Marraskuun masuasukit 2013 *Marraskuussa* MEIDÄN KUU!!

Lumililja: Mä ohjeistaisin kyllä samalla tavalla noiden maitotuotteiden kanssa kuin tässä muutkin, eli jos nyt käytät ihan normi maitotuotteita niin kokeile siirtymistä laktoosittomiin ja jos taas on jo laktoosittomat käytössä niin maito pois. Minulla oli tämä keinona kuopuksen imetysaikana kun hän alkoi melko heti itkemisen iltaisin ja vatsa oli ummetuksella. Itse käytin laktoosittomia jo valmiiksi ja muutenkin jotenkin yhdistin myös noi vaivat maitotuotteisiin, joten jätin maidon ja jogurtit kokonaan pois. Se auttoi kyllä tosi nopeasti vatsavaivoihin. Myöhemmin sit tuli jotakin ihottumaan, joten jätin maitoproteiinin pois ja se helpotti siihen. Ei käytetty korvikkeita lainkaan kun ei vatsa kestänyt. Testasin ihan tarkoituksella mitä niihin sanoo. Ne kun ovat maitopohjaisia.
Poika ei ole atooppinen tai muuten allerginen ruoka-aineille, joten mitään keliaakikko-maitoallergikko-lasta ei tullut. Pikku hiljaa siirryttiin hapanmaitotuotteisiin niin että minä otin ne ruokavaliooni ja siitä sit pikku hiljaa pojalle. 1v 3kk iässä lopetin imetyksen ja poika oli jo siinä ohessa totutettu lehmänmaitoon.
 
Viimeksi muokattu:
Nelly: miten kävi? Mä kärvistelin koko yön 02-7.30 kipeiden, 5-7min välein tulevien supistusten kanssa ja klo. 5 otin panadolin 1g,ei mitään apua ja jyväpussin lämmitin 7aikaan, joka sitten auttoikin nukahtamaan! Höh.. Eli täällä edelleen, kotona :( ei tullut lähtöä ei...
 
noniii jatketaampas.. elikkäs miun sairaalassa olo aika veny sitte 2 viikkoon sillä miun sektiohaava päätti aueta tikkien poiston jälkeen. kuumeilin koko 2 viikkoa ja tulehdusarvot nousi 200 ja mitää selittävää syytä ei löytyny ennen ku vessareissulla tuo haava aukes. en oo kyllä yhtä nopeesti saanu huonetta täyteen hoitajia ja kolmea lääkäriä ja labrahenkilökuntaa :D säikähin ihan sikana ja niin ne hoitajatki..
haavaa ei voi vieläkää sulkea kun erittelee liikaa, ja infektion takia mulla menee suonensisäinen antibiootti ja arvatkaapa kuka reagoi mahallaan :( äidillä ja vaavilla samanlaiset tuotokset :D
no mutta plastikkakirurgi sitte perjantaina (eilen 29.11) sääli mua jo niin paljon että päästi miut ja vaavin kotilomalle. käväsen vain tuolla tk:n puolella tiputuksessa ja haavan hoidossa.. niin haavahan on auki..

sasseri86 ja tyttö 13 vrk
 
Kuulostaa kyllä hurjalta sulla Sasseri! Toivottavasti haava pääsee pian paranemaan.

Kiitos vinkeistä vatsavaivojen suhteen. Teen varmaan niin, että kokeilen alkuun välttää kaikkia matotuotteita. Jos se auttaa, kokeilen lisätä ruokavalioon laktoosittomat tuotteet. Kaventuu aika paljon mun ruokavalio, kun itselläni on keliakia, mutta ei haittaa yhtään, jos siitä vaan on apua vauvalle. Jos vatsavaivat helpottaa laktoosin/maidon välttämisellä, harmittaa, että uskoin neuvolatätiä, että se tuskin auttaa...

D-vitamiinien kanssa pidettiin taukoa, kun aloitettiin Disflytal, jotta voitiin seurata sen vaikutusta. D-vitamiineista ensimmäinen kokeiltu vaihtoehto ei sopinut vauvan masulle, mutta nyt käytössä Gefilus+D ja vatsa ei oireillut, kun sen aloitimme.

