Marraskuun 2012 masuasukit <3 *elokuussa*

Tervetuloa Eveliinu!

Annoskoot Täällä myös tuntuu että annoskokoja on pakko pienentää ja nälkäkään ei tunnu vaivaavan niin usein kuin aiemmin. Vatsa tuntuu ihan täydeltä, vaikka syömisestä on kulunut aikaa.

Mä tässä nyt oikeestaan odottelen sitä perjantain sokerirasitusta ja mietin mitä viihdykettä mukaan ottais. Ottaisko lehtiä vai jaksaiskos jotain kutoa. Litkun varmaan pystyn juomaan vaikka sitten ihan pakolla enkä sitä oikeestaan jännitäkään. Maanantaina vissiin oli se uus lääkäriaika, joten mielenkiintoista kattoa mitä paikoille on tapahtunut. Tänään ei harjoitussuppareita ole tullut paljon mitään, olen siis ollut vapaalla, mut huomenna kutsuu taas iltavuoro...

Pampula84 Tosi ihania pukuja, mutta suurin osa menee kyllä yli mun budjetin! Kiitos kuitenki vinkistä, pistän korvan taakse eniveis.. Kun löytäis sellasen, mitä vois pitää sitten ristiäisissäkin. Tosin jos maha ehtii kovin kadota siihen mennessä, niin sitte ei ehkä sovi.. Pitää vaan ootella syys-/talviuutuuksia vielä.. Ja joitaki vaihtoehtoja oon löytäny, mutta kokoja ei sitte oo.

Tervetuloa Eveliinulle! Kivaa, että näin "loppuvaiheessa" vielä tulee mukaan uusia :)

Painoarviota ei mulle edes tehty lääkärineuvolassa, että sitä pitää sitte kait oottaa myöhempään...

Melkein itku pääsi, kun mies kuulosti niin väsyneeltä puhelimessa. Mikään ei ollu menny putkeen tänään ja yli 12 tuntisen päivän olivat tehneet. :| Tulee niin surkee olo, kun ite sitte on vaan suunnilleen löysäilly meneen. Eikä voi edes vedota mihkään synnytystuskaan, kun toinen tekee niin paskaa duunia monta päivää.

Annoskokoja pitänee täälläkin pienennettävän... ihan en siis vielä ole ajatukseen tottunut ja ruokailut kestää entistäkin kauemmin, kun yritän saada saman määrän mitä ennenkin mahtumaan... :rolleyes: Kotipizzan normaalipitsa tuntui sulavan ikuisuuden, kun yhtenä päivänä söin. "Ählämipitsasta" ei jaksais varmaan puoliakaan!

Kiitos kovasti Mnica ja Niipa-85..

Niipa-85 onnea sokerirasitukseen, toivotaan että litku pysyy sisällä. (oma kokemus ei ollut helppo).. ja kannattaa ottaa lukemista mukaan, ja toivottavasti siellä on muita samassa tilassa olijoita niin olisi juttukaveri.

Annoskokoja itse en ole pienentänyt, mutta kyllä sen huomaa että ei enään mahdu niin paljon ruokaa kuin ensimmäisillä viikoilla.

eveliinulle tervetulon toivotukset :)

millimamma kiva että sänky-ehdotus kelpuutettu :D

annoskoot kyllä joitain annoksia on tarvinnu pienentää. mutta myös tuo on hyvä, että hidastaa tahtia ja syö rauhallisemmin. suomalaisethan on tunnetusti maailman nopeimpia ruokalijoita... ei ihme että meillä närästys on kansantauti :D

mä oon nukkunu taas peräti kolme tuntia :kieh: taapero huuti kahteen saakka vähän väliä jotain. ei puhettakaan et ois unen päästä ehtinyt saamaan..
2-5 välin sain nukuttua ja sit taas keikuttu loput. tänään ei siis tehdä mitään ylimäräärästä, vaan otetaan lunkisti ja nukutaan kunnolliset päiväunet :)

nyt herättämään porukkaa etteivät myöhästy koulusta ja töistä :)

POKS 26+0 :wave:

Huomenia

Tervetuloa Eveliinu

Huomannut kanssa että pienemmät annoskoot riittävät tätä nykyä, eli vähemmästä tullaan täyteen.

