Mielialat kyllä kieltämättä täälläkin vaihtelee, eilen verbaalisen raivoni sai tuta meidän koira, kehtasi mokoma kiemurrella, sätkiä ja potkia kun tuhannen mutkalla ja hikimärkänä koitin koiran kynsiä leikata... Siippa samaten saa välillä osumaa, lapset ovat toivon mukaan säästyneet mun hermoromahduksilta.
Ja ekaa kertaa tulen neuvolasta suht hyvällä tuulella. Paino toki on nyt jo siirtynyt toista kertaa uudelle kymmenluvulle, mutta muuten kaikki ok. Mutta meikä pääsee ekaa kertaa vauvan painoarvioon. Kyselin neuvolassa sitä, että onko automaatio, että raskauden annetaan mennä ~2vko yli, vaikka taustalla olisi iso lapsi (meidän ajallaan syntynyt kakkonen oli 4,1kg ja ei enää ihan liukkasti mahtunut ulos) ja neuvolantäti oli sitä mieltä, että ei muuta kuin aikaa kokoarvioultraan, jee
Lisäksi vauva ei välttämättä ole vielä pää alaspäin, joten samalla varmistuu sekin asia. Tosin siis tämän vauvan kohdalla en niinkään ole huolissani suuruudesta kuin pienuudesta, rakenneultrassa koko oli jätättänyt yli viikon ja sf-mitta oli pitkään alakäyrän alapuolella, nyt pikkuhiljaa se on hivuttautunut alakäyrän yläpuolelle.
Jouluvaatteet on täälläkin hommattu vauvalle. Kuukausi sitten bongasin kirpparilta setin koossa 56cm, joten tokihan se piti hankkia tulevaa silmälläpitäen. Yhden kertakäyttöpuvun voi kyllä ostaa, varsinkin kun halvalla sai!
Ja
ristiäisistä, olen nyt ajatellut ettei lasta kastettaisi ollenkaan, vaikkakin itse kuulun kirkkoon (toistaiseksi) ja aiemmat on kastettu (tarkemmista selvityksistä voisin kirjoittaa pari sivua, mutta tuskimpa se nyt on kamalan kiinnostavaa). Välillä mietin jopa, että ei pidettäisi edes nimenantojuhlia, sillä kaikki leipomiset&siivoukset kuitenkin olisivat yksin mun niskoilla (joojoo, onha se pitopalvelukin keksitty
) ja aiemmin meillä on ollut jo ihan mahdottomia nuo yöt valvomisineen. Mutta näitähän ehtii miettiä vielä moneen otteeseen.
Miraflor kyseli kapaloista ja unipusseista. Meiltä löytyy kaksi unipussia, jotka varmasti tulevat käyttöön, ja varsinaisen vauvantäkin ostan joskus tulevaisuudessa. Ihan päteviä vermeitä, varsinkin sitten hieman isomman vauvan kanssa. Aiemmilla lapsilla on ollut myös kapalot (swaddleme) käytössä, erityisesti laitoksella (jossa kummankin kanssa jouduttiin norkoilemaan erinäisistä syistä viikon verran), kotona kapalointi kuitenkin jäi pitkälit sen takia, että Houdinit sai tosi nopeaa tumpattua käsiä sun muuta sieltä ulos (sen täytyy olla kapalon vika eikä kapaloitsijan). Meillä ei ainakaan kapalointi lapsen unien kannalta ollut mikään ihmekalu, mutta tiedä sitten tekikö vauvan oloa turvallisemmaksi. Tulokkaalle olen tehnyt toukkapussin, joka vastannee kapaloa, mutta olen ajatellut sitä enempi päiväunikäyttöön.
WcAnkka, täällä ainakin kannatetaan vauvaryhmän perustamista! Itellä ainakin on sellainen tilanne, että lähipiirissä ole eikä tule olemaan kenelläkään pientä vauvaa, joten vertaistuki on aina tervetullutta! Taidat muuten vissiin olla tunnollista sorttia ja pysyä pois laitokselta siihen asti, että saat vielä marraskuun pinon pystyyn
Ruokahalusta... Mulla on nyt hieman sellainen olo, että oikein mitään ei haluttaisi syödä. Olen itse kasvissyöjä (yli 10v), mutta nyt pitemmän aikaa esimerkiksi salaatti on tuntunut sellaiselta, ettei se maistu ollenkaan. Ja järkytyksekseni söin joku päivä sitten (luomu)meetwurstia, älkää kertoko kellekään! Onneksi sentään suklaa maistuu
Hiirenhäntä ja eikka 36+1