Marraskuun masuasukit 2013 *huhtikuussa*

sikiöseulontoihin ei osallistuta. Syynä yksinkertaisesti se että esikoisesta saatiin väärähälytys joka varjosti kurjasti raskautta. Saatiin niinkin hurjat riskiluvut kuin 1:5, 1:13 ja 1:75 näistä kolmesta trisomiasta jota ne seuloo. Käyn normaalisti niskaturvotus ultrassa paitsi ettei turvotusta mitata ja rakenneultrassa.
 
Burana paketin lapuissa on että ei saa käyttää viimeisellä kolmanneksella. Ite oon ottanu buranaa jos on migreeniä pukannu tuon ohjeen mukaan. Panadol on ihan tyhjän kans siinä vaiheessa syödä. Lisäksi siellä lapussa lukee myös että mitään lääkkeitä ei suositella raskauden aikana neuvottelematta lääkärin tai apteekin kanssa. Ei nyt tarkota että jatkuvaan oon sitä syömässä, 2-3kpl koko raskauden aikana.

Oilpa mahtava eilen aamulla saada aamupalaksi ruisleipee maksamakkaran kera. Oil hyvvee. :) Onneksi kaikista herkuista ei tarvii luopua.

ViiruP&PekkaEemeli 8+4
 
Huomenta!
Täällä nyt jo muutaman viikona vaivannut satunnainen todella paha unettomuusa iski jälleen viime yönä. Illalla ei vaan tule uni vaikka miten päin olisi. Joskus kahden maissa tihrustin kelloa viimesen kerran. Kuudelta ylös vaikka seiskaan ois saanut nukkua ja tuossa neljän tunnin aikana heräsin vielä kerran vessaankin... Great. Onneksi on vapaapäivä ja se kauan odotettu NEUVOLA- JA ULTRAPÄIVÄ!!!!!
Muutaman päivän on meinannut oikeasti jännittää tosi paljon, että mitä siellä näkyy vai näkyykö mitään? Oireet on kyllä edelleen olemassa ja vahvasti. Pahoinvointi on hieman helpottanut parin viikon takaiseen verrattuna, mutta eilisen illan taas ellotti monta tuntia ja päätyi yhdeksän aikaan kunnon huuto-oksennukseen :x
Rinnat on edelleen vaihtelevasti hyvinkin arat ja ISOT ja mahaa ei meinaa saada enää mitenkään piiloon. Minulta jo töissäkin eräs työkaveri kysyi raskaudesta, vaikka töissäni käytän isoja hoitajan kolttuja :ashamed: Tuumasi vain, ettei tuon mallisen naisen maha pullota muuten tuolla tavalla. Nyt kun saisi hyviä uutisia ultrasta ei tarvitsisi enää niin peitellä ja salailla tuota kumpua.

Täytyypä käydä myöhemmin päivittämässä ultrakuulumisia, toivottavasti hyviä sellaisia =)

Tiukunen 9+4
 
  • Tykkää
Reactions: murri76 ja Joosukka
Lila87 tervetuloa lämpimästi joukkoomme! :wave: Minullakin oli alkuraskaudesta epäselvää että jatketaanko raskautta, kun raskaus oli ylläri ja mies oli alkuun sitä mieltä että olisi mahdotonta minun opiskeluaikana tehdä lasta. SItten kuitenkin edellisenä iltana kun minulla olisi ollut lääkäri aika, mies vei minut pihalle ja sanoi että entäs jos hän muuttaakin mielensä :D Ja siitä hetkestä on ollut onnellinen raskaudestani ja odotetaan vauvaa yhdessä rakkaudella, ihmeitä voi tapahtua! :heart:

Ms. Moneypenny voi ei, sääliksi käy.. : / Jaksamisia! Minulla pahat olot ovat toooosi paljon helpottaneet, kai ne piakkoin helpottuu muillakin. :)

Seulontoihin osallistutaan, esikoisen aikaan osallistuin myös.