Fourth gift täällä kanssa päikkäreitä odotellessa, kun mies tulee töistä niin ite nukkumaan, töissä meni puol viiteen joten unet jäi pariin tuntiin, kun sai herätellä koululaiset. Eli taitaa kans jäädä ylimääräiset hössötykset tältä päivältä.:D

Hiukan löpinöitä ennen töihin lähtöä!

Illalla nukkumaan mennessä alavatsalle tuli samanlaista nipistelyä mitä oli silloin aikoinaan kun sen viikon saikullakin olin. No oli onneks mennyt ohi yön aikana, josko taas jaksais iltavuoron painaa.

Tyynyt ovat löytäneet minunkin kavereiksi ja jalkojen väliin yks ja satunnaisesti hiukan myös vatsan alle.

Vaatteet Mulla on ollut kylmempinä päivinä käytössä ne raskauden alussa huutonetistä huutamani farkut, mutta eilen kun niitä vetelin jalkaan niin mahtuivat kyllä hyvin, mutta kohtasin saman ongelman mikä esiokoisen aikanakin, ne puristaa ikävästi just tuosta alavatsalta :kieh: H&M:ltä tilasin aikoinaan niitä perus collegehousuja, mutta nyt niitä ei löydy liikkeestä eikä netistä, ne kun olis ollu niin kivat jalassa eikä purista mistään. Ja vanhat alkaa olla takapuolelta jo ihan puhki... Vauvan olinpaikka tuntuu vaohtelevan, kun välillä painaa ihan hirmusesti ylös ja välillä taas aivan tonne alas.

Tervetuloa mukaan eveliinu :wave:

Tuosta vuokrattavasta ensisängystä piti kommentoida että kaveri kehui ratkaisua maasta taivaaseen! Oli kuulemma näppärä siirrellä pientä siinä huoneesta toiseen ja laittaa vauva vaikka unille olkkarissa tai keittiössä ja samalla tehdä itse jotain samassa huoneessa ja valvoa pienen unta. Sänky on lisäksi aika korkea, joten helpotusta oli varsinkin sektiohaavan kanssa kun ei tarvinnut kumarrella matalalle pinnasänkyyn. Ja korkea sänky oli heillä myös hyvä koska kotieläimet ja esikoinen eivät päässeet huomaamatta tutustumaan liian rajusti uuteen perheenjäseneen.

Täällä uneton yö myös takana |O Niiden 2-3 pissareissun lisäksi mua on alkanu vaivata suonenvedot öisin. Viime yönä sitten piti noiden pissireissujen lisäksi nousta 4 kertaa kävelemään, venyttelemään ja hieromaan jalkoja. Vetää vielä niin kummista paikoista, kuten nilkasta, ettei sitä saa oikein mitenkään venytettyä niin että kramppi helpottaisi. Mä syön jo Multivita Mamassa vähän magnesiumlisää ja olen vielä ottanut 1 tabl Emgesan 250mg lisäksi. Laittelin kyselyä tuonne äitipolille samalla kun ilmottelin noita sokerimittaustuloksia sinne taas. Ilmeisesti nämä suonenvedot voi jotenkin liittyä sokeritasapainoon tai ainakin tämä öisin kukkuminen vaikuttaa aamusokereihin huonontaen niitä. Mutta pientähän tämä on kun tähän mennessä ei mitään kremppaa ole vielä ollutkaan!

Teen voimalla töissä sinnittelevä Tuna ja Sintti 26+2

eveliinu Tervetuloa joukkoon! :wave:

Töissäkäynti ei kyllä nappaa enää ollenkaan! Olis varmaan asia erikseen, jos olis mukava työpaikka, mutta kun ei niin ei.. : / No, mut täytyy vaan aatella, ettei tässä kauaa joudu enää kituuttaan ja sitä sairaslomaa saan kyllä jos siltä alkaa tuntuun..tosiaan kesälomalla ei ollut mitään vaivoja..heti töihin palatessa alkoi vatsan seutu kiristeleen ja eilenkin poltteli melkein koko työpäivän ajan vatsaa..kunnon menkkakipuja oli..ei todellakaan kivaa istuskella tässä koneella tekemässä töitä, kun vatsaa polttaa ihan koko ajan..aargh..

