MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - MEIDÄN KUU! (Ja vähän joulukuuta...)

huomentapäivää. 41+1 alkoi täällä sateisessa ja harmaassa ilmassa :attn: ..
Tuntuu useamman teidän ajatukset kohtaavan mun tän hetkiset ajatukset täysin, tekis mieli välillä hakata päätä seinään, josko se auttais synnytyksen käynnistymiseen.. :D :headwall:
Mulla muutaman päivän jo ollut vauvalla hiukan hiljaisempaa masussa, onko muilla liikkeet vähenneet kuinka paljon jo näillä "suuremmilla viikoilla"?? iltaisin on hirveää meuhkaamista masussa, mutta öisin ja aamuisin tuntuu ettei välillä liiku ollenkaan, tosin sit kun hiukan tökkii tai jotain niin saa liikettä aikaseksi sen verrankun tarttee, mut taitaapi olla jo ahtautta masussa havaittavissa.
Taidanpa lähteä tuonne todella talviseen säähän rämpimään poikien( eli koirieni) kanssa, joskos jostain kannon kolosta löytyisi vaikka muutama supistus, epäilen..
heippa :wave:

Hanna ja sitkeä masuasukki 41+1
 
Magda: Kiitos infosta Jekovitin suhteen. Syy miksi me olemme sitä esikoiselle antaneet on se, että neuvolasta ko merkkiä annettiin eka puteli. Hyvin sopi masulle, joten sitä ollaan jatkettukin. Eipä ole tullut mieleenkään, että olisi jotenkin pahasta, kun neuvolakin "suosittelee" . Myös tämän toisen kohdalla saatiin eka pullo sitä, tosin ei olla vielä aloitettu :| Masuvaivoja kun on nyt valmiiksi, niin en aio kiirehtiä koko d-vitamiinin kanssa. Aloitetaan, kun tilanne rauhoittuu muuten.

Kiitos TT kerhosta, yv:ta laitettu :D Ihanaa, että uä oli ok pienellä!

Onnittelut uusille vauvautuneille ja jälleen tsemppiä muille loppumetreille :flower: :hug:
 
Mistä saan tilattua synntyskertomuksen?? Soitanko samaan numeroon, johon soitin, kun lähdin synnyttämään?? Mua on siis alkanut mietityttää oma istukan irtoaminen piiperon surullisten uutisten jälkeen. Mulla siis istukka tuli ulos samaan aikaan vauvan kanssa ja muistin vaan, kun kätilö sanoi: "Istukka tulikin heti. Ei sen näin pitäisi mennä!" Mitään selityksiä en saanut ja nyt on jäänyt hämäämään, että missä vaiheessa se istukka oikein oli irronnut, kun tuli heti ulos. Niihin peruspapereihin, jotka sain, on kirjattu vain, että vauva syntyi 19:06, istukka 19:06. Verta mulla alko pikkasen tulla siinä vaiheessa, kun kätilö teki ekan kohdunsuun tilanteen tarkastuksen, kun olin hetken ollut sairaalassa. Mulla on mielikuva, että jossain vaiheessa sanottiin, että imukuppi otettiin avuksi, kun vauvan sykkeissä oli laskuja ja koska multa tuli liikaa verta, mutta papereiden mukaan verta tuli vain 400 ml eikä se ole paljoa.

Tänne kuuluu muuten ihan mukavaa. Pikku ukkeli syö hyvin ja vaikuttaa kasvavan myös. Nukkuu korkeintaan kolmen tunnin pätkiä öisin, viime aikoina vain kahden lähinnä. Yöllä saattaa kukkua parikin tuntia putkeen, tosin syö siitä ison osan, mutta ei suostu nukahtamaan uudestaan:) Eiköhän se siitä sitten jossain vaiheessa muutu. Kun on esikoinen kyseessä, niin voin itse nukkua sitten aamulla pitkään yhdessä pojan kanssa.