Ihanaa kun mulla on olo aavistuksen virkeämpi kuin mitä se tässä välillä oli, kaikin puolin jotenkin tasaantunut olo, tai sitten tämä on vaan tyyntä myrskyn edellä! :D

Niinu & itiö 7+2
 
Huomentapäivää :)

Buranasta Sitä ei tosiaan saa viimeisen kolmanneksen aikana syödä. Jos migreeniä tai vastaavaa pukkaa, niin kannattaa kysyä lääkäriltä mikä lääke olisi tehokkain ja paras. Joillakin, kun tuo migreeni saattaa tulla raskausaikana turhankin usein vieraaksi.

Vielä kerran onnittelut hyvistä ultrakuulumisista kaikille!

Pahoinvointi harmi, ettei tuohon pahoinvointiin ole mitään kunnollista apua. Joillain auttaa hedelmä tai mehu, joillain ei mikään. Itselläni pahoinvointia ei ole ollut, mutta tänä aamuna, kun pienelle tein leipää, niin voi jösses että se voi osasi haista ihan järkyttävän pahalle :(

Raskaustukivyöstä mulla ei ole ennen tuollaista ollut, mutta nyt hankin itselleni sellaisen. Kolmosen kanssa meni selkä raskausaikana ja nelosen kanssa nivuset olli tulessa ja ajoittain iso maha teki olosta todella ikävän. Joten nyt ajattelin kokeilla, josko tukivyö pitäisi nuo ongelmat poissa :)

Sikiöseulonnat NP ultraan olen menossa, mutta siihen saa osaltani jäädä, ellei sitten seulassa ole jotain hälyyttävää. Ja vaikka seuloissa ei mitään löytyisi, niin saattaa silti tulla kehitysvammainen lapsi ja löydöistä huolimatta taasen terve.

Uusille tervetuloa! Kiva kun saadaan lisää odottajia!

Lila87 Miehet on joskus hitaasti syttyviä :) Toivottavasti asiat kääntyvät parhain päin ja lapsen isä päättääkin lapsen elämään osallistua, vaikka yhdessä ette olisi :)

).( Ei erikoisempaa :)

J&J 6+0 *Poks*
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Viirup kun varasin neuvolaa joskus kuukausi sitten neuvolan täti muistutti, ettei missään nimessä saa sitten syödä buranaa. Samaa mieltä on lääkäri-appeni ja myös hammaslääkärini, joka kieltäytyi visurin poistosta sanoen, että puudutusaineista ei ole haittaa, mutta särkylääkkeitä ei saa syödä + infektioriski on aina.
 
Huomenia kaikille :wave:

Nyt jos pääsis aktiivisesti mukaan takasin, lomailtua tuli ja pääsiäisenä syötyä varmaan +10kg :D Ihana olla kotona taas!

Sukupuolen halutaan olla salaisuus syntymään asti :) ja Sikiöseulontoihin osallistutaan.

Lapsiluku ei ole varmaankaan täynnä tämän jälkeen, oon aina sanonu että haluan neljä lasta, mut jos kaks on jo ihan tarpeeks saapi sit jäädä siihen :D Aika siis näyttää kuinka paljon väännetään mukuloita!

Keskenmenopelkoa täällä ei oo! Päätin että nauttien mennään enkä murehi, uskon ettei se murehtiminen auta. Mutta tiedän että ei kaikki voi ottaa rennosti asian suhteen, se on ymmärrettävää.

Oireet tääl on helppottanu, ei enään etovaa oloa joka päivä, mutta kun se tulee se on tuplana! Ruoka rytmin pitää tasasena ja kahvin jouduin jättämään välistä, se helpotti. Nii ja väsyttäähän tuo päivisin aikalailla! Tissituntemuksia ei ole, yhessä vaiheessa niit pisteli ja kiristi, nyt ne vaan on.

Miramei mulle saa vaihtaa iäks 24 jahka ehdit :)

Unohtaako joku että on raskaana? :D Täällä välillä havahdun todellisuuteen, varmaan ollu niin paljon tekemistä ettei edes muista!

