Marraskuun masuasukit 2013 *heinäkuussa*

Hellurei taas pitkästä aikaa! :) Minulle voi päivittää poika lupauksen:heart: Täytyy myöntää että poikaa tässä vähän enemmän toivoinkin kun tyttö jo on. Kiva kun saa ostaa vaihteeksi pojalla vaatteita, ja miettiä poikien nimiä. :)

Niin ja iäksi minulle voisi vaihtaa 23, vaikka eipä tuolla hirveästi merkitystä olekkaan.

Lunalle ei voi kuin toivottaa hirveästi voimia, ja läheisten tukea tuohon kauheaan tilanteeseen! :hug: Kenellekkään ei soisi oman pienen menetystä..:(

Täällä on nyt käynyt keskustelu kuumana tuosta sukupuoli asiasta. Kuulostihan se kisun kommetti aika karulta tuohon kohtaan, mutta kyllä myös ymmärrän häntä. Itse olen ainakin huomannut olevani paljon herkempi kaikelle näin raskaana, ja ottavani asiat jotenkin raskaammin, ja jos tosi kovasti poikien jälkeen tyttöä toivoisi, niin varmasti se ottaa koville kun saa kuulla odottavansa poikaa. Mutta se on taas eri asia, että onko noin raju pettymys hetkellistä, vai jääkö se katkeroittamaan, eikä osaa nauttia enää uuden ihmisalun odotuksesta. Minusta sinulla on kisu oikeus noihin tunteisiin, mutta käsittele asia, eläkä jää liiaksi märehtimään sitä. Varmasti tulet rakastamaan yhtä paljon tätä pientä poikaa kuin sitä tyttöä. Ja uskon kun pahin pettymyksen tunne häviää, niin osaa taas laittaa asioita tärkeysjärjestykseen, ja tajuaa, että ei sillä sukupuolella niin ole merkitystä. Monesti nuo sukupuoli toiveet kun liittyvät aika turhamaisiin asioihin, kuten että olisi kiva ostaa pikku mekkoja yms. Tai ainakin itsellä liittyvät. :)

Onkos täällä kaikilla mammoilla jo isot masut, vai onko muita pikkumasun kasvattelijoita kuin minä? Vaikka olen jo 22 viikolla niin töissä ei siltin suurin osa tiedä, että olen raskaana. :D Näytän varmaan vain vähän lihonneelta.

wavee, täältä myös laitetty yksäriä fb ryhmästä!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: susupala
Puoliväli saavutettu!! :heart:

Mahan koosta, itselläni on jo aivan selvä vauvamaha, mutta vielä kolme työpäivää se pysyy löysien paitojen alla.. haluan vasta rakenneultran jälkeen kertoa tästä julkisesti. Eilen multa yksi työkaveri jo kysyi, odotanko, mutta kielsin. Uskokoon tai ei (tuskin uskoi..) rakenneultra on nyt mulle vaan joku pakkomielle :ashamed:

Miltä ne harjoitussupistukset tuntuu? Sellainen mahan "kovettumisen" ja painon tunne vai? Mulla tosiaan välillä vihlaisee tai pistää välillä mahasta 0,5-1 sekunnin ajan, mutta tiedä sitten mitä ne ovat..täällä sitä kysyinkin mutta kukaan ei kommentoinut, että itsellä sellaisia olisi..:confused:

Muuten vointi hyvä, tulis vaan nyt se ultra jo että voisi hiukan rentoutua!

-Pippari rv 20+0
 
  • Tykkää
Reactions: susupala
Täällä myös maha näkyy jo aika näkyvästi, mutta mulla myös Pipparin tavoin "pakkomielle" rakenneultrasta... :ashamed: Eilen alkoi onneksi kesäloma töistä, joten ihan hirmu tarvetta piilottelulle ei nyt ole. Muutamalle työkaverille olen joutunut asian jo kertomaan, mutta suurin osa on vielä tietämättömiä. Kukaan ei ole kyllä kehdannut suoraan asiaa kysyäkään, onneksi kesävaatteilla saa aika hyvin pömpön piiloon ;) Ensi viikolla on sitten RU, jonka jälkeen voi toivottavasti alkaa pömpöttelemään ihan rauhassa, varsinkin kun töihin paluuseen on vielä muutama viikko aikaa.

...mutta malttamattomana täälläkin ensi viikon ultraa odotellaan ja kovasti toivotaan että kaikki on pienellä hyvin.

