MarraskuunVauvat 2006

Ahkerasti olen lukenut, mutta en ole saanut aikaiseksi kirjoittaa itse :ashamed: Meillä oli tänään 10kk neuvola, pituus 67cm ja painoa 7080g..aika mini tuo Venla, mutta johtuu noista allergioista :( Onneksi on muuten virkeä ja hyväntuulinen ollut =) Meillä on "omaa kieltä" ja äittä (äiti), mämmä (maito) ja anna sanat käytössä. Venla konttaa kovaa ja nousee tukea vasten seisomaan, ottaa muutaman askeleen tuen kanssa ja seisoo joitakin hetkiä ilman tukea :heart: Ja viimeisintä treenaa jatkuvasti :D En ole vielä ostanut Venlalle kenkiä...jotenkin jäänyt :ashamed: Minuakin tympii tuo yöheräily!!! Onneksi raapimisen osalta on tilanne rauhoittunut kun Venla sai allergialääkkeet (xyzal-tipat). Imetys lopetetaan parin viikon päästä ja ei auta kuin toivoa, että alkaa juomaan sitä apteekin neocate maitoa..olen ruokaan sitä sekoittanut, että tottuisi makuun ja koittanut juottaa, mutta ei ala juomaan ja syö ruokaakin huonommin kun siinä seassa jauhetta. No jospa se siitä alkaisi tasaantumaan. Joku sanoi noista allergia kokeista??!! Vaikka tulos olisi negatiivinen niin se ei sulje pois allergiaa..näin pienillä testit on epävarmoja. Mukavaa viikonloppua kaikille :heart: :wave:
 
Hei Sinimari,

Olipa hyvä, että piipahdin juuri nyt lukemaan. Meidän poju on hyvä nukkumaan (nukkunut 4kk asti yöt putkeen 20-6), mutta nyt kiljuu 10-15minuutin välein. Huutaa juuri tollai kaarella ja maha pompällään. Pieruakin tulee, mutta toi lima, mitä oksentaa... huh sitä on hirveesti. Annoin toisen annoksen Panadol-liuosta äsken. Ajattelin, että jos noin heräilee ja limaa tulee oksentaen, lähden päivystykseen. Ei siis koskaan ole pitänyt tuollasta kiljumista. Kuumetta ei tunnu, mutta naama helähtää vähän väliä tulipunaiseksi. Seurailen...

Meillä muuten poju myös harjoittelee ensiaskelkengillä, muttei millään tahtois pitää niitä jalassa. Kontatakin osaa, mutta ryömien ehtii nopeammin =) Sanoja ei oikeastaan vielä tule, mutta todistajien läsnä olessa on kerran huutanut selvästi ÄITI! kun tulin toisesta huoneesta makuuhuoneeseen. Hampaita on kuusi, tosin nyt on tuloillaan 2 alhaalle. Ajattelin ensin, että nuo hampaat kiukututtaa, mutta ei se minusta niistä johdu. Jotain muuta on nyt pielessä.
 
Toivotaan että saatte korvat kuntoon ja kierrettä ei synny..meillähän putket saatiin puolivuotiaana ja yksi tulehdus sen jälkeen viime viikolla tuli.ennen putkitusta oli kahdeksan putkeen!!Poitsu kuitenkin kehittynyt hyvin.Menee lujaa kontaten ja tukea vasten ja istuu hyvin...puheleekin kovasti muttei vielä selvää saa!!Onkos porukkaa jo töihin menossa??Vai onko jokin jo uudestaan raskaana!? ;) Mulla ei nyt vaavikuume ihan vielä kun näitä kuitenkin kolme jo alle 5 vuotiasta mut ei pidä sanoa etteikö koskaan,on ne niin suloisia...!! =) :wave: terkkuja kaikille !! ai niin ja kun toisilta utelen jatkoja niin itse pyrin olemaan kotona niin kauan kuin pikkumies 3vuotta täyttää...olenhan jo yli 5v sinnitellyt täällä kotona... :wave:
 
unikuu108
mitäs te puette teidän tepsukoille nytten vähän vilposemmalla päälle?mitäs sitten talvella? samaa se6ttiä kuin viime talvena ?(isommassa koossa tietty :LOL: )
onko jotain haalarimerkkiä jossain suositeltu?entäs jalkaan jos ei vielä kävellä?


