MARRASKUUN MURUSET 2010 HUHTIKUUSSA

Apua aftoja!!!
mitä ihmettä voi tehdä raskaus aikana että sais aftat pois suusta? ilmeisesti limakalvo ja syljen muutokset on saanu mun suun niin herkäks et tosi kipeet aftat on ilmestyny kehiin :( lääkkeistä ei parasta eli aftabseja saa käyttää raskaus aikana eikä ostamastani afta suuvedestä ole apua..iik! kurjaa kun ei voi mitään syödä kun suu on niin kipeä. onks kellään mitään vippas konstia näihin aftoihin?!
no muuten täällä on ihan normi olo eikä tunnu yhtään siltä et oisin raskaana, alkava grillikausi saakin mun sidukka hampaan kolottamaan ja kaiken kukkuraksi mun on ruvennu tekemään ihan älyttömästi mieli lähteä bilettämään :ashamed: tosi huono ajankohta nyt kun pitäis olla parhaas tapaukses koko loppu vuosi selvinpäin. vaikeeta entiselle rankalle juhlijalle vaikka viime vuosina juhliminen on siis tarkottanu meillä kotona tapahtuvaa bilettämistä eikä baareissa ole enää tullut käytyä vuosiin. no kai tämäkin on normaalia 24-vuotiaalle esikoistaan odottavalle nuorelle joka yrittää totutella ajatukseen perheestä ja vauvasta :D toi meiän aurinkoinen piha vaan tuntus niin houkuttelevalta kylmän omppu sidukan kanssa :D se näistä ajatuksista jotka tarttee siirtää tuonnemmaks =)
 
Hipsu, Minä esikoista odottaessa kävin bilettämässä, kavereiden kanssa istuskelemassa ja tanssimassa, voinnin mukaan tieten. Baarista saa hyviä holittomia drinksuja.
Ja nykysinki mä fiilistelen grillatessa yms alkoholittomalla oluella, nikolai maistuu ihan normioluelle. Minä ku tykkään oluesta. Löytyy kaupoista hyvin holittomia sidukoita sekä lonkeroa tai hyviä vaihtis on pommac jäillä :p Ei muutaku fiilistelee B)
 
hipsu86 Niin kevät, terassi ja siideri :heart: No meidän terassi on metrisen lumikasan ympäröimänä edelleen.Mut tiedän tunteen.Ja sitä kyllä oppii nauttimaan biletyksestä ja auringosta ilman alkoholia.Mene kavereiden kanssa ulos jos siltä tuntuu =)

Mä haluisin kans sen dobblerin mut en raaski ostaa :ashamed:

Vielä viikko ja sitten meillä on ultra :D Sen jälkeen yritän vaan nauttia raskaudesta ja alan ostelee vauvalle tavaroita.
Mun maha alkaa olee niin pömppö et olen ihan varma et kaikki jo huomaa.Ja mä yritän tuota masua piilottaa paidan alle...Tuon ultran jälkeen en enää piilottele mut sitä ennen en haluaisi puolitutuille vielä kertoa.
Tyttökin huomautti et äidin pitäis alkaa laihduttaa tai ei mahdu kesällä mihinkään mekkoon(lapsille ei siis olla vielä kerrottu vauvasta).Mut minkäs teet ku huono-olo pysyy pois vaan syömällä :snotty:

Sintsu ja unelma 10+4 (luultavasti)
 
Muutaman palstataukopäivän jälkeen kahlasin juttuja läpi ja voi, surullisia uutisia taas tullut, surunvalittelut niitä kohdanneille :hug:

Minulla on vastapainoksi iloisia ultrakuulumisia, varhaisultrassa perjantaina sykki pieni sydän :heart: Ultralaite oli kyllä aika huono, en tajunnut aikaa varatessa (halusin nimenomaan perjantaipäivälle ja parhaat ultraajat oli jo buukattu täyteen) että laitteissa on noin paljon yksityiselläkin eroja. Kun luulisi noidenkin kehittyvän vinhaa vauhtia, ja 3 v sitten esikoisen varhaisultrassa oli paljon parempi ja tarkempi ultrakuva. Gyne itsekin totesi ettei tuolla kuvanlaadulla kannata lähteä tarkkaa la:ta arvioimaan, sanoi että "suunnilleen 7, ehkä päivä tai pari alle". Päätin nyt että alan poksua jo lauantaisin ja la 27.11, eihän tuolla mitään merkitystä ole muuta kuin tässä alkuvaiheessa kun päivänkin ero tuntuu isolta...

Viikot siis 7+1 =)

Kyselyä vielä: kuinka aikaisin teiltä on saatu neuvolan dopplerilla sydänäänet kuulumaan?
 
eikös tuo ole niin jotta pelkkään np-ultraan ei pääse, jotta se on otettava koko paketti sitten mihin kuuluu tuo veriseula..en mäkään olis moiseen veriseulaan halunnut mutta minkäs teet kun on tuonkin asia muuttunut. mä en haluaisi saada veritestin tuloksia tietooni jos np mitta on ihan normi
 
täälläkin grillikausi avattu tänään :p maistupa eka makkara älyttömän hyvälle!

minäkin saan kohta kotidopplerin kun ystävän perheellä la on näinä päivinä... ei malta vaikka vielä ei mitään varmaan kuulukaan sillä :)

tämä tyttö lähtee huomenna katsastamaan sen turun vauva/lapsi/äiti tarvike kirppiksen... ei vaan malta! :whistle:

saana & 8+5
 
Ei kai sitä ole pakko ottaa kumpaakin. Voisko olla eri käytäntöjä eri paikoissa tai jtn. Mutta tiedän ainakin muutamia jotka ei ole verikokeissa käyneet mutta ultrassa ovat. Kannattaahan sitä kysyä omalta neukkatätiltä.
Ja monethan käy samana päivänä molemmissa ja vaikkei olisikaan niin jättää vaikka sitten menemättä verikokeeseen, tuskin ne siihen mitään sanovat. :D


Meille sitten taaskaa grillattu *plääh* Mutta tehtiinpä ite pitsaa :p
Grillikemut sovittu parin viikon päähän..
 
mulle sanottiin tyksissä niin että jos mielii np-ultraan on myös otettava veriseula ja jos ei halua niin sitten ultra olis siirtynyt jonnekin viikoille 14-15 ja silloin ei enää tuota niskapoimua näy.. aiemmissa raskauksissa olen mittauttanut vain tuon niskapoimun ja asia on ollut sillä selvä.. en tiedä miksi se on nyt noin muutettu, ihan hanurista mutta tahdon kuitenkin mennä tuohon ultraan..näköjään eri käytäntöjä paikkakunnittain..

kurpitsa rv9+6
 
Moi vielä kaikille!

Kiitos teille halituksistanne ja halit kaikille joilla on myös mennyt nyt kesken :hug:

Ajattelin tulla kertomaan, että tuo lääkkeellinen tyhjennys ei minulla mennyt ihan hyvin.

perjantaina laitoin ne cytotecit kohdunsuulle ja mitään ei oikein tapahtunut. No, olihan mulla synnytyskivut mutta ei muuta. Lauantai oli ihan ok päivä. Tänään vasta tapahtui.

Iltapäivällä tuli pienokainen kohdusta pois :'( Sellainen möykkyhän se oli mutta täytyy sanoa että epämiellyttävä hetki.

Olen kirjoitellut keskenmeno puolelle ja mitäs nyt tein yhen alotuksen tästä keskenmenosta -> lääk. tyhjennyksestä. Jos joku haluaa lukea, varsinki jos on sama tilanne.
Löytynee minun profiilin takaa vielä nuo osiot mihin olen kirjoitellut tästä.

Jos yhtään saatte valita, niin ottakaa kaavinta! tai pyytäkää saada olla sairaalassa lääkkeellisen tyhjennyksen aikana. Tämä kotona oleminen ja tän kaiken kurjuuden kestäminen ei ole ollut kivaa :/

Toivottavasti kenenkään mieli ei tästä pahoittunut kun tänne tästä vielä kirjoitin.
Itselläni nyt vasta alkaa itkua pukata päälle tämän keskenmenon johdosta :'( onneksi vertaistukea on jo hiukan löytynyt.

Ihanaa odotusta teille kaikille. Toivon lämpimästi, että teillä menee hienosti raskaus loppuun saakka :heart:
 
dopplerista....se kaiketi riippuu koska kuuluu,mulla on tuo karvalakki malli,ja sain äänet kuulumaan 10+2....ekalla kerralla meinas jo tuskastua mutta äänet kuuluivat vasemmalta puolelta ja todella alhaalta....oliskos ollut häpyluusta vasempaan ja alas :D sitten tosiaan löyty....etsinnän jälkeen...ja kannattaa ottaa aikaa tähän hommaan ku ekan kerran ettii.....nyt 11+6 löytyy äänet heti ja huomattavasti ylempää kuin aikaisemmin :D

sutulii,kurkki tuolta lokakuisista....11+6
 
Mä menin viime raskaudessa np-ultraan ja sanoin sitten siellä, että en halua niskapoimua mitattavan. Ja aivan asiallisesti siihen suhtauduttiin. Samaten aion toimia nyttenkin. Th:lle ja sanoinkin, ettei mitään veriseuloja oteta. Tosin ei mulla noissa kutsuissa mitenkään lue, että kyseessä olisi np-ultra. Ne on vain kutsuja äitipolille.

Ja tuosta neuvolassa sydänäänien kuulumisessa. Mulla etsittiin viime raskaudessa todella pitkään ja vaihdettiin terveydenhoitajaakin ennen kuin löytyi. Ja viikkoja oli silloin 12+. Huomenna on neuvola, ja viikot tasan 10, mutta en usko että edes suostuu yrittämään. Kun kuulemma vasta rv 16 kuunnellaan ekan kerran, koska aiemmin ne ei välttämättä kuulu.

Mulla on nyt ollut niin tasaista tämän raskauden kanssa, ettei ole tullut paljon kirjoiteltua. Mitään raskausoireita ei edelleenkään ole ja vuotokin ollut jo viikon tauolla. Vajaan kahden viikon päästä ultra.

Muari ja Sintti rv 9+6
 
jenkkivaimo
sini-sissi & kirppunen :wave: Mä en ollut kauhean aktiivinen siinä ryhmässä jostain syystä, yritän tällä kertaa vähän useemmin kirjotella. :)

Mun tekis mieli kertoa jo kaikille, mut pelottaa sit se km:sta kertominen jos niin käy. Eihän se uhka siitä ultrasta tietenkään miksikään muutu, mutta jotenkin sitä pitää sellasena rajana et sit voi jo kertoa...

Ihanat kelit ollu täällä etelässä, tänään kävin kevään toisella juoksulenkillä. Teki kyllä raitis ilma ja pieni hengästyminen ihmeitä etovalle ololle! Pyrkimys pitää kilot kurissa tällä kertaa kun viimeks tuli 21 kg... :whistle: Kunhan päästään sinne Jenkkeihin asti niin hommaan heti kuntosalijäsenyyden ja alotan taas spinnin ja ehkä vois kokeilla pumpiakin. Viimeks kävin vikan kerran spinnissä rv 40, se on tosi kiva laji kun voi ite päättää tahdin. :)

Mä niiiiiin haluaisin osta Phil & Tedsit! :LOL: Jenkeistä saa onneks halvemmalla, mutta mua vähän epäilyttää että miten se etuistuin kestää meidän 14-kiloisen jättiläislapsen alla, tai siis että kuinka kauan niitä voi pojan kanssa käyttää? Ja kun tuo on niin pitkäkin (86 cm) että nykyisissä matkarattaissa jalat suunnilleen koskee maahan. :p Ja ikäähän hänellä on 1v2kk... Hujoppeja on kyllä suku täynnä että ei sinänsä ihme.

Mulla on jo noin viikon ollu mahatuubi käytössä, sen verran pömpöttää jo ettei omat topit tuu ihan alas asti enää. Ei sitä tietty vielä muut näe jos vähänkin löysempää on päällä.
 
Pirteä huomen kanssasisaret :heart:

Täällä valmistaudutaan aamuvuoron lähtöön. Ihanaa ku sai pitkästä aikaa kunnon yöunet!
Mulla on kyllä kans saanu katsoa mitä laittaa päälle jottei maha pullota kaiken kansan nähtävillä, mut hyvin on vieläpiiloteltavissa ;) tai kukaan ei ainakaa oo tullut vielä kyselee. Vielä vissiin kuiten se vaihe ettei porukka tiä onko lihonu vai raskaana :LOL:

Eipä mulla muuta näin aamutuimaan kuin hyvää alkavaa viikkoa kaikille B)

Minnäi ja Myry 11+2

...veriseulaan 3pvä
...toivon mukaan 3-4pvä että doppleri saapuu
...eka neukkakäyntiin 7pvä
...ultraan 8pvä
 
biletyksestä.. :) minä tuossa lauantaina tosiaaan kaverin polttareita juhlin ja baarissa sitten kahteen kolmeen oltiin. hyvinhän se ilman alkoholia meni, koko porukka sitten jo tiesikin tilanteen. Ja oikein hauskaa siltikin :D

tänään kohta puoliin ihan ensimmäinen neuvola =) ja sitten sinne tkuun kirppikselle pyörimään...

mukavaa päivää kaikille, tänne ainakin luvattu aurinkoista ja jotain +11! B)

saana & 8+6, huomen poksuu.. :heart:
 
Huomenta kaikille!
Täällä kärsitään vatsataudista... :headwall: että tää on hirveetä...koko yö fuskannu molemmista päistä ja vieläkään ei näy loppua. :$ Joka kerta kun lapsi saa sen niin sitten saan minäkin.
Taitaa olla sellanen paha norovirusvuosi.
Oon vaan yrittäny juoda mahd. paljon ni ei kuivu.

No mut pitää mennä lepäämään, ni paranee =)

Riikka &öttiäisvauva 9+4 :heart:
 
Huomenta!

Oltermanni oli hyvä kuulla kuulumisiasi :hug:

Onnittelut ultrassa käyneille :heart:
Tervetuloa uusille, nyt meitä onkin jo 104 odottajaa :flower:

Ärsyttää, kun mulle piti jo tulla liiton rahat, olisin tilannut myös dopplerin itselleni :kieh:
Olisi ollut kiva kuunnella sydänääniä ennen to ultraa, no kai mä jaksan vielä pari päivää odotella, toivotaan että kaikki on hyvin :heart:

BV ja Chilli 11+0 *poks* 3pv ultraan :heart:
 
Huomenta!
:hug: kaikille huonoja uutsia saaneille.
Itsellä on pahoinvointi vähentynyt. Ruoka ei vaan meinaa maistua.
Olen itsekin harkinnut tuota kotidopperia. Meillä ei neuvolassa kuunella sydänääniä kuin vasta joskus rv 12 ->
Vielä saa pari viikkoa odotella uutta np-ultraa.. Saa tietoon la:n ja kaverin viikot,kieltämättä jännittää myös et onko asukkilla kaikki ok.
 
Tarkkailetteko miten paljon ruokavaliotanne näin raskausaikana? Kun noissa raskautta käsittelevissä kirjoissa luetellaan että "niin ja niin paljon proteiinia päivässä" yms. niin pitääkö niitä nyt käydä oikein laskemaan? Mulla on ollu iltaisin aina välillä vähän etovaa oloa, ja silloin tekee mieli syödä jotain raikasta niinkuin hedelmiä tai mehujäätä, lämpimän ruoan ajatteleminenkin tekee pahaa. Huolestuttaa vaan että saako se vauva kaiken rakennusaineen mitä tarvii...
Niin ja sit vitamiineista.. Oon koko alkuajan syöny foolihappoa, sen lisäks omega-rasvahappoja ja sit piimaxia. Aattelin että jos ostaisin seuraavaks jotain mammavitamiinia, missä olis kaikki tarpeellinen, osaatteko suositella jotain? Ja eihän nuo piimaxit ja omegat oo kai mitenkään haitaks nyt, oon kattonu ettei niissä oo a-vitamiinia ja omegoissa on kalaöljyä, ei kalanmaksaöljyä, joka kai on huonoa?

Eka raskaus menossa, niin oon vähän pihalla kaikesta.. :ashamed: toivottavasti joku jaksaa vähän infota.

Hyviä vointeja kaikille!
T. Hugsy ja pompula rv 8+3
 
Huomenta,

oltermannille halitus, hyvä kun vielä pyörähdit pinossa kertomassa kuulumisiasi, vaikka eivät mukavia olleetkaan. Voimia :hug:

Sain eilen tietää, että lähisukuun on tulossa joulukuussa vauva. Tosi kiva kun on taas samaanaikaan odottaja. Meillä tuppaa tulemaan plussia kuin sieniä sateella, kun joku omasta ilouutisestaan ilmoittaa :) Sikiävää sakkia :LOL:

Pahaolo jatkuu, neuvola kirjoitti 3 vrk:ta saikkua. Hitto kun tulis se maaginen 12 viikkoa täyteen niin vois olettaa tuon pahoinvoinninkin loppuvan.

Hipsu kyllä se kivan pitäminen onnistuu ilman alkoakin :) Alkoholittomia vaan kaupasta ja kivaa on. Itse juhlin kahdet polttarit ja kahdet häät esikon odotusaikana. Laitokselle pyysin ukkoa tuomaan kylmän oluen kukkien sijasta ;D Ei tuonut... Tylsä ;)

Jee, olen ollut nyt 4 viikkoa ilman tupakkaa!!! Enkä perhana enään aloita!

Nyt sänkyyn, kera mehun ja b-vitskujen jos vaikka auttaisi muakin.

OP ja Voitto 9+0 *POKS*
 
Noista sydänäänistä vielä...

Mulla oli ekassa raskaudessa todella taaksepäin kallistunut kohtu joten äänet saatiin kuuluviin vasta 13+, koitettiin kyllä 11+6 mutta ei se lekuri saanut niitä kuuluviin. Totesi vain että kohtu ei vastaa viikkoja, onneksi olette vielä nuoria niin on aikaa yrittää uutta raskautta. Koska ultra oli seuraavalle viikolle, ei katsonut tarpeelliseksi laittaa ultraan. Enhän mä sitä viikkoa odotellut vaan menin yksityiselle joka totesi heti, että kohtu ok, on vaan taaksepäin kallellaan. siellä se kaveri kölli ja viikot oli niinkuin pitikin.

Sori tämä romaani, mutta kannattaa muistaa, että ihmis roppa on ainutlaatuinen, se että toisella kuuluu sydänäänet 10+ ei tarkoita sitä että sinulla kuuluu ;)

Toisesta raskaudesta äänet saatiin kuuluviin 12+1, mutta sitä edellinen neukka olikin jo 7+2 joten ei edes koitettu aikasemmin :) kohtu edelleen taaksepäin kallellaan, ei tosin niin paljon kuin ekasta.

Nyt tää häirikkö poistuu linjalta ....

Op
 
Mun pitäisi noudattaa ruokavaliota ihan tosissaan, pyrkimys on että tämän raskauden aikana ei tulisi enää yhtään painoa, hyvä oliskin että tippuiskin muutaman kilon.
En ole siis ihan sotanorsun kokoinen, mutta ylimääräistä löytyy siltikin 20kg
 
Bad Virgin- mulla on kans tavotteena ettei nousis paino enempää ku max viis kiloa. tosin, minä oon sotanorsun kokonen!! :D painan tällä hetkellä noin 25 kiloa enemmän entä ku aloin odottaa esikoista toissa syksynä, paino nousi raskausaikana hurjat 40kiloa... ei oo sitten ollu hirveästi motivaatiota laihduttaa pois noita ylimääräsiä ku kuiteski esikoisen syntymästä asti on yritetty laittaa toista alulle. jotenki ajatellu että mitä se hyövää. vaikka siis tottakai se aina ois hyödyksi ihan raskautta ajatellen. noh, näillä mennään =)

mulla on tänään taas neuvola. viimeksihän 7+2 tilanne oli et neukkatäti ei löytänyt mitään. ajattelen kyllä että se ei löytänyt kun on vasta pari kk tehny noita hommia. mutta silti jännittää että mitä jos se ei nytkään löydä mitään?? :/ sitte alkaa huolestuttamaan...

tasse 9+2
 
Testasin äsken tuota doppleria, aikansa kun etsi, niin siellähän se pikku sydän kovasti jumputti :heart:
Aika alhaalta oikealta puolelta kuului, ihanaa :D

Mullakaan ei tarviis painon nousta yhtään, hieman stressaa, kun tuota painoa on kuitenkin about 20 kiloa ylimääräistä :headwall: Äsken kävin rivakalla lenkillä, laitoin tytön (painaa about 9kg) kantoreppuun selkään ja kävelin rivakasti ½ tuntia, kylläpä tuli kuuma!

OP-81 hyvä, että olet pystynyt olemaan ilman tupakkaa. Minä lopetin kun aloin odottamaan tuota meidän keskimmäistä, eli vappuna tulee 6 vuotta ilman tupakkaa, jee!

Juu, nyt valmistautumaan töihin.....
 
Duhaiset huomenet! :snotty: Jäin sitten tänään saikulle kun on ollut koko viikonlopun niin voimaton olo tän flunssan kanssa. Olo alkoi jo loppuviikosta parantua mutta sitten tuli riehuttua tuolla ulkona yksi päivä ja taas aivan kamala olo joten aattelin nyt parannella sitten kunnolla. Mies aloitti tänään uuden työn joten ihanaa saada olla ihan yksin kotona :heart: :D :D

Onnea ja peukkuja kaikille ultraan meneville ja sieltä hyviä uutisia saaneille! Meillä olisi eka ultra ke ja silloin keskenmenosta laskettuja viikkoja olisi 9+3. Oireet on mulla vähentyneet niin että ainoastaan rinnat enää todella arat ja paha olo tulee vain jos en syö tasaisin väliajoin. Kiva kun pääsee katsomaan mitä mahassa näkyy kun täälläkin meinaa se pelkopeikko käydä kylässä.

Me on nyt sitten päätetty lähteä täältä Pirkanmaalta takaisin kotiseuduille Ouluun nyt kesän aikana. Kummnkin koko suku on siellä (ja kaveripiiri) ja varsinkin nyt tässä tilanteessa tuntuu että kaipaa noita rakkaita ihmisiä lähemmäksi. Nyt pitäisi aloittaa asunnon metsästys ja muutto sitten kesä tai heinäkuun vaihteessa... Pakkaamista ja muuta mukavaa ajanvietettä ei oo kyllä yhtään ikävä. Onneksi en voi kantaa mitään :whistle:

Mutta nyt on pakko alkaa siivoamaan ettei mee ihan laiskotellessa koko päivä täällä. Hyviä vointeja kaikille :heart:

JKMS ja Paavo 9+1
 

Yhteistyössä