Marraskuun masuasukit <3 MEIDÄN KUU!!!

Paljon onnea pojasta annis! :heart:

fg, mä kysyin neuvolassa tosta selällään nukkumisesta, ja th sanoi että tosiaan äidille tulee tosi huono olo ennen kuin siitä on vauvalle mitään haittaa, ja lohdutti että ihan huoletta voi selällään nukkua tai makoilla sen verran kuin tuntuu hyvältä. Hyvä tietää, koska oon menossa torstaina ottamaan ripsienpidennykset ja siinähän menee hetki jos toinenkin, eikä sitä oikein voi muussa asennossa tehdä kuin selällään :)

Onkohan viikonlopun aikana saatu lisää vauvoja tähän pinoon...uutisia odotellessa :)

Täällä poksutaan tänään 38+0, ei käsittääkseni mitään merkkejä synnytyksen lähestymisestä. Olo alkaa olla aika kypsä, voin vaan kuvitella miltä tuntuu niistä, joilla la on jo ollut ja mennyt...tsemppiä ja kärsivällisyyttä meille kaikille!

Millimama & Rymy-Iita 38+0
 
  • Tykkää
Reactions: fourth gift
Mulla myös on jäänyt esikoisen ajoilta mieleen tuo selällä nukkumiskielto enkä ole nyt selällään nukkunutkaan, tosin mulle tuleekin aika nopeesti sellasen kummallinen olo, et kovin montaa minuuttia en niin voi ollakkaan. Kyllä mulle riitti selällään oleminen kun sillon olin siellä kasvohoidossa. Siinä jo huomas sellasen heikottavan olon ja olikin pakko pyytää päästä hiukan istumaan ja hengittelemään.

Syömisestä ja janosta Saattaa olla että mullakin on tuo juominen tai janon tunne hiukan vähentynyt, olen kuitenkin juonut ihan hyvin. Syöminen sujuu varmaan tällä hetkellä suhteellisen normaalilla tavalla, tosin kerralla ei jaksa kauheita määriä vääntää. Omenoihin on tullut himo, esikoisen loppuodotuksessa oli appelsiinit =)
Vetämätön olo sen kun tuntuu vaan jatkuvan... huomenna olis sitten neuvola.

Tsemppiä sulle odottelen, jos nyt näyttää siltä että vauva syntyis...
 
Täällä ei muistaakseni ole neuvolassa ollut puhetta tuosta selällään nukkumisesta Terkka kyllä aina kysyy sydänääniä ottaessa, onko huono olo tms. Ja ei siinä selällään kovin pitkää pystykään olemaan. Muutaman kerran oon tainnut herätä selälläni yöllä.

Täällä jatkuu lievä turvotus mut verenpaineet onneksi ok. Ja tissit on aika arat myös, tai lähinnä nännit. Haluan uskoa myös, että nää enteilis synnytystä.

Hassua, miten sitä nyt odottaa ja toivoo, kun vielä vähän aikaa sit toivoi ettei vielä syntyis. Saa nähdä pitääkö tuntemus paikkansa ja vauva syntyis 9.päivä. Tuo päivä kun on ihan lähisuvussa varsin yleinen päivä, ja itsekin olen sinä päivänä syntynyt, eri kuukausi tosin. Mutta ukkini on tismalleen tuona päivämääränä syntynyt. Olishan tuo perjantai päivä ihan hyvä, mut mielellään ei heti yöllä tai aamusta, ehtis mieskin mukaan. Mut saa nähdä.

Viime yön nukuin vaihteeksi paremmin. Ensimmäisellä vessakäynnillä oli aika kovat menkkamaiset kivut, mutta ne hävis sitten nukkumisella. Ja toisen heräämisen onnistuin ajoittamaan siihen kun mies heräsi töihin.

Tällä viikolla jos sais kämpässä jotain aikaan, tänään vois silitellä vauvan lakanat. Ja tässä viikon aikana vois tehdä suursiivousta, jos se ei sitten synnytystä käynnistele, niin onpahan edes sitten siistiä. Eipä tässä nyt vielä kiire ole sinänsä synnytyksen kanssa, mutta jos tuota pikkuhiljaa koittais sitäkin "käynnistellä" Harmittaa kyllä kun ei sitä sisätutkimusta tehty, ei mitään hajua siis siitä, onko paikat kypsyneet lisää. No, pitää torstain neuvolassa mainita asiasta ja ainakin siitä SAGA-testistä.

Pitäisi koittaa jotain isänpäivä lahjaa katsella miehelle. Tosin jos pikkuinen ei ennen sitä maailmaan tule, niin annan lahjan varmaan vasta sitten kun tulee. Muutama idea sentään jo on. Tai lähinnä meinasin sellaista pientä isyyspakkausta kasailla, eli olis parikin pienempää lahjaa.

Tirppana 37+2
 
Mä alan oleen niin kypsä tähän oloon...eilenkin tuli viihdytettyä itseä saunan jälkeen lauleskellen omena laulua ja tuumasin miehellekkin, että taidan olla semmoinen punakaneli kun siinä on niitä raitoja. Saunan jälkeen kun naama on pitkään ihan kirkkaan punainen. Hirveästi se miestä nauratti ja aamulla kun lähti töihin niin toivotteli hyvät jatkounet kaneliomenalle.

