Marraskuun masuasukit 2014 *maaliskuussa*

Ihanan aktiivisia jaksatte olla kirjoitusten kanssa! Itsellä on edelleen niin kamala väsy, että hyvä kun saa nämä normaalit rutiinit pyöritettyä ja matkassa pysyttyä. Muita oireita ei sen kummemmin ole ilmennyt, mutta niinku aiemmin kerroin, näin oli myös ensimmäisen kanssa.

Tekisi mieli käydä varhaisultrassa varmistamassa, että kyytiläinen löytyy. Lähipiirissä on ollut useampia keskenmenoja alkuvaiheessa, niin mietityttää, että mitenhän omalla kohdalla sitten... Toivottavasti pikkuinen pysyy kyydissä ja kasvaa! Tuon vuoksi ei olla vielä muille kerrottu raskaudesta myöskään. Kutkuttaisi kyllä kovasti hehkuttaa ja iloita asiasta ääneen! Jos malttaisi sinne ekaan neuvolaan vaikka odottaa, niin hyvällä tuurillä siellä ne sydänäänet kuulee ja asia varmistuu. Taaksepäin kallellaan oleva kohtu kyllä viimeksi aiheutti sen, että tooosi kauan sai terkka etsiä ääniä ja ihan hetkeksi vain sai ne kuuluviin.

Mutta koetan olla vain ressaamatta ja pysyä positiivisena, uskon että kyllä ne asiat lopulta hyvin menee :)

Laia 7+2
 
Donnuska, pahoittelut, palstailu on vähän uutta niin en tunne protokollaa- jatketaan yksityisviestein ihmettelyä, että miten saatais mutkin lisättyä sinne ryhmään. :) Ajattelin että tätä kautta viestittely on jotenkin "luontevampaa" :)

Huh kun toi keskenmeno täälläkin pelottaa... Me saatiin eka neuvola-aika 2 viikon päähän tiistaille, silloin ei vielä ultrailla tai muutakaan (Hki). Mitä mieltä ootte miehen mukaan ottamisesta ekaan neuvolaan? :) Meillä tuo haluaisi kovasti olla osana kaikessa, mutta koska joutuu kuitenkin aina päivätöistä poissa olemaan niin mietin et onko tuo eka kerta sellainen, missä on tarpeellista olla mukana..? Ystävä sanoi että ekalla neuvolakäynnillä saa vaan nipun papereita kotiin luettavaksi? :)

attente & nilvis 5+0
 
Jaa niin.. kyllähän täälläkin muistaakseni se verikoe itse varataan, mutta ultra kyllä varataan neuvolan kautta.

Täälläkin mietitty muille kertomista. Ekassa raskaudessa kerrottiin vasta ekan ultran jälkeen. Tokassa kerrottiin heti plussan jälkeen ja sitten menikin kesken muutaman viikon päästä. Nyt sitten odotellaan varmaan taas sinne ultraan asti, jos vaan pysyy salassa.
 
Attente Ekalla neuvolakerralla tosiaan saa pinon erilaisia opuksia ja tehdään äitiyskortti mikäli sellaista ei ole jo varhaisultrasta saanut. Jutellaan raskaudesta ja sen tuomista ajatuksista. Plus normi pissanäytteet. Meillä mies ei tullut mukaan ja jälkeenpäin ajattelinki et hyvä niin. Eikä aio tulla nytkään. Mut mun mies onkin sellanen luonteeltaan ettei oikein noissa tykkää mukana roikkua =) ultriin tulee kyllä.
Ota mies mukaan jos haluaa!

Oloista nyt on tää viikko mennyt ihan usvassa. Aaltomaisesti välillä todella huono olo ja väsymys. Toki en tiedä mikä on raskaudesta johtuvaa ja mikä kilpparin vajeesta. Onneks lääkitystä fiksattiin ja toivon et ne arvot olis kohta kohilaan.

Elysa 6+6
 
Oireista
Onko muita keillä ei ole juurikaan oireita? Siis ei ole ns. raskauteen kuuluvaa pahoinvointia,kiinnittymiskipuilua vihlontaa tms?
Itellä ainoastaan mahan turvotus ja nännien arkuus tällä hetkellä.
Kaikenmoisia pelottavia ajatuksia pyörii päässä eikä uskalla ääneen kellekään kertoa.. tää on aika hirveetä...