Myös mä wawee laitan sulle viestiä face-ryhmästä :)


*jonesy 19+2
 
shantaram täällä kanssa yksi "vain vähän lihonut" eli hyvin olemattoman vauvamasun omistaja:) Viikkoja minulla jo 22+3 mutta ei tosiaan juuri huomaa että raskaana olen, töissäkään ei kukaan tiedä asiasta:)

SaraTuulia 22+3
 
Mun mielestä mulla näkyy massu jo ihan suht hyvin... Mut ei noi ympäril elävät ihmiset oo kuitenkaa viel alkanet kaikki epäillä mitään :) Meillä siis mennään edelleen sillä linjalla et kerrotaan jos kysytään ;) Ei tätä kyllä kauaa enään piilotella :whistle:

Mul on suppareita aika ajoin... Pahimmillaan on työpäivien illasta kun alkaa elimistö rauhottua ni sillo alkaa supparit... Parina iltana/yönä ollut melko kivuliaatkin... Mut se on yleensä sillon kun päivä on ollut fyysisesti raskaampi... Mä jo miehelle sanoin et jos tää nyt jo on tätä ni mitä se on sit ihan loppu metreillä?! Tosin mulla on muutamassa aiemmassakin raskaudessa ollut todella voimakkaita ja kivuliaita supistuksia paljon ennen laskettua, mut sit ne loppuukin kun seinään kun niit sais tullakin :D

Väsymys mulla on ihan sanoin kuvaamatonta... Tänäänkin simahdin istualtani sohvalle... Ny vaan pitäs yrittää jaksaa skarpata ko loppu kuu töis on vähä rankempaa ko on useempana päivänä töitä kun normaalisti... Noh kolme kuukautta meen töis vaik pää kainalossa... Sit saa luvan hengähtää... Aika on menny kyl aivan älyttömän nopeasti... Jotenki tuntuu et vast kävi ekas neuvolas ja niit on jo kuitenki useampi takana ja kaik ultratkin käytynä... Vaikka viel mä sen yhen sinne loppuun haluaisin ihan sen painoarvion takia... Vaik tiiän et ei tää mikää minimies tuu olemaan ni ois kiva tietää suuntaa mitä täl erää luvassa :)

Te keillä on jo ennestään lapsia niin onko teillä ollut syntymäpainot kuinka suuria? Vai oonko mä ainut joka tekee pikku dumboja ;) Mul pienin ollu 3360g(tyttö) ja suurin 4680g :)

Anskuli&KyöstiPapu 22+5
 
Anskuli mulla vaihdellut lasten syntymäpainot paljonkin, vaikka kaikki syntyneet viikolla 40+.
Poika 4130g
Tyttö 3495g
Poika 3275g
Tyttö 3805g
Toinen poika siis ollut suurin ja toinen pienin. Tytöt jääneet sitten siihen väliin.

Tulikin muuten sellainen mieleen, että voikohan sf-mitta vaihdella vai onko vaan mittaajasta kiinni? Tietäiskö kukaan? Rakenneultrassa kolmisen viikkoa sitten sanottiin, että korkein kohta olisi jo sentin verran navan yläpuolella (tämän mittasi lääkäri). Viime torstaina oli neuvola ja terkka sanoi, että hieman jää navan alapuolelle. En sitten älynnyt siinä vaiheessa kysyä mitään, kun oli kolme lapsista mukana ja oma huomioni meni pikkuneidin kohelluksia seuratessa...

Kohta pitäiskin lähteä viemään lapsia mummolaan, niin pääsen taas maalailemaan sinne meidän rakennukselle. Sellainen päivä tulossa. Laatuaikaa miehen kanssa ;) Mut ihan hauskaa. Vähän vaihtelua näihin kotipäiviin :)
 
Aurinkoisia ajatuksia Sf mitta on mittaajasta kiinni... mulla oli isojakin heittoja viime raskaudes ja sit oma nla täti sanokin et nyt kyl jossai tullu virhe kun se ei voi pienentyä välillä :)

Meillä noi lapset on syntyny kaik niin eri viikoilla kun voikaan
1. rv37+ 3770g
2. rv37+ 3360g
3. rv39+ 4160g
4. rv40+ 4680g
5. rv41 4500g

ja veikkaan että nytkin mennään reippaasti yli 4000g jos vaan mennään taas tonne ihan loppumetreille saakka :) Ja kaik synnytykset ollu ilman kivun lievitystä, paris ekas kokeilin ilokaasua mut se ei ollu mun juttu... Ja vimonen käynnistetty ni voin kertoo et oli ihan helvettiä se hetki ennen ko vauva synty...
 
