Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Maanantai jälleen ja uusi työviikko edessä. Niin se vaan aika rientää, ei kauaakaan ja olemme jo syyskuussa!

Misai, tosi hyvä että sait sairaslomaa! Nyt vaan otat rennosti ja hoidat itsesi kuntoon.

Barbalala, toivottavasti jaksat vielä töissä. Jos nyt oikein ymmärsin työnkuvasi niin aika rankkaa varmasti on kasvavan mahan kanssa tehdä noita töitä, ja päälle vielä henkinen puoli. Itse kuvittelen vetäväni opetusta viimeiseen asti (ei siis vielä alkanut tänä syksynä), mutta katsotaan nyt miten käy...

Onko teillä ollut mahassa sellaista täristystä vauvan toimesta? Ei siis potkuja tai muljahteluja vaan hieman pidempään kestävää, koko mahaa hytkyttävää täristystä??? Onkohan tämä normaalia kun en näistä asioista tiedä mitään ja mistä se johtuu?

Huomenna sitten neuvolalääkäri ja punnitus...

t. S & Ö rv 26+6

Hei täällähän oli uusia kirjoituksia :)
Mulla on edellene tossa pöydällä nuo äitiyspäiväraha/pakkaus isyysloma yms kaikki paperit :/ Omani olen täyttänyt mut miehen vielä kesken ja ajattelin että jos kerran yritän raahautua sinne Kelaan niitä viemään niin vien kaikki kerralla ja saavat katsoa ne jo siinä.

Voi että, mä en pääse itseni kanssa mihinkään yhteisymmärrykseen tuon äitiyspakkauksen ottamisen kanssa. Mies on sitä mieltä että sitä ei tarvita kun tietää että haluan kuitenkin ostella tulokkalle vaatteita on se sitten samaa sukupuolta kuin esikoinen tai ei..:)
Nyt mietinkin että otanko sittenkin sen pakkauksen koska siinä on se pienempi toppapukukin nyt ja( mielestäni puku on kaunis kuten makuupussikin ja vaatteet), jos tuntuu isolta niin saanpa sitten hyvällä mielellä ostaa pienemmän "oikean värisen" :)
Vähän on tullut jos kuitenkin sellainen olo että jotain pientä olisi ihanaa jo ostaa, tai kaivella ainakin varastoista, se vaan kun suurin osa meidän varaston vaatteista on suunnattu tytölle:/
Rintareppua olen suunnitellut mut ovat vaan niin tuhottoman kalliita.. 150 euroo oli ainakin joku jota vilkaisin:(
Miten se olikaan saiko melkeestä vastasyntyneen ees laittaa vielä sellaseen reppuun?
Esikoisella sellaista ei ollut, lainattiin kokeilumielessä kaverilta, mut tyttö ei tykännyt olla, lienikö jo liian iso kun ekaa kertaa kokeilin...

Mulla olo vielä ihan hyvä, unta tunnun tarvitsevan aika paljon. Melkeen samaanaikaan nukahdan kuin tyttökin ( 4v) ja muutamalla vessareissulla yöllä nukun aamuun asti.
mitään kolotuksia tai kipuja ei vielä ole oikestaan ollut (koputtaa puuta).
Vähän on sellainen tunne että pikkukaveri masussa on kääntynyt sivuttain kun enää eivät potkut tunnu alavatsassa.
Viikon päästä onkin se ylimääräinen ultraus, sen istukan paikan takia, toivottavasti se on ihan "normaalissa" paikassa!!

Rinnat tihkuvat aina välillä maitoa vai mitä hän sitten onkin, en muista tosin tällaista lainkaan esikoisesta.. tai sitten en vain muista kun kaikki oli silloin niin uutta.
Mites teillä?

Olen pääasiassa istumatyössä, että tarvitsee nyt sitten katsoa että pystykö oleen ihan äitiysloman alkuun asti..

Mä en ole huomannut mitään täristyksiä tms..

Näillä siis mennään täällä suunnalla...

Minea77 rv 27+ ?

Hei murut!

Meillä täristellään kyllä, ja esikoisen kanssa sama juttu. Ei siinä varmaan mitään ihmeellistä ole! Potkujakin saa toisaalta kuunnella ihan kylliksi.

Tuo vajaa 2-v sai ikäväkseen viikonloppuna vatsataudin, joka tosin meni tosi nopeasti ohi. Nyt on vaan oma olo aika uupunut eikä ruoka maistu, tehnee siis tautia minullekin. Muuten olis ihan hyvä olo! Työmatka männäviikolla meni lentoineen kaikkineen mainiosti ja uskaltauduin varaamaan lennot vielä sille lokakuun vastaavalle reissulle, joten parasta toipua tästä vaan. Nyt juuri ei vaan jaksais *mitään*... Harrastin sentään vähän shoppailua: pakko on vielä hankkia uusia ä-vaatteita, kun töissä pitää olla ikään kuin esillä vähän tavallista enemmän. Ja entiset farkut ahisti. Vaaville tarttui mukaan ihana 68-senttinen paita, ainoa koko mitä oli jäljellä mutta niin söpö etten malttanut jättää ostamatta. Onhan se jo puolen vuoden päästä käytössä, kenties...;)

Äitiyspakkausta en ole ottamassa just siksi, että entisiäkin pienia vaatteita on esikoisen jäljiltä runsaasti. Jos sitten jotain tarvitsen, niin ostan sillä korvausrahalla. Ja niitä tuplarattaita pitäisi varmaan alkaa jo harkita. Onko kuka ostanut ja millaiset?

t. Tirl ja vaavi, olisko se jo 26+2, en pysy laskuissa...

Niin joo, meillä oli esikoisella rintareppu käytössä, viihtyi siinä oikein hyvin ja nukahtikin monesti. Ihan pikkuiselle se ei tosiaan sovi, koska asento on niin pysty. Voithan aina harkita kantoliinaa tai jotain olan yli -kengurupussia, ne sopivat oikein käytettyinä vastasyntyneellekin. Kuulema.

Jaksua kaikille!

Heipsan!

Sonatar: olen joskus jostain muusta ketjusta lukenut noistä tärinöistä. Tuntui olevan monelle tuttua. Jotkut epäilivät, että poikavauva pissii! Itsellä ei ole ainakaan vielä tuntunut, mutta masussa onkin tyttönen;-)

Minea: Maidosta ei täällä ole tietoakaan, mutta alkuraskaudesta asti on varsinkin toiseen nänniin kerääntynyt sellaista "karstaa". Jos laitan rasvaa, niin karsta lähtee raaputtamalla pois. Olen kyllä koettanut olla koskematta, että ei tulehdu. Kait se on jotain kuivunutta nestettä.

Töissäjaksamista olen alkanut vakavasti miettiä. Mieli alkaa välillä olla maassa, koska liikkuminen sattuu liikaa. Maha myös kovettuu todella herkästi:-/ Vielä olisi tämä+viisi viikkoa töitä ennen äippistä. Jotenkin se sairasloma tässä vaiheessa vierastuttaa, mutta pitää sitäkin vaihtoehtoa harkita, jos olo ei ala paranemaan. Yötkin menevät vaihtelevasti. Kylkeä ei pysty enää heräämättä kääntämään ja vessassa ravaan n. kolme kertaa yössä. Joten aika katkonaista unta täällä jo vietetään.

Hitsi, tänään tarttui kaupasta matkaan 68 senttinen haalari. Sellainen kevytversio, joka menee sitten keväämmällä hyvin. Oli niin suloinen ja alessa, että pakkohan se oli ostaa;-)

t. Oona ja maha 29+1 (huh, huh, kohta kolmekymppiset!)

Tänään tuli käytyä siellä sokerirasitustestissä ja kyllähän se litku meni alas, maku oli mielestäni vähän kuin pilalle mennyt Coca Cola (en tosin sellaista ole maistanut, mutta voisin kuvitella, että se olisi tuon makuista). Ja muuten siis meni ihan ok, mutta millään en olisi jaksanut siellä istua sitä kahta tuntia. Tuolla sattui olemaan vielä kauheet jonot, että olin siellä loppujen lopuksi yli 2,5 tuntia. Tulokset saan kuulla keskiviikkona nlalääkärillä.

Tänään tuli myös äippäpaketti! Ilmotus tuli viime viikolla, joten n. viikko siinä meni mullakin. Nyt saa alkaa pesemään noita vaatteita, jos tekemisen puute iskee :D

Katkonaista on uni täälläkin, pari kertaa ainakin käyn yöllä vessassa ja joka kyljen kääntöön herään. Viime yö oli pitkästä aikaa tosi hyvä, heräsin vasta seitsemän jälkeen vessaan. Tyyny mulla on joka yö polvien välissä, mutta sitten se tahtoo yön aikana karata sängyn päähän tai lattialle. Nyt kesän aikana olen alkanut nukkumaan tosi levottomia öitä.

On vähän huolestuttanut, ko tuntuu, että vauva ei jumppaa tuolla masussa ihan niin paljoa kuin n. pari vkoa sitten. Liikkeitä tuntuu kyllä päivittäin, mutta harvemmin ja liikkumiset ovat vähäisempiä kerrallaan. Onneksi on keskiviikkona se lääkäriaika, saa kysyä sieltä. Olen nyt päivittäin kuulostellut niitä liikkeitä, että jos ei yhtäkkiä kuulukkaan niin soitan heti, että haluan mennä tutkimuksiin. Nyt olen yrittänyt odotella keskiviikkoon, kun niitä liikkeitä kuitenkin silloin tällöin tuntuu. Pari viikkoa niitä liikkeitä tuntui pitkinä sarjoina aina kerrallaan, mutta nykyään tuntuu aina yksi-kaksi potkua silloin tällöin. Eilen ja toissapäivänä kyllä oli pitemmät jumpat, mutta tänään taas harvemmalla tahdilla. Mikähän on...

Tuulen Poikanen 25+6

Moi!!

Tuulen Poikanen, meillä kans masukaveri rauhoittunut reilusti, alkoi rauhoittua noilla samoilla viikoilla, kysyin lääkäriltäkin liikkeiden vähenemisen syytä, hän sanoi että vauvalta alkaa jumppatila pikku hiljaa loppua. Esikoinen oli aiemmin kauhea menijä jo koko raskausajan, on sitä kyllä vieläkin...=) Olen alkanut tuudittautua ajatukseen vähän rauhallisemmasta tapauksesta kuin esikoinen.

Aaaaargh!! Meillä esikko vietti yökylässä anoppilassa menneenä viikonloppuna yön. Ja mua kun ottaa niin maan perusteellisesti päähän se, että sielä saa heti aamusta alkaen alkaa vetään sipsiä ja mehuja ja kaikkia muita herkkuja... Sitten ihmetellään miksi lapsi ei syö ruokaa...miksiköhän ei?=) Sain vielä anopin kanssa aikamoisen keskustelun aikaan, kun antoi ymmärtää ettei sen mielestä melkein 3-vuotiaan lapsen tarvis nukkua enää päkkäreitä... En nyt jaksanut selittämään ruveta, ettei lapsi nyt ole kuin isänsä ja tätinsä (ovat lopettaneet päikkärit 2vuotiaina) vaan että esikko nukkuu ne päikkärit kun mun mielestä tarvitsee ne ihan täysin. Jos ei nuku päikkäreitä, tulee ne kuuluisat ärripurri-kohtaukset ja muutenkin väsyessään aggressivisemmaksi... No kaikki lapset on tietysti yksilöitä ja mun pitäis osata jättää anoppi omaan arvoonsa. On alkanut vaan tulla tällasia pisteleviä kommentteja ja vihjailuja, kun susipari ollaan, ei ees kihloissa ja toinen lapsi tulossa. No, joo hormoonit ottaa välillä vallan ja kattila alkaa kiehua yli.=)

Ei siinä kauan kyllä mennyt kun se pakkaus tuli, mulle tais tulla sillon maanantaina ilmoitus ja torstaina se oli perillä jo.

No mutta tällästä täälä, kiitos kun sai vähän purkautua...=)

Kirjoittelemisiin!!

-Misai&rv28+6-

Halleluja, sain viimein Kelan paperit pois käsistäni! En ymmärrä miten olivatkin minulle niin vaikea paikka, epävarmuus kai iski ja sitten pyörittelin niitä ees taas ennen lähettämistä. No, jospa nyt saisi pian päätöksen ja sitten sen ä-pakkauksen.

Täällä on moni jo tehnyt hankintoja. Eikö vaan olekin ihania nuo pienet vaatteet, en saa tarpeekseni millään niiden hypistelystä ja katselemisesta... Viisaammat ja kokeneemmat voisivat tänne listata mitä tarpeita kannattaa ja ei kannata hankkia. Onko ihan hölmö idea? Jotain keskustelua taisi olla jo aikaisemmin, mutta nyt kun hankinnat alkavat olla ajankohtaisia voisi tehdä pientä ostos/lahjalistaa ja toisaalta turhakelistaa.

Tuulen poikanen, olit huolestunut liikkeiden vähyydestä. Niin kuin Misai sanoi, nyt tila liikkua alkaa varmaankin käydä pienemmäksi, toivottavasti syy on tosiaan tuo. Ymmärrän kyllä, että asia huolestuttaa. Täällä ei ole vielä liikkeet vähentyneet, minua puolestaan pelottaa, että poika sotkee itsensä napanuoraan kun koko ajan myllää. Kaveri heittää siis kirjaimellisesti volttia, potkuja, tömähdyksiä, paineen tunnetta ja muljahduksia tuntuu aina vuorotellen ympäri vatsaa. Hetki levätään ja sitten alkaa taas!

Hetken päästä siis neuvolalääkäri, palaan linjoille kuulumisten kanssa.
t. Sonatar rv 27+0

Kiitos misai kannustuksesta :) Olen yrittänyt netistä löytääkin tietoa, että onko olemassa viikot, joilla liikkeet alkavat vähentyä. Jokapaikassa vaan puhutaan liikkeiden laskemisesta rv30 lähtien...

Puolenyön paikkeilla lueskelin sängyssä ja odottelin, että josko se jumppa siellä alkaisi (pari viikkoa sitten jumpat oli säännöllisesti puolenyön maissa ja ne olivatkin semmoisia mekastuksia, että oli ilo seurata). Nyt ei tullut kuin pari tumpsahdusta. Aamulla heräsin kuuden maissa kun mies tuli töistä ja silloin tuli potkuja, laskeskelin että ennen 7 olisi tullut jo 10, siihen lopetin laskemisen ja olin ilmeisesti nukahtanut.

Nyt taas puolenpäivän aikoihin on tullut ehkä n. 5 yksittäistä tumpsahdusta. Juuri kun olin huolesta soikeana, tuli muistutus, että vielä täällä ollaan.

Tuleeko teillä niitä liikkeitä jatkuvasti pitkin päivää ja yötä vai onko teidän tiitiäisillä jokin tietty rytmi? Ja montako liikettä tunnette yleensä silloin 'touhutunnin' aikana :D

Tuulen Poikanen 26+0

Oltiinkin sonatarin kanssa yhtäaikaa linjoilla :) Tsemppiä neuvolalääkärille!
Ja kannatetaan tuota sonattaren listaehdotusta o/

Meilläkin siis neuvolalääkäri huomenna, ja meinaan ottaa liikkeet puheeksi.

Tuulen Poikanen 26+0

Noista hankinnoista, meitien mammojen hyvinvointia ajatellen kannattaa varata sairaalaan ainakin mukaan itselle omia alushousuja ja vaikkapa vähän isompia mutta ainakin mukavemman tuntuisia kuukautissuojia vuodon vuoksi. Eli synnytyksen jälkeen käytettäväksi, en ainakaan oikein digannut esikoisen synnytyksen jälkeen verkkohousuista ja hehtaari-kokoisista siteistä.

Esikoisen kanssa kun tultiin 3. päivänä synnytyksestä kotio, niin saipa mies lähteä hakemaan rintapumppua, kun aikaisemminkin kerroin oli tytsy laiska imiä ja rinnat alkoi ikävästi täyttyä ja kivistellä. Elikkäs suosittelisin rintapumpun hommaamista, silloin ekalla kertaa hommasin sen käsikäyttösen, on halvempi ja eilen hommasin siihen ton elektronisen osankin. Mutta saa noita pumppuja vuokrattua ainakin folkhälsanilta.

Se on aina niin lapsi kohtaista ja äidistäkin riippuvaa millaisia tarpeita tarvitsee ja käyttää lapsellaan, sen voin ainakin sanoa, että emman hyppykiikku oli aika huono ostos, tyttö tavallaan roikkui siinä ja kun olisi ollut sopivan pituinen keinuun, niin koko keinu ei kiinnostanutkaan.

Babybjörnin sitteri osoittautui taas mitä parhaimmaksi ostokseksi, sai äippä käydä rauhassa suihkussa ja syödä aamupalankin vaavin siitä katsellessa. Hinta oli silloin v.2005 n.80 euroa.

Rintareppu oli lainassa, mutta talvivauvalla mielestäni turha, helpommalla pääsi vaunujen kanssa. Tosin en nyt tiedä olisiko kuopuksen kohdalla parempi, että saisi tehtyä jotain.

Tossa ainakin oli vähän, miten meillä noiden hankintojen kans kävi...

Moi!

Täristyksiä, hmmm... En nyt muista moista kokeneeni, mutta hikan olen paikallistanut pariin otteeseen. On muuten aika hassun tuntuista, kun toinen pomppii masussa hikan tahtiin ;).

Liikkeet juu vähenee sitä mukaan kun tilakin, joten ei liene syytä huoleen Tuulen Poikasella. Täällä vielä jumpataan ja muljataan/potkitaan/nyrkkeillään aktiivisesti, iltayöllä on aina kunnon jamit ja joskus päivälläkin. Mutta on ehkä vähän vähentynyt täälläkin.

Ei tarvinne hetkeen vauvalle vaatetta hommata, sisko kärräsi niitä meille 3 muovikassillista. Kaikki lähes uuden veroisia ja koot 56 ylöspäin n. 70cm asti. Nekin kun pesen ja lajittelen ä-pakkauksen ja omien hankintojen lisäksi, niin eiköhän ihan mukava alkupaketti vaatteita ole koossa. Noita pienempiä talvihaalareita olen miettinyt, jos ne hankkisi vielä kun se ä-pakkauksen haalari vaikuttaa vähän isolta... ans kattoo nyt.

Täälläkin tulee nukuttua tyyny jalkojen välissä ja kylkiasennossa on myös massun alla tyyny tukena. Muuten sattuu kylkiin, kun masu ns. roikkuu tyhjän päällä. Ja tulee myös herättyä aika usein asentojen vaihtoon sekä pissihätään. Muuten on kuitenkin uni tullut hyvin ja ollut suhteellisen rauhallista.

Lääkärikäynti siis lähestyy täälläkin, torstaina sinne. Lekuri vinkkasi viimeksi, että saattaisi ultrata myös, joten mies tulee varmuuden vuoksi mukaan, haluaisi niin kovin nähdä taas pikkuisen "televisiosta" :).

Nyt tämä "ankka" lähtee syömään!

barbalala ja pikkuinen rv 28+0

Tää palsta on taas herännyt henkiin, kivaa. Minäkin suht uutena sitten kannan korteni kekoon.

Sonatar: Miten huojentavaa kuulla että muillakin on tuo kelan papereiden täyttely kestänyt ja kestänyt, sillä erotuksella että minun lojuvat edelleen kotona pöydällä, jos tänään reipastuisin ja yrittäisin vaikka huomena lähteä vähän aikaisemmin töistä ja kiikuttaisin ne kelaan..

Mun masu-asukki liikkuu ainakin tälleen päivisin suht rauhallisesti, välillä tuntuu et ojentelee raajojaan mutta aika lailla taitaa torkkuilla. Illalla välillä potkutellaan ennen kymmentä ja sit yö menee taas ihan rauhassa. Tai siis mä en ole ainakaan herännyt potkuihin tms. Kyljen kääntäminen alkaa olla öisin jo sellanen "operaatio", tosin siitäkin taidan selviytyä jo unessa.

Misai82: Meillä on ollut tuota vähän samaa anoppilassa ja tyttö onkin ollut aina ns. pahalla päällä kun sieltä tulee. Olen vedonnut verensokerin laskemiseen, ja en varmaan ihan kaukana oikeasta ole..?
Nykyään olen joka kerta maininnut kun ovat hoidosta tms hakeneet että hän tarvitsee sitten heti ruokaa muuten ilta on hankala. Olen ainakin tuudittautunut siihen että he ymmärtävät puhettani ja ruoka on ollut valmiina.
Välillä sen tosin huomaa illalla että ehkä se ruoka ei olekkaan maistunut tai "ei ole tarttenut syödä kuin lusikallinen..ja sit saa herkkua.. sitten koitan keksiä jonkun ns. vahvemman iltapalan, lättyä, lämmintä voileipää tms. ns. vahvempaa.
Se vaan kun heidän (vanhempi pariskunta kun ovat) ruokailunsa tahtoo ainakin näin kesällä koostua pääasiassa vainuudesta perunasta ja jotain siinä sivussa, leipää.. salaattia.
Mä kun olen sitä mieltä että ei pieni lapsi kasva pelkällä perunalla vaan tarvitsee aina sen tai jonkun muun lisäksi lihaa, kalaa, kanaa , makkaraa, jonkun vihanneksen(jotka uppoavat meillä hyvin huonosti kyllä) ja maitoa tms.
ja en ole muutenkaan kokenut perunan olevan pakollinen jokapäiväinen ruoka, onhan makaroonit, pastat, riisit olemassa ja onhan se niin monipuolisempaakin!

Saa kommentoida vapaasti jos olette erimieltä!

Voi että kun pääsisin johonkin päätökseen siitä äippäpakkauksesta vihdoin itseni kanssa!!

-Minea77 27+?-

moi kaikki,

meillä on parastaikaa jumpat käynnissä kun äsken syötiin, huomaan liikkeet aina näin ruoan jälkeen ja yöllä nukkumaanmennessä. Poika kait "asettautuu" mukavaan asentoon kun huomaa että äiskä ottaa lepotilan.
Liikkeet vaihtelee kyllä päivittäin, välillä mesotaan kunnolla ja seuraavana päivänä muutama hassu muksaus - joten kysymällä se selviää onko normaalia. Marraskuun odottajien natikat kuitenkin painavat jo sen verran ja pituuttakin on jo, että ei siellä tilaa taida paljoa enää olla.

Meillä anoppilassa tulokas saa varmasti kunnon ruokaa ja tarpeeksi, anoppi ei ostele muutenkaan kaappeihin mitään ylimääräisiä herkkuja niin en usko sitä aloittavan ensimmäisen lapsenlapsenkaan tullessa.
Oma äitini aikoinaan (ja edelleen) aina siskoni lapsia katsomaan mennessä näki velvollisuudekseen käydä kaupan kautta ja ostaa karkkipussit tuliaisiksi, vaikka melkein päivittäin heitä näki/ee. Ja jos lasten äiti ei ollut itse lähettyvillä niin pojat veivät karkit huoneisiinsa vaivihkaa ja söivät ne heti. Joka päivä tällaista herkuttelua ei lapsilla pitäisi olla, vain lauantaisin tai sunnuntaisin jotta oppivat ettei makeaa mahan täydeltä ja syömään tervellisesti.
Sisartani tämä ainainen makeantuonti ärsytti ja ärsyttää edelleen kovasti, ja lisäksi äidilläni on tapana tuoda vielä pullaa tai muuta lisäksi. Kun tyhjin käsin ei voi kuulema mennä. Kuka muu kuin omat vanhemmat sitten yrittää korjata aiheutuneita vahinkoja, korjauttaa ne reikäiset hampaat ja painon pitää hallinnassa. En minä muista omasta lapsuudestani että minulle olisi joka päivä karkkia kannettu tai pullaa syötetty, kumma kun vanhetessaan ihmisten maalaisjärki heittää kuperkeikkaa.

Muuten kaikki loistavasti, vointi hyvä vaikka unentulo kestää kauemmin kuin ennen.
Hyviä vointeja kaikille, kohta päästáän synnytysvalmennuksiin sun muihin - eilen sanoin miehelle että on enää 12 vkoa jäljellä kun ollaan vain kahdestaan!

B vko 28

Huomenta tyttäret!

Eilisen neuvolalääkärin kuulumiset:

Virtsassa oli ensimmäistä kertaa sokeria. Toivottavasti ei ole merkki, että veressä olisi myös (ei kuulemma välttämättä ole). Perjantainahan tuo selviää sokerirasituksessa.
Hemppa oli noussut samalla tasoille kuin raskauden alussa, 135. Olo onkin ollut nyt todella hyvä, ei väsytä enää. Välillä arvo oli 114.
Painon nousun olin saanut aisoihin, nyt mennään taas ihan sallituissa rajoissa. Eli siis välillä nousu 700g/viikko, nyt sitten maltillisempi 300g/viikko.
Muuten kaikki kunnossa, oikein oppikirjatapaus. Sf-mitta keskikäyrällä 24 (rv 28). Paikat kiinni ja kiinteät.
Hyvillä mielin siis jatketaan eteenpäin.

Tuo lapsen hemmottelu isovanhempien luona pelottaa vähän minuakin jo valmiiksi. Lapsen lapsi kun on ensimmäinen, niin sillehän pitää antaa ja laittaa ja joustaa... Me olemme jo puhuneet asiasta molempien vanhempien kanssa ja puhutaan varmasti myös jatkossa. Kerromme suoraan meidän periaatteet ja pyydetään että niitä kunnioitetaan. Katsotaan sitten käytännössä lentävätkö ikkunasta ulos kun tosi on kyseessä... :)

Bombera, meidän junior on ihan samanlainen liikkeiden suhteen. Syönnin päälle alkaa mahdoton melskaus ja silloin kun olen käymässä nukkumaan.

Nyt sitten töiden pariin!
t. S & Ö rv 27+1

Heippa taas pitkästä aikaa!:)

Meillä on alkanut potkut myös harventua, mutta veikkaan että tila alkaa tosiaan käydä ahtaaksi. Meillä poika menee yläkäyrillä (viikolla 21+4 sf oli 20cm ja viikolla 25+5 26cm) ja hän viihtyy eniten pääalaspäin..=) Mukavaa sinäänsä, mutta pää painaa alas ja jalat työntää kylkiluita.. Joskus tuntuu, että vauvan jalat tulee suusta ulos..:DDD

Mitähän vielä..=)Tosta toppahaalari-asiasta vielä sen verran, että pähkäilin ihan samaa asiaa kun vauvalla on kuitenkin edessä pitkä talvi. Pieni vauvahan ei ihan hirveästi saa olla ulkona ja silloin kun on ulkona, on todennäköisesti joko vaunuissa, tai kaukalossa. Vaunhin ei kukaan nää ja ei varmasti haittaa, vaikka oliskin hieman reilun kokonen haalari =) Kaukaloon ollaan ajateltu hankkia semmonen kaukalolämpöpussi, helpompaa kun ei tarvitse pukea haalaria ja sen saa kaupassakin auki niin ettei tule kuuma vaaville =) Plus sitten tietty että turvavyöt saa napakammin ja se taas lisää turvallisuutta x) Saatiin me vauvalle 50 senttinen toppahaalari, mutta epäilen vahvasti sen sopivuutta... Ihme jos vauva on alle 50cm syntyessään..xD

Rintapumpun meinaan hommata, koska rinnat vuotaa ja nyt ku seulat.. vaikka voihan se olla että sitä ei tarvii.. En tiiä..=) Vai ei äippäpakkauksessa oo enää tuttipulloa?:o No meil on kaksi aventin pulloa ja tilasin netistä yhden ihanan, kai niillä pärjää ainakin aluksi =)

Tulipa taas raapastua pintaa, myöhemmin on sit enemmän aikaa kirjotella ja lukea kaikki läpi, heissan!:)

Ainikki ja Pikku Pau Pau <3<3<3 27+6

Juuri tulin neuvolalääkäriltä ja oli tosi hyvä käynti. Vauva ultrattiin, koska rakenneultrassa sanottiin, ettei aorttaa näy. Lääkäri tutki oikein perusteellisesti ja vauvalla oli kuitenkin kaikki kunnossa. Mitat vastasi täydellisesti laskettua aikaa. 'Alakerrassa' oli myös kaikki hyvin, kohdunsuut yms. entisellään. Ultratessa vauva liikuskeli, mutta niitä en tuntenut. Tiesin liikkeet vain koska näin ne. Istukka on edessä, joten siitä johtunee, että tunnen ainoastaan potkut. Kylläpä helpotti!!
Ai niin, ja sokeriarvot olivat olleet myös kaikki normaalit. Oli kuulkaas naiset hyvä reissu :)

Tuulen Poikanen 26+1

Moi Naiset!
Hauskaa kun tää meidän foorumi on herännyt kesän jälkeen eloon :) !!
Paljon oli tuolla yllä kysymyksiä,mutta paljon myös vastauksia niihin, joten
jätän nyt osaltani vastaamatta, sillä samoja asioita toistelisin.

Töissä ei kyllä meinaa jaksaa olla - tai no fyysisesti kyllä, mut lanttu ei oikein
meinaa kestää enää mukana : ) Eli ajatukset ovat jo alkaneet kääntyä sisään
päin - olen jo haavekuvissa vauva sylissäni...No täytyy yrittää nyt vaan tsempata.
Ennen en ymmärtänyt lainkaan sellaista että kun on raskaana niin tuntuu ettei osaa
enää muusta puhua kun vauvoista ja raskaudesta, mut nyt ymmärrän sen oikein hyvin :)
Luonto näköjään huolehtii siitä että tulevat mammat keskittyvät tulokkaaseen jo ennen
syntymää...

No mutta eikai muuta kun mukavaa keskiviikkoa kaikille!
H 27+1

Hei

Meillä on tässä välissä ennättänyt olla ensimmäinen neuvolalääkäri ja tänään ensimmäinen perhevalmennus. Lääkäri oli pettymys, jopa terveydenhoitajalta saa enemmän infoa ja "palvelua". Kyseessä oli maahanmuuttaja-lääkäri-nainen, jonka kommentti mun yleisiin ja kipuilukysymyksiin oli että "kun raskaus on ohi, niin vaivatkin helpottavat". Ok, sehän ei olisi tullutkaan omaan mieleen.

Perhevalmennuksesta jouduimme ikävä kyllä lähtemään kesken pois, kun asuntokauppa-asiat järjestyivät myös pelkästään tälle päivälle. Koska muutto uuteen asuntoon on viivästynyt ja viivästyy, niin emme ole vielä hankkineet mitään varusteita tai huonekaluja pienelle. Sekin hieman stressaa, mutta on mentävä tosiasioiden kanssa. Nyt muutto saattaisi tulla kyseeseen lokakuun loppupuolella - jolloin mennään jo ihan h-hetkille synnytyksen kanssa.

Muuten ei valmennuksesta vielä ennättänyt saada erityistä käsitystä. Katsastellaan jatko.

Poju ei pidä ollenkaan työnteosta. Kun töissä joudun tekemään päätteen äärellä työtä, niin asento on vissiin sellainen että Vaavin tila käy ahtaaksi. Sitten alkaa tulla monoa ihan kunnolla. Eli "konttorirottaa" ei vissiin olla maailmaan tuomassa..
Päivän istuminen töissä tekee sen, että tuossa 2-3 maissa alkaa maha (varsinkin yläosastaan) olla ihan kivikovana - ikään kuin rummun kalvona. Lisäksi häntäluu on löytynyt, siihen sattuu aina välillä. Tuota mahaa mietin, onko tämä jotain supistelun alkua... En osaa sanoa. Kun kotiin pääsee, on päästävä vaaka-asentoon hetkeksi, jotta voi taas jatkaa tekemisiä.

Huomenna tulee 28 viikkoa täyteen. Lähdemme ajamaan pohjoiseen useamman sata km:iä. Saa nähdä miltä matka tuntuu.

Hyviä vointeja kaikille,
MaMaLi ja Vaavi päivää vaille 28 vkoa

Uhhuh.. tää ankkakävely hidastaa menoa kyllä melkoisesti.. Mutta ei oo ihme, että vihloo ja kipuilee, olin lääkärillä siis tänään ja vauva on kuulemma ankkuroinut itsensä jo nyt pää alaspäin ja painaa häpyluuta urakalla. Sen huomaa siitäkin, että lähes koko ajan on pissahätä. Kaikki on ihan hyvin, paikat kans kiinteät ja kiinni. Ultraa ei tehty, mutta sydänäänet ok (145). Oli pienellä taas hikkakin, kun dopplerilla kunneltiin ;).

Nyt ne vaunut on sitten hommattu. Emmaljungan smart duo combi-yhdistelmiin päädyttiin, saatiin suhteellisen edullisesti ja miellytti muutenkin ko. malli ja toiminnot. Hyviltä ja tukevilta perusvaunuilta vaikuttavat, käytössä sitten näkee miten toimivat.

Nyt kylkiä alkoi taas särkemään, pitää mennä pötkölleen. Toivottavasti te muut ette vielä kauheasti kärsi näistä säryistä.. Hyvää huomista perjantaita ja viikonloppua jo näin etukäteen :)!

barbalala ja pikkuinen rv 28+2

Joo, kyllä se alkaa aika ankkamainen olo olla jo pikkuhiljaa... Mä sain hommattua sen tukivyön ja se on helpottanut mun olotilaa huomattavasti, mutta tuo pikkunen ei siitä pahemmin piittaisi. Kiristää luultavasti alempaa sen verran ja kun kaveri on kans jo pää alaspäin, huitelee kovasti käsin mun nivusia.

Mulle iski eilen sit oikein kunnolla harjoitussupparit päälle. No ihan kiva että ne alkaa tulla jo pikkuhiljaa, mutta se ei ollut kivaa kun sain melkein koko yön valvoa pikkuisen jumppailujen vuoksi. Eikä ollut vain tunnin jumppatuokio...=)

Mulla on seuraava neuvola vasta 1.9, viikolla 30+5, silloin saan tuomion tuosta sokerirasituksesta. Yksi, se keskimmäinen arvo oli ollut vähän koholla, ei kuitenkaan paljon, joten katsotaan mitä neuvolatäti sitten ehdottaa.

Mutta eipä kummempia tällä kertaa, kirjoittelemisiin!!

Niin, ja siitä anopista, onneksi meiän esikko on toinen lapsenlapsi jo, joten luultavasti ei saa ihan kaikkia herkkuja ja asioita ja huomiota osakseen. Vuosi sitten oli vielä se ongelma, et esikolle sanottiin anoppilassa, ettei saa koskea kun se esim. lelu oli toisen lapsenlapsen oma. Se saatiin loppumaan, joten eiköhän tää herkkujen tuputtaminen, kun en enää jaksa sitä kattella.

-Misai82&rv29+2-

Voih, kuinka teillä on vaavit jo kääntynyt lähtöasetelmiin?!? Tää lady vaan heittelee voltteja ja köllöttelee sivuttain... Nyt alkaa jo mietityttämään, että kasvaakohan se edes normaalisti ja asettuukohan se ikinä:-/ Viikkojan täälläkin jo 29+5...

No. kait tää on ihan normaalia. En ehkä nyt jaksakaan huolestua. Hyvää itsehoitoterapiaa tää mun kirjoittelu;-)

oona76, elä huoli, täälläkin pieni istua kökötti pyllyllään vielä ainakin keskiviikkona :) Mutta onhan noilla aikaa vielä asettua lähtökuoppiinsa.

Meillä muuten on juurikin tuon keskiviikkoisen lääkärikäynnin jälkeen aloitettu taas vanhat tutut jumppaharjoitukset. Tulee itselle vähän nolo-olo, ko pari päivää sitten valittelin lääkärille, että kun liikkeet on harventuneet ja vähentyneet ja nyt siellä möyritään taas entiseen tahtiin! Noh, hyvä näin.

Tämä tyttö lähtee nyt anopin ja miehen siskon kanssa ostoksille! Mukavaa perjantaita ja alkavaa viikonloppua!

Tuulen poikanen 26+3

Heippa!
Mulla oli keskiviikkona lääkäri, jossa ultrattiin. Vauva heittelee edelleen kuperkeikkaa ja köllöttää ihan poikittain. Lääkärin mukaan vielä on runsaasti aikaa odotella että muksu asettuu lähtökuoppiinsa, ei kannata hätäillä.
Kiirettä pukkaa, mukavaa viikonloppua kaikille

Tuulia 27+2

Yhteistyössä