Marraskuun 2009 karhunpennut

Heippa vaan kaikille, täällä ollaan hengissä, jotenkin vaan aika hupsahtanut ja en ole saanut aikaiseksi kirjoittaa tänne.
Meillä kovasti harjotellaan vauva-arkea, joka on kyllä rankempaa kuin osasin kuvitella.
Imetys stressaa kovasti, koko ajan saa miettiä riittääkö maito ja olenkin korviketta antanut lisäksi. Huomenna olis neuvola, joten siellä nähään sitten painonkehitys.
Mä en hommannut vauvakirjaa, mutta oon alkanut tavallista valokuvakansioo täyttämään, siihen oon sitten liimannut kaikkia muistoja myös.
Aika hidasta tämä yhdellä kädellä kirjoittaminen, meidän vauva on kanssa aika sylivauva...

Kaikille väsymyksen ja muiden asioiden kanssa painiville voimia.
Toivottavasti joulu piristää itsekunkin mieltä...

Liinamaria ja Nitro pikkasen vajaa 1 kk
 
Heippa kaikille!

Meillä neiti kasvaa kohisten, ja pullosta on päästy kokonaan eroon..eli täysimetyksellä mennään.

Nukkuminen meillä on hyvin vaihtelevaa, välillä nukutaan piiiiitkiä pätkiä, ja välillä päivällä puolen tunnin pätkiä ja yöllä tunti kerrallaan :kieh: 4 aikaan yöllä neiti haluis välillä seurustella vaan.

Päivällä tyttö olis vain sylissä, välillä saan huijattua omaan sänkyynsä. Sitterissä malttaa ehkä minuutin tai korkeintaan kolme olla.

Masuvaivoja on aina välillä, veikkaan että johtuvat siitä kun välillä tissillä huudetaan ja haukotaan kovaa kyytiä ja sitten ei röyhtäsyt tule ulos.

Ensi viikolla pikkuinen täyttääkin jo 3 kk, ja meidän pitää kiinteitä alkaa aloittelemaan, keskosilla kun ne tulee kuvaan jo tosi aikasin. saas nähdä mitä siitä tulee, neiti yökkäilee tutinkin takia, joten mitenköhän toi soseen nieleminen mahtaa onnistua..

Eipä tällä kertaa muuta, palaillaan taas :wave:
 
moi!

Mä en tahdo millään saada aikaiseksi tänne kirjoteltua, kun noi 3 pitää välillä mamman kiireisenä :D

meille kuuluu ihan hyvää. Kovasti Roope kasvaa, nyt 62 vaatteet ihan sopivia. Neuvolassa ei olla käyty kun joskus 3 viikkoa sitten. Sillon oli jo 56 cm ja 4700g. Seuraavan kerran mennään tiistaina.
Maanantaina olis myös oma jälkitarkastus. Ehkäsy asiat mietityttää...Pillereitä en halua, eikä kumienkaan kanssa huvita aina pelata. Kuparikierukkaa ehkä vois kokeilla, mut sekin jotenkin tuntuu epäilyttävältä...Tääytyy nyt kattoo:/

Vatsavaivoja meillä ei liiemmin ole ollut. Alussa vähän oli yöt levottomia. Mutta huomasin, kun aloin öisinkin imettää istuviltaan, niin vatsavaivat hävis! varmaan makuuasennossa menee enemmän ilmaa, kun tuntuu et ei saa siinä kunnon otetta.

Mitään säännöllistä syöntiväliä ei ole. Yöllä herää 1-2 krt syömään, mutta päivällä voi olla ihan miten sattuu ;) Välillä usein ja välillä harvemmin.

vauvakirja saatiin ristiäislahjaksi. Vähän olen sitä jo täytellyt.

Sonja ja Roope huomenna 6 vk
 
Heipsan! B)

En oo mäkään jaksanu piitkään aikaan kirjotella, oon käyny kylläki lueskelemassa teijän juttuja :)

Meillähän oli vauvalla sitä verta kakan mukana sillon viimeks ku kirjottelin. Se lisäänty vaan niin että oltiin loppujen lopuks lastenklinikan päivystyksessä ku tyttö oli pariviikkonen. Tekivät kokeita ja syyksi epäiltiin sitä ku mun maidosta stiksattiin hb kahella plussalla, eli runsaasti verta maidon seassa vaikka maito valkoista :O Nyt ei oo onneks sitä verta enää näkyny ja toivottavasti ei enää tuu, inhottavaa vaikka kuulemma vaaratonta, mutta silti huolestuttais..