Täältä myös viestiä laitettu waveelle fb-ryhmästä!!!

Sonalle Paljon jaksamista ja voimia! Oikeita sanoja on nyt niin vaikeaa löytää, olen pahoillani puolestanne ja sanaton, koska tilanteenne tuntuu kovin pahalta.

Hiljaiseloa on ollut, koko perhettä on vaivannut kamala kesäflunssa+kuumeilu. Veto on loppu, eikä loppua niistämiselle näy. Huonosti nukutut yöt ja hömelö flunssainen pää, on toooosi huono yhdistelmä. Joten vois tauti painua ja kadota jo maan alle. Pinnaa kiristää :headwall:

Täällä on ollut kova keskustelu Kisun kommenteista ja mielipiteiden ilmaisusta yleensäkin. Nämä foorumithan ovat oiva paikka avautua ja purkaa tuntojaan, kyllä siihen on oikeus. Jossain kohtaa vain voi kanssaihmisillä nousta huoli esiin. Mutta kuten jo aiemmin todettu ja sanottu, niin neuvolassa kannattaa ottaa asia puheeksi, ja pyytää yhteystietoja vaikkapa neuvolapsylologille, sielta aivan varmasti saisi apua ja tukea. Toki kielletyt mielikuvat ja tunteet kuuluvat nekin raskauteen, on vain eri asia, päättyvätkö ne vauvan syntymään, vai seuraavatko mielessä syntymän jälkeenkin, ja vaikuttaa näin vuorovaikutussuhteen ja kiintymyssuhteen kehittymiseen. Silloin voi jo olla todellinen huoli! No tuo oli jo pitkälle pohdittua huolta.
Ja minulla on ainakin tässä raskaudessa tehneet hormonit minusta niin hirviön että sammakoita on satanut suusta välillä melkoiseen tahtiin. Jos olisin kaikki ne kamalat asiat kirjoittanut tänne, olisi monella varmasti jo huoli, olenko järjiltäni vai mitä on tapahtumassa :LOL:. Mielialojen vaihtelut nyt vain kuuluvat raskauteen ja voivat osaltaan selittää odottavan äidin varsin kummallisia ajatuksia ja tunteenpurkauksia. Onneksi keskiraskaus on tasannut hermoja.

Masussa käy myllerrys, ihana myllerrys.

Millimolla 19+5, kohta ylitetään puoliväli!!
 
Luna, olen todella pahoillani puolestanne:'(! Pahalta tuntuu, että noin pitkälle edennyt raskaus joudutaan keskeyttämään. Tuska on varmaan kauhea:hug:. Voimia tähän hetkeen ja uskoa ja toivoa tulevaisuuteen!

En ehtinyt nähdä kisun kommentteja, mutta ilmeisen voimakkaita ja tunteita herättäviä olivat. Toki kaikilla on oikeus kirjoitella täällä kaikista mieltä painavista asioista, mutta tilannetajuakin joskus tarvitaan. Kaikki kommentit eivät sovi joka väliin. Mutta sekin on tietty mahdollista, ettei hän ole ehtinyt huomata lunan vakavaa tilannetta ennenkuin on kommenttinsa lähettänyt.

Nyt vähän omaa napaa vielä :). Minä pääsin puoleenväliin :D! Se jotenkin tuntui tosi suurelta saavutukselta ja tuntuu jännältä ajatella että tästä ne viikot vaan koko ajan vähenee. Seuraavaksi jännitän rakenneultraa, joka on perjantaina. Pieniä potkuja ja muljahduksia on tuntunut juhannuksesta asti melkein joka päivä, mutta koko ajan on kuitenkin epävarma olo, että onko siellä siltikään kaikki hyvin.

Nannikki 20+0
 
Meidän esikoinen (poika) painoi 4235g ja luulen että tää tyttö varmaan kans on siellä neljän kilon kieppeillä.. Kelpais kyllä synnyttää vaikka sellainen 3,5kg vaihteeksi ;)

pippari mulla harkkasupparit on sellaisia kivuttomia mahan kovettumisia.

sf-mittaon ihan mittaajasta kiinni, ja vähän jopa vauvan asennosta mittaushetkellä, eli on tosi suuntaa-antava.