Ruokahalu ei ole kadonnut mihinkään päin vastoin tuntuu, että tarttis syödä vähän väliä jotain. Jano on kyllä kadonnut ja se onkin kostautunut heti armottomilla turvotuksilla kun unohtuu juoda.

selällään nukkuminen Juu ei sitä kielletty ole eikä nauvolan th:n mielestä periaatteessa mahallaankaan nukkumiseen ole mitään estettä jos vain pystyy nukkumaan niin. Tuumasi vain että nainen on rakennettu niin että niissä huonoissa asennoissa joissa vauvalla on huono olla ei pysty olemaan pitkiä aikoja joko vauva itse kertoo liikkeillään että käänny tai sitten tulee just vessahätä tai jokin selittämätön tarve herätä. Aika pian sen rv12 jälkeen mulla loppui mahallaan nukkuminen kokonaan vaikka mahallaan nukkuja olenkin.
Viime kerralla kyseli että onko mulla ollut ongelmia selällä makoilun kanssa, hänellä kun oli yks potilas meinannut mennä tajuttomaksi siinä kun oli sf-mittaa otettu ja sydänääniä kuunneltu.

Odottelen lähtökuopat kaivettuna :) Tsemppiä koitokseen.

ON Alkaa Anselmi ilmeisesti painamaan noita lantion verisuonia kasaan tjms. iltasin on nostettava jalkoja ylös kun tulee semmoinen ihmeellinen tunne. Ilmeisesti tukisukat auttais tähän vaivaan, mutta en mä kyllä enää haluais mitään tukisukkia lähteä ostelemaan.
Supistuksia tulee silloin tällöin, mutta ovat kivuttomia ja aika laiskasti niitä tulee. Eilen alku illasta alkoivat sukkapuikko kivut ja niitä tuli ihan kiitettävästi vaikka en tehnyt yhtään mitään sitä jo toivoi että josko vaikka se limatulppa edes lähtis irtoamaan.

Eipä tässä auta muu kun vain odotella ja onhan tässä laskettuun aikaan vielä se 2 vko.

iia ja Anselmi 38+4
 
Huomenta!

Annikselle onnea pojasta!:heart: Ja kiitos synnytyskertonuksesta, niitä on mukava lukea, kun itse vielä täällä malttamattomana odottelee h-hetkeä.

Liitoskivut ovat täällä. Eilen jo vähän tuntui, mutta tänään lenkillä jokainen askel sattui tuonne haarojenväliin ja sisäreisiin. Alkaa paikat muokkautumaan synnytystä varten. Viime yönä heräsin monta kertaa menkkajomotuksiin, ei mitään pahoja, muistan vain ajatelleeni unisena, että "jes, näitä lisää, niin päästään pian tositoimiin":D

Kävelyllä on myös eilen ja tänään tuntunut oikein kun vauva porautuu tuonne alapäähän. Vihloo välillä ja tuntuu paineen tunnetta. Mähän olen kävellyt reippaasti ihan näille viikoille saakka ilman vaivoja, mutta nyt tuntuu, että pitää hiljentää jo tahtia. Huomenna saa varmaan lääkärillä tietää, onko vauva jo kiinnittynyt, jännää!:)

Syöminen ja juominen: kauhea jano edelleen ja juonkin paljon. Hieman on alkanut närästää, joten välillä joutuu turvautumaan pelkkään veteen hiilihapotettujen sijaan. Kerran päivässä syön lämpimän aterian, muuten ei oikein meinaa maistua. Paitsi herkut ja hedelmät..

Ummetus: on täällä aina välillä. Välillä taas harkkasupistukset aiheuttaa varsinkin iltasella totaalityhjennyksen.

Selällään nukkuminen: ei ole pystynyt pitkään aikaan. TUlee heti huono olo. Myös selällä tehtävät jumppaliikkeet ei enää huonon olon vuoksi onnistu. Ja voipi olla, että jumppailut on pian muutenkin jumppailtu ennen synnytystä, sen verran juilii tosiaan tuolta haaruksista tällä hetkellä kun tekee jotain..

Palailen huomenna lääkärikuulumisten kanssa:)

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

-Melanie 36+5
 
38+0 POKSSSSS! :heart:

Hui mä en oo kuullutkaan tosta ettei ois hyvä nukkua selälleen..
Kun mulla ei oikeen tee pahaa toi selällään oleminen, Th aina kyselee kun kuunnellaan sydänääniä että "ei kai sulla tuu huono olo siinä selälleen".
Ei mulla tuu, monesti saataan nukahtaakin että oon selälleen, mutta nyt kun miettii niin aina taidan herätä kylkiasennosta..

Ruokahalu ei tod. ole kadonnut mihinkään, lähes kokoajan ois mielesssä ruoka.. :D

Hyvää alkanutta uutta viikkoa kaikille mammoille ja vauvoille, tulkoon vauvarikas viikko tästä. :) :heart:
 
(no niin, eilen oli sivusto kaatunu, kun just ois ollut aikaa tulla päivitteleen..!)

Mulla tämä internet jäänyt hyvinkin toissijaiseksi tässä viimeisen viikon aikana, en edes ole facea päivittänyt, mies pitänyt omalta osaltaan siitä huolen..

Tyttö syntyi siis jo rv 39+4 eli 29.10. klo 17:00 17 tunnin työn tuloksena. Paino tasan 3600g ja pituus 48 cm. Lääkärin painoarvio meni täysin nappiin ja niin se kätilö sanoikin, että se lääkäri osuu aina oikeaan. :heart:

Tyttö muuten terve, mutta tiukassa ulosotossa oikea solisluu murtui, muttei juuri vaivaa.