Yöt täällä kanssa edelleen hieman haastavia... toissayönä pääsin 5 nukkuu ja viime yön valvoin kokonaan, aamu seiskalta pääsin nukkuu :snotty: Päänvaivaa aiheuttaa myös toi kun aluksi annettiin mun pumppaamaa maitoa pelkästään ja nyt oon sekä pumpannu että imettäny ja haluisin alkaa kanssa pelkästään imettää mutta koko ajan ressaan riittääkö maito ja sitte kun toi vauveli on vielä aika laiska imee tissiä, nukahtaa heti :p

Nyt täytyy tehä jotain hyödyllistä kun jaksaa vielä ennenkun tulee taas väsy :wave:

Saya ja typykkä 4vk1pv

muoks* aluksi siis pelkästään pumpattiin maitoa siksi kun oltiin osastolla tarkkailussa velttouden takia, niin pyysivät pumppaamaan että nähdään että varmasti saa tarpeeksi maitoa
 
Aamupäivä oli taas jostain niiin syvältä sanonko mistä..korkeintaan 10min pätkiä jätkä torkahteli,vaikka huomas että on tosi väsynyt,kokeilin jo kapaloakin (joka autto toissa päivänä) ja sit keksin että vein vaununkopan ulkoeteisen pöydälle,poika sinne ja vällyjä päälle ( laitoin lampaantaljan pojan alle ja siihen villapeiton,oli ihan lämmin kun otin sisälle :D ) siellä nukku sit puoltoista tuntia!! Ja sit sisällä vielä pari tuntia sen päälle! ihan mahtavaa! Kyllä se vaan raitis ilma tekee ihmeitä,vaikka toiset ihmettelee miksi lapsia pitää muka nukuttaa ulkona..Tai ei kait sekään kaikilla toimi :p

Toi Jäppinen syö ihan hirmusia määriä tuttelia..ei taida mun maito riittää kun alkupalaksi..eilen kun pumppasin niin kummastakin tissistä tuli yhteensä 40ml maitoa :ashamed: vaikka syötöstäkin oli pari tuntia aikaa...
 
hannanmamma, mä en oo saanu pumpattua kuin max 25 ml kerrallaan, mutta se ei ilmeisestikään kerro siitä, kuinka paljon tulee, kun vauva imee. Meillä mennään siis täysimetyksellä ja vauva on jo yli seitsemän viikkoa vanha, joten uskallan luottaa maidon riittävyyteen, kun näin pitkälle ollaan jo päästy.
 
Meillä on nukuttu jo useampi yö hyvin, mutta saa nähdä kuinka pitkään jatkuu. Muutamina päivinä tyttö on ollu suurimman osan päivästä hereillä. Tänään tuntuu vaan nukkuvan vaikka yökin nukuttiin hyvin. Mitään säännöllistä rytmiä ei siis ole. Syöttövälit meillä vaihtelee 1 - 6 tunnin välillä. Normaalisti väli on kuitenkin n. 4 tuntia.

Meillä ei ole vielä vauvakirjaa. Ihme, ettei sellaista olla lahjaksi saatu. Viikonloppuna on ristiäiset ja jos sitä ei silloinkaan ilmaannu, pitää käydä ostamassa se itse. Musta on ollut kiva vanhempana lukea omaa äitini tekemää vauvakirjaa.

Kuiskaten, taisit kysyä siitä kylpemisestä... Meidän tyttö on ihan rauhallinen ammeessa, mutta kun sieltä nostaa pois, alkaa itku. Pikkuisen tulee kylmä tai sitten on nälkä tai jtn.