Mun tekis niin mieli ostella mamma vaatteita, mutta koitan malttaa mieleni ainakin ultraan asti. Sinne on niin pitkä aika vielä! Nyt oon kaupassa alkanu hypisteleen vauvan vaatteita :) Mutta en osta kyl mitään! Kaikki pojan vaatteet on tallessa tuolla seuraavalle, tänään pääsen niitä onneks penkomaan kun lupasin pienet kurikset lainaan :) Jos vaikka löytäis käsiin ne kaikista pienimmät vaatteet :)

KyyneltenHymy 9+5 ?! :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: murri76
Mä eilen kans tutkin asiaa paljon ton buranan kannalta, ja tulin siihen tuloksee että yksi 400 burana ei ole pahaksi. missään nimessä en lähtisi esim visurin poistoon joka tarkoittaa kuuriluontoisesti tulehduskipulääkkeiden syömistä montapäivää :) Mulla päänsärky tosiaan migreenipohjaista, eikä olosta pojan kanssa tulee mitään sillä päänsäryllä :/ Meille aina on painotettu että burana on ehdottoman kielletty vasta viimeisellä kolmanneksella. Viimeraskaudessa söin lääkärinmääräyksellä 3*1000 banadol päivässä ja oisin saanut vielä panacodit jos oisin halunnut, en halun.. noh, toivottavasti en nyt aiheuttanut kamalia kehityshäiriöitä meidän pikkuiselle..täytyy neuvolalääkärissä kysäistä lääkäriltä mikä ois sitten paras särkylääke mulle, kun panadolista ei tosiaan mitään hyötyä :/

Täällä edelleen olot jatkuu, oksettaa ja yökin tosi paljon ja kauan kerrallaan, ylös asti ei vaan tule sitten ei niin millään. Todella noloa liikkua kaupoissa yms kun yökkökohtaus alkaa :D huimaa, VÄSYTTÄÄ! onneks muutaman viikon päästä on maaginen 12vk ylitetty, jos nää olotkin sitten helpottaisi :)

Hierojalle ois pakko varailla aikaa, on taas niskahartiat ihan lukossa. Tietty alaselkä jätetään hieromatta :) nyt vieläkun pystyy mahalleen makaamaan :D

wavee 9+0<3 mihin tää aika oikein menee??
 
Wavee mä söin viime raskaudessa, alussa buranaa. Itse olen tosi varovainen särkylääkkeiden kanssa silloinkin, kun en ole raskaana. Ja itselleni lääkäri sanoi tuosta, että loppuraskaudesta on vaarallinen, koska saattaa sulkea valtimon vauvalta ennenaikaisesti, siksi sitä ei loppuraskaudesta saa syödä, eli mun köäsuttääkseni liittyy tuohon valtimon sulkeutumiseen. Sinäänsä kurjaa, että tästäkin saa niin ristiriitaista tietoa, MUTTA buranan ohjeissa ei saisi olla mitään ohjeistusta koskien AINOASTAAN loppuraskautta, mikäli olisi koko raskauden vaarallinen.

J&J 6+0
 
Huomenta kaikille!

Ompa taas tullut paljon tekstiä, kivaa kun on tullut paljon iloisia ultrakuulumisia. Ne jotenkin tekevät tämän omankin raskauden todellisemmaksi kun muilla samassa tilanteessa olevilla on jo pitäviä todisteita mahassa asuvasta tyypistä.

Mulla alkoi sitten huonot olot ihan rytinällä maanantaina. Kahtena yönä on nyt pitänyt käydä oksentamassa ja tänään aamulla koin pienen huippuhetken kun kävelin töihin ja kesken matkaa oksensin sitten vaan pientareelle kun en pystynyt pidättelemään enää hetkeäkään, yhden tööttäyksenkin sain sitten tästä:). Töissä olo on taas ollut kohtalainen. Vielä toistaiseksi tää on ollut enemmän huvittavaa kuin kauheaa, oksentamisen jälkeen meinaan olo paranee merkittävästi. Fiiliksiet kaksosista vaan yltyy kun esikoisesta en voinut pahoin lainkaan ja suvussa on kolmessa polvessa kaksosia. Lisäksi selkeän plussan sain jo raskausviikolla 4. No sen näkee sitten np-ultrassa.

Aurinkoista keskiviikkoa!

Mette 6+2
 
Huomenta Mammat!