Synnytyksen kulku: sunnuntai-lauantaiyönä heräsin kahdentoista aikaan supistuksiin, jotka oli heti säännöllisiä 5 min välein. Olin, että ei tää nyt voi olla vielä, eikä ne sillä tavalla kovin kipeitäkään olleet (lastenleikkiä verrattuna myöhempään!). En viittiny miestä herättää, kun aattelin, että menevät ohi varmaan kuitenki. Ei ne kuitenkaan menneet ja kellotin koko ajan 5-7 min ja kesto 30-45 s. 4 tuntia valvoin ja sitten herätin miehen, että tää voi nyt olla sitä. Maha oli kuitenkin aika kovana. Limatulppa irtos sitte jossain vaiheessa kokonaan. Mietittiin kyllä kauan, että pitääkö lähteä ja soitettiin kahdesti synnärille, mutta sieltä EI VASTATTU! Sitte oltiin, että kai se on pakko lähtee ja viiden aikaan lähdettiin. Sillon rupeski sattuun nivusiin ja kävely hankaloitu.
Täysin samaan aikaan synnärille tuli kanssa ambulanssilla nainen, joka synnytti vasta päivää mun jälkeen. Mut pistettiin tarkkailuun ja todettiin, että synnytys ei oo vielä kunnolla lähteny käyntiin. Kätilö ehdotti mulle vesiperäruisketta, koska suolessa oli aika paljon tavaraa, mikä hidasti homman etenemistä. Hänellä loppui vuoro ja työvuoroon tuli tosi tympeä kätilö. Aikasempi sanoi peräruiskeesta, että jos en ite sitä halua laittaa, niin kyllä joku heistä sen tekee. Mutta tätä tympeetä kätilöä ei sitten ilmeisesti kiinnostanut auttaa asiassa, kun en ollu kovin halukas sitä laittamaan (olis pitäny olla näin jälkeenpäin ajateltuna), vaan mieluummin kävin syömässä pussillisen luumuja.. Jotain nekin sai aikaan, muttei tarpeeksi.
Lisäksi vauvan pää painoi kohdunsuuta, että se oli takana. Tympeen kätilön käsi ei edes ylettyny tunnusteleen sitä. Sitä ennen kuitenkin kun supistukset jatku samaan tahtiin ja käyriltä ei saatu ilmeisesti kunnon voimakkuuksia, vaikka supistukset omasta mielestäni voimistu koko ajan. Muutenki tää toinen kätilö laitto ne käyrät jotenki eri tavalla kuin se joka otti vastaan, ja me miehen kanssa mietittiin, että oliko ne ihan oikein laitettu, koska tuntu ettei se kaikkia supistuksia mitannu edes ja se kätilö ei välittäny mitään, vaikka sanottiin. Sillä oli kauhee kiire, koska oli muita synnyttäjiä ja hän sitte sanoikin, että heillä oli poikkeustila, kun vain 2 salia oli käytössä, että voi olla, että me joudutaan vielä kotiin. Lääkäri onneksi oli käyristä sanonut, että pidetään tarkkailussa. Sitten kätilö sanoi jotain mitä jokainen synnyttäjä varmaan haluaa kuulla, että heillä on tärkeämpiäki synnyttäjiä odottamassa saliin pääsyä, kun vesiä menny ym. Mun annettiin vaan kärvistellä. Sanoi vielä, että voidaan lähteä vaikka käymään kaupungilla ja sanoin, että mä en kyllä pääse käveleen kunnolla, ettei taideta olla menossa. Mies lähti käymään jossain ja kun tuli takasin, niin sen kanssa käveltiin sitten sairaalaa ympäri ja alkohan ne olla ihan sikakipeitä suppareita.
Sen verran musta huolehdittiin sitten, kun en enää pystyny käveleen ja selässä alko tuntuun kovat poltot, että sain edes lämpöpusseja, vaikka en nyt tiedä miten lämpöpussi muutenki polttelevassa selässä ois auttanu, mutta autto jonku verran.
Sitten tämä kiireinen tympeä hoitaja viimein tarkisti tilanteen kohdunsuulla. Tai siis yritti. Hän joutu hakeen pitempisormisen kätilön paikalle, joka tuumas, että 4-5 cm auki. Tämä oli yhdeltä päivällä ja olin ihan tosi väsyny. He sitten supattivat siinä, että mitä tehdään ja päättivät antaa mulle Petidiniä. Jos oisin muistanu minkälainen lääke se on, niin en ois välttämättä halunnu. He ei kertoneet mitään sen mahdollisista haittavaikutuksista, vain sen, että se rauhottais ja antais mun nukkua vähän. Se joko auttais tai ei. Sain Petidinin ja kohta sainki mennä pöntölle, koska se tyhjensi mun suolen totaalisesti. Olo tuli tokkuraiseksi, mutta supistuskipuun se ei auttanu. Tympeen hoitajan vuoro loppui ja mun tuskat kasvoivat, KOSKA Petidinin aiheuttama suolen tyhjentyminen KÄYNNISTI synnytyksen kunnolla. Synnärillä piti kiirettä. Vuoroon tullut mun synnytyksessä ollut kätilö sanoi myöhemmin, että olin kolmas synnyttäjä hänen vuorollaan (ja 2 salia vaan käytössä). Eli en päässy tarkkailuhuoneesta ollenkaan pois ja kätilöllä oli kiire muiden synnytysten kanssa, että mun tilaa ei ehditty niin hyvin seuraamaan. Lopulta hän ehdotti mulle suihkua, jos se rauhottais kivun tunnetta. Minähän menin ja vei se terän kivulta, mutta kyllä se sattu kuitenkin ja lopulta vauhditti synnytystä niin, etten meinannu päästä suihkusta pois jatkuvan supistuksen takia. Kätilö kävi sanomassa, että tulla pois heti kun pääsen. Siihen meni aikaan ja kun pääsin huoneeseen, olin ihan tosi tuskissa ja kätilöä ei kuulunu ja sitten siihen tuliki joku muu hoitaja ilmeisesti sanomaan, että kätilö oli kiinni toisessa paikassa, mutta meni ilmeisesti sanomaan sitten, mikä tilanne oli. Kätilö tuli, en ollu päässy viel ees sänkyyn, se oli tosi vaikeeta ja oli pakko, että ois pantu käyrille. Ei ne ehtiny sit edes käyrää laittaa, kun tekivät sisätutkimuksen ja HUPS! olin KOKONAAN AUKI. Sali oli onneks valmiina mua varten, että ei muuta kun sinne vaan sängyllä.
En sitte ehtiny saada mitään muuta kuin ilokaasua naamariin ja kyllä se autto sen jonku verran. Jouduttiin laittaan supistuksia jouduttavaa tippaa. Olin kyllä aika pihalla, että mitä pitää tehdä. Salissa oli varmaan kolme kätilöä ja vauhtia niillä tuntu olevan. Kalvot puhkastiin ja se oli niinku vesi-ilmapallo olis räjähtäny, kätilöki naurahti, että ohoh! Kalvojen puhkaseminen kyllä helpotti oloa. Mutta työntösupistuksia mulle ei oikein tullu, mitä odotin. Epäilen näin jälkeenpäin, että Petidin oli laiskistuttanu vauvaa, ettei se lähtenyt kunnolla työntämään itseään ulos. Luin vasta kotona, että Petidiniä ei anneta, jos synnytyksen epäillään alkavan neljän tunnin sisällä, koska se väsyttää myös vauvaa....
Minä sitte jouduin työntään aina kun supistus tuli ja yritin vähän päällekin. Vähän hakusessahan se työntäminen oli, mutta onneks oli loistavia kätilöitä ympärillä, jotka neuvo ja sano, jos puhalsin vahingossa ulos työnnön. Vauva oli tiukassa ja mulle jouduttiin antaan lääkehappea. Kauhee tsemppaus oli päällä ja tilannetiedotus, että siellä pää näkyy jo, vaikka se vissiin oli melkosta sahaamista ennen kuin sain ponnistukset kohilleen. Oli kyllä itelläki vähän hätä, kun ootin, että vauva tuntuis, mutta kyllähän se sitten tuntuikin kun jäi olkavarresta kiinni. Ihan hämmästyttävää, että jaksoin todellaki ponnistaa kuin viimeistä päivää, että tyttö saatiin ulos, vaikka kahden kätilön pitiki avittaa. Mies sano, että oli aika hurjan näköstä kun toinen kisko päästä ja toinen olkapäästä... Oli se helpottava tunne, kun tyttö viimein tuli ulos!!! Joutuivat kuitenki huonon happisaturaation takia viemään hänet virvoitteluhuoneeseen, mutta sanoivat, että kaikki on hyvin ja kuulinhan minä sen parkasunki. Ekat apgaarin pisteet oli 7, mutta nousivat 9 kuitenkin.
Ponnistusvaihe kesti 20 minuuttia ja jälkeiset tuli 5 minuutin jälkeen. Istukka tuli täydellisenä (605g) ja voi luoja kun se oliki iso! Mies sano, että napanuoraaki hänen mielestä tuli paljon enemmän kuin se mitä ois pitäny :D

