*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - SYYSKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

Huomenta! Pitkästä aikaa hyvin nukuttu yö takana. Nukuin tyyny jalkojen välissä ja maha tuettuna peitolla. 2v poikakin nukkui aamuyöhön asti omassa sängyssä. Ainii ja otin illalla magnesiumia ja heräsin aamulla ilman jalkakipua ja selänjomotusta. Selälleen ei pysty nukkumaan kun ei saa happea kunnolla ja muutenkin täytyy kans oikeen keskittyä hengittämiseen ja oikaista ryhtiä.

Seksistä kyseltiin...meillä ihan säännöllisesti, mutta mies on muuten jotenkin kylmä mua kohtaan ollut pari viikkoa. Onko muilla että mies ei koske mahaan tai höpöttele vauvalle? Meillä ei edellisenkään aikana kosketellut mahaa, jos en vaikka erikseen pyytänyt. Mä niin kaipaisin hellyyttä jne. En sit tiedä vierstaako jotenkin tätä nykyistä olemusta...

Nyt kirppareita kiertelemään, pikkuiselta puuttuu vielä vaikka mitä...

T:peggy+Emmi Anniina 28+6

täällä taa kerran supistelee, ja tulee vaaleenpunaista "limaa"...toivottavasti nyt vielä ei tulis lähtöä..Jospa noi lääkkeet vielä auttais!! Supistukset ei mitenkään hurjan kipeitä ole, napakoita kylläkin.

Ei muuta kuin takas lepäämään :wave:

H ja Ella 29+5

PeggyBundy: Ihanaa..joku kohtalotoveri sentään..En oo ees viittiny mainita asiasta kun oon ajatellu että mun mies on vaan jotenkin outo :p ei siis halua koskea mun mahaan tai kun pyydän kokeilemaan kun vauva liikkuu niin ei sitä halua tehdä..Esikoisesta oli tosin ihan sama homma,kerran kokeili ja säikähti kun vauva potkaisi.. :D Kait se vaan tuntuu niin utopistiselta että joku siellä mahassa asuu ja myllertää ja elää ihan omaa elämäänsä.

Ihanaa huomenna hesaan shoppailemaan äidin kanssa :D tyttö menee taas huomenna viikonlopuksi hoitoon niin oon ihan vapaalla :D Mahtavaa..vähän vaan huolestuttaa miten pystyn bussissa istumaan yli tunnin käymättä vessassa ja sit pitäis vielä kävellä äidille mutta enköhän mä sisulla selviä :p

hannanmamma 29+5 :heart:

heipura vaan!

norjanangervo: ihan sama juttu täällä, tuntuu että tukehtuu kun makaa selälteen ja pakko nousta istumaan ja vetää syvään henkeä.. :whistle:

niina22 toivottavasti kaikki on hyvin, ja varmasti onkin. jaksuja :hug:

neuvolassa kävin, eipä ollu riemu-uutisia: neuvolan täti on hyvin varma, että mulla ois raskausajan diabetes. painoa mulla tullu yhteensä jo 18,5kg :ashamed: , pissassa oli sokeria ja sf mitta huitelee omissa sfääreissään :headwall:
laitan nyt kaikki tiedot silti tähän:

rv 30+4 (25+4)
paino +500g/vko (+2178g/vko) :eek:
pissa:U-Gluk. 4+ (puhdas ollut aina aiemmin)
RR: 113/57 (122/58)
syke 140 (146)
liikkeet ++ (++)
tarjonta rt
sf-mitta 33,34,35!!!!! (26) nyt mitattiin ensin 35cm, sit 34cm ja sit terkka haki jo toisen hoitajan ihmettelemään mun mahaani, hän mittasi 33cm joka kirjattiin ylös.. eli todella yli käyrien :ashamed:

huomen aamulla sokerirasitukseen, maanantaina saan tulokset. jos on arvot ihan päin prinkkalaa saan lähetteen äitiyspolille ultraan. terkka rupes jo puhumaan synnytyksen käynnistämisestä rv 36-37 jos on todella niin iso. mulla nyt niin syyllinen olo jotenki ku olla ja voi vaan et mieli ihan maassa.... :'(

kirjottelen huomenna vaiks lisää

tupuna ja pokken 30+4 :heart:

Kaikkien kuulumiset luettu! :wave:

Tänne ei mitään erikoista kuulu, oon edelleen väsynyt, ja aamut hankalia kun niin huippaa ja pyörryttää.. :(

Seksistä oli puhetta.. Meillä koko raskauden ollut tooosi hiljasta sillä saralla, ei vaan tee mieli.. Välillä pitää tietty miestäki ajatella.. :whistle:
Edellisissä raskauksissa sama homma, joten odottelen että kun vauveli tulee ulos, niin sitte sitä taas ehtii.. :heart:

Meilläkään mies ei "osaa" koskea tähän mahaan, melkeen väkisin joskus saa laittaa sen käden vatsanpäälle, et tuntis potkuja. Mies on sanonut itse jo esikoisen kohdalla, että se tuntuu niin oudolle.. Sama jatkunut myös vauva-aikana jonkin aikaa. Mutta kun lapsi vähän kasvanut, niin isän vaistot on pikkuhiljaa heränneet.. Tiedän siis mitä on odotettavissa, enkä osaa siitä olla huolissani. :)
Tiistaina olis äitipoli, onneksi. Mulla on välillä tosi kovia kipuja tuossa edellisten leikkausarpien kohdalla.. :|
Nyt laittamaan lounasta mulle ja kuopukselle! :wave:
pikkuruinen ja poitsu 32+3 :heart:

Harhikselle halaukset :hug: Toivottavasti vauva köllöttelis vielä jokusen viikon musussa :heart: Eivät sua sitten oo sairaalaan jättäneet makoileen jos on suuri todennäköisyys ennenaikaisuuteen?!
Onko sulla muuten joku todettu 'vika' esim. kohdunkaulan heikkous kun esikoinenkin syntynyt ennenaikaisena? :hug:

Peggy täällä myös kohtalotoveri...liian vähän meilläkin isäntä jaksaa olla kiinnostunut masusta :ashamed: Selkeästi vähemmän kun kaksosia odottaessa.
Välillä koklaa masua ihan oma-aloitteisesti ja kysyy onko siellä elämää mutta hyvin harvoin. Monet otolliset tilanteet on kyllä missannu...ja vaikka sohvalla oltais vierekkäin ja maha hytkyy puolelta toiselle niin ei se mitään huomaa :kieh:
Mä kaipaisin kans nimenomaan sitä huomioimista ja hellyyttä...en niinkään seksiä vaan sitä että mut ja vauva on huomattu!
Meillä tosiaan tuo seksi miltei lopahtaa just sen takia että vauvaa tulee jo niin konkreettiseksi potkuineen ym. ja miestä sitten vaan jotenkin asia häiritsee :/
Mutta tää raskaus nyt on ollu muutenki niin erilainen kun ensimmäinen...koko raskaus kon on menny tässä sivussa eikä oo itekkään ehtiny pysähtyä ja huomioida masua...miten sitä sitten mieskään jolle se kuitenki on kaukaisempi juttu kuin itse odottajalle ;)

(.) Eilen oli supistuksia aika reippaasti (siis työt lisää ) mut tänään vielä ihan ok tilanne!
Eilen oli taas niitä päiviä kun mikään ei onnistunu ja kaikilla paha mieli...minä kun en väsyneenä oo aina niin ihana äiti :ashamed:
Ja sit kun menee pipariks niin sit menee kaikki pipariks ja oli siinä itkukn jo tosi herkässä.
Yöllä näin painajaisia verenvuodosta ja järjettömän kokoisesta limatulpasta (toivottavasti ei enneuni kuitenkaan ) :eek:
Mutta tänään päivä uus ja toivottavasti vähän parempi sellainen ;)

Jennyli 31+2

tyttö Tenonvarrelta täällä myös! :wave: Eli eilen vihdoin viimeinen työpäivä, kun sain sijaisasiat järjestetyksi ja nyt saa sitten oikeasti yrittää ainakin sitä lääkärin määräämää lepoa... :ashamed:

Täällä käytiin myös neuvolassa aamusella, eipä ihmeempiä sieltä:

RV 32+6
paino +250 vko
turvotus ++
RR 108/74
pissa puhdas
Hb 114
SF 34 :whistle:
lapsivettä N
tarjonta RT pää kiinnittynyt! :eek:
:heart: 140
liikkeet ++

Supistusten takia täällä myös lääkäriin olen menossa, yksityiselle tosin taas, sillä rakas kotikuntamme ei sellaisia kustanna kuin hätähätä tapauksessa.... |O Jep, musta tuntuu joka päivä siltä että vauva alkaa syntymään ja olo on melkoisen karmea, mutta lääkäriä ei katsottu tarpeelliseksi, kunhan vaan lepäilen! :kieh:

Mulla ei ollut viime vuonna raskaana ollessani mitään ongelmia, ei kipuja ja kolotuksia - nyt tuntuu että niitä tulee sitten tuplasti. Viikon ajan jalat ovat olleet iltaisin niin turvoksissa, ettei nilkkoja erota enää ollenkaan ja sormet eivät mene nyrkkiin. Lyhyenkin kävelyn jälkeen olen niin loppu, että pitää mennä saman tein johonkin makaamaan; lonkat särkee, sydän hakkaa, pyörryttää, paha olo... :$ Oikeesti, tää on ihan älytöntä!

No, se siitä omanapaisesta valituksesta, toivon kaikille teille paljon parempaa oloa! :heart:

PeggyBundy ja hannanmamma03 meillä myös mies ei ole mitenkään erityisen kiinnostunut masusta. Laitaa käden tunnustellakseen liikkeitä jos niin pyydän, mutta aika nopeasti sen ottaa pois taas. Ollaan juteltukin tästä ja hän kokee sen vaan jotenkin "turhaksi". Kyllä hän sitten kuulemma saa synnytyksen jälkeen vauvan liikkeitä tunnustella ihan tarpeeksi ja rakastaa pientä yhtä paljon tästä huolimatta. Harmittaa tää käytös kyllä muo hieman, mutta kun muuten saan huomiota ja hellyyttä, niin pitää vaan tyytyä osaansa. Mies sanoo ettei hän ole mikään "hellanlettasvoikunsöpölepertelijä". :snotty:

Harhaanjohtaja jopas suo koetellaan, tsemppiä sinne ja viikkoja! :hug:

Kaikille hyviä vointeja, huomenna tullaan poksumaan taas!

thor ja rinsessa 32+6

muoks.

Jennylille paljon haleja, eiköhän tämä päivä ole parempi! :hug:

tupuna21 pidetään peukkuja, ettei olisi kyse mistään vakavasta ja älähän nyt kokonaan masennu :hug: . Eihän tuo sun syytäsi välttämättä ole, jos vaikka diabetes olisikin, joillakin on taipumusta siihen ilman epäterveellisiä syömisiäkin. Ja mun SF mitta oli viikolla 30+6 33,3 eli älyttön ylhäälle sekin eikä silti tullut mitään noottia. Esikoinen meni myös yhtä ylhäällä ja syntymäpaino RV 39+3 oli 3830 g eli ei mikään jättiläinen, vaikka iso toki. Mulla myös on paino noussut kummassakin raskaudessa reippasti, viimeksi 19 kg ja nyt 11,5 kg, joten älä siitäkään koe pahaa mieltä. Kyllä se siitä lähtee poiskin. Parempaa päivää sinne! :flower:

Heippa rakkaat masukit! :heart:

Pitkästä aikaa kävin lukemassa kuulumisia, olen vähän ikäänkuin tipahtanut kyydistä... :whistle:

Meillä pojat voivat hyvin. Jannut ovat kiertäneet maailmaa vähän niinkuin pitkän kaavan kautta Helsingistä lastenklinikalta Tampereen yliopistollisen sairaalan kautta ja nyt viimein laskeutuneet tuohon omaan keskussairaalaan Hämeenlinnaan kasvamaan. :) Tosiaan pojilla on mennyt kaikki ihan äärettömän hyvin noihin surkeisiin raskausviikkoihin nähden, mutta koputetaan nyt vielä puuta, sillä niitä takapakkejakin voi vielä tulla.

Kaikki lähti liikkeelle siis silloin reilu kaksi viikkoa sitten, kun menimme miehen kanssa ensimmäistä kertaa kontrollikäynnille naistenklinikalle. Oma äitipoli oli meidät sinne lähettänyt A-pojan kasvun hidastuman ja napavirtausten heikkenemisen takia. Naistenklinikalla lääkärin ultratessa A-pojan syke teki myös hidastuman, joten jäin samantien sairaalaan sisään, ensimmäinen kortisonipiikki iskettiin kankkuun ja pääsin synnärille jatkuvalle käyrälle makoilemaan pariksi tunniksi. A-pojan syke teki sinä aikana vielä muutaman niitä laskuja, mutta illaksi pääsin kuitenkin osastolle, jossa iltakäyrä oli molemmilla normaali.

Aamulla aamupalan jälkeen otettiin taas käyriä ja A-pojalla syke laski aika tiheään sinne 50 tienoille. Poju korjasi sykkeen aina itse, mutta silti jokainen lasku oli äidille henkeä salpaava. Varsinkin jos anturi ei hetkeen laskun jälkeen saanut lainkaan sykettä kuuluviin. :eek: Sain toisen kortisonipiikin vähän etuajassa ja taas passituksen synnärille jatkuvalle käyrälle. Ehdin makoilla siellä varmaan puolitoista tuntia, kunnes huoneeseen marssi liuta tohtoreita ultravehkeiden kera. Ihmettelin, että mitä ne nyt ultraa, mutta selvisi sekin pian. Katsoivat pienten tarjonnat, sillä sektioon mentäisiin tunnin päästä. Soitin siinä pienessä paniikissa miehelle, joka oli Hyvinkäällä normaalisti töissä (toki hälytysvalmiudessa koko ajan), että lähdepäs kurvailemaan tänne päin, jotta kerkeät mukaan tositoimiin. Ja hetken päästä mua lähdettiinkin jo taluttamaan leikkaussaliin. Mies ehti hienosti mukaan ja leikkaus meni kaikin puolin mallikkaasti, mitä nyt äiti ei meinannut millään puutua... :whistle: :eek:

Klo 13:43 putkahti maailmaan A-poika painaen 0,88 kg; pituutta oli 37,5 cm ja pipo 25,8 cm. B-poika seurasi perässä minuuttia myöhemmin klo 13:44 ja painoi 1,205 kg; pituutta oli 38 cm ja pipo 25,6 cm. B-pojan itkua ehdittiin kuulla hieman ennenkuin molemmat pojista intuboitiin. Mieheni saatteli pojat lääkäreiden kanssa tunnelia pitkin naistenklinikalta lastenklinikalle ja palasi sitten mun luokse heräämöön mukanaan hoitajien ottamat kuvat pienistä pojista. :heart: Itse pääsin poikien luokse ensimmäisen kerran vasta seuraavana päivänä, kun pääsin ylös sängystä.

A-poika oli hengityskoneessa 6 ja B-poika 8 tuntia. Sen jälkeen molemmat ovat hengitelleet itsekseen aluksi nasaaliventilaattorin ja myöhemmin ylipaineen avulla. Tällä hetkellä eli kahden viikon iässä B-poika pärjää hengityksessä täysin ilman apuja ja A-poikakin ajoittain ilman ylipainetta. Molemmille menee lisäksi nyt jo täydet maidot, joten tarvittavat nesteet ja lääkkeetkin saadaan menemään nenämahaletkun kautta, joten kaikki kanyylit on irroitettu. Ainoat johdot pojissa on enää siis valvontalaitteiden letkuja! :) Nyt keskitytään siis vaan kasvamaan ja kasvamaan ja kasvamaan. A-poika rikkoi toissapäivänä jo kilon rajan ja kirii "pikkuveljeä" kiinni kovaa.

Itse toivuin sektiosta todella hyvin ja mulle jäi siitä operaationa tosi miellyttävä kuva. Kivuista en ole kärsinyt missään vaiheessa.