Olisko ollut esikko, vai kuka, kun kommentoi, että neuvolassa sanottu, ettei ihan niin paljon tarvitse syöttää, kun on syötetty. Mitä sillä mahdetaan tarkoittaa?? Itse olen ollut siinä uskossa, että vauvaa ei voi syöttää liikaa, että se kieltäytyy syömästä, jos ei ole nälkä. Nyt mietinkin, että syötänkö vauvaa liikaa, kun annan rintaa aina, kun on huonolla tuulella, koska se auttaa heti ja poika imee oikein innokkaasti joka kerta. Ei edes pahemmin pulauttele, vain silloin tällöin vähän. Tuotantoa tulee kyllä toisesta päästä paljon. Voiko tulla liikaakin?? On tää niin vaikeeta välillä tietää, mikä on "oikein" tässä vauvanhoidossa! :ashamed:

Tulipas pitkä viesti..

mere ja poika, tasan neljä viikkoa
 
Kaikkien kuulumiset luettu.

KERHOsta itse en taida sinne liittyä.. Se on jotenkin niin monimutkainen eikä mulla oikein ikinä toimi. Joten jatkan keskustelua vaan sitten tuolla vauva puolella kun sen aika tulee.. Toivottavasti sielä kuitenkin muutkin keskustelua kävisi?

D-Tipat en tiedä edes annetaanko täällä neuvolassa niitä vai ostetaanko heti itse. Mut kai sen oikean vauvalle löytää vaan kokeilemalla. Kaikki kun on erillaisia, toisille tulee vatsaoireita toisille ja toisille toisista. Samoin kun kuulema RELA tipat lievittää joillain vatsavaivoja mut taas jollain niitä vaan lisää/aiheuttaa.

VAIPOISTA kuinka paljon teillä on niitä päivässä mennyt ja kuin paljon hankitte ennen synnytystä niitä? Ja mitä kokoja?
 
Ninni89: Vaippa-asiaa...Meillä menee vaippoja monta päivässä...parhaimpina n.10. Poika on kova syömään ja näin ollen myös pissimään ja kakkimaan. Minä ainakin yllätyin siitä kuinka paljon niitä tosiaan kuluu..

Jaahas, saapa nähdä kuinka sitä oikein seuraava vuorokausi menee.. Mies lähti juhlimaan varpajaisia ja tulee vasta huomenna illansuussa kotiin. Saadaan viettää pojan kanssa laatuaikaa ihan kaksin :) Toivottavasti nukkuu yön suht hyvin edes..

Tänään kävin hakemassa ristiäiskutsuja varten tarvikkeet, ensi viikolla olisii tarkoitus ne tehdä :)

Milliz + toukka 1vk 6pv
 
Kuiskaten, poksumisonnittelut!

mere, minähän se kerroin tosiaan, että vähemmänkin voisi vauvaa syöttää... Meillä on siis painonnosto kuuri menossa eli ennenaikaisena syntyneenä ja pienipainoisena vaavi on saanut rintaruokinnan lisäksi korviketta pullosta jokaisella ruokinnalla. Viimeksi neuvolassa puntari näytti, että viikossa vaavi on kasvanut melkein 300 g, joka on tupla määrä normaalista viikkokasvusta. Tästä syystä meillä voidaan nyt jättää välillä korviketta syöttämättä. Nyt on sitten syöty vähemmän ja selvästi on vähentynyt niin pulauttelu kuin kakkiminenkin. Tyytyväiseltä tyttö edelleen vaikuttaa.

Yksilöllistä siis tuo maidontarve. Luultavastikaan et syötä liikaa, jos pelkällä rintaruokinnalla olette. Vaavi ei varmastikaan ime rinnasta liikaa maitoa. Meillä tyttö tahtoo juoda kaiken pullosta tarjottavan korvikkeen ja sitä saattaa mennäkin siten liikaa.