Tyttö joutu happitarkkailuun tunniksi eli en saanu rinnan päälle vasta kun myöhemmin. Väliliha ei revenny, mutta muuten tuli joitaki repeämiä, joihin laitettiin 5 tikkiä. Häntäluu otti jotain damagea, on vieläki kipeä, mutta parempaan suuntaan menossa. Muutenki istuminen ollu aika hankalaa ja alapäässä limakalvot on vissiin ihan kuivat, en sitte hokannu kysyä keltään, että saako sinne laittaa jotain öljyä.
Solisluu murtui, mutta ei niin pahasti, että ois tarvinnut tukea laittaa. Sitä tarkkaillaan nyt ja keskiviikkona tulee terkkari kotikäynnille, niin saa katsoa mikä tilanne ja tarvittaessa lääkäriin. Lääkäri määräs kyllä kipulääkettä viideksi päiväksi, vaikka tyttö ei sitä ole tuntunut valittavan. Päivän verran saatiin annettua lääkesuppoja ja sitte ei enää onnistunu ei millään. Synnärille soitettiin ja kätilö sielä totesi, että jos ei kerran mitenkään onnistu, niin älkää sitten antako.

Kotiutuminen tapahtui siis viime torstaina, joka oliki laskettu aika :) Paino tippui sairaalassa 7 prosenttia, minkä jälkeen lähti nousuun. Mulla nousi maito hyvin, mutta imemisotteen kanssa sai kyllä harjotella. Lähtöpaino oli 3370g. Päänympärys 34,5 cm.