Nelly ja Talventähti: ehkäpä jo viikonlopun aikana odotus helpottaa:)

Nyt pitää mennä. Vauva kutsuu ruoka-automaattiaan:D
 
Sasseri koitahan jaksella ja toivotaan, että haava pian paranee <3

Toivon tosiaan, että tämä poitsu nyt ihan oikeasti jo siirtyisi masun tälle puolen! Aika huolissaan saa kokoajan olla :(
Ja mä niin kaipaan jo pääsyä vauva-arkeen <3

..pianpian...

Talventähti ja pienimies 40+3
 
Veristä limaa alkoi aamulla tulemaan tujujen supistusten kanssa.. Synnärillekin jo soitin ja käskivät tulemaan kun tuntuu, mutta supistukset laantuivat ja tulevatkin nyt sitten näköjään uudestaan pikkuhiljaa!!
Limaa(todella veristä..) valuu ja paljon! Se mua huolestuttaakin ja aion vielä synnärille soitella ja kysellä, että paljonko tätä saa oikein tulla?!? :O

Jos ensi yönä sais jo vauvan syliin asti <3 tsemppiä muillekin mahakkaille!!!

Talventähti ja pienimies 40+4
 
Kiitos infosta maisa, enpäs tiennyt, että se löytyy jostain :) luulin että edelleen kaatunut..hyvähyvä!!

Poika tuli maailmaan vauhdilla lopulta! Klo 16 käynnisty supistukset uudestaan ja 20.54 oli poika maailmassa, meidän 112(1.12)- teräsmies, tuli siis nyrkki edellä ;) mutta kerron myöhemmin lisää, nyt jatkan vauvan tuoksuttelua ja tuijottelua!
Paino oli 3572g ja 51cm pituutta, rv 40+4 <3 ihanaaaa!!
 
Hurjasti onnea kaikille vauvautuneille! :) on nää pienet vaan aika ihania, eikö? ;)

Täällä tissitellään, ja tuntuu siltä ettei yöllä ole muuta tehtykään :/ päivälläkään en osaa nukkua kun vauva vetelee sikeitä.

Olikos meillä tällä seurueella vauva -forumia tämän odotusajan lisäksi?


-hampula ja jäbä 19 päivää <3
 
Moi taas! En ole oikein ehtinyt tai jaksanut kirjoitella tänne vähään aikaan. Nyt on kuitenkin aihetta päivittää tilannetta. Eli meille syntyi pieni, tummatukkainen poika torstaina 28.11 klo 10.24, rv 40+4, mitoin 3820 g ja 52 cm.

Synnytys käynnistyi keskiviikkoiltana klo 22.45 vesien menolla, tosin kaikki vedet ei hulahtaneet kerralla, vaan sitä tuli pieniä lorahduksia syntymään saakka. Heti kohta ekojen vesien valahdettua alkoi myös supistukset. Ensin olivat n. 5-8 minuutin välein mutta jo tunnin päästä tosi kipeitä supistuksia alkoi tulla 2,5 minuutin välein ja sitä tahtia niitä tuli koko yön. Yhden jälkeen mentiin sairaalaan ja tosiaan aamupäivällä vauva sitten vihdoin syntyi. Kerron sitten vielä tarkemmin joskus toiste paremmalla ajalla. Voidaan molemmat hyvin :heart:.

Nannikki ja poika
 
Onnea täältäkin uusille vauvautuneille!!!:flower:

Talventähti: Pian se sinäkin näköjään perässä tulit;)

Joko pippari on saanut vauvansa maailmaan, vai vieläkö joudut yhdessä kasassa vaappumaan? Jos ei vieläkään ole syntynyt, niin montaa päivää ei enää mene, joten supistustuulia sinneppäin!! Ja onko pinossa vielä muita omaa kääröänsä odottavia?

