MARRASKUUN MURUSET 2010 <3 *elokuu*

Tnää lääkärineuvola nro 2. :) Pitäis muistaa sanoa supistuksista, niitä on alkanu tulla aika paljon, ei hirmu kipeitä, mut ei ihan kivuttomiakaan. Mut tuun neuvolan jälkee kertoo kuulumisia. :))

SW ihana masu <3

mibetsy ja mara 26+6
 
Minä myös juuri kotiuduin lääkärineuvolasta. Hb 103, joten eipä ihme kun väsyttää! |O Kolmessa viikossa tippunut 124->103, joten haipakkaa on alas tullut. Rautakuurille siis. Lisäksi pissassa leukosyytit +++ eli ilmeisesti pissatulehdus päällä :( Pitää vielä käydä labrassa antamassa uusi näyte, mutta reseptin sain jo mukaan ab-kuurille. Samoin silloin otetaan näyte tuosta valkovuodosta, joka on mullakin kellertävää. Saikkua sain työsuhteen loppuun asti, ei näillä tuskilla seisomatyötä tehdä... Paino sentään oli pysynyt samassa kuin viimeksi. Sf oli nyt 22cm, hiukan keskikäyrän yläpuolella.

24+3
 
Noista vauvan sykkeistä. Mulla oli poikia odottaessa niiden sykkeet aina jotain 120-130 välillä raskauden puolivälin jälkeen. Nyt tyttöä odotellessani sykkeet ovat useimmiten 140-147 välillä. Eli voisi sanoa, että meillä tämä pitää paikkansa. Tarkemmin sanottuna mulla tämä pitää paikkansa hyvin, eli kai se voi olla odottajastakin kiinni.

Sitten hemoglobiinin mittauksesta. Mulla niitä mittauksia ei olla säästetty. Multa se on sormenpäästä mitattu kolme kertaa eli jokaisella neuvolakäynnillä. Varmaan se mitataan taas kun menen sinne lääkärineuvolaan 18.8. Se mikä mua ihmetyttää eniten on se, että sitä seurataan mulla niin tarkkaan, vaikken kahdessa aikasemmassakaan raskaudessa tarvinnut kertaakaan lisärautaa. Mulla on arvot aina pysyneet sen verran hyvinä.

Sokerirasitukseen menen viikon päästä kun tuo BMI ylittää sallitun rajan. Muuta perustetta ei sinällään ole. Ikä saattaa myös vaikuttaa, mutta en tiedä kun en ole tarkempaa kysellyt koskaan. Mulle se on ensimmäisestä odotuksesta lähtien laitettu eteen, joten en ole perusteluihin sitten sen enempää perehtynyt. Mun terveydenhoitaja sanoi silloin viimeksi, että se olisi yleistymässä niin, että kaikki siihen joutuu (en tiedä sitten puhuiko koko maasta vaiko vain Espoosta).

Lapsen nukkumisjärjestelyistä. Meillä vauva nukkuu aluksi kehdossa meidän sängyn vieressä. Isompana siirretään pinnasänkyyn, joka on myös meidän huoneessa. Tyttöä ei ole tarkoitus siirtää pois meidän huoneesta ollenkaan. Musta vain on helpompaa kun pienimmäinen nukkuu samassa huoneessa, ettei mun tarvi yöllä mennä toiseen huoneeseen rauhoittelemaan huutavaa lasta tai etsimään kadonnutta tuttia.
Tämän vuoksi tuo kuopus siirrettiin alun jälkeen meidän huoneeseen, koska muuten saisin juosta siellä poikien huoneessa useamman kerran yössä. Vauvan tullessa molemmat pojat nukkuvat omassa huoneessaan. Tyttöä me ei sinne tulla siirtämään, koska huone on sen verran pieni, että tulisi turhan ahdasta. Näin mennään siihen asti, että menen töihin, jolloin oman asunnon hankinta tuleekin ajankohtaiseksi.