Kyllä nämä päivät menevät sitten nopeesti. Viikon päästä on jo joulu... :eek:

Esikko ja Möhkis 6 vk 1 pv
 
Menkoista: Esikoisen jälkeen jälkivuoto kesti 3 vkoa ja menkat alkoi jo 5 vkoa synnytyksestä, vaikka täysimetinkin :headwall: :headwall: Nytkin niitä jo odottelen, kun 5vkoa on mennyt jo ja imetän vain osittain, mutta vielä ei näy...Tosin jälkivuoto venähti tällä kertaa jopa neljään viikkoon. Mites useamman lapsen äideillä, onko menkat muuttuneet joka synnytyksen jälkeen? Itselläni kivut katosivat ekan jälkeen, kierto ja vuodon määrä sekä kesto pysyi suurinpiirtein samana eli vain positiivisesti muuttui :LOL: Mietinkin, että josko tällä kertaa saan taas kivut takaisin, toivottavasti ei!!

Galla: Pyydä ihmeessä apua ennen kuin olet liian syvällä. Hoidettu masennus ei aiheuta vahinkoa lapselle, mutta hoitamaton kyllä :hug:

Tupuna: Syökö toinen oikeasti ympäri vuorokauden 100ml kerrallaan? Ymmärsinköhän jotenkin väärin :eek:

Meillä tyttö syö yleensä illalla pullosta sen 100ml, yöllä imetystä on pari kertaa ja päivällä imetysväli on kaikkea 2-5 tunnin väliltä. Määristä ei ole hajuakaan, alkuaikoina tuli 100 ml/rinta syöttöpunnituksella, mutta kun ei ole vaakaa kotona, niin ei mitään tietoa määrästä. Yöt siis menee nyt hyvin ja itse huomaan, että "kunnon" yöunet vaikuttaa mielialaan paljon! Jos vain on mahdollista, niin kaikki, joilla unet vähissä, pyytäkää miestä tms. hoitamaan joku syöttö tai sitten koko yö, jotta saatte nukkua. Yksikin yli neljän tunnin uni tekee ihmeitä kaaoksen keskellä B)

Mimona ja tyttö kohta 6 viikkoa
 
Täällä imetys edelleen takkuaa, tuntuu, ettei se vaan riitä, menee tissittelyksi koko aika... tuttelista tulee kylläiseksi ja nukkuu pitempään ja syvempäään uneen, joten meillä mennään nyt molemmilla. Rinnat tuntuu mukavan kevyiltä, kun maitomäärä vähentynyt, helpompaa itellekin, kun eivät vuoda kokoajan tai paina älyttömästi.

vauvan eka neuvola tänään, ja 2viikon 4 päivän iässä mitat oli:3560g ja 53,5cm, ja pipo 36cm. Kasvua siis tullut ihan mukavasti tällä ruokinnalla.

Kuiskaten ja pikkumies 2vko 4 pvää
 
nyt vähän parempi mieli kun sai itkettyä eilen ja aamulla nukkuttua kun oma äitini tuli tyttöä vahtimaan. olisin tosin nukkunu varmaan kellon ympäri..

oon ennen käyny salilla tosi paljon, mutta heti raskausaikana jouduin lopettaa sen ja haluisin jo takas sinne mutta kun olen sektiolainen niin saa tehdä mitään :ashamed:

asiasta moottorisahaan, onko tietoa millonhan nuo limakalvot palautuu normiin kun tuo seksi ei oikeen onnistu kun kuivaa on ku saharassa..? äitiyspakkauksen luikuvoide tuntuu ku ois pimppi tulessa ku sitä laittaa!! :eek: eikä muutkaan voiteet auta,ja kumin kanssa vielä pahempi..
 
perk*** nyt ois hetki omaa aikaa (värjään hiuksia ja istun koneella nyt sen aikaa et väri vaikuttaa ) ja vauva nukkuu miehen mahalla, niin vittu toi ukko huutelee koko ajan jotain asioita, en saa tätä vajaata tuntia edes olla itekseen ja keskittyä omiin asioihini!!! ärsyttävää! no olipa taas iso murhe mulla :ashamed:

mimona juu kyllä tolle noin paljo menee kerrallaan, en tiedä onko nyt joku tankkaus kausi menossa vai mikä..

piti taas kirjotella vaikka mitä mutten voi keskittyä ku miehellä on koko ajan asiaa |O no täytyy hällekki antaa vähä aikaa välillä :)
 
Heippa :wave: pitkästä aikaa!

