Marraskuun 2009 karhunpennut

Moikka!

Täällä oltais sitten kuumessa :( Siis, minä ei vauva ;). Alko pari päivää sit pienellä lämmöllä ja eilen oli päivän jo parempi olo ja sit illal tulikin yli 38 kuume! Kamalaa herätä yöllä syöttämään sairaana... Terveenä oon ihan hyvin pysyny hereillä yösyöttöjen aikana, mut nyt sairaana kyllä nukahdan tytön viereen kesken imetyksen :ashamed: Muuten oon laittanu tytön pinnikseen joka on meillä sivuvaununa eli meiän sängyn puoleinen laita otettu pois. Hyvin tyttö nukku siel, kunha vaan eka nukahtaa. Öisin ainakin ähkii tosi paljo, en tiiä johtuuko masukivusta vai mistä.

Eilen oli sit neuvolan kotikäynti. Tytöllä paino noussu jo 500 g sairaalan jälkee! Hyvin on siis syöny :LOL: Eli nyt 3,3 kg ja sairaalasta lähtiessä 2,8. Hormoninäppyjä on tytöllä koko kehossa, neuvolatädit ohjeisti hoidoksi vaan ilmakylvyt...

Huomenna ois tyttö sitte 2 viikkonen! Minne se aika rientää...
 
merkkailen taas luetuksi, tässä imetyksen lomassa :saint:
Pahemman kerran säikähdin äskön, ku poitsu heräs niin kaaressa lens limaoksut.. tuli nenästäkin :/ äitille soitin heti, että pitääkö lähtee lääkäriin kiikuttamaan :) mutta seurataan tilannetta, kun vähän tukkoinen on ukko ollut :/ kunhan ei vaan kipeeks tulis, ens viikolla kun olis tarkoitus lähteä joulun viettoon Helsinkiin :ashamed:
Ainiin, meillä ristiäiset on sitten 27.12 ja Helsingissä, nimestäkin ollaan jo päästy yhteisymmärrykseen <3
ja wuhuu! meillä tuli tänään se odoteltu kakka :LOL: voi kuinka onnellinen äiti voikaan olla pojan kakasta <3

pikkuihra ja ruttu-ukko 1kk ja 1vk
 
Hormooninäppyjä myös Matildalla muutamia mut muistaakseni niille ei tosiaan kannata tehdä mitään, vaan lähtevät itestään. Isommillakin ollut ja häipyneet viimeistään kahden kuukauden iässä.

Täällä masua kitistään päivisin edelleen jonkin verran. Illalla sitten enemmän mut yöllä ei onneksi vielä (koputan puuta)! Tänään ollut hieman parempi päivä. En tiedä johtuuko siitä et minä en ole syönyt yhtään piparia?! Olen siis ollut tosi perso pipareille ja vauva on itkenyt vatsaansa. Varokaa siis pipareita :| . Olisiko kenelläkään muuten kattavaa listaa noista vältettävistä ruoka-aineista?

Sitten vielä sellaista et kärsiikö/onko kärsinyt kukaan ummetuksesta synnytyksen jälkeen? Nyt siis synnytyksestä jo yli kaksi viikkoa ja vatsa ei toimi vieläkään kunnolla :/ . Olen yrittänyt syödä luumujakin vaikka kuinka paljon mut ei vaikuta...

Voimia kaikille väsyneille äiskille ja myös voima :hug:

Indo ja Matilda 2vko 1pvä
 
Meillä kans onneks yöt sujuu kahdella syötöllä ja onneks nukahtaa yleensä tosi hyvin syömisen jälkeen,päivät ja illat onkin sit hankalampia välillä..Tänäänkin aamupäivällä itkeskeli vähän väliä varmaan pari tuntia..Pelottaa noitten d-tippojen alkaminen mutta saas nähä miten meidän herra herkkämaha niihin suhtautuu..Mun mielestä noista Disflatyl tipoista on ollut enemmän apua kun oon antanu ennen syömistä!! vaikka ohjeessa on et syömisen jälkeen..

teddybear meillä kans vapistaan vieläkin :( Meillä helmikuussa vasta kontrolli käynti sairaalassa..saa nähä mitä neuvolan täti meinaa parin viikon päästä..
 
Tyttö nukkuu perhepedissä meillä. Meillä on iso parisänky joka on seinän vieressä ja siinä nukkuu vauva,sitten minä ja sitten mies. Mua ei vauvan tissiin tukehtuminen pelota kun on sen verran pienet rinnat ( :D ) ettei ne peitä mitenkään vauvan naamaa tai olisi edes mahdollista että tavallaan vauva jäisi rinnan alle.