Tänään aamulla oli puuron annoskoko ihan sama kuin ennenkin, mutta voi luoja miten olinkaan siitä täynnä..sain ahtaa väkisin lopun puuron naamaan..en viitsinyt jättää syömättä kun kerran olen tehnyt ja hyväähän se on, mutta ei vaan meinaa enää jaksaa niin ku ennen..kai sitä täytyy annosta pienentää ja ottaa sitten töihin enemmän jotain hyvä napsittavia välipaloja, jos nälkä yllättää.. :)

Nellielli ja pötkö 29+3

Eveliinu tervetuloa minunkin puolestani joukkoon värikkääseen :)

Ruokarauhasta Ehkä sitten olen huono organisoimaan asioita kun en kerkiä syömään enkä öisin nukkumaan :D Esikko huudatti päivät ja yöt, tämä toinen yöt. Toivottavasti kolmas olisi edes samanlainen, ettei ainakaan pahempi :x Syömiseni on muutenkin mitä sattuu kun en osaa syödä säännöllisesti että jos nyt jotain saan aina välillä naposteltua niin olen varsin tyyväinen. Kiva vaan kun kuulun siihen ihmisryhmään joilla on jatkuvasti nälkä!! :O Aina saa jokapaikassa olla joku eväslaatikko mukana. Joskus äidit puistossa naureskelevat kun syön siellä jatkuvasti: "Ai taasko tuli nälkä?" :D Mutta syön sillon kun se on mahdollista. Hyvä oikeasti jos muilla sujuu helpommin nämä syömisasiat :heart:

Joku kyseli kokoarvioita. Meillä mennyt arviot lapsista näin:

1. Tyttö
rv 13+3: 92g
rv 19+2: 328g
rv 23+0: 600g
rv 26+2: 1000g
rv 31+0: 1700g
rv 34+2: 2400g
rv 38+2: 3400g
Synt. 39+1: 3150g/49cm
Itse olen ollut grammalleen ja sentilleen saman kokoinen syntyessäni.

2. Tyttö
rv 20+5: 343g
rv 24+1: 620g
rv 27+6: 1120g
rv 34+6: 2411g
rv 37+1: 2901g
rv 38+1: 2730g
Synt. 39+3: 3270g/49cm

3. Poika
rv 19+0: 289g
rv 27+4: 990g.
2 viikon päästä uusi kokoarvio.

Synnytys on alkanut mietityttämään kaiken tapahtuneen jälkeen tosi-tosi paljon. Olen alkanut pelkäämään supistuskipuja :( Vaikka tiedän että ilman niitä vauva ei synny, olen alkanut kammoamaan niitä nyt jo ja miettimään ehkä liiaksikin. Voi olla kun supistuksia tulee näin päivittäin ja niin paljon, niin pohdin niitä ehkä siksi. Mietin vaan kuinka tuskaisia ne poltot sitten h-hetkellä on ja entä jos en jostain syystä ehdi saamaan epiduraalia tai muita kipulääkkeitä?! KUOLISIN!! :O Nyt on tosiaan tunne etten selviä tästä. Pelkopolin koen nyt jokseenkin turhaksi, mutta kai silti voisin äitipolilla ottaa puheeksi.. Mietityttääkö muita tuleva koitos?

Olot muutoin tällähetkellä tosi hyvät. Ainoastaan maha ja vehkeet tuntuu tippuvan alas hetkenä minä hyvänsä. Toivottavasti ei tyyntä myrskyn edellä. Nyt pitää mennä siivoamaan =)

Nukkis ja hätähousu 28+3

Viimeksi muokattu:
Synnytys mietityttää kyllä, mutta jotenkin vielä en oo sen tarkemmin pohtinu..en oikein osaa ajatella asiaa sen kummemmin, kun ekaa odottelen, niin en tiedä mitä on tulossa.. oon sitä jo miettiny, et osaanko ees lähtee synnyttään kun se tilanne tulee! :D tai varmasti osaan lähtee, mut mietin aina, että mitä jos lähden turhaan..että on väärä hälytys tai vastaavaa.. :) sit mietin usein, et saankohan synnyttää alakautta vai joutuuko jostain syystä sektioon..ja toivottavasti saan kaikki mahdolliset kivunlievitykset.. :D enemmän oon miettinyt kuitenkin synnytyksen jälkeistä aikaa, että kuinka nopeasti siitä toipuu, repeekö paikat ja koska pääsee taas harrastamaan liikuntaa! Ja kuinka siihen vauvaan kiintyy..pelkään välillä, että tulee raskauden jälkeinen masennus..niin kauheasti odotan sitä, että se side vauvaan syntyisi heti ja olisin maailman onnellisin äiti, mutta kun ei siitäkään tiedä.. Kaikkee sitä vaan päässä pyörii.. :)

