Synnytyskertomusta lyhyesti..
Tiistaina 3.12 olin kaverilla kahvilla, tulin kotiin ko 13, söin ja menin sohvalle pötköttämään. Klo 14 tuli eka supistus. Nousin heti ylös ja kuulostelin, miltä tuntuu.. aika pian perään tuli toinenkin.. heittelin pari puuttuvaa tavaraa sairaalakassiin ja soitin miehelle töihin, että on valmiudessa jos pitää lähteä ja sanoin että hakee esikoisen hoidosta klo 15. Hetken päästä soitin uudestaan että tulee vaan jo ja soittaa papan hakemaan esikoisen.
Aloin olla heti aika kipeä, tuntui että miehellä kesti sata vuotta ja sitten se kupeksi vaatteiden vaihdon yms kanssa, aloin jo vähän hermostua että mennään jo!
Ajomatka, 65km TYKSiin oli kamala. Makasin etupenkillä jotenkin kyljellään ja puristin kauhukahvaa aina supistuksen tullessa. Viimeiset 20km ajettiin 160km/ h kun sanoin että alkaa sitten kohta ponnistuttaa jo, pistä vauhtia jollet halua kätilöksi
Satuimme Turkuun juuri ruuhka-aikaan, jokaisissa punaisissa valoissa piti pysähtyä, tuntui ettei päästä ikinä perille!
Vihdoin pääsimme kuitenkin sairaaalan pihaan, mies meni soittamaan ovikelloa edeltä, minä odotin yhden supistuksen ja kävelin sisälle. Joku hoituri siinä puheli jostain käyristä, minä sanoin että jospa nyt vaan tehdään alatutkimus heti. Päästiin suoraan saliin, jossa kävi ilmi että olin täydet 10cm auki. Oli jotenkin kauhea tunne vaihtaa vaatteet (hitto että sekin oli muuten työn ja tuskan takana! :O) ja kuulla että ala sitten vaan ponnistaa. Ei jotenkin pysynyt pää mukana.
Supistukset hiukan laantui siinä sitten, joten ponnistusvaihe oli aika rauhallinen, sain huilattua kunnolla supistusten välissä, ei haitannut mua yhtään. Klo 16.44 tyttö oli maailmassa, eli 2h 45min kuluttua ekasta supistuksesta. Istukkaa odoteltiinkin sitten se tunti, ai jestas että se kohdun painelu ja runnominen on sitten ihanaa!!
Sain suoneen kaikkia coctaileja ja cytotecit, niin tuli se istukka sieltä lopulta. Pari pientä tikkiä laitettiin. Verta meni 700g, hiukan suihkussa heikotti, muttei pahasti.
Vointi on muuten aivan erinomainen esikoisen synnytyksen jälkeiseen aikaan verrattuna, ihanaa!
Nyt ruokkimaan pikkuneitiä.
-Pippari ja neiti 4 vrk.