*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - SYYSKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

Kuiskaten juu, miulla kun on tuo paino noussu ja laskenu, niin kai se lääkäri sitä sitten et 4kg tässä vaiheessa on liian vähän.. :/ mutta syön kyllä,terveellisesti ja monipuolisesti.. joskus herkku päiviä.. :p mut ehkä tämä paino tästä lähtee nousemaan ku kotona olen sairaslomalla.. :D
 
teddybear82, mulla tullu painoa vasta vajaa 2kg ja viime kerralla oli jopa paino pudonnut mut ei silti mitään tuosta sanottu. esikoisesta oli kans näin että 26. viikolla vasta pääsin lähtöpainoon takas ja sit loppuajasta kerkes kuitenkin tulla vielä 20kg eli ihan hyvin sitä varmaan tälläkin kerralla ehtii tulla
 
Valkolilja Ihana kuulla että pojat voivat hyvin ja kasvavat :heart:

Täällä supistelee edelleen päivittäin kivuliaasti. Sairauslomalla olin 4vko ja nyt sairauslomaa jatkettiin äitiysloman alkuun saakka. Kohdunkaula lyhentynyt(2cm) mutta kiinteä ja kiinni. Ensi viikon alussa olisi aika äitiyspolille jossa arvioidaan onko vaarana että vauva syntyisi ennenaikaisesti. Nyt siis täytyisi yrittää lepäillä, ei vaan millään malttaisi olla jatkuvasti pitkänään :ashamed:

Nyt kun maha kasvanut jo melkoisen isoksi huomaan että alamaha tuntuu usein käteen kylmältä vaikka maha paidan alla eikä muutoin ole kylmä/palella. Unohdin kysellä tästä asiasta neuvolassa käydessäni, onkohan normaalia!? Oletteko muut huomanneet tällaista?

Nennii 31+0 (POKS ) :)
 
Tänää kun olin sinne tyksiin menossa ni siinä ovien tykönä on tupakkapaikka jossa oli yksi viimesillään oleva nainen tupakilla,hän veti siinä oikee kaksin käsin kahta tupakkaa kerrallaan kyllä tommonen on mun mielestä aika inhottavaa..hän sitte tuli mun kaa samal hissil samalle osastolle ja hoitajat ku kysy misäs kävit ni hän vaa sano että piti käydä hermosauhut vetämässä ennen ku lähen synnyttää.
 
Valkolilja, ihana kuulla poitsujen voivan hyvin! :heart: Tsemppiä koko perheelle!

Onnea kaikille hyviä neuvolakuulumisia saaneille! :flower:

Tuplasti voimia :hug: :hug: kaikille ennenaikaisuutta vastaan taisteleville! Toivottavasti pystytte lepäämään tarpeeksi!

Esikko77 ja Möhköfantti 29+6
 
Kortti löytyi, varoituksen sananen eli itse aiheutettua painovalitusta :saint:

rv:32+3 (30+2)
Painonmuutos/vko: +~1000g (+800g, yhteensä alusta 13,8 kg)
Turvotus: Ei just sillä sekunnilla :LOL: (+)
RR: 120/68 (118/67)
Pissa puhdas edelleen
Hb: Ei mitattu (122)
SF: 33cm (29cm)
RT
Syke: 130-140 (~150)
Liikkeet: ++

Mä unohdin taas, että kuka sinne sokerirasitukseen oli menossa. Mutta tsemppiä paljon, eikä todellakaan ole oma vika, jos vauva oliskin kasvanut liikaa. Mistäs sinä oisit voinut tietää, eikä se ruokavaliokaan aina pelkästään auta :hug:

Mulla on nyt paino karannut virallisesti käsistä. On siis tullut enemmän kuin esikoisesta (samaan viikkoon, kun vertaa) . Eli samalla kaavalla, jos menis niin painoa tulis yhteensä n.23 kg. 20 tuli ekastakin ja lähtikin onneksi helposti, mutta harmittaa, kun painoa oli ennestäänkin vähän liikaa... Toisaalta taas ei jaksa välittää, kun tekee mieli kaikkea hyvää :headwall: Pitäs vaan unohtaa auto useammin kotiin, niin tulis edes liikuttua vähän. Terkkari ei vieläkään sanonut "pahaa sanaa", totesi vaan, että pari kiloa tullut parissa viikossa... Mähän kävin niissä rasituksissa ja hyvät arvot oli, muuten kyllä itsekin alkaisin epäillä, että on joku oikea syy tähän painon nousuun. Kai mä vaan syön taas kuin mikäkin :'(

Jätetääs valitustilaa muillekin, tämä nyt ei kuitenkaan ole mikään maata mullistava ongelma...kunhan harmittaa :wave:
 
Siis apua kun säikähin että mitä ny kun olin käymäs vessassa asialla,ensin masu oli ihan kivi kova ja sitte kun se helpotti niin masu meni ihan sekasi ja kaikki tuli ihan vetenä toisesta päästä pihalle ja hetken päästä sama uudelleen ja nuo supistukset tuntuu tulevan aika kipeinä nyt ja kokoajan tuntuu masu olevan ihan kova :eek:
 
Hui Taaperot :eek: kävi muuten mielessä et eikös sulla oo ennestään jo monta lasta, miten onnistuu lepääminen kotona? yritähän nyt levätä, kuin myös harhis ja thor ei nyt ihan vielä tarviis tulla lisää vauvoja marraskuisille...

ja onneks olkoon äippäloman alusta tyttö tenon varrella ja thor! perästä tullaan, enää 9 työpäivää edessä...

niina22 jospa kaikki olisi ihan hyvin =)

vielä piti muutamalle kommentoida mut unohtui mitä ja kenelle, dementia vaivaa... 0

Nunneliini ja Papu 30+3
 
nunneliini meillä on ennestään 4 lasta ja lepään aina sillon kun vaa on mahollista..mutta nyt tässä on kaiken näköstä ohjelmaa lähes joka päivä kun on se muuttokin tässä mutta ite en kyllä kanssa yhtään tavaraa minnekkään suuntaan se on varma se.
 
mimona: täällä yks kohtalotoveri..Mua jo stressaa ens viikon neuvola kun taas se neukkutäti paasaa mulle tosta painosta ihan takuulla..Viimekskin oli jo ruputusta kun oli 900g/viikko tullut painoa :headwall:

Muistaakseni ei siitä ollut ees kauaa kun jostain vauva lehdestä luin tästä neuvolan paino terrorismista..Okei onhan se selvää että ei niitä kiloja sais älyttömiä tulla varsinkin jos on valmiiks ylipainoa jo ennen raskauttakin MUTTA ketä se palvelee että äidit alkaa siitä murehtimaan ja stressaamaan jo päiviä ennen neuvola käyntiä??Jos muuten itse ja vauva voi hyvin(ei raskausdiabetesta,turvotusta,valkuaista tms) niin miks siitä pitää sellanen hirveä stressi ottaa.. :ashamed:

No joo nyt töllön ääreen ja huomenna pirteenä hesaan shoppailemaan ;)
 
Onko helpottanut jo taaperot?Soita polille jos ei ohi mee..

Kiva kuulla valkoliljan kuulumisia :)

Täällä kans alko äippäloma :D ja kiitos vastanneille.Itse en muista edellisistä raskauksista oliko vai ei.Ja sit ihmettelin et kuuluuko sen tuntua kaulalla kuristuksen tunteena..
 
:wave:

valkolilja: ihana kuulla kuulumisia =) ja hyvä että pojat voivat hyvin!

taaperotx4: toivottavasti supparit loppuivat kokonaan ja tulet kohta palstalle ilmoittamaan että kasassa ollaan :D

täällä on näköjään jo jotkut aloittaneet lomansa,onnea heille :flower: Itse yritän vielä sinnitellä töissä,tosin taas tekee tiukkaa kun jouduin viettään 2 vapaapäivää TÖISSÄ :kieh: noh,odotellaan sitä kutsua tayssiin ja jos sieltä laitetaan sairaslomalle niin sitten tietty jään.

mua on ruvennut huimaan hirveesti :/ ja viimeks ei katottu hb:ta ollenkaan,pitää muistaa seuraavalla kerralla katsoa se. Viimeksi oli jo aika alhainen :|


nyt aamupalalle ja sit siivouspuuhiin ja töihin

niina ja vauva 32+1
 
taaperot: eikös toi ripuli oo joskus merkki alkavasta synnytyksestä?? Toivotaan nyt ettei niin olisi :hug:

omaa napaa: tänään olis neuvolakäynti edessä! Nyt onkin aikaa kun on siellä tullut käytyä, saas nähdä mitä vaaka mulle näyttää :whistle: Tuun sit päivittelemään kuulumisia.

Tää viikko on mennyt älyttömän nopeesti, kohta on jo maanantai, ja pääsee taas polille. Jännittää mitä siellä sanotaan, supistuksia on viime päivinä tullut kiitettävästi levosta ja lääkkeistä huolimatta :/

Meillä on huoneiden rakennus edennyt siihen malliin, että tässä pääsee värisävyjä valitsemaan seiniin! Mä arvon vaaleanpunaisen ja omenanvihreän välillä, ja miehellä menee kohta hermot kun en osaa päättää :LOL: plus että meidän tulevan makuuhuoneen värit pitäis samalla päättää, mut niistä mulla ei oo aavistustakaan mitä haluaisin :p ainoa minkä olen saanut päätettyä on se, että tumma laminaattilattia on tulossa :) Mulla kun on hankala jopa teehyllyllä kaupassa päättää nykyään että mitä makua mä haluan, niin saati sitten seinien väriä :LOL:

H ja Ella, 29+6
 
Huomenta kaikille! Kiva huomata et muillakin on samanlaisia ukkoja kun mulla. Oon vaan niin tottunut saamaan hellyyttä ja nyt kun se on tän mahan myötä loppunut niin tuntuu pahalta.
Mulla pukkaa flunssaa. Nuhaa ja kurkkukipua. Ei olekkaan koko raskausaikana flunssaa ollutkaan. Nyt vaan mieskin on huomenna koko päivän pois ja isommat pojat isällään niin oon kahdestaan ton ikiliikkuja 2vuotiaan kanssa. Saas nähdä kuinka sitä jaksaa tai pakkohan se vaan on. Normaalisti poika on vielä vauvantuloon asti 6h/pvä hoidossa, mut nyt hoitajalla on pe ja ma vapaata. Lupasin vielä aikaisemmin et huomenna mennään Keravalle sirkusmarkkinoille ja possujunaan niin nyt poika höpöttää siitä kokoajan.

Eilen mullakin tuli pari tosikovaa supistusta tai jotain ihmekipua vatsaan. En meinannut edes istumaan päästä. Illan otinkin tosi rennosti sitten. Onneks meni ohi. Valkovuotoa tulee välillä tosi runsaasti, aikaisemmissa raskauksissa ei ollut samanlaista.
Kahtena iltana olen ottanut magnesiumia ja selkeesti on auttanut kramppeihin ja jopa selkäkipuun...suosittelen! Oon saanut ihan hyvin nukuttuakin pari yötä :)

Jaksamisia kaikille ja raikasta syyspäivää!

T: Peggy+Emmi Anniina 29 POKS POKS
 
Viikonloppuja kaikille! Pakko taas kommentoida tota painoasiaa. Mäkin itse stressaan välillä omasta painostani, ja sit unohdan että pitäis olla vaan tyytyväinen ku vauva on masussa. Mutta jotenkin sitä ku menee neukkulaan ja siellä mitataan ja lasketaan viikon painonnousu niin ajatukset rupee pyörii omassa kropassa liikaa. Itsellä ku vaakaa hipoo kohta ysikymppiä niin isokshan sitä ittensä tuntee :(

Miehen hellyydestä oli puhetta. Mulla mies haluu tosi usein tunnustella ja kuunnella mahaa ja haluaa tulla katsoo vauvan potkuja ja kyselee päivittäin onko se liikkunut. Tietty ku tulossa eka vauva niin molemmat on ihan ihmeissään kaikesta.

Äitiysloman alkuun mulla vielä kaks viikkoa eli 10 työpäivää. Mukavaa mammalomaa jo sen aloittaneille, perästä tullaan. Ja voimia niille jotka ovat vielä töissä. Ai niin siitä suonenvedosta piti myös kommentoida. Itselläni tuli pohjekramppeja useana yönä ja piti tarttua magnesiumiin ja nyt on helpottanut. Kohtalotovereita siis silläkin saralla täältä löytyy.
 
RV 34 = 33+0 POKS!

Kiitos kaikille lomatoivotuksista! :flower: Tässä tätä nyt sitten ihmetellään taas pojan kanssa kotosalla, pitäisi keksiä jotain mielekästä päiviin mikä ei hirveästi toisaalta rasittaisi... :whistle:

Mistä tulikin mieleen, te pääkaupunkiseutulaiset jotka olette FB:ssa tai toki muutkin, jos ette ole huomanneet, ollaan tapaamista lokakuun alkuun sopimassa, kaikki mukaan vaan! Lisätietoa FB:n marraskuun ryhmän seinältä tai YV.nä minulta... :saint:

taaperotx4 onko siellä kaikki hyvin? Mulla myös on ollut nyt muutaman viikon maha löysällä kun koko muun raskauden aikana olen saanut pinnistellä oikein urakalla. (Pahoittelen kakkajuttua) :ashamed: Tuli myös tänne mieleen, että toivottavasti ei ole sitä tyhjentymistä... Mulla viime raskaudessa kävi just niin, että about viikkoa ennen H-hetkeä maha tyhjeni. No, toivotaan että on jotain ihan muuta.

Harhiksen neuvolakuulumisia odotellaan. :wave:

Ai niin ja meinasi unohtua sanoa, että ihana kuulla valkoliljan kuulumisia! :heart: Lisäsin pikkumiesten strategiset mitat tuonne etusivulle, toivottavasti saadaan pian kuulla lisää kuulumisia!

Eipä muuta tähän hätään, mukavaa viikonlopun alkua kaikille!

thor ja prinsessa 33+0
 
Heips :)

Valkolilja ihana kun ehdit kertomaan teidän kuulumisista :)

Painonnoususta, mullakin vasta nyt alkanu kiloja kertyy enempi. Oon kehittäny ittelleni jonkinnäkösen suklaariippuvuuden... :kieh: muutenkin tuntuu että oon koko ajan syömässä jotain... vaikka välillä kyllä tuntuu että kun vähänkin syö niin maha on ihan halkeamaisillaan :whistle: pientä närästystäkin alkaa olla havaittavissa pikkuhiljaa.

Äippälomasta: Mä jäin jo kesälomalta suoraan saikulle selän takia, ja varhennettu äippäloma alkaa 29.9. Oon siis ollu pojan kanssa kotona jo heinäkuun alusta :wave:

Tulipa mieleen, tuosta sikainfluenssarokotteesta... :ashamed: Nyt oli kolmosen uutisissa että alkaisivat lokakuun alussa rokottaa, ja luultavasti ensin juuri raskaana olevia. Meinaatteko uskaltaa rokotteen ottaa? Itse en rokotetta välttämättä haluaisi, mutten kyllä sitä sikainfluenssaakaan...

Saya ja tyty(?) 29+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saya:
Tulipa mieleen, tuosta sikainfluenssarokotteesta... :ashamed: Nyt oli kolmosen uutisissa että alkaisivat lokakuun alussa rokottaa, ja luultavasti ensin juuri raskaana olevia. Meinaatteko uskaltaa rokotteen ottaa? Itse en rokotetta välttämättä haluaisi, mutten kyllä sitä sikainfluenssaakaan...

Saya ja tyty(?) 29+0
mä just tulin neuvolasta ja terkka otti tän rokotteen esille. sanoi että he ovat ensimmäisinä rokotettavien listalla ja kahvihuoneessa olivat juuri miettineet että uskaltavatko itse ottaa tai onko tarpeen.

Sanoin että luultavasti en aio sitä rokotusta ottaa ja hän oli sitä mieltä koska olen perusterve ja ymmärrän että jälkitaudit voivat tulla helpommin (eli otan sen huomioon jos sairastun että lepään todellakin kunnolla ja tarpeeksi pitkään jne) niin voin jättää ottamattakin. Ilman sen kummempaa huolta. Sanoi myöskin ettei varmaan itsekään ota sitä vaikka siellä terveysasemallahan ne kaikki taudit kiertää.

Eli sen keskustelun perusteella vielä luottavaisemmin jätän tosiaan rokotteen väliin ja hoidan vaan itseni kunnolla taudista jos siihen satun sairastumaan. Ja siihen saakka huolehdin hyvästä käsihygieniasta ja toivon ettemme sairastu :D Eihän siihen kuitenkaan kaikki tosiaan sairastu..
 
ja neuvolakuulumiset vielä perään:

rv 30+6
painonmuutos +639gr/vk (yhteensä n.9kg)
RR 123/65
Sf-mitaksi sai 29cm
Raivotarjonta

--

Sykkeet kuultiin mut se kone jotenkin sekoili ja vauva karkaili alta niin ei saatu laskettua. eipä sillä niin väliä. Seuraava neuvola sitten taas 3 viikon päästä
=)
 
Ihunaa viikonloppua tulin toivottelemaan!! :heart:

Ihana kuulla valkoliljan kuulumiset, niitä minäkin olen odottanut :heart: Ja kylläpä kuulostikin hyviltä uutisilta ja terhakkailta pikkumehiltä :heart: Kaikki menee varmasti mitä parhaiten :hug:

Kaikille suppareista tai muista vaivoista kärsiville tasapuolinen :hug:
Toivottavasti tosiaan päästäis ainaki lokakuulle ennenkuin lisää karhunpentuja syntyy!! :heart:

Jennyli 31+3 (nyt meinaa mennä jo sekaisin että mitkä ne viikot olikaan :whistle: )
 
nennii mä olen huomannut ihan saman, ja se on vaan toi maha joka tuntuu kylmälle, muut paikat normilämpimät, outoa :eek:

mimona tosiaankin tuttu tunne, alkaa olla aikas ryhävalas-fiilis jo (18,5kg+) ja vielä tiedossa monta kiloa lisää.. no, kyllähän niistä sit eroonkin pääsee, toivottavasti =)

hyi oksetus, kävin siel sokerirasituksessa tänään ja olihan se pahaa litkua, vieläkin huono olo vaik aamulla join sen.. |O toivottavasti ei tarvi koskaan enää mennä, oli tosissaan vaikeuksia pitää mömmö sisällä,huih!

sainpa siivottua just ennen vknloppua, kivampi olla :)

ainiin, nyt on alkanu tulla niitä ihanan kauniita raskausarpia vaikka olen rasvannut melko ahkerasti.. masussa edessä muutama ja sivuilla jo monta alkavaa arpea. noh, tiesinhän että nekin tähän asiaan kuuluu =)

hyvää viikonloppua kaikille :flower: :wave:

tupuna ja pokken30+5 :heart:
 

Yhteistyössä