Tulipahan sepustettua. :whistle: Mutta siinä noin pähkinänkuoressa meidän tarinamme. Mä jään sitten odottamaan, koska saadaan perustettua keskustelua tuonna vauvaantuneiden puolelle tai koska kerhon puolella alkaa viriämään keskustelua. Mutta älkää toverit pitäkö mitään kiirettä, kyllä mä maltan odottaa. ;)

:heart: Oikein onnellista loppuodotusta kaikille ja erityistsempit kaikille ennenaikaisuuden kanssa taisteleville; harhikselle, thorille ja taaperoille nyt ainakin. :hug:

Valkolilja ja jätkänpätkät 2 viikkoa :D

Jennyli: päästivät kotiin kun on noi kortisonitkin jo saatu, ja nyt on supistukset pysyneet kurissa noilla lääkkeillä mitä kotiin sain. Takas pitää mennä jos supistukset pahenee, sit laitetaan tippaan. Kotona saan sillä ehdolla olla että en tee mitään, ja kontrolliaika on jo ensi maanantaina. Mitään syytä ei löydy mistään, kohdunkaulallakin tilanne pysyy hyvänä siihen astyi että on viime metrit käsillä ja synnytys jo käynnistymässä. Ei ole tulehduksia, ei mitään. Lääkäri sanoikin että nää on heille edelleen arvoituksia, että miksi toisilla lapset syntyy ennenaikaisesti.

Valkolilja ihana kuulla että pienet voivat hyvin :heart: viikkoja oli kuitenkin "jo" 28, niin ennustekkin on jo melko hyvä. Sinnikkäitä usein ovat nämä kaikkeista pienimmät ihmisenalut :) Olin yllättynyt esikoisen aikoihin siitä, kuinka reipas toinen oli pikkuriikkisenäkin. Ja siitä kuinka nopeasti kasvoi ja kehittyi! Voimia kuitenkin tarvitsette sairaalajakson ajaksi :hug: tulehan välillä kertomaan kuulumisia!!

Täällä vaan supistukset jatkuu vaikka sain maanantaina lääkityksen siihen mutta eipä tunnu pahemmin auttavan ja tänää tehtii taas sisätutkimus jossa huomattii että oon jo 2 sormelle auki.

Sain myös painoarvio ultraan ajan joka on 9.11 jos vaa sinne asti päästään.

Onnea tyttö tenonvarrelta ja thor äippäloman alkamisesta!

Ja :hug: suppareista kärsiville.

Valkolilja, kiva kuulla kuulumisia ja että pojat voivat hyvin :heart:

).( ultrassa käyty. Istukka oli noussut normaali alueelle, joten sen suhteen ei huolta. Mutta nyt sitten tuli uusi pieni huolen aihe. Lapsivettä oli niukasti. menen sen takia taas 2 viikon kuluttua kontrolliin... :whistle:
Mutta vauvalla kaikki kunnossa. Hyvin oli kasvanut. Nyt saatiin paino-arvioksi 2,1kg. Hiukan keskikäyrän yläpuolella. Syntymäpainoksi arvioi n. 3,7 kg. Ja pippeli sekä kivekset nähtiin taas selvästi :D

Sonja ja poju 32+1

valkolilja ihanaa kun jaksoit tulla kertomaan kuulumisianne, niitä olen odottanut joka päivä =) Mahtavaa kuulla, että pojat voivat hyvin ja kasvavat :flower: :hug: jee.

thor kiitos lohduttavista sanoistasi, heti tuli parempi mielikin =)

taaperotx4 huih :whistle: nyt malta levätä vaan :hug:

sonja R hyvinhän se nappula kasvaa kun jo yli 2kg, waude :flower: jännä ajatella miten isoja nää nyytit tosiaan jo on :)

harhaanjohtajalle iso voima :hug: eiköhän kaikki vielä hyvin mene :)

hmmm.. mulla piti kyllä kirjottaa jotain mutten nyt enään muista, meen miettimään :snotty: :D

ainiin..

jennyli se oli kuin olisin omaa tekstiäni lukenut, just toi on ärsyttävää, että kun maataan sohvalla ja maha heiluu puolelta toiselle, tai jos laitan masun päälle jonkin kevyeen esineen ja se pomppii siinä mahan liikkeen mukana nii ei se mies mitään muka huomaa :/ eikä se seksi tärkeintä ois, vaan nimenomaan hellittely ja huomioiminen on se mitä minäkin kaipaan.. no josko sitä joskus sit sais :whistle: :D

paljon voima :hug: :hug: kaikille..

merkkailen lähinnä.. lepoa ja kotona olemista..