Lapsen kääntymisestä oli kysymys. Mulla oli kuopus perätilassa synnytystapa-arvioinnissa rv 37 (yritettiin kääntää, muttei onnistunut) ja sen vuoksi ensimmäinen sektioaika sovittiin. Se sovittiin kuitenkin sen verran myöhään (päivä lasketun ajan jälkeen) , että lapsella olisi aikaa kääntyä oikeinpäin. Mennessäni suunniteltuun sektioon (päivä lasketun ajan jälkeen) , todettiin ultrassa lapsen kääntyneen raivotarjontaan ja leikkaus peruttiin. (Syntyi lopulta rv 42+2 sektiolla) . Pointtina tässä jutussa oli se, että lapsi voi kääntyä ihan toisinpäin vielä viimeisilläkin viikoilla. Yleensä ovat jo asettuneet syntymäasentoonsa tuossa vaiheessa, mutta ei aina. (Mulla ei ole pojat koskaan laskeutuneet ja kiinnittyneet, eli sen vuoksi varmasti tuo kuopuksenkin kääntyminen oli mahdollista) . Eli jos olisi jo aiemmilla viikoilla rt:ssa ollut ja kiinnittynyt niin ei se sieltä enää olisi perätilaan päässyt kääntymään.

Kurpitsalle vielä :hug: tähän väliin. On ihan luonnollista ja oikein olla huolissaan lapsen liikkeiden vähyydestä, jos on aiemmin ollut kovin liikkuvainen tapaus. Kyllä sitä voi täällä mieltänsä purkaa, sitä vartenhan me täällä ollaan. Toivottavasti pieni on nyt paremmin itsestään ilmoitellut. Mene ihmeessä kuunteluttamaan sydänäänet neuvolassa tai käy päivystyksessä jos sua oikein kovasti huolestuttaa. Mitään turhia käyntejä ei olekaan. :heart:

Katja-75 ja PikkuNeiti rv 25+1

 
Tosta hempan mittaamisesta unohtui aamulla kommentoida, et meillä se mitataan joka kerta. Samoin ku verenpaine.

Oli muuten aikasta jännä ku eilen siellä neuvolassa mitattiin sf mitta jalat suorassa. Edellisessä neuvolassa kun sanottiin, et se mitataan aina jalat koukussa. Miten teillä on tuo mittaus tehty?
 
Heh, vai pääsen taas paasaamaan liikelaskennasta. Jos vauvan liikkeet ovat vähäiset, niin neuvola ei ole oikea paikka. Syke ei kerro sitä, että vauva voi hyvin! Ainoastaan ultralla ja ktg:lla voi vauvan voinnin nähdä. Se sydänhän lyö viimeiseen asti ja elimistö laittaa siihen kaiken voimansa. Ja siksi syke voi olla aivan normaali, vaikka kuolema olisi jo hyvin lähellä. Eli jos liikkeet vähenevät / loppuvat, niin äitipolille mars vaikka keskellä yötä! Ja toki tässä aina pitää huomioida raskausviikot ja se milloin vauva yleensä liikkuu.

Zaijuska: Mulla on kokemuksia useammastakin liikehälytyksestä, joista vain yksi oli aiheellinen (niistähän 70 % on "turhia"). Mutta jos lapsi ei liiku 10 liikettä tunnissa aikana, jolloin yleensä liikkuu, niin kyllä sitten on aika huoleen. Varsinkin jos makeallakaan ei saa riittävästi liikkeitä. Meillä Sintti on siitä erikoinen kaveri, että nukkuu loppuillasta useamman tunnin pätkän. Siihen aikaanhan masukit yleensä melskaavat kaikista innokkaimmin.

Muari ja Sintti rv 26+
 
Multa on nyt 2 kertaa mitattu sf ja molemmilla kerroilla jalat koukussa.

Tuli päätökset päivärahasta ja äitiysavustuksesta. Päiväraha on sama kuin viimeksi ja avustus on tilillä ensi viikolla.

Labrassakin kävin jo antamassa sen uuden näytteen. Olipahan tuskaa pidätellä se 4 tuntia!!! Muutenkin inhoan yli kaiken sitä purkkiin kusemista, yök! En tiedä mikä siinä tökkii, en vaan tykkää.
 
Kurpitsa jos mietityttää niin ota ihmeessä yhteys vaikka neuvolaan.

Joulusta ollut puhetta. Me ollaan oltu lähes kaikki jouluaatot mun vanhemmilla, mun sisarusten ja heidän perheidensä kanssa. Me ollaan sitä mieltä molemmatkin, että joulu on perhejuhla ja sen tekee iso porukka, joten on ollut ihan totaalisen luonnollista että ollaan oltu mun vanhemmilla. Joulun muina pyhinä ollaan sitten oltu miehen perheen luona, enemminkin kahvilla kuin syömässä.

Multa otettiin tänään ekaa kertaa sf- mitta, mutta lääkäri ei kertonut kuinka paljon se oli.
Ja se otettiin jalat koukussa.

