitä, juuri hetki sitten mulla irtosi limatulppa! Jee :). Jotain on siis tosissaan tapahtumassa! Asiasta ei ollut epäilystäkään, semmoinen isohko vaalea klöntti tuli housuihin ja multa pääsi iso hymy. Hassua, kun saa tämmöiset kiksit jostain limailusta ;).

Kiva idea tuo isyyspakkaus. Mun olisi tarkoitus viedä mies syömään isänpäivänä. Pöytä on jo varattuna. Niin ja huili nyt kunnolla Sonatar, migreenistä olen itsekin joskus kärsinyt, ei ole todellakaan kivaa ja niitä näköhäiriöitä oli itselläkin silloin tällöin.

Kiva, kun tulit nalle vielä meitä moikkaamaan ja kertomaan kuulumisianne! Onko teillä jo nimi mietitty vamiiksi ristiäisiä varten, vai onko vielä hakusessa? Kuulostaa ihanan rauhaisalta teidän vauva-arki :).

Taidan olla yhtä hymyä loppupäivän tämän "tulppauutisen" johdosta ;D.
Hyvää viikonloppua!

barbalala ja pikkuinen rv 39+3

Onnea vielä kaikille synnyttäneille! Ja tsemppiä muiden odotukseen.

Meillä on muutto takana. Oli melkoinen ponnistus, vaikka muuttoapuja löytyi tosi kiitettävästi. Uuden asunnon kanssa haasteet (ongelmat?) jatkuvat, mutta onpahan yksi murhe (muutto) vähemmän. Pinnasänkykin on vihdoin koottu. Paljon laatikoita on vielä nurkassa, mutta toisaalta meidän varastoa vasta rakennetaan..

Olo on suuri. Nukkuisin ihan hyvin, mutta yöllä kun herää pisuille, tulee kaikki tekemättömät hommat jne. päähän pyörimään. Siinä sitten niitä funtsitaan. En ole koskaan ollut niitä kaikkein "huolettomimpia" ihmisiä. Haluaisin tarttua hommiin ja saada asiat rullaamaan HETI. Nyt ei ole päikkäreille ennättänyt, kun olen juossut muuttoon liittyviä asioita, mutta jos ensi viikonloppuna... Vaaville juttelinkin, että odotellaanko ensi viikkoon, ennättäisi äiti vähän levätä ennen tositoimia. Isäkin tekee tällä hetkellä melkoisia työpäiviä, joten pitemmät unet isänpäivänä voisi olla tarpeellinen lahja tällä hetkellä..

Neuvolassa kävin tiistaina. Tehtiin myös kokoarviota kätilön avulla. Vaavi viskoo yhä peppua puolelta toiselle, pää ei ole kiinnittynyt ja muutenkin kuulosti vähän kippuralla tuolla masussa olevan. Kätilö oli sitä mieltä, että vaikka maha ei ollut vielä kunnolla laskeutunut, niin tulossa olisi tuollainen kolmen ja puolen kilon tietämillä oleva jässikkä. Katsotaan nyt sitten.

Muuttorasitukset on aiheuttaneet supistuksia ja alaselkäkipuja, mutta muuten ei ole ollut merkkejä muutoksesta. Närästys palasi pahempana :-( Ja ehkä viime yönä oli sellaista menkkojen alkamisoireilua (jota nyt ei ole alkuvuoden jälkeen ollut), mutta ei vielä varsinaisia kipuja.

Eli tällaisena hylkeenä tässä lyllerretään ja sängyssä kyljen vaihto on melkoista vääntöä. Kotiin saan netin toimimaan vasta kuun lopussa (kiitos Soneran pikaisen palvelun), joten minun suunnalta saattaa olla melko hiljaista tässä vaiheessa.

Voikaa hyvin kaikki mammat ja pikkuiset (masussa ja ulkopuolella)!

MaMaLi + Vaavi 39+1

Hei vaan äideille ja lapsille!

Onpas jännät paikat usealla. Tuulen Poikasella todella varmaankin jännittää. Tosin voihan se pikkuinen päättää tulla jo ennen tiistaita. Sonatar ja Barbalala selkein merkein lähellä synnytystä.

Täällä myös on aika jytä mahassa vauvan hereilläollessa. Kaupungilla kävely oli todella hankalaa vaikka hymyissä suin siellä ähkin sukkapuikkokivuissani. Luulen myös, että vauvani on minun tapaani aika liikkuvaista sorttia ja oikoilee itseään voimalla, kun tila on vähissä. Silloin ei kyllä meinaa mahtua samaan kehoon kaksi ihmistä. Vatsanahka venyy vauvan jalkojen kohdalta ihmeellisiin muotoihin. Vauva on myös nyt todella mukana vatsan ulkopuolisissa tapahtumissa. Kuuntelee tarkasti ääniä ja pelästyy kovia ääniä. Sitten pitää rauhoitella lauleskellen ja silitellä mahan läpi. Herää myös helposti, jos paidan nostaa ylös täysissä valoissa. Huomaa silloin, että nyt otetaan kontaktia ja voi alkaa leikkimään. Hikkaa on tosin harvemmin, mutta ainakin kerran päivässä.