Alicia 6+1
 
Meillä päin ekalla neuvola käynnillä laitetaan lähete seuloihin, mutta ite varataan aika ja samalla terkkari laittaa äitipolille "lähetteen" nt-ultraan ja sieltä ne laittaa postiin ajan, jos aika ei sovi niin sitte soitellaan perään muutellaan. Lisäksi ainakin meidän neuvolassa joka lääkärikäynnillä ultrataan, eli viime raskaudessa saatiin ihastella pikkuista jopa 5 kertaa kuvaruudulta(3 lääkärikäyntiä, nt ja rakenne) :) Mulla noi ultrat oli rv8+4, rv12+3 nt, rv20+3 rak., rv27+5 ja rv36+4
 
murmelii
Joo sitä samaa muillekin toitotan ettei tarvis olla huolissaan mut tuntuu ettei se itseen päde. Ei vaan, nyt pitää rauhottua :)

Nää 3 viikkoa kun on tienny olevansa raskaana on kyllä mennyt ihan hirmu vauhtia, ei kyllä ota uskoakseen. Huhtikuun lopussa ois jo rv 12!
 
Alicia00, mullakaan ei oo muuta kun rintojen arkuus... kai se pitää olla vaan tyytyväinen ettei oo pahoinvointia tms inhaa :)

Haluaisko joku tietävä nyt vähän valoittaa, että mikä tää varhaisultra-asia on? :D koitin googlatakkin mut en löytänyt muuta kun keskustelupalstoja aiheesta. Miksi se tehdään, miksi sitä ei tehdä kaikille, kannattaako sellainen varata, mitä se sitten maksaa jos menee ja mitkä ne hyödyt on? :)

Vaikka oon kaks kertaa ollut mukana ystäväni synnytyksessä niin tää odotusaika on kyllä yllättävän mystistä.. en jaksais odotella sitä ekaa neuvolaa jossa pääsen kysymään kaiken mieltä askarruttavan. :D
 
Kivan vilkasta keskustelua :)

Täällä neuvolassa käyty, eihän se muuta ollut kuin verenpaineen mittaus ja paperien täyttöä. Ultra ja labra ajat pitää varata itse. Lisäksi kunta säästää niin että seuraava neuvola on rv 16 eli 8 vkon kuluttua. Lääkäri käynneillä (2 kpl) lisäksi jätetty hoitaja pois eli itse mitataan verenpaine, punnitaan ja katsotaan pissakoe.
Eli seuraava etappi on varata np ultra huhtikuun lopulle.

Laskettu aika muuttui, kuten arvelinkin, laski 'normi' kierron mukaan eikä hedelmöityksestä. Nyt la on merkattu 4.11.14

Nansusriini rv 8+4 / 8+0
 
Varhaisultra tehdään alkuraskaudessa, kun halutaan kartoittaa raskauden kesto, missä raskaus on alkanut jne. Itse menen siksi, että haluan tietään sydämen sykkivän ja alkion vastaavan viikkoja. En missään nimessä halua viikolla 12 saada tietää, että raskaus onkin tuulimuna tms. Mulla ei vaan mielenrauha kestä odottaa ja miettiä - liian vilkas mielikuvitus ja google ei ainakaan tuo rauhaa ;). Toiset saavat tuon ultran julkiselta puolelta esim keskenmenojen takia ilmaiseksi. Nuo ultrat on hieman eri hintasia eri paikkakunnilla ja eri asemilla. Kannattaa soitella eri paikkoihin, jos kiinnostaa :).
 
Heippa. Mulla kävi niin että oireet kun on ollut niin vähäiset niin ajattelin fiksuna tyttönä tehdä viimeisen testiliuskan ja mun järkytykseksi viiva oli selvästi haalistunut. No sitten itkien soitan neuvolaan että mitäs nyt ja siellä ei osata sanoa mitään muuta kun suositteli varhaisultraa oman mielenrauhan takia. Googletinkin samantien ja löysin 62 e maksavan varhaisultran minne sain ajan samalle päivälle. Mieskin halusi tulla mukaan. Siellä se meidän pikkunen oli oikeessa paikassa sydän sykkien. Vastasi viikkoja 7+5-7+6 :heart: Ja oli kyllä hintansa väärti. Ultraaja oli tosi mukava :) Huh on helpottava olo. Tuntuu että vihdoin voin alkaa jo nauttia raskaudesta. koputtaa puuta että kaikki sujuu hyvin jatkossakin. :)