NYt töihin.
 
Kurpitsa jos mietityttää niin ota ihmeessä yhteys vaikka neuvolaan.

Joulusta ollut puhetta. Me ollaan oltu lähes kaikki jouluaatot mun vanhemmilla, mun sisarusten ja heidän perheidensä kanssa. Me ollaan sitä mieltä molemmatkin, että joulu on perhejuhla ja sen tekee iso porukka, joten on ollut ihan totaalisen luonnollista että ollaan oltu mun vanhemmilla. Joulun muina pyhinä ollaan sitten oltu miehen perheen luona, enemminkin kahvilla kuin syömässä.

Multa otettiin tänään ekaa kertaa sf- mitta, mutta lääkäri ei kertonut kuinka paljon se oli.
Ja se otettiin jalat koukussa.

NYt töihin.
 
Täällä pari päivää mennyt näitä tukiasioita selvitellessä, osaavat olla niin pirun monimutkaisia, kun on opiskelija, ja sattuu opintojen lisäksi tekemään vielä töitäkin.. kauhea rumba ollut! Eilen kävin ihan kelan toimistossa, tänään soittelin sinne, ja vielä pitäisi työnantajan kanssa setviä jotain lomakkeiden täyttöjä, jotka kyllä tulee olemaan vähän hankalia, kun mun työsopimusta joudutaan varmaan vielä muuttamaan kohta puoliin... huh, oon ihan kurkkuani myöten täynnä tätä rumbaa!

SF-mitta otettiin mullakin viime neuvolakäynnillä, ja jalat oli koukussa, niissä telineissä. Hb on mitattu joka käynnillä, parilla viimeisellä varmaan siksi, kun olen valitellut huimausta yms. niin on seurailtu, ja sehän oli laskenut niin, että jouduin rautakuurille. Tänään varasin elokuun loppuun ekan lääkärineuvolankin, kun täällä Helsingissä ei sellaiseen näköjään pääse ennen kuin rv 26-27 paukkuu.

Noista liikkeistä.. varmaan on tosi hyvä niitä tarkkailla, mutta tuntuu, että tässä vaiheessa öttiäisen hiljaisista päivistä ei kyllä voi kauheasti päätellä. Viikonloppuna ehdin olla jo huolissani, kun niin hirveän vähän liikkeitä tuntui, mutta pari päivää kului, ja nyt on koko viikon loppupuolen ollut sellainen "maailmanlopun meininki", että mietin jo meinaako otus pänkeä ulos kyljen kautta, niin paljon on myllertänyt. Jotenkin yhdistin tuon 1-2 päivän vähäiset liikkeet omaan julmettuun väsymykseen. Luulen kanssa, että ihan kaikkia liikkeitä en edes vielä tunne, vaikka aika paljon tunnenkin. Alhaalla tuntuvat jo selkäpuolelle osuvat liikkeet sellaisena kuplintana, mutta ylempänä ei sellaista ole pahemmin vielä tuntunut, joten varmaan silloin kun on sellaisessa asennossa, ei mulle välity kaikki touhut..

Minäkin tunnustaudun syksyihmiseksi, tykkään kyllä alkusyksyn tunnelmasta ja keleistä, mutta vihaankin sitten jo yli kaiken marraskuuta, ja sitä epätoivoa, kun valoa ei ole missään. Tavallaan nurinkurista, että pidän syksystä, mutta en pimeästä. Kesällä on ihanaa kun aurinko nousee jo aamun pikku tunteina, jaksaa niin paljon paremmin. Minulla tuo pimeä vaikuttaa niin kovasti omaan väsymykseen, olen pimeimmän ajan vuodesta ihan naatti koko ajan, kun sisäinen kello tolkuttaa, että pimeällä kuuluu nukkua.. Joulua odotan myös, ollaan varmasti kotosalla, kaikki innokkaat mummit ja vaarit puolisoineen saavat tulla meillä piipahtamaan, jos haluavat vauvan kanssa joulua viettää. Viime joulu vietettiin miehen kanssa kahdestaan, ja se oli tosi ihanaa!

Siilinlapsi ja öttis POKS 24+0 !
 