Malvia kyseli, missä synnytellään. Me mennään, jos siis mahtuu, Kätilöopiston Haikaranpesään. Jos sinne ei lähtötilanteessa mahdu, ajattelimme suunnata Hyvinkäälle, joka on myös tuttu paikka muuten. Vaikka Haikaranpesässä on kyllä rajallinen määrä synnyttäjiä, joita otetaan etukäteen ilmoittautumisella vastaan, voi silti tulla ahdasta, jos moni vauva päättää syntyä samana päivänä. Tosin hoitoajat ovat siellä lyhyet, osasto myös tyhjenee äkkiä. Meille tärkeää on, että isä saa olla ensihetkistä asti yhtä mukana vauvan hoidossa kuin äitikin ja muutenkin Haikaranpesän kodinomaisuus viehättää. Kätilöopisto on myös sijainniltaan meitä lähinnä. Vaikka luulen kyllä, että missä tahansa sairaalassa on hyvä synnyttää.

Tsemppiä mammoille! Saas nähdä, montako isänpäivälähjaa syntyy meidän ketjuun...

Jonsku ja Marakatti 36+5 (kyllä tässä saa vielä odotella)

Odottajat:

Hippo-78: LA 1.11.2008, esikoinen
Aurinkoinen99: LA 1.11.2008, esikoinen
nn08: esikoinen, LA n. 1.11.2008
Mariah: poika 01/06 LA 4.11.2008
henriikka73: poika 05/94, tyttö 12/95, LA 9.11.2008
Karvakuono: poika 06/07 LA 10.11.2008
Arabis: poika 11/06 LA 10.11.2008
barbalala: esikoinen LA 11.11.2008
Bombera: esikoinen LA 11.11.2008
minävaan esikoinen LA 12.11.
Ainikki: esikoinen LA 13.11.2008
Viljonkka: esikoinen, LA 13.11
MaMaLi: esikoinen, LA 13.11.2008
Minea 77: tyttö 06/04, LA 15.11.2008
Pilvikirsikka-80: poika 06/07, LA 15.11.2008
Sacha: esikoinen LA 15.11.2008
Sanna: poika 08/06, la 16.11.2008
Rouva H: poika 04/07, la 17.11.2008
Sonatar: esikoinen LA 18.11.2008
Helmipelmi: esikoinen LA 18.11.2008
Tuulia: esikoinen LA 19.11.2008
mamma 87: esikoinen LA 20.11.2008
Sade81: esikoinen LA 21.11.2008
Tirl: poika 10/06, la 22.11.2008
Malvia: esikoinen, LA noin 25.11.2008
Tuulen Poikanen: esikoinen, LA 25.11.2008
Brogan: esikoinen LA 27.11.2008
Jonsku79: esikoinen LA 30.11.2008 (poika)

Synnyttäneet:

nalle--: 24.10. Tyttö 2530g, 44cm LA 2.11
Möykky08: 27.10. Poika 3305g, 49cm (poika 10/06) LA 5.11.2008
Misai82: 28.10 poika 3610g, 52cm (tyttö11/05) LA 5.11.2008
Oona76: 4.11. tyttö 3500g, 50cm LA 2.11.2008

Heissan,

eli niin sitä on täälläkin sitten maanantain kirjoittelun jälkeen jakaannuttu. Supistukset voimistuivat iltaa ja yötä kohden ja ti aamuna klo 5 lähdettiin sairaalaan. Tyttö syntyi sitten tiistaina klo 13. Luomuna synnytin kuin synnytinkin, vaikka lopussa jo päätin ottaa epiduraalin. Mutta kun anestesialääkäri saapui paikalla, tuli hillitön ponnistamisen tarve ja siitä 20 min tyttönen olikin jo kainalossa;-) Ihana kokemus kivuista huolimatta. Ponnistin synnytysjakkaralla ja suosittelen sitä todella lämpimästi kaikille. Ekan ponnistuksen kokeilin kyljelläni ja se oli yhtä tuskaa ja täysin luonnotonta. Jakkaralle päästyäni ponnistaminen oli puolestaan helpottavaa, eikä lainkaan samalla tavalla kipeää.

Täällä nyt ensimmäistä iltaa vietetään kotona ja tytteli tuhisee tyytyväisenä makuuhuoneessa. On se vaan maailman suloisin olento:-)

Palailen vielä myöhemmin; nyt lepäilemään. Tsemppiä kaikille tulevaan!

t. oona ja prinsessa 3 vrk

Onnea synnyttäneille ja lähtöä tekeville peukkuja!