Kerroin sitten omille vanhemmille ja mieskin kertoi äidilleen uudesta tulokkaasta :)

Tervetuloa vielä uudet :flower: ja menetyksen kohdanneille :hug:

Maisa ja Junnu 8+1
 
Tervetuloa uusille! :wave:

Alicia: Elikkä samoihin aikoihin varhaisultraan =) Onko sullakin se 2.4?

Te, joilla on ollut menkkamaisia kipuja alkuraskaudessa. Ovatko ne loppuneet jossain vaiheessa vai jatkuvatko edelleen?

Oloista: Tänään on ollut enemmän pahoinvointia ja aivan tolkuton väsymys! Hyvä, etten nukahtanut rattiin töistä tullessa (mulla on työmatka 130km). Kun kysettä oli että onko joku ottanut saikkua sen takia, niin ihan röyhkeästi otin huomisen päivän. Oma perse etusijalle :D Tosin mulla on välillä aika kovia kipuja, jotka pahenee rasituksessa ja autoillessa. Vaikka tiiän, että ne on normaaleja kasvukipuja, niin ne pelottaa välillä :ashamed: Niin kuin sitten toisaalta pelottaa sekin jos ne loppuvat yhtäkkiä, että onko kaikki hyvin.. Vaikeeta..

Stella & Pulla 5+4
 
Viimeksi muokattu:
Maisa90 Missä tolla hinnalla pääsee varhaisultraan?

Mulle on tänään iskenyt ihan kauhea menettämisen pelko. Oon ihan hermorauniona tän odotuksen suhteen jos tässä vaiheessa. Edellinen odotus päättyi enkelitytön syntymään niin kai se johtuu siitä nää pelot. Täytyy huomenna soitella neuvolaan ja kysellä olisko mahdollista saada varhaisultraa kunnallisen kautta.
 
Ajattelin nyt itsekin varovaisesti uskaltautua mukaan. Pari päivää sitten tein plussa testin ja kolmatta lasta täällä odoteltaisiin. Lapset ennestään on 6v ja 2,5v. Pahoinvointia ei ole vielä tullut ja toivottavasti pysyykin poissa niin kuin edellisessä raskaudessa. Ekassa raskaudessa pahoinvointia oli koko odotusajan. Varhaisultraa oon miettinyt että pitäiskö mennä, koska pää ei varmaan kestä sinne viikolle 12 asti.

Mun tiedot ovat laskurin mukaan 29.11/mamma086/27v/3./PHKS
 
Millasia elämäntilanteita teidän tuttavapiirissä on? Aika monella on ainakin on ennestään jo lapsia, joten ehkä kavereista löytyy myös muita lapsellisia, mutta mites ensimmäistä odottavat? Musta tuntuu että monet mun ystäväpiirissä tulee ajattelemaan että oon turhan nuorena hankkimassa lasta. Oon siis kavereistani ensimmäinen eikä muut vielä näytä merkkejä että seuraisivat kohta perässä :S

Tällä viikolla on ollut (onneksi) helpompi olla tän mun kuvotuksen kanssa. Samalla on kans tietty jännittäny, että ei kai mahamurunen oo luovuttanu. Onneksi joka kerta kun mies keittää kahvit niin haju on kamala -> ei normaalia :) Toivottavasti tällanen siedettävä olo jatkuu, sillä oon haalinu itelle paljon töitä tonne syyskuulle asti. Ja määräaikasessa työsuhteessa mulla jostain syystä hävettäis saikkuilla raskauden takia.

wbä 7+0
 
Viimeksi muokattu:
täällä kirjoitellaan niin paljon ettei mukana pysy :D

Mutta tervetuloa uusille minunkin puolesta :wave:

Ultraa en malta odottaa :D kumpa aika menisi äkkiä tj20 :D Digin tein tänään illalla ja näytti raskaana 2-3 eli edelleen ollaan vissiinkin raskaana. torstaina sitten sinne verikokeeseen hcg- mittaukseen. ja tuloksen saan viimeistään perjantaina :D


kahvi ei oikein maistu ja syön mitä syön vähän kun tekee edes mieli. juoda pitäis enemmän.. repäisykivut nyt illan aikana iskoutuneet tänne ja tissit olleet jo muutaman päivän kipeät.

nivusis ja mahassa nippailee muutenkin välillä ja kipuilee kun töissäkin jotain nostelen joten välil koitan muistella ottaa iisisti :D


moon stars ja ihme 4+5
 
No oma tuttavapiiri on niin pienenpiskuinen, että olen todellakin ensimmäinen joka tässä on lasta hankkimassa ja elää vielä parisuhteessakin. Mutta minun pienenpiskuinen piirini kattaa vain sinkkuna elävän parhaimman ystäväni. :LOL:
Suvussa taas olen oman sukupolveni vanhin, sitten tulevat sisarukseni (veli ja sisko) ja vasta esiteini-iässä olevat serkkuni eli toisin sanoen minä olen ainut ns. lapsentekoiässä oleva (noh, veljeä lukuunottamatta mutta hän on sinkku ja taitaa olla ihan muut jutut mielessä kuin perhe-elämä). Isän suvun puolelta tosin en ole täysin varma mikä siellä on tilanne ku ei ole tullut tavattua moniin vuosiin. Niin pienenpiskuiset piirit minulla. Miehellä ei ole sen ihmeellisemmin tilanne, hällä on pari vanhempaa siskopuolta joista toisella on tosin lapsi, mutta eipä tässä olla kauheammin yhteyksissä.

Vauvahaave, täällä on sunnuntaina itketty miehen kanssa sitä, että mitä jos meille ei vauvaa tuukaan ku vuoto alkoi. Tai noh, minä itkin ja mies lohdutti ja yritti olla positiivinen asiassa. Nyt oon päässyt jonkinlaiseen tasapainotilaan ja osaan olla positiivinen, mutta samalla oon kyllä jo hyväksynyt sen, ettei siellä välttämättä ole (enää) ketään. Torstaina sen sitten näkee, että kummasta syystä itketään; onnesta vai surusta.
Tällä hetkellä vaan kovasti mietityttää, että näkyykö silloin jo varmasti siellä mitään jos on ollakseen. Onhan silloin tosin jo menkoista laskien 6+6 ja mahdollisesta hedelmöityksestä jo 7+1 että eiköhän tilanteen pitäisi näkyä(?)

Miehen äiti on vähän sellainen hössöttäjäluonteinen ja tänään soitti miehelle, ku me ollaan muuttamassa nyt ensi kuussa ja huolehtii, että onhan kaikki asiat nyt kunnossa. Vähän oli kuulemma ihmeissään/nyreissään siitä, että ollaan ottamassa kaksio ku niin avuliaasti ehdotteli kolmioita vink vink-ajatuksella. Voi ku anoppi vaan tietäis, että vink vink on jo tulossa. Ainakin toivottavasti. :D
Voi sitä hössöttämisen määrää (ku olisi hänelle ensimmäinen lapsenlapsi ainoalta lapseltaan) mikä siitäkin tiedon julkistamisesta seuraa sitten. Toisaalta ajatus tuntuu mukavaltakin, että edes joku hössöttää koska tiedän, ettei omalta äidiltä ole likimainkaan odotettavissa mitään jee musta tulee mummi -hehkutusta. Todennäköisesti sieltä tulee jotain jaahas, vai niin, kannattiko nyt vielä -tyylistä kuittausta. :p

Mites teillä muilla, minkälaiset ovat teidän odotuksenne (ja ehkä haaveenne) vanhempien/sukulaisten reagointiin vauvauutisista? Etenkin jos ensimmäistä satutte odottamaan?


VK & Pirpana 6+4
 
Viimeksi muokattu:
Uutisista ne ketä tietää lähi suvusta on asian ottanut innolla vastaan ja vauvanvaateista pinnasänkyyn on meille jo lupailtu :heart: meillä kaveripiirissä aika monella on jo lapsia joten siinä mielessä me päästään vihdoin kokemaan se sama minkä muut jo on saanut kokea lähipiiristä..


moon stars ja ihme 4+5
 

Yhteistyössä