Annsku hyvä, että asia selvisi. Kyllä kannattaa luottaa omaan tuntemuksiinsa. Mäkin menin ihan "musta tuntuu" fiiliksellä lääkäriin. Lääkäri oli aavistuksen epäileväinen, kun poitsu oli niin iloinen, vaikka oli ihan räkänen ja yskänen, ettei korvissa ole välttämättä mitään, mutta oli kumminkin. Lääkäri sitten sanoikin, että äiti tiesi
Atooppinen iho. Monella näkyy olevan. Meillä on poitsulla mahtavan sileä ja puhdas iho, mutta kommentoin asiaa, koska meillä oli esikoisella ihan karmea iho vauvana ja itselläni on ollut atooppinen iho koko ikäni.
Eli nyt kun puhutaan näin pienistä vauvoista, niin mä suhtautuisin kriittisesti termiin atooppinen iho.
Meille nimittäin esikon aikana sanoi lääkäri, että
harvoin alle 1v vauvalla kyse on "vain" atooppisesta ihosta. Eli yleisempää on, että ihottuman aiheuttaa jokin ruoka.
Meidän esikoisella tuli kuukauden ikäisenä ihottumaa taipeisiin ensin. Itkuinen oli koko ajan kovasti. Mulle tuosta taiveihottumasta kommentointiin, että kaikilla vauvoilla on kuiva iho ja atooppista se on. 3kk iässä ihottumaa oli kaikkialla, siis jalat, vatsa, selkä , pää jne. Paikka paikoin iho rikki. Ei meinannut lääkäri vieläkään laittaa tutkimuksiin :headwall: kun on vaan todennäköisesti atooppinen iho.
No, päästiin, kun lopulta suutuin, että jo on kummaa touhua.
Diagnoosi:maitoallergia ja muna-allergia ja epäilys kotimaisille viljoille. Vuoden ikäisenä sopi viljat ja maito alle 2v. Kananmunakin alkoi sopimaan pian maidon jälkeen.
Jos ihottumaa esiintyy varsinkin poskien sivuilla, ranteissa, nilkoissa ja käsivarsilla( ei taipeet niinkään), niin kannattaisi miettiä allergiatestejä ja varsinkin, jos vauva on normaalia itkuisempi, nukkuu levottomasti tai kakka on liian kovaa tai löysää tai oikein vihreää.
Vauvakuumeesta. 6 lapsen kokemuksella sanon, että vauvakuume on mulla ainakin ollut aina pahimmillaan tässä vaiheessa, kun vauva pn pieni, mutta ei enää mikä vastasyntynyt, tuhiseva käärö =) Mulle tulee aina paniikki, että tässäkö tämä nyt taas oli..
Mies on just samanlainen onneksi =)
Ikä alkaa jo tulla vastaan, 40v tulee ensi vuonna täyteen.
Paranemisia kaikille pienille :hug: Sama tauti näkyy vaivaavan lähes kaikkia.