Oon kyllä ahkeraan käyny lukemassa jutut päivittäin mutta ei vaan oo tullu kirjoteltua.

Tyty pääsi kotiin pitkän odotuksen jälkeen 3.12 ja nyt on pari viikkoa harjoiteltu perhe-elämää. Tällä hetkellä tyttö vaikuttaa ihan terveeltä pikkuiselta, jatkossa tietenkin kontrolloidaan tiuhaan, mutta nyt ainakin tilanne näyttää ihan valoisalta rankkaan alkuun nähden. Maitoa ei ihan hirveästi tuu joten lisäksi syö Nan:ia vaihtelevia annoksia, välillä tisuttelun jälkeen menee 90ml ja välillä vaan 20ml. Päivisin syö 1-3h välein, nyt on muutamana yönä nukkunu eka 5h ja sit vielä 2-3h. Mut päivisin ei sit juuri nukutakkaan, joskus saattaa nukahtaa syliin, mut herää heti jos erehtyykään yrittämään sänkyyn siirtoa. Itsellä ei siis mitään saumaa levätä päivällä. Eli syli-vaavi löytyy täältäkin.

Neuvolassa on käyty kotiutumisen jälkeen tiuhaan, koska tyttö on aikas pienipainoinen joten sitä tarkkaillaan. Sairaalassahan painoi korkeimillaan 4100g :eek: kun oli kovasti turvoksissa lääkkeiden ja nesteiden vuoksi. Sairaalasta päästessä paino oli 3460g. Syntyessä mitat 2830g 51cm ja pipo 34 ja nyt ma 1kk:n iässä 3580g 53,3cm ja pipo 36,4. Ens viikolla olis sit nla lääkäri, viikon etuajassa kun lääkäri on lomilla silloin kun tyty olis 6vkoa vanha.

Masuvaivaa täälläkin jonkin verran, mut ilman lääkkeitä ollaan tähän asti selvitty.

Kyllä täälläkin on vauva-arki osoittautunut rankemmaksi kuin ikinä osasi kuvitella, mutta onneksi on mukavat mummit jotka ovat innokkaina auttelemassa. Isäntähän ei vielä oo pitäny yhtään lomaa, pitää vasta joskus keväämmällä.

Kylpeminen on täällä ihan pop. Kovasti siittä nautitaan, mutta anna olla kun vedestä joutuu pois, niin johan alkaa huuto. Samaten on ihanaa kun vaipan vaihdon yhteydessä pylly pestään :p

Koiriren hoidosta oli ollu puhetta.. täällä on koirat ollut hoidossa mun porukoilla beebin syntymästä lähtien, muutaman kerran ovat vaavin nähneet ja ihan hyvin suhtautuneet. Kai ne kohta kotiin tulee, äite vaan on halunnu niitä pitää jotta saadaan eka totutella uuteen tulokkaaseen rauhassa. mutta jos ne täällä olis niin kyllä varmaankin aika vähälle huomiolle olisivat jääneet.

Vauvakirjaa on täälläkin hiukan jo aloiteltu täytteleen. On sitten beebille jotain muistoa.

Voima :hug: kaikille sitä kaipaaville ja erityisesti gallalle, chiralle ja CBlle.

Milli ja "pöppiäinen" 1kk2pv
 
Niin ja piti vielä kommentoida myös tota koira asiaa...
Täällä on kanssa jäänyt huomattavasti vähemmälle liikunnalle nyt. Välillä on kyllä päiviä, kun tehdään pitkiäkin lenkkejä. Mutta varsinkin nyt kylmällä en 3 lasta aina jaksa pakata ulos ja lähteä lenkille :ashamed: Mut eiköhän tää taas tästä pikkuhiljaa =)
 
:attn:Kysymyksiä,kysymyksiä..
missäs vaiheessa jonkinlainen unirytmi tulee mukaan kuvaan?
Onko muiden vauvoilla ollu sientä navassa?Tietoa mistä johtuu? Täällä sellaistakin ilmennyt vaikka olenkin napaa päivittäin putsannu.. :ashamed:
Miten paljon vaatetta puette pienelle ulos jos pakkasta alle sen -10?
 