:attn: onko muille tullu sanomista lääkäriltä jos liian vähän painoa tullu?mulle lääkäri sano et 4kg on liian vähän, kun taas oma nvlaterkka oli ihan tyytyväinen painonnousuun...

TB 31+3:heart:

valkolilja ihana kuulla kuulumisia ja mahtava et kaikki on mennyt hyvin :hug: Pidän edelleen pojille peukkuja et jatkossakin kaikki olisi hyvin :heart:

Kaikille muillekin ennenaikaisen synnytyksen kanssa painiville tsemppejä ja voimia :hug: . Minä täällä olen asennoitunut siihen et kaks viikkoa menee yli, joten en osaa yhtään pelätä, vaikkakin jo kolmas raskaus. Sairaalakassin pakkaan kun lähtö tulee! Edelliseltä taisin purkaakin kerran suutuksissani kun mitään ei näkynyt eikä kuulunut!!!

teddybear82 mulla kans paino noussut 4 kiloa eikä kukaan ole maininnut asiasta. Uskon kuiteskin siihen et nousua alkaa tulla kyllä just näinä viikkoina. Aikaisemmissa on alkanut viimisillä viikoilla (about 32-40) tulla 500g/viikko, joten kyllä sitä painoa ehtii vielä saada. Pääasiahan kuiteskin on et vauva kasvaa koko ajan, vaikka äidin paino ei nouse ''tarpeeksi''. Jostain olen lukenut et 6-12 kiloa olis normi nousu et kyllähän me se taidetaan vielä saavuttaa :D

Indo ja Ebba 29+4

Kuulumiset luettu... omiakin neuvolakuulumisia voisin laitella, kun tuli pitkästä aikaa käytyä neuvolatätiä moikkaamassa ... tosin sai itse muistutella, ett pitäiskös hb ottaa, ja entäs se SF-mittaus? :D suluissa edelliskerrasta
RV 29+5(25+4)
hb 125 (110)
pissa puhdas
verenpaine 128/78 (117/74)
painoa 410g/vko
SF 30 (23) eri mittaajat, joten siinä selitys huimalle kasvulle :xmas:
syke 145 liikkeet ++ (145,++)
tarjonta: viisto

Sykettä kuunnellessa koko maha hytkyi, masukki monotti neuvolatädin doppleria, kun meni häiritsemään toista , ja vielä kehtasi koittaa asentoa... :saint: , ja mua alkaa aina naurattaa tässä tilassa, kun sykettä kuunnellaan :D , mut kaikki näytti olevan kunnossa niin äidillä kuin vaavilla... seuraava aika onkin jo 2 vkon päästä.

Supistukset vaivaa nyt entistä selvemmin, pakko pysähtyä, kun tekee niin kipeetä, jos kävelee paljon... kaupassakin pakko pysähtyillä välillä.

Kuiskaten 29+5

Indo Kiitoksia vastauksestasi.. :) ihana kuulla etten ole ainoa jolla painoa tullu vähän.. Ja mulle sanottiin raskauden alussa et max 8-10kg saa tulla kokonaisuudessaan..(sukurasitteena diabetes ja miulla hiukan ylipainoa jo sillo alussa).. mut juu, kyllä me sitä painoa vielä saadaan, pääasia on että beibi kasvaa.. :)

teddybear82 painosta vielä... mulle tullut tähän mennessä (rv 30 lähestyy) 7-8 kg... tuntuu painoa tulevan täällä loppusuoralla vasta tuntuvammin... alkuun tuntui, ettei sitä tule millään...

ja se neuvolan kuuluisa vaaka näyttää muuten AINA sen kilon liikaa... :whistle:

mulla närästyspoltot pakostakin rajoittaa syömistä, ei tule herkuteltuakaan ylimääräistä, kun ei pysty, eikä kykene... sen saa sitten kärsiä nahoissaa, jos erehtyy suklaatakin syömään muutaman palan.

Yhteistyössä