Nellielli ja pötkö 29+3

Joo, huolettaa synnyttäminen, tosin ei sen perustapahtuman takia (ensisynnyttäjänä en osaa pelätä tuntematonta), vaan TaYSin tilanahtauden takia. Uusin juttu Aamulehdestä tänään Aamulehti

Että tosi kivaa liukuhihnameininkiä, kun ei edes kipulääkityksiä ehditä antamaan :( Taidan kohta siirtyä seuraamaan Hämeenlinnan sairaalan tilannetta.

Nynaeve ja Pp 26+3

aamulenkki sateesta huolimatta tehty, ja hyvää teki :) ihanan raikas ilma ulkona!! mä nautin sateistakin, syksy on huikeeta aikaa... muutoinkin nää vuodenajan vaihtelut on kivoja. oikeella lailla vaan kelin mukaan vaatetusta niin hyvin menee. housut kastu joo ja sukat mut mieli oli hyvä, ja kaikilla hyvä mieli.

synnytyksen miettiminen tiedän mitä se on kun ei ehdi kunnolla kipulääkkeitä saamaan... siitä syystä edellisen synnytyksen kohdunkaulan puudúte tuntui taivaalliselta!!! sillä mennään mitä tulee, ja sattuuhan se pirusti mut sitä se valitettavasti kuuluu olla :)

ja kohti päikkäreitä :)

Sokerirasitus oli aamusta. Ei se litku niin kauhean makuista ollut. Huono olo tosin tuli sitten sen jälkeen, mutta onneksi sen pari tuntia jaksoi siellä istua.

Äitiyspakkauksen kävin sen jälkeen myös hakemassa ja vanhaa malliahan se on. Kivan näköistä vaatetta näyttää olevan. Saa vaan nähdä kuin paljon talvihaalarille sitten käyttöä on. Tänä talvena kun on varsin iso vielä ja ens talvena sit varmaan jo pieni. Olen koittanut kirpparilta haalaria etsiä, mutta vielä ei ole löytynyt. Ehkä niitäkin kohta alkaa ilmaantumaan, kun ilmatkin viilenee. Nyt kun sai pakkauksen niin voi vähän katsella mitä sitä vielä tarvitsee ostella.
Näin ensikertalaisena ei oikein ole hajua, minkä verran mitäkin vaatetta tarvitsisi. Joten vinkkejä otetaan vastaan Tai no toki jonkinlainen käsitys on, ja kai tuokin riippuu paljon myöskin ihmisestä, millä määrillä toimeen tulee. Pesukone kuitenkin löytyy ja se ei ole kovin iso, eli suht usein sitten voi sitä pyykkiä pestä. Pari kassillista suunnilleen on vaatteita kokojen 50-62 väliltä, jotain sitä vielä tarvitsee, etenkin 56 kokoa. Pitäis vaan kirpparille päästä useammin kiertelemään.

Töissä käynti ei huvita yhtään täälläkään. Jotenkin nuo pitkät päivät ahdistaa aina jo valmiiksi, toivotaan että kohta helpottaa, jos siis seuraaville työlistoille osaisivat laittaa fiksumpia vuoroja. Onneksi supistuksia ei ole ollut töissäkään. Maha vaan alkanut painaa täälläkin ylhäältä asti. Ja nyt tällä viikolla kun oli taas 10 ja 12 tuntiset vuorot, oli ne aika tuskaa. Kylkiluut oli järkyttävän kipeänä. Kun eihän sitä voi isoa autoa oikein ajaa takakenossa, mikä parhaimmalta tuntuisi. Pakko olla vähän eteenpäin kumartuneena ja sehän painaa just kylkiluita. Ja selkä ei myöskään tykkää hyvää. Joten saa nähdä kuinka kauan sitä jaksaa töissä vielä käydä. Vajaa 7 viikkoa vielä olis jäljellä, sit olis talviloma ja se vajaa viikko pekkasia, kun äitiysloman alkamispäivä on perjantai. Olen tyytyväinen jos vielä pari viikkoa jaksaisi. Onneksi vauva ei näistä vaivoista kärsi, vaikka ei se välttämättä hyvää tee sekään, että minulla on tuskaista, stressiä siitäkin aiheutuu.