Liirah katso neuvolakortista se mitta jos kiinnostaa, luultavasti ovat sen kyllä merkanneet. :)

AaVee Kokkola Rock suuntana? :D Meinattiin kanssa lähteä, mutta mulla ei kestä paikat... Ja mitä tuohon kännisten jaksamiseen tulee, niin kyllä se hyvin menee! Ite kattelin juhannuksena to-su känniläisiä Nummirockissa! Ja tuohon Sf-mittaan, niin kyllä se on multa ainakin molemmilla kerroilla jalat koukussa otettu. Jostain luinkin, että niin se aina pitäisikin ottaa.

Sykkeistä sen verran, että Tyypin sykkeet on ollu siinä 130-150. Terkka epäili, että poika vois olla tulossa, mutta rakenneultrassa kätilö veikkaili tyttöä (niiltä osin, mitä sinne jalkojen väliin pystyi edes näkemään )... :) Oma intuitio huutaa edelleen pään sisällä, että poika se on, mutta toisaalta en epäile kyllä ammattilaisen kykyä nähdä. Jos nyt vielä loppupuolella ultraavat, niin ehkä sitten voisi nähdä ja jos ei, niin sitten synnyttyä. :)
 
Mulla on kaikista sykkeet olleet 140 molemmin puolin eli niistä ei voi mun kohdalla päätellä mitään. 2 tyttöä ja poika siis löytyy ja nyt tyttöä odotellaan.

Uusperheenä meillä on nuo joulukuviot aika mielenkiintoiset :D Lapset mun ed. liitosta on joka toisen jouluaaton isällään ja joka toisen meillä. Joulupäivänä aina vaihdetaan, ettei kummankaan tarvitse olla koko joulua ilman lapsia. Sitten taas meidän jouluaaton viettopaikka määräytyy sen mukaan missä lapset on. Jos meillä, niin mennään mun vanhemmille ja jos isällään, niin me vietetään aatto appivanhemmilla. Joulupäivänä sitten toisinpäin. Välimatkat on niin lyhyet, että tämä järjestely onnistuu ja toimii hyvin. Itselle tämä kuvio on ihan selkeä, mutta alapa selittää sitä muille :LOL: Siinä menee kuulija aina sekaisin :D Tänä vuonna lapset taitaa mennä aatoksi isälleen ja me suunnataan anoppilaan.

 
Äippäpolilla tuli käytyä. Kaikki näytti olevan sillai okei että töihin voi palata mut elellä rauhallisesti ja kuunnella itseään. Pikkunen painoi vähä yli kilon ja nukkui pääalaspäin taas.

Joulusta ei oo mitään tietoa. Koko lapsuuteni olen ollut jokainen joulu aina mökillä isän perheen kanssa. Nyt sitten kahtena viime jouluna ei ole oikein joulua ollutkaan kun ensin oltiin anoppilassa yksi joulu ja sit mun äidin kanssa yksi joulu. Viime joulu taisi mennä töissä. Mutta eiköhäns e tästä selkiinny kun lähemmäs päästään et missä me se vietetään.

Nyt pissuttaan koira.
Eveny ja poju 27+1
 
Neuvola takana sf mitta 25cm, painoa tullut 740grammaa per viikko, poitsun syke 145-150. Ei lääkäri edes itseään esitelly, housut pois vaan sano ja ei kyselly mtn. :) Jäi jotenki hölmö olo, kerranki kun mulla olis ollu kysyttävää. no 25. päivä uusi neuvola. :) Oma neuvolatäti paikalla onneks. :) Poitsu alko pitää normaalia jumppaansa nytten.

Joulun oon pojan kanssa omilla vanhemmilla ja sinne saapuu sisko ja sen mies ja toinen sisko, miehensä ja kahden lapsensa kanssa. :)

En muista enempää oliko jtn. kommentoitavaa. :D

mibetsy ja mara 26+6 kuittaa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja AaVee:
Oli muuten aikasta jännä ku eilen siellä neuvolassa mitattiin sf mitta jalat suorassa. Edellisessä neuvolassa kun sanottiin, et se mitataan aina jalat koukussa. Miten teillä on tuo mittaus tehty?
Mä luin neuvolakortista (siitä käyrästä johon niitä sf-mittoja merkataan) että sf-mitta tulee aina mitata jalat koukussa.