Ninni, meilläkin kuluu vaippoja monta päivässä. Vaavi on sen verran kova kakkimaan, että 3-4 tunnin välein on vaippaa vaihdettava. Itse ostin etukäteen pari pakettia eri merkkisiä vaippoja. Nyt paketteja on ostettu jo lisää ja taas pitää mennä ostamaan. Pienintä kokoa ostin eli 2-4 kiloiselle ja meillä ne ovat edelleen sopivia, sillä neitihän painaa vasta sen vähän yli 3 kg. Riippuu siis vaavin syntymäpainosta kuinka pitkään noita ensi vaippoja voi käyttää.

Meillä saatiin neuvolasta d-tippoja ja merkki oli devitol. Aloitin eilen myös Rela-tippojen antamisen ja sen lisäksi lopetin itse tuoreen ruisleivän syömisen. Masuvaivat näyttäisi jo jonkin verran helpottaneen. Seurailen tilannetta...

Esikko ja Möhkis 2 vko 4 pvä
 
Esikko, kiitos vastauksesta! Meillä poika paino syntyessään 2980g ja sairaalassa saatiin muutaman kerran lisämaitoa, kerrallaan vaan noin 15 ml. Sitten kun maito nousi, halusin kokeilla, riittääkö se. Ekassa neuvolassa paino oli noussut sairaalan lähtöpainosta vaan 30 g ja täti väläytteli lisämaidon tarvetta, jos ei ala nousta. Siinä vaiheessa tihensin lisää syöttöjä, enkä katsonut vain kelloon, kuten ekan viikon aikana jostain syystä tein. Viimesimmässä neuvolassa (ollut jo kolme käyntiä painonnousun tarkkailun vuoksi) paino oli noussut 365 g kahdeksassa päivässä =) Silti mietin ristiriitaisesti toisaalta sitä, saako tarpeeksi maitoa ja onkohan seuraavaan neuvolaan mennessä paino noussut tarpeeksi ja toisaalta sitä, annanko liikaa rintaa. :headwall: Ihanasti on kyllä vauva jämäköitynyt, kun oli tosiaan aika pieni syntyessään.

Ninni, me ostettiin kotiin 2-5 kilon pamperseja yks paketti kotiin valmiiksi. Ollaan käytetty nyt eka kuukausi sitä kokoa ja vaihdellen myös sitten liberon 2-4 kiloa. Yhen kaverin vauva oli syntyessään 4300 g ja kyllä he ihan alkuun käytti kans tota liberon 2-4 kilon vaippoja. Ostettiin myös vahingossa 3-6 kilosten vaippoja ja ne on kyllä ollu edelleen liian isoja, vaikka poika on jo yli 3,5 kiloa nyt.
 
mere79 , jos pelkkää rintaa annat et voi syöttää vauvaa liikaa! Vauva syö sen minkä tarvitsee =) Itse olen syöttänyt kaikille lapsille pelkkää rintaa lapsentahtisesti. Yleensä syöttöväli on 3-4h mutta joskus on tihiämmän/harvemmin syönnin jaksoja.

Minä käytän tytöllä nuita äippäpakkauksen kestoja(3-6kg) ja Liberon kertiksiä 3-6kg jotka sopivia. Yksi pieni paketti käytettiin 2-4kg mutta ne tuntuivat jo pieniltä. Tyttö painoi syntyessään 3695g. Nyt ollaan varmaan jo 4kilosia =)

Meillä ei saa neuvolasta D-vitamiinia vaan ne pitää hankkia itse.