Lila87 tervetuloa! :wave:
Ja heti alkuun kans sanon, että samaa mieltä Joosukkan kanssa, miehiltä yleensä ottaa oman aikansa sopeutua/syttyä asioihin. ( Jos ne ei liity mitenkään koneisiin, autoihin ym.) ;)

Tiukunen1982 onnea ultraan! :)

Kyyneltenhymy, Kiva että oot taas palannut. :) Menikö loma hyvin?

Onneksi on pizzeriat olemassa, ja auki suht myöhään., Mies onnistui eilen illalla ruokaa laittaessaan, tyhjentämään koko pippurimyllyn sisällön kastikkeeseen. Jotenkin vain korkki irtos. :D

murri76 9+2
 
  • Tykkää
Reactions: Susimieli
Wavee mä söin viime raskaudessa, alussa buranaa. Itse olen tosi varovainen särkylääkkeiden kanssa silloinkin, kun en ole raskaana. Ja itselleni lääkäri sanoi tuosta, että loppuraskaudesta on vaarallinen, koska saattaa sulkea valtimon vauvalta ennenaikaisesti, siksi sitä ei loppuraskaudesta saa syödä, eli mun köäsuttääkseni liittyy tuohon valtimon sulkeutumiseen. Sinäänsä kurjaa, että tästäkin saa niin ristiriitaista tietoa, MUTTA buranan ohjeissa ei saisi olla mitään ohjeistusta koskien AINOASTAAN loppuraskautta, mikäli olisi koko raskauden vaarallinen.

J&J 6+0
Juu näin miekii oon ymmärtän :) mä olin synnyttäneiden osastolla kun odotin poikaa, vedet siis menny niin olin muutaman tunnin välein tipassa ja siellä eräs kätilö meinas mulle antaa buranaa kun sanoin vaan et koskee sikana. hän ei siis tienny et puhuin supistuskivuista, kun luuli tosiaan että olen jo synnyttänyt. sieltä toinen kätilö äkkiä karjaskin että ei sit missään nimessä buranaa juuri tosta sun mainitsevasta syystä :)
 
Unohtaako joku että on raskaana? :D Täällä välillä havahdun todellisuuteen, varmaan ollu niin paljon tekemistä ettei edes muista!
MINÄ!!!:wave: Juurikin tänäaamuna mietin kun väsytti niin pirusti, että täytyypä käydä hakemassa jotain batterya tms töihin mennessä, että pysyy tän päivää hereillä.. Sitten tajusin "ai niin, mut mähän oon raskaana.. enhän mä sellasia saa juoda"..

Oireetonta siis edelleen täälläsuunnalla.. Ihanaa toki, kun ei tarvii kärsii 24/7 pahoinvoinnista ja etomisesta, niinkun aina ennen on joutunut, mutta mitä pidemmälle mennään sen varmempi olen tuulimunasta.. Toivottavasti yllätyn positiivisesti tasan 2vko:n päästä olevassa ultrassa.

Nelly rv vissiin jotain 5-6??
 
No mä oon menny ihan nämä raskaudet ihan maalaisjärkee käyttäen. Ja uskon sen mitä noitten pilleri paketeiden kylessä lukee. Lääkäreitäkin on moneen junaan ja mielipiteitä myös. Meillä toimitaan näin. :) Saatan ottaa migreeniin buranan, syön maksamakkaraa ja maksalaatikkoo, ja syön myös hampurilaiset majoneesin kanssa koska se on hyvää. :) Kaks tervettä, 10pisteen tyttöö oon maailmaan putkauttanu. :)
 
  • Tykkää
Reactions: hensq
Hei kaikki LAHDEN ALUEEN äidit! Tulin huutelemaan tuolta syyskuisten pinkasta, että olen perustamassa Lahden alueen odottajille omaa (salaista) fb-ryhmää. Olisi mukavaa tutustua saman alueen odottaviin äiteihin, jakaa kuulumisia ja vertaistukea, ja treffatakin tietysti. Esikoisen aikana kuuluin samanlaiseen ryhmään, ja siitä oli paljon iloa ja tukea raskaus- ja vauva-aikana. Jos tahdot mukaan, laita minulle yv:llä linkki facebookprofiiliisi, niin lähetän sinulle kaveripyynnön voidakseni lisätä sinut ryhmään. :)
 
Murri reissu kyl piristi ja oli mukavaa olla oikeessa kodissa ja kotipaikalla :) Tätejä ja setiä tuli moikkailtua ja vaan oltua, pääsiäisenä sit tuli mun sisko ja veli perheineen, oltiin koko lössi taas kasassa :)Mut nyt on ihana olla omassa kodissa! Ja jännä miten pian 3v pojalla oli ikävä kotia, tänäänkin on mennyt aamu kun poika osottelee "meidän sohva" "meidän koti" ym.

Mua ressaa! Mua ressaa niin paljon että oksat pois! Kuukaus enään kodinhoidontukea ja sit työkkärin listoille, ei vois vähempää kiinnostaa kun 2010vuodesta asti ollu kotona! Ja tietää et työkkärin kautta ei voi valikoida paikkaa, vaan on pakko mennä sinne minne sanotaan, muuten ollaan karenssilla! Myös alkaa jännittään kun poika lähtee hoitoon jos saan töitä, kyllä poika lähtis muutenkin kerhoon kun vauva tulee, alkaa kaipaan jo kavereita, äitin pärstä alkaa tympimään. Pitäs siis saada aikaseks soittaa päiväkoti juttuja ja liittoon. Pojan päiväkoti hommakin mietityttää, se joutuu varmasti vuorohoitoon joka pitää lopettaa sitten kun jään kotia ja pojan pitäs taas vaihtaa hoitopaikkaa, en haluais riepotella toista.

Nyt lähen oksentaan!
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Hei kaikki LAHDEN ALUEEN äidit! Tulin huutelemaan tuolta syyskuisten pinkasta, että olen perustamassa Lahden alueen odottajille omaa (salaista) fb-ryhmää. Olisi mukavaa tutustua saman alueen odottaviin äiteihin, jakaa kuulumisia ja vertaistukea, ja treffatakin tietysti. Esikoisen aikana kuuluin samanlaiseen ryhmään, ja siitä oli paljon iloa ja tukea raskaus- ja vauva-aikana. Jos tahdot mukaan, laita minulle yv:llä linkki facebookprofiiliisi, niin lähetän sinulle kaveripyynnön voidakseni lisätä sinut ryhmään. :)
 
Huomenta! Ja onnea hyvistä ultra kuulumisista! :flower:

Voivoivoi kun jännittää!! :D Yheltä alkais neuvola ja viideltä olisi se niiiiin odotettu ultra. Nukuin hyvin ja nukahdin heti mutta heräilin ekaa kertaa yöllä oikein kunnolla tissi kipuihin ja kamalaan vessahätään. Ihankuin ne oireet ois tälle päivälle just lisääntyny. :)

Mies ei lähde kumpaankaan mukaan, mutta ei todellakaan haittaa! Ei jaksa istua kuuntelemassa kahta tuntia neuvolassa ja varsinkaan halua nähdä kun mua ultrataan alakautta, tulee kuulemma sit siihen "oikeaan" eli np ultraan mukaan. :D

Peukut pystyyn että kaikki on hyvin ja että pieni rakas löytyy vahvan sykkeen kanssa! <3

Poppari 8+0 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Onnea Marrasmassu ultrakuulumisista! :)

Pipopoppari, peukut täälläkin pystyssä! :)

Kyyneltenhymy, varmasti tilanteesi stressaa, ei sitä mielellään pomppisi edestakaisin tilanteista. Tsemppiä sulle! :hug:

murri76 9+2
 
Heissan!

Ei oo tullut kirjoiteltua, kun ei vaan ehdi/jaksa istua koneella. Äsken koitin silmäillä läpi viestit parilta viime viikolta - ja niitä kuulkaa oli!

Vastailenpa nyt omalta osaltani muutamiin keskusteluaiheisiin, joita silmiin osui.