unis ja teukka joka syö juuri lattialta leivänmuruja.. äh..
 
ollu tässä kauheasti kaikenlaista menoa ja puuhaa. Meillä neiti yrittää kävelyä tuettuna, muutamia askelia ottaakin jo. Muuten mennään konttaamalla kauheeta vauhtia ympäri asuntoa ja noustaan seisomaan tukea vasten. Pikkupätkän on joskus katsellut teletappeja ja on kiinnostunut kovasti jos näkee tv.ssä eläimiä.
Meillä puettu nyt semmoiseen ohuempaan vanupukuun, semmoinenhan taitaa olla myös äitiyspakkakusessa. Lapasia en ole vielä käteen laittanut, mutta kesähattu vaihtunut puuvillamyssyksi. Kenkiäkään ei ole vielä kokeiltu, pitäisi kaivaa esille esikoiselta jääneet kengät. :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
mitäs te puette teidän tepsukoille nytten vähän vilposemmalla päälle?mitäs sitten talvella? samaa se6ttiä kuin viime talvena ?(isommassa koossa tietty :LOL: )
onko jotain haalarimerkkiä jossain suositeltu?entäs jalkaan jos ei vielä kävellä?


unis ja teukka joka syö juuri lattialta leivänmuruja.. äh..
Almalla on välikausihaalarina isosiskolta peritty perushaalari, tais olla seppälän mallistoa vuodelta 05. Ei mitään kosteussulkuja tai muuta, tarpeentullen kurahousut päälle. Jalkaan kostammilla keleillä kuratossut, jotka onnistuin löytämään kesälomalla mikkeliläisen lasten kenkäkaupan muuttomyynnistä reilulla kolmella eurolla! Ovat siis kuin kurarukkaset, mutta tossun malliset. alle tilanteen mukaan villasukkaa sun muuta. Kuivalla säällä on tähän saakka ollut jalassa sisäkäyttöön tarkoitetut nahkapohjaiset "sukkatossut", mutta kaapissa odottelee jo läjä isosiskon vanhoja pehmeitä tossukenkiä. Tosin Alma alkaa jo vaatia ensikenkää pikkuhiljaa uloskin, joten kenkäkauppaan käy kohta tiemme.

Talvihaalaria ei ole vielä hankittu, Isosiskon vanhat haalarit eivät ole sopivan kokoisia, joten kauppaan käynee tie. Lassieteciä ja Lenneä olen näin etukäteen suunnitellut vilkaisevani. Molemmista hyviä kokemuksia esikoiselta. Talvikengiksi täytyy ostaa jotkut kosteudenkestävät ja hyvin aukeavat, sillä pientä jalkaa on kamala kammeta saapasmalliin. Meillä ei välivaatteeksi voi edes harkita villaisia vaatteita, sillä olen erittäin pahasti villalle allerginen, enkä voisi olla lasten lähelläkään jos heillä on villaa päällä. Villasukat vielä jotenkuten menee, joskin aivastelen ja kurkkua kuristaa niitä pukiessani, eli fleeceä väliin.

Nyt ei kyllä olla ulkoiltu muutamaan päivään ollenkaan, ollaan koko perhe enemmän ja vähemmän sairaana. Minä itse vähiten, ainoastaan kurkku kipeänä, mies ihan perusflunssassa, Alma aika tukkoinen, ja yskii kovasti. Isosisko Eva taas sai flunssan ohella kurkunpääntulehduksen, ei mukava tauti. Yöt varsinkin ovat olleet viime päivät aika tuskaisia, kun vuorotellen molemmat lapset yskivät ja heräävät nenän tukkoisuuteen. Pitää vain toivoa, ettei Alma saa tuota kurkunpääntulehdusta, näin pienellä hengitystiet ovat muutenkin pienet, niin äänihuulten turvotessa henki olisi isosiskoakin ahtaammalla. :/

Viimeeksi taisin mainita kananmunakokeiluistamme, Alma testasi pariin otteeseen herkuksi toteamaansa kananmunaa, mutta näitä kokeiluja seurasi erittäin itkuisat yöt ja levoton pikkuihminen, joten kananmunaa maistetaan seuraavan kerran vasta yli vuoden ikäisenä. Harmi, kananmuna olisi ollut mukava lisä ruokavalioon jo nyt.

Alma on oppinut sitten viime kirjoitteluni kävelemään tukea vasten jo hienosti, nousee seisomaan joka paikassa ja koittaa välillä irroittaa otettaankin, tosin ilman tukea lätsähtää pepulleen välittömästi. Kiipeilee myös kovasti, isosiskon sänkyyn menisi heti kun silmä välttää, ja onpa kiivennyt lattiatyynyn päältä olohuoneen pöydällekin... :whistle: (Onneksi olin ihan vieressä). Viime päivinä myös taputus on viimein alkanut sujua, tähän saakka taputtanut vain pöytää, ja vanhempien käsiä. Nyt pienet kädet läpsyttävät toisiaan innokkaasti, suloista.

On muuten hauskaa huomata, miten rituaalit ovat pienelle tärkeitä; Äitin kanssa keitetään aamuisin ja lounaan jälkeen teetä teepannulla hellalla, Alma osoittaa aina vuorotellen tarvittavia välineitä ja kommentoi teepannua sanomalla "vettä" ja teekuppia "tee". Ja isin töistä tultua isi ja Alma keittävät isille kahvia, ja taas Alma näyttää vuorotellen kaikkia kahvinkeittovälineitä (oikeassa järjestyksessä!) ja yhdessä keittävät kahvit. B) Alman sanavarasto karttuu joka päivä, ja Alma yrittää kovasti matkia lähes kaikkea mitä sanomme. Yksi hauskoista sanoista on "Teli" (lausuttuna vähän kuin englantilaisten "telly"-telkkari), ja televisiota tämä sana tietenkin tarkoittaa. Teliksi sanoo tosin myös tietokonetta ja kännykkääni - siinä kun on näytössä kuvia.

Mittailin Almaa miehen kanssa tässä pari päivää sitten, meillä kun seuraava neuvola on vasta 1-vuotiaana. Luulen, että onnistuimme saamaan aika hyvän mitan, joka näytti olevan 77cm. Pitkä tyttönen. :) Painoa en kotona saa mitatuksi, meillä kun vaaka on ihan vain mekaaninen. Mutta veikkaisin olevan jo lähemmäksi 11kg, ainakin pari kuukautta sitten oli jo yli 10kg. Pikkuhiljaa alkaa varmaan Almakin hoikistumaan, kun liikkuu nykyisin niin vauhdikkaasti. Vielä kuitenkin on soman palleroinen...

Jahas, ja sitten lienee aika syödä lounasta. Alma on vielä unilla, joten jos hyvin käy, eikä yskä ja nuha herätä, saatan vaikka saada lähes rauhallisen ruokahetken (esikoinen osaa sentään syödä itse, jos vaan haluaa).

Bliss ja Alma, paria päivää vaille 10kk

(Ohoh, tulipas pitkä tarina taas, pahoittelen... :ashamed: )
 
Meillä on käytössä jonathanin välikausihaalari kooltaan 74cm. Sen yleensä laitan pikku-ukolle, kun ollaan vaunuilemassa tai pyöräilemässä. Päikkäreille olen vielä pukenut sen pakkauksen vanuhaalarin, tumput, kevyen lakin ja villasukat. Peittoa olen myös laittanut jo päälle. Taidan välillä pukea pojalle liikaa vaatetta... Yhä edelleen tulee todella harvoin laitettua pikku-ukolle kenkiä, kun istuu vaunuissa tms. Ehkä sitten syksymmällä...

Talveksi meillä on varattuna reimatecin 80 cm haalari ja pari pakkauksen haalaria. Villahaalarin olen ajatellut ostaa jossain vaiheessa. Ja jonkinlaiset talvikengät pitää hankkia, mutta millaiset mahtaa olla hyvät?!

Nyt meillä sitten kontataankin jo useammin ryömimisen ohella. Taaperolla ajelu on myös pop. Ja mahdoton kiljuja on pojasta tullut...omia äänivaroja on hieno kokeilla, onneksi ei asuta kerrostalossa :D

Joo, mutta nyt siirryn makkarin puolelle. Tosi hyvä kirja kesken, Gerritsenin Mefisto-klubi...olen hurahtanut dekkareihin :whistle:

:wave: :wave:

Lauriina ja pikku-ukko 9kk :heart:
 
unikuu108
samoin että mä aloitin eilen jumpan ja sit ensi viikolla meen kuvanveistokurssille..ah,pääsee pois kotoa kahtena iltana tekemään jotain omaa. olimme viettämässä miehen kanssa kaksin 2vuotis hääpäivää sunnuntaina ja olimme pois kotoa 3tuntia ja olimme kuin uusia vanhempia..no nyt sitten pitää mennä pelastaa teukkaa tilanteesta.tietsan piuhat pitää vetää uusiksi..

unikuu iloissaan
 
Ja mahdoton kiljuja on pojasta tullut...omia äänivaroja on hieno kokeilla, onneksi ei asuta kerrostalossa
Sama juttu. Poitsu kiljuu ja puhua pälättää ihan mahdottomasti. Jos aikuiset puhuu keskenään niin pojan puhe vaan yltyy... Haluaa selvästi tulla kuulluksi.

Virkayskä on myös hypännyt kehiin. Jokin huomion kaipuu kait pojalla on, kun virkayskii ;) Vaikkei saakaan muuta kuin huomiota huomion päälle. On se kyllä niin suloinen mussukka muruliini :heart:

Meillä ei mene enää hyvin 80cm haalari päälle tai sinne alle ei ainakaan mahdu lisävaatetta talven varalle. Ostin jo välikausi puvun kokoa 92cm, joka on iso, mutta käännän kerran hihojen ja lahkeiden suut. Ja villahaalarin tilasin ruskovillalta kokoa 90 ja on passeli... Tosin pituutta en tiedä, kun viimeeksi käyty neuvolassa 2kk sitten ja on kyllä virahtanut pituutta ihan hirmuisen paljon.
 
Paranemisia muksuille ja vanhemmillekin, tietysti! Ikäviä nuo korvatulehdukset...Toivottavasti ei meillekin tuu, nyt eka tuollainen kunnon nuha neidillä! Ei kiva! Ei oo nyt maanantaista alkaen syönyt yhtään lämmintä ruokaa. Maito, leipä, hedälmä/marjasoseet menee ja onneksi puurokin, mutta ihme kun ei suostu syömään lounasta ja päivällistä. Ilmeisesti ylös tulossa hampaita (ei ookkaan ku alhaalla 2) tai sitten suun motoriikan kehitys vaan niin kovassa vauhdissa, mutta joudun pitkin päivää vaihtaan bodyn ku se on ihan litimärkä kuolasta.

Meillä neiti teki kakan tänä aamuna pottaan ja sitä piti ihmetellä! :D Oltiin tänään vauvamuskarissa ja ihanaa, kun neiti on rohkeammaksi tullut ja lähti sielläkin konttaileen. Kova on vauhti ja, kun väliin koittaa askeltaa niin monta kuhmua ja mustelmaa on jo tullut.

Tuo pukeminen on kyllä yllättävän vaikeeta, kauheeta pähkäilyä...ja jokainen lapsi on niin yksilöllinen. Ainakin päiväkodissa huomasi, että toinen tarkeni paljo vähemmällä ja hiki virtasi, kun taas toiselle sai laittaa monta kerrosta päällekkäin.

LEPPOISAA LOPPUVIIKKO! Nipsu ja neiti reilu 9,5kk =)
 
Noniin..meillä siis loppu kuuri maanantaina ja eilen sit mentiinki jo lääkäriin ja edelleen toinen korva tulehtunut..ikävää ku nyt nosti vielä kuumeen, hyppii 38-39 välillä :(
Mulla vielä kummisetä tosi huonossa kunnossa ja nyt teholla hengityskoneessa, mutta asuu eri kaupungissa eli haluan Kaapon kuntoon ennen ku lähden sinne menemään..Ajatukset jyllää ja ei tiedä mitä pitäisi tehdä ja minne mennä :'(
Mut jos hoidan asiat ensin täällä kuntoon ni sit voin turvallisesti lähteä!
Kummisetän piti ensi kesänä saattaa mut alttarille ja kun kerroin sen sille niin alkoi itkemään..toivottavsti hän toipuu :(

Iloisia asioita vielä..sain opetettu kaapon sanomaan päivää eli se nyt uusi huippu sana..
Mut nyt ruokaa tekemään! =)
 
Olen täällä välillä käynyt lueskelemassa teidän muiden juttuja, mutta ite en ole muka koskaan kerinnyt kirjoittamaan!!

Mein neiti on todella vilkasta sorttia, pienestä koostaan johtuen, kävelee jo taaperokärryjen kanss kovaa vauhtia ja kiipeilee talousjakkaralle!! :/

Täällä ei taida muita pienikokoisia ollakkaan, kun mein neiti painoi 10 kk:n neuvolassa 6210g ja 64,8cm.:) mutta pienikokoisuus on onneksi geeneissä, eikä ole sen takia tarvinnut seurannassa juosta!

Ensimmäinen hammas mein neitille puhkesi nyt vasta viimeviikolla ja heti on toista pukkaamassa perään, kova on kuume, eikä millään meinaa panadol supot auttaa, mutta toivottavasti se hammas puhekeis pian.

Yöt mein neiti on nukkunut pienestä asti kokonaan, eli on herännyt vasta 6:lta eka kerran syömään. Nyt on sitten meiltä tissuttelut loppunu uuden raskauden myötä, mutta eipä toi neiti onneksi ollut kovin moksiskaan vaikka joutui tisusta luopumaan ja senkin tuli korvaamaan pullo.

Mutta hyviä syyshetkiä kaikille äideille ja lapsukaisille, taidan vetäytyä tonne sängyn puoleen! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kirppu-iita:
Olen täällä välillä käynyt lueskelemassa teidän muiden juttuja, mutta ite en ole muka koskaan kerinnyt kirjoittamaan!!

Mein neiti on todella vilkasta sorttia, pienestä koostaan johtuen, kävelee jo taaperokärryjen kanss kovaa vauhtia ja kiipeilee talousjakkaralle!! :/

Täällä ei taida muita pienikokoisia ollakkaan, kun mein neiti painoi 10 kk:n neuvolassa 6210g ja 64,8cm.:) mutta pienikokoisuus on onneksi geeneissä, eikä ole sen takia tarvinnut seurannassa juosta!

Ensimmäinen hammas mein neitille puhkesi nyt vasta viimeviikolla ja heti on toista pukkaamassa perään, kova on kuume, eikä millään meinaa panadol supot auttaa, mutta toivottavasti se hammas puhekeis pian.

Yöt mein neiti on nukkunut pienestä asti kokonaan, eli on herännyt vasta 6:lta eka kerran syömään. Nyt on sitten meiltä tissuttelut loppunu uuden raskauden myötä, mutta eipä toi neiti onneksi ollut kovin moksiskaan vaikka joutui tisusta luopumaan ja senkin tuli korvaamaan pullo.

Mutta hyviä syyshetkiä kaikille äideille ja lapsukaisille, taidan vetäytyä tonne sängyn puoleen! :)


Meillä kanssa pieni neiti, 7½kk ikäsenä oli 65cm ja 6.8kg, alimmalla käyrällä mennyt tasaisesti koko ajan. Itekkään ei mitään hirveän pitkiä kyllä olla.
Syntyessään neiti oli 3.15kg ja 49cm. Meillä kontataan kovaa vauhtia ympäriinsä ja noustaan tukea vasten seisomaan, muutaman askeleen ottaa tuettuna. Melkoinen vilpertti on myös. :wave:
 
eli taas mentiin lääkäriin :(
olipa Kaapo sit allerginen tälle toiselle antibiootille..Koko poika aivan punaisen läikikäs :|
Korva oli melkein terve ja lääkäri oli sitä mieltä, että paranee itsestää mut mä en jaksa uskoa...nyt mennää vaan kipulääkkeen avulla eteenpäin..
 
Oltiin lyhyellä viikonloppureissulla =) Eilinen päivä oli tosi hieno, mutta iltaa kohden pikku-ukon nenä alkoi vuotamaan ja yöllä oli sitten jo vähän lämpöä. Ikävä oli sairastaa vieraassa paikassa, eikä mukana ollut mitään kipulääkettä :/ Yö meni itselläni sellaisessa horroksessa, poika nukkui levottomasti vieressäni ja tuhisi mahdottomasti. Välillä heräsi itkemään, kun nenä ihan tukossa :/ Nyt vaan suuresti toivon, ettei tule korvatulehdusta. No, nyt ollaan onneksi kotona...sain pikku-ukon nukkumaan ulos vaunuihin.

