Marraskuun muruset 2010 *syyskuu*

Huomenta!

Ja onnea Noora84! Tosiaan ihan kivan kokoinen typykkä noille viikoille!

Meillä meni yö vähän valvoessa, kuopus yski kovasti ja piti antaa Ventolinea kun alkoi kuulostaa kurkunpäätulehdusyskältä, jonka yleensä aina saakin flunssan myötä. Mies vei jo esikoisen tarhaan ja mä vien tuon pienen kunhan nukkuu univelat pois. Se hyvä omassa työssä, että menen vasta 10 niin aamusta on aikaa. Ja kauppa menee kiinni 17 niin eipä tuo paha pvä ole. Tosin nyt on alkanut olla jaloille aika rankka kun ei ole kunnon tuolia joten seison lähes koko pvän ja illalla sukan varret porautuneet nilkkaan: /

Jasså, nyt taisikin ukkeli herätä!

Maija rv 29+2
 
Heippa!

Ensin onnittelut Nooralle tytöstä!

Mulla muuton jäljiltä edelleen "varanetti" eli mokkula käytössä, joka on niin saakutin hidas ja pätkivä etten ole sen takia jaksanut käydä lukemassa/kirjoittamassa täällä kovin usein :headwall: toivottavasti saadaan kohta miehen työn puolesta taas netti käyttöön..

neuvolassa tiistaina, kaikki ok, nyt on vaan turvotusta alkanu ilmestymään.. kengätkin tuntuu jo puristavan. mä en oo painoarviota saanu vauvasta sitten heinäkuun alun rakenne uä:n.. moni on ilmeisesti neuvolassa saanu arvioita?? vai ainoastaan äitiyspoleilla?

Liikunta alkaa tekee tuskaa, rauhallinen, siis todella rauhallinen kävely on ainoa joka enää sujuu, muuten alkaa heti tulla suppareita, kivuttomia oikeastaan..

oikeassa pakarassa ollut ischias tyyppinen särky/vihlonta loppu muutama vko sitten kun seinään ja nyt sitten alko vastaava kipu vasemmassa mutta pahempana.. naama irvessä menen sohvalle ja nousen sieltä, samoin seistessä täytyy olla mahd. paikallaan.. oliko jotain hyviä vinkkejä tähän vaivaan? lämpimänä olen yrittäny tuon alueen pitää..

Onko muilla päiviä, jolloin huimaa, silmissä sumenee jne? Mulla on noin 1-2 kertaa vkossa päivä/puoli päivää kun ei pysty olemaan pystyssä kun silmissä sumenee, tulee huono olo, vapisuttaa.. RR ollu mulle aina ihan normaaleissa arvoissa kun olen mittaillu kun olo muuttuu, syönyt ja juonut olen.. ei mitään normaalista poikkeavaa ennen tuota. Hb:kin ollut nyt jo pidempään n.117. Neuvolassa laittavat ihan normaalin raskauden oireiden piikkiin. Mut säikäyttää kyllä vähän kun taju meinaa joskus lähteä..

sori, nyt tuli niin omanapainen teksti että.. huh

saana & 32+0 POKS :heart:
 
Onnea Noora84 täälläkin :) <3

Saana07 mulla näkyy tähtiä silmissä usein ja huimaa sillon tällön. En oikein tiiä onko se sit normaalia??

Tällä omaan napaan ei kummallista. Ollaan vaan koiran kanssa ja nautitaan olostamme.

Eveny ja poju 33+2
 
Hei tuli tässä mieleeni itse kasteasioita pohtiessa, että ketkä aikovat kastaa lapsensa, ja ketkä eivät? Olisi mielenkiintoista kuulla kenties myös perusteluja tälle, kun itse olen hyvin kahden vaiheilla tuon kasteasian suhteen. Meillä siis sekä minä että mies kuulutaan kirkkoon, mutta emme ole päättäneet haluammeko kastaa tulokasta, kun emme ole erityisen uskonnollisia, eivätkä omat uskomukset aivan kohtaa luterilaisen kirkon dogmeja tai nykyistä kapeaa arvopohjaa. Toisaalta näiden vastapainona löytyy myös todellista hyvää ja uskossaan vahvoja ja todellista lähimmäisenrakkautta toteuttavia ihmisiä, kuten oma rippipappini, joka myös vihki meidät. Kasteesta taisi olla ohimennen puhetta joskus keväällä, mutta nyt lasketun ajan hiipiessä lähemmäs, teema on alkanut taas nostaa päätään ainakin minun mielessä!

Siilinlapsi
 
Moi

Onnittelut Noora84 pienestä tytöstä. Oikein hyvän kokoinen vauva vaikka syntyikin noin paljon ennen aikojaan. :)

Itsellä sairasloma jatkuu vielä 2 viikkoa ja sitten alkaakin jo mammaloma. Jännittää, että milloin tämä meidän typykkä päättää tulla maailmaan. Esikoinen syntyi 37+1 ja uskon tämänkin tulevan ajoissa, sillä vauva tuntuu jo laskeutuneen lantioon.

Sairaalakassin pakkasin tänään. Vauvalle vaatteet ja itselle sukkia ja alushousuja, imetysliivejä ja muutamia toppeja ja T-paitoja ja farkut. Sairaalan housuissa tulee varmasti hengailtua, joten mitään rentoja lökäpöksyjä en pakannut sinne mukaan. Siteitä saa sairaalasta, eli niitäkään en itse pakannut.

Saana ja Eveny: mulla on kanssa tuota huimaamista. Etenkin autoa ajaessa saattaa tulla sellainen pyörryttävä ja heikottava olo. Uskoisin sen johtuvan siitä, että vauva painaa tietyissä asennoissa verisuonia.

Pikku-Katti 33+2
 
onnea noora tyttösestä :flower: saako udella miksi syntyi jo noin aikaisin?

siilis: kuulutaan miehen kans kirkkoon mut ei olla mitään uskovaisia mut halutaan lapsien saavan kasteen myös ja kuuluvan kirkkoon. en osaa sen ihmeemmin asiaa perustella..

jos alkais leipomaan täytekakkua :p sunnuntaina tulee itelle ikää lisää..

kurpitsa ja "A" rv32+3
 
Täällä vietetään sadepäivää neljän seinän sisällä.. Poika ehti olla puistossa ruhtinaalliset 20 minuuttia kun tämä kaatosade yllätti, ja nyt häntä sitten kiukuttaa kaikki mahdollinen...tarttuva olotila.. Onneks on ohjelmaa tiedossa kun päästään päivällä viettävään kaverin lapsen 1-vuotissynttäreitä.

Meidän perheessä ainoastaan isä kuuluu kirkkoon. Minua ei ole kastettu, ja päätettiin että lapsetkin saa itse päättää tulevaisuudessa haluavatko liittyä kirkkoon vai eivätkö. Jos haluavat rippikouluun kun kaveritkin menee, niin saavat mennä ilman muuta. Mä henk.koht. olin teininä vain ja ainoastaan helpottunut ku vältyin rippikoululta ja -leiriltä. Elikkäs meidän vauva juhlii nimiäisiä, ihan kuten isoveljensäkin.
 
Lapsen kastaminen On ollut puheenaiheena täälläkin päässä, mä kuulun kirkkoon ja mies taas ei. Ollaan nyt päädytty siihen lopputulokseen, että me kastetaan lapsi ja jos hän ei myöhemmin halua kuulua kirkkoon, niin erotkoon sitten :D
Kummit On myös valittu lapselle, jotka on mun pikkuveli ja hänen puolisonsa :) Pikkuveikka kuiskasi mulle kuukausi sitten salaisuudenkin, että he odottavat huhtikuista pienokaista :heart:
Kivaa kun asutaan ihan lähekkäin - välimatkaa 100m, ja lapsille tulee ikäeroa ainoastaan puoli vuotta :)

Kerkesin taas juuri ennen kaatosadetta kotiin pyöräilemästä, poljin vakion 20km ja hain kaupasta unohtuneen kermaviilinkin, päästään illalla dippailemaan sipsejä :ashamed:
Yleensä perjantaisin ollaan tilattu karvagädeltä pitsat, mutta tänään mä teen itse kinkku-tonnikala-salami-aurajuusto-ananas pizzaa pellillisen =)

Tanya & herra hukkapätkä 34+0 :heart: 42päivää jäljellä laskettuun
 
Onnea Noora tytöstä! :heart: Tosiaan hyvänkokoinen on noille viikoille.

Meillä vauva tullaan kastamaan. Mulla ei itselllä muuta vaihtoehtoa ole koskaan ollutkaan. Mies ei kuulu kirkkoon, koska vastustaa niitä veroja eikä myöskään haluaisi ristiäisiä. Onneksi ei ole hänen päätettävissään pelkästään :D Veljensä loukkaantui viimeksi, kun ei pyydetty heitä kummeiksi. Öö... eivät kuulu kirkkoon hekään, joten... :whistle:

Tanyan pizza kuulosta namilta! :p

Mulla alkaa olo olla aika jees. Paitsi että pienikin tekeminen nostaa pulssin pilviin ja tuntuu, etten saa henkeä. Soitin neuvolaan tuosta, mutta normaalia pitäs olla. Johtunee matalasta verenpaineesta pitkälti. Eikä tuo muutaman päivän syömättömyyskään hyvää tehnyt. No tästä on vaan yks suunta ja se on ylöspäin =)

30+4
 
Onnittelut Nooralle tätäkin kautta tytön tylleröstä <3

Meillä on myös ns. nimiäiset tiedossa, niin oli esikoisellakin. Ja vastaanpa nyt sitten perusteluitakin, kerta pyysit siilis ;) Ei kuuluta kirkkoon mieheni kanssa (mieheni ei ole koskaan kuulunutkaan, itse erosin kirkosta 18-vuotiaana). Mutta kristillinen arvopohja on meille tärkeä ja "uskossa" ollaan :) Käytännössä näissä nimiäisissä siis on kuitenkin pastori (ja juhlaväki), joka siunaa lapsen kuten ev.lutkin tekee, mutta kasteta ei tässä tilaisuudessa. Itse en allekirjoita ns. perisyntioppia, jonka mukaan lapsi kuollessaan kastamattomana ei pääsisi taivaaseen, mikä on tuon ev.lut. kirkon perimmäinen pohja tuolle kastekysymykselle. Väitän, että tuota kastetta ei lapsen kohdalla tarvita tässä suhteessa ja siksi en hätäkastettakaan edes mieti. Minun silmissä siis tuo ev.lut kirkon ristiäisjuhla on käytännössä lapsen nimeämis- ja siunaamis-/ seurakuntaan littämisjuhla, koska itse vauvan kastamisella en näe mitään arvoa. Meillä on miehen kanssa se periaate, että lapsi voi sitten nuorena tai aikuisena käydä itse kasteella, jos kokee sen itsensä kohdalla tärkeäksi asiaksi. Siinä se lyhykäisyydessään, mutta kukin tekee niinkuin parhaaksi kokee :) Kummeja meille ei siis ole myöskään tulossa, eikä niitä ole esikollakaan.

p.s. Mä kävin kanssa ostamassa tuon Lindexin ihanan valkoisen fleecepussukan :heart: Ostin 62 kokoa, koska 56 koka mulla on jo yksi nallekarvainen kevyttoppis. On se kyl ihana ja mä oon just halunnut tuollaista pussukka-mallia olevan vähän paksumman puvun :)
 
Viimeksi muokattu:
sadepäivää täälläkin vietetään :( en ehtiny ees koirien kanssa lenkille ennen ku alko sataa!! Tässä nyt vähän siivoillu ja koittanu saada kämppää järjestykseen kun huomenna tulee vieraita :) Ja nyt pieni tauko jätskin merkeissä :D

Eilen vietettiin oikeen laatuaikaa miehen kanssa jääkiekon merkeissä! Oltiin Raumalla kattoos Lukko-Ässät kauden avaus ja ässät onneks voitti :) Mies kannattaa lukkoa...:LOL:

Tänään mennään hakemaan vaunut kun ne oli jo alkuviikosta tullu :heart:

hattis ja rimpula 32+6 ja huomenna poksuu taas!!! :)
 
Meillä lapsi kastetaan. Esikoinenkin kastettiin, syytä siihen en osaa sen enemmän kertoa. Saa sitten myöhemmin lapset itse päättää jos haluavat erota kirkosta.

Onnea Nooralle ja koko perhelle pienestä tytöstä!

Mä niin tykkään tosta ukkosesta ja sateesta. Tosin täällä töissä voi vaan katsella ikkunasta, mutta eipä tuo haittaa. Mä niin tykkään syksystä. =)

Liirah + Sissi 30+1
 
Ristiäisiä meinataan täälä viettää, niinkun esikoisenkin kohdalla. Kirkkoon kuulutaan vaikka ihan tapakristittyjä ollaan. Mies on ortodoksi.
Onko monella jo nimet päätettyinä? Täälä kovat pähkäilyt ja listaakin tehty. Meinaa vaan olla vähän hankalaa kun mies venäläinen niin venäläinen nimi hakusessa mikä sopis hyvin myös suomalaiseen sukunimeen. :)
 
Äh, kirjoittelin jo pitkät pätkät, mutta sitten kaikki hävis. Noh, jos jotain jaksaisin vielä uudestaan.

Ensinnäkin onnea Nooralle ja perheelle!

Ja sitten tiedossa onkin lähinnä valitusta, varoitan jo näin etukäteen.

Mulla on ollut tänään huono päivä. Tai päivä ei alkanut huonona, mutta se muuttui huonoksi neuvolakäynnin myötä. Juuri mitään positiivista ei jäänyt käteen. Paino oli tippunut edelleen, samoin hb ollen nyt 101 ja kuulemma kohta jo verensiirto edessä (mä olen kuitenkin syönyt rautaa rv 18 lähtien, vaikea uskoa, että se tuosta nyt yhtäkkiä alkaisi nousta kun ei ole tähän mennessäkään), sf-mitaksi sijainen sai ensin sentin vähemmän kuin vakiterkka 2 viikkoa sitten. Mittasi uudestaan ja sai sentään jostain sen sentin siihen kaivetuksi lisää. Vauvan sykkeetkin oli kuulemma liian korkeat (180 kuulemma, tosin lopulta kai laski niin, että korttiin kirjoitti 160). Pahinta oli kuitenkin se, että sijaista selvästi ärsytti se, että esikoinen oli neuvolassa mukana (eipä ole vakituista terkkaa asia häirinnyt). Kysyi multa, että et sitten saanut poikaa mihinkään hoitoon. No, kuten näkyy, en saanut, sori. Onhan poika vilkas, omaa tahtoa löytyy kiitettävästi ja usein tuntuu siltä, kuin seinille puhuisi eli sana ei mene perille. Mutta poika on vasta 1v 8kk, eihän häneltä voi mitään ihmeellistä odottaakaan. Ja kun asia häiritsi terkkaa, niin sitten se alkoi häiritä muakin ja lopulta jo hermostuin poikaan (joka ehkä oli vielä normaaliakin vilkkaampi tänään). Lopussa poika kitisi ja vähän itkua tihersi ovensuussa ja minä totesin siihen puolileikilläni, että joskus kuule äidistäkin tuntuu juuri tuolta. Ja siitäkös tämä sijainen sai vettä myllyynsä ja alkoi puhua kotiavusta ja ties mistä, "kun et kerta pojan kanssa pärjää". Varmaan tarkoitti ihan hyvällä joo, mutta minä kuulen vaan, että "miten sä tulet muka kahden kanssa onnistumaan, jos sä et edes yhden kanssa pärjää?" Kotimatkan kelasin kommenttia ja lopulta olin niin hermostuksissani, että ärähdin kotona pojalle ihan turhasta, sain kamalan morkkiksen ja nyt on vaan itkettänyt koko asia. Onneksi poika meni nyt päikkäreille, jos saisin itseni koottua tässä välissä. On vaan tunteet niin pinnassa.

Sori valitus. Just eilen totesin kaverille, että mä olen ollut niin hyvävointinen ja energinen, ei mitään vaivoja ja olen jaksanut lenkkeillä ja liikkua ja ulkoilla pojan kanssa jne. Huoh. Noh, huomenna varmaan jo naurattaa koko asia. Hope so.

Haven rv 34 tasan
 
Moi!

Täällä myös yksi syksyä rakastava, ja toivoisinkin, että se sade löytäisi taas tiensä illaksi tänne! Olenko hullu? :D Mutta ihanaa painautua illalla miehen kainaloon peiton alle ja kuunnella sateen ropinaa kynttilänvalossa :heart:

Nooralle isot onnittelut! :flower:

kaste tullaan toimittamaan meilläkin, kuten esikoisella. Eikä mullakaan sen kummempaa syytä, ihan tavan vuoksi varmaan... ja että kirkkoon kuulutaan molemmat, mutta eroamistakin on verojen vuoksi mietitty. Mutta lapset saavat myös itse päättää aikanaan, mitä asialle tekevät.
Kummeista ei kyllä ole tietoa vaikka pähkäilty on...

Pari päivää sitten olin neuvolassa ja siellä kaikki ok. Tosin painoa oli tullut melkein 2kg/2vkoa! Ennen mulla tuli tyyliin 400g/4vkoa! Mutta olenpa mä pientä turvotustakin bongannut, joten liekö siitä sitten. Niin, ja kyllä ne herkut tietty maistunut on.. :)

Vessassa saa ravata alvariinsa, varsinkin öisin. jos olen yliväsynyt, ja nukun sikeästi, niin vessaan tarvii ehkä kerran, mutta silloin herätessä se vessahätä on sit jo ihan tuskanen :D

Apuva, viikot vierii.. :heart:

suhveli 32+3
 
Ehkäisystä ei olla neuvolassa vielä puhuttu.

Noora Onnea pienestä tytöstä!

Saana Mullahan oli alkuraskaudessa paljon huimausta, silmissä sumenemista yms. Vieläkin sitä on, mutta vaiva on vähentynyt kun osaan elää sen kanssa. Mulle neuvolassa neuvottiin, että en saa seistä pitkiä aikoja putkeen. Mitään syytä ei mulla löydetty. Kätilötuttavakin sanoi, että joillekin vain tulee raskaudessa tälläisiä vaivoja. Mäkin olen pyörtynyt ton vaivan takia, ja kyllähän sitä säikähtää aina kun oireet ilmaantuu.

Ristiäisistä Meillä lapsi kastetaan. Emme ole mitenkään erityisen uskonnollisia, mutta tahdon kuitenkin lapsenkin kuuluvan kirkkoon. Lapsi saa sitten itse isompana erota, jos siltä tuntuu. Musta kastetilaisuus on vaan niin kaunis ja lämmin.

Kummit on täälläkin jo valittuna. Meidän läheinen ystäväpariskunta on meidän pienokaisen kummeina.

Nimet ollaan valittu jo tytölle ja pojalle molemmille. Saa nähdä kumpi tulee käyttöön:p

En jaksa odottaa huomista poksumista!

Nallu ja Hattivatti 34+6
 
nimi: on päätetty =) nimi alkaa A:lla kuten noiden aikaisempienkin lasten nimet

haven: noita päiviä on aina välillä itse kullakin :hug: oli kyllä ikävän negatiivinen terkka sulla

kummiasia: pyysin veljen tyttöystävää mut meni sen verta hämilleen etten tiedä suostuuko, oottelen täs vastausta kun sanoin ettei tarvi heti vastata et voi miettiä rauhassa mut jos hän ei suostu niin pulas ollaan...:|

veritankkaus: ovat mun mielestäni aika nihkeitä antaan verta, mulla laski monikkosynnytyksen ja kaavinnan jälkeen hb 74:ään ( normisti hb siel lähel 140:tä ) niin lääkäri tokas ettei vielä anneta verta vaan katsellaan jos itekseen nousee ja nousihan se 84:ään ja sit romahti takas 73:een ja vasta sitten tultiin veripussin kans osastolle..ja hb oli sit sairaalasta päästessä jo huimat 100, täytyy kyl sanoo et tuollakin hempalla ei jaksanut mitään ja oli puol kuollut..
 
Kastegalluppiin: meidän vauva kastetaan kuten esikoinenkin, miehen kanssa molemmat kuulutaan kirkkoon vaikka ateisteja me lähinnä ollaan, ei silti mitenkään uskonnonvastaisia. Molemmilla on ihan myönteisiä ja hyviä muistoja ev.lut.uskontoon liittyen, joulukirkot, kirkkohäät yms, ja halutaan samat tarjota lapsillekin. Ja toisaalta meidän mielestä on hyvä opettaa lapselle kriittistä suhtautumista pienestä pitäen, siis onhan nuo seurankuntakerhojen tätien jutut sellaista tavaraa ettei kai kukaan normaaliälyinen isompi lapsi niitä koko ikäänsä kritisoimatta kuuntele. Ja asioiden pohtiminen ja auktoriteettien kyseenalaistaminen tulee varmaan aika helposti ja turvallisesti sitä kautta, jospa suojaisi jossain määrin isompana hurahtamasta kaikkein kauheimpiin hihhuliliikkeisiin tai rahastuslahkoihin ;)
Toisaalta meillä molemmilla on lähipiirissä myös ihmisiä joilla vahva hengellinen vakaumus enkä sitäkään vaihtoehtoa mitenkään huonona pidä, ja jos lapselleni uskonto tulisi tärkeäksi, niin ihan itsekkäistä syistä tarjoan mieluiten ekana vaihtoehtona luterilaisuutta joka on kuitenkin itselleni tuttu uskonto =)

Että tällaista. Olipa muuten Havenilla tylsä neuvolantäti, yritä olla ottamatta moisen kommentteja liian raskaasti, kaikilla on huonot päivänsä ja toisilla on niitä enemmän kuin toisilla...meinaan nyt siis sitä tätiä :) ja ei verensiirtoon tosiaan ihan äkkiä laiteta.

Sokeripala huomenna 30+0, jee! (eilen jo iloitsin et huomenna vaihtuu mut laskin väärin...)
 
Viimeksi muokattu:
ai niin haven jos olet lihansyöjä niin koitappas kokeilla syödä hirvenlihaa, sen on tosi rautapitoinen, jospa se auttais kohottamaan tuota sun hb:nia. meidän perhees syödään paljon hirvenlihaa kun sitä on pakkaset pullollaan..
 
Moikka!
Tulin taas pitkästä aikaa kirjoittelemaan =) On n iin paljon koulussa hommaa, että ei paljoa kerkeä netissä huhhailemaan.
Ensi viikolla on taas neuvola ja saas nähdä mitä siellä.
Onnea Nooralle!
Itsekin alkaa olla jo vähän malttamaton...ihan jo vauvan takia, mutta myös on niin rasittavaa tää loppuraskaus, kun kessi on älytön. Ja mä oon jo niin kaivannut combattia.
Mulla vielä 5 viikkoa äitiyslomaan, ellei sitten tule sellainen olo etten jaksa harjoittelua kokonaan.
Meille tulee ort. kaste ja yksi kummi.

Mua hieman on alkanut jännittämään synnytys...ihan jo sen takia, että pelkään, etten saa esikoista hoitoon mihinkään:stick: pitäs ottaa vaan rennosti.

Nyt tekemään ruokaa ja siivoamaan.

Riikka & öttis 32+1:heart:
 
Täällä on sellanen päivä menossa,että kunpa voisin vaan vetää peiton syvälle korviin:kieh: Toi nuorin 2v9kk on vinkunut ja rääkynyt koko päivän ja noi kaks isompaa heittää vettä myllyyn minkä kerkee:stick: Aaaarrggghhh! Ei näin rasittavan kamalaa päivää ole hetkeen ollutkaan!

Nooralle onnittelut tätäkin kautta:flower:

Meillä on lapset kastettu ja kuulumme kirkkoon. Mä en näitä uskonasioita kauheasti mieti...että miksi kuulua kirkkoon tai miksi ei.

Pää lyö nyt niin tyhjää että parempi poistua takavasemmalle:confused:

LilliM ja manteli sekä hitaasti lähestyvä rv 30...nyt siis 29+5
 

Yhteistyössä