Meillä tyttö taitaa olla poikittain mahassa, vasemmassa kyljessä tuntuu kaikki potkut.
Mä alan pikkuhiljaa näyttää ihan raskaanaolevalta, kyllä täämaha jo näkyy. Ihan kiva vaan :)

Susimieli ja pikkusisko 20+4
 
Heippa taas.. Neuvolassa kävästiin tiistaina ja meinas pala tulla kurkkuun ja taisin kyllä pelätä jo pahinta kun dopplerilla ei alkanu kuulumaan sydämensykettä.. Ukon kanssa katottii toisiamme ja pidettii kädestä kiinni ku neuvolantäti yritti ja yritti saaja kuulumaan äänet. Hän joutu hakemaan ultran toisesta huoneesta että selvitellää mikä on mahassa meininki. Noh, Papunenhan nukku TAAS ku tukki poikittain ja kovin alhaalla :D Välillä potki jaloillaan nii tiedettii että kaikki on hyvin <3
Supistuksia on tuntunu täälläki, illalla ja välillä aamullaki mutta menevät nopeasti ohikki. Liikkeitä on tuntunut paljon, potkuja ei niinkää mutta kun Papu vaihtaa asentoa :D
Mulle voi päivittää RU 19.7 ja N 26.7..

Sasseri86 ja Papunen 19+4
 
  • Tykkää
Reactions: Shalley
Sasseri kääk millainen säikytys, onneksi kaikki oli pienellä kunnossa :)

Meidän mahatyyppi on vissiin kyllästynyt kun oon usein sanonut että tää tuntuu paljon isoveljeään rauhallisemmalta tapaukselta, nyt on parina päivänä ollut sellainen meno tuolla mahassa aamusta iltaan ettei ole kyllä epäselvää että siellä joku pieni tarmonpesä on! Huh!

Susimieli ja Pikkusisko 20+5
 
  • Tykkää
Reactions: jenha86
Luna, mitä kuuluu, mikä on tilanteesi?

Omaa napaa sen verran, että kaikki on vaavilla hyvin, mutta rakenneultrassa hän ei suostunut sukupuoltaan näyttämään :) 17.7. ollaan menossa 4D-ultraan, jossa toivottavasti sukupuolikin paljastuu. Toiveita ei ole, on ihan sama kumpi tulee, mutta hillittömän utelias olen.

Onko muita, joilla on ajoittaisia masennuksen tunteita odotuksen aikana, vaikka päällimmäinen tunne onkin odotuksen onni?
 
Anna_bella ymmärrän uteliaisuuden..mä oon aina ollut se kuka tutkii kaikki kaapit joulun allakin joten ihmettelen miten pystyin sanomaan rakenneultrassa, että jos kaikki hyvin niin ei haluta tietää sukupuolta..
:popcorn:

mulla on seuraava neuvola 17.7 ja mietin että mitäs siellä silloin puhutaan sen lisäksi että mitataan taas kaikki arvot..kokeneemmat??
niin ja onko kuinka moni ottanut vakuutuksen jo syntymättömälle vai aikooko edes ottaa??
Yrittänyt vertailla noita vakuutuksia, mutta aika työlästä puuhaa. Olisko näkemyksiä?
 
starhope täällä otettiin ja pohjolasta, koska tutuilla hyviä kokemuksia ja vakuutus vaikutti kattavalta. Lisäksi meillä kaikki muutkin siellä: talo, autot, moottoripyörä, omat vakuutukset.. Rakenneultra piti olla käytynä.
Täällä on myös harkittu 4D-ultraa :)
 
Miramei kiitti tiedosta. Täälläkin on muut vakuutukset Pohjolasta mutta silti vähän mietin mistä ottaisi.
Helpoimmalla pääsisi jos ottaisi vaan samasta mistä muutkin ja hyvä kuulla että on hyviä kokemuksia..:heart:
 
Nyt pelottaa ja hurjasti :'(

Sikiöllä todettiin anemia, onneksi suostuin lapsivesi punktioon, anemia ei ole onneksi edennyt vielä pahaan vaiheeseen mutta lähellä olisi ollut.
Huomenna koittaa ensimmäinen verensiirto vauvalle
Hurjasti pelottaa, tätä pelkoa ei voi edes kuvailla. Riskit on, että vauva voi syntyä nyt tai menehtyä verensiirtoon. Myös pelottaa hurjasti että kun hänelle annetaan rauhoittavia ( curarella?) sikiön reiteen :/ Tästä aiheutuu myös se että vauva on liikkumatta pari tuntia ja sydänäänet voi laskea..
Pelosta olen sekaisin..