Tänään oon saanut jotain aikaiseksikin ja tehnyt ristiäiskakkuun koristeita, liljoja ja vauvan kastepuku päällä. Enää 2vkoa niin "Martta" saa virallisen nimen:)

Onni ja "Martta" 2vkoa
 
mere, tuo vaikuttaa hyvältä painonnousulta. Meillä joudutaan varmaan vielä pitkään turvautumaan oman rintamaidon lisäksi korvikkeisiin. Tuntuu nimittäin siltä, että omista rinnoistani ei vaavi saisi vielä ainakaan tarpeeksi ravintoa.
 
omaa napaa nyt.. tänään aamusta asti irronnut limatulppaa, äsken jo kunnon klönttejä ja EHKÄ lirahtelee lapsivettä, en tiedä mitä on, mut housut märät ku olis kussu niihin. Supistelee myös jonkun verran ja mahaa juilii, voi että mä toivon että tää syntyisi pian! Mies lähtee kohta pikkujouluihin, syömään ja saunomaan vaan tosin ja ihan tähän lähelle, kaveri tulee mun seuraksi kera ruokien, sitten olisikin hyvä lähteä sen jälkeen synnyttämään ;)
Hanna ja masukki 41+1
 
Piiperolle suuren suuri halaus!! :hug: Ja koko perheelle voimia! :hug: :'(

Onnittelut myös vauvansa saaneille! :heart:

Ja tietenkin jaksamisia niille jotka vielä odottavat lähtöä! :hug:

Meidän pieni tyttö syntyi sitten 19.11.09 klo 7.43 mitoin 3150g ja 46cm salissa mitattuna mutta tänä aamuna olikin 48cm :D ja py 32,5cm
Toimitus oli nopea, sillä kerettiin olla sairaalassa vain 1h 15min. Viiden aikaan vielä kuvittelin että homma taas tyssäs, mutta kuudelta oltiin jo ajamassa sairaalaan sataa neljää kymppiä :LOL: Synnytystarinaa myöhemmin.
Kaikki on hienosti, vaikka itse vuosin reippaasti synnytyksen jälkeen ja olo oli aika hutera, meinasi tajukin mennä :eek:

Chira ja neiti Pötkylä 2vrk :heart:
 
Heippa kaikille!

Olen ollut hieman taka- alalla synnytyksen jälkeen. Vauva arki on lähtenyt hyvin käyntiin mutta ensimmäiset kaksi viikkoa meni sellaisissa hormoonihöyryissä, että tuntuu etten mitään järkevää ole saanut aikaiseksi, kaikki aika mennyt vauvan kanssa ihmetellessä ja uutta opetellessa =) Olen käynyt lueskelemassa teidän kirjoituksia, mutta en ole itse kerinnyt kirjoittelemaan. Minullahan oli virallinen laskettu aika 30.10 eli lokakuun odottajissa olen myös vaikuttanut, mutta vauva syntyi aikaisemmin annetun lasketun ajan perusteella eli 5.11.

Täällä on vauva arki lähtenyt hyvin käyntiin. Vauva syö melko säännöllisesti kahden-neljän tunnin välein. Ensimmäisellä viikolla oli kovia mahavaivoja öisin, jotka valvottivat, toinen viikko meni ilman massuvaivoja mutta nyt taas parina päivänä päivällä itkenyt masuaan. Aloitin D-vitamiinin kun mahavaivat palasivat.. Meille annettiin kanssa neuvolasta jekovittia, mutta ostin minisun dropseja koska niissä D3 vitamiinia joka imeytyy paremmin. Yöt menee todella vaihtelevasti, välillä nukutaan syöttöjen välit hyvin ja välillä valvotaan rauhassa ja välillä taas itketään.

Mere79 Vauvaa ei voi syöttää liikaa jos antaa pelkkää rintamaitoa, siitä ei tarvitse olla huolissaan. Vauvahan puklaa ulos ylimääräisen syödyn maidon. Toki itsekin mietin välillä kun annan itkuihin herkästi tissiä, että lisäänkö tiheillä syötöillä pienen masuvaivoja?

