Huusin ja raivosin lapsille, eikä edes kaduta!!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tai ehkä ihan vähän, mutta eipä juuri. En ikinä menetä kontrollia tuollalailla tai ole muutenkaan mikään karjuva äiti, MUTTA nyt katkesi kyllä todella se kamelin selkä. Tokaluokkalainen poika toi perjantaina koulusta viikonlopputuomisina elämänsä toisen jälki-istunto ja kasvatuskeskustelu lapun allekirjoitettavaksi!!!! ja molemmat kuukauden sisään!!!!! Ekalla kerralla oli tirvassu luokkakaveria sanaharkan perään nenään ja nyt oli musatunnilla tahallaan ärsyttänyt luokkakaveria ja mennyt potkimiseksi touhu. Ope soitti pari vkoa sitten kotiin ja sanoi, että käytös on todella haastavaa. Puhuu päälle, vaeltelee luokassa ja häiriköi muita jatkuvasti. Ihan samaa mitä kotona jatkuvasti. Asioista on puhuttu ja puhuttu ja puhuttu. Puhelin on ollut jäähyllä, on ollut kotiarestia, on annettu positiivista huomioo, negatiivista palautetta, kahdenkeskistä laatuaikaa, touhuttu päivittäin yhdessä huomion täyttämiseksi, annettu haleja kainaloa, yritetty ymmärtää ja oltu ymmärtämättä, oltu vihaisia ja rangaistu, rakastettu ja rakastettu. Tämä kaikki kuorma kasaantui ja tänään se tuli tiensä päähän. Olin niin raivona että itseekin hirvitti. Menetin totaalisesti kontrollin. Perjantaina äitiä itketti, poika kohautteli olkiaan ja mulkoili, lauantaina keskusteltiin ja itkettiin molemmat, samalla lähti puhelin ja tuli kotiaresti. Taas. Tänään käytiin kalassa, uimassa jne ja jotenkin tunsin koko päivän vain pohjatonta surua ja vihaakin, vaikka pystyin sen kätkemään muilta, jotenkin jopa itseltäni. Laitoin pitkään herkkuiltapalaa kaikkine megakolmioleipineen ja lapset tuli pöytään. Molemmat lapset näykkäs palan jotain suuhunsa ja sanoi ettei jaksa, kiiruhtivat olkkariin. Mä istuin keittiössä ja tuijotin vaivalla valmistamaani iltapalaa jota kukaan ei taaskaan syönyt...itketti. Siivosin keittiön ja pinnistelin, menin olkkariin ja mitä kuulinkaan pienemmän suusta (eikä ollut todella eka kerta kun näin tekee) "äitiiii, mullon vielä nälkäää" "juu,enää ei oteta mitään, just oli iltapala ja kumpikaan ei syöny" "no ööö äitii mä en kyllä mee sit nukkuu, enkä pese hampaita, enkä tee yhtään mitään jos en saa muroja nyt heti, sä oot tyhmä". Sitten napsahti. Lykkäsin ruisleipäpaketin pöytään ja karjuin kurkku suorana molemmat tekemään leipää. Karjuin kaikki patoumat pihalle, huusin isomman koulujutut, sen miten häpeän sitä, sen miten en jaksa enää yhtään mitään, miten oon yrittäny ja mikään ei muutu, sen miten järkyttynyt ja surullinen olen siitä että mun lapset voi olla niin huonokäytöksisiä ja sen että tuollaiset lapset on niitä häirikköjä koulussa, joita kaikki kasvatusalan henkilökunta inhoaa ja joiden vanhemmat haukutaan kun eivät pidä kuria ja joista puhutaan että tuollaisia niiden lapsista tulee kun ei osata kasvattaa (jep ja kyllä olen itse tosiaan kasvatusalalla töissä), huusin kaikki ostetut tavarat joita tokaluokkalainen on kinunnut kaupasta ja vedonnut kaikkiin syyllistäviin oljenkorsiin, jotka olen sitten ostanut ja jotka on lojuneet yhden kokeilun päätteeksi pölyttymässä kuukausia, karjuin kiittämättömiksi, karjuin että eletään kuin pellossa, missään ei auteta, hoetaan vaan kohta kohta kohta tai en en en, kaikki pitää saada mulle nyt ja heti, mutta mitään ei ikinä tehdä minkään eteen (kyllä, varmasti hyvin paljon myös itseaiheuttamaani), karjuin miksi pitää vetää vanhemmat näin loppuun, miksi aina ollaan kuin kirkossa vasta sitten kun pitää suuttua, miksi ei voi totella ja noudattaa sovittuja juttuja ennen kuin vanhempi on hulluuden partaalla, miksi perseillään koulussa, ruokapöydässä, kylässä, eikä mikään komento auta ja silti ollaan niin niin isoja, karjuin ja huusin muutakin, vähän niinkuin kaikki mikä ikinä painoi harrastuksiin valmistautumattomuudesta aina jälki-istuntoihin asti. On käyty ekalla ADHD tutkumukset (ei riittävää näyttöä), toimintaterapiat, pos.huomiot, palkitsemiset ja ihan kaikki läpi ja silti mennään tässä pisteessä. On oltu helkatin tiukkoja ja johdonmukaisia ja rankaistu ja oltu läsnä ja tehty kaikki just niinkun sata kertaa se mitä yleensä moni vanhempi tekee ja totuus iski päin kasvoja just nyt tänään. Mun lapsi on koulun häirikkö, impulsiivinen ja villi. Mä rakastan ja vihaan sitä yhtä aikaa. Tänään vihasin yli rakkauden. Raivosin ja huusin niin täysiä, että molemmat itki. Silti, silti, jotenkin kummassa en kadu pätkääkään! Ne oli nätisti, istui paikallaan ja kerrankin musta tuntui että edes pieni hitunen muru asiaa meni tokaluokkalaisen päänuppiin sisälle. Ennen nukkumaanmenoa otin molemmat kainaloon ja kerroin rauhallisesti, että huusin koska en enää tiedä mitä tehdä, huusin koska olen surullinen ja huusin koska en jaksa tilannetta enkä tiedä mikä auttaisi. Tokaluokkalainen sai myös kertoa oman näkemyksen käytökseensä, vastaus oli sama kuin aina "no emmä tiiä". Kerroin vielä ettei se muuta mun rakkautta heitä kohtaan vaikka karjuin niin. Nyt molemmat nukkuu ja viimeisinä sanoina kuului toisen sängystä "äiti mä lupaan olla nätisti, en haluu että raivoat enää ikinä noin" ja toisen sängystä "äiti mä en enää leiki ja pelleile ruokapöydässä, mä alan totella, mua kyllä pelotti äsken kun sä huusit niin". En tiiä mut jotenkin tuntuu ekan kerran tän vkonlopun aikana just nyt siltä että voi taas hengittää.
Kiitos ja anteeks. Puuuuuuuh.
 
Sini68
Mun lapsuuden perheessä ei koskaan huudettu mutta ei myöskään kauheasti keskusteltu siten, että lasten ääntä olis kauheasti kuunneltu.

Minusta on tullut ääntä enemmän nyt perheen myötä enemmän kuin ollessani teini. Se hämmentää itseäkin.

Kyllähän tuo rajulta kuulostaa, mutta mielestäni tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että SINÄ olet lopussa. Miten perheen isä? Sinun pitäisi tosiaan saada aikaa hengähtää.

Kirjoittaa hän, joka on hyvä neuvomaan, mutta ei itse ota omista neuvoista vaarin.. siis minä ite.

Mutta nämä ovat hyvin herätteleviä nämä tällaiset kirjoitukset, sitä vertaistukea, jota tälläkin palstalla enemmän kaipaisin, kun aina tuntuu olevan ihan pöhköjä juttuja.

Voimia sinulle ja kiitos kun avauduit! Jatketaan tästä <3
 
vierailija
Minullakin hermot menneet rakkaiden lasten kanssa. Hienoa ettet käynyt käsiksi. Olet hyvin jaksanut!! Mua on auttanut rukous. Jätän Jeesukselle taakat ja tämä toimii.
 
Pähkinämama
Kuulostaa siltä, että olisi tauon paikka. Toivottavasti sinulla on mies tai muuta perhettä joka voi auttaa sinua saamaan hiukan omaa aikaa ja rauhaa. Voisi olla harkitsemisen arvoista käydä juttelemassa ihan ammattiauttajan kanssa jaksamisestasi. Etenkin jos yksin on, voi tulla taakka toisinaan käydä liian raskaaksi.

Ja älä murehdi, lapset eivät mene rikki kertaluonteisesta huutamisesta, yritä vain välttää sen tuloa tavaksi, ja hieno juttu, että pystyit pitämään itsesi aisoissa ettet alkanut paiskomaan tavaroita tai muuta.
 
vierailija
Minullakin hermot menneet rakkaiden lasten kanssa. Hienoa ettet käynyt käsiksi. Olet hyvin jaksanut!! Mua on auttanut rukous. Jätän Jeesukselle taakat ja tämä toimii.
Kyllä tässä taidetaan tarvita nyt muutakin kun Jeesusta. Lapsellasi on selvästi jokin käyttäytymishäiriö, johon tarvitsette apua. Veisin sinuna lapsen uudelleen tutkimuksiin, varsinkin kun tulokset ovat olleet aikaisemmin epäselvät. Jos et muuten pääse, niin vaikka yksityisen kautta. Tilanne pahenee ajan myötä hoitamattomana etkä sinä itsekään enää jaksa. Tarvitset myös itsellesi tukea, siitä kielii tuo raivostumisesi.
 
vierailija
Kyllä tässä taidetaan tarvita nyt muutakin kun Jeesusta. Lapsellasi on selvästi jokin käyttäytymishäiriö, johon tarvitsette apua. Veisin sinuna lapsen uudelleen tutkimuksiin, varsinkin kun tulokset ovat olleet aikaisemmin epäselvät. Jos et muuten pääse, niin vaikka yksityisen kautta. Tilanne pahenee ajan myötä hoitamattomana etkä sinä itsekään enää jaksa. Tarvitset myös itsellesi tukea, siitä kielii tuo raivostumisesi.
On ihan tavallista, että tokaluokkalainen käyttäytyy noin. Ei siihen mitään käytöshäiriötä tarvita, vaikka ne käytöshäiriöt ovatkin kovasti muotia nykyään.
 
vierailija
Osa lapsista tarvitsee sen, että huono käytös johtaa oikeasti sietämättömältä tuntuviin seurauksiin.

Nykyään on niin usein tapana vain keskustella lapsen kanssa keskustelemasta päästyään, ja jos joku rangaistus tulee niin se on joku kotiaresti tai pelikielto, joka kyllä tuntuu ikävältä mutta ei missään kohtaa akuutisti kestämättömältä.

Kunnon huuto ja kunnon kuritus vaan käyttöön jos tuntuu, että sille on tarve. Toki harkinta säilyttäen.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa. Nykyään ei toki vitsaa saa antaa, mutta aika monessa tapauksessa se olisi ongelman ratkaisu. Tuhannet sukupolvet ovat kasvaneet enimmäkseen oikein kunnon kansalaisiksi, vaikka niitä on mätkitty pienestä pitäen. Ja toisaalta nykyään kasvaa sosiopaatteja ja moniongelmaisia ihan yhtä lailla, vaikka niitä niin kovin ymmärretään läpi lapsuuden.

Välillä sitä vanhammaltakin hermo menee ja se on ihan ok. Kunhan ei nyt ihan jatkuvasti mene, niin ei varmaankaan jää traumoja. Iltapalan suhteen olen sitä mieltä, että joskus voi mennä nukkumaan nälkäisenäkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Kyllä tässä taidetaan tarvita nyt muutakin kun Jeesusta. Lapsellasi on selvästi jokin käyttäytymishäiriö, johon tarvitsette apua. Veisin sinuna lapsen uudelleen tutkimuksiin, varsinkin kun tulokset ovat olleet aikaisemmin epäselvät. Jos et muuten pääse, niin vaikka yksityisen kautta. Tilanne pahenee ajan myötä hoitamattomana etkä sinä itsekään enää jaksa. Tarvitset myös itsellesi tukea, siitä kielii tuo raivostumisesi.
Joo "selvästi" on häiriö kun oikein kaksi kertaa tullut jälki-istuntoa. Luojan kiitos silloin ei ollut mitään adhd:ta olemassakaan kun minä olin lapsi. Tarkkailuluokasta keskusteltiin, mutta kuulemani mukaan koulun ainoa miespuolinen opettaja sai sen asian puhuttua niin, että sain jäädä normaaliluokalle. Pojat ovat poikia jne. Se mitä tarvitsin oli kuri ja sitä en kotoa saanut kun äidistä ei ollut kurinpitäjäksi ja isä ei ollut paikalla.
 
Kyllä tässä taidetaan tarvita nyt muutakin kun Jeesusta. Lapsellasi on selvästi jokin käyttäytymishäiriö, johon tarvitsette apua. Veisin sinuna lapsen uudelleen tutkimuksiin, varsinkin kun tulokset ovat olleet aikaisemmin epäselvät. Jos et muuten pääse, niin vaikka yksityisen kautta. Tilanne pahenee ajan myötä hoitamattomana etkä sinä itsekään enää jaksa. Tarvitset myös itsellesi tukea, siitä kielii tuo raivostumisesi.
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Se on ihan normaalia, että lasten mielestä niiden vanhemmat on idiootteja (toisinaan). Toiset sanoo sen ääneen ja toiset ei.
On myös luonnollista, että vanhemmilla palaa joskus pinna.
Sellaista elämä on. Turha näistä on kokea epäonnistumista tai syyllisyyttä. Monenlaiset tunteet kuuluvat elämään ja on hyvä, että niitä voi joskus vähän tuulettaakkin.
 
Voi jeesus mitä liibalaabahöpinöitä taas. Siis elleivät lapset tottele hyvällä niin karjuminen on varsin hyäv tapa osoittaa miten tää maailma OIKEASTI toimii.

Sääliksi käy niitä pumpulissa kasvatettuja penskoja joita joku isompi sit tulevaisuudessa pistää nyrkillä silmäinväliin kun herranterttu ei vaan tajua lopettaa ajoissa.

Iso peukku aapeelle! Ja neuvona vielä että seuraavalla kerralla voi ärähtää jo vähän aikaisemmin niin kiukku ei ylly noin suureksi.
 
Ei lapsi mene rikki karjumisesta. Tuo sun tekstisi huokui tervettä äitiyttä oikein paljon:tunteita saa ja pitää näyttää.
Eri asia jos tiuskii ja karjuu joka päivä.

Sun muksu on vielä pysäytettävissä. Kokeile porkkanaa, vaikka hyvin menneen viikon jälkeen (koulusta ei negat.wilma-merkintöjä, ai nii kohta alkaa loma) teette yhdessä jotain lapselle hyvin mieluisaa. Siis joku joka oikeesti innostaa sitä.
 
vierailija
Lapsi kypsyy aikanaan, mutta sitä ennen teillä vois kotona olla yksi läksy oppia kunnioittamaan sinua äitinä ja aikuisena, ottaa vastuuta kotitöistä ja omasta käytöksestä ja sitä kautta harjoitella sitä tunteiden hallintaa ja pettymysten käsittelyä. Sehän se lapsen isoin haaste on siellä koulussakin. Paljonko sulla tekee lapset kotitöitä? Tommosta mussutusta ruuasta, ja uhkailua siitä ettei sitten mitään tee jos ei saa haluamaansa, ei tarvitse sietää. Eikä saakaan sietää. Hampaat pestään, nukkumaan mennään, huone siivotaan ja vanhempaa totellaan. Itkun kanssa tai ilman. Pieniä voi paapoa, mut koululaisen on opittava miten maailmassa toimitaan. Lapsi tarvitsee auktoriteetin, jota vastaan tapella. On vittumainen homma olla se auktoriteetti, mut jos äiti ei ole sitä, lapsi haastaa kaikki aikuiset etsiessään sitä aikuista, joka ne rajat laittaa.

Tee säännöt joilla teidän perheessä eletään, ja jossa siis arkipäivän toimintojen ja kotitöiden pitää sujua ilman muttia. Jokainen raivonpuuska mikä siitä aiheutuu, ohjaa teidän perhe-elämää kohti terveempää ilmapiiriä, opettaa lapselle tärkeitä läksyjä itsestä ja siitä miten maailma toimii. Samalla sinä kuormitut vähemmän, tunnet vähemmän syyllisyyttä ja riittämättömyyden tunteita. Etkä patoa sisääsi surua ja vihaa ja turhaumaa, koska opit suuntaamaan ne jämäkkyydeksi ja terveiksi rajoiksi.

On kaikille kivuliasta, jos luovut siitä mukavan äidin roolista, joka aina ymmärtää. Mut sun lapset tarvitsee sen rinnalle ihmisen, jonka kanssa harjoitella vihan, vallankäytön ja turhautumisen tunteita. Nythän sun lapsi on tilanteessa, jossa hänellä on melko lailla valtaa toisiin ihmisiin ja hän nauttii siitä vallankäytöstä. Siinä on pieni ihminen liian suurissa saappaissa, jossa hän ei opi kunnioitusta ja empatiaa muita ihmisiä kohtaan.
Pistä sellaiset rajat että räjähtää, niin alatte olla asioiden ytimessä ja pääsette opettelemaan niitä asioita, jotka sun lapsen nyt vaan täytyy oppia. Kyllä se siitä, ajan kanssa. Jos tuntuu ettet pysty, jaksa tai kestä enää, hae keskusteluapua, koska edessä voi olla pitkä tie. Mutta se kannattaa. Tsemppiä!
 
vierailija
Minullakin hermot menneet rakkaiden lasten kanssa. Hienoa ettet käynyt käsiksi. Olet hyvin jaksanut!! Mua on auttanut rukous. Jätän Jeesukselle taakat ja tämä toimii.
Rukouksen voima on siinä, että silloin ihminen on avoin, ei muuta. Mut mitä lapsi oppii siinä tilanteessa? Opeta keidät kalastamaan - eikö Jeesus sitä juuri opettanut? Nyt on muuten parhaat ottiajat, jos et ole huomannut: 27-30.5.2018 tänä vuonna. Siihenkin täytyy perehtyä erikseen:
https://kotiliesi.fi/puutarha/kuukalenteri-apuna-viljele-kuun-vaiheet-huomioiden/
 
vierailija
Se on ihan normaalia, että lasten mielestä niiden vanhemmat on idiootteja (toisinaan). Toiset sanoo sen ääneen ja toiset ei.
On myös luonnollista, että vanhemmilla palaa joskus pinna.
Sellaista elämä on. Turha näistä on kokea epäonnistumista tai syyllisyyttä. Monenlaiset tunteet kuuluvat elämään ja on hyvä, että niitä voi joskus vähän tuulettaakkin.
huono jos eivät muuta usko
 
vierailija
Opettajan pitäisi itse puuttua tilanteisiin aikuismaisesti. Etukäteen jo. Ja vahtia luokan poikia, välituntivalvojakin ja lisäksi keskustellen kasvatusta koko luokassa, että mitä ei saa tehdä ja mitä saa. Ei "nillittää" pelkästään puhelimeen vanhemmalle. Opet luo säännöt luokkaan ja vastaa turvallisuudesta - etukäteen. Jälkikäteen hankala tehdä enää mitään. Ehkä poikaa on kiusattu ja antanut takaisin? Ellei ole se hyökkäilijä itse? Mutta jospa asiat selviävät parempaan tästä. Ehkä ei jatkossa enää tule näitä poikien huitomisia ja potkimisia näin. Osasta selvitään? Isku väärään kohtaan voi olla kohtalokas.
 
Opettajan pitäisi itse puuttua tilanteisiin aikuismaisesti. Etukäteen jo. Ja vahtia luokan poikia, välituntivalvojakin ja lisäksi keskustellen kasvatusta koko luokassa, että mitä ei saa tehdä ja mitä saa. Ei "nillittää" pelkästään puhelimeen vanhemmalle. Opet luo säännöt luokkaan ja vastaa turvallisuudesta - etukäteen. Jälkikäteen hankala tehdä enää mitään. Ehkä poikaa on kiusattu ja antanut takaisin? Ellei ole se hyökkäilijä itse? Mutta jospa asiat selviävät parempaan tästä. Ehkä ei jatkossa enää tule näitä poikien huitomisia ja potkimisia näin. Osasta selvitään? Isku väärään kohtaan voi olla kohtalokas.
Nimenomaan vahtia POIKIA, koska tytöthän ei koskaan toimi väärin.
 

Yhteistyössä