MARRASKUUN MURUSET 2010

Mua kans pelottaa huominen ultra ja tavallaan on helpottavaa.Onneksi sitä ei tarvitse kauempaa odottaa...

Mä en ole uskaltanut edes muihin pinoihin kurkkia kuulumisisa ku aina on joku jolle huonoja uutisia osuu kohdalle...Mä toivon et tähän pinoon ei niitä paljoa tulisi ja pakko sanoa et toivon myös et itse tälläkertaa saisin täällä olla loppuun saakka :ashamed:

 
Moikka!

Joo, ihan liikaa ikäviä uutisia tuolla lokakuisissa, minähän kuulun sille listalle myös... Toivottavasti loppuisivat nyt sielläkin ja tänne ei tarvittaisi moisia ollenkaan!

Mulla on taas ultrakuulumisia... Hysteerikko näköjään :ashamed: . En sit perunutkaan tämän päiväistä (jo aiemmin varattua) yksityisen varhaisultraani, vaikka jouduin/pääsin ultraan jo viime viikolla siellä Kättärillä. Jotenkin oon niin varpaillani sen viime marraskuisen km:n takia, että halusin mennä taas kurkkaamaan ja juttelemaan peloistani. Nyt on hyvä mieli, että menin, pikkuinen oli kasvanut viime viikosta odotetusti ja syke oli oikein vahva :heart: . Ellaa kun kiinnostavat pää-perä-mitat ;) niin tänään oli sitten 12.3 mm vastaten 7+3 (menkoista 7+4), että ihan passelisti ollaan kartalla :) . Mullakin alkaa nyt pikkuhiljaa luotto lisääntyä tähän raskauteen ja sen jatkumiseen, mukava tunne =) .

Joku kyseli ultraamisesta, mulla on tehty kaikki alkuraskauden ultrat alakautta (ei ole edes kokeiltu mahan päältä ) ja muistelisin, että vielä np-ultrassakin olisi katsottu sekä-että... Mutta tästä on jokunen vuosi. Olen kyllä tuolta lokakuisista lukenut, että joillakin on kyllä ultrattu masun päältä ja on näkynyt kaikki tarpeellinen, eli kaiketi mahdollista sekin.

Mulla myös erittäin aktiivista vatsan toiminta ollut tässä alkuraskaudessa, joku sitäkin kyseli. Eli molemmat tuntuvat olevan yleisiä, ummetus ja toisaalta taas "yliaktiivisuus" :p ...

 
Ja piti vielä sanoa, että mulla ei siis ollut syksyllä mitään km-oireita, eikä todellakaan mitään tunnetta siitä, etteikö kaikki olisi hyvin :/ ... Yhtäkkiä 10+6 vaan alkoi hiljakseen vuotaa ja heti perään tulivat polttavat selkäkivut. Sairaalan ultrassa todettiin sitten keskeytynyt km, alkio vastasi vain 7+4 eikä sykettä näkynyt (6+5 syke löytyi ja luulin kaiken olevan siitä eteenpäin mallillaan). Mulla oli muka mahakin kasvanut (lapsivettä ja muuta roipetta oli runsaasti, 10+ viikkojen mukaisesti). Pahoinvoinnin vähenemisenkin luulin johtuvan viikkojen edistymisestä... No joo, toivottavasti kukaan ei joudu kokemaan samaa, tipuin kyllä kovaa ja korkealta silloin. Tosin kuumeilu tuolla keskenmenon jälkeen kuumeilevien pinossa palautti mut kyllä hyvin pian maan pinnalle siitä, että oma kokemukseni ei ollut laisinkaan siitä pahimmasta ja surullisimmasta päästä... Loppujen lopuksi selvisin aika vähällä.

Mutta nyt tytöt sovitaan, että täällä menee kaikilla hyvin ja jokainen saa kasvattaa masuansa ja saa pikkuisen nyytin syliinsä saakka :heart: ! Ollaan tilastoihme ;) !

 
Tää on ihan hölmöä, kun ei voi uskoa olevansa raskaana. Välillä itkettää, välillä naurattaa, sitten alkaa mahdoton suunnittelu vauvaa varten ja välillä ajattelee että höpöhöpö ei mitään vauvaa tule olemaan. Taidan olla hieman sekaisin :D

Pissalla ainakin pitää käydä koko ajan, välillä oksettaa paljosti mutta en ole vielä oksentanut, lämmöt tosi korkeella ja masu tuntuu välillä hassulle. Ainakin jotain hyvää tässä on, suklaaholistille ei maistu enää suklaa :)
 
A-H
RouvaPapunen Tosiaan se LA unohtu, eli 25.11. :)

Muokataan sen verran, että täälläkin pelottaa km kamalasti :/ Jotenki ehkä myös sen takia, kun testin tehny ennen ku menkkojen edes ois pitäny alkaa. Tietysti toivotaan, että kaikilla pysyy pienokaiset matkassa loppuun asti :heart:

Ja olosta piti sanoa, että on ihan poikaolo. Mieskin sanoi, että ei se voi olla ku poika :D Ekasta oli sillon heti aluks tyttöolo ja tyttöhän sieltä tulikin :) Mietin tota pahoinvointia myös, ku alkanu jo nyt etova olo ja jotkut ruuat ei meinaa mennä alas, niin jos se enteilis kanssa poikaa, ku ekassa raskaudessa pahoinvointi alkoi "vasta" 6-7 viikolla :) Saa nähdä sit.
 
Mulla ei masu ole vielä pullahtanut, mutta tuntuu erilaiselta :)

Tervetuloa uudet :flower:

Vähän kyllä pelottaa se, että jos saa ikäviä uutisia sitten np-ultrassa. Pitäisi yrittää olla positiivisin mielin, mut kyl se pelottaa..

Joku kyseli vatsan toiminnasta joskus, mulla on vessäkäynnit harventunu joten kai se pienoista ummetusta on..

Enää muutama päivä neuvolaan, jännittää kovin jo :)

Nallu ja Hattivatti 7+5
 
Ilmoittaudun minäkin tänne marrasmuruihin vaikka uskomattomalta se tuntuu... Tein testin ja plussahan se oli, la ilmeisestikin 14.11.
Meillä on jo kaksi poikaa -05 ja -07 syntyneet ja ennen testin tekemistä olo oli kyllä aika varma, että raskaana ollaan vaikka peitot ei ole heiluneet viime kierrossa kuin kerran :eek:

Oikein paljon onnea kaikille plussanneille! :flower:

-OP rv 5+2 (?)
 
Mulla myös edelleen jäynää pelko takaraivossa vaikka nyt ollutkin useampi päivä takana ettei ole enää yhtään vuotanut verta ja kivutkin on loppu. Kun vaan jaksaisi sinnitellä ultraan asti joka on 29.3.
 
ruuasta seuraavaksi..

ajattelin et maalaisjärjellä menen mut näillä vauva sivuilla on käsketty välttää kinkkua, kalkkunaa ja meetvurstia, listerian takia.. mitäs sitä enää leivän päälle laittaa? kun tuntuu et juustotkaan ei parhaasta päästä ole :LOL:

tämmöseks se mun syömiseni nyt meni :ashamed: vaikka kuinka ajattelin et tosiaan maalaisjärkeä käyttäen..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saana07:
ruuasta seuraavaksi..

ajattelin et maalaisjärjellä menen mut näillä vauva sivuilla on käsketty välttää kinkkua, kalkkunaa ja meetvurstia, listerian takia.. mitäs sitä enää leivän päälle laittaa? kun tuntuu et juustotkaan ei parhaasta päästä ole :LOL:

tämmöseks se mun syömiseni nyt meni :ashamed: vaikka kuinka ajattelin et tosiaan maalaisjärkeä käyttäen..
Tässä lainaus Eviran sivuilta;

Miten listerioosia voi välttää?
Yleiset suositukset

* Kypsennä kaikki liha huolellisesti
* Pese raa'at vihannekset huolellisesti ennen syömistä
* Säilytä kypsentämätön liha erillään vihanneksista, kypsennetyistä ruoista ja valmisruoista
* Vältä pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja tuotteita
* Pese kädet, veitset ja leikkulaudat käsiteltyäsi niillä yllä mainittuja kypsentämättömiä ruokia

Suositukset riskiryhmille

* Vältä pehmeitä kypsytettyjä juustoja (esim. home- ja tuorejuustot)
* Vältä tyhjiöpakattuja, graavisuolattuja tai kylmäsavustettuja kalatuotteita
* Kuumenna höyryävän kuumaksi syötävät ruoantähteet ja valmisruoat

Lisätietoa elintarvikkeista saa osoitteesta http://www.evira.fi

Eli ihan rauhassa voit nauttia niitä vanhoja tuttuja leikkeleitä kuin ennenkuin :) Kaikki juustot jotka on valmistettu pastaröidusta maidosta on turvallisia käyttää

T: Suurtalouskokki OP ;)
 
Voih, nyt minäkin menin lukemaan lokakuisia ja niin surullista luettavaa oli. :'( Tuli taas ahdistus keskenmenosta. Ei pitäis stressata, mut minkäs tälle voi.

Nyt siis päätin, että alan metsästää halpaa doppleria jostain. Jospa se tois ajoittain mielenrauhaa.
 
Kyllä nyt on hirveä olo monella lokakuisella. Sympatiat heille!
Mullakin on koko ajan pelkoja raskauden etenemisestä, varsinkin kun nyt ei ole enää mitään raskausoireita. Päänsärkykin on pois. Olo on niin normaali, että ihan hirvittää. (Ehkä vähän useammin saa käydä vessassa, mutta ei muuta). Olin niin vainoharhainen, että piti uusia herkkä raskaustesti vain sen vuoksi, että näkisin tuleeko vahvemmat viivat kuin edelliskerralla noin 5 päivää sitten. No viiva oli kyllä komea, yhtä vahva kuin kontrolliviiva. (Helpotti ehkä hetken). Nyt mä mietin sitäkin, että pitäisikö sitä alkuraskauden ultraa aikaistaa kun tuntuu, että miten sinne asti jaksaa odottaa. Mulla se olisi vasta 12.4 eli rv 8+2 omien laskujen mukaan laskettuna. Milloin ultrassa näkyy syke varmuudella?

Katja-75, rv 4+4

 
Kylläpä näkyy nyt monilla olevan ihan samat ajatukset kuin täälläkin. Koko ajan pelko päällä ja miettii entäs jos kaikki ei menekään hyvin - ja huomisesta ultrasta tullaan itkun kans kotiin :'( Lokakuisten pinoa oon itsekin lueskellu ja se on tosiaan surullista luettavaa :( Viime kerralla sitä ei jotenkin tajunnu edes pelätä mitään vaan oli jotenkin niin varma et kaikki menee hyvin.. ehkä nämä pelot johtuu osittain nyt siitäkin et on tullu lueskeltua liikaakin näitä palstoja ja muiden kohtaloita :( mut muahan ei näiltä saa pidettyä poissa :kieh:

Raskausoireet täällä ei ainakaan, onneksikaan, ole minnekään hävinneet. Tissejä aristaa ja tuntuvat paisuneen taas yhdellä koolla isommiksi - ja pahoinvointi senku vaan jatkuu..

Doppleri löytyy meiltäkin ja oli kyl ihana kapistus viime raskaudessa, varsinkin niillä viikoilla kun liikkeet ei vielä tuntuneet. Itse hommattiin se vasta kun olin jossain vk 15 menossa ja silloin äänet löytyi heti..

Mut toivotaan että me kaikki saadaan huomisesta ultrasta (tai onpa se ultra sit milloin vaan) mukaan yhtä ihanat kuvat kuin Ella on saanut :heart:

 
ihania nuo Ellan kuvat =)
itekkin innolla ootan ens viikkoa,että pääsee ultraan. toivottavasti me kaikki saahaan yhtä ihania kuvia mukaan ultrasta.
ite en ole onneksi käynyt lukemassa lokakuisten kuulumia,enkä taida uskaltaa mennäkkään. :/ toivottavasti kellekkään meistä ei tule huonoja uutisia,vaan saahaan kaikki nauttia raskaudestamme sinne marraskuulle asti. jännä,että monella vaivaa keskenmeno tai onko kaikki kunnossa. itellä on kans pienonen pelko asiasta. hassua kyllä,että esikoisesta ei käynyt ees mielessä mikään paha,sitä piti ihan itsestään selvyytenä,että ajallaan saa sen vaavin syliin.
täällä on kans oireet hiukan vähentynyt,no illalla palelee ihan älytön ja väsy on kans aika lohduton,välillä on hiukan öklö olo mut toisinaan ei mitään oiretta. maha ollut tänään taas sen tuntunen ku aina ennen menkkoja,mutta taitaa kuulua asiaan viellä näillä viikoilla,huimat 5+ kotain on meneillään. heh! oon jo nyt seonnut laskuissa,miten sitten ku viikkoja on enemmän ;)
tulkaahan kertomaan ihania ultra kuulumisia huomenna :heart:
 
Hep! Tällaista mietin, että kun esikoinen painoi lähes 5 kg ja olen ihan normaalipainoinen itse. Niin tietääkö joku, että mitataanko tässä kakkos raskaudessa sokereita tms?

Tsemiä kaikille ultraajille!!! Ella83, liikuttavia kuvia!! Lisää tällaisia marraskuisiin!!!
 
Kaikille paitsi jos on alle 40v uudelleensynnyttäjä, jolla ei ole aiemmissa raskauksissa gestaatiodiabetestä eikä iskokoista lasta.
TAI alle 25v ensisynnyttäjä BMI alle 25 raskauden alussa, jonka lähisuvussa ei ole tyypin 2 diabetekseen alle 50-vuotiaana sairastuneita.
--> Kanta-Hämeen ojeissa ainakin näin.
 
HUomenet!
Pikaisesti tuli toivottaan kaikille ultraan menijöille ihanaista ja onnellista ultrapäivää. Meit tais olla kuiten useampi tänään menossa sinne ultrattavaksi. Mulla kuiten pitkä päivä odottaa sitä, ensin pitänee hoitaa työt ja sitten kodin kautta mies mukaan ja kurkkimaan :heart:

Hupasaa miten jääki kaikki täältä sekä muutenkin nämä omat pohdinnat mieleen ja tulee uniin. Viime yönä näinkin unta et ultrattiin ja siellä olikin kaksoset ja olinkin yhtäkkii paljon pitemmällä mitä luulinkaa yms. Hassua! :LOL:

Nii ja tänään neukkatätikin aikoi soitella ja hankalasti just joskus työaikaa. Saas nähä mihin sitä pakenee porisemaan ettei kukaan kuule salaisuutta. Siellä ku kuiten porukkata on ja varmasti kaikkia kiinnostaa aina muiden asiat ;)

Ihanaista päivää kaikille muillekin :heart: ja palaillaan taas linjoille toivottavasti ihanien uutisten kera!

Minnäi ja Myry 7+5
 
kaikille onnea ultraan :heart: , kertokaahan sitten kuulumisia!

Mulla paukkuu toisen laskun mukaan vkot, eli 5+0, jos oviksesta lasketaan niin sitten 5+4... =)

ja eikun töihin mars... onneks on sellanen päivä tiedos et jos ei oo hommia, voin istua vaikka koneella koko päivän :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ella-83:
Kaikille paitsi jos on alle 40v uudelleensynnyttäjä, jolla ei ole aiemmissa raskauksissa gestaatiodiabetestä eikä iskokoista lasta.
TAI alle 25v ensisynnyttäjä BMI alle 25 raskauden alussa, jonka lähisuvussa ei ole tyypin 2 diabetekseen alle 50-vuotiaana sairastuneita.
--> Kanta-Hämeen ojeissa ainakin näin.
Meillä täälläpäin BMI:hin katsomatta ja ikään, kaikki joutuu rasitustestiin, mikä on mielestäni ihan ok asia.
Niin ja mä asun Kymenlaaksossa :D

Tänne aamuun ei sen ihmeempiä kuulu, olokin on ihan ok, tosin eilenkin se heikotus alkoi vasta iltapäivällä yöks :x

BV ja Chilli 7+1
 
Huomenta kaikille!
Juu täällä kans odotetaan hyviä ultrauutisia...tsemppiä kaikille :flower:
Mulla on taas ollu hyvä olo....rinnat suurentunu ja kipeemmät mut muuten edelleen aika oireettomasti mennään :)

Mut nyt aamupalaa ja sit valmistaudun iltavuoroon.

Riikka & öttiäisvauva 5+4 :heart:
 
Joko tämä pahaolo alkoi :( Voisi sanoa, että 24/7 etoo... Rinnat myös kipeät ja turvonneet ( tosin tää ei nyt kovin huono juttu olekaan :LOL: )
Ja tää väsymys, en kyllä muista, että aikasemmissa raskauksissa olis näin poikki ollut! Kuinkahan sitä meinaa jaksaa töissä?? Saikkua vaan vai?

Täälläkin odotellaan kuulumisia alkuraskauden utrista, stemppiä tytöt!
:heart:

Ai, niin palstan pitäjälle tiedoksi, että ikä 28 vielä toistaiseksi ;) ja synnytyssairaalana toimii tuttu TAYS
 

Yhteistyössä