Meijän pikkunen väläytti eilen ekan hymyn!! Voi luoja et oli hellyyttävää! Itkukin melkeen pääsi äiskältä :)
tb Mä laittaisin siis normaalien sisävaatteiden päälle villahaalarin ja sit toppapuku päälle ja vielä äippäpaketin makuupussiin, niin johan pitäs tarjeta :)

Ansku ja pikkunen 5vko2pv
 
meillä oli 1kk neuvola tänään

mitat tytöllä
5290g (lähtöpaino 4150g ja syntyisään siis 4330g)
pituus 55,5cm ja syntyisään 50cm

meijän pikku möhkäle =)

yhä on ollu kiltti ja nukkuu hyvin vaikkaki syö yöllä 3-4 kertaa. en ehi nyt lukeen/kommentoimaan paremmalla aikaa sitte, typykkä kutsuu

tyttö 4vk ja5pv
 
Voimia kaikille niille, joilla mieli meinaa olla maassa. Todellakin pyytäkää apua, jos siltä tuntuu. Mieluumin liian aikaisin.

Meillä kiusana paukkuvat pakkaset, muuten menee kivasti. Piti jo tänä aamuna naapuri nakittaa vauvan vahtiin, kun lämpömittarissa -22. Onneksi on läheiset naapurit :) Mutta vaivaa pakkasista on kuitenkin, kun vauva ei saa niin hyvin nukuttua ja jumissa ollaan kotona. Jouluvalmistelutkin ihan vaiheessa. Periaatteistani poiketen, vauva nukkuu nyt omassa sängyssään. Juuri viimeksi kun mainitsin, etten päiväsaikaan nukuta makuuhuoneessa, että pysyisi yö- ja päiväunet erillään. Saa nähdä loppuuko hyvät yöt nyt sitten tähän. Meillä on nimittäin nyt nukuttu öitä jopa yhdellä syötöllä. Viime yönä vauva nukkui 22-04 ja 4.30-08 eli tosi hyvin. Ei ainakaan pääse väsymys vaivaamaan äitiä. Päivällä onkin nyt sitten ollut pitkät unet vähemmällä. Eilen piti käydä pieni ulkolenkki (15min), kun oli "vain"-15 ja sitten uni maistuikin 3 tuntia. Sitä ennen itkuteltiin sisällä väsymystä. Ilman ulkoilua meinaa unet jäädä tunnin pätkiin ja sitten onkin väsymystä ilmassa vähän koko ajan. Onneksi viikonloppuna taitaa olla toiveita ulospääsystä.

Normaalisti laitan ulos vauvalle samat kuin Annsku.

Unirytmi meillä on ollut jo muutaman viikon, paitsi nyt kun pakkaset sotki kuviot. Eli aamupäivällä 3-4 tunnin unet ja iltapäivällä/illalla 2-3 tunnin unet. Mutta nyt siis tunnin pätkiä miten sattuu. Tänään heräsi klo 8, nukkui 10-11.30 ja nyt nukahti klo 13. Toivottavasti intoutuisi nukkumaan nyt ainakin pari tuntia.

Tämä mamma tahtoisi jouluasioille ja liikkumaan, mutta täytyy tyytyä siivoamaan :) Ei pitäisi pakkasesta valittaa, muuten menee niin hyvin ja ulkona on valtavan kaunista ikkunastakin katsoessa.

Emmama + tyttö 7vk3pv
 
Tänään oli oma jälkitarkastus ja vauvan lääkärintarkastus. Kaikki hyvin. Huh. Vuotoakaan ei ole tänään enää ollut. (Muutaman päivän siis tuli, vaikka jälkivuoto näytti loppuneen jo muutama viikko sitten.)

Tässä vähän mittoja (suluissa syntymämitat). Tänään poika on siis 7 viikkoa ja 5 päivää vanha.