:wave: :wave: ja mukavaa alkavaa viikkoa.

Lauriina ja pikku-ukko 9kk :heart:
 
Pikku-ukko on yhä kovin nuhainen :/ Tänään aamusta huomasin, että hieroo välillä vasenta korvaansa...nyt kuitenkin nukkuu ulkona jo toista tuntia. Täytyy vaan seurata pitääkö lämpöä ja jatkuuko korvan harominen :/ Olisi saanut jäädä väliin koko flunssa. Itsellä myös kurkku vähän kipeä, gefilus-tehojuomaa olen koitannut ottaa joka pv...

:wave: Lauriina ja pikku-ukko :heart:
 
mimmi; tuolta mitäs nyt-puolelta olen tainnut lukea, että möhkösfantti on lopettanut palstailun. Minä ainakin mielelläni jatkaisin ajatusten vaihtoa kanssanne...

Flunssa jatkuu...isommat pojat alkavat jo tervehtyä ja pikku-ukkokin nukkui viime yön jo huomattavasti paremmin. Korvaakaan ei illalla haronut. Mutta isäntä on vuorostaan kipeä...ja tosiaan taitaa olla kipeä, kun jäi töistä pois :whistle: Sitä tapahtuu melko harvoin.
Itsellä kurkku kipeä ja flunssainen olo :/

Pikkupalstailut ennen hulinaa =) Isommat pojat jo aamupalalla ja pikku-ukko nukkuu vielä :heart: Suihkuun pitäisi vielä keritä ennen.

:wave: :wave:

Flunssa-aallon väsyttämä Lauriina :|
 
Hei! Joo, kipeenä ei oo kiva olla! Meillä neidilläkin vaan nokka jatkaa vuotamista ja nyt ei oo yli viikkoon syönyt kunnolla lämmintä ruokaa.

Möhkösfantti ei ole tosiaan tässä pinossa enää aikoihin vierailut taisi silloin jossain vaiheessa sanoakin, että lopettaa tässä pinossa vierailun. Jos en nyt ihan väärin muista. Mutta ehdottomasti sitten taapero puolella uusi pino marraskuun vauvoille 2006!!! =) Ei kyllä uskoisi, että kohta vuosi mennyt! Oho...

Me ollaan koko viikko neidin kanssa kahestaan, kun mies on työmatkalla. Ihan mukavasti on päivät mennyt, kun on ollut kerhoa yms. Muuten ois kyllä käynyt pitkäksi aika. Huomenna muskari, jee!

Mukavaa loppuviikkoa! Nipsu ja neiti perjantaina 10 kk :wave:
 
Tänään ekaa kertaa poitsu sai meidän kanssa samaa ruokaa. Tein jauhelihakeittoa ja otin siitä pojalle satsin ennen maustamista. Tai siis maustoin persiljalla, hiukka mustapippuria ja valkosipulia, meidän satsiin laitoin sitten kasvisliemikuution ja enempi valkosipulia ja mustapippuria... Mutta pikkumies söi tosi onnellisena. Samaa kuin äiti :) Ja eipä tarvii enää muussata, kun oli pehmennyt jo keitettäessä palat niin hyvin. Syö muutenkin mieluiten hiukka karkeampaa tai "palasempaa" ruokaa... Taitaa olla tosiaan se hienonnettu vaihe meillä ohi. Hyvä niin.

Nyt myös kunnolla noustaan ylös. Ja kumpsuja tulee. Joka päivä pää punottaa jostain kohti, mutta ei mitään pysyviä jälkiä ole tullut. Onneksi.

Poitsua kiinnostaa kovasti kaiken ylitse ryömiminen. Tyynyjen ja meidän, jos satutaan olemaan oikosallaan lattialla.

On tosiaan vaikea uskoa, että kohta nää vekkulit täyttävät vuoden.

Hyviä jatkoja teille! Ja pikaista paranemista flunssan kourissa oleville!

Mammanen ja poitsu huomenna 10kk :heart:
 

Yhteistyössä