Itse voisin pientä synnytyskertomusta raapustella nyt kun isommat lähti kouluun ja päiväkotiin ja isäntä ruuvaamaan autoaan katsastuskuntoon. Pikkumies taisi juuri nukahtaa ekoille päikkäreille<3

Eli tosiaan lauantaina 30.11 heräsin aamulla 03.30 tujuun supistukseen. Kävin vessassa ja palasin takaisin sänkyyn jatkamaan unia. Vähän ajan kuluttua supisti taas ja siitä vielä vähän ajanpäästä uudestaan. Tässä kohtaa vilkaisin kelloa ja se oli 4.00. Rupesin sitten kellottelemaan supisstuksia, kun selässäkin hieman tuntuivat ja niitä tuli 12-13min välein.
n.5.30 herätin miehen ja totesin, että saa vielä jatkaa unia, mutta vaikuttaa siltä, että hänen kaavailemansa veneenhakureissu taitaa muuttua vauvanhakureeissuun (miehen siis oli tarkoitus lähteä aamusta hakemaan venettä haminasta ja tästä syystä myös siskon mies oli meillä yökylässä). Jäin vielä sänkyyn kellottamaan suppareita, mutta kun miehenkään nukkumisesta ei olisi mun puhinan takia tullut mitään, niin siirryin alakertaan sohvalle. Tässävaiheessa otin myös panadolia ja kaurapussin avuksi supistuksiin (panadol ei kyllä tehonnut pätkääkään).
klo.7.15 herätin miehen uudestaan, että keitää itsellensä aamukahvia ja ruetaan suunittelemaan lastenhoitokuvioita. Supistuksia tuli tässävaiheessa 8min välein ja alkoivat jo tuntumaan selän ja mahan lisäksi myös reisissä. Siskon mies heräsi myös samaan aikaan ja sovittiin, että hän jää katsomaan lapsia ja me lähdetään ainakin käymään sairaalassa (itse kun olin vielä hieman skeptinen, että näinköhän nämä tässä vielä lopahtaa).
Sairaalaan päästiin klo.9 ja mulle kävi siinä sitten sama, kun esikoisen kanssa, eli supistusten väli piteni heti, kun sairaalan ovista sisään pääsin. Käyrällä maatessa supistuksia tuntui tasan kaksi ja sisätutkimuksessakin kohdunsuu oli vasta 1cm auki, kanava kyllä hävinnyt kokonaan. Meille annettiin kaksi vaihtoehtoa: joko lähteä kotiin odottamaan tai jäädä Jorviin "olohuoneeseen" pariksi tunniksi, jonka jälkeen voitaisiin tarkastaa tilanne uudestaan. Valitsin jälkimmäisen vaihtoehdon ja hyvä niin, koska kotona emme olisi kauan ehtineet olla.
Menimme siis olohuoneeseen odottelemaan, mitä tuleman pitää ja siellä supistuksia alkoi samantien tulla 6-7min välein. Kovin paljon en jaksanut kellottaa supistuksia, mutta hieman klo.11 jälkeen sattui jo sen verran, että supistuksen tullessa nojasin sohvaan kaurapussi mahalla ja mies hieroi selkää. Kävin siis kansliassa pyytämässä kätilöä tutkimaan kohdunsuun tilanteen, kun alkoi tuntua jo aika tuskaiselta. Tässä kohtaa supistusten välikin oli tihentynyt ja niitä tuli jo 3min välein. Kohdunsuu oli auki 5-6cm ja minut laitettiin hetkeksi käyrille makaamaan (joka oli niissä supistuskivuissa jo todella tuskallista). Kauaa siinä ei onneksi tarvinut maata (kätilökin vissiin totesi, että sen verran hyvä supistuskäyrä, ettei viitsi kiusata mua kovin pitkään) ja päästiin saliin n. klo 12. Sielä vaihdoin vaatteet ja sain ilokaasumaskin (paras kaverini tässä synnytyksessä). istuin jumppapallon päällä nojaten sänkyyn ja aina supistuksen tullessa höngin ilokaasua ja mies hieroi kaurapussilla selkää. Aivan loistava kivunlievitysmenetelmä!! Suosittelen lämpöisesti kokeilemaan! n.12.40 kätilö tuli kurkkaamaan vointiani ja sanoin, että supistuksen lopussa tuntuu ponnistamisen tarvetta joten kätilö kävi heittämässä lounaansa takaisin jääkaappiin ja sen jälkeen tarkistettiin kohdunsuun tilanne, joka olikin jo täysin auki.