Päänympärys 37,5 cm (32cm)
Paino 4860 g (2980g)
Pituus 58 cm (49 cm)

Eli ihan mukavasti nousee mitat. Ihan niin suurta nousua ei ollut kuin parilla edellisellä neuvolakerralla, mutta ihan hyvin nousee kuitenkin kaikki mitat. Painossa ollaan luonnollisesti alakäyrällä mutta pituus on keskikäyrällä. Saatiin myös suuren huudon saattelemana eka rotarokoteannos kurkusta alas.

Hymyistä ja jokeltelusta on täällä vihdoin tullut jokapäiväistä iloa isille ja äidille. Muutaman kerran on poika nauranutkin. On kyllä niin ihanaa, kun poika katsoo suoraan silmiin ja hymyilee.
:heart: :heart:

Olettekos muuten huomanneet, että on viime päivinä ollut aktiivisempaa porukkaa täällä kuin aiemmin, kun monet varmaan pakkasen takia enemmän sisätiloissa!

teddybear, mä laitoin tänään pojalle sisävaatteiden päälle villapotkuhousut, villasukat ja villatakin, kypärämyssyn ja hanskat sekä toppahaalarin, jossa on käsiosa myös ja lämmin huppu. Vaunuissa on äippäpakkauksen makuupussi ja sitten vielä harso tuulensuojana. Oli aika sopivasti varmaan päällä, ehkä hieman liikaa muttei ollut hikinen kuitenkaan.

Gallalle voimia ja . :hug: Mulla on neuvolatäti kysynyt joka kerta omasta jaksamisesta ja tälle kerralle piti palauttaa myös mielialalomake. Neuvolan tehtävä on kysellä myös äidin voinnista ei vain lapsen. Eli rohkeasti vaan neuvolaan yhteys. He ovat törmänneet todella moneen äitiin, jotka vastaavanlaisten asioiden kanssa kamppailee kuin sinäkin. MOnesti äidit saattavat ajatella, ettei muilla ole tällaisia tuntemuksia jne. mutta se ei pidä paikkaansa.
 
Täällä ollaan, vaikka kirjoittelu on multa jäänyt tyystin...
On ollut aika väsyttävää ja kiireistä tämä vauva-arki, vaikka mieskin oli kolme viikkoa kotona! Nyt on eka viikko kun mies on ollut töissä. Enpä tiedä osuiko meille nyt sitten se koliikki-arpa: poikaa ei paljon tyytyväisenä näe. Joka päivä on sellaisia 3-4 tunnin kitinä/itku jaksoja, jotka voi sitten ajoittua myös keskelle yötä kuten viime yönä. Vielä viikko sitten olisin vakuuttanut, että johtuvat masusta, mutta sitten sain eilen illalla jumpattua isot kakat hoitopöydälle. Poika olikin ihmeen aurinkoinen monta tuntia ja mieskin oli ihan ihmeissään, että poika on niin erilainen! Sitten taas kun yritettiin mennä nukkumaan niin alkoi "perinteinen" rumba: missään asennossa ei ole hyvä olla, ei ole nälkä, ei ole vaippa, ei ole röhytäsy, tutti kelpaa vähän aikaa, mutta heti kun tippuu niin kamala huuto... Mies nukkui yön sohvalla minä nukuin 10 min pätkissä välillä laittaen tuttia suuhun välillä sitteriä hötkyttäen. Tuossa puolepäivän aikaan päätin, että nyt olen kerännyt tarvittavat yöunet pätkissä ja päätin että on noustava ylös. Meillä siis joka päivä alkaa kello 12-aikaan. Nyt sain pojan nukkumaan rintareppuun. Hankalaksi menee, kun tuo ei nuku kitinältään ollenkaan ja tuloksena on yliväsymys... Ja kaikkea on kyllä kokeiltu, relatippoja, dysflatyleja, vyöhyketerapiaa ja lääkärissäkin käyty. Tänään kyllä mennään uudelleen spesialistille, kun olen huolissani tuosta "pulauttelun" määrästä: välillä on päiviä ettei maito pysy olleenkaan sisällä vaan lentää kaaressa. Se on oikeasti aika pelottavan näköistä kun oksennusta tulee ja tulee, nenästäkin... Googlettamalla olen jo tehnyt diagnosia, että olisiko kyseessä refluksitauti, mutta neuvolasta olivat sitä mieltä, että jos paino nousee niin ei pitäisi olla... Mielestäni taas on kummallista odotella niin pitkään, että paino ei enää nouse, jos raukka kärsii närästyksestä kokoajan! Mennään tänään siis yksityiselle lääkäriasemalle ja toivon saavani vähän enemmän irti kun viime kerralla. Sillon lääkäri vain kirjoitti meidän kertomuksen paperille ja veloitti 80 eur...