Täällä luulin jo tosi toimiin pääsevän, kun useamman tunnin ajan supisteli kipeämmin 10-15 min. välein, mutta nyt sitten hiipuivat eikä supistuksia reilu puoleen tuntiin ole kuulunut!ARGH!ärsyttää tälläinen jahkailu!Esikoisesta kun supistelut alkoivat niin tiesi heti niiden nyt olevan JUURI SITÄ!Mitään limatulppaakaan ei ole näkynyt...empä tosin esikoiseltakaan sitä huomannut.

Kaikki mahdolliset ollaan kyllä jo kokeiltu...eilen pesin ikkunat,tänään uunin, huomenna olisi vuorossa imurointi ja lattioiden pesu.Siinä sivussa sitten saunaa ja seksiä, mutta eipä näytä tulosta tulevan!

Enköhän vielä kitkuta ensi tiistain neuvolakäynnille ja sunnuntaiselle yliaikaiskontrollille!

Muille parempaa onnea vauvautumisen suhteen!

Mariah ja haluton syntymään 40+3

Onnea Oona76 todella paljon tyttösen johdosta! :) Ja kiva kuulla että synnytys meni noinkin hyvin! Itse synnytin kyljelläni, ei tullut mieleenkään siinä vaiheessa poistua sängystä muualle ponnistamaan. Noh, enpä olisi kerennytkään siinä huimassa 4 minuutissa mitä ponnistin.. Kyllä sen kivun sieti ihan hyvin.

Barbalala, se taitaa olla pian menoa :) Nimiasia onneksi tapeltiin jo raskausaikana, joten sitä ei enää tarvitse miettiä, lähinnä vain päivämäärä enää puuttuu. Tässä kun on joulua ja muuta pyhää ristiäisten tiellä ikävästi... Ja tämä arki todella on ollut rauhallista tähän asti ainakin :)

toivotan tuskaisille tuleville mammoille oikein paljon supistuksia :) Lasta parempaa isänpäivälahjaa ei olekaan :)

Tulin pikaisesti kurkkaamaan ja täällähän on iloisia uutisia!! Onnea paljon Oonalle pienestä tyttösestä :)! Kuulosti ihan mukavalta tuo sun synnytyksesi ja ensikertalaiseksi ihan kohtuullisen lyhyen aikaakin kesti. On varmasti maailman suloisin tyttö teillä kotona :), onnea vielä!

Täällä oli viime yö ihan pohjanoteeraus. Heräsin kirjaimellisesti tunnin välein kylkikipuihin, kivuttomiin/kivuliaisiin supistuksiin ja pikkukaverin potkimiseen. Ei ole vaakatasossa makoilu enää näköjään mun juttuni. Sain sitten nukuttua vähän, kun siirryin sohvalle kasattuani ensin läjän tyynyjä siten, että sain itselleni sellaisen puoli-istuvan makuu-asennon ja nukuin sitten siinä viritelmässä huimat 4 tuntia putkeen.
Kun heräsin ja nousin ylös, taas lorahti housuihin jotain limamaisen ja nestemäisen sekoitusta. Kuinkakohan monta päivää tätä jossittelua mahtaa vielä jatkua..

Mariah:ille tsempityksiä täältä, et onneksi ole ainoa joka kärvistelee olonsa kanssa. Ja ei kyllä voi kovin kauaa mennä enää niin saadaan vauvat syliin. Paras palkinto ikinä, mitä voi kuvitella :)!

barbalala ja pikkuinen rv 39+4

Onnea nalle ja oona!!

Täällä jatkuu kaikki edelleen samaa rataa, syödään ja nukutaan. Poju nukkuu syöttöjen välillä parhaimmillaan 4-5h, mutta välillä syö tiheämpään ja silloin ei öisinkään paljoa ehdi nukkua. Tosin siitä ihana kaveri että syö vain, eikä sitten muita juttuja rähinöi.

Me käytiin sielä isyyden tunnustamistilaisuudessa, 15 min sielä meni, että paperit oli allekirjoitettu. Tehtiin samalla yhteishuoltajuussopimus, muuten mut ois luettu yksinhuoltajaksi, vaikka asutaan ja ollaan yhdessä. Esikoisen kohdallakin tehtiin nuo yhteishuoltajuuspaprut heti valmiiksi.

Kävin hakemassa kunnon imetysliivit kunnon liikkeestä. Nyt mulla on kahdet halpisversiot öiksi ja kahdet kalliimmat päiviksi. Yhdeksänkymppiä liiveihin upposi, mutta olen nyt tyytyväinen.

Ollaan yritetty tarjota välillä pulloa, mutta eipä poju niitä huoli eikä huoli tuttiakaan. Joten se äidin toiveista sen suhteen, että pääsis joskus tuulettumaan ulos ja nauttimaan muustakin seurasta kuin perheestä. Ilman lisämaitoakin on vielä pärjätty.

Jäämme odottelemaan uusia mammoja tuleviksi, supistuksia kaikille!!=)

-Misai-

Yhteistyössä