Päivisin nukahtaa omaan pinnasänkyynsä (joka on muuten keittiössä ) hyvin itsekseen, tosin kaiken hereilläoloaikansa melkeinpä on sylissä joten yleensä hänet lasketaan sänkyynsä jo valmiiksi puoliunessa.
 
Kaikille tasapuolinen jaksamishali :hug: Meilläkin valvoskellaan ja syyt on pimennossa :( Mielestäni maha ei vaikuta kipeältä enää, koska kakat on normaaleja ja vatsa pehmeä. Voihan se kai muutenkin oireilla, mutta vaikea sanoa... Imetellään osittain, pari kertaa päivässä saapi korviketta pullosta, kun en pysty tunti tolkulla imettämään (esikoinen myös jaloissa...) ja toisaalta välillä raivotaan ihan kuin maito tulisi ajoittain edelleen liian vauhdilla eli silloin haen pullon, enkä mieti kauempaa, että mitä tehdään. Mutta näillä mennään, toivon, että tämä oppii nukkumaan sitten vähän vanhempana kunnolla. Esikoinen nimittäin nukkui ekat 5kk tosi hyvin (söi tietty, mutta muuten) ja sen jälkeen olikin reilu vuosi tosi levotonta :headwall: :LOL:

Mimona ja tyttö 1kk ja risat
 
hannanmamma03 sillo vasta.. :/ jaksamisia sinne myös.. :hug: meillä neuvola jo ens viikolla.. mut meiän täti ei oikee mitää osaa sanoo mihinkää.. :( hyvin nuori ja kokematon täti..

indo täällä yksi.. mulla siis koko raskaus ajan jo oli hidas toi vatsan toiminta ja niin on edelleen.. en nyt tiedä onko ihan ummetusta, mutta hidasta siis on toiminta.. :/

magda paranemisia.. :hug:
 
mamacita, kiitos kommeteista allergia-asiassa.

Täällä on muuten menossa varmaankin sellainen tiheän imun kausi, joista olen lukenut, mm. mamacitan linkissä. Nythän vauva on juuri noin kuusi viikkoa vanha. Tuntuu, että saa imettää paljon useammin kuin ennen, eli ei vain iltaisin ole tankkausta.

Öisin täällä on viime aikoina nukuttu noin 2,5 h kerrallaan. Pidempiä pätkiä odotellessa...

Ensi viikon pakkasista: Uskaltaakos mennä ulos hyvin topattuna ensi viikon -20 asteen pakkasissa? En tarkoita mitään tuntikausien lenkkejä vaan esim. vartin kävelyä bussipysäkille ja neuvolaan?
 
:eek: vauva tukehtunut äidin rintaan? hirveetä..

mulla ei ole sitä pelkoa näiden riisipussien kanssa onneksi.. ja uskallan muutenkin nukkua ihan rauhassa perhepedissä, mutta nyt haluaisin opettaa vauvan omaan sänkyyn yölläkin että sais tuon miehen takaisin viereen :whistle: nukkuu nyt siellä olkkarissa kun on a) ahdasta b) herkkäuninen, herää vauvan ääntelyihin.

pakkasista en ihan -20 asteella lähtisi pihalle mutta jos on lähellä -15 niin aion kyllä käydä "happihypyillä". riippuen tuuleeko. ennen se pakkasraja muutenkin oli -15 ja nyt se on laskettu -10.

pikkuihra mitäs nyt? :(
 
Tsemppiä pikkuihralle :hug:

Se tukehtumisjuttu oli siis sellainen, että nainen oli imettänyt lentokoneessa ja itse nukahtanut siinä ja herätessään huomannut vauvan olevan eloton. Tämän tarkemmin ei mun mielestä suomalaisessa mediassa asiaa selitetty. Kauhea juttu.

Pakkasrajasta vielä: jotkut sitä mieltä, että koskee vaan alle kaksiviikkoisia vauvoja ja jotkut sitä mieltä, että alle vuoden ikäisiä. sekavaa infoa taas löytyy.
 
