Heippa!
Elikkäs Tapansa mukaan Kittana kömpi yöllä äitin viekkuun neljän aikoihin. Mulla särki silloin jo selkää. Ja jonkin aikaa siinä kerkesin vielä yrittää nukahtaa kunnes ensimmäinen supistus tuli, ja se oli heti kivulias. Siirryin saman tien sohvalle kuulostelemaan, ja 4.36 tuli seuraava ja ed. kivulias. 10 min päästä uusi voimistuen. Herätin mieheni ja ilmoitin, että nyt saattapi lähtö tulla. Seuraavat tuli jo n.7 min välein.
Viiden jälkeen soitin synnärille, että lähenkö tulemaan, kerroin tilanteen, että olen jo valmiiksi 4-5 cm auki. Kätilö epäuskoisena kysyi, että mistä tiedän. Kerroin Kontrolleista ja lääkärin ohjeistuksesta, lähteä mahd. pian ambulanssilla. Kätilö tuumasi vaan, että eiköhän sitä voi omalla autolla lähteä, ja tarvittaessa kutsua ambulanssin vastaan.
No Ei. Soitin mummilaan ja äitini oli yhtä mieltä siitä, että ambulanssi alle. No soitin lanssin ja mies alkoi laittamaan esikoista mummilaan.
Lanssin tullessa iski voimakas kipu selkään supistuksen yhteydessä. Lähtösähläysten jälkeen ( mulla äippäkortti hukassa, löytyi. Lanssin jäähdytysnestevalo paloi, ei sammunut lisäyksen jälkeen, toinen ajokki alle paloasemalta, joka onneksi oli matkan varrella.
) vihdoin Koksia kohti. Supistukset voimistuivat tietenkin matkalla, samoin se voimakas kipu alaselässä, tullen jopa supistusten välillä.
No Synnärille, heti ovelta ilmoitin, että epiduraali heti kun mahdollista. Käyrään, sisätutkimus 6 cm auki. Vaatteiden vaihto ja saliin, odottamaan anestesialekuria ja hengittelemään ilokaasua, josta ei tällä kertaa ollutkaan apua, selkäkipu löi niin tajuntaan.
Kätilöillä tuli vuoronvaihto, ja uusi kätilö kera kätilöopiskelijan päätyi spinaalin antamiseen mielummin. Ok.
Vielä joutui hetken odottamaan puudutusta, ja mä vain kiemurtelin tuskasta, niin kipeää selässä teki, supistusten lisäksi.
Sain spinaalin, supistuskipu helpotti aika nopeasti, mutta selkäkipua jäi piinaamaan.
Suht nopeasti spinaalinannosta, kätilö päättikin tehdä sisätutkimuksen ja ilmoitti sä oot muuten jo täysin auki, että saapi alkaa ponnistaa. Soitin vielä miehelle, että sopis alkaan tulemaan, jos meinaa keretä mukaan.
Puoli-istuvaan asentoon ja muutaman ponnistuksen jälkeen kalvot repes ja vedet meni.
Ponnistin minkä kerkesin supistuksilla, ja oikein mallikkaita ponnistuksia kätilöiden mukaan mutta pikkuinen ei vain ottanut syntyääkseen. Aloin väsyä, ja kätilöt päätivät antaa mun vain levätä. Ihmettelin ensin sitä, mutta sitten tajusin homman kun supistusten kivut alkoivat taas tuntua. Spinaali haittasi synnytystä. Lisäksi mulle laitettiin tippaan supistusten voimistajaa, ja katetroitiin virtsarakko.
Taas alkoi uuttera ponnistussarja, jossa kertaalleen kätilökin yritti hieman työntää pikkuista eteenpäin, muttei juuri saaanut liikkumaan. Vaihdoin kylkiasentoon kätilön ehdotuksesta ja sain vihdoin lisävoimaa ponnistuksiin, jolla sain vihdoin pusattua tytön pään ulos. Kävi ilmi, että tyttö olikin avosuisessa tarjonnassa. Selitti siis hankalan ja takkuilevan synnytyksen ja kovan kivun selässäni. Tyttöparalla oli musta otsa kun hakannut ilmeisesti häpyluuhun.
9.52 likka siis syntyi. Synnytys ohi 10.06. Kesto n. 5 1/2 tuntia. Ponnistusvaihe 1 tunti 14 min. Apgar-pisteet 9/9. Otsan mustelmaisuus vähensi 1 bojon kympistä. Istukka todella hyvässä kunnossa. Vain kaksi tikkiä jouduttiin laittamaan, ja toinenkin niistä kauneustikki.
Myöhemmin kätilön kanssa jutellessa, hän kertoi, että mun "kehoni kieli" oli kehottanut tekemän sisätutkimuksen lähes heti spinaalinannosta. Sitä lukemalla hän oli tajunnut, että olin jo paljon enemmän auki kun sen 6 cm. Ihana kun sattui niin täyden kympin kätilöt mulle! Mieletön tsemppi ja niin ammattitaitoisia, ollakseen niin nuoria.
No toivottavasti jaksoitte jaaritteluni lukea.
Lisäys : Synnytyspäivänä rv 39+5
murri76 ja Piipero 4 vrk