Tirppana 26+4

tirsat vedetty :D kyllä niin tekee hyvää, uudistaa päätä ja koko kroppaa pienikin notkahdus :)

vaatemäärä vauvalle no ihan toki riippuu et jos syntyy täysiaikaisena vaiko viikoja aiemmin... jos on täysiaikainen ja n. 50-52 cm kokoinen syntyessään, koon 56 vaatteita tarttee vain noin ekat kaksi viikkoa. että suureellista vaate-arsenaalia en ite ole siihen alkuun haalinut juuri koskaan. pari-kolme pyjamaa, bodeja 5-6 ja potkareita parit-kolmet, lisäksi parit housut, pari mekkoa. ja kai nyt jokainen hiffaa et jos saakin pojan ni ei mittää mekkoi tartte olla kaapissa :D
niillä pääsee hyvin alkuun, bodeja juurikin enemmän sen vuoksi et pulauttelee kuitenkin niin ehtii pesusta kuivumaan seuraavat. vauva kasvaa huikeaa vauhtia ne ekat pari viikkoa, ja 56 sentin vaatteet jää hyvinkin äkisti pieniksi. harsoja kannattaa olla enemmän kuin mitä äitiyspakkauksesta saa. niitä menee, vallankin kun jotkut vauvat pulauttelee enemmän kuin toiset.
koon 62 menee sit jo pidemmän jakson. niissä sit on ollutkin varastoa jo bodejakin kymmenkunta ainakin. huppareita ja collegeja, hameita ja hörsylöitä :D
mut tapa tässäkin on jokaisella varmasti eri :) en oo nähnyt järkeväksi pistää rahaa palamaan ekoihin viikkoihin... kun niistä se ekat 5 päivää saattaa ensisynnyttäjälläkin vierähtää sairaalassa... mut näin mä siis oon tehnyt :) ja se mitä kotoo kannattaa löytyä myös kotiutumis-vaiheessa ekoihin päiviin, on korvike!!!
jollei maitoa tulekaan riittämiin tms. niin eipä tarvi keskellä yötäkään miettiä mistä antaisi huutavalle vauvalle huikat :) sitäkään ei tartte olla valmiina kuin pari purkkia, hätätapausta varten. vähentää huomattavasti suurta stressiä, kun tietää että sitäkin on jos tarvis on. ja moni mies kun ei edes osaa sitä ostaa ite, jos sen miehen sit vaan hädissään lähettää kauppaan. univelat ja esikoisen syntymä, ja jännitys miten pärjätäänkään nyt kotona , saa molemmat vanhemmista usein aika "sekaisin " :)

Synnytys Mullakin ensikertalaisena enemmän mietityttää ja huolestuttaa se synnytyksen jälkeinen aika. Varsinkin kun on aika pienet rinnat, jotka ei oo alkuraskauden kasvun jälkeen enää kasvaneetkaan. Yhdet isommat rintsikat oon joutunu hankkiin, mutta A-kupilla mahtuu meneen vielä. Niin eli se imetys pistää tässä tapauksessa huolestuttaa, kun en haluis niitä vastikkeita/korvikkeita syöttää vauvalleni. Oon onnistunu kehittään niistä jonku kauheen hirvityksen, että MITÄ JOS niillä onki vaikutusta allergioiden kehittymiseen jne. On semmonen, että mun on pakko onnistua imettään ja heti!
Mutta toki huolettaa kaikki repeytymiset ja toipumiset ja jaksamiset. Ja mitäs jos kaikesta huolimatta vauva tuntuuki vieraalta, vaikka nyt jo onki kehittynyt läheinen suhde tuohon potkuttelijaan.
Synnytystä osaa alkaa ehkä sitten lähempänä huolehtimaan, kun tehdään se synnytystapa-arvio. Vielä ei voi tietää miten päin tuo aikoo sitten olla.