Sain luvan ponnistaa ja samalla kun siinä ponnistelin, kätilö valmisteli pudendaalia. Toisella ponnistuksella kalvot kirjaimellisesti poksahtivat ja lapsivedet lensivät kaaressa lattialle asti. Tässäkohtaa mieheni, joka pelkää kaikkia epämääräisiä eritteitä, pakeni paikalta (jälkeenpäin kysyi varovasti, että mitä se tavara oli, joka sieltä ulos tuli? Ei raukka tajunnut, että kyse oli lapsivedestä :LOL: ). Tämän jälkeen sain pudendaalin oikealle puolelle ja heti perään kätilö totesi, että vasemmalle puolelle ei valitettavasti ehdi laittaa, kun lapsi syntyy just. Alattelin mielessäni, että What the hell?! Meneehän siihen nyt vielä aikaa, kun aikaisemmatkin ponnistusvaiheet on kestäneeet reilusti yli puolituntia ja päättyneet imukuppiin.
No oikeassa kätilö oli, koska toisen kätilön saapuessa paikalle ponnistin kaksi kertaa, jonka jälkeen sain käskyn vaan hengitellä hetken, jonka jälkeen pää oli ulkona. Saman supistuksen aikana syntyi myös hartiat ja loppu pojasta pienen ponnistuksen saattelemana. Olin ihan ihmeissäni, että tässäkö se nyt oli, eikä sitä imukuppiakaan edes tarvinnut:O Kätilö totesi, että rohkeasti ponnistit. Olin kuulema luontainen synnyttäjä:D. Poika siis syntyi klo.12.57 ja sai 9/10 pistettä <3
Istukkaa jouduttiinkin sitten odottelemaan hieman ja se syntyi klo13.13, kun olin ensin saanut hieman happea avustamaan rentoutumista.
Tämän jälkeen sitten alkoikin se inhottava osuus. Sängyllä makoillessa ja vauvaan tutustuessa minulle tuli tunne, että verta valuu vähän reilummin. Mainitsin siitä kätilölle ja hän tuli tarkastamaan tilanteen. Kohtua kokeillessa totesi, että se ei ole supistunut niinkun pitää, joten hän painoi sitä aika ronskisti (Sattui muuten aivan helvetisti!!) ja kohdusta tuli ulos paljon verta ja reilusti hyytymiä. Niinpä siis oksitosiini tippumaan jonkun ravintoliuoksen kanssa ja kätilö kävi aina välillä painamassa kohtua. Ruokaa en saanut vielä, kun oli pieni riski, että joudun vielä kaavintaan tms. vuodon takia. Onneksi vuoto kuitenkin rauhoittui ja lopulta hyytymiäkään ei enää tullut, joten sain ruokaa (nälkä olikin jo aika kova, kun en ollut syönyt/ juonut koko aamuna mitään!). Salissa jouduttiin siis viettämään 3h synnytyksen jälkeen normaalin kahden tunnin sijasta, mutta onneksi kaavinnalta vältyttiin. Verta tosin meni 700ml (tarkistin juuri että aiemmissa synnytyksissä mennyt 200ml ja 300ml), joten ei ihme että olen vieläkin 4pv synnytyksestä vähän kalpea.
Jos synnytys olisi päättynyt lapsen ulostuloon olisin ehdottomasti antanut sille arvosanaksi täyden kympin. Sen verran helppo ja nopea se oli, mutta kai sitä joka synnytyksessä pitää jokin komplikaatio olla... Lisäksi mulla osui pudendaali laittovaiheessa ilmeisesti johonkin hermoon ja tästä johtuen oikea jalka oli täysin puutunut/ tunnoton aina sunnuntai aamuun asti. (kävely oli aika mielenkiintoista, kun jalka piti alla ainoastaan niin että polven piti tikkusuorana kävellessä).Onneksi ei ehditty laittaa molemmille puolille tai olisin varmaan ollut vyötäröstä alaspäin halvaantunut :-D