Koira jää meilläkin raukka ihan heitteille. Varsinkin näinä pakkaspäivinä lenkitykset on hoidettu pikaisesti päivän päätteeksi ja aamupissat sekä iltapissat hoidetaan nykyään enää takapihalle. Tulisi jo lauhempaa niin pääsis vaunulenkeille! Se pari kertaa mitä ehdittiin kokeilla niin toimi kyllä tosi hyvin.

PlanBaBy ja poika 3 viikko ja 5 pv.
 
tääläpä mimäkin vaikka harvoin tulee kirjotettua,luen kyllä monta kertaa päivässä ja te olette minulle kyllä niin tärkeitä,kuulee muiden vauva-arkea ja kokemuksia kaikesta jonka kanssa itsekkin painiskelee :hug:
meillä huomenna lääkäri neuvola.eemeli on välillä kovin itkuinen,rintaraivareita on,luultavammin siitä kun ollaan jouduttu antaa lisämaitoa pullosta niin poju tottuu siihen että tulee niin helpolla.unet nukutaan korkeintaan kahden tunnin pätkissä..pidempiä unia odotellessa.kaikki kuitenkin on hyvin ja lapset on ihania <3
 
Neuvolakuulumisia:

Paino: 3530 (2818 sairaalasta lähtiessä ja viikko sitten oli 3300)
Pituus: 50 (48)
Pää: 34 (32)

Neuvolassa käytiin eilen. Tänään tyttö täyttää 3 viikkoa. Meillä näköjään sitten siirrytty aika lailla perhepetiin. En vaan millään jaksa nukuttaa tyttöä öisin, koska heti kun siirtää omaan sänkyyn alkaa kitinä. Nyt oon sitten imettänyt aina makuultaan ja nukahtanut kesken imetyksen :ashamed: Näin saan hyvin nukuttua, mutta tyttö herääkin sitten useammin.

Maitoa tulee edelleen aivan liikaa, oikeen suihkuaa tissistä. Välillä pumppaan pakkaseen ja saan yhestä rinnasta helposti täyden tuttopullolisen :eek: Mitenhän saisin tuotannon vähentymään? Syötän aina vaan yhestä rinnasta kerralla, mut näköjään sekään ei auta...

Koirista ollut puhetta. Meilläkin koira jääny vähemmälle huomiolle, mutta mies hoitaa lenkitykset. En oo vielä vaunujen ja koiran kaa ulkona käyny ku aika vasta alotettiin vaunuttelu ja nyt tuli nää hirveet pakkaset ni ees pääse ulos...

Vaatetuksesta: Eilen ku käytiin neuvolassa ja pakkasta oli 13 astetta ni puin tytölle villahaalarin ihoa vasten (villa pitää parhaiten lämpöä jos on ihoa vasten) ja päälle vaan reimatecin toppapuku. Villahaalarin päälle laitoin lisäks vielä villasukat ja töppöset. Hyvin pysy lämpimänä vaikka käveltiin 4 km neuvolaan! (mikä tosin ei ollut tarkoitusella vaan myöhästyin bussista :ashamed: )

Magda ja tyttö 3 vko
 
Kaikkien kuulumiset luettu!!

Itelläki on tää kirjottelu vähän jäänyt mutta koitan kyllä sillon tällön käydä meitinki kuulumisia kertomassa.

Huomenna on meitin vauvakin jo 1kk ikänen.Aika on menny kyllä hurjaa vauhtia..meitin vauva myös jo koittaa kovasti äännellä ja hymynkin on jo väläyttänyt.