 
mulla noita liikkeitä tuntui tosi vähän sunnuntaista asti, juu ja en murehdi jos ei 1-2 päivään liiku entiseen tapaan mut jos rupee päiviä kulumaan niin kyllä siinä alkaa murehtimaan mut hyvä jos löytyy ihmisiä joita ei moiset asiat murehduta..
soitin neuvolaan ja ne laittoi lähetteen äitiyspolille ja siellä otettiin käyrää ja ultrattiin pikaisesti ja kaikki näytti olevan hyvin vaikkei niitä liikkeitä paljoa tuntunutkaan, syke vaihteli hienosti 130-150 välillä ja ultrassa näkyi hyvinvoiva vauva :heart: *helpotuksen huokaus*
mulla tuo etuseinäistukka vaimentaa liikkeitä paljon kuulemma, sain liikelaskentalappusen mukaan ja heti vaan takas näytille jos ei liikkeitä tunnu tunnissa niitä kymmentä niinä hiljaisempina päivinä.
hätäsesti mittasivat painoarvion joka oli 1kg ja vastasi hyvin viikkoja ( 26+2 )

sf-mitta : mitattu aina jalat koukussa

te joilla ultra ja virallinen laskettu aika eri niin kumman mukaan menette viikoissa? mulla on virallisesti laskettu aika 9.11 eli viikot olis 26+2 mut tähän asti olen mennyt ultrien mittojen mukaan jotka tulee 4 pvää jäljes mut nyt en enää tiedä koska ultrassa vauva vastasi kuitenkin virallista laskettua aikaa..pitäiskö munkin sit mennä puheissani samoilla viikoilla..ääh onpas vaikeeta :headwall:

 
Mä menen aina sen lasketun ajan mukaan, joka on laskettu kuukautisista. Sitten vasta muutan näkökantaa, jos ultrassa tulee niin paljon heittoa että se laskettu aika muutetaan neuvolakorttiinkin. Ultrassa sen vauvan mittailu on kuitenkin aina vähän vaikeaa, kuvakulma voi vääristää jotain mittaa ja mittaajissa itsessäänkin on eroja. Helposti voi siis laskettu aika heitellä päivillä mittavirheen takia. Mulla on aika tarkkaan tiedossa, että olen raskautunut 11.3. n. klo 00.00 yöllä :D Sen perusteella mun virallinen laskettu aika olisi 2.12., mutta mä siis menen sillä laskukaavalla jota neuvolassa noudatetaan.
 
Nyt on taas yksi ajotunti takana, en ole täällä tainnut sanoakaan, että aloitin tuossa autokoulun ja toivottavasti saan kortin ennen lapsen syntymää :) Kohta on puolet ajoista ajettu, että ihan hyvällä mallilla tää jo on.
 
kojootti: mulla tuo laskettuaika oli aluksi ekalla neuvolakäynnilla 14.11 oletetun oviksen mukaan mutta sit varhaisultrassa se muuttui mittojen mukaan 9.11 joka ei voinut pitää paikkansa mut se muutettiin neuvolakorttiin mutta sit np-ultrassa ja rakenneultrassa ne ei saanut vauvasta tuota 9.11 vastaavia mittoja ja sanoivat että lakettuaika olis paremminkin 13.11 mut sitä ei sit muutettu enää neuvolakorttiin kun eroa on sen 4pvää
 
Kurpitsa onpas jännä että ne muuttivat laskettua aikaa kun heittoa oli kuitenkin noin vähän! Mulla on np-ultrassa ollu laskettu aika 29.11., ja rakenteessa 4.12., kuukautisista laskettuna 30.11. Ja ultraaja sanoi että muuttavat laskettua aikaa neuvolakorttiin vasta jos heittoa on 2 viikkoa.
 
Mun LA ei voi pitää paikkansa, koska lapsi olis saanu alkunsa torstai päivänä. Mutta Ultran ja neuvolan mukaan LA on 5.11 niin sovitaan sit et lapsi on alkunsa saanut torstaina mikä ei todellakaan voi olla mahdollista :D
 
Munkaan LA ei ole mennyt niinkuin elokuvissa :D

Neuvolan kuukautisista kaavaa olen kuitenkin noudattanut, jonka mukaan la on 29.10.
Aikuisten oikeasti tiedän, että tämä lapsi on saanut alkunsa 10.2 klo 21:30 ja sen perusteella laskettuaika olisi 3.11, jolloinka muuten mun äiti täyttää 54-vuotta :D
Tehdään asiasta vielä huvittavampi aivan kuin ei tarpeeksi olisi jo, rakenneultran perusteella laskettuaika on meinaan 24.10, mutta ei muutettu viiden päivän vuoksi :LOL:

Oli kiva kuulla, että kurpitsan vauvalla on kaikki kunnossa :heart:


Tanya & herra hukkapätkä 27+6
 

Yhteistyössä