Napatynkä irtosi viime yönä. Se ehtiki aiheuttaa parit itkut, kun vaipan reuna hiersi. Huomenna ensimmäiseen kylpyyn. Tytöllä on tosi hyvä iho ja paksu tumma tukka. Kumoan siis väitteen, että närästys kasvattaisi tukkaa! Mua ei närästänyt ollenkaan raskausaikana. ;)

Okei, nyt oon kirjottanu kyllä niin pitkän stoorin. Mun synnytyskertomus on paperilla vasta salista lähtien. Siitä miten siihen pisteeseen päästiin, on mun ja mun miehen oma kokemus. Vaikka kätilön kanssa käytiin niitä asioita läpi, niin kuitenkaan just tuon Petidinin haittavaikutuksen vasta ite luin kotona. Joudun varmaan seuraavalla kerralla pelkopolilla käydä, koska asiat ei todellakaan menny niinku strömsössä. Musta niin tuntu, että se yks kätilö ei ottanu vakavasti kuinka kipee olin, kun se ois niin ollu lähettämässä meitä viel kotiin. Kiitos varmaan taas sen mun hienon kipukynnyksen. Onneks se vastaanottanu kätilö sanoi, että ei oo pakko lähteä, saa jäädä, jos siltä tuntuu.
Ja kaikki mitä tapahtu sitten, kun saliin tositoimiin lähdettiin, niin siitä ei mitään traumoja jääny. Luotin niin niihin kätilöihin ja he kyllä osas hommansa loistavasti!

Että aika lailla luomuna sitte mentiin, vähän kuin olin toivonutkin, vaikka mielelläni olisin jotain kivunlievitystä ottanut, jos siihen olisi ollut mahdollisuus.

PALJON ONNEA KAIKILLE MUILLEKIN VAUVAN SAANEILLE!!!! :heart:

mnica ja lohikäärmetyttö 1 vkon
 
Paljon paljon onnea tytöstä mnica !! :heart: Aika hurjaa luettavaa toi sun synnytyskertomus, tosi kurja että sait huonoa kohtelua eikä muutenkaan tosiaan kaikki menny niin kuin Strömsössä :( Pääasia kuitenkin että olette nyt kotona ja tyttö vaikuttaa voivan hyvin!
 
Haluan sanoa vielä niille joita ummetus vaivaa vielä synnytysvaiheessa, että ottakaa se vesiperäruisku, jos sitä tarjotaan ja pitäkää huoli, että joku sen laittaa, jos ite sitä karsastaa. Mä nyt vähän itteeni syytän siitä, että mun rakkauspakkaus jäi jumiin, kun ei se jaksanut porata itseään läpi sen pirun Petidinin takia. Vaikka oishan se saattanut jäädä jumiin siitä huolimattakin...

Mutta ehkä parempi neuvo olisi vielä, että vetää niitä luumuja tms. jo nyt ja huolehtii, ettei ummetusta pääse tulemaan =)
 
oikein paljon onnea mnica :hug: huh huh mikä matka .... onneksi kaikki nyt hyvin, mutta tilanteessa itsessään ois kyllä jo monella iskeny totaali-paniikki... apua...

peräruiske siis tässäkin on hirmusesti eroja... kolme lasta oon jokaisen kolmessa eri sairaalassa saanut, kertaakaan sitä ruisketta ei olla tarjottu, yhdessäkään ei ole edes kehotettu ite ottamaan.. outoa kyllä...
tai onko käytännöt niin erilaiset eri paikkakunnilla, että mulle on sattunut vaan porukka kohdalle ketkä ei pidä sitä tarpeellisena?
en tiedä, yhden synnytyksen ponnistusvaiheessa tosin on käynyt nolosti, ja kakkaa on tullut ... siinä ei kyllä itellä kovin mairea olo ole, mutta minkäs sillekään sitten ite mahtaa...

onpa jännittävää lueskella näitä kertomuksia miten kenelläkin mennyt :)
-lisää vauva-tarinoita pinoon :wave:
 
Onnea mnica! :flower: Aika hurjan kuuloinen synnytyskokemus, mutta onneks nyt on kaikki hyvin! :)

Selällään nukkuminen ei kyl onnistu! Alkaa niin paljon ahdistaan ja tuntuu, ettei saa henkee.. : / Harmittaa kyl, ku tykkään nukkua selällään! Odotan kyl sitä et vauvan saan ulos ja pääsen nukkuun taas selällään! :) Elämän pieniä iloja! :D

Nellielli ja pötkö 40+1
 
Onnea mnicalle tyttösestä :heart: Onneksi kaikki on hyvin, vaikkei mennytkään niin kuin strömsössä :)

Odotellen päässyt tosi toimiin?

Jano ja ruokahalu Voisin syödä kuin hevonen ja juoda kuin kameli, yölläkin piti käydä tankkaamassa litra vettä, että pääsin eroon janon tunteesta. Eli jos eläimiin verrataan, niin mä en sitten vissiin synnytä koskaan :D

Peräruiske Täytyy muistaa tuo ottaa, esikoisessa en sitä osannut pyytää ja kätilö unohti tarjota, syntyvä lapsi tyhjäs aika hyvin suolen tullessaan :) Kätilö laittoi onneksi omaan piikkiinsä kun ei muistanut sitä ruisketta antaa.