Moro! Mere79 täälläkin on jo menossa se tiheän imetyksen kausi tai ainakin pari päivää poitsu on nyt imenyt tissini ihan kuiviin :LOL: (lue riisipusseiksi) ja sit yöllä syöny 2 h välein ku aiemmin nukku jopa 5-6 h. Nyt tissit on taas tosi isona, joten maitoa tuli kyllä tilattua ihan parin meijerauton verran. Poitsu on vasta 4,5 viikkoa eli ei 6 viikkoa mutta se on varmaan yksilöllistä toi maidon tankkaus.

Mäkin olen lukenu pakkasrajasta että 10 astetta pienellä vauvalla, mutta en kyllä tuulisella säällä ainakaan kylmempään viitsi lähteä itsekään ellei ole pakko, eikä lähde koirakaan ;)
 
Nunneliini Oli taas eilen sellanen sotatanner täällä kotosalla :S Tuo toinen osapuoli ku on niin saamaton ja iha sellanen fiilis, et ois kaks vauvaa hoidettavana |O |O

Täällä poika ruennu saamaan hirmusia raivareita rinnalla, joka väsyneestä äidistä (!) onkin tooosiii mukavaa :whistle:
Voiko olla muuten rintatulehduksen merkkejä, kun vasen nänni on iihan punainen ja nännipiha turvonnut sekä helv... kipee :/ ja sekin myös tulipunanen :U Teki aamulla mieli (taas) pari kyyneltä tirauttaa, kun yritin tuolla kipeellä rinnalla imettää.. Myöskin kipuilee välillä sillai säteilyn omaisesti koko rinnan alueelta.. huoh, pitääköhän ne minuu ihan hömppänä/liika huolehtivana josko rimpauttelen aamulla neuvolaan ja kyselen tuosta tissistä xD?

Merkkailen taas luetuks ja alottelen siivoilua kun pikku-ukko VIHDOINKIN nukkuu.. Meillä kun herra tahtoo kovin valvoa yöt ja nukkua suurimman osan päivästä, vähän viturallaan tuo rytmi.. Missäs vaiheessa muuten ootte ruennu rytmiä "kääntelemään"? kun ei oo kiva äipästä ja isistä tyylii joka yö kukkua kolmeen asti..

pikkuihra ja ruttu-ukko 1kk ja 8pvää
 
Kyl noi äijät on välillä niin uskomattomia k*sipäitä,kaverin mies oli eilen suutuspäissään lähtenyt baariin ja ensin uhannut ettei tarvi sit kotia ootella ja sit laittanu 04.00 jälkeen yöllä viestiä et voisko rouva tulla hakemaan hänet baarista vai pitääkö tulla taksilla :headwall: juu ilman muuta toinen repii muksun ylös sängystä aamuyöllä ja lähtee miestä hakemaan baarista..voi kiesus.. :kieh:

Meil oli taas ihan kamala aamu..huuto alkaa joka aamu samantien kun rupeen tytölle pukemaan vaatteita ja valmistaudutaan kouluun lähtöön..sit huutaa yleensä 11.00 asti..Kait se maha vaan vaivaa kun ruokaa oli saanu,röyhtäsyt tullu,kuiva vaippa jne mutta ei kun minuutin välein tipauttaa tutin suusta ja kauhee karjuminen päälle.. :ashamed: Ehkä tää tästä joskus..
 
Heipat..

Pakko kai tänne avautua, kun oon aivan loppu...
Vauva alotti eilen illalla huudon klo 20.00 ja sitä jatku melkein yhtä soittoa kolmeen asti yöllä...:(
Sydäntäsärkevää, kun mikään ei auttanut...:(
Kumpa edes tietäisi mistä johtuu, kun olen koittanut miettiiä omat syömiseni läpi, eikä niissä ole ollut mitään muutosta...Täytyy tänään marssia apteekkiin, jos sieltä löytyisi apu.

Osaako joku viisaampi sanoa, missä iässä yleensä vauvoilla nuo masuvaivat loppuu...!? Onko siis toivoa paremmasta...
Mä oon jo ihan epätoivonen tästä yhdestä kerrasta...kauheeta ajatella jos tää jatkuis joka ilta samanlaisena...:(

Nyt täytyy kai mennä yrittään itse saada unta, kun pikkunen on vihdoin rauhottunut...