Synnytyksen kestoksi merkattiin 2h23min, josta ponnistusvaihe 7min. 2pv oltiin sairaalassa ja vauva on aivan mielettömän ihana ja helppo ollut tähän asti. Nukkuu yönsä hyvin. Viimeyönä syötin nukkumaan mennessä n.klo23-23.30 ja seuraavan kerran n.klo3.30. Aamulla heräsin klo.6.30 ja oli pakko herättää vauva rinnalle, kun tuntui, että tissi räjähtää muuten.
Vaua-arki siis lähtenyt meillä todella mukavasti rullaamaan ja pienellä haikeudella täällä pientä hoidetaan, kun tiedän, että tämä on meidän perheen viimeinen vauva ja tämä ihana alkuvaihe on kohta jo historiaa. Voi kun tuon saisikin pysymään noin pienenä aina:heart:

-Nelly ja pikku-Pena kohta 4vrk-

P.s jos joku innostuu laittamaan pinoa vielä vauvapuolelle, niin lähden mielelläni mukaan. Päivittäjäksi en uskalla alkaa, kun olen niin lapanen näiden tietsikoiden kanssa...:ashamed: Olisi kuitenkin mukava kuulla tästä porukasta vielä tulevaisuudessakin:)
 
  • Tykkää
Reactions: lumililja88
Onnea nyytin saanneille :flower:

Tääl yks sormi järjestelmällä tulin kans oleen samaa mieltä ku nelly, pino ois kiva vauva puolelle. :) itellä ei vaan järki kestä alkaa päivittään!

Koitan tulla kirjotteleen lisää, kun syli (joskus) vapautus.

KyyneltenHymy & Neiti sylivauva 3viikkoa ja 1päivän
 
Onnea Talventähti ja kaikki muutkin vauvan kainaloon saaneet :heart::flower:

Mä tulin kurkkimaan, että olisiko Henuliini tullut päivittämään kuulumisia. Olisi kiva kuulla, että millainen olo on ollut synnytyksen jälkeen (oletan että on vauvan jo saanut?). Toivottavasti paha olo on poistunut kokonaan.

Muakin kiinnostaisi kuulla kuulumisia vauva-puolella. En uskalla myöskään lupautua päivittäjäksi, kun nämä kaksi termiittiä vie sen verran aikaa ettei tiedä ehtiikö koneelle kerran päivässä vai kerran viikossa...

carmel ja neiti 2vko1pv
 
Täällä ollaan vielä tukevasti yhdessä koossa, huomenna lähtee neuvolasta lähete äitipolille yliaikakontrolliin joka on kuulemma 41+5 eli ens torstaina.
Ei merkkiäkään että pitäs lähiaikoina synnyttää, ainoastaan harjoitussupistuksia tulee öisin kylkeä kääntäessä. Vaan ei mulla oo mikään kiire, nautin nyt kun on niin helppo raskaus ja ainoa "vaiva" on väsymys :) Esikoisen aikaan tuntui siltä että raskaus jäi kesken kun tyttö syntyi 5vk etuajassa joten nyt otan tästä raskaudesta kaiken ilon irti.

nipsu83 ja poika 40+4
 
Jeeee! Meidän neiti syntyi 3.12 rv 41+3, 3610g ja 51cm. :heart:
Nopsaan hän sitte tuli kun lähti vaan tulemaan. Täällä pötkötellään sairaalassa vielä, jos lääkärintarkastuksessa on tänään kaikki ok niin ajattelin hilpasta kotiin.
Synnytyskertomusta myöhemmin.

-Pippari ja neiti 2vrk
 
  • Tykkää
Reactions: nelly83

Yhteistyössä