Selälleen nukkuminen En ole koskaan kuullutkaan moisesta, voin kyllä makoilla selälleen, mutta olen luontaisesti maha/kylki nukkuja, joten ei ole tullut edes mieleen, että siittä vois olla jotain haittaa.

(.) Tänään on ollut mahassa outo olo, ihan niin kuin en ois raskaana ollenkaan. Yöllä tuntu liikkeitä ihan hyvin, mutta nyt ollut aika hiljaista. Mahakin on kuulemma laskeutunut, että voisko johtua siittä liikkeiden vähyys? Samalainen olo oli aikoinaan keskenmenneessä raskaudessa, sanoin silloin illalla miehelleni, ettei kaikki ole kunnossa ja seuraavana aamuna meni vedet.
Näillä viikoilla kai tuon sisätutkimuksen pitäis edistää synnytystä, musta tuntuu, että supistuksia tulee paljon vähemmän kuin ennen, mutta ovat ehkä vähän napakampia...

Nyt pikaisesti nokosille, ennen kuin typy herrää.

Inari & outo Juri Kakara 38+3
 
ruokahalu tää on niin yksilöllistä tämäkin, jotkuthan kykenee siellä synnytyksen keskelläkin syömään .. ite luulen nyt että on ruokahaluttomuus ehkä kuitenkin enteillyt tätä tulevaa flunssaa... kurkku entistä kipeämpi ja yskinyt oon vähän väliä. päänsärky tupsahti kuvioon mukaan ja olo on kaikkea muuta kuin terveen oloinen.
Että voihan olla ihan niinkin että kohta mä sitten makaan kuumeisena ja koitan ähkiä oloissani entistä kyllästyneempänä ;)

kuka näistä ihmisen kropan keikauksista tietää. .. tuokin että jos närästää niin tulee vauvalle tummat paksut hiukset :D no mua ainakin on jokaisessa raskaudessa närästänyt kovastikin, ja vain yhdellä ollut syntyessään tuo hius-juttu kohillaan :)

jos sitä koittais kuitenkin sen päiväkahvin keitellä, että heräis, vaikka ei tuntuis maistuvan sekään....
 
Onnea mnica tyttösen johdosta :heart: Hurjan kuuloinen synnytyskertomus kyllä sulla.

Peräruiske tarjottiiin viime synnytyksessä sairaalaan tullessa ja kätilö sen laittoi. Hyvä niin, sillä ummetus oli vaivannut joten tulipa ylimääräiset ulos :) Nyt meinaan kans ruiskeen pyytää, jos ei erikseen kysytä haluanko.

Jano ja ruokahalu Janontunne pysynyt samana, vettä menee se 2-3l päivässä. Ruokahalu muuttunut niin, että lämmin ruoka ei oikein uppoa, mutta sen sijaan suklaa maistuu oikein hyvälle :D Ja coca-cola, voi vitsit, sitä passitin miehen hakemaan mulle eilen illalla just ennen kun kaupat meni kiinni! Että vähän epäterveellisemmät herkut täällä maistuu kyllä.

Selällään nukkuminen
oon kans kuullut, että luonto hoitaa tehtävänsä ja jos vauvalle ois haittaa selällään olosta niin äiti automaattisesti vaihtaa asentoa, just tuon takia että tulee huono olo tai se selälläään olo tuntuu muuten vaan epämukavalta. Itsellä just huomaa että ei kauaa pysty selällään olemaan, alkaa tulla semmonen epämiellyttävä olo. Monesti herään selältäni ja sitten onkin vessareissun aika.

Joku muukin oli menossa ripsipidennykset laittamaan, ite kävin viime viikolla ja siinä piti tosiaan olla selällään, mutta sain kuitenkin ison pyyhkeen toisen kyljen alle että periaatteessa kuitenkin olin kyljellään enempi kun selällään, vaikea selittää mutta pää kuitenkin suorassa :D Mulla ei ainakaan tuossa asennossa tullut huono olo, kerran se kosmetologi vaihtoi pyyhkeen toisen kyljen alle kun jalat puutu samalla kyljellä maatessa.

ON:
Harkkasupparit on vähentyneet, tilalle tullut kipeämpiä supistuksia joita tulee muutamia päivässä. Viime yönä heräsin kolmesti kipeään supistukseen. Ja väsymys on jäätävä, eilen nukuin ja nuokuin koko päivän. Tänään vähän parempi päivä väsymyksen kannalta, jaksoin jopa rämpiä aamulla tytön kanssa tuolla räntäsateessa. Liitoskivut aivan hirveät, mutta niitten kanssa on jo tottunut elämään. Huomenna äitipolille, kertoilen sen jälkeen taas uudet kuulumiset.

miraaz ja peppi 39+0 POKS :heart:
 
Onnea Annis ja Mnica! Voi että on ikävää jos synnytyksessä sattuu tulemaan vastaan joku leipiintyneen tuntuinen kätilö :( Mutta kaikki on mennyt vauvan kanssa kuitenkin hyvin, se on tärkeintä.

Kävinpäs itse sitten siellä yllärikokoarvioultrassa, kun terveydenhoitaja ei saanut tunnusteltua pari viikkoa sitten vauvan kokoa pinkeän kohdun takia. Mitään syytä en saanut, muuta kuin arvion, että vauva voi olla iso ja täyttää kohdun kokonaan tai sitten lapsivettä on paljon. Samoin sf-mitta on pari viimeistä kertaa ollut jotain outoa, lähinnä se ei ole kasvanut normisti, mutta mittaajatkin ovat olleet eri mittaajia parilla kerralla. En oo ite ollut huolissani, koska liikkeet tuntuu koko ajan ja maha on mielestäni kasvanut.