Ansku ja nyytti
 
Ne ensimmäiset ihan oikeat saatiin eilen, voi ihanuutta :heart: :heart: :heart:
Noiden hymyjen voimalla jaksaa sitten illat kukkua. Meillä pientä iltakähinää taitaa aiheuttaa yliväsy. Tähän tulokseen olen tullut. Vauvan kanssa olisi hyvä päästä sänkyyn tankkaamaan tissiä ja läheisyyttä suurin piirtein tunti iltaunilta heräämisen jälkeen. Siinä sitten voisikin pyörähtää pari tuntia tissitellen. Mutta kun on tätä muutakin huollettavaa :) Niinpä eilenkin jouduin laittamaan vauvan reppuun pikku-unille ja siitä kun heräsi ei uni meinannut kunnolla enää tulla. Päästiin kyllä ilman suurempia huutoja, kun kapalossa kanniskelin ja unillekin jo hyvissä ajoin. Mutta yliväsyä siis taitaa olla.

Kävin jälkitarkastuksessa, mutta unohdin kysyä onko nyt sitten ihan ok uida ja liikkua ylipäätään. Muistaako kukaan? Kolmas kerta, mutta yhtä pahvi edelleen...

Emmama + tyttö 1,5kk

ps. Apua, aika kuluu ihan liian nopeasti!!! Tähän voisi nyt pysäyttää, ihanaa aikaa :heart:

muoks: Jaksamista väsyneille toivotan ja masuvaivat tietääkseni yleensä helpottaa viimeistään 3 kk kohdalla.
 
Moikka kaikille! Vihdoinkin ehdin jotain tännekkin kirjoitella. Nyt kun ei oo maha enää rasitteena, niin tulee touhuttua kaikenlaista eikä malta paljon koneella istuskella.
Meillä tuo pikku prinsessa on aivan mielettömän helppo tapaus. Yöllä nukkunut 4-5h putkeen ja viime yönä 6,5h!!! No 2,5v poitsu sitten heräili senkin edestä. Ihan kauhee ollut tuo poika viime päivinä, taitaa olla vähän mustasukkainen tytöstä ja sitten hakee huomiota riehumalla jne. eikä nuku kunnolla päiväunia eikä yöllä.
Minkä ikäisenä teillä alkanut nuo masuvaivat? Meillä tyttö kakkaa muutaman kerran päivässä tai melkein joka syötön jälkeen ja piereskelee oikein kunnon äijäpieruja eli ilma tulee ainakin ulos:) Pelottaa aloittaa D-tipat, kun niin monella tuntuu masuvaivat alkaneet niiden aloittamisen myötä.
Paljonko teillä vauvat on hereillä päivisin? Meillä tyttö on aika vähän mielestäni n. 3 tuntia ehkä ja sit illalla pidän vähän ns. väkisin hereillä. Mulla oli itsellä streptokokkiB ja koska synnytys oli niin nopea, ei vauva ehtinyt saada antibioottitipasta vastustusta. Nyt sit pitää vauvaa seurailla erityisen huolella.

Meillä mies ei oo pitänyt päivääkään vapaata vauvan syntymän jälkeen eikä varmaan pidäkkään kun on yrittäjä, mut mua ei kyl haittaa ollenkaan....Olis vaan sotkemassa meidän rytmiä ja sit mua ärsyttäis vaan, kun makais sohvalla ja aina sais pyytää tekemään jotakin. Helpommalla pääsee, kun on vaan lasten kanssa:) Isommista lapsista on onneks paljon apua ton 2,5v kanssa ja pystyvät katsomaan vauvaakin jos käyn esim.suihkussa.

Jaksamisia kaikille tasapuolisesti!!! Nautitaan pikkuisista nyt, aika menee niin kamalan nopeasti!

T:peggy+ Emmi Anniina 6päivää
 
pikkuihra, kyllä mulla ainakin alkoi rintatulehdukset juuri noilla oireilla. Tosin tunnin päästä ensioireista olikin sitten jo 41 raatia kuumetta. :whistle: Ja kaksi kertaa poikien sairaalassaoloaikana ko. kauheuden sairastin. Ei kai koneella lypsien saanut rintoja niin tyhjiksi... Hirvittävä tauti ja kaikille siitä kärsiville iso :hug: .
Ja muistakaa pitää ne edellämainitut lämpiminä ensi viikon paukkupakkasissa! ;)
 
pikkuihra :hug: Jotkut ne osaa kyllä olla aargh! Kannattaa kyllä ylireagoidakin, jos tulehdusta epäilet. Itse myös sen koin ja onneksi ajoissa, eli säästyin niiltä pahimmilta kivuilta, kun sain kovaan kuumeeseen kuurin ja pumppasin usein. Lämpimässä suihkussa lypsin myös pahimman kivun aikaan se helpotti vähän.