Vaippa asiaa Meillä on myös käytössä liberon 2-4 kg vaipat. Vaippoja menee suunnilleen noin 10 kpl päivässä. Jokaisella syötöllä on pakko vaihtaa vaippaa kun vauva pissaa ja kakkaa tulee niin paljon. Minua yllätti myös se kuinka paljon vaatteita ja pyyhkeitä yms kuluu. Monesti kakkaa tulee niin paljon että myös vaatteet likastuu tai vauva pissii vaipanvaihdon yhteydessä hoitotasolle ja pyyhkeet menee vaihtoon. Öisin taidan myös välillä laittaa unisena vaipan huonosti kun yöpukujakin menee aika usein yöllä vaihtoon kun on vaippa falskannut. Meillä pesukone onkin ollut päivittäisessä käytössä vauvelin syntymän jälkeen.

Kaikille vielä raskaana oleville paljon tsemppiä tulevaan ja jaksamisia odotukseen ja vauvan saaneille Paljon Onnea :flower: :flower:

Tulipa tässä romaania.. Nyt viettämään miehen kanssa laatuaikaa kun vauveli nukkuu vielä hetken =)

Santtu ja tyttö 2vko 1pvä
 
Moro! Täällä kanssa vaippoja kuluu ihan kiitettävästi mutta ei ehkä kuitenkaan 10 päivään. Mutta vaatteet sottautuu välillä ku vaipan sivusta fuskaa isot kakat ja pissit välillä. Mä käytän pampersin new bornia ku liberon vastaavat on liian isoja pepun kohdalta. Ulkoilemisesta oli täällä puhetta, käyn itse jo tunnin kävelylenkkejä ulkona ja tänään ollaan vasta 14 vrk ikäisiä. Niin lämmintä on että kyllä beibi tarkenee ja hyvin on viihtynyt kyydissä lenkeillä.

t schnappy ja poitsu 2 viikkoa
 
Heippa hei.

Ensinnäkin suuret tsempitykset niille, jotka eivät ole omaa nyyttiään päässeet vielä hakemaan!

Vauva-arki täällä sujuu ihanasti. Vauva on tosi rauhallinen tapaus :) Eilen hän sai ensimmäisen kylpynsä ja voi kuinka nautinnollista se pikkuiselle oli :heart:
Isovelikin on jo tottunut vauvaan :)


Lasten isä se vaan juo. Huoh. Oli mukana synnytyksessä ja sen jälkeen hoiti poikaa 3vrk kun olin sairaalassa. Malttoi olla jopa ekan yön kanssamme kun päästiin kotiin, mutta sitten ratkesi ja on nyt juonut 6 päivää putkeen :( Soittelee välillä kännissä ja kyselee miten lapset voi. Pah. Olen sanonut että koitapa selvittää pääs ja tuu katsoon, jos kerta kiinnostaa. Huhhuh, paska mikä paska... (Emme siis ole yhdessä, vaan molemmilla omat asunnot).
Syksyllä oli puhetta että hän olisi paljon meidän kanssa vauvan pari ekaa viikkoa, jotta esikoinen tottuu vauveliin ja että esikoista voi toinen viedä esim ulos leikkimään tai jotain. Mutta ei. Yksinhän hän minut jätti. Toisaalta ihan hyvä että jätti heti selviämään omillani, etten ehtinyt tottua hänen apuunsa lastenhoidossa.

Mutta hyvin ollaan pärjätty :) Nämä pikkuiset ovat niin kilttejä äitille :D Ja monet asiat ovat vain järjestelykysymyksiä. Esim. eilen kylvetin vauvan vasta kun olin saanut esikoisen nukkumaan. Onnistuu nyt hyvin kun vauvalla ei ole vielä mitään rytmiä, mutta jännittää kyllä vähän se, että mitäs sitten kun hänellekin tulee rytmi :) Mutta se on sen ajan murhe :)

Onnea uusille vauvautuneille! ja anteeksi että oli näin itsekeskeinen kirjoitus.

söpis ja ihanat pikku lapsukaiset 1,5v. ja 9vrk
 
Paljon on tähän pinoon tullut huonoja uutisia ja huolia, olen kovin pahoillani kaikkien puolesta. Onneksi vastapainoksi on niitä ihaniakin uutisia, kun pikkuihmeitä syntyy. Kovasti myös korostuu kiitollisuus omasta vauvasta.

