MARRASMAHAT 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heegel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä sai kyllä useamman kuvan tuosta rakenneultrasta. Tarkkaa lukumäärää en muista. Saatiin kyllä tuosta np-ultrastakin neljä kuvaa. taitaa käytännöt olla erilaisia.
Kyllä kuulkaat mua suoraan sanottuna v***tti tiistaina! Mä sain revähtymän mun vatsalihakseen kahvakuulatreenissä ja koko illan ja seuraavan yön mulla oli ihan hirveet kivut! Söin panadolia ja yritin kuulostella vauvan liikkeitä. Soitin sitten äippäpolille ihan siis sairaalaan että pitäiskö tulla tarkistukseen ja selitin myös mun työnkuvaa niin mulle vain todettiin, että syö panadolia 6x500mg, lepää ja kuulostele vointia ja ota rauhallisesti!!!! Ei siis sairaslomaa, ei mitään tutkimuksia. Ok, nyt on vointi parempi, mutta mitään venyttäviä liikkeitä ei voi tehdä. Ja kaiken lisäksi mun pitää mennä nyt vetää illaks taas jumppaa! Kyllä on kiva vetää bodypumppia tangon kanssa kun paikat ovat kipeenä. Niin kyllä ne lisäs, et jos alan vuotaa voi tulla ensiapuun. Tosi lohduttavaa. Onneks vauva sentään liikkuu.

Noista suonenvedoista sen verran, että kyllä niitä periaatteessa voi tulla mihin osaan kehoa tahansa, vaikka jalat ovatkin yleisimmät suonenveto paikat.

Nyt hauskaa jussia kaikille masun kasvattajille!

Hei,

eilen oli rakenneultra ja joudun sitten jatkotutkimuksiin töölöön kromosomitutkimukseen. Vauvalla oli vatsalaukun vieressä jonkinlainen nestekertymä joka huomattiin myös np-ultrassa mutta siihen ei reagoitu(kätilö sanoi silloin että se on ihan normaalikoossa). Nyt kuitenkin epäiltiin että se olisi "double bubble". Ei kerrottu enempää tästä termistä tai sen vakavuudesta vaan keskustelivat lääkärin kanssa siinä että epäiltäisiin tätä ja lähettävät minut sitten töölöön jatkotutkimuksiin. Sain ajan heti maanantaille mutta maanantai-illalla on lähtö matkalle ja takaisin vasta kuukauden päästä jos mitään vakavaa ei siellä kromosomitutkimuksessa löydy. Joudun muuten tulemaan matkalta takaisin Suomeen jos jotain vakavaa ilmenee :( :(

http://www.obgyn.net/us/gallery/OB_2_Abnormal_Duodenal_Atresia.jpg

suunnilleen tuolta se näytti ultrassa :S

Huolestuttaa, että miten tässä käy :(

En ole ikinä kuullutkaan tuosta! Voi toivottavasti ei ole mitään vakavaa. Meinaatko kuitenkin lähteä sinne reissuun? Saatko heti tietää maanantaina jotain lisätietoa. Mihin tuo vaikuttaa ja mikä tuo ylipäätään on? Kauheesti kysymyksiä, koska aina tuollaiset asiat pistää miettimään onko itsellä ja vauvalla kaikki ok.

Joo, ajattelin kuitenkin lähteä sinne reissuun ja palata sitten jos tuloksissa ilmenee jotain vakavaa. Tulokset saa luultavasti vasta 2 viikon kuluttua :S Aion heti matkakohteeseen saavuttuani käydä 3d ultrassa jos siinä näkisi jotain lapsen tilasta.

Eivät siellä Jorvissa kertoneet mitään lisätietoa tästä "double bubble" termistä mutta kotiin tultuani yritin googlettaa tätä ja englanninkielisiltä sivuilta löytyi vain vähän kirjoituksia tästä. Jotkut olivat kirjoittaneet, että ne lapset joilla on todettu tämä "double bubble" on myöskin todettu down syndrooma. Eli luultavasti tämän takia joudun sinne kromosomitutkimukseen maanantaina jolloin otetaan lapsivedestä tai istukasta näyte :S pelottaa tuossa myös keskenmenoriski mutta se on vaa nyt tehtävä jos lapsella ei olekaan kaikki hyvin niin on parasta tehdä kaikki tutkimukset mitä voi.

Ärsyttää vaan sillä tämä samainen vesikertymä/epämuodostuma huomattiin myös np-ultrassa mutta siihen ei reagoitu mitenkään enkä meinannut saada edes rakenneultraan aikaa ennen matkaa sillä 18-viikkoisena se olisi ollut muka liian aikaista. Kätilö tarkisti kuvan kanssa lääkäriltä että onko se ok niin ei laittanut minnekkään jatkotutkimuksiin. Np-ultran kuvastakin näkyy selvästi vatsan kohdalla tämä musta aika suuri piste mutta en ensisynnyttäjänä tiedä mikä on normaalin näköistä ja mikä ei. Onneksi neuvolalääkäri kirjoitti minulle lähetteen Jorviin josta varasivat rakenneultraan ajan vaikkakin hieman myöhässä sillä lapsi on kerennyt np-ultrasta jo kasvaa ja varmasti vesikertymäkin on kasvanut siinä samalla.

Anteeksi pitkä sepustukseni mutta kiitos jos jaksatte lukea :S

Heipat pitkästä aikaa :)

En ole jostain syystä saanut vähään aikaan kirjoiteltua vaikka olenki käynyt lukemassa kuulumisianne melkein päivittäin. Nyt täytyy ryhdistäytyä :)

Heti alkuun Linnelle sylin täydeltä voimahaleja!!! Täällä peukut ja varpaat pystyssä että kertymä olisi kuitenkin vaaraton <3 ihan kauheata varmasti elää pari viikkoa epätietoisuudessa :((( Tsemppiä!!

Jonsu1984 - mulla ainakin vetää suonta huomattavasti enemmän nyt kuin ennen raskautta. Lähinnä "veto" on tuntuntu varpaissa tai pohkeissa, mutta eiköhän niitä tosiaan voi tulla mihin tahansa :)

Oona10 - olipas huonoa palvelua äippäpolilla! Menitkö kuitenkin vetämään jumppaa revenneellä lihaksella? Älä nyt vaan rehki liikaa :)

Meillä oli torstaina rakenneultra ja kaikki oli onneksi hyvin. Ehdin jo stressata onko tuolla masussa enää ketään, kun en vielä tunne liikkeitä. Se selittyikin sillä että istukka on kiinni kohdun etuseinässä vaimentamassa tuntoja. NP-ultrassa vielä meille sanottiin että istukka olisi takana. Voi mennä kuulemma 2-4 viikkoakin ennenkun liikkeet tuntuu kunnolla. Ainiin ja tyttöä meille veikkailtiin <3 ihanaa :)

Tsemppiä kaikille marrasmahoille ja ihanaa juhannuslauantaita :)

Mimis 19+5 <3

heegel .................... toinen ................ LA 10.11.10
Mimis ...................... esikoinen ............ LA 15.11.10 .... Naistenklinikka (?)
Irkkis ...................... esikoinen ............ LA 15.11.10
jane ....................... esikoinen ............ LA 15.11.10
Oona10 ................... toinen ................ LA 16.11.10 ..... Lohjan aluesairaala
Jonsu1984 ............... esikoinen ............ LA 17.11.10
Kirppuliina ................ esikoinen ............ LA 18.11.10
Katriina ................... toinen ................ LA 19.11.10 .... KOKS
Linnea ..................... toinen ................ LA 21.11.10
Ellu*........................ kolmas ................ LA 23.11.10
LeLu ........................ kolmas ............... LA 24.11.10
Linnna ..................... esikoinen ............. LA 25.11.10
JG ........................... esikoinen ............ LA 28.11.10 ..... Kätilöopisto
Tiukku ...................... esikoinen

Kävin kanssa googlamassa tuosta rakennepoikkeamasta ja tuo helistimen keskustelu antoi kyllä onneksi aika positiivisen kuvan. Monella on näemmä leikkaus auttanut asiaan ja harvalla on ollut kromosomipoikkeamaa. Mutta mun mielestä faktat pitäisi antaa lääkäristä heti, ettei tarvitsisi itse etsiä tietoa netistä. Kuitenkin se tieto helpottaa vaikka kyseessä olisi vakavakin sairaus.
Toivottavasti reissusi menee hyvin Linnna.

Jännä juttu, tää raskaus on pääpiirteiltä samanlaien kuin ensimmäinenkin, siis helppo, mutta tässä nuo liikkeet eivät tunnu yhtä teräviltä ja vauva ei tosiaankaan ole niin liikkuvainen kuin ensimmäinen. Viikko vielä niin selviää kumpi on tulossa. Mä olin alussa ihan varma että tää on poika mutta nyt on koko ajan pyörinyt tyttöjen nimet päässä :). Jos tää on tyttö, se on sitten ensimmäinen tyttömerkkinen lapsenlapsi meidän perhepiirissä. Meillä siis kaikki on poikia tähän mennessä.

Kävin vetämässä silloin viime torstaina jumpan, onneks oli vain yksi sille illalle. Yritin ottaa mahdollisimman kevyesti vaikka mun tunnit ovat salin rankimmasta päästä. Jätin tekemättä kaikki vatsaa venyttävät liikkeet ja nyt ei ole enää vatsaa särkenyt.

Huomenna onneks on vielä vapaapäivä ja viikon päästä alkaa 1,5 viikkoa kestävä loma.

Lämmintä kesää kaikille! :-)

Käytiin perjantaina rakenneultrassa ja kaikki hyvin. Vaavelilla painoa arviolta 380g. Ja se sukupuoli..ihan alussa katoin heti, että sielä jalkojen välissä kyllä näkyy jotain ja lopussa sit ultraaja kysyikin, että halutaanko tietää, no totta kai!! x) Ja selvästi sielä poika on tulossa, ei voinu erehtyä.
Nukuin silloin sen yön todella huonosti, kun jännitin, että onko vauva terve ja näin unta ultrasta ja, että poika tulee. :-) Nyt tuntuu paljon todellisemmalta tää raskaus. Niin ja kaksi ultrakuvaa saatiin mukaan. Se oli niin ihanaa katsoo, kun vauva sielä availi suutaan ja nieli vettä, ihana,ihana!!!<3 sit ne pienet jalat ja kädet..kyl siinä kyyneleet nousi silmiin, vaikka aina sanoin, että miten joku voi itkeä jossain ultrassa. O_o vissiin nää hormonit. X-D

Vatsaa on tosi vähän, ultrassakin se sanoi, että hoikalta näyttää vielä, saa nauttia kunnolla raskaudesta koko kesän, kun ei oo vatsaa tiellä. :-) Mulla ei ilmeisesti oo paljon vaimentanut tuo istukka liikkeitä, vaikka onkin ilmeisesti etuseinämässä, ainakin niin se ultrassa sanoi perjantaina.
Vauvan liikkeet kyllä tuntuu todella selkeästi ja kellon tarkasti.Eilen näkyi ihan kunnolla vatsan päältä, kun poitsuli sielä heitti kuperkeikkaa. Ja vatsalta näkee heti, että kuinka päin vauva masussa on.

Ruokahaluttomuus alkanut vaivata, en tiedä johtuuko se näistä lämpöisistä ilmoista vai mistä lie. O_o mutta paino on noussut samaan mitä se oli ekalla neuvolakäynnillä.

Mitäs muille kuuluu?!? Ootteko paljon jo ostellut tavaroita ja vaatteita?! :)

Linnnalle kamalasti tsemppiä, huoli lapsen terveydestä on raastavaa.

Mekin käytiin muutama viikko sitten rakenneultrassa, ja muuten kaikki näytti normaalilta, mutta sikiön suoli näytti jotenkin laajentuneelta, ja siksi jouduttiin kontrolliin äitiyspolille. Viime viikolla käytiin siellä, ja nyt kaikki näytti ihan normaalilta, ei otettu lapsivesipunktiotakaan, vaikka meille oli siihen jo aika varattuna. Voihan siellä olla jotain vikaa, mutta eipä sitä voi sulkea pois keneltäkään ennen syntymää. Sukupuolikin selvisi, meidän poika saa ilmeisesti pikkusiskon. :)

Niin joo, ja sainhan mä kaikesta stressistä vielä vyöruusunkin ja siihen lääkekuurin. Eihän tuon pitäisi vauvalle mitään aiheuttaa, mutta huolestuttaahan se silti vähän.

Mä olin tipahtanut tuosta listalta, tässä siis korjattu versio:

Karkki...................... toinen ................ LA 2.11.10
heegel .................... toinen ................ LA 10.11.10
Mimis ...................... esikoinen ............ LA 15.11.10 .... Naistenklinikka (?)
Irkkis ...................... esikoinen ............ LA 15.11.10
jane ....................... esikoinen ............ LA 15.11.10
Oona10 ................... toinen ................ LA 16.11.10 ..... Lohjan aluesairaala
Jonsu1984 ............... esikoinen ............ LA 17.11.10
Kirppuliina ................ esikoinen ............ LA 18.11.10
Katriina ................... toinen ................ LA 19.11.10 .... KOKS
Linnea ..................... toinen ................ LA 21.11.10
Ellu*........................ kolmas ................ LA 23.11.10
LeLu ........................ kolmas ............... LA 24.11.10
Linnna ..................... esikoinen ............. LA 25.11.10
JG ........................... esikoinen ............ LA 28.11.10 ..... Kätilöopisto

Meillä oli myös juuri rakenneultra ja kaikki näkyi olevan hyvin. Sukupuolikin olisi selvinnyt, mutta emme halunneet sitä kuulla, eli saa tulla sitten yllätyksenä aikanaan. Vointi on ollut oikein hyvä, ulkomaan(työ)matkasta viiden tunnin lentoineen ja kovine helteineen selvisin oikein hyvin. Suosittelen kyllä lentomatkoille äitiystukisukkahousuja, jotka aluksi lähinnä naurattivat, mutta osoittautuivat hyviksi käytössä :) Hankintoja meidän ei ole tarvinnut tehdä, kun isosiskolta on kaikki tarvikkeet vielä tallessa, osa on ehtinyt välillä jo olla lainassa mutta nyt palautuneet meille takaisin.

Nautitaan auringosta!

Meilläkin rakenneultra takana. Kaikki ok ja toista poikaa täällä odotellaan. Sain vihdoin sairaslomaa ja näillänäkyminen en enää menekään töihin ennen äippäloman alkua. Oli todella kiva saada 4D-kuvaa vauvasta ja hämmästyttävää, kuinka hän näytti ihan isoveljeltään jo tässä vaiheessa :). Saatiin neljä kuvaa mukaan ja nyt kun nähtiin uusi tulokas ihan livenä, niin ei tarvitse enää erikseen mennä 4D kuvaan.
Oikeastaan vasta tänään on alkanut liikkeet tuntumaan todella napakoille. Mulla siis istukka ihan edessä, joka vaimentaa liikkeitä. Käytiin myös katsomassa ystävän vastasyntynyttä samassa sairaalassa :). Miten sitä unohtaakaan, kuinka pieniä nuo vastasyntyneet ovat.
Nyt ei muuta kuin täyttämään äippärahahakemusta ja sairaslomarahahakemusta. Ja tietenkin nauttimaan kesästä!

Heippa kaikille!

En oo kerenny kirjotella tanne sen maanantain lisakontrollin jalkeen koska sen jalkeen lahdin heti matkalle.

Otettiin silloin viime viikon maanantaina lapsivesipunktio ja tulokset saatiin perjantaina ja ei vaavilla ainakaan downin syndroomaa tai 18-trimosomiaa ollut. Helpotti kylla kovasti mutta joudun matkan jalkeen uudestaan ultraan silla naita pallukoita nyt seurataan jos ne ovat jotain kystia etta lahteeko ne itsestaan vai ei. Joka tapauksessa meille on tytto tulossa :D

Itsella tulee nyt torstaina tayteen 20 viikkoa mutta liikkeet ei vielakaan tunnu missaan. Istukka on takaseinamassa joten se ei ainakaan ole vaimentamassa liikkeita.

No mutta palataan, voikaa hyvin ja nauttikaa kesasta!

Paljon onnea kaikille hienoista ultrakuulumisista :)

Linnna - ihana juttu, ettei pienellä ole ainakaan downin syndroomaa tai 18-trimosomiaa <3 jos kaikki olisi kuitenkin hyvin :)

Jonsu - Me ei olla uskallettu ostaa vielä oikeastaan mitään. Kai se reilun vuoden takainen keskenmeno edelleen kummittelee jossain takaraivossa :/ Tai no yksi lipasto ollaan ostettu johon voi alkaa keräämään vauvan vaatteita kun siltä tuntuu :) Olin päättänyt että rakenneultran jälkeen aletaan tekemään hankintoja, eli kai sitä pikkuhiljaa uskaltaisi alkaa jo jotain hommaamaan =)

Mulla on vihdoin alkanut tuntumaan pieniä potkuja ihan alhaalla vatsalla. Tai kuplinnalta se vielä tuntuu, mutta on jo niin säännöllistä, että eiköhän se sitä ole :)

Mimis 21+1

Linnna: kiva kuulla, ettei löytynyt mitään poikkeamia kromosomeissa. :-)

Mimis: Millä viikoilla sait keskenmenon?! Itellä oli tuos kuukausi takaperin kamala keskenmenon pelko. :-/ Mutta nyt se on mennyt ohi ja pakko se on ajatella, että asiat menee niinkuin ne menee.
Siks sitä onkin uskaltanu ostella vaikka ja mitä. :-)
Eihän sitä ikinä tiedä mitä tapahtuu, vaikka synnytyksen jälkeen, vauva syntyy terveenä, jne, mutta sitten tapahtuukin jotain ja lapsi menehtyisi, ite en pysty elämään niin, että pelkään jotain mitä ei ole edes tapahtunut vielä.
Toki keskenmeno jättää jälkensä niinkuin kaikki menetykset. :-( ei varmasti helpota sitä, että ajattelisi kaiken menevän tällä kertaa hyvin.

Ihanaa, kun on KESÄ!<3 Ensi viikolla töihin ja viikko töissä ja taas lomalle. :)
Milloin olette ajatelleet jäädä äippälomalle?!
Itellä sijaisena sopimus loppuu syyskuun 19, joten..siihen jää neljä päivää ja sitten sais alottaa aikaistetun äippäloman ja luultavasti sitä haenkin. Ihanaa ajatella, ettei oo, kuin pari kuukautta enää töissä! Vaikka toki..tulot pienenee, mutta..mikään ei voita kotona oloa ja sitten, kun on vielä oma pieni pallero siinä hoidettavana. <3

Mä olen varmaan tästä sinne äippäloman alkuun asti sairaslomalla. Ei oikein tuo vatsa tykkää raskaasta nostelusta sekä pitkistä ajomatkoista. Pitäis taas ensi perjantaina mennä uudestaan lääkäriin. Jos saan sairasloman äippäloman alkuun asti, jään vasta sitten myöhemmin äippälomalle. Mutta jos kutsu tulee töihin, aloitan varhennetun äippävapaan.
Linnnalle paljon onnea siitä, että ei mitään kromosomihäiriöitä löytynyt. Varmasti osaltaan helpotti vaikka täyttä tietoa tulevasta ei ole.
Mulla on vatsa kasvanut ihan kauheesti!! Monet ovat jopa luulleet, että mulla on laskettuaika elokuussa! Mulla on esim napa jo työntynyt ulospäin :). Onkos jollekin ilmestynyt jo linea negra? Vaikka sitä poikaviivaksi sanotaankin, mulla tuli se viiva viimeksikin vasta ihan loppumetreillä, joten nyt vielä ei ainakaan mulla näy.
Hirvee ongelma tuon nimen keksiminen. Esikoisen nimi oli heti mielessä, mutta nyt ei meinaa keksiä mitään nimeä. Tytölle olisi ollut heti nimi, mutta ei pojalle. Tällaista tälläkertaa... Helteistä kesän jatkoa kaikille :)

Jonsu - Sain keskenmenon viime toukokuussa rv 9. Onneksi nyt ollaan jo PAAAALJON pidemmällä ja km:n riski on enää todella pieni. Olisiko ollut rakenneultran jälkeen 1:250, eli helvetin huono tuuri pitäisi käydä. Tai no eihän se enää km olisi vaan kohtukuolema kun tänään alkoi rv 23. Voi kun tuli pirteää tekstiä, nyt vähän mukavampiin aiheisiin.. :)

Tänään alkoi kolmen viikon kesäloma B-) Harmittaa vaan kun tolla ukolla ei ole ollenkaan lomaa, kesätöissä kun on. Pitää yrittää yksin kehitelä jotain kivaa, onneksi on muutama kaveri lomalla samaa aikaa :)

Ainiin ja äippälomalle olen ajatellut jäädä ihan silloin "virallisena" päivänä eli 11.10. Meillä alkaa uuden ihmisen haastattelut vasta mun lomien jälkeen ja pakko ehtiä hänet perehdyttämäänkin työhön :)

Oona - Mulla ei ole Linea Negraa ilmestynyt. Siinä viikolla 13-15 näytti että olisi vähän ollut tuloillaan, mutta nyt ei kyllä näy enää mitään. Napakin on vielä olemassa, saas nhdä kuinka kauan :) Meillä on jo etunimi tytölle valmiina ;) Toinen nimi sitten tuottaa enemmän tuskaa.

Onko teillä ollut harjoitussuppareita?
Mulla oli muutama viikko sitten yksi ilta ja taas eilen illalla meni toinen puoli mahasta ihan kovaksi :/ Tiedän että ne kuuluu asiaan, mutta silti jostain syystä säikäyttää! Tuntuu se niin oudolta :o

Nyt aamupalalle ja parin tunnin päästä neuvolaan :)

Mimis 22+0

Mulla vatsa kovettuu vain rasituksen jälkeen. Mutta silloin se myös kipuilee tosi paljon. Mulla tuo rakenneultrakin sattui tosi kovin vatsan oikeaan puoleen. Mulla on kuulemma edellisestä raskaudesta johtuvia kiinnikkeitä ja istukka oikealla ja siksi kipuilee. Välillä joudun olemaan ihan kaksinkerroin. Ensimmäisestä muuten en edes huomannut noita supistuksia. Vielä viikolla 41+3 kun olin yliaikaiskontrollissa, kätilö sanoi ettei nyt voi tunnustella kohtua kun supistus on päällä. Olin ihan huuli pyöreänä että mikä ihmeen supistus. Itse en sitä tunnistanut :).

Ajattelin tänään illalla tehdä vähän inventaariota vauvatarvikkeisiin :). Perjantaina lähdetään miehen kanssa Hesaan koko päiväksi ostoksille ja voi olla, että muutama vauvajuttu tarttuu käteen. Ihanaa saada kahden keskeistä aikaa kun esikoinen on mummulassa yötä. Itse pääsee hotelliin ja illalla ulos syömään. Ollaan koko tämä kolme vuotta mitä ollaan vietetty lapsiperheen elämää, yritetty pitää myös yhteisestä ajasta kiinni ja tehty vuodessa 1-2 matkaa ilman lasta (siis noin 3-4 vuorokautta) ja sitten näitä hotelliöitä kotimaassa 1-2 kertaa vuodessa.

Ensi maanantaina mulla on neuvola, mutta sitä ennen pitäisi taas mennä puhumaan sairasloman jatkosta. Mulla on siis torstaina työpäivä tiedossa sairasloman jälkeen (12h, josta 4h pelkkää liikuntaa). Saa nähdä mitä mieltä on, jatkuuko mulla loma vai passittaako töihin.

Minulla olisi tarkoitus olla töissä sinne äitiysloman alkuun asti (lokakuun puoliväliin), ja mahdollisesti jatkan yhtä työjuttua siitä vielä viikon pari eteenpäin, jos vointi sallii. Työni ei ole millään lailla fyysisesti kuormittavaa, joten ainakin edelliskerralla tuntui hyvältä jatkaa töitä mahdollisimman pitkään. Nyt olen kuukauden kesälomalla, ja näillä helteillä onkin ihanaa voida ottaa iisisti.

Minulla on jo muutaman viikon ajan ollut päivittäin jonkin verran supistelua, mutta kipuja siihen ei liity. Muistuttavat kuitenkin, että täytynee ottaa vähän normaalia iisimmin. Liikkeitä tuntuu ympäri vuorokauden ja painoakin on pompsahtanut lisää, tosin varmaan lähinnä kesäherkkujen seurauksena...

Oona10 - Mun mielestä ihana juttu että olette onnistuneet ottamaan omaa aikaa lapsesta huolimatta :) Kyllä sitä parisuhdettakin täytyy välillä hoitaa ;-)

Neuvolassa käyty ja sf-mitta oli 21. Viikkoja tänään tasan rv 22+0. Käyrällä siis mentiin :) Painoa oli tullut vähän yli 200 grammaa / viikko, eli ei paha. Odotin paljon suurempaa nousua :D Saan myös vaihtaa neuvolantätiä joka on nyt aivan ihana vanhempi rouva. Aikaisempi oli nuori tyttönen joka ei tiennyt vastausta mihinkään mitä yritin kysellä. Näin esikoista odottaessa tarvitsen vähän enemmän tukea! Tämä uusi neuvolantätikin sanoi hyvin, että "aina ei riitä että osaa sykkeet kuunnella ja hemoglobiinin mitata".

Neuvolan jälkeen käytiin tilaamassa vauvalle Stokke Sleepi aloituspakkaus (sänky). Siinä on 6-8 viikon toimitusaika, millään ei jaksaisi odotella :D Samalla ostin myös pimennysverhot meidän makkariin. Tulevasta lastenhuoneesta ne jo löytyykin :)

Seuraavana hankintana edessä olisi vaunut, jotka onneksi anoppi on luvannut meille ostaa. Nyt ottaisinkin kiitollisena vastaan vinkkejä hyvistä vaunuista! Mulla kun ei suoraan sanoen ole hajuakaan millaiset niiden pitäisi olla :)

Neuvolakäynti takana taas. rauta oli edelleen alhaalla jopa alentunut. Nyt siis 110. Ei muuta kuin lisärautaa edellisen lisäksi :(. Paineet myös alhaalla. Mutta paino oli sentään noussut :). Tosin viimeksi kun neuvolatäti sanoi, että nyt pitää painoa tulla, tuskin tarkoitti että kuukaudessa paino nousisi näin paljon. Nyt siis painoa tullut lisää 4kg :) Ja ihan itseaiheutettua on tämä painonnousu. Kun oon ollut saikulla, ei ole tullut liikuttua entiseen tahtiin (työssä jumppatunteja viikossa 3-7) eli kulutus on ihan minimissä. ja sitten syömiset..... Töissä ei ehdi syödä kunnolla ja nyt ei ole ollut muuta kuin aikaa. Eli herkkuja on tullut syötyä päivittäin!! Täytyy siis ryhdistäytyä molemmissa. Liikuntaa lisää ja herkkuja vähemmän.
Tänään mulla piti olla myös lääkäri, mutta kaikki ajat olivat peruttu. Nyt sitten odotan soittoaikaa, mutta se taas tarkoittaa sitä, että voin puhelimitse saada varmaan vain muutaman päivän, kun toiveissa oli saada jo koko loppuaika. No kohta se selviää, kun lekuri soittaa.
Eilen tein suursiivouksen varastoon ja hain kaikki pienet vauvanvaatteet (56cm-70cm) sisälle. Nyt huomaa sen eron, kun ensiimäinen oli kesävauva, mulla on kaikki pienet bodyt lyhythihaisia, millä ei tee mitään talvivauvan kanssa. Samoin puuttuu pieni toppapuku, koska ensimmäinen oli jo 6kk talvella ja käytti isompaa pukua. Eli pääsen kuitenkin vauvan vaate ostoksille.
Itse muuten en käyttänyt ollenkaan esikoisella koko potkareita, missä napit olkapäillä. Ne oli hankala pukea ja napit ei pysynyt koskaan kiinni. Itse siis suosin vain bodeja ja puolipotkareita. Samoin kaikki pikkukäsineet olivat ihan turhia. Eivät ainakaan meillä pysyneet käsissä ollenkaan. En myöskään käyttänyt naruilla sidottuja bodeja.
Tässäpä taas tarinaa tälle kerralle.

Moi pitkästä aikaa!

Piti tulla katsomaan mitä tänne kuuluu, vaan aika hiljaiselta näyttää! Itselläni on nyt sitten takana pitkä, ihana kesä mökillä, missä vatsan kasvatus on sujunut mallikkaasti. Mulla ei edelleenkään oo mitään vaivoja, pissallakaan ei tarvitse enää öisin juosta. Kun muistaa juoda päivällä tarpeeksi, niin ei illalla sitten enää janota. :)

Viikolla 20 käytiin rakenneultrassa, kaikki silloinkin hyvin. Kätilö kyseli, halutaanko tietää sukupuoli, mutta kieltäydyttiin kunniasta, kun oltiin vähän niin ajateltu. Mä oikeestaan menin ihan hämilleni, kun olin luullut, ettei ne edes mielellään kerro sitä. Sitten mulla mieli muuttui. Rupesin miettimään, että se näkyi varmaan niin selvästi, että virhemarginaali olis ollut aika pieni. No, me sitten varattiin 4D ultra, jotta tiedettäis, kumpi tulee ja muutenkin, kun ihmiset on kehunut sen olevan ihan jännä juttu. Näkyihän sen pikkupojan kasvonpiirteetkin ja kuinka se siellä notkeasti itseääni taivutteli! Ihanaa!

Viikolta 16 aloin tuntea liikkeitä. Aluksi ihan pientä kutinaa silloin tällöin, aika aikasin musta ensiodottajaksi! Sitten se alkoi kutista päivittäin ja nyt on tuntunut jo pitkään kunnon tumpsahduksia pitkin päivää. Tähän asti mun on annettu yöllä nukkua, enimmäkseen veijari liikkuu päivisin, tietty vakkari aamu- ja iltajumpat myös. Painoa mulle on tullut noin 4kg. Siitä olin mökillä vähän huolissani, kun ei ollut vaakaa. Pelkäsin, että on tullut ihan liikaa.

Nyt oon jo uskaltanut hankkia vähän vaatteita ja alkanut suunnitella, mitä kaikkia tarvikkeita pitää hankkia. Vaunujakin käytiin katselemassa ja aika hyvä käsitys on, mitä halutaan ostaa. Nopeesti tää aika on kuitenkin mennyt, eihän tässä enää oo kun kolmisen kk jäljellä, joten nyt varmaan onkin korkea aika alkaa valmistautua! =D

Sitä mä tässä oon myös pohtinut, että onko tää neuvola-systeemi ihan normaalia, vai onko mun kohdalla sattunut joku moga. Mä oon siis käynyt ensimmäisen kerran neuvolassa 11.5. vkolla 12+5. Lupasivat silloin, että rakenneultran jälkeen ottavat puhelimitse yhteyttä seuraavan neuvolan merkeissä, jonka piti olla n. vkolla 24. Lääkäri olisi n. vkolla 27. Nyt mennään lukemissa 25+3, eikä minkäänlaista yhteydenottoa ole kuulunut. Viikolla 13 oli veri- ja virtsakokeet, myöskään niistä en ole saanut minkäänlaista dokumenttia, vaikka postissa muistaakseni piti tulla. Mulla ei siis ole minkäänlaista käsitystä verensokerista, valkuaisista saati sitten mistään muustakaan. Yksityisellä ihana lääkäri katsoi kohdunkaulan mitan ihan vaan, kun ihmetteli tätä neuvolaa myös. Onhan raskaus sinänsä ihan luonnollinen asia, eikä toki mikään sairaus. Silti vähän ihmetyttää eri kuntien niin toisistaan poikkeavat tavat. Toisissa huolehditaan ihan kyllästymiseen asti ja toisissa jätetään suorastaan heitteille. Vaikka mä hyvin voinkin, niin on se nyt musta silti kummallista, ensisynnyttäjä, eikä enää ihan kovin nuorikaan!!

Tulipas pitkät sepustukset! ;) Kiva oli myös lukea teidän muiden hyviä uutisia, voikaahan edelleenkin paksusti!

Onpas ihmeellinen neuvolajuttu teillä! Kyllä meillä on ihan neljän viikon välein käyty neuvolassa ja alkaakos se sitten viikosta 30 kahden viikon välein. Ja mulle kyllä tuli postissa siitä veriseulasta tulokset. Ja jos mielee sitä vauvavakuutusta, niin meillä piti siitä lähtettää vielä erikseen tulos myös vakuutusyhtiölle.

Mä olen nyt sitten saikulla aina sinne äippälomaan asti :). Ihan outoa, kun voi tehdä mitä huvittaa, eikä ole stressiä töistä. Oon jopa nauttinut salilla käynnistä, kun se ei ole enää työtä :)). Toki tässä on vielä muutamia työjuttuja mitkä pitää hoitaa pois alta, mutta muuten olen vapaalla. On tää kyllä välillä myös tosi tylsää. Nyt kun kaikki kaverit ovat palanneet kesälomilta töihin, aika tuppaa käydä pitkäksi. Meillä esikoinen on vielä tarhassa tämän kuukauden ja sitten ensi kuusta 10 päivää kuukaudessa. Saan siis silloinkin omaa aikaa pari päivää viikossa.

Mun ei periaatteessa tarvitse ostaa yhtään mitään tulevaa vauvaa varten, kun isoimmat on homaattu jo esikoiselle. Ihan pieniä vauvanvaatteita pitää vähän ostaa. Name it-liikkeessä oli muuten ihania kuviollisia harsoja! Niitä on varmaan pakko käydä ostamassa :).

Nyt vain nauttimaan loppuajasta. KOlme kuukautta menee ihan siivillä!

Täällä on odotus sujunut hyvin, nyt mennään 26. viikolla. Minulla on tähän mennessä ehtinyt olla ultrien lisäksi kaksi tavallista neuvolakäyntiä ja yksi lääkärineuvola, ja ensi viikolla on luvassa taas lääkärineuvola. Aikanaan ekaa odottaessa neuvolakäyntejä oli vielä enemmän, nyt sanottiin ettei niin usein tarvitse käydä kun asiat on jo tuttuja ja vointi hyvä. Muutenkin olen huomannut että ekaa odottaessa neuvolassa otettiin puheeksi kaikenlaisia vanhemmuuteen liittyviä juttuja (parisuhde, tukiverkostot, jne.) kun nyt toista odottaessa lähinnä hoidetaan tutkimukset ja mittaukset, keskustellaan omasta fyysisestä voinnista jne.

Minulla on vielä reilut pari kuukautta täyttä työrupeamaa edessä, yhtään en pääse hellittämään ennen äitysloman alkua, mutta toisaalta olen itse valinnut että haluan tehdä tietyt projektit valmiiksi ja työmotivaatio on toistaiseksi korkealla :)

Mukavaa loppukesää ja hyviä vointeja kaikille!

Hei marrasmahaiset!

Mitäs teille kuuluu? Olen täällä käynyt usein lukemassa kirjoituksianne mutta en ole saanut tekstiä aikaiseksi niin olen tyytynyt vain lueskelemaan.

Palattuani lomalta elokuun alussa varasin ajan naistenklinikalle uuteen ultraan ja kävinkin siellä 3.8 jolloin viikkoja oli kasassa 23+5. Vauvan painoksi sanottiin 590g. Siellä sanottiin, että se oli ihan normaalipainoinen mutta rupesi mietityttämään kun kävin sitten neuvolassa 5.8 jolloin oli 24 viikkoa täynnä niin siellä mitattiin ensimmäisen kerran sf-mittani joka oli vaivaiset 18.

Luin ylempää että Mimiksellä oli jo viikolla 22 sf-mitta 21 joten huolestuin vähäsen, että kasvaako pienokainen siellä ollenkaan. Mahakaan ei ole hirveän iso ja mietin, että mahtuuko se kunnolla olemaan siellä. Kovasti se kyllä liikkuu nyt päivittäin ja varsinkin tällä viikolla on liikkeet tuntunut voimakkaina joka päivä.

Onko teillä miten paljon vatsanympärys kasvanut? Paljonko on tullut kiloja raskauden myötä?

Mitäs te muut? Oletteko jo hankkineet vauvalle mitään? Itse olen ostanut vain vaatteita aika paljon mutta kaikki on kokoa 50-68 :D

Onko vaunut ja turvakaukalot jo valittu.? Itse olen katsellut turvakaukaloksi Maxi Cosi Cabriofixiä sekä Graco Logico S jossa saa sen telakan yhteishintaan 189 euroa ainakin lastentarvike-liikkeestä. Vaunuiksi olen miettinyt Emmaljung Duo Edgeä tai Mondial Duo Combia jos saan rahat kasaan :D.

Tässä nyt tällä kertaa kaikki . Olen todella huono tekstinkirjoittaja mutta kai saatte jotain selkoa kirjoituksestani :D

Linnna - 25+3

Ei Linnna varmasti tarvitse olla yhtään huolissaan! Kyllä se neuvolan täti olisi varmasti sanonut, jos jotain olis pielessä! Nyt sitä mittaa seurataan säännöllisesti ja tärekeintä on että se pysyy tasaisesti omalla käyrällä. Mulla on nyt 26+4 ja mitta oli 19, enkä jaksa huolestua, vaikka äitiyskortin käyrän mukaan se on tosi pieni. Vaan kun siihen kai vaikuttaa (korjatkaa jos oon väärässä) kuka mittaa, vauvan asento, kuinka paljon oot syönyt jne. Mulla 4D ultrassa kuitenkin vauvan strategiset mitat kulki keskikäyrää, joten eiköhän tuo ihan normaalisti kasva! Ja toivon, että noi mitat kertoo pienemmästä riskistä saada iso vauva!

Mä olin koko kesän mökillä ilman vaakaa ja kun mulla nyt ei raskaudesta oo mitään kokemusta, niin mä pelkäsin ihan hirveesti, että painoa on tullut liikaa ja saan vauvankin kasvamaan isoksi. Yllätys olikin suuri kotiin tullessa, kun paino ei ollutkaan noussut kun viis kiloa. Nyt se tuntuu vähältä vatsan kokoon verrattuna, mut ehkä mul oli muutama kilo ylimäärästä vararavintoa ennen raskautta ja käytän nyt niitä vatsan kasvuun. Missään vaiheessa en kyllä nälkäinen oo ollut! ;)

Mun vauva potkii kyllä jo aika kovaa! :) Viime viikolla ihmettelin, kun musta tuntu, et liikkeet oli vähentyny siitä huolimatta, et ne tuli kovemmiks. Meinasin jo huolestua, mutta kyllä mua taas on alettu hutkia oikein urakalla! =D Niin että ehkä siellä vaan potkittiin selkään päin, enkä vaan tuntenut niitä! Hikkaa odottelen jännityksellä! Se se varmaan jännältä tuntuu!

Me ollaan ostettu ja saatu jotain vaatteita ja huomenna laitan äitiyspakkaushakemuksen sisään. Sänky ja hyllyt lipastoineen tavaroita ja vaatteita varten on suunniteltu, ei vielä hankittu. Vaunuiksi mä haluan Teutonian Spirit S3 yhdistelmät, turvakaukalo Britaxelta isofix-telakoineen. Sitten olis kestovaippojen ompelutalkoot tiedossa ja paljon kivaa neulottavaa. Aika moista välineurheilua siis nämä vauva-hommelit! ;)

tsemppistä mahoille

Yhteistyössä