Pakkasrajoista en tällä kertaa kysellyt, mutta pari vuotta sitten sain ekan kanssa ohjeeksi, että alle vuoden ikäistä ei pitäis viedä yli 10 asteen pakkaseen ollenkaan ja pienemmissäkin pakkasissa pitäis tuulen kanssa olla varovainen. Mutta maalaisjärkeä uskaltaisin käyttää, eihän kaikilla edes ole autoja, joten pakkohan sinne kauppaankin on jotenkin mennä...

Meillä valvottiin myös klo 3 asti, kipeältähän tuo vaikutti eli vatsavaivat ovat siis tulleet takaisin!

Onnea Emmamma hymystä, sitä ootellaan täälläkin :heart:

Pieni on huomenna 5 vkoa :heart:
 
iltaa

täälä ollaan tyllerön kans iltanavetassa, kohta pitäs kiiruhtaa hekeen esikoinen hoidosta. tyttö on kovasti ollu kilttinä äitille, nukkuu paljon ja syö minusta ihmeen vähän tai sitte rinnoista tulee niin nopsaan maito ettei tertte roikkua siinä kauaa. ens torstaina näkee sitte oikeen puntarilla onko syöny tarpeeksi, ihan siis rintamaidolla mennään vaikka välillä hankalaa kun on se esikoinen siinä pyörimässä niin ei kerkiäis istuun ja imettään.

jälkivuodosta, minulla on siis vieläki vähän vuotoa, mutta onko normaalia että vielä viikko sitte tuli oikein rökäleitä siinä mukana (ihanaa näitä kuvauksia) ei ollu hyytymää vaan minusta oli niinku olis palasia jostaki... papereissa luki että istukka täydellinen, mistä ne oikein tulee?? ei esikoiselta tullu mitään tämmöstä.

täälä ollaan nuhassa koko perhe, tyttöki välillä menee ihan tukkoon ja sitte tuskastuu siihen ja kun laittaa keittosuolaa nenään niin töräyttää het nenän reijän kokoset räät pihalle. mutta siitä se sitte taas helpottaa.

meillä me nukutaan tytön kans vieläki erihuoneessa samassa sängyssä (90cm leveä ) mahdutaan ihan hyvin ja en nukaha ennen kun oon siirtäny tytön ihan ylhäälle ja ite nukun alempana. mulla rinnat on niin säkit että saa oikeesti varoa että ei tukehuta, pitää kokoajan imettäessä pitää toisella kädellä vauvan nenää vapaana.

nyt pitää mennä navettaan, ja sitte se esikoinen hakeen

etna ja tyllerö 3vk ja 6päivää
 
helloou taas kun tänne ehtii =)

ihmeen hyvin meni viime yö, vähän itkusti illalla mut nukku sit yön ja koko päivän tänään nukkunu, heräilly kyllä n 1,5h välein syömään, yleensä nukkuu 3 h ja sit syö..

sen vyöhyketerapian jälkeen nukku koko päivän ja illan ja koooooko yön sit huusikin |O huomenna mennään taas, voi kun alkais auttamaan ne hieronnat...

sit inhojuttuja :attn: mitä en kehtaa muualta kysellä, eli onko muilla parantunu paikat jo kokonaan? mulla eppari on parantunut jo, mutta eilisestä asti vihlonut tosi ilkeesti, ihan kestovihlontaa, hirveä tunne |O ja ne kirotut peräpukamat on sit täälläkin vaikken ainakaan aiemmin ollu niitä huomannu, voi %&¤# onko tää tätä synnytyksen jälkeen et aina on joku paikka rempallaan ja kipeenä :'( ihan ku ei ois ollu tarpeeks kipuja jo raskausaikana saati sit synnytyksen aikana!!! mä haluun adoptoida seuraavan :D

jaiks mun äiti tulee lauantaina hoitamaan pikkusta et päästään miehen kans käymää jossain ihan kahestaan.. jännittää. =)

tupuna ja puhis 3vkoa3päivää :heart:
 
etna mitä sulla lukee sikiökalvoista? mulla lukee "epätäydelliset" ja sanottiinkin et oli repaleiset, että jälkivuodon mukana tulee riekaleita jotka on siis niitä kalvonpalasia ja voi tulla kananmunan kokosiakin riekaleita, hyi. ei kuitenkaan tullu ku sillon ihan alussa pieniä riekaleita eikä mitään kanamunia :LOL:

eli voi olla kalvonpalasiakin..
 

Yhteistyössä