Pinja ja Rakas 23+0
 
pinsku hurjaa, en ole tiennyt että sikiölle voi tulla anemiaa tai että voi verensiirtoa tehdä sikiölle. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Aikamoiselta sisupussilta vaikuttaa onneksi tuo teidän pikkukaveri. Pidän peukkuja teille! <3

starhope mulla on 17. Päivä seuraava neuvola ja kuulemma silloin käydään läpinä kelan papereita ja saan raskaustodistuksen joka siis liitetään mukaan äitiyspakkausta/rahaa hakiessa. Sit voi alkaa anoa jo äitiys- ja vanhempinpäivä rahoja.

Nyt vasta alkaa olla sellainen "kunnolla raskaanaoleva olo" kun masu on pyöreä ja pieni potkii paljon <3

Hassua kyllä, mun synnytysjännitys tuntuu hetkeksi ainakin pienentyneen. Saa nähdä miten se tosipaikan tullen pysyy aisoissa.

Susimieli ja Pikkusisko 20+5
 
Pinsku aika pelottavalta kuulostaa se verensiirto. Uskomatonta, miten nykyään on lääketiede noin kehittynyt, että jopa sikiölle voidaan tehdä hoitotoimenpiteitä. Olisi kiva kuulla verensiirrosta enemmän, jos vain viitsit/haluat siitä täällä kirjoittaa. Kovasti tsemppiä koitokseen :hug:

Aurinkoisia ajatuksia 23+4
 
Voi pinskupinsku:hug: Toivon totisesti, että toimenpide onnistuu hyvin ja pääset jatkamaan odotusta vielä monia viikkoja. en ole minäkään ennen edes kuullut, että sikiöllekkin voidaan verensiirto tehdä..

luna on myös täällä mielessä päivittäin. Toivon niin, että kaikki kääntyisi sieläkin parhainpäin:hug:

Oma ru olisi sitten huomenna ja pelottaa aivan pirusti, että sieltä tulee jotain huonoja uutisia:ashamed:. Vauva liikkuu kyllä paljon ja potkuja tuntuu jo monta kertaa päivässä , mutta eihän se mitään tietysti takaa..

Hankinnat alkaa olemaan täällä aika hyvällä mallilla. Nyt löytyy hoitopöytä, pinnasänky ja vaunut, jotka käytiin eilen hakemassa vauvaa varten. Puuhamatto ja turvakaukaloon laitettava lelukaari odottaa postissa noutajaansa ja vaatteitakin olen nyt joitakin saanut/ostanut. Kaikki nuo tavarat siis ostettu käytettynä, eikä rahaa palanut kun reilut 400€ yhteensä. Olen siis ihan tyytyväinen :)

Tukivyön hankinta on täälläkin mietinnässä, kun lonkat ei oikein enää tahdo tykätä tästä istumatyöstä. Vähän jännittää, miten sujuu loppuraskaus, kun nyt jo alkaa nämä ongelmat...: /

Nyt töiden pariin....

-Nelly ja murunen 19+6-
 
Voi pinskupinsku, miten teitä on koeteltu! Tosi paljon tsemppejä sinne, toivottavasti kaikki menee hyvin! :heart:

Lunaa olen minäkin kovasti miettinyt. Miten jakselette?

Minulla oli tänä aamuna ihana herätys. Vauva alkoi aamujumpat ja potki hurjasti :). En malttanut tietenkään nousta ylös kun piti tunnustella ja kuulostella niitä ihania liikkeitä:heart:. Ainakin 20 minuuttia siinä makoilin käsi vatsan päällä.

Vakuutuksia meinataan ottaa jo ennen vauvan syntymää. Todennäköisesti Pohjolasta otetaan, kun suurin osa muista vakuutuksista on myös siellä. Kysyttiin heiltä jo kesäkuun alkupuolella tarjoukset vauvan vakuutuksista ja minun henki- ja tapaturmavakuutuksista, mutta eivät ole vieläkään laittaineet mitään papereita tulemaan vaikka lupasivat. Täytyy varmaan hiukkasen painostaa:).

Me ei olla vieläkään hommattu vauvalle mitään! Oon antanu itelleni luvan, että ru:n jälkeen voin jo jotain ostaa. Todennäköisesti hankinnat jäävät suurimmaksi osaksi syksymmälle. Säilytystilaakaan kun ei ole liikoja ja meillä on remontitkin kesken.

Nannikki 20+2
 

Yhteistyössä