Vauva-arki sujuu täälläkin hyvin. Harmittaa vaan kun aika kuluu niin nopeasti, ensi viikolla vauva on jo kuukauden. Masuvaivat on helpottanut, tiedä sitten auttaako cuplaton vai rela vai onko minisun d-vitamiini ratkaisu. Tuota relaa ja d-vitamiinia annan vähän huolettomasti en siis aina joka päivä täyttä viittä tippaa. Otetaan tämä alku rennosti ja totutellen. Täälläkään ei saa d-vitamiineja neuvolasta.

Ulkoilusta saatiin sama ohje kuin kahdelle ensimmäiselle eli noin kaksiviikkoisena voi mennä vaunuilemaan. Me käytiin kun typsy oli 12 päivää. Välissä täällä muuten olikin jo vähän pakkasiakin, mutta ei kovasti. Nyt ulkoillaan jo ihan vapaasti kelloon katsomatta. Usein tyttö nukkuu ulkona ja jatkaa vielä kun vedän vaunut sisälle. En ole oikein ahkera käymään heijailemassa, joten otan ensimmäisestä inahduksesta sisälle ja sitten jatkuu uni (toki vähän vähennän kamppeita). Sisällä laitan välillä tuttia, ei tarvitse ulkona rampata. Tyttö nukkuukin kerrallaan 2-4 tuntia eli kivasti ehtii isompienkin kanssa touhuta. Välillä kyllä tuntuu pikkuista harmia olevan, kun äidin kanssa pitäisi olla juuri silloin kun vauvakin on sylissä. Hyvin vähäistä kyllä ja johtuu varmasti siitäkin, että lapset on nyt kuukauden ollut pois pk:sta ja alkaa olemaan touhunpuutetta välillä.

Söpöjoosepille tsempit pienten kanssa olemiseen. Meillä mies osallistuu paljon arkeen, mutta nyt kun on töihin palannut ja iltavuoroon niin siinä tuntuu meillä olevan haasteellisin paikka. Saada kaikki kolme unille. Tähän asti onnistunut hyvin, yllättävän hyvin onnistuu imetys ja iltasadun luku samaan aikaan :)

Kiloista jo jossain vaiheessa kysyi. Tuli 13kg, lähti heti pois 6kg ja loppu 7 kiloa tuskin lähtee suosiolla.

Emmama + tyttö 3vk5pv

ps. Mielessä on pyörinyt hullu ajatus, että voisihan sitä neljännekin joskus tehdä... Ja ahdistus siitä, että ulkopuolistenkin paineiden takia se tuskin koskaan toteutuu.

pps. Onko kenelläkään Manduca-reppua käytössä? Tilasin sellaisen, mutta en ole vielä käyttänyt, kun en ole varma onko 3,5 kiloa täynnä. Mietin vaan, että onko kukaan muutenkaan käyttänyt näin pienenä (noin 1kk iässä tai jopa pienempänä).
 
Meille syntyi tyttö rv 41+3, eli tiistaina 17.11.2009 klo 23.29, pituutta 50cm, painoa 3505g ja pisteet 9/10.

Nyt toista iltaa kotosalla ja täytyy mennä pumppaamaan seuraava ruoka-annos neidille - ei tuu kuuloonkaan imettäminen näiden kipeiden, kovien, jättiläismäisten tissien + arkojen nännien kanssa, joista neiti ei kuitenkaan saa otetta, kun on niin kovat. Maitoa tulvii, tulvii ja tulvii, mutta jostain syystä pumpatