MARRASKUUN MURUSET 2010 <3 *elokuu*

Synnytyksistä. Esikoinen syntyi 35+2 ja supistuksilla alkoi. Kakkonen syntyi 36+6, alkoi vesien menolla. Kuopus syntyi myös 36+6 ja supistuksilla alkoi. Mulla siis loppuu lyhyeen nämä raskaudet.

Kooma-väsymys onkin osuva nimitys tälle olotilalle tällä hetkellä. Mitään en jaksa tehdä :( Torstaina neuvola, joten ainakin hemppa selviää silloin.

24+1

Josefiina: Kun menet fb:n etusivulle, on vasemmassa laidassa "ryhmät". Klikkaa sitä, niin pääset suoraan listaukseen, jossa on kaikki ryhmät johon kuulut. Ja sieltä vaan sitten valitse oikean.

Tiikeri: Mua ei tällä hetkellä enää jännitä tämä raskaus vaan suorastaan pelottaa. Täällä ollaan kans niillä vaiheilla, kun viime raskaudessa alkoi ongelmat.

Bigwish: Mulla otti viimeksi sf-mitan eri th ja tiesin jo kun hän mittanauhaa siihen asetteli, että laittaa ihan eri paikkaan kuin om th. Ja eipä se sitten ollut mitään kasvanutkaan, mutta laitan ihan sen eri mittaajan piikkiin.

Muari ja Sintti rv 26+3

Huomenta!

Jostain syystä en ole muutamaan kuukauteen päässyt kirjautumaan sisään, joten olen keskittynyt teidän kuulumisten lueskeluun :) Täällä siis kuitenkin mukana ollaan ja hyvin voidaan. Tai no, väsyttää (hb 99), liitoskivut alapäässää ja joku rasituskipu rinnassa joka hengityksenkin kipeyttää... Mutta siis muuten hyvin, ja vauva reippaasti hyppelehtii!

Tietoja saisi päivittää.. Oma ikäni on 30v., esikoista odotellaan ja laskettu aika muuttui päivällä eteenpäin eli on nyt 8.11. Synnytyssairaalana on Nkl.

(rv 26+2)

Synnytyksen käynnistymisestä: Mua supisteli tosi säännöllisesti päivittäin esikoista odottaessa rv 38 eteenpäin, välillä jopa 3-5 minuutin välein useimpia tunteja. Sen vuoksi käytiinkin sitten kerran lasketun ajan tienoilla jo kääntymässä sairaalassa, kun olivat niin säännöllisiä. Mutta eihän tuolla alapäässä ollut tapahtunut siinä vaiheessa vielä juuri mitään :kieh: Ne oli sellaisia tuntuvia, mutta ei varsinaisesti kipeitä supistuksia, mutta niitä oli tosi paljon. Mutta niiden kanssa sitten kärvisteltiin melkein 4 viikkoa, kunnes rv 41+4 irtosi limatulppa yöllä ja sen lisäksi verta reippaammin (mulla siis oli jo tiedossa, että synnytyksessä tulee normaalia enempi verta menetettyä marginaalisen eteisistukan vuoksi). Mutta siksi menin siis sairaalaan ja päättivät alkaa käynnistelemään synnytystä, kun kohdunssuun tilanne oli sen verran hyvä jo. Kalvot puhkastiin ja myöhemmin sain oksitosiinitipan. Lopulta sitten kun olin jo 6 cm auki, niin tuli se hätäsektiopäätös. Lopun oonkin kertonut jo aiemmin. Mutta oikein kunnon luonnollisista ja kipeistä supistuksista mulla ei oo kokemusta, vain noista keinotekoisista ja ne kyllä sattu :/ Tosin pelko sai varmaan vielä enemmän sattumaan. Olin ihan lamaantunut siellä synnytyssalissa, kun huolestutti vauvan tilanne..

(.) Täällä huonosti nukuttu yö takana, kun esikoinen kiipesi meidän sänkyyn alkuyöstä ja oli ihan tulikuuma, raukka. Sain sitten mitattua kainalosta lämmön ja se oli 39 :( Ei oo vielä poitsulla niin korkeata lämpöä ollutkaan aiemmn. Nyt on 38, ja Pronaxenia annoin muutama tunti sitten... Pitää varmaan käydä korvat tarkistamassa jossain päin, ettei niistä vaan taas olisi kyse. Jos ei niin, epäilen tuota ns "vauvarokkoa" tai toisin sanottuna "kolmen päivän kuumetta", kun ei muita oireita juurikaan ole. Pari levottomampaa aiempaa yötä kyllä kielisi korvista... Lisäksi tuo ukkonen pelotti poikaa ihan hirveästi mikä täällä etelässä rytisi ainakin ihan kunnolla.

Mutta nyt neuvolaan matka käy!

Vaimo ja Vaavi 23+2

täällä päin satoi aika rankasti yöllä mut ainakaan muistaakseni ei ukkostanut, toivotaan ettei mitään rajumyrskyä tulisikaan..

hyvin nukuttu yö takana, lapsetkin nukkui 6:30 asti, nuorempi oli ainakin tosi väsynyt illalla kun sänkyyn laitoin et nukahti melki heti, sitä se teettää kun ei suostunut päikkäreille..

vauva on varmaan kääntynyt jotenkin selkä mun masua vasten kun liikkeitä on tuntunut vähemmän kolmatta päivää, luulen et potkii mua selkään ja välil tuntuu pientä möyrintää ihan alhaalla tai masun sivuilla kun muutoin potkii keskel masua mut pääasia et jotain liikehdintää tuntuu :)

suihkuun ja sit kauppaan ja sit alkaa siivousurakka miehen kans..roskia on enemmän kuin laki sallii..

kurpitsa ja "A" rv25+4

Hei vaan kaikille taas pitkästä aikaa :)
Tulee välillä käytyä lueskelemassa kirjoituksia, mutta harvemmin tulee nykyään itse kommentoitua..

Täällä toistaiseksi ja edelleen kaikki ok. Ensi viikolla olisi sokerirasitus, saa nähdä mikä tuomio sieltä tulee.. Vähän jännittää koko koe, kun meinaan olla ihan hermoheikko välillä noiden verikokeiden yms kanssa :/ Viikon päästä siitä sitten neuvolalääkäri, joten kyllähän tässä pikkuhiljaa tottuu kaikenlaisiin ronklauksiin ;) Toivottavasti kaikki ok ja odotus jatkuisi yhtä kivasti kuin tähänkin asti.

Täällä on ollut puhetta liikkeistä. Viikonloppuna kiinnitin itsekin huomiota että tyllerön liikkeet oli jotenkin vaimeammat.. johan siitä jo melkein sai stressin kehitettyä :ashamed:
Mutta nyt taas alkuviikosta on, varsinkin iltaisin, tuntunut ihan kivasti myllerrystä. Ehkäpä tyyppi oli siellä hetken aikaa kääntyneenä jotenkin niin että liikkeet ei tuntuneet niin selvästi.
Istukkakin mulla on kuulemma etupuolella, mutta se ei kyllä ole tähän asti ainakaan omasta mielestä kovinkaan paljon mitään vaimentanut. Ensimmäiset liikkeetkin tuntui tähän nähden kai kovin aikaisin (joskus vkolla 15-16). Muistan kun neuvolassa tuumattiin silloin, että ei mulla istukka ainakaan etupuolella varmaan ole kun näin aikasin alkaa tuntumaan liikehdintää.. No mut pääasia että liikettä tuntuu! Ja kyllä se tuntuukin entistäkin ihanammalta, kun välissä oli pientä hiljaiseloa :heart:

Oli vähän omaa napaa tämä nyt..
mukavaa päivää, ja tsemppiä näihin hikisen lämpimiin keleihin ;)

katjuska rv25

huhhei. täälä muutto takanapäin ja vihdoin netti toimii ;) Lauantain muutto ei menny ihan suunnitellusti ku esikoinen rupes kuumeilemaan pe-la yönä ja la-aamuna oli kuumetta jo 40astetta :( kamalaa katsottavaa. No, enpä ite ois voinu kuitenkaan tavaraa kantaa nii oltiin sitte esikon kans evakossa. Tytöllä oli sitte parvorokko, oltiin edellisenä vloppuna synttäreillä jossa sankari alko kuumeilemaan ja tuli näppylää :( Ite sitte tietenki säikähin ku ei äiti muistanu että oonko sairastanu tommosen rokon. Maanantaina kävin sit vasta-aine kokeissa ja jos tänään soitttelis tuloksia.. Eipä tuolle kumminkaan mitään mahda, jos on tullakseen nii se tulee.. Aivan järkyt selkäkivut on iskeny ja pitäs varmaan tukivyötä alkaa miettimään.. Muuten kaikki ok ja ens viikolla uuteen neuvolaan! Jee, pääsin entisestä harakasta eroon! :LOL:

ziziz ja asukki 24+4

Täälläkin ukkosti, salamoi ja satoi vettä oikein kunnolla yöllä. Heräsinkin siihen. Nyt ilma on taas jo poutainen.

Synnytyksestä. Meillä esikoinen käynnistettiin. Synnytys pysähtyi 7cm:n ja kiirelliseen sektioon mentiin. Poika syntyi rv 41+6. Kuopusta käynnisteltiin useampi päivä kunnes rv 42+2 lopulta syntyi kiireellisellä sektiolla. Mulla on siis taipumusta "hautoa pitkään ja hartaasti". Molemmat synnytykset on mulla käynnistettyjä, eli en mäkään niistä luonnonmukaisista supistuksista tiedä mitään. Noi oksitosiinilla aikaan saadut olivat kyllä sairaan kipeitä. Mulla käynnistyksen syinä molemmissa lapsiveden vähyys. Kahden sektion jälkeen mulla nyt edessä suunniteltu sektio. Tavallaan onneksi sillä muuten mä synnyttäisin varmaan marraskuun lopulla tai joulukuun alussa. :LOL:

Mulla on myös iskenyt aivan mieletön väsymys päälle. Tuntuu, ettei mitään jaksa tehdä. Olo on todella vetämätön (aivan kuten alkuraskaudessakin oli) . Mä en tiedä onko tällä pitkällä hellejaksolla sitten osuutta siihen, että olen niin väsynyt. Siivotakin pitäisi, mutta kun ei millään jaksaisi. Eilen sain vähän jo aloitetuksi, mutta suurin työ on vielä edessä. No, ehkä se tästä, vaikka vähän kerrallaan.

Mulla on sitten ens viikon torstaina se sokerirasitus. Toivottavasti silloin ei ainakaan mitään megahelteitä tule. Nytkin tuntuu, että tämä 24-25 astetta on enemmän kuin riittävästi. Mä täällä kun jo odottelen syksyä. Aivan ihanaa kun päivät viilenee, illat pimenee ja ruska tulee. Saa poltella kynttilöitä ja kerrankin nukkua yönsä kunnolla kun ei ole koko ajan kuuma. Tää helle ja raskaus-yhdistelmä kun ei ole oikein mun juttu ollenkaan. Ihana kesä oli/on, mutta nyt tämä jo riittää, ainakin mulle. Tervetuloa syksy vaan! :)

Katja-75 ja PikkuNeiti rv 25 POKS! =) (kohti rv 30)

Mua on tavallaan aina ahdistanut syksyn tuoma "karuus", kun puissa ei ole lehtiä, on pimeää ja jos vielä sattuu vettäkin satamaan kauheesti. Onko muilla samoja fiiliksiä syksystä?
Nyt taas loppu syksy ei tunnu kauheesti harmittavan, kun pieni nyytti tuo varmasti väsymyksen lisäksi onnellisuuden tunnetta :)
Ihanalta tuntuu ajatus joulustakin: minä, mies, pieni poika ja joulun tuoksuinen koti :heart:

Mäkin heräsin yhden aikaan yöllä sateen ropinaan, välähdyksiin, tuuli vinkui avoimena olleesta ikkunasta ikävästi, en ihan heti saanut uudelleen unen päästä kiinni, mutta ihan pirteenä nyt mennään taas :) Aamulla kuuden aikaan sää oli ihan kirkas jo, ja lähdinkin pyörällä töihin :)

Tanya & herra hukkapätkä 27+5

Neuvolasta on tultu ja kaikki oli hyvin. Sykkeet oli vahvat ja sf mitta kasvanut normaalisti. Ainoo mikä jäi ottamaan päästä oli se, et mun hemppa ei oo noussu yhtään mihinkään... Vieläkin se oli 113. En ymmärrä. Rautaa syön ja yritän syödä sellasia ruokia joista sais rautaa mutta ei... Ja sit se neuvolakäynnin ketutus! Painoa oli tullut kuukaudessa 2 kiloa!!! Siis kaksi kiloa! Ei käsitä. Nyt pitää lopettaa tämä "kesäsyöminen" ja ottaa itteensä niskasta kiinni.

Meillä yöllä vaan sato vettä. Ukkonen ei ole tänne asti vielä kerennyt. Saa nähdä mitä tämä päivä tuo tullessaan. Mut hereillä olin silti. Vessassa tai muuten vaan hereillä ku oli vaikee nukkua.

Ja tulihan se todistetuksi, että Cairnterrierit on hyviä vahtikoiria! Joskus kahden pintaan meidän vanhempi herra alkoi haukkumaan ja juoksi ulko-ovelle johon minä tietysti vastasin samanlaisella huudolla ja pyysin olemaan hiljaa. Koira vaan jatkoi huutoaan kunnes sitten lopetti hetken päästä. Luulin, et se taas haukkuu jolleki ohi kulkevalle kissalle tai tappeleville linnuille mutta pah! Sehän haukkui pyörävarkaalle. Miehen pyörä sai viime yönä sitten uuden omistajan. :(

Terese tuohon vauvan nukkumisjärjestely kysymykseen. Meillä vauva tulee aluksi määrittelemättömäksi ajaksi meidän makkariin nukkumaan vaikka sille tuleekin ihan oma huone kyllä. Siirretään sitten joskus jossain vaiheessa sänky omaan huoneeseen. Varmaan sit ku ei oo enää yöheräämisiä ruokailun kera niin paljon.

Tanya Mä taas rakastan syksyä ja talvea ihan yli kaiken. Pimeitä iltoja, kynttilän valoa ja sateisia iltoja viltin alla. Ah se on ihanaa. Niin ja ne villasukat! Se on niin parasta. Mä oon varmaan hullu. :)

Nyt takas työn pariin! :)

AaVee ja Pikku L 23+1

kiitokset fb-vinkeistä, nyt osaan :D

Terese meillä vauva tulee meiän makkariin..asutaan pienessä vanhassa (100v..) omakotitalossa, eikä täss tuvan ja makkarin lisäks oo kun pieni huone jota käytetään lähinnä vaatehuoneena.. eli tässä vuoden sisällä alkaa talon osto olla ajankohtaista tällä suunnalla ja talon ostoon asti tyttönen meiän kans samassa huoneessa..

Tanya82
mäkin olin jo ehtiny ajatella joulua.. :) ihana ajatus että ensimmäinen joulu ihan oikean oman perheen kanssa, vaikka mä en mikään suuri joulufani ookkaan..:) oon lisäks varmaan 6-7 viime joulua ollut töissä (oon siis sairaanhoitaja joten viime joulut sairaalassa..) joten tästä tulee kaikin tavoin erilainen joulu. mietin miehelle ääneen että pitäiskö sitä siten jaksaa raahautua vauvan kanssa jonnekin sukulaisille käymään ja mies oli ihan sitä mieltä että ollaan täsä kotona vaan kolmistaan ja korkeintaan esim miehen porukoilla käydään kun ne asuu alta 10 km päässä. ja se tuntui ihan kivalta :) en oo edes ikinä jouluruokia tehny ite, vaikka muuten tykätäänkin paljon kokkailusta molemmat, mutta aina oon ollut joulun just töissä ja sit syöty jossain sukulaisil ja saatu kotiinki niit ruokii ni ei oo jotenki tullu itte tehtyy mitää, nyt aion..ihanat laatikot ja kinkkua, nam! nyt meni vähän ohi vauva-aiheesta kyl.. :whistle:

täällä myös karmee ukkonen ja salamointi ja rankkasade yöllä. niitä salamoitaki oli todella paljon, onneks en ollu yksin kotona, inhoon olla yöllä yksin kotona jos on karmee ukkonen..

synnytyksestä ja synnytyspelosta oli puhetta vähän aiemmin. mä en oo enää pitkään aikaan osannu pelätä tai jännittää synnytystä, ootan vaan sitä niin paljon.. en haluais epiduraalia/spinaalia enkä vahvoja kipulääkkeitä, lähinnä ilokaasua ja altaaseen jos pääsis, en tiiä onko hämeenlinnassa sellasta mahdollisuutta.. onko teillä aiemmin synnyttäneillä kokemusta altaasta?

Hei vaan pitkästä aikaa, täällä kanssa yks joka on rättipoikki väsynyt ollut monta päivää eikä ole jaksanut kommentoida teidän juttuja, vaikkakin lukemassa olen käynyt.
neuvolassa eilen käyty kaik ok, vauvan syke 140 ( mitenkäs se sykkeestä ennustaminen meni tytöllä vai pojalla matalat sykkeet?) rr mulla alhainen niin kuin ollut kokoajan. Hb ollut viime mittauksissa 113 ja taidan pitää tauon raudan syönnissä vaikkakin tuota väsymystä on. Painoa oli tullut kiitettävästi (ärsyttää)... Kk aikana 1,8kg tosin on jo turvotuksiakin ja enkä enää pysty liikkumaan supistelujen takia :( ens viikolla lääkärinlo noiden supistelujen takia.

Vauvan huoneista ollut puhetta: meilläkin vauva tulee meidän huoneeseen asustamaan siihen asti kun yöllä usein syödään eli varmaan lähemmäs vuoteen kuten esikoinen... Huone kylläkin on valmiina! Kodinhoitohuoneeseen laitan hoitotason en pöytää aio ostaa, siihen saa kaappeihin
kanssa näppärästi tarvikkeet.

Minäkin odotan syksyä, olen kanssa villasukka ja kynttilä ihminen, tykkään paljon :) joku jo mietti jouluakin vauvan kanssa samoin olen minäkin jo siitä haaveillut :) menisipä aika äkkiä!!!

Ostin muuten autoon se turvavyönalentimen lastentarvikkeesta ja maksoi 45?, vyön paino lähtee pois vatsalta kun tätä vatsaakin on jo kiitettävästi kertynyt (, ai niin sf mitta oli eilen 22,5cm sama mitä esikoisesta näillä viikoilla ja ilmeisesti siellä yläkäyrän tuntumassa) ;) käytössä tuntuu siis
ihan hyvältä!!
Kylläpä tuli sekavat tekstit, mutta koittakaa joku tolkku ottaa!!

Liongirl& rv 23+4

eikös pojasta ole matalat sykkeet, meil poikaa lupailtu ja sykkeet huitelee siin 140 tietämillä myös :)

täällä kans yks joka tykkää pimenevistä illoista kynttilän loisteessa ja takkatulta katsellessa, joulua on ihana viettää perheen kesken, lapset on niin täpinöissään tuolloin ja kärsimättömiä =)

jaahas koti on taas ( hetken ) siistinä..

kait mäkin painun hetkeks ulos kun mies siellä jo puhaltelee kuplia lapsien kans

Meillä vaavi tulee kans samaan makkariin nukkumaan. Esikoinen olisi tarkoitus tässä pikkuhiljaa ruveta opettamaan omaan huoneeseen nukkumaan.

Täällä kans yksi joka tykkää syksystä ja pimenevistä illoista! kaikki vuoden ajat on omalla tavallaan ihania ja niitä aina odottaa..

:attn: Mulle saa päivittää poikalupauksen ja iäksi 23v :attn:

puhnalle23+6

Tossa tähänkin pinoon tää masu. Tänään otettu kuva 23+1 siis. Mä en jostain syystä osaa laittaa suoraan kuvaa tänne. Kertoisko joku miten se onnistuu. Tässä kuitenkin linkki.

http://www.aijaa.com/v.php?i=6504266.jpg

Neuvolassa käyty! Samoin päivystyksessä poitsun kanssa.

Neuvolassa kaikki ok. Hb oli tippunut 138 -> 116, joten rautaa alan minäkin nyt syödä. Obsidan sopi mulle tosi hyvin ainakin esikoista odottaessa, joten sitä ostin nytkin. Jännä, etten kumminkaan ole huomannut olossani ainakaan hirveästi tuota hb:n tippumista... :eek: Verenpaineet oli ok. Sf-mitta (tää oli nyt eka virallinen mitta) oli 21, eli keskikäyrien tietämissä. Samoin on mennyt esikoisen kohdalla. Painoa oli tullut enemmän nyt kuin aiemmin tässä raskaudessa, +350g/vko. Mutta silti on paino edelleen 700g miinuksella :) Liikkeet ++ ja syke 140-150 luokkaa :heart: Vaavi potki antaumuksella dobleria :D Kela-paperitkin nyt saatu ja varmaan jo huomenna ne Kelalle toimitan.

Seuraavaksi sitten rv 26 sokerirasitus ja rv 27 neuvolalääkäri.

Ja esikoisella oli kuin olikin korvatulehdus, molemmissa korvissa :/ No, jospa ne antibiootit toisivat pian avun toisen kuumeeseen ja kipuun.

Nukkumisjärjestelyistä: Esikoinen nukkui pinniksessä meidän huoneessa 7kk ikään asti, sitten siirtyi omaan huoneeseen kun oli yöt jo sen verran rauhallisia. Tämäkin vauva tulee siis nukkumaan ainakin ensimmäisen puol vuotta meidän kanssa samassa huoneessa ja omassa sängyssään :) Mä en osaa, eikä mieskään, nukkua perhepedissä.

Niin ja joulua on tullut jo useampaan kertaan mietittyä. Mä oon aina ollut sellainen jouluihminen, että oon pienestä pitäen alkanut kuuntelemaan joulumusaa jo suurinpiirtein lokakuussa :whistle: Ja syksyä mä odotan sekä viileämpiä ilmoja, vaikkakin siihen pimeyteenkin kyllä pian alkaa sitten kyllästyä...

Neuvolassa käyty.
hb oli 130. Painoa oli tullu edelliskertaan +700g. Lähtöpainoon on tullu vain +4kg,tähän mennessä.
Sokerit on pysyny hyvinä koko ajan.
Vauvan syke oli + 140 tasainen ja hyvä :)
sf-mitta oli 25 eli huidellaan taas vähän yli käyrällä.
Ensi tiistaina ois sit lääkärineuvola.

Nukkumisjärjestelyt Meillä vauva tulee alkuun myös nukkumaan meidän makkariin. Sit jossain vaiheessa siirtyy kakkosen kanssa samaan huoneeseen. Meillä on yleensä siirrytty omaanhuoneseen siinä joskus 6kk -> kun ei ole enää tarvinnu yöllä syöttää.

JanJade 26+4

Noista sykkeistä kurkkasin esikoistytön aikaan ollutta äitiyskorttia ja silloin on tytöllä ollut 140-160 välillä sykkeet. Saapa nähdä kumpainenko tulee, nyt on ollut hitusen enemmän poikaolo kuin tyttö mutta ei kyllä varmaks kumpikaan. Rakenneultrassa saadussa kuvassa kyllä on jännät vaalaet pallot jalkojen välissä!? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja mibetsy:
kenelle toi sokerirasitus tehdään?

mibetsy ja mara 26+5
Tuntuu olevan kuntakohtainen. Täällä meillä joutuu tietääkseni automaattisesti, jos painoindeksi on 25 tai yli. Ja jos raskauden alussa verensokeri pikatestissä hälyttää tai lähisuvussa (oma isä/äiti) on diabetesta. Jossain kunnissa kai synnyttäjän ikäkin vaikuttaa.

Terese ja poitsu 26+1

sokerirasitus: mä en taida tällä kertaa joutua siihen, ei ainakaan ole sitten alkuraskauden ollut puhetta asiasta neuvolassa..edellisessä kahdes raskaudes käynyt kahteen otteeseen per raskaus ja puhtaat paperit saanut ja lapset olleet syntyjään 2,4-3 kilosii joten itse pidän aika turhana mennä siihen nyt kun muuta rasitetta ei ole taustalla kuin polykystiset munasarjat

hyvä etten jo soitellut neuvolaan kun tänään masuvauvan liikkeet on olleet vähäsiä ja oikein heilutin masuakin et sais liikkeitä tuntumaan ja tulihan niitä sit muutama kun aikani masua vispasin, no jospa on sellaisessa asennossa ettei liikkeet tunnu, rupes jo huolestuttamaan kun on ollut kuitenkin suht aktiivinen potkija viel viikonloppuna ja tää viikko on ollut vaisumpaa

mies paistoi tos hetki sitten pannarei ja tulihan niitä sit muutama syötyä kera omppuhillon, nam, nam :p

Yhteistyössä