Sitte hän on kovin tarkka kuuntelemaan mitä hälle puhuu,hän vois vaikka tunnin sua tapittaa silmiin kun puhut..jos vaa jaksais pitää häntä tunnin yhteenmenoon siinä asennossa.

Tässä vielä kuva pojasta :heart:




taaperotx5 ja Julius 1kk(huomenna)
 
Kävimme tänään yksityisellä lääkärillä pulauttelun takia. Tyttö pulauttelee todella runsaasti syötön jälkeen ja syöttöjen välissäkin pulauttaa vanhaa maitoa vaikka syötöstä on aikaa montakin tuntia. Ja vaikka maitoa ei tulisikaan ulos sitä nousee jatkuvasti suuhun ja tämä aiheuttaa itkua. Kuullostaa siis tutulta Planbaby tuo sinun kertomus, vaikka meillä itku ei ole pitkään kestävää vaan tulee jaksoissa ja tyttö rauhoittuu melko nopeasti. Lääkäri oli sitä mieltä ettei olisi refluksitautia kun paino nousee niin hyvin (30-0g/pvä). Minulla tulee suihkuamalla maitoa joten lääkäri sanoi että tyttö saa vaan yksinkertaisesti liikaa maitoa. Hoitona olisi syöttää samasta rinnasta kaksi kertaa ja yrittää pidentää syöttövälejä noin neljään tuntiin ja nostaa sängynpäätyä. Me olemme nukkuneet perhepedissä eli olisi ilmeisesti siirrettävä tyttö omaan sänkyyn.. Tämä taitaa olla henkisesti minulle rankempaa kuin tytölle kun olen tottunut että tyttö tuhisee yöt vieressä :(

Magda Jos pumppaat kovasti maitosa maidon tulo vain lisääntyy. Syötä samasta tissistä kaksi kertaa peräkkäin niin maidon tuotanto hieman tasaantuu.

Santtu
 
Alkuperäinen kirjoittaja santtu-:
Kävimme tänään yksityisellä lääkärillä pulauttelun takia. Tyttö pulauttelee todella runsaasti syötön jälkeen ja syöttöjen välissäkin pulauttaa vanhaa maitoa vaikka syötöstä on aikaa montakin tuntia. Ja vaikka maitoa ei tulisikaan ulos sitä nousee jatkuvasti suuhun ja tämä aiheuttaa itkua. Kuullostaa siis tutulta Planbaby tuo sinun kertomus, vaikka meillä itku ei ole pitkään kestävää vaan tulee jaksoissa ja tyttö rauhoittuu melko nopeasti. Lääkäri oli sitä mieltä ettei olisi refluksitautia kun paino nousee niin hyvin (30-0g/pvä). Minulla tulee suihkuamalla maitoa joten lääkäri sanoi että tyttö saa vaan yksinkertaisesti liikaa maitoa. Hoitona olisi syöttää samasta rinnasta kaksi kertaa ja yrittää pidentää syöttövälejä noin neljään tuntiin ja nostaa sängynpäätyä. Me olemme nukkuneet perhepedissä eli olisi ilmeisesti siirrettävä tyttö omaan sänkyyn.. Tämä taitaa olla henkisesti minulle rankempaa kuin tytölle kun olen tottunut että tyttö tuhisee yöt vieressä :(

Santtu
meillä samanlaista. Hyviä neuvoja olit saanut,mutta miteköhän ikinä onnistuisin pidentämään syöttövälejä 4h :O tyttö vaikuttaa syövän ainakin tunnin välein eikä mikään tutti pidä tyytyväisenä :/ Perhepedissä meilläkin ja vauva on tosiaan nukkunut sitterissäkin muutaman yön sängyssä (sen saa aika makuuasentoon), en kyllä vielä raaski siirtää omaan sänkyynsä kun meillä onneksi ei kesken yötä pulauttele unissaan. Yöllä kun syötän niin röyhtäyttelen ja pidän pystyasennossa niin kauan että tulee muutaman puklut ja sitten jatketaan unia, se on onneksi riittänyt meillä.

saisitko pinniksen sivuvaunuksi viereesi? silloin vauva olisi kosketusetäisyydellä :)
 

Yhteistyössä