Noh, tuloksena olikin sitten se, että sain lähetteen polille, koska lapsivettä on vain pieni lätäkkö. Painoarvio oli viikkojen mukainen, eli 40+viikolla syntymäpainoarvio olisi 3200-3300 g, kun paino oli nyt 2700 g. Pää oli kuulemma viikkoa "liian pieni", mutta tässä voi olla kyse marginaalivirheestä kun oli kuulemma epäedullisessa asennossa.

Olipas tosi kiva kuulla, kun itse luuli kaiken olevan kunnossa. Nyt sitten olen googlettanut kaikenlaista, koska lääkäri ei suostunut spekuloimaan mitään. Sanoi vain, että hyvä että liikkuu kuitenkin koko ajan. On kuulemma laitteet niin paljon huonommat, että ei voi sanoa virtauksista mitään, eikä voi laskea kaikkea lapsivettä yhteen eri lätäköistä, vaan sen tekevät polilla tarkemmin. Sitten sekin kutsu tulee kirjeellä kotiin, niinkuin tässä jaksaisi vielä odottaa jotain postin jakoa! Onneksi huomenna on neuvola, itken siellä.

Jos jollain on kokemuksia aiheesta, otan mielellään vastaan tietoa. Todennäköisesti huolehdin turhaan, laitteet olivat huonot, marginaalivirhe yms. Mutta silti :( Poika on kuitenkin jo täysillä viikoilla, joten voisivat vaikka käynnistää, jos siellä on huono olla :(

Jos jotain hyvää, niin verenpaineet ovat pysyneet kotimittauksissa aisoissa, ei ole tullut alapaineesta yli 90-lukemia.

Nynaeve ja Pp-poika 37+1
 
Nynaeve mulla huomattiin kans vajaa kaks viikkoa sitten että lapsivettä on vähänlaisesti, tai sanoivat vaan että ei huolestuttavan vähän vaan normaalin alarajoilla, ja antoivat sillon kontrolliajan vajaa 2 viikon päähän, joka olis huomenna. Kysyivät vaan liikkuuko vauva normaalisti(meillä ollut aina vilkas mahassa) ja jos vähenee liikkeet niin tehdä liikelaskentaa ja antoi siihen ne ohjeet. Ei oo ollut tarvetta kun yhtenä päivänä, jolloin oli hiljaisempi ja heti kun aloin tota laskentaa tehdä niin sain vaadittavat liikket kasaan. Sanoiko ne sulle paljon sitä vettä on sitten? Siis tarkkoja määriä? Mulle ei tosiaan sanottu kun että normaalin alarajoilla ja pitää vaan kontrolloida ettei vähene siitä enempää, sillä jos LIIKAA vähenee ( kai niillä on jotkut tietyt raja-arvot) niin sitten mahdollisesti edessä kännistys. Ite en oo osannu olla huolissani kun vauva tosiaan liikkuu hyvin. Ja meillä ultraus tehtiin hyvillä laitteilla niin istukan virtaukset ym. oli kaikki kunnossa. Huomennapa kuulen sitten, mikä tilanne nyt on. Toivon että vesimäärä on edelleen ok, en haluaisi tällä kertaa käynnistettyä synnytystä. Viimeksi mulla meni siis spontaanisti lapsivedet mutta supistukset ei alkanu ja piti käynnistellä 1,5vrk.

Toivottavasti teilläkin on kaikki kunnossa ja uskon että onkin, jos vauva kerran liikkuu hyvin :) Se kuulemma on paras mittari kertomaan vauvan voinnista. Ja tietty toivotaan että tulis sulle nopsaa aika sinne polille niin pääset parempaan ultraan. Jaksamisia :heart:
 
Kiitos kommenteista Miraaz. Lekuri vain toisteli sitä, että näki vain pienen lätäkön, ja itsekin näin vain pieniä tummia alueita vauvan ympärillä. Mittasi vain kaksi kertaa reisiluun pituuden, kerran sai pään mitan ja kaksi kertaa vartalon ympärysmitan, joista kanssa manasi, että ei tahdo saada mittoja kun liikkuu niin paljon. Sydämestä vain lisäksi totesi, että syke on hyvä, mutta ei käy tarkemmin mitään muita rakenteita läpi. Virtauksia ei edes alkanut kommentoimaan/mittaamaan, eikä siitä sivusta itsekään mitään nähnyt, ilmeisesti niillä laitteilla ei saanut.

Veden määrästä ei sanonut "lätäkkö"-kommenttia enempää, mutta jos olisi ollut tosi huolestuttavan näköistä, kai minut olisi laitettu suoraan polille, tai edes soitettu tms. nyt vain epämääräisesti odottelemaan kirjettä... Onneksi tosiaan huomenna on neuvola, kyselen siellä enemmän ja soitan polin ajanvaraukseen, että voiko asiaa kiirehtiä soitolla enemmän. Hulluksihan sitä tulee jotain kuoria kytätessä.

Onneksi tosiaan vauva liikkuu hyvin, liikelaskentojakaan ei ole tarvinnut erikseen tehdä. Mahan päältä ultraaminen taisi vain ärsyttää sen verran, että on tullut aika kipeitä juilimisia alakertaan.