Voi mua vitkuttelijaa taas, pitäis siivota ja tehdä kaikkee muutaki. Nukuinki niin myöhään, kun toinen kissoista jakso riivata aikasin aamulla...siis siihen normaaliin aikaan, kun ovat tottuneet saamaan ruoan, kun mies lähtee töihin. No huomenaamulla mäki taas joudun töihin lähtemään.

Korvikkeesta viel. Juu, pitäähän sitä kaappiin hommata joka tapauksessa. Harmi vaan, kun sitä kalliimpaa apteekin tavaraa saa VASTA jos todetaan allergiaa muille, eikä äidin periaatepäätöksissä..! Ite olin alkuun allerginen lehmänmaidolle, mutta vuohenmaito kelpas. Tosin luin jostain, että korvikkeessa se ois sama onko se lehmänmaitopohjasta vai vuohenmaitopohjasta, kun ne proteiinit on muka samoja..?

Hei, tai itseasiassa huomenta.
Viimeyönä ei hirveästi nukuttu kun poju potki masussa viiteen asti.. Olin sitten saamassa unen päästä kiinni kyljellään kun taas tuli vessahätä, no yritin siitä kääntyä selälleni makaamaan, mutta sattui vatsaan/kohtuun hirveästi, mitähän lie oli?

Synnytys ei itseäni vielä pelota, mutta eiköhän se H-Hetkellä tule sieltä pikkuhiljaa..
Pieni pelko on siitä että onko pojulla sitten kaikki hyvin kun hän on tässä maailmassa, sitä toivon kovasti.

Malttamatonta odottelua :popcorn:

eveliinu 28+0

Mä nyt vielä höpötipöpötän, kun tuli mieleen, että uudessa Voi hyvin -lehdessä oli juttu Lapsen vastustuskyvystä eli miten välttää esim. lapsen antibioottikierre. Siinä haastateltiin funktionaalisen lääketieteen edustajaa lääkäri Rauli Mäkelää, joka on jo vuosikymmeniä hoitanu lapsia korjaamalla immuniteettijärjestelmää oikeanlaisella ravinnolla ennemmin kuin lääkkeillä. Mutta tuollaiset hyvät lääkärit on harvassa, että pitäis ite olla kauheen valveutunu myös kaikista asioista. Tiedän yhden lääkärin, joka on myöntäny sen, että vuosia uskoi kaikki lääketehtaiden maksattamat tutkimukset ja määräsi ihmisille aina vain lisää lääkkeitä, kunnes lopulta alkoi kyseenalaistamaan asioita ja alkoi ymmärtää, ettei kaikkiin vaivoihin todellakaan pidä määrätä lääkkeitä. Tämä lääkäri auttoi yhtä lapsiperhettä ja etenkin perheenäitiä, joka söi jopa masennuslääkkeitä siihen, kun suolisto ei toiminut kunnolla, mikä aiheutti jatkuvaa väsymystä ja jaksamattomuutta!
Mutta joo.. pitää vaan muistaa, että antibiootit tuhoaa suoliston omaa vastustuskykyä, mikä antaa hyvän pohjan esim. korvatulehduskierteelle.
Tää aihe ei nyt tänne kauheesti tiesti kuulunu, mutta tulipahan tuosta korvikkeesta ja lehmänmaidosta tällainen ajatusjohdannainen.. :rolleyes:

*muoks. niin siis korvike ja lehmänmaitohan nyt ei mitenkään liity antibiootteihin eli älkää nyt sekaantuko niistä! :D

Viimeksi muokattu:
mnica Eikös tuolla lehmänmaitopohjaisella korvikkeella ole todistettu olevan yhteyttä diabeteksen puhkeamiseen. Siitä ainakin muistan lukeneeni.

Fourt Giftillä hyviä vinkkejä tuosta vastasyntyneen vaatemääristä. Kiitos!

