Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
mitäs te puette teidän tepsukoille nytten vähän vilposemmalla päälle?mitäs sitten talvella? samaa se6ttiä kuin viime talvena ?(isommassa koossa tietty
)
onko jotain haalarimerkkiä jossain suositeltu?entäs jalkaan jos ei vielä kävellä?
unis ja teukka joka syö juuri lattialta leivänmuruja.. äh..
Almalla on välikausihaalarina isosiskolta peritty perushaalari, tais olla seppälän mallistoa vuodelta 05. Ei mitään kosteussulkuja tai muuta, tarpeentullen kurahousut päälle. Jalkaan kostammilla keleillä kuratossut, jotka onnistuin löytämään kesälomalla mikkeliläisen lasten kenkäkaupan muuttomyynnistä reilulla kolmella eurolla! Ovat siis kuin kurarukkaset, mutta tossun malliset. alle tilanteen mukaan villasukkaa sun muuta. Kuivalla säällä on tähän saakka ollut jalassa sisäkäyttöön tarkoitetut nahkapohjaiset "sukkatossut", mutta kaapissa odottelee jo läjä isosiskon vanhoja pehmeitä tossukenkiä. Tosin Alma alkaa jo vaatia ensikenkää pikkuhiljaa uloskin, joten kenkäkauppaan käy kohta tiemme.
Talvihaalaria ei ole vielä hankittu, Isosiskon vanhat haalarit eivät ole sopivan kokoisia, joten kauppaan käynee tie. Lassieteciä ja Lenneä olen näin etukäteen suunnitellut vilkaisevani. Molemmista hyviä kokemuksia esikoiselta. Talvikengiksi täytyy ostaa jotkut kosteudenkestävät ja hyvin aukeavat, sillä pientä jalkaa on kamala kammeta saapasmalliin. Meillä ei välivaatteeksi voi edes harkita villaisia vaatteita, sillä olen erittäin pahasti villalle allerginen, enkä voisi olla lasten lähelläkään jos heillä on villaa päällä. Villasukat vielä jotenkuten menee, joskin aivastelen ja kurkkua kuristaa niitä pukiessani, eli fleeceä väliin.
Nyt ei kyllä olla ulkoiltu muutamaan päivään ollenkaan, ollaan koko perhe enemmän ja vähemmän sairaana. Minä itse vähiten, ainoastaan kurkku kipeänä, mies ihan perusflunssassa, Alma aika tukkoinen, ja yskii kovasti. Isosisko Eva taas sai flunssan ohella kurkunpääntulehduksen, ei mukava tauti. Yöt varsinkin ovat olleet viime päivät aika tuskaisia, kun vuorotellen molemmat lapset yskivät ja heräävät nenän tukkoisuuteen. Pitää vain toivoa, ettei Alma saa tuota kurkunpääntulehdusta, näin pienellä hengitystiet ovat muutenkin pienet, niin äänihuulten turvotessa henki olisi isosiskoakin ahtaammalla. :/
Viimeeksi taisin mainita kananmunakokeiluistamme, Alma testasi pariin otteeseen herkuksi toteamaansa kananmunaa, mutta näitä kokeiluja seurasi erittäin itkuisat yöt ja levoton pikkuihminen, joten kananmunaa maistetaan seuraavan kerran vasta yli vuoden ikäisenä. Harmi, kananmuna olisi ollut mukava lisä ruokavalioon jo nyt.
Alma on oppinut sitten viime kirjoitteluni kävelemään tukea vasten jo hienosti, nousee seisomaan joka paikassa ja koittaa välillä irroittaa otettaankin, tosin ilman tukea lätsähtää pepulleen välittömästi. Kiipeilee myös kovasti, isosiskon sänkyyn menisi heti kun silmä välttää, ja onpa kiivennyt lattiatyynyn päältä olohuoneen pöydällekin...
(Onneksi olin ihan vieressä). Viime päivinä myös taputus on viimein alkanut sujua, tähän saakka taputtanut vain pöytää, ja vanhempien käsiä. Nyt pienet kädet läpsyttävät toisiaan innokkaasti, suloista.
On muuten hauskaa huomata, miten rituaalit ovat pienelle tärkeitä; Äitin kanssa keitetään aamuisin ja lounaan jälkeen teetä teepannulla hellalla, Alma osoittaa aina vuorotellen tarvittavia välineitä ja kommentoi teepannua sanomalla "vettä" ja teekuppia "tee". Ja isin töistä tultua isi ja Alma keittävät isille kahvia, ja taas Alma näyttää vuorotellen kaikkia kahvinkeittovälineitä (oikeassa järjestyksessä!) ja yhdessä keittävät kahvit. B) Alman sanavarasto karttuu joka päivä, ja Alma yrittää kovasti matkia lähes kaikkea mitä sanomme. Yksi hauskoista sanoista on "Teli" (lausuttuna vähän kuin englantilaisten "telly"-telkkari), ja televisiota tämä sana tietenkin tarkoittaa. Teliksi sanoo tosin myös tietokonetta ja kännykkääni - siinä kun on näytössä kuvia.
Mittailin Almaa miehen kanssa tässä pari päivää sitten, meillä kun seuraava neuvola on vasta 1-vuotiaana. Luulen, että onnistuimme saamaan aika hyvän mitan, joka näytti olevan 77cm. Pitkä tyttönen.
Painoa en kotona saa mitatuksi, meillä kun vaaka on ihan vain mekaaninen. Mutta veikkaisin olevan jo lähemmäksi 11kg, ainakin pari kuukautta sitten oli jo yli 10kg. Pikkuhiljaa alkaa varmaan Almakin hoikistumaan, kun liikkuu nykyisin niin vauhdikkaasti. Vielä kuitenkin on soman palleroinen...
Jahas, ja sitten lienee aika syödä lounasta. Alma on vielä unilla, joten jos hyvin käy, eikä yskä ja nuha herätä, saatan vaikka saada lähes rauhallisen ruokahetken (esikoinen osaa sentään syödä itse, jos vaan haluaa).
Bliss ja Alma, paria päivää vaille 10kk
(Ohoh, tulipas pitkä tarina taas, pahoittelen... :ashamed: )