MARRASKUUN MURUSET 2010 HUHTIKUUSSA

Alkuperäinen kirjoittaja Saana07:
:attn: hei, onko kukaan törmännyt (en muista onko täällä ollu puhetta) tai joskus käyttänyt sellaista "lisäosaa" mikä kiinnitetään omiin housuihin jollain systeemillä niin, että voit käyttää omia housuja raskauden loppuun asti, tai ainakin näin lupaa. näin jossain suomenkielisillä vauva sivuilla mainoksen, hinta oli muistaakseni noin 20-30e. en löydä sitä nyt mistään.. :| silloin oli ehkä vkoja 5 niin en sitä sen tarkemmin jäänyt kattelemaan mutta nyt alkais kiinnostaa..
et tietäiskö joku mistä höpötän todella selkeesti ja mistä niitä saa tilattua/ostettua?

saana & 11+0
Juu tiedän mistä puhut, kävin kärkkäiseltä ostamassa ja 11? makso :) Tosi näppärä on muhn mielestä, ei enää työhousut purista :D

courage: mä tilasin eilen sellasen, muuten ei niin väliä vaikka "joutuisi" äitiyshousuja käyttää mut tosiaan noi työhousut on se ongelma. hyvä jos toimii, mä jo luotan siihen nyt vaikka en oo käsiini sitä vielä ees saanu. tilasin sen ommo lastentarvike sivuilta, postikuluineen maksaa n.17e, mukana kolme eriväristä "kangasosaa".. :D

mut joo, nyt täytyy töihin lähteä!

saana & 11+1

Nopea tilannepäivitys töistä. Ei mennyt np-ultra eilen putkeen. Mulla todettiin keskimääräistä suurempi riski downiin:( Nyt sitten olis taysiin meno lisätutmimuksia varten. Olen ihan rikki. Minun ei pitänyt kuulua mitenkään riskiryhmään. Rankat viikot edessä.

Terese: Voimia sulle

Tänne on tullu tekstiä ihan kauheesti =)
Mulla edelleen todella hyvä olo, ei muita oireita ku tissit on MIELETTÖMÄT! Ainiin on sitä valkovuotoa tosi paljon niinku ilmeisesti kaikilla muillakin.
Mulla ultra 7.5. ja neuvolalääkäri 6.5. Nopsaan tää aika menee!

terese :attn: :attn:

NOISTA SEULOISTA TULEE TODELLA PALJON VÄÄRIÄ HÄLYTYKSIÄ :| juttelin just maanantaina ultraavan kätilönkanssa ja oli sitä mieltä että veriseula on TURHAN HERKKÄ
ennen tehtiin vaan np ultra ja sen turvotuksen mukaan katsottiin riski eli jos oli yli 3mm turvotus niin oli pieni riski downiin ja jos yli 6mm niin huomattava.....
veriseula antaa TODELLA USEIN HÄLYTYKSEN vaikka turvotus ois alle 3mm
ja down vauvoja ei synny yhtään sen enmpää kuin ennekään.

MINÄ OLEN IHAN 100VARMA ETTÄ MULLA KANS HÄLYTTÄÄ TOI SEULA IKÄÄ 34 JA NISKATURVOTUSTA 1,3MM mutta joos riski on 1/250 niin en mene jatkotutkimuksiin....se on se raja kuulemma että on kohonnut riski.

saanko kysyä mitkä oli sun riskilukemat?

pimpula ja tirri 11+6

Alkuperäinen kirjoittaja pimpula-76-:
NOISTA SEULOISTA TULEE TODELLA PALJON VÄÄRIÄ HÄLYTYKSIÄ
Niin tulee, eivät ole todellakaan 100% luotettavia. Tiedän yhden perheen, jolle sanottiin että lapsi on varmemmin down lapsi kuin terve lapsi. Lääkäri oli suorastaan vihainen tälle perheelle kun eivät suostuneet aborttiin. Ja kappas, sieltähän syntyikin aivan terve tyttö lapsi. Kyllähän se varmasti pelottaa ja epäilyttää kun tulee seulonnoista riski tulos. Kukaan ei voi kuitenkaan aivan varmuudella sanoa ikinä että että tuleeko lapsesta terve vai ei, vaikka olisi läpäissyt puhtain paperein kaikki seulat.

Terese :hug: toivottavasti on väärähälytys.

Hyviäkin ultarkuulumisia tänne taas tullut ja oma jännittää jo kovasti, vaikka vasta maanantaina onkin.. no huomenna vihdoin SE päivä kun kuulee pikkuisen sydänäänet =)

Jaa vai sen testin saiski tilattua et sais tietää sukupuolen.. voi ei.. miks ne keksii kaikkee tommosta ihmisten kiusaks :D

piprane ema ja Lotta 11+5

Terese, :hug: ja voimia tuleviin epävarmuuden viikkoihin. :heart:

Itsellänikin tämä epävarmuus vaan jatkuu. Yritin eilen ja tänään kuunnella taas niitä sydänääniä, enkä saanut kuuluviin. :( Nyt on taas pelko päällä. Ei ole yhtään kivaa. Täytyy yrittää pitää mieli positiivisena, mutta kyllä se vaikeaa on. Taas huomaan miettiväni ylimääräiseen ultraan menoa...

Katja-75, rv 10+6

Neuvolalääkäreistä: Meillä on 3 neuvolalääkäriä raskausaikana,tarvittaessa pääsee myös. Itsellä on huomenna Neuvolalääkäri.
Olen käyny neuvolassa jo kaksi kertaa,varmaan tulen käymään useammin kuin muut uudelleen synnyttäjät. Verenpainetta seurailaan.

Kotidopperi: Mistä olette tilanneet oman dopperin? Onko kukaan tilannu tuolta nettitilaus.fi:stä. Katsoin et siel ois aika edullisesti dopperi.

Mä en ole koskaan noissa riskitesteissä käynyt, joten en hirveästi asiasta tiedä.Mutta jos riski on vaikka 1:250, niin sehän tarkoittaa että yksi vauva syntyy vammaisena ja 250 terveenä. Onko tuo siis kovin suuri riski? Sama riski on siihen, että vauva syntyy kuolleena rv 22 jälkeen.

Muari

Neuvolääkärissä käynti on nyt ohi, ja yllätykseni lääkärinä oli sellainen nainen joka on hoitanut mua pikkulapsesta - aina teini-ikään asti, ja hän muisti mut :)
Verenpaineet kunnossa, hb 145 ja se painohan oli pudonnut pari kiloa, mutta en saanut siitä noottia onneksi. Sydänäänetkin kuului, mutta oli niin vaimeat, että sykettä ei saatu lasketuksi :heart:
Seuraava käynti neuvolassa on 1.6 ja sitten 10.6 rakenneultra
Tanya 13+5

Alkuperäinen kirjoittaja pimpula-76-:
terese :attn: :attn:

NOISTA SEULOISTA TULEE TODELLA PALJON VÄÄRIÄ HÄLYTYKSIÄ :| juttelin just maanantaina ultraavan kätilönkanssa ja oli sitä mieltä että veriseula on TURHAN HERKKÄ
ennen tehtiin vaan np ultra ja sen turvotuksen mukaan katsottiin riski eli jos oli yli 3mm turvotus niin oli pieni riski downiin ja jos yli 6mm niin huomattava.....
veriseula antaa TODELLA USEIN HÄLYTYKSEN vaikka turvotus ois alle 3mm
ja down vauvoja ei synny yhtään sen enmpää kuin ennekään.

MINÄ OLEN IHAN 100VARMA ETTÄ MULLA KANS HÄLYTTÄÄ TOI SEULA IKÄÄ 34 JA NISKATURVOTUSTA 1,3MM mutta joos riski on 1/250 niin en mene jatkotutkimuksiin....se on se raja kuulemma että on kohonnut riski.

saanko kysyä mitkä oli sun riskilukemat?

pimpula ja tirri 11+6
Mun riski on 1/120. Ja mitä ilmeisemmin suurin ongelma (tosin en ole varma) on mitä ilmeisemmin hCGb arvo joka on 4,06 (korjattu MoM). Tosin en ole varma, kun en ole alan asiantuntija. Niskaturvotus oli 2,1. Kyllä mä jatkotutkmuksiin menen, vaikka keskenmeno riskihän siinä on:(

Joo seulonnoissa tulee aika paljon vääriä hälytyksiä ja se, jos "ei jää kiinni" ei tarkoita etteikö lapsella voisi olla jotain kehityshäiriötä.

Mutta täällä onkin ihana aurinkoinen päivä ja mulla on koulua tossa iltapäivällä ja sitten lähden taas combattii ...ihanaaa :D Tää loma viikko on siis niin hyvä juttu. Mä olin ihan poikki sen 6 viikon harjoittelun jälkeen. Vielä olis se 5 eessä, mutta onneks tuo väsymys on jo voiton puolella. Ja jotenkin toi opiskelijan rooli on tosi stressaava, vaikka olisi kuinka kiva paikka. Ja sekin vielä kun joutuu tekemään 40 tuntista viikkoa ilmaiseksi, vaikka edes työntekijät siellä ei tee noin paljon hommaa...pöh pöh. :headwall:

Mitäs suunnitelmia teillä on vappuna? Me ollaan varmaan kotona ja paistellaan munkkeja ja juodaan simaa, joka toivon mukaan onnistuu :LOL:

Riikka & öttiäinen 11+6 :heart:

Lista päivitetty!

Terese toivottavasti tutkimuksista ei mitään löydy :hug:

Itseään alkanut jännittämään rakenneultraan meno, tutulla np-ultrassa kaikki oli ok, mutta rakenneultrassa huomattiin, että lapsiveden määrä on 0, munuaisissa häikkää jne. :(
Menossa hesaan jatkotutkimuksiin, mutta melko huonolta kuulostaa..

Löytyiskö edelleenkään ketään toista toukokuun pinon päivittäjää, jos RouvaPapunen ei ilmesty siihen mennessä, pliis päivittäkää joku muu ens kuun pino :attn:

BV ja Chilli 13+2

Alkuperäinen kirjoittaja Katja-75:
Terese, :hug: ja voimia tuleviin epävarmuuden viikkoihin. :heart:

Itsellänikin tämä epävarmuus vaan jatkuu. Yritin eilen ja tänään kuunnella taas niitä sydänääniä, enkä saanut kuuluviin. :( Nyt on taas pelko päällä. Ei ole yhtään kivaa. Täytyy yrittää pitää mieli positiivisena, mutta kyllä se vaikeaa on. Taas huomaan miettiväni ylimääräiseen ultraan menoa...

Katja-75, rv 10+6

Eikö sun kannattaisi ennemmin soitella tänään soittoaikana neuvolaan, jos täti siellä yrittäis kuunnella sydänääniä, on heillä sentään vähän tehokkaammat laitteet siellä, turhaan sitten tuhlaisit rahoja ultraan =)

TERESE :attn:

ymmärrän huolesi :hug: jos yhtään lohduttaa niin toi 1/120 on hyvin,hyvin pieni riski eli alle 1% ja niinkun aijemmin jo sanoin että noita hälyjä tulee ihan possuna,muutamalla tutullani on ollu riskilukemat 1/50 ja 1/25 ja kaikki kunnossa silti...toki meille kaikille voi tulla kehitysvammainen lapsi sitä ei takaa mikään testi.
itsekkin menen jakotutkimuksiin jos riskiluku ylittää 1/100
KOITA JAKSAA :heart:

BV, sitä mäkin tässä olin miettinyt. Ei kyllä yhtään huvittaisi taas sata euroa laittaa tuohon ultraan. Mä vaan mietin sitten sitä, että kun ei ne neuvolassa vielä normaalisti edes kuuntele sydänääniä kun ei ne just välttämättä kuulu, niin en nyt sitten tiedä mitä teen, vai teenkö mitään. (Tämä lisäksi kun ne eivät välttämättä sielläkään vielä kuulu.) Täytyy kai yrittää tuo pääkoppa pitää kasassa, mutta jotenkin tuntuu päivä päivältä vaikeammalta. Tuo mun oireettomuus ei sekään tässä tilanteessa auta yhtään. On niin paljon alkanut pelottaa tuo keskeytynyt keskenmeno ja jos näin on käynyt niin haluaisin saada tietää mahdollisimman pian. Tässä epävarmassa tilanteessa kun ei oikein uskalla nauttia raskaudestakaan kun koko ajan on epäily takaraivossa. :(

Mä luultavasti yritän soittaa pariin paikkaan ja tiedustelen vaipaita aikoja/hintoja ja teen päätöksen sitten. Jos vapaita aikoja ei ole niin peli on sitten aika selvä, eikä voi kun odottaa ens viikon keskiviikkoon. Musta vaan oikeasti alkaa tuntumaan siltä, että mä en enää kestä odottaa vielä viikkoa tässä epävarmuudessa. Ultrassa se ainakin sitten 100%:sti selviää.

Tereselle :hug: Samaa mieltä muiden kanssa,että vääriä hälytyksiä on varmasti paljon. ja yhtä lailla lapsi voi olla vammainen vaikka pitäisi olla terve. Niin kävi mun siskolle v.2008 :'( Kaikki piti olla hyvin :'( Mutta en nyt ala täällä enempää asiasta kertomaan,mutta siis pointti oli se,että vaikka kaikki pitäisi olla hyvin niin silti voi yllätyksiä tulla.

Mutta kai sitä tarttis mennä tekemään taas jotain hyödyllistä :wave:

LilliM ja toukka rv 9+3

No niin, (palstahäirikkönä taas) nyt se on sitten varattu. Mulla on ultra Diacorissa perjantaina aamupäivästä. Gynekologi on sama, jonka luona kävin molempien poikien alkuraskauden ultrissakin. Nytkin olisin alunperin halunnut hänelle alkuraskauden ultraan, (käytiin Femedassa) muttei ollut sopivia aikoja vapaana. Nyt kun tämä päätös on tehty niin jo kummasti helpotti mieltä. Ei sitä satasta ole kiva maksaa, mutta loppupeleissä mun oma henkinen hyvinvointi on mulle rahaa tärkeämpi, joten eipä tässä oikein vaihtoehtoja ollut. Se, etten enää epäröi kertoo mulle, että tiedän tehneeni oikean ratkaisun.

Katja-75, rv 10+6

Kurkin täällä taas tätä pinoa tuolta joulukuisista...oikeestaa viimeisen ultran mukaan la saattaa olla jopa marraskuun puolella tai siinä ihyan kuun vaihteessa. Halusin kommentoida Teresen viestiä eli itse jäin kuopuksesta kiinni seulassa ja olin silloin 33v. Mulla kanssa joku hcg-arvo oli oudon korkea ja riskiluku oli jotain 1/90 eli aika hurja. Olin punktiossa ja lopulta todettiin että kaikki kunnossa! Eli oli onneksi väärä hälytys mutta kyllä se silloin huolestutti mielettömästi kun tuloksia joutui kolmatta viikkoa odottelemaan punktiosta. Ja se km.riski punktiosta huolestutti mutta kaikki meni mallikelpoisesti. Ens maanantaina meen tästä kolmannesta raskaudestani seulaan ja varmaankin jään kiinni kun ikää jo 36... mutta aion silti käydä kaikki tarvittavat tutkimukset läpi riskeistä huolimatta.

Yhteistyössä