Synnytys mietityttää välillä mutta ensikertalaisena siihen on jotenkin vaikea valmistautua. Luulen että tärkeintä siinä hommassa on se että saa pidettyä nupin kasassa eikä ala panikoimaan ja stressaa pientäkin sillä omalla panikoinilla. Toivoisin että saisin kokea alatiesynnytyksen mutta jos tilanne jostain syystä sitä vaatii niin ei se sectiokaan mikään maailmanloppu olisi.
Enemmän varmaan mietityttää se kotiutuminen ja vauva-arki. Miten sitä jaksaa puolikuntoisena synnytyksen jälkeen hoitaa pientä varsinkin jos on erityisen vaativa vauva. Yksi ilta tosin mietin että kyllä se varmaan tuntuu kummalle että kohta meitä on aina kolme. On se vaan iso muutos parisuhteelle ja yleensäkin elämään että ollaan vastuussa uudesta ihmiselämästä ja siellä se nakottaa meidän kanssa aina ja siitä ei oikein oteta vapaapäiviäkään. Jotenkin en tuon tunnesiteen muodostumista ole osannut kyseenalaistaa kun masuvauvakin on jo nyt niin rakas ja juttelen sille joka päivä ja silittelen masua. Täytyy varmaan siihen arkeen valmistautua kokkaamalla pakkanen ruokaa täyteen. Ja onneksi meillä mieskin osaa tosi kiitettävästi tehdä kotihommia ja ruokaakin sitten tarvittaessa. Ja pienimmästä vihjeestä kaksi innokasta mummoihmistäkin varmaan säntää paikalle jos tarve vaatii :D

Tuna ja Sintti 27+2

Eveliinu - Tervetuloa mukaan porukkaan :wave:

Nukkapallero Tsemppiä supistuksien kanssa, toivotaan että helpottavat :hug:

Synnytys Itseäkin ensikertalaisena jännittää synnytys ja oikeastaan sen jälkeinen palautuminen. Olen kuullut tarinoita laidasta laitaan, mutta en kuitenkaan luo mitään odotuksia synnytyksen suhteen ;) Uskon, että kokemuksena kuitenkin elämäni parhaimpia!

Äitiyspakkaus tuli eilen ja voi sitä hiplaamisen iloa! - Emme ole vielä tehneet oikein mitään hankintoja (muutamaa vaatetta lukuunottamatta), joten olin todella positiivisesti yllättynyt pakkauksen sisällöstä (saimme vuoden 2011 pakkauksen) =) Siellä oli paljon vaatteita + muuta kivaa. Myöskin kissamme rakastuivat laatikkoon; - yön aikana oli kansi revitty pois paikoiltaan ja aamulla molemmat kissat löytyivät pakkauksen sisältä vaatteiden välistä nukkumasta :heart:

Oma napa Huomenna olisi neuvolalääkäri ja hieman jännittää onko kaikki kunnossa; masuasukki kyllä liikkuu ja möyrii päivittäin mutten tunne niin hirveän hyvin, kun istukka on tuossa edessä. Ja mahakin tuntuu hieman pienentyneen? Voisiko olla vain muuttanut muotoaan ja siksi tuntuu pienemmältä?

Olen ollut nyt viikon töissä loman jälkeen ja kaikki on mennyt oikein hyvin, iltaisin tosin kyllä huomaa jaloista ja kipeistä jalkapohjista (kantapäistä?), että on päivän aikana liikuttu! Vielä olisi 2 kuukautta jäljellä töitä ennen äitiysvapaata, - hui miten vähän!

Hurjasti oli tullut uutta tekstiä, joten kaikille tasapuolisesti onnea hyvistä neuvolakäynneitä ja osalle rouviintumisesta :)

Mamma2012 ja kyytiläinen 25+6 (huomenna poksuu!)

Tuna. Joo, määki luin siitä jostain, ja sen takiahan myös sitä lehmänmaidon antamista pitäisi välttää mahdollisimman pitkään, että vauvan suolisto ehtii kehittyä kestämään sitä. Hassuintahan tuossa on se, että monet vauvanruoatkin on lehmänmaitopohjasia eli pitää olla tarkkana kaupassa. Mä ainakin haluan sitte tehdä mahdollisimman paljon ite vauvalle ruokaa, kun sen aika tulee. On kätevää esim. pakastaa jääpalakuutioiksi annoksia, niin voi tehdä kerralla enemmän ja se on sitte sama sulattaako jääpaloja vai lämmittää Bona-purkkia..
Ruoanlaitosta muutenkin, että mä kans, kun päästään muuttamaan, niin yritän tehdä mahdollisimman paljon ruokaa ja leipomuksia pakkaseen. :D

Eveliinu: Tervetuloa!!! Meillä näyttäisi olevan sama laskettuaika! =)