Janosta kun on kyselty, niin ainakaan juomisen vähyydestä ja janon tunteen puuttumisesta ei lapsiveden vähyys voi johtua. Herään yölläkin juomaan, ja juon pari isoa lasillista yölläkin, kun janottaa ja suu on rutikuiva. Päivällä saatan käydä pissalla parin tunnin aikana jopa 4 kertaa, ja joka kerta juon ison lasillisen vettä samalla. Silti janottaa. Jos istukka toimiikin siten, että se sillä nopeasti vaihtuvalla lätäköllä tehokkaasti huuhtelee vauvaa mahassa? :)

Tuli vain niin mieleen siskoni esikoisen syntymä, samalla viikolla sai samanlaisen painoarvion. Samoihin aikoihin vain istukka ilmeisesti jotenkin kalkkeutui/lakkasi toimimasta kunnolla, vauva syntyi spontaanisti parin viikon päästä, eikä ollut juurikaan kasvanut painoarvion jälkeen. Istukka oli pieni ja kalkkeutunut, vaikka la olisi ollut parin viikon päästä. Onkohan tää joku perinnöllinen taipumus sitten?

Nynaeve ja Pp edelleen 37+1
 
Ihme että terkkareilla ei sit vissiin uusinta tietoa ole... vai onkohan tämäkin vaan jonkun lääkärin oma mielipide? ei, kyllä se oli mun mielestä joku pääkaupunkiseudun sairaala... tai jossain lohjalla tms... (tosin lohjalla nyt ei mikään ihan paras maine synnytyksiin liittyen ole....)
fourth gift Mitä tarkoitat tuolla, että Lohjalla ei mikään paras maine synnytyksiin liittyen ole? Itse olen ajatellut mennä sinne synnyttämään ja olen kuullut paikkaa kehuttavan. Olen myös kuullut, että sinne on siirtynyt kätilöitä lakkautetusta Tammisaaresta.

Niin ja tuosta selällään nukkumisesta. Olen kyllä kuullut, että jos äitin olo vain on ok selällään niin mikään ei silloin estä sitä nukkuma-asentoa. Itsellä ei olo tunnu selällään hyvältä, joten siinä asennossa ei tule nukuttuakaan (eikä edes sohvalla pötköteltyä). Kyllä uskoisin, että luonto on ottanut tämän seikan huomioon ja äiti herää, jos olo alkaa olla liian huono (äidillä tai vauvalla).
 
Minä myös ihmettelin fg:n ilmoille heittämää epäluuloa Lohjan sairaalan synnäriä kohtaan. Olen itse kotoisin niiltä seuduilta ja myös eräs läheiseni on työskennellyt siellä synnytysosastolla vuosikymmenien ajan. Ja päinvastoin, väittäisin että sillä on ollut ja on edelleen ihan pistämätön maine! Lakkautusuhan alla ko. osasto on ollut, mutta se ei ainakaan hoidon laadusta ole johtunut. Jos itse asuisin vielä Lohjalla, niin ehdottomasti menisin erittäin luottavaisin mielin sinne synnyttämään. Eli juuri, sinuna pitäytyisin kyllä suunitelmassasi.
 
  • Tykkää
Reactions: juuri
Mulle kans ripsipidennykset laitettu tai siis huollettu! Mulla ollu jo kohta kolmisen vuotta putkeen ripsipidennykset.. :) Ja mulla on niin hyvä tilanne, et kaveri tulee huoltaan ripset kotiin.. et voin maata sohvalla silleen puoliks kyljellään.. koska selälleen en pysty enää oleen ollenkaan! Ilman tätä kaveria olis jääny ripsipidennykset jo vähän aikaa sit.. niihin on jääny vaan niin koukkuun, et ihanaa, et pystyy edelleen ottaan.. :)

Ja tänään käyty bodycombatissa taas.. pari kaveria jumpalla nauro, et olis kiva tietää, et kuinka moni voi sanoo raskaana ollessaan vielä lasketun ajan jälkeenkin käyneensä combatissa.. :D se kun kuitenkin on rankka jumppa! Ja kaikki pelkäs, et synnytän saliin, kun kerroin, et laskettu aika oli eilen.. :LOL: No, en synnyttäny! Harmi.. :D

Nellielli ja pötkö 40+1
 
Mulla kans ollut pidennykset ennenkin monta kertaa, nyt ollut pieni tauko mutta ajattelin piristää itseäni vielä tässä loppumetreillä :) Muutakin hemmottelua luvassa tällä viikolla, lymfaterapiaa (jospa auttais turvotukseen), kampaajaa yms. Ihanaa! :)

Aika hurjaa miten oot nellielli jaksanut ja pystynyt tosiaan ihan loppuun asti käymään noissa rankoissa jumpissa, hattua nostan sulle!! Ja toivotaan sinne suotuisia supistuksia piakkoin :)

Millimama
 
  • Tykkää
Reactions: nellielli
lohjan sairaalasta siis siinä missä mielipiteet jakautuu kättärin, naistenklinikan ja jorvin välillä, niin oon kuullut mielipiteitä juuri lohjan ja tammisaaren välillä.
ei mitään ihmeellistä, tuttuja käynyt siellä synnyttämässä, heidän kokemuksensa vaan oon kuullut.
toisaalta on kuullut myös Tyksissä olevan liukuhihna-meininkiä. ei vakavaa siis.
mielipide-eroja kaiketi.
 

Yhteistyössä