Marraskuun masunkasvattajat ELOKUUSSA.. LA:t 1-15.11.2008

MaoTao: Onnea vielä kerran rouviintumisen johdosta! :flower: Siun puku on todellakin todella kaunis :D

Keiju & Hari Mao: Ihanat masut :heart: !

Jospa mies ottais minunkin mahasta kuvaa tänään, ku kuitenkin tuli rv 30 täyteen :heart:

Kyllä ottaa aivoon... :headwall: kirjoitin pitkä litanian ja sitten kaikki vaan katos...

Ihania vauvamasuja tiellä kaikilla! =)

Oma masu kasvaa rauhallista tahtia ja liitoskivut vaivaa.

Äitiyspakkauksn sain ja oonkin tosi tyytyväinen et otin sen! Toppapuvusta varsinkin tykkäsin. Ne kestovaipat jäi vaan mietityttään... et tuleekohan kokeiltua... Kiinnostaisko kellään ostaa ne?
Ensimmäisen koneellisen pesin vauvapyykkiä ja monta koneellista olis vielä jäljellä. Ja sitten silittämään... eipähän ole tekemisen puutetta!

Jamias: Nyt vasta katsoin yksityisvietit ja kylläpä lämmitti mieltä. =)

tervesin maitoo ja pieni 29 plus 4

RD: Jätetään asia hautumaan, nyt on pakko laittaa kone kiinni ja mennä kyläileen! Mietitään sitä hintaa... ja tuliskohan ne jotenkin isossa kirjekuoressa perille? Kun en oo koskaan myynyt/lähettänyt mitään...

Kiitos kakille onnitteluista! :heart:

Mäkin tossa just kattelin E-Baysta kestovaippoja, kun en saakaan ostettua Suomesta äitiyspakkausta :'( Mitä meinaatte vaippapöksyjä käyttäneet, voiko nuita ostaa käytettyinä vai ovako ihan epähygieenisiä. Paljon näyttää ihmiset myyvän ja sais melko halvalla.

Hienoja lastenhuoneita myös monilla... meille tulee ihan aikusten makkariin vauvan nurkka ilman ihmeellisempiä lisävarusteita. En oo edes hempeitten värien ystävä, joten toivottavasti vauva ei nyt saa mitään henkisiä vaurioita kun joutuu ruskeesävystä sisustusta katteleen :LOL: kai sille joku mobile pitäi hommata. Hoitopöydän aattelin värkätä ihan lipaston päälle. Onko jollain ollut käytössä sellanen hoitolauta lipaston päällä, onko toimiva / tukeva?

Maotao: Noista kestovaipoista: Käytetyt ovat kuulemma parempia käytössä, siis imukyky vaan paranee mitä enemmän pestään. Mä ainakin ajattelin ostaa käytettynä, ei tuu niin kalliiksi ja voi ostaa useammanlaisia. Näkee sitten mitkä sopivat parhaiten ja voi myydä muut eteenpäin... kaveri ainakin osti netistä ja kirppareilta omalle vauvalleen...

Ai niin ja onneks olkoon rouviintumisesta!

Mie olen sitten mehustanut. Kohta lopetan :D. Tuli sitten vähän päälle 4l mehua. Ihan hyvin, vaikka marjoja oli vain sellaset vajaa 4 kg.
Huomenna ois raparperien vuoro, jos ovat vain kerenny huomiseen mennessä sulaa. Voiko ne kuorineen mehustaa? Vai pitääkö mun ne kuoria?

Ja sain koiruliininkin pestyä. Nyt on vähän aikaa puhdas turkki :D. Ja ihmeen siistiä täällä on muutenkin. Eivät ole neidit sotkeneet, vaikka eilen siivosin. Yleensä heti on sen näköistä, ettei täällä oo mitää siivottu.

Mutta nyt ottaa loput mehut ja puhdistaa mehumaija ja kahtoo ohjelmia. :wave:

Huomenta!! Täällä ollaan herätty jo tunti sitten vaikka minnekään ei ole edes menoa, tai ei siis näin aikasin.. Nakkasin sit viimeisen satsin vauvan vaatteita koneeseen pyörimään. Sitten ne kaikki ois pesty tai toppapuku ja se makuupussi on vielä pesemättä.. Jaksais vaan vielä silittää kaikki pestyt vaatteet :attn: En oikein tykkää tuosta silittämisestä :p
Ollaan varmaan kylpylään lähössä 3 viikon päästä jos vaan vielä löytyy tilaa, mies aiko tänään soittaa ja kysellä että pääseekö.. Hitto mistähän sitä uikkarit tähän hätään kiskasee :whistle: Haluttais kyllä käyä jalkahoidossa sielä sitten :D
Pitää tässä alkaa jotain touhuaan.. Serkkutytön kans on tärskyt kaupungilla parin tunnin päästä, pääsee hiplaileen vaatteita jne kauppoihin =)

Rv 29+1

huomenta!

Arkeen palattu,mies töissä ja me pojan kanssa ollaan kotosalla. Lääkärissä pitäs poikaa käyttää tänään vuotaa oikeen puolen korvasta jotain nestettä ja kipeekin on, joten tulehdus varmaankin siellä. Muuten poika on ihan terve, ei nuhaa, yskää yms.

Wiljo on ollu vilkkaalla päällä koko viikonlopun ja edelleen vaan jatkuu, välillä potkii niin että ihan sattuu.

keiju ja wiljo 29+5

Huomenia kaikille!

Varoitus, tästä tulee varmaan taas omaa napaa ja valitustekstiä...
muhun on nyt iskenyt kai kaikki mahdolliset loppuraskauden vaivat. koko viikon on ollut ihan kamalaa hormoonimyllerrystä, siis niin että aivan kaikki itkettää ja harmittaa koko ajan. Vaikka itseänikin ärsyttää nää tunteet niin en jotenkin vaan voi sille mitään, itku tulee vaan kokoajan ihan mistä vaan. Ärsyttävää.
Kamala väsymys on vaan pahentunut, vaikka kuinka oon rautaa popsinut. voimat ei vaan tunnu riittävä mihinkään. En jaksa lähteä mihinkään ja pelottaa että oon ottanut itelleni aivan liian ison urakan kun oon vielä ilmoittautunut opiskelijaks tälle syksylle. Tätä menoa jää kaikki kesken ja joudun vielä palauttamaan opintotuet...
Selkään koskee ja vauva joka on päättänyt kääntyä taas pystypäin työntää taas päätään kylkiluihin niin että ne on aivan hellänä ja kipeinä... muutenkin potkii ja heiluu niin että välillä sattuu...
joo valittamisen aihetta riittää.
Tänäänkään en vaan siis ole yksinkertaisesti JAKSANUT lähteä liikkeelle vaikka piti mennä kirjastoon ja kauppaan ja viemään vaatteita pelastuarmeijalle. Selkään koskee, ja ihan niin kuin ei tarpeeks ois muutenkin huonoa oloa, niin OKSENNUTTAA vielä. Alkaa jo olee selllainen olo että tulis tää peikko-tyttö ulos, en jaksais enää kantaa... vaikka tietenkään en oikeasti toivo että vielä syntyis.

Tälläisissä tunnelmissa täällä siis alkaa viikko. Toivottavasti kääntyy vielä paremmaks...

Huomenta!
Voi manna, iso jaksamis :hug: sulle. Varsin tuttu tunne kun kaikki vaivat iskee just samalla sekunnilla!

Eiliset lastenkutsut on ohi- onneksi! Mies virkosi tietsikan äärestä sen verran että hyvin viihdytti juhlaväkeä ja teki tarjoilut. Hyvä niin koska mä olin aivan naatti sen aamuisen siivoomisen ja häsläämisen takia. Ja poika illalla totesi että "äiti, tää on ollut mun maailman paras päivä". Silloin sitä tietää että vanhempana jotain osaa tehdä oikein...

Tänään aion ottaa ihan lungisti, kunhan makailen ja lepäilen. Huomenna onkin sitten ä-pollille aika, katotaan tuo alahärvelin tilanne. Ajattelin työpaikalla myös piipahtaa, viedä rouville keksiä jotta jaksavat tehdä töitä ahkerasti. Ja jos vaikka kaappinsa saisi tyhjättyä. Mutta ennen tuota kaikkea ajattelin jaksaa käydä kaupungilla ja hiplailla vauvanvaatteita, jos vaikka parit pikkubodyt ostais... saanhan? Jookos? Ja käyn Subissa syömässä, mä oon jo viikkotolkulla haaveillut pääseväni sinne syömään... :p Haa, taitaa olla ensimmäinen kunnon mieliteko tässä raskaudessa! :D

Nyt meen mittaan verensokerin- taas. Sormiparat on ihan teurastetun näköiset ja sormenpäät on ihan kipeet... :/ Mutta elämä on. Nyt siis :wave:

HM ja parivaljakko 28+4

täällä kun on näitä käsityö ihmisiä...mulla tuli mieleen et jos ostais valkoista harsokangasta ja värjäis ne esim. siniseks..onko kukaan tehnyt???ompelukone mulla olis...en oo vaan vuosiin ommellut, mut tuskin se taito unohtuu.

liivinsuojista....olisko kenelläkään antaa ohjetta niiden tekoon, mitä kankaita yms..jos vaik rupeis väsäileen, nyt kun lapset vielä päiväkodissa ja aikaa olisi.

Manna: Tiiän miltä susta tuntuu, voisinpa tällähetkellä allekirjoittaa melkein kaiken mitä kirjoitit. Paitsi tuon opiskelu-urakan. :hug: JAKSUJA SINULLE!! Mulle on iskenyt ihan silmitön uupumus! Väsyttää niin hirveesti, nukuin viimeyönä10tunnin yöunet ja sitten vielä 2tunnin aamupäiväunet, ja ihan veto pois edelleen. Piti kanssa lähteä siis tänään ensin töihin, en jaksa kertakaikkiaan!! Eikä kunto muutenkaan riitä enää siihen duuniin. No, sitten meinasin lähtee asioille, kun tarvis kaupassa käydä ja pojalle hakeen sormikkaita ym. tarpeellista. En vaan jaksa! :| Sitten mua vaivaa kova vatta, puutuvat raajat, kipee häntäluu, särkevä selkä, närästys...ja tuo ainainen kiukku!!

No tulipas siinäkin taas vuodatettua, jos vähän helpottas :saint:

Huomenet täältäkin!

Helmi;teillä ei ilmeisesti ole salaojitusta, kun vedet tuli sisään? Asutteko jossain matalalla alueella ja tuleeko vedet usein sisään? Jos näin on kannattaa ehdottomasti laittaa salaojitukset kuntoon, ettei isoja vesi ja homeongelmia tule! Silloin kun asuttiin vanhassa rivitalossa, siihen tehtiin iso salaojaremontti. Seuraavana keväänä vedet nousi tosi korkealla ja lähes joka taloon sillä alueella vedet nousi kellariin. Meidän taloyhtiö säilyi kuivana... Toivottavasti kuitenkin saatte kellarin nyt kuivaksi!
Toivottavasti saat sairasloman ilman suurempia ongelmia :hug:

korppinen;uskon, että muut sisarukset kyllä ottavat tulokkaan ihan mielissään vastaan (ottivat kuopuksenkin), mutta tämä kuopus on taipuvainen mustasukkaisuuteen, joten se vähän jännittää. Ei auta muuta kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta :/

rinzessa;Hyvä että olet saanut ajan pelkopolille, että pääset käsittelemään synnytystä ja siihen liittyviä pelkoja. Toivottavasti saat sieltä myös apuja! :hug:

Luminka;Mulla ei ole ollut kuin kerran hiiva ja en kyllä toiste halua :x , niin inhottava vaiva kyllä on, toivottavasti kutina helpottaa pian!

HotCoffee;Mulla on myös carriwellin tukivyö ja minä olen tykännyt! Se kyllä jonkin verran löystyy, kun pitää pari päivää peräkkäin, mutta taas saa napakkuuden takaisin pesussa. Ja minä koen, että mitä isompi vatsa on, sitä enemmän ja kipeämmin sitä tukea sille tarvii...

Maotao;Onnittelut vielä hyvin menneistä häistä!! :flower: :flower: Puku oli kyllä upea.

manna; :hug: . Mullakin on välillä noita päiviä, kun kaikki tuntuu olevan päin persettä ja ärsyttää ja itkettää (en kyllä nyt tiedä oliko sulla ihan samasta kysymys), vaikkei oikeasti mikään olisi huonosti. Korkeintaan joku on taas tiputtanut vessan pyyhkeen lattialle tai laittanut sen muuten huonosti koukkuun tai jotain muuta yhtä maailmaa kaatavaa ;) . Mutta kaiken väsymyksen keskellä tuollaiset pienet sysäyksen tuntuvat olevan se oksa joka saa sen kuuluisan kamelin selän katkeamaan. Toivottavasti pian helpottaa :hug:
Mulla myös on toisinaan melko oksettava olo, taitaa sekin kuulua "taudin" tähän(kin) vaiheeseen... :(

manhattan; eipä ole tullut mieleen, että voishan noita harsoja itsekkin värjätä! Enpä usko sille olevan estettä, kunhan sitten vielä pesee ne ennen käyttöön ottoa.

verhojen pesu; Mulla kerran korikehdon verho saisi myös tosi pahalle kun otin sen säilytyspussista. Kunnon tuuletuksella sain hajun pois. Mutta jostain olen lukenut (oisko ollut peräti marttojen ohjeita), että verhoja ei kannata pestä, ainoastaan tuulettaa kun vaihtaa. Tietysti jos on jotain niihin roiskunut niin sitten voi pesaista. Pelkällä tuuletuksella pidentää verhojen käyttöikää ja säästää omia töitä. Varsinkin tuosta toisen edun myötä olen kyllä itse lopettanut verhojen pesun ;)

Hui sentään, moni alkaa mennä jo rv 30 :eek: . Siis voidaanko me marraskuiset olla jo niin pitkällä??? Eli periaatteessa jo 7-8 viikon jälkeen alkaa varmaan tulemaan jo ensimmäisiä vauvoja maailmaan. Ja HariMaolla ehkä jo aiemminkin... Mulla ainakin nuo rv 30:n jälkeen alkaa nuo viikot menemään tosi nopeasti, kunnes sitten tietysti viimeiset pari viikkoa sitten taas äärimmäisen hitaasti :whistle: ;)

Rinzessa kyseli myös sairaalakassin pakkauksen ajankohtaa. Itse ajattelin siinä äitiysloman alussa katsella sitä (listaa varmaan teen jo vähän aiemminkin, nyt tietysti olen jo vähän miettinyt, kohta sitten laitan siis ihan paperille ylös). Monet eivät viitsi pakata (=ostaa toisia) hammasharjaa ja -tahnaa etukäteen, mutta minä olen kyllä ostanut toiset kassiin. Olen sitten ottanut sen uuden harjan käyttöön siellä sairaalassa ja kotiin tullessa olen heittänyt vanhan roskiin ja jatkanut uuden käyttöä kotona. Hammastahna ei kuitenkaan heti mene pilalle (eikä maksakkaan kuin alle euron), joten säästyy sitten kotikäyttöönkin myöhemmin. Ennen olen ostanut myös shamppoot ja muut kassiin omat (matkapakkaukset), mutta nyt tilasin dermoshopista tyhjät pikkupullot niille, jotka sitten täytän. Niitä voi sitten käyttää myös sairaala-ajan jälkeen esim. uimahallissa. Kaikkihan ei pakkaa kassia ollenkaan, ennekuin vasta synnytyksen alettua tai sitten puoliso tuo sairaalaan tarvittavat. Mutta omasta mielestäni joku lista kannattaa ainakin olla valmiina.

Siivousta täälläkin on harrastettu koko viikonloppu, eilenkin klo 6-22. Tosin tuohon siivoukseen laskin nyt sen kun kannettiin tavaraa (lähinnä vaatteita) entisestä vaatehuoneesta nykyiseen vaatekaappiin ja liinavaatekaapista vaatehuoneeseen. Sitten pakkasin jo jotain vauvan tarvikkeita sinne liinavaatekaappiin (täytyy ne käydä vielä läpi ja pestä, kunhan nyt ovat vain pois jaloista ;)). Samalla kävin läpi noita lasten pieniä vaatteita, joita oli 3 isoa pahvilaatikollista ja löytyihän sieltä melkoinen kasa vauvan vaatteita! Eli nyt alkaa jo olla hieman ylitarjontaakin :ashamed: .. Isot kassit oli vielä tytölle sekä pojille sopivia vauvanvaatteita, joten jääköön ne vielä odottamaan selvitystä kumpaa tämä masun asukas on. Isot kasat lähtee kyllä myyntiin noita vähän isompia vaatteita. Setvittiin myös miehen ja minun vaatteita ja vaatehuoneesta lähti yhteensä 17 muovipussillista uffeen! :ashamed: Ai, mekö muka hamstereita...
Kyllähän sitä varsinkin eilen illalla supisteli melko paljon, kun koko viikonlopun tuli aherrettua, mutta kyllä tuli siistiäkin! Keittiöstä pitää vielä yksi avohyllykkö järjestellä ja työhuone on vielä muuton jäljiltä sekaisin. Lisäksi yläkerrassa riittää aherrettavaa, kun noita isompien lasten kaappeja käy läpi (meillä sikäli hyvä asunto, kun noissa isommissa makkareissa on tuota kaappitilaa ylenmäärin, suursiivouksen yhteydessä tuo on kyllä vähän kyseenalainen juttu, tuo kaappien paljous :whistle: :LOL: )

Ulkovaatteista oli myös ollut puhetta. Munkin olis tarkoitus hommata tolle isommalla pojalle kunnon syys/kevättakki. Siis sellainen joka pitäis ainakin jonkin verran myös sadetta. Vinkkejä kellään?? :D . Tämä meidän viidesluokkalainen kun ei enää suostu pitämään sadetakkia ainakaan koulussa... :/

viides rv 28+2

helmi: Ootko mitattanu hemoglobiinin? Mulla oli nimittäin ihan samanlaita jokin aika sitten, että vaikka kuinka pitkät yöunet olisin nukkunut, niin silti on veto ihan poissa. Mutta nyt sitten olen muutaman päivän syönyt rautatabletteja, on ihan erilainen olo.
Mitä nyt viime yönä menin liian myöhään nukkuu, joten melkein oli vaikeaa nousta aamulla ylös kouluun.. Onneksi on alkanut jo helpottaa.

Mulla olis tänää tarkoitus mehustaa raparperit.. Mutta mies soitti, että mun pitää kysyä isältä lainaan painepesuria, että pesee moottorin.. Että saa selville vuotokohdan, josta öljyä vuotaa.. Kiva kiva.. Jospa ei kauaa menis mökillä :whistle:

Mutta nyt jatkaa tuntia :D

Red Dragon & Nuppu 30+1 :heart:

Moikka täältäkin suunnalta.

Vähän ollu kaikkee puuhaa, niin ei oo kerenny aikasemmin kirjottelemaan. Käytiin perjantaina ostamassa sit viimesiä vauvajuttuja, kaukalo, pinnasuoja ja kaukalon lämpöpussi. Lauantaina tuli sit shoppailtua vielä lisää ja ostin upanalle vielä kuumemittarin. Entisen kanssa kun menee aina se 10-15 minsaa. Nyt enää tarttis niitä pikkujuttuja, pesuaineita ym. enää hommata ja vaipparoskis tietty. En vaan tiiä et ostasko ihan vaikka sellasen kannellisen tavallisen roskiksen vai kattelisko ihan sellasta vaipparoskista.

MaoTao: Mä kehittelin meille sellasen hoitotason lipaston päälle. Tai itseasiassa se hoitotaso kuuluu lipaston päälle, mut me ei saatu sitä alkuperästä lipastoo sen tason matkaan, nii jouduttiin ostaan sit lipasto siihen alle. Se uus lipasto ei oo läheskään niin syvä ku se alkuperänen, joten ostin kax sellasta irtojalkaa ja kiinnitin ne taakse sit lisätueksi. Eli lipasto toimii tavallaan etujalkoina. Tason alle laitoin vielä sellasta vaahtokumitarraa (siis sellasta ku se huonekaluhuopa, mut vaahtokumia) stoppariksi. Mies testas ja sano et on tarpeeksi tukeva, ku mietin et jos laittas siihen vielä sellasen huonekalukulman, mut meinas et jos kippaa niin siinä vaiheessa toi kulma ei enää auta. Enkä usko et kippaa ku sen verran painava toi taso itessään on. Laitan tässä vaikka kuvaa, niin varmaan kertoo sit enemmän ku tuo sepustus.

( . ) Vihlasuja on edelleen ollut ja nyt sit taas vaihteeksi selkäkivut ilmottelee itsestään. Väsymys on ihan kamala. Töiden teko ei todellakaan oo ensimmäisenä mielessä, kun istuminen ei oo mitenkään mielekästä tällä hetkellä. Pitää vaan yrittää jaksaa vielä vähän aikaa. Kattoo nyt miten tämä viikko menee, perjantaina kun on taas se neuvola. Väkisellä en rupee töissä olemaan, sitä vaan ressaa sillä turhaan itteensä. Jos ei pysty, niin sit ei pysty.

Mut nyt taas töiden pariin.

nannamaaria & upana 29+5

Pikkulikka kipitti sänkyynsä nukkumaan, joten hetkeni koneella on koittanut! :whistle: :D

Ekaks neuvolakuulumiset rv30+2:

Paino: +570g/vk, yhteensä +8kg
RR:123/72
Hemppa: 123
SF-mitta: 27cm (+1cm kolmeen viikkoon?)
Tarjonta: PT
Syke: 150
Liikkeet: ++

Eliks kaikki kohdillaan, mut tuo perätila ottaa vähän aivoon :kieh: Toivottavasti kääntyis, en halua leikkaukseen :snotty: Mut pakko kai se on, en usko et olisin valmis tätäkään synnyttämään perätilassa, varsinkin jos ei oo tädellinen pt.

Ah, kutina helpottanut jo pelkällä voiteella, tänään kävin vielä ostamassa sen "kuulan", heh! Kyllä tämä tästä vielä =)

Tanjuska2: Mulla oli kylpylässä bikinit! Normaalisti ei tulis mun kropalla kuulonkaan laittaa biksuja, mutta kun maha oli niin hyvästi pyöristynyt että hyvä oli sitten laittaa =)

manna- : Jospa olosi helpottaa, pitää näköjään välillä kärsiäkin jotta tuntuu olo välillä paremmalta, nim. kokemusta on =)

Hari Mao:
Voikun täälläkin ois Subway, mä oisin viivana menossa =) Kauheeta kun alkaa tekemään jotain mieli, ei tarvii ku lukea vaan jonkun toisen herkuista :headwall: No, onneks lähimpään subiin matkaa 80km ainakin et ei tuu lähettyä... :D

Manhattan: Tuohan on hyvä idea! Siis että värjäisi harsot! Niinkuin joku kirjoittikin, pesee vaan kunnolla sen jälkeen, vaikka kahdestikin!
Liivinsuojiin laitoin coolmax-kankaan (toiselta nimeltä ontelokuitukangas ), väliin esim. 2xflanelli, 1-2xfrotee (tavan pyyhkeen paloittelin) ja ulommaiseksi pul- kankaan joka siis pitää kosteuden sisällä! Ja saumurilla kun tein, jätin vähän saumavaroja, eli n.12cm ympyröitä leikkelin. Ja vinkkinä että kannattaa ommella niin että se ihoa vasten oleva kangas on päällimmäisenä, ekat tein toisinpäin ja ne on väärään suuntaan "kuppimaisia"!
Sanotaan että fllece toimis myös kosteudenpitäjänä... Ja sit myös hyvä vois olla laminoitu trikoo!

Luminka ja neitonen 30+2

Kiitos kaikille hyvän olon toivotuksista ja myötätunnosta :) ihme miten helpottaa sekin että kuulee että muilla on myös samanlaista. Mun on jotenkin niin vaikea tajuta, että raskaus voi aiheuttaa tälläistä oloa.
Mies oli onneksi ihanan ymmärtäväinen ja käski mua lepäämään ja kun tuli kotiin töistä imuroi vielä koko huushollin ja silitti jopa vähän!! Wau. :) :heart: :)
Tuli taas parempi mieli, vaikka edelleen kyllä oon ihan naatti ja selkään koskee ja NUKUTTAA vaan vaikka oon nukkunut tosi pitkät päikkäritkin jo... mutta silti, ainakaan ei itketä!!

Yhteistyössä