Omaa napaa: Kävin tänään siellä kontrollissa ja saikku jatkuu mammaloman alkuun saakka. Kohdunkaula oli pysynyt samoissa lukemissa, eli 2 senttiä jäljellä. Paikat pehmeät ja kypsyneet. Eli rauhallisesti pitää ottaa, muttei kuitenkaan vielä vuodelepoon. Sf-mitta olikin yllättäin 25cm! Toki tämäkin on täysin mittaajasta kiinni ja lääkäri sanoikin että hänellä on yleensä vähän tiukemmat mitat mitä muilla. Ipanalla kaikki hyvin ja sykkeet pyöri siinä 145 tienoilla. Parin viikon päästä taas uudestaan.

Harakanhattu ja jäpikkä 28+0!!!!! pokspokspokspoks! <3 <3 <3

Tervetuloa Eveliinu! :wave:

Mä jatkan toissapäiväistä valitusvirsiäni, jos suotte... Siis multa on yhtäkkiä kertakaikkiaan kaikki paukut huvenneet hiekkaan töiden suhteen. Mä oon sekä henkisesti ja fyysisesti niin poikki, että meen iltaisin nukkumaan kello 19 ja nukun aamuun asti jos ei oteta huomioon kipujen takia heräämisiä. Työt inhottavat ja stressaavat. Tänään mulla oli päivän viimeset tunnit 13-15 niin raivostuttava ryhmä käsitöissä, että oikein tunsin kuinka ensin kiristy pinna ja sitten kohtu :( Kotiin ajaessa mä vaan aloin itkemään kun olin niin kyrpiintynyt ja väsynyt. Kaupassakin piti käydä ja senkin jälkeen piti tirauttaa itkut kun olin entistäkin väsyneempi. Liitoskivut on ihan hirveät enkä jaksa edes seistä muutamaa minuuttia kauempaa. Huolestuttavinta on kaikessa, että suhtautumiseni masuasukkiin on muuttunut :( Kun hän potkii töissä ollessa, mua ärsyttää... mietin että etkö voisi lopettaa kun en jaksa nyt keskittyä suhun! Jotenkin pyrin päiväksi poistamaan Paavon mielestäni kun en jaksa pohtia yhtään mitään! Ei hitto mua alkaa nytkin taas itkettää kun mietin tätä....Koen ihan hirveää syyllisyyttä Paavon takia.
Huomenna mulla on neuvolalääkäri ja ehkä mainitsen siellä asiasta. Pelottaa myös mikä on kohdunsuun tilanne kun niin monella (?) on täällä ollut lyhenemistä ja avautumista... ei olisi mikään ihme että minullakin olisi niin käynyt. Et jospa ne kivut tuleekin sieltä :( Niin moni asia tuntuu nyt vaan pelottavalta ja ällöttävältä.

Anukkio ja hylätty Paavo 26+5

mnica ja imetys ei rintojen koko vaikuta kyllä siihen tuleeko imetyksestä mitään, suotta huolehdit :)
ja mitä korvikkeen ja allergioiden yhteyteen tulee, ite en ainakaan usko näiden kahden liittyvän toisiinsa millään lailla. kaikki kolme lastani ovat korvikkeella olleet liki välittömästi. kaikki terveitä :)
kannattaa suhtautua ennemmin niinpäin että haluaa yrittää imettää, mutta ei siitä mitään maailmanlopun meininkiä kannata kehittää jollei onnistukkaan :) ihan rauhassa antaa homman lähteä käyntiin ja jos käy niin kuin mulla et maidon tulo vain ei ole kuten muilla, kasvaa vauvoista silti tasapainoisia ja terveitä vauvoja :)
korvike on korviketta, vauvan lähtee sillä nälkä jollei muutoin :)
Tavan kaupan maitoa ei sellaisenaan annetakaan ennenkuin lapsi on 1v. ja siihen on syynsä juuri tuon suoliston sekä sen vuoksi että suolisto ei sitä kestäkään, koskapa suomessa maito käsitellään "pilalle".
vauvalle voi läheisyyttä ja aikaa antaa vaikka pullollakin ruokinta tapahtuisi :) eli siis ei syytä alkaa ressailla tuollaisella mihin juurikaan ei itse loppupeleissä voi vaikuttaa :)

Yhteistyössä