Oireista:
- pahoinvointia on 24/7. En oo onneks oksentanut kuin kolmesti, mutta jatkuva etova olo vaivaa. Oon käyttänyt pahoinvointirannekkeita nyt viikon, niistä on apua. B6-vitamiinia oon syönyt pari viikkoa, sekin auttanee. Viimeisen kolmen viikon aikana oon vissiin syönyt yhden lämpimän ruuan - ei vaan pysty!
- Repäisykipuja on alkanut tulla tällä viikolla. Jotenkin ne on jopa kovempia kuin esikoisesta, pitää oikein muistaa nousta tuolilta nätisti, ettei kipu lyö saman tien kumaraan. Enpä niistä kuitenkaan huolestu, kuuluvat asiaan näillä viikoilla.
- Tissituntemuksia ei juuri ole. Esikoisesta ne olivat tosi kipeät, nyt hädin tuskin tuntuu mitään.
- Väsymys on ihan ylitsepääsemätöntä!

Sukupuolta ei haluta tietää. Mulla on kyllä hyvin vahva poikaolo, kun pahoinvointi on niiiiin eri luokaa kuin esikoistytöstä.

Raskaudesta ollaan kerrottu isovanhemmille ja muutamalle kaverille. Töissä aion kertoa varmaan aikaisintaan vapun tienoilla, kun 12 viikkoa on ylittynyt. Esikoiselle voi kertoa sitten, kun paljastuminen ei ole vaaraksi. Se lörpöttelee sen julki kuitenkin välittömästi. :D

Lapsiluku jäänee tähän kahteen. Ihan jo siitäkin syystä, että lapsettomuushoitoja saa kunnallisella puolella vain kahden lapsen verran - ei meillä ehkä ole varaa lähteä yksityiselle (ei se kunnallisella puolellakaan ilmaista ole ollut!). Ja muutenkin on alkanut tuntua siltä, että kaksi on sopivasti. Ennen toivoin kolmea, mutta mies olisi voinut hyvin elää ilmankin, joten mun mielestä ollaan löydetty hyvä kompromissi. :D

Huomenna olis eka neuvola. :)

Reine 8+4

PS. Se, etten täällä hirveästi kirjoittele, johtuu myös siiitä, että mulla on blogi, jossa näistä kaikista avaudun. Jos täällä saa mainostaa omaa blogiaan, ja jos se muita kiinnostaa, niin annan toki osoitteen. :)

lisäys:
Ja unohtu se mainita, että maha on ihan valtava! Siis se on pompsahtanut näkyviin hetkessä - järkyttävä turvotus! Nippa nappa mahdun normihousuihin...
 
Viimeksi muokattu:
Pipopoppari se "oikea" ultra, eli np-ultrakin tehdään sitten alakautta ;)

ja Reine laita vaan linkkiä blogiin, mä luen tosi paljon blogeja ja mikäs sen kivempaa nyt kun lukea blogia joka kertoo samasta elämänvaiheesta kun missä itse on :)
 
Terve,

Mä olen nyt sika ja omanapailen ainoastaan, mutta ekana onnea ultraan meneville ja heille, jotka iloisia uutisia sieltä ovat saaneet :)

l) <--- Mun maha on tollanen :/ Jouduin vetäsee mammahousut jalkaan, ettei purista ja kiristä ja siltikin ahdistaa tuo turvotus. Mä en voi käsittää, miten voi maha ahdistaa näin aikaisin :/ En ole ikinä ollut mikään erityinen raskauden ystävä, mutta on tää jo aika paksua jos jo nyt on muka "tukalaa" :LOL: Pitäis varmaan käyrä tutkituttamassa tuo pääkoppa. Maha särkyjä on kanssa aikalailla aamupäivisin ja iltaisin/öisin ja jostain syystä selkäkin kenkkuilee...JO NYT. No, onneksi en ole työelämässä tällähetkellä :) Ja tää väsymys..voi jessus. Jos mä oisin näinä kahtena päivänä saanut päättää, niin mun ei tarttis muuta kuin köllötellä peiton alla ja torkkua, torkkua ja torkkua. Oikein ärsytti, kun pienenmiehen päikkyaika oli pakko uhrata lukemiseen :/ Nyt taukoilen siitä, kun tuntuu, että menee pelkän mantran hokemiseksi "Hauki on kala, hauki on kala.."

J&J 6+0
 

Yhteistyössä