*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - SYYSKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

Kuulumiset luettu :wave:

Meillä on myös koira ja kissoja. Kissat ei oo aiemmista vauvoista välittäneet yhtään. Pinnikseenkään ei koskaan menny, kun vauva sielä nukkui. Koira on kyllä tullut vasta kuopuksen jälkeen, joten sille tämmönen pikku nyytti on uus juttu. Mutta en ota siitä isompaa ressiä. Kaikki menee sit omalla painollaan...

Torstaina pääsen sitten vielä kerran näkemään pikkuista ennen syntymää :heart: Mulla on se istukkakontrolli ultra. tarkastetaan, et ei oo liian lähellä kohdunsuuta.

Täällä ilmenny ny kans hirveetä närästystä :whistle: Vauva painaa nyt tonne niin ylös, et ahistaa! Tuntuu, et ruokaakin pitää syödä vaan ihan pikku annoksia kerralla. Tulee tosi täys olo heti.

Seksistä oli puhetta myös. Aika normi meiningillä mennään, ehkä vähän on kumminkin hiljentyny..

Sairaalassa olosta: jos kaikki vaan on hyvin, niin heti kotiin kuin mahdollista;) Jotenkin en saa siellä ees nukuttua ja muutenkin on tosi tylsää..

Sonja ja poju 31+5
 
Koirista! Täällä on kanssa yks 5-vuotias VILLI pinseriuros, joka piti leikata yliseksuaalisuuden takia. Sen jälkeen elämä on ollu koiran kanssa helpompaa mutta silti vähä jänskättää etttei se polje vauvaa ihan lyttyyn. En kyllä voi jättää koiraa missään tapauksessa kahdestaan vauvan kanssa lattialle, siis ilman valvontaa.

PAinoarvioista, oletteko te kaikki olleet 4dssä jotka olette saaneet vauvan painoarvion (kysyy tyhmänä :ashamed: ) Mulla ei ole 4dtä eikä kyllä mitään hajua vauvan koostakaan. Huomenna poksuu 33 RV.
 
Heippa vaan, eipä täällä mitään ihmeellistä vauvan kannalta.
Itse olis nyt ihan in love :D :whistle:
Ja seksikin maistuu, varsinki aamusin :LOL: tosin eri asennot sitten vaikuttaa supistuksiin.

Torstaina neuvola sillon tuleepi kuulumisia :D

CB- tyttönen 32+2
 
W09
Painoarvioista pikaisesti, Me saatiin painoarvio kyllä 4D:ssä mutta se oli rv 23+4 (670g) ja nyt rv 30+4 (1777g) jouduttiin päivystykseen verenvuodon takia ja siellä sitten ultrattiin pikkuista, että kaikki on ok, minkä vuoksi siis tuo painoarvio saatiin.

Ei meilläkään neuvolassa ole otettu mitään kantaa onko vaavi iso/pieni vai normi kokoinen, eikä he vielä näe edes järkeä katsoa miten päin pikkuinen tuolla mahassa oleilee, kun se kuulema ehtii vaihtua vielä moneen kertaan...

W09 rv 31+3
 
Mitä on seksi?!!? :whistle: ;) :ashamed:
Hiljasta on ja niin oli kaksosiakin odottaessa viimeinen kolmannes! Itse olisin kyllä kovinkin läheisyyden kipeä...lähinnä enemmän huomiointia ja kainaloa jne.
Masun kasvettua isommaksi ja vauvan tullessa konkreettisemmaksi mies ei enää uskalla, halua, kykene mutta ainakin kaksosten syntymän jälkeen tilanne korjaantui kyllä ;)
Eipä tässä itsekään otseään enää niin hehkeäksi tunne kohjujalkoineen ja alapäineen :x Asennot on hankalia, vauva potkottelee ja supistaa. Mutta ei tähän onneksi kuole ;) :D
 
Kylläpä tuli hyvät naurut pikkuisesta kirjoitus virheestä :LOL: :LOL:

Galluppia

Täällä taloudessa myös kaksi koiraa ja mitään rättejä ym hajuja vauvaan liittyen en ajatellu ennakkoon tuoda. Vaan kun päästään laitokselta kotiin, huomioin ensin tuttuun tapaan koirat ja sitten annan niiden varovasti haistella vauvaa. Molemmat koirat kyllä erittäin lapsirakkaita, mut eihän sitä koskaan voi varmaksi tietää miten uuteen tulokkaaseen suhtaudutaan. Mut vakaasti uskon että kaikki menee hyvin =)

Nla kuulumisia 32+2 (30+2)

*paino pysynyt samassa
*sf 33 (29)
*RR 120/72 (130/66)
*Hb 128 (118)
*pissa keto ++ (puhdas) ketoaineista johtuen vien taas huomenna uuden näytteen ja kätilö pyyttää konsultointi apua sairaalasta, tän mun pahoinvoinnin takia, et pitäiskö taas mennä tipalle tai kontrolloida muuten tarkempaan vai riittääkö neuvola seuranta??
*tarjonta RT (RT)
*syke ++ (++)
*liikkeet ++ (++)
*veden määrä N (N)

Illalla olisikin ohjelmassa neuvolan tiloissa järjestetty "imetysilta" sinne siis mennään harjoitteleen :D

Miss Mindy otit noi synnytysvalmennukset puheeksi.. tosiaankin täällä Tampereella ei järjestetä mitään valmennuksia, paitsi se "netti valmennus" TAYS:in sivuilla.

Ihanaa viikonloppua jo tässä odottelen, tulispa se nopeesti. Isäntä osti mulle viime jouluna lahjaksi sellaisen hemmottelu paketin Naantalin Kylpylään ja sinne ois nyt tarkoitus mennä nauttiin yhdessä olosta ja hoidoista :heart:

:hug: :hug: Jennyli jotta jaksaisit töissä, ja jos yhtään tuntuu ettet jaksa niin sit vaan lääkärin pakeille. Ja :hug: kaikille muillekkin sitä kaipaaville :heart:

*muoks* unohtu kommentoida

Seksi mitä se on :ashamed: :/ on ollut kyl tosi hiljaista koko raskaus ajan. Tää mun olo on ollu siihen suurin syy :( Eilen pitkästä aikaa hiukkasen peittoja heiluteltiin, mut mies jotenki hirveen varovainen kun pelkää et vauvalle tapahtuu jotain tai jos mulle tulee kipuja. Eikä sillä oo paljo ees kyselly perään. Silloin harvoin kun jotain on puuhailtu niin ei kyl mitään vaivoja oo tullu. Ja haluja kyl mullakin olis välillä kovastikkin, mut tää voimaton olo vaan on ja pysyy, sillä jääny kyl melki minimiin.

Schnappy79 mullakaan ei mitään tietoo vauvan koosta. Viimeisin kokoarvio on rakenne uä:stä ja siittähän on jo aikaa. Mut kai ne sit viimeisellä lääkärikäynnillä tua neuvolassa sitä painoarvioo antaa.. toivottavasti :whistle:





 
meillä oli yks brasilianterrieri mutta siitä jouduttiin nyt sitten luopumaan viime kuussa kun mies aloitti koulun ja mä tuun olemaan sitten tuon vilkkaan esikon ja vauvan kanssa yksin kotona päivät niin ei riittäis aika millään koiralle.
 
No juu..kävin siellä tk:ssa tota jalkaa näyttämässä mutta sairaanhoitaja vaan meinas et on rasituksesta ja huonoista kengistä johtuvaa,ettei nyt ainakaan mikään tulppa voi olla..Sit kun kyselin tosta vaavelin liikkumisesta (kohtalon ivaa :tänään on ollut taas kunnon potkunyrkkeily päällä melkein koko ajan ;) ) niin meinas vaan että joko vetelee kunnon unipätkiä tai sitten on vaan jo niin iso etten enää kunnolla tunne liikkeitä.

Mua ärsyttää suunnattomasti ettei enää oo yhtään ultraa tiedossa..Toisaalta toivon että toi sf-mitta menis vieläkin taivaissa niin pääsis vielä näkemään vaavelin ennen syntymää :p Mulla ei lääkäri ainakaan vielä viimeks yhtään kokeillu miten päin toi mukelo mahassa köllöttelee.

Seksitä..meillä taas mies haluais mutta mua ei kiinnosta yhtään.Ei siis tippaakaan. No välillä sen verran ettei sitä vonkaamista tarvi koko ajan kuunnella :LOL:

Meillä saksanpaimenkoira 6v joka tuli meille aikuisena ,kun tyttö oli 4v. On ollut ennen meille tuloa lapsiperheessä joten en usko että kiinnostuu vauvasta sen ihmeemmin.

hannanmamma 29+2 :heart: :heart:
 
Neuvolakuulumisia:
Rv 32+1
Paino hurjat +1,2Kg /viikko...
Turvotus +
Pissa puhdas
RR 119/76
Sf 27,5
syd. syke 120-140, liikkeet ++

Mulla ei ole ikinä sanottu neuvolassa lapsiveden määrästä mitään?? Miten teillä muilla se katsotaan??...eikö se näy vaan ultrassa?
Ultraa mäkin kaipailen...olisi turvallisempi olo, kun näkisi, että kaikki on ok...
Yritän saada sairaalasta aikaisemmista synnytyksistä paperikopiot (kerran jo yritin..turhaan)
jotta ehtis rauhassa käydä niitä läpi ennen pelkopoliaikaa..ja synnytystapasuunnilelma-aikaa.
 
Hui kuinka nopeasti nämä viikot kuluvat! Pari kuukautta niin ollaan jo täysiaikaisia.

Onneksi kaikki alkaa olemaan valmiina vauvan tuloa varten - itse asiassa pelottaa, että onko sitä laittanut kaiken valmiiksi liiankin aikaisin.. :ashamed:

Ludde 29+0 *riks raks poks*
 
Tulinpa poksahtelemaan näin heti aamusella...rv 31 täynnä!!! :heart: :D
Muuta ei ehdi tässä töihin valmistautuessa...
Kiitos teille kaikille jotka toivottelitte jaksuja,ihania ootte :hug: :heart:
Katsellaan nyt tää viikko mitä tuo tullessaan ja jos suppareita alkaa kovasti tulla niin ilman muuta haen saikkua!! Täytyy työkavereillekin sanoo että en mä jaksa enää juosta tukka putkella...josko sais sit helpompia töitä tmv. ;) Ja ymmärtäähän ne sen ja väenpuutteestahan tämä vain kiinni :kieh:

Vauva on alkanut hirvittävän vilkkaaksi iltaisin =) Myllerrys on sitä luokkaa että välillä tuntuu että ratkeeko maha :LOL: Ja hassua kuinka jalasta saa miltei kiinni...meillä tää oma leiki jatkuu :heart:
Hikkakone tää poika on edelleen :D

 
Kaikkien kuulumiset luettu. :hug: kaikille niitä tarvitseville!!!

Eilen oli neuvola, eikä siellä mitään ihmeellistä. Kaikki näytti olevan hyvin. Vauvan asentoa koitti, muttei oikein tiennyt miten päin tuo köllii..meinasi, että täytyy ylimääräiseen ultraan mennä, mutta sanoin ettei tarvitse. Ehtiihän tuo kääntyä vielä monta kertaa. Sf-mitta oli 30, eli yläkäyrän yläpuolella mennään. Tästäkin meinasi, että olisi ylimääräisen ultran paikka, mutta kyllä siitäkin vielä kieltäydyn. Turhaa hommaa kun itse tietää kaiken olevan hyvin. 4d:ssä vauvan syntymäpainoksi arvioitiin 3600 g, eli ihan normaalikokoiselta vaikuttaa...
:)
Jaksamista kaikille kanssaodottajille!!! Jatkan vapaapäivän viettoa :)

Milliz+toukka 29+5
 
Schnappy79 , Meillä on kanssa kääpiöpinseri uros. Ja aika villiä sorttia myös :whistle: Taitaa olla aika tyypillistä noilla :D

Kai ne neuvolassa osaa jotenkin käsikopelolla arvioida tota lapsiveden määrää...? Mulle on ainakin välillä sanottu, et tuntuu olevan normaalisti.
 
Muistin juuri että yhden jutun unohdin sairaalakeikalta mainita..Eli mulla irtos limatulppa viime keskiviikkona. Seuraavana päivänä lääkäri tarkisti sillon kohdunkaulan tilanteen, ja se oli kiintee ja kiinni, mittaakin oli lähemmäs neljä senttiä. Eilen sitten piti käydä pikaseen polilla varmistamassa ettei mun "kostee olo" johdu lapsivedestä..No ei johtunut, mutta kohdunkaluan tilanne on lähtenyt etenemään..Lääkäri hetkisen aikaa kokeiltuaan totes mulle vaan, että "on siellä onneks vielä kanavaa kuitenkin jäljellä", teki tutkimuksen ultralla ja oli hyvin hiljanen. Uusi aika on ensi maanantaille, ja sitten tehdään uusi painoarvio vauvasta. Sanoi että hän ei uskaltanut kokeilla että KUINKA PALJON kanava oli auki. Eli se on aukeemassa kuitenkin nyt :headwall:

Esikoisen kohdalla limatulpan irtoomisesta meni synnytyksen alkuun reilu viikko, se irtos joskus rv 30+. Että nyt puolittaisen paniikin vallassa mä odottelen mitä tuleman pitää. Supistuksia ei onneksi tule kuin harvakseltaan, mutta mä kovasti pelkään että jos ne alkaa uudestaan,. niin sit tää on menoa. Nyt on kerran tapahtunut muutoksia ILMAN supistuksia |O Syy miksi tätä muutosta tuolla tulee on se, että vauva on laskeutunut, ja pää painaa kohdunkalulaa.

Parempaa päivää ja viikkoa teille muille toivottelen :wave:

H ja Ella 29+3
 
sonja R Juu, noi "pilsnerit" on vähä ylivilkkaita, meillä on kaikenlisäks se normikoko pinsku eli sillä on jo kokoa ihan riittämiin noihin ralleihin :LOL:

Mistä tietää, että limatulppa irtoaa, näkyyks se selvästi pikkareissa tai jotain (kysyy hölmönä?) Mä en ole osannu vieläkään rauhottua vaan käyn vielä pari viikkoa pumpissa ja lenkkeilen lopppuun asti, tosin aika rauhalliseen tahtiin. Välillä supistaa ja polttelee, mutta ei vielä onneks liian usein. Tänään siis poks poks 33 rv. Voimia kaikille päivään!
 
Schnappy79 vessassa käydessä mulla jäi paperiin sellaista aavistuksen ruskehtavaa, paksua limaa, ja seassa oli aavistuksen punaista verta. Sitä oli sen verran paljon että huomas kyllä. Toisillahan toi ei lähde mihinkään ennen synnytystä, toisilla lähtee pikkuhiljaa eikä sitä huomaa edes..Eli ilmeisesti aika yksilöllinen juttu tuokin.
 
Harhaanjohtaja:tarrasukkia siulle että vauveli pysyy matkassa vielä muutaman viikon.
Koita rentoutua ja älä stressaa mitään. :flower:

Neuvola kuulumisia:
Löytyhän se alaselän ja alamahan jatkuvien kipujen syykin vihdoin ja viimein.Labrakokeet valmiit.
Antibioottikuuria pukkas päälle..pissatulehdus...paha sellainen löytyi viljelystä kolmen päivän saaliina.Josko kivut alkasi helpottaab pikku hiljaa ja pystyis liikkumaankin paremmin ilman pelkoa että kohta on jalka ulkona...kun se painon tunne on niin valtava vaikka peppu alhaalla asusteleepi.Toivossa on on hyvä elää että olo kohenis. :/
Muut asiat.... Hb nousemassa..124
pissa puhdas,kaikesta huolimatta.
Verenpaine 117/72
Paino +600g/viikko "Kyllä hirvittää tuo painon nousu.Kaiken kaikkiaan nyt jo 12kg." :eek:
Sf mitta 28 cm
Syke 135
Perätila
Sokeriarvot ok.
Parin viikon päästä mennään taas. =)

Marihoi 32+2
 
Kuulumiset luettu...

Voihan NÄRÄSTYS :kieh: , alkaa olla epätoivoista syödä yhtään mitään... tuntuu, ett kaikki, mitä vaan suuhunsa laittaa polttelee ruokatorvea :x , tosi tuskallista... onneks täällä saa valittaa ihan vapaasti :saint: , ei paljoa lohduta, ett vielä ainakin se 2 kk tätä tuskaa.

Suonenvedot on jättäneet rauhaan, ainakin toistaiseksi, vaikken ole aina muistanut magnexia ottaa.

Mulla neuvola ylihuomenna, sitten saa kertoilla, jos on jotain kerrottavaa...

Kuiskaten 29+3
 
Kaikkien kuulumiset käyty läpi :)

Koirista on ollut juttua, meillä on 5 vuotias weimarinseisoja narttu, joka on ollut tekemisissä sisarusteni lasten kanssa, villeimpiä tapauksia koiruus välttelee, makoilemalla pöydän alla tai pyytämällä pihalle. Yleensä hyvin rauhallinen, kerran ärähti yhdelle n. 1 v. lapselle, kun lapsi ehti ottaa kiinni koiran lurppakorvista, molemmat säikähtivät, mutta nyt kolmen vuoden jälkeen ovat jo hyviä kavereita :)
Epäilen kyllä että mustasukkaisuutta saattaa esiintyä, mutta lähinnä isäntään, joka on koiralle erittäin tärkeä metsästyskaveri :D Minua ei koira aamuisin eikä töistä tullessa välttämättä edes huomioi, isäntä on kaikki kaikessa :)
Koiran annetaan haistella vauvaa kun kotiin tullaan ja kohdellaan muutenkin kuin ennenkin, eiköhän nuo toisiinsa ajan kanssa totu ja tutustu :) Tulipa paljon koira-tekstiä, ei niin koira-ihmiseltä :whistle: ;)

Eilisiä neuvolakuulumisia tässä:

rv 30 (26+2)
paino +490 (+700)
RR 128/67 (121/66)
Hb 117 (117)
Sf 30 (26)
syke +140-160 (+150)
liikkeet ++ (++)
tarjonta rt (ei katsottu)

Huoleni pre-eklampsiasta oli varmasti ihan turha, kaikkiin vaivoihin löytyi ihan järkevä syy. Oksettava olo johtuu luultavasti siitä kun kohtu alkaa olla jo niin ylhäällä, vauvan pylly on ihan kylkiluissa ja potkut suuntautuu enemmän ylöspäin. Tässä vaiheessa kääntyilee tietysti vielä vaikka miten päin, mutta usein on kyllä pää alaspäin, potkuista päätellen. Hikoilu ja syke johtuu samoista asioista ja lisäksi kun Hb on sen verran alhainen, että rautaa pitää nyt edelleen syödä... Rautaa on pitänyt syödä jo edelliskerrasta lähtien, mutta obsidan laittoi mahaa sekaisin sen verran etten voinut ottaa sitä työpäivinä, kun tässä työssä on hankala pitää pidempiä vessataukoja, kun yksin on :/

Nyt on alkanut yöunet häiriintyä unikeolla :whistle: :LOL:
Iltaisin väsyttää hirveästi, kun sitten siirtyy sänkyyn nukkumaan, tulee ns. "levottomat jalat", eikä pelkästään jalkoihin vaan ympäri kehoa, päähän asti, niin että pitää päänahkaa välistä raapia ja niskaa ja käsiä ja jalkoja ja ja... voi olla sitten erittäin raivostuttavaa!! :kieh:
Kun viimein saa unen päästä kiinni niin sitten saakin jo juosta vessaan, ja sama rumpa alkaa alusta! :kieh: Tätä siis ollut vasta viime viikon loppupuolelta lähtien, mutta jos meinaa jatkua niin pää hajoaa, kun töihinkin pitäis jaksaa vielä vajaa 4 viikkoa, joka toinen viikko 05.10 herätys... :whistle:

Söin tuossa pari omenaa, mikä taisi olla virhe, maha tulee kipeäksi... Omenamehun hapoista tulee samat oireet, mutta kun omena olis niin hyvää... :D

Taidan vielä hetken tehdä töitä ennenkuin kotiinlähdön aika koittaa.

Kaikille marrasmasuille jaksamista ja onnellista odotusta, vielä kun sitä on ;) :D

eleana ja Veikko-Irmeli 30+2 :heart:
 
Harhaanjohtaja Toivottavasti vauveli pysyis vielä tovin siellä masussa.

Mullahan selvis maanantaina että kohdunkaulaa on enää 2cm jäljellä ja oon sormelle auki ja vauva on ihan lähtökuopissakin jo.

Vitsit että tuo kävely tekee kipeetä kun alaselkää kihelmöi ja vatsa kovettuu pienestäkin tekemisestä tai vaaan jos istuskelen tekemättä mitään ja nuo nivuset ne vasta kipeet onkin
 
Harhaanjohtaja ja taaperotx4 koittakaahan lepäillä että pysyis vauvelit vielä masussa...

Tänään tulee Sairaala sarjassa rv32 syntyneistä keskosista juttua :wave:

Kaikki jutut luettu ja täälläpä ei ihmeitä, vauvalla kaikki hyvin, tajusin just että tasan 2 viikon kuluttua on viimeinen työpäivä takana :D Jaksamista kaikille joilla rupee töissä olemaan jo tiukkaa :hug: itse ainakin odotan loman alkua kuin kuuta nousevaa...

Nunneliini & Papuliini 30+1
 

Yhteistyössä