Muita kolmosten odottajia...?

Heippa!

Eli löytyisikö täältä muita kolmosten odottajia ajatusten ym. vaihtoon?

Itse olen 25v. Jyväskylälainen 9kk tytön äiti.
Sain vasta muutama päivä sitten kuulla odottavani triploja, kun jouduin äitipolille tutkimuksiin vatsakipujen ja vuodon takia.

Ekassa ultrassa "piti" olla vain yksi... Olo on hieman sekava ja pelokaskin, mutta tietysti myös onnellinen =) :heart:
 
Meille on kyllä vaan yksi tulossa,mut mua on jotenki aina kiinnostanu monikkoraskaudet. Millaset oli ihan ekat fiilikset ko kuulit,et sieltä olis kolme tulossa? Jotenki ajattelen,et kaks on vielä ihan helppo ehkä sulattaa mut kolme on kuitenki jo harvinaisempaa ja varmasti enemmän ehkä mieltä heittelevä tilanne.

Isot onnittelut kaikista kolmesta ja toivottavasti raskaus sujuu hyvin. :flower: =)
 
Ihan samaa mietin kuin Emmaliinakin, miltä tuntui tietää saavansa kolmoset? Itse jännnitin molemmilla kerroilla ultrassa, että saammeko kaksoset kun suvussa on, mutta sekin on vielä vähän eri kuin kolme.

Tsemppiä sinulle pikku myyn äiti, toivottavasti kaikki menee hyvin!! :heart:
 
Ei täälläkään monikkomammaa, mutta nostellaan tätä ketjua! Ja tietenkin hurjan paljon onnea ja tsemppiä! :flower: Toivotaan että kaikki menee hyvin ja ettei raskaus ole aivan mahdottoman raskas.
 
Kiitoksia kovasti =) :hug: :heart:

Menin tosiaan äitipolille kun alkoi välillä kovatkin alavatsakivut ja ruskea vuoto. Lääkäri sitten ultrasi, ja heti huomasin itse että hei, mitäs noi kaks tuolla on kun yksihän siellä pitäisi olla... :LOL: En uskaltanut sanoa mitään ääneen, mutta hetken kuluttua lääkäri sanoikin että kuule, täällä onkin kolme!
No, ensireaktio oli että mitä ihmettä ja itkin ja nauroin samanaikasesti...
Eikä ihme vatsakivut kun kohtu kasvaa aikasta vauhdilla... :D

Olo on edelleen aika sekava. Tietysti ihan ekaks raskaus; onhan tämä aika riskiraskaus, ja kun ei tiedä vielä kahdesta vaavista että ovatko omissa pusseissaan, jos ovat, niin sitten olis todella "loistava" juttu.

Olo on jo aika raskas vaikka viikkoja "vasta" n.14. Ja sit kun meillä on tämä 9kk "pikku myy" niin touhua riittää :LOL: Ja ruokailujen kanssa saa olla erityisen tarkka, etenkin vitamiinien ym. saannin kannalta.

Viikottain melkein kuulemma seuraavat mua ihan keskussairaalan äitipolilla.
Eli todella jännät kuukaudet tulee olemaan.

Niin ja joo, tosi harvinaisia nämä kolmosraskaudet nykyään on, ja tämä vieläpä ihan spontaanisti :D
 
Mulla on yksi vauva tulossa, mutta Kättärillä lääkäri kertoi ystävättärensä spontaaneista kolmosista =) Oli ajatellut opiskelujen lomaan tehdä sen esikon, että kyllä se siinä menisi ja opiskelut etenisi, mutta kuinkas sitten kävikään =) Tämä mamma oli joutunut loppuraskudesta vuodelepoon, mutta lopputuloksena terveet kolmoset: identtiset pojat ja tyttö :heart:

Itse olin nuorena monikkoperheleirillä lastenhoitajana.Oli vilskettä =) Suosittelen ottamaan siihen yhdistykseen yhteyttä, ihanaa porukkaa ja vertaistuki taattu.
 
Taas täällä utelemassa, jos ei haittaa. =)

Sitä meinasinki just taas udella,et oliko ihan luomukolmoset vai miten. Käsittäisin,et hoidoilla olis todennäkösempää monikkoraskauksiin ko ihan luomuna,mut teillä kuitenki siis näin. Onkos teillä suvussa muuten kaksosia tai jopa kolmosia? Miten pitkälle yleensä kolmoset pysyy mahassa? Eilen katoin yhtä ohjelmaa ja siinä kolmoset synty sektiolla viikolla 33. Olivat tosi hyvän kokosia ja näkösiä jo siinä vaiheessa ja pärjäsivät tosi hyvin kun saivat ensin vähän apua hengittämiseen. Niin ja onko sulle sanottu,et millä tavalla yleensä kolmoset syntyy? Onko siis alatiesynnytys mahdollinen ja noin. Kauhee kun mä olen utelias. Ei tartte vastailla jos käyn liian tungettelevaks. On vaan niin jännä kuulla henkilökohtasia kokemuksia kolmosista.

Ja teillä on kovin pieni vielä tuo isosiskokin sitte. Aikamoista hulinaa tulee olemaan teidän perheessä sitten ku kolmoset syntyy. No mut eikös kolmosiin kuitenki saa sitten jotain hoitoapua valtiolta vai miten se meneekään..?

 
Saahan sitä udella, eihän tällaiseen "tapaukseen" kovin usein törmää... :D

Meillä ei kummankaan suvussa ole kaksosia, saatika kolmosia, eli ei oo mitään "riskitekijöitä" monikkoraskauteen.
Kolmoset syntyy aina leikkauksella (näin lääkäri sano meille), ja yleensä viikoilla 31-33.

Ja mitä hoitoapuun tulee, niin ite täytyy palkata, koska miehen tulot ylittää rajan... Aika älytöntä... Ihanku muuten ei kustannukset jo muutoin kasvais !!! |O Mutta mitäs valtio nyt tukis lapsiperheitä muutoinkaan...

Joo, että näin...
 
Minäkin odotan "vain" yhtä vauvaa, mutta monikkoraskaudet ovat aina kiinnostaneet "sukurasitteen" vuoksi. Eli äitini on kolmonen ja parit kaksosetkin löytyy äidin puolen suvusta. Itseänikin jännitti mennä ensimmäiseen ultraan, että mitäköhän sieltä löytyy.

Halusin vain tulla sanomaan, että vaikka odotatkin kolmosia ja riskiraskaus on, niin kaikki voi mennä ihan hyvin. Mummoni synnytti 50-luvulla äitini ja hänen veljensä normiaikaisena ja alateitse, eikä mitään ongelmia ollut. Itseasiassa vasta synnytyksessä selvisi, että vauvoja onkin kolme, kun kätilö oli aikaisemmin vain kahdesta puhunut. Nykyään noita raskauksia, varsinkin riskiryhmään kuuluvia seurataan niin tarkoin että turvallisin mielin voi olla ja synnytyksetkin suunnitellaan tarkoin ja sektio taitaa olla edessä. Nauti tästä harvinaislaatuisesta raskaudesta, joka ei ihan jokaisen kohdalle osu. Onhan se rankkaa mutta varmasti sen arvoista sitten kun vauvelit ovat maailmassa. Apua varmaan saa tarvittaessa jostakin ja kyllä sitä ihminen yksinkin selviää kun on pakko. Mummoni aikoinaan hoiti kolmoset ja 3 muuta alle 5v ja kodin, eikä saanut edes ukiltani apua, sillä sehän ei tuohon aikaan miesten hommiin kuulunut. Kolmosten jälkeen syntyi vielä 3 muutakin lasta, joten kyllä se isonkin katraan pyörittäminen onnistuu, kun rytmiin pääsee.

Onnea raskauteen ja avointa ja iloista mieltä! :hug:
 
pikku myyn äiti On kyllä typerää tommonen,ettei sitte apua saa. Jotenkin noissa asioissa ei oikeesti oo otettu huomioon sitä,et lapsista tosiaan tulee niitä kustannuksia ja kolmesta vielä sitte triplaten.

Miten teillä on suku suhtautunu kolmosuutiseen? Se on jännä näin kun aina vaan yksi vauva kerrallaan tullu meille ni nyt kävin oikein ajatteleen,et mitä kaikkee pitääki sitte osata ajatella laajemmin ko tulee useampia vauvoja kerralla. Rattaat ja syöttötuolit, auton turvakaukaloista puhumattakaan! Ja voiko siihen oikeesti valmistautua etukäteen,että niitä avuttomia pieniä on sitten kolme, jotka hyvässä lykyssä kaikki tahtoo äitin aina samalla hetkellä.. Onko muuten isyyslomaa jotenki pidennetty kun tulee kolme?

"Kauhukuvissani" mietin,että kun odottaa kolmosia ni ois sitte kolminkertasena kaikki raskausvaivatkin. Pahoinvoinnit sun muut, mut niin se ei taida ihan sentään olla. :D

 
Ensinnäkin: Kolminkertaiset onnittelut pikku myyn äidille!! Ihan mahdottoman hieno uutinen! Ihana, että oot iteki ottanu sen positiivisella mielellä vastaan! :) Se auttaa varmasti jaksamaan vaikeinakin päivinä, ku on positiivinen mieli. Varmasti tulee sulla olemaan vilskettä ja hoidettavia, ku edellinenki vielä noin pieni. Siis neljä ihan pientä lasta, jotka vaatii jatkuvasti äidin huomiota ja hoivaa. Mut kannattaa ihmeessä hyödyntää kaikkia kanavia lastenhoitoapua ajatellen ja muutenki, jotta pysyy itellä mieli virkeänä! Ensinnäkin kehotan pyytämään apua lasten synnyttyä MLL:ltä, sieltähän ne varmasti tarjoaa lastenhoitoapua. Myös esim. diakonissat saattaapi olla suureksi avuksi, jos siis kuulutte johonki seurakuntaan. Niittenhän tehtävänä on huolehtia seurakuntalaisista, jotka elää vaikeassa elämäntilanteessa. Mä uskon, että lopulta sitä apua löytyy vaikka ja mistä, yllättävistäkin paikoista! Oon kuullu, että monissa tällasissa tapauksissa oudotkin ihmiset saattaa lahjottaa vaatteita, tavaroita ja rahaa... Onnea vielä kerran! :)

Mä kävin kerran kylässä perheellä, jolla oli identtiset kolmos tyttövauvat. Ne oli kyllä tooosi sulosia! :) Syntyvät muistaakseni pari(-kolme) kuukautta ennen laskettua aikaa ja sinne laskettuun aikaan asti suunnilleen, olivat keskolassa. Ekassa ultrassa oli äidille sanottu, että yks siellä on. Tokassa ultrassa, että kaks. Vasta aikalailla loppupuolella oli jälleen ultrattu ja todettu kolme vauvaa. Eikä siitä menny kauaa, ku ne lopulta synty. Tämä siis tapahtu muutama vuosi takaperin.

Itsellä siis myös vauva tulossa, vielä arvotus kuin monta. ;) No, luulempa että yks siellä "vaan" polskii. :D
 
Onnea tulevalle neljän lapsen äidille! :D Aika hienoahan se on kerralla hankkia iso lapsikatras ;)

Mun pitää kertoa hauska tarina, jonka Mehiläisen vanhempi gynesetä kertoi esikoista odottaessani. Nainen oli mennyt synnyttämään (jotain 60-70lukua kun ei ultrattu vielä raskausaikana). Syntyi täysiaikainen, terve vauva ja kätilö alkoi painelemaan istukkaa ulos. Sieltä pullahtikin toinen vauva. No, uudestaan paineli istukkaa ulos kaikkien ollessa kahdesta vauvasta ihmeissään, mutta tulipa ennen istukkaa vielä 3. vauva ja sen jälkeen äiti oli huutanut "älä enää paina!" :LOL: Ja tämä oli lääkärin mukaan ihan tositarina ja miksei voisi ollakin?!
 
Kiitoksia kaikille kannustuksista, neuvoista, onnitteluista jne. Olen niistä kiitollinen :hug: :heart:

Emmaliina:

Sukulaiset ollu lähinnä että mitäh :LOL: Oma äitee on onnesta sekasin :D
Mitä isyyslomaan tulee niin miehellä oma yritys... Joutuu painamaan töitä että saa leipää pöytään :kieh:
Raskausvaivat on jo nyt aikamoisia, tai lähinnä silloin kun touhuaa jotain (eli melkein koko ajan tuon meijän pikky myyn kanssa :kieh: )
Väsyy todella nopeasti ja aika totaalista se sitten onkin... Että voisi sanoa että vaivat melkein juu kolminkertaiset :ashamed:
 
iltatahti


Onnea todella paljon. Voi miten onnekas olet. Vaikka elämä muuttuikin varmaan sillähetkellä aikalailla kun sait kuulla odottavasi kolmosia.
Itselläni ei ole kolmosia saati sitten kaksosia mutta luokallani oli kolmostytöt ja ihan luomusti syntyivät 60-luvulla.
Olen AINA haaveillut kaksosista mutta olen onnellinen jos Luoja minulle yhden yksösenkin soisi.
Kyllä niistä on varmaan seuraa toisilleen. Ja se on VALTAVA RIKKAUS aikuisena.
Kirjoittelehan kuulumisia :heart: :heart: :heart: :heart:
 
Kyllä kolmosille on olemassa vaunujakin, kun sitä joku ihmetteli :D Ainakin yhdestä saksalaisesta nettikaupasta, joka on suuntautunut ihan monikkotarvikkeisiin, myy vaunuja kolmosille. Aika hurjan näköisiä viritelmiä ne kieltämättä ovat, mutta miksipä ei aivan toimivia - jos haluaa vähän extremeä elämään ja lähteä kolmen kanssa ulkoilemaan ;)

Onnittelut minunkin puolestani pikku myyn äidille, kyllä se siitä! :heart:

Liituraita ja masukaksoset (onneksi vain 2 :LOL: ) 23+4
 
Meillä on ollut käytössä pienen ikäeron vuoksi (nyt lapset juuri 4v,2v ja 1v ja neljäs tulee milloin vain:) ja ainakin Inglesinan vaunut ovat mahtavat muunnella (muuntuu myös kaksosten ja yksöstenrattaiksi) ja kyllä niillä lenkkiäkin on painettu :p

Onnea minunkin puolesta "sponttaanille" kolmosplussaajalle :heart:

Seuraan varmasti kuulumisiasi jos vain jaksat kertoilla!Voimia raskauteen!

kassu ja massu rv38
 
Paljon onnea triplauutisista! Ja voimia "raskaaseen raskauteen". Minä taidan odotella "vain yksöstä", mutta kiinnostaisi tietää, miten siinä alkuraskauden ultrassa ei näkynyt kuin vain 1 alkio. Vai missä vaiheessa kävit ekan kerran ultrassa? Minulla ultrattiin ekan kerran rv 9 ja selvästi näkyvissä on yksi "möykky".
 
meille syntyi keväällä "vain" kaksoset mutta olen miettinyt monesti mitä jos odottas kolmosia,ois kai se aika tukala olo :LOL: ku musta tuntu täydeltä jo näitä tuplia odottaessa.
hyviä vointeja odotukseen ja tulevaan suusperheen arkeen! :flower:
 

Yhteistyössä