Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Varasin eilen neuvolan (vkolla 16) ja mulle taas sanottiin, että isän ei välttämättä tarvitse osallistua ensikäynnille, kun ensikäynnillä lähinnä kartoitetaan äidin terveydentilaa ym. Ja aikaa pitäs varata se 1,5 h.

Raskausoireista: mulla tuhruttaaruskeaa vuotoa. Kipuja ei ole, mutta eipä mieli silti ole kovinkaan levollinen. Mulla on parin viikon päästä lapsettomuusklinikalla varhaisultra, sinne asti pitäs sinnitellä. Muita raskausoireita ei sit olekkaan, paitsi että palelen koko ajan.

Etelässä tuiskuttaa lunta, tuli talvi sitten tännekkin

Tuulia

mulle tosiaan sanottiin neuvolassa että ekalle käynnille mies mukaan kun kartoitetaan molempien vanhempien sairaushistoriaa jne, ja meillä kuunnellaan kai jo sydänääniäkin niin siksikin mies mukaan. ja tosiaan tuo 1,5h sanoi kestoksi.

Mullakaan ei ole mitään raskausoireita, paitsi rinnat hellinä ja välillä pientä kuvotusta ja nippailua vatsasta. Toisaalta haluaisi pahoinvointia mutta sitten jos sen saisi niin tietty haluaisi siitä pois. Niin ja onhan mulla mielialavaihtelut. Itken melkein joka ilta ihan mitättömistä asioista..

rv5+5

Lisään itseni ketjuun. Tänään oli ensimmäinen neuvolakäynti, jossa olin yksin. Seuraavalla käynnillä mies tulee mukaan, meillä se on rv 11,jossa ultrataan. Laskuttu aika pikkuisella on 1.11. Raskausviikkoja kasassa nyt 8+4.

Hippo-78: LA 1.11.2008, esikoinen
Lilieen: 2 poikaa 90-luvulla, LA 4.11.2008
Misai82: tyttö 11/05 LA 5.11.2008
Oona76: LA 8.11.2008, esikoinen
henriikka73: poika 05/94, tyttö 12/95, LA 9.11.2008
Karvakuono: poika 06/07 LA 10.11.2008
Arabis: poika 11/06 LA 10.11.2008
Viljonkka: esikoinen, LA 13.11
Pilvikirsikka-80: poika 06/07, LA 15.11.2008
Sacha: esikoinen LA 15.11.2008
Sanna: poika 08/06, la 16.11.2008
Sade81: esikoinen LA 21.11.2008
Tuulia: esikoinen, LA n. 23.11.2008
Malvia: esikoinen, LA noin 25.11.2008
Brogan: esikoinen LA 27.11.2008
nn08: esikoinen, LA n. 1.11.2008

Lisäsin itseni listalle.

Nyt on kivi vierähtänyt sydämeltä - ultrassa kävin ja kaikki on niin hyvin kuin tässä vaiheessa voi olla:) Pikkuinen sydän pompotti ja sai kyyneleet silmiin. Mies ei valitettavasti päässyt mukaan, mutta soitin heti uutiset kotimatkalla. La siirty päivää myöhäisemmäksi, saattaa muuttua vielä kuulemma suuntaan tai toiseen.

Ota Tuulia rauhallisesti, tuhru alkuvaiheessa on melko tavallista. Tiedän kuitenkin kuinka piinaavaa on odottaa sitä ekaa ultraa.. Jälkeenpäin ajateltuna aika menee silti yllättävän nopeasti:)

Noista oireista; mulla kuvotus alkoi viikolla 5+1. Jo nyt on ollut sen suhteen helpompi olo, ensin tietenkin hölmönä ajattelin siitäkin, että ei hyvä... Jos on paha olo, sen kanssa on vaikea elää mutta sitten jos se helpottaa, ei sekään kelpaa.. Oireet on kuitenkin niin yksillöllisiä ja kaikille niitä ei edes tule!

Taitaa langeta meikäläiselle lumityöt.. Hyvä että oven saa auki kun ulos menee.. Talvi tuli siinä vaiheessa kun sitä ei enää pätkääkään olisi kaivannut:(

Moi!!

Onnea Tuulia, toivottavasti olisi kaksi tulokasta, niin olisi tupla riemu ja kunnon palkinto monen vuoden kunniaksi!=)

Mun oksennustauti vaihtui nyt sit raskauspahoinvoinniksi, voi yök tätä oloa... Voi kun loppuis pian! Mulla on neuvola 4.4, mies ei ole tulossa mukaan, ei ollut mukana esikoisen aikana kuin ultrassa, painoarviossa ja tietysti synnytyksessä. Ja tietysti alkaen siitä tekemisvaiheesta.;)

Mutta, nyt toi esikko järjestää ohjelmaa, täytyypi mennä. Onnea mukaan tulleille!!=)

Hippo-78: LA 1.11.2008, esikoinen
Lilieen: 2 poikaa 90-luvulla, LA 4.11.2008
Misai82: tyttö 11/05 LA 5.11.2008
Oona76: LA 8.11.2008, esikoinen
henriikka73: poika 05/94, tyttö 12/95, LA 9.11.2008
Karvakuono: poika 06/07 LA 10.11.2008
Arabis: poika 11/06 LA 10.11.2008
Viljonkka: esikoinen, LA 13.11
Pilvikirsikka-80: poika 06/07, LA 15.11.2008
Sacha: esikoinen LA 15.11.2008
Sanna: poika 08/06, la 16.11.2008
Sade81: esikoinen LA 21.11.2008
Tuulia: esikoinen, LA n. 23.11.2008
Malvia: esikoinen, LA noin 25.11.2008
Brogan: esikoinen LA 27.11.2008
nn08: esikoinen, LA n. 1.11.2008
Ainikki: esikoinen, LA n.14.11.2008

Lisäsin itseni :)

Onko kellään lähtenyt paino nousemaan jo? En tiedä onko tää jotain turvotusta, mutta omat farkut ei mene enää kiinni... Miten se paino sai nousta ekalla kolmanneksella? Ei se mua itseäni haittaa, mutta neuvolassa saattaa tulla napinaa. Minkäs sille mitään voi kun on mieletön nälkä. Jos ei syö säännöllisesti, niin tulee kuvotus ja sitten jos yrittää syödä kun se kuvotus on jo ehtinyt alkaa, niin sitten tulee kyllä kaikki ulos...:( Kumma miten niin pieni ihminen voi saada näin suuria muutoksia aikaan... Sitten tämä älytön flunssa tähän päälle... Aika jyrätty olo kyllä on... Mutta eiköhän tää tästä. :)

Meillä muuten eka neuvola 9.4 =) Vähän jänskättää... Mitäs ekassa neuvolassa yleensä katotaan?:)

Ainikki, mulla ei paino ole noussut (kai, en ole vaa'alla käynyt) mutta turvonnut olen, varsinkin loppupäivästä alkaa olla tosi tukala olo. olenkin jo käyttänyt löysempiä housuja kuin farkkuja, kohta varmaan kaikki jo sen takia arvaavat kun yleensä käytän ainoastaan farkkuja. Mun mielestä suositeltava painonnousu ekalla kolmanneksella on 2kg.

Ekassa neuvolassa kai otetaan veri- ym.kokeita ja jutellaan terveyshistoriasta ja sit tietty saa tietoa ruokavaliosta jne.

Mullakaan paino ei ole noussut, mutta alamaha on ihan tajuton! Siis suoraan häpykummulta nousee sellainen ilmalla täytetty kumpu, joka tuntuu tyhjältä, kun sitä painaa. Että ei se läskiäkään kokonaan ole. Milloin vauvamaha voi oikeasti näkyä, siellä missä sen pitää?

Syön tässä porkkanoita ja tulikin mieleeni, että palj
onkohan niistä saa ylimääräistä a-vitamiinia? Eikös maksa ollut kielletty just a-vitamiinin takia. Kun mä voin helposti vetää puoli kiloa, neljä viisi isoa porkranaa kerralla...

Tuntuu kuitenkin vielä utopistiselta tämä raskaus, kun eihän se ole edes varma. En teida enää tuhota kolmatta testiä, ei kai se mitään kerro enää. Kuka muistaa/tietää, millainen on eka neuvola Helsingissä? Ultrataanko vai mitä? Saanko sitten varmuudella tietää, jos siellä ei olekaan mitään?

Voikaahan hyvin.

Ai Malvialle maistuu porkkanat..:) Onko muilla muutes mitään himoja??:D
Mulla tekee jatkuvasti mieli suolakurkkuja... Sitten kaikista älyttömin himo, oopperaleivät... Ei varmaan sano monelle mitään, mutta nam!!!:D

Joo. Mulla on kylmät makaroonit ketsupin kanssa tosi kovassa huudossa just nyt. Muutenkin kaikki sellanen suht mauton mössö tuntuu maistuvan siinä missä muut ruoat ällöttävät. Ja niin kun mä olin ajatellut syödä tosi terveellisesti koko raskausajan. Tais jäädä ajatukseksi. NO jaa, toisaalta tomaateista nään jopa unta öisin, eli niihin on myös kehittynyt himo. Ainoa vaan, ettei niissä vielä tähän aikaan vuodesta ole mitään makua. En malta odottaa tomaattikauden avajaisia!

Niin mitä ne on, Ainikki, ne oopperaleivät? Kuulostaa sellaisilta, että niihin voisi tulla himo.

Tässä olis yks resepti...=) Entisessä työpaikassa tuli tehtyä tollasia ja nyt ne on taas alkaneet hiippailla mieleen.xD Ei ehkä kovin terveellistä, mutta hyvää justiinsa kurkkusalaatin kanssa...:D

http://www.maku.fi/reseptit/resepti/Oopperaleip%E4/1290.html

Varmaan kätevää tuo kylmä makaroni ja ketsuppi... Siis kun voi laittaa jääkaappiin, eikä tarvii ees lämmittää.x) Jotenkin tuntuu, että sitä ruokaa on saatava heti kun on vähänkään nälkä, muuten saa järkyttävän itkupotkuraivarin. Pitäis varmaan kerätä helppoja ja nopeita ruokia ylös niin äijä välttyis hieman tältä mun kiukkuamiselta. Mullakin ollut himo kirsikkatomaatteihin tai sellasiin luumutomaatteihin, ne vaan ei oo mitään parhaita, kun suurin osa tulee kai espanjasta. Kesää ootellessa, sitten saadaan parhaita tomaatteja...=)

Malvia, kyselit porkkanoista ja A-vitaamiinista; jostain luin, että porkkanoita saa syödä raskausaikana vapaasti kun niissä on on A-vitamiini esiasteen muodossa - elimistö muodostaa niistä tarvittavan määrän vitamiinia. Minäkin syön porkkanoita päivittäin:)

Varsinainen himo on minullakin suolakurkkuun sekä punajuuriin - Oli hyvä tuo Ainikin oopperaleipäohje, siinä nimenomaan kehotettiin nauttimaan leipä punajuurien ja suolakurkkujen kera... täytyy kokeilla! Muita himoja on kaikki melko terveellinen ruoka, makea ei maistu paitsi jotkut jäätelöt. Ennen söin karkkia ihan hierveitä määriä, nyt etoo ajatuskin karkista... Näin kai se luonto hoitaa tuonkin asian kuntoon, eipä tuu syötyä turhia lisäaineita ainakaan karkkien muodossa:)

Ainikki, kiva että en ole ainoa joka saa noita itkupotkuraivareita pienistäkin jutuista. Mulla meni pari ekaa viikkoa vielä ruokien suhteen hyvin mutta nyt ei enää tee mieli mitään muuta kuin grillattua ruokaa (kanaa eritoten) ja juuri muutakin terveellistä niinkuin Henriikkakin kirjoitti. Mä olin kanssa ennen hirveä karkinperään mutta nyt en halua mitään makeaa. Sipsejä sensijaan voisin syödä miten paljon vaan.

Moi!!

Ihanaa kun teille maistuu ruoka tai ees jokin syötävä. Mua nyt ei enää pahemmin okseta, mutta ruoka ei tahdo maistua eikä oo oikeen maistunutkaan sen oksennustaudin jälkeen. Ainut mitä syön enemmän tällä hetkellä, on viinirypäleet, ne helpottaa jos tulee huono olo.

No, ei se mua haittaa vaikkei ruoka maistukkaan, sais laskea sitten tuo paino. Mä kun olen ylipainoinen, olin jo esikon aikaan. Silloin ainakaan ei ollut sokerin kanssa ongelmia ja rasitustestikin meni kunnialla läpi. Verenpaine kohosi hieman, noin viikko pari ennen synnytystä, sehän on suht normaalia siinä vaiheessa. Toivon vain että menisi nytkin kaikki hyvin, esikon odotuksen alussa mulla tippui paino 6kg ja kaikkiastaan 5kg tuli vain lisää. Sairaalaan jäikin sitten roimat 13 kiloa, mikä oli mahtava tunne varsinkin synnytyksen jälkeen.=)

Mulla ei noita himotuksia ole, esikoisen aikaan olin hulluna sipuliin(!)
Sitä vaan vertaa nyt kaikkea siihen aikaan kun odotti esikoista.=)

Mutta nyt mä meen päikyille!

Mullakin on tullut stoppi makean suhteen. Ennen raskautta söin melko paljon suklaata, nyt se ällöttää. Oikeastaan ihan hyvä... Nyt mussutan kasviksia ja sellasta... Ja oopperaleipiä!:D Joo, näitä itkupotkuraivareita tosiaan on tullut ja nyt tarkemmin ajateltuna, ne yleensä koskee ruokaa. Tais olla ensimmäisiä kilareita se kun suutuin äijälle siitä, että ensin se sanoi ettei jaksa tehdä mulle pizzaa, itselleen kyllä teki. Sanoi vaan, että osaathan sä itsekin.Sitten kun se päättikin tehdä, suutuin siitä kun sain sen vikana(Muut olivat jo syöneet). Sitten kun siinä pizzassa oli vielä väärät täytteet, niin aijai mikä kitinä. Oon ollut itekkin ihan pyörällä päästä, että miten musta on tullut tällänen... Onneks äijä tajus, että se johtuu hormoneista.=)(mikä ihana tekosyy;D) Kai tää myllerrys kohta rauhottuu..=)

meillä mies on alkanut jo välillä epäilemään johtuuko kaikki hormoneista vai keksinkö vaan..yritä siinä sitten selittää että oikeasti johtuu. no kai se ehtii vielä tottua siihen että hormonit tekevät vaikka mitä.

onneksi pystyn tekemään etänä töitä tarvittaessa, koska tämä väsymys yhdistettynä kuvotukseen jota esiintyy päiväsaikaan on aika nihkeää :( mutta toisaalta ihanaa kun tuntee että jotain tapahtuu.

On se vaan mukava lueskella, että kaikilla samantyyppisiä "oireita". Minullakin kuvotus hiukan helpottanut, mutta tilalle tullut huimaus ja tautinen väsymys:-/ Paineet hiukan alhaalla, joten saan syödä salmiakkia;-) Vielä pari viikkoa sitten oli himo perunamuussiin, mutta nyt saa tosi tarkkaan miettiä, mitä tekee mieli. Haluaisin vaan syödä vetisiä keittoja:-D Joo, ja makaroneja oli pakko saada eilen, sellaisenaan, ilman ketsuppia.

Mulla kanssa maha illalla ihan tajuttoman turvoksissa, blääh.

Ens viikolla ultra ja jännittää aikaslailla. Mukavaa, että meitä on täällä jo iso joukko. Viikonloppuja kaikille!

Hei vaan, pakko oli tänne kirjoitella, kun olen ihan sekaisin! Keskiviikkona tein testin, joka oli samantein selkeä positiivinen. Edellisen testin tein kuun alussa, kun menkat olisi pitänyt alkaa, silloin oli negatiivinen. Nyt en millään voi uskoa, että olisi tärpännyt! Minulle on sanottu n. 4 vuotta sitten, että raskaaksi en tule ilman hoitoja monirakkulaisuuden takia. Nyt olemme olleet vuoden vaihteesta sillä mielin, että tulee jos on tullakseen.

Soitin perjantaina neuvolaan ja sain ultraäänen sekä ensimmäisen neuvolakäynnin 18.4. rv 10+4. Huomena minulla alkaa siis rv8. Joudun varmaan tuonne asti pelkäämään kohdun ulkopuolista tai tuulimunaa. Laskettuaika olisi menkkojen mukaan nyt 10.11.

Ennen plussaa väsytti, paleli, itketti, nipisteli vatsaa, oli 'menkkakipuja', nälätti ja janotti. Eilen alkoi aamusta asti ihan tajuton kuvotus! Ja päälle päänsärky, yök!

Tuota minä vaan eniten pelkään, että testissä on tapahtunut jokin virhe tai se on tuulimuna tms. Tässä ajassa ehtii jo alkaa tottumaan ajatukseen mahdollisesti tulevasta pikkuisesta ja ultrassa on varmaan paha shokki jos sielä ei ketään olekaan..

Onnea tosiaan Tuulen poikaselle, toivottavasti siellä on kaikki hyvin! Voisinkin kysellä marrasmammoilta yhteisesti, oletteko käyneet tai menossa siihen varhaisultraan yksityiselle?

Minä en varmaankaan ole menossa, koetan jaksaa sinne ekaan neuvolakäyntiin 8. raskausviikolle. Onko helsinkiläisiä paikalla: tiedättekö, joko ensimmäisellä neuvolakerralla yritetäänkään kuunnella yhtään mitään?

Musta tuntuu, että oireet on jopa vähentyneet, mutta kyllä se närästys siellä vielä on. Ehkä niihin tosiaan on tottunut. Niin ja kiitos vastauksesta henriikka73, oliskin loogista, että a-vitamiini pakattuna porkkanaan ei haittaa.

Milloin aiotte kertoa vanhemmille/kavereille/tuttaville ja töissä?

hei
Liityn minäkin mukaan, tänne varmaan kuulun...
Eli toinen tulossa, ennestään poika 10/06 ja la ois ultran mukaan 14.11, muuttu vähän ultrassa toi la kun menkkojen mukaan ois ollu 24.10...mut uskotaan ultraan.
Oon onnex säästyny pahemmilta raskausoireilta, väsymystä ja pientä kuvotusta on kyllä ollu...Väsymyskin onnex alkanu vähän helpottaa...

Tervetuoloa mukaan kaikki uudet!

Pääsiäisen ulkomaan matka ja työkiireet ovat vieneet minut pois täältä palstoilta hetkeksi. Torstaina kävimme ekassa neuvolassa (helsinki) ja Malvialle voin todeta, että ei kuunneltu vielä mitään. Kyseltiin kaiken laista ja kerrottiin raskaudesta ym sekä jaettiin syömisohjeita. Eka ultra (kunnallinen on kai viikolla 10-13. Sitten toinen viikolla 18-21 jos siis haluaa osallistua seulontoihin.

Olemme nyt tulleet mieheni kanssa siihen tuloksen että kerrotaan viikolla 12 tai sen jälkeen. Minusta tosin olisi kiva jos se eka ultra olisi silloin jo takana. Riippuen milloin saan siihen kutsun. Sitten vois vappuna kertoa jo kavereillekin eikä tarvitsisi selitellä juomattomuuttaan. Töissä ajattelin kertoa vasta viimeisenä. Kun on tarvis.

Mulla lähes kaikki raskausoireet kadonneet. Maha tosin on hirveä pömppä, vaikka neuvolahoitaja sanoi ettei maha juuri vielä näy... Kylmyydestä tosin kärsin ja aina kun on vaan tilaa nukkua, nukahdan sohvalle.

Mieliteoista en ole hirveästi kärsinyt, mitä nyt hyvä ruoka maistuu.

Tiedättekö muuten miten on ohje tuon graavatun lohen syönnnin suhteen näin raskausaikana? Ymmärtääkseni tyhjiöpakattuna se on kielletty listeriavaaran vuoksi. Entä tuoreena? Itse en näe riskiä... mutta?
Miten kirjaimellisesti olette muuten seuranneet kaikkia noita suosituksia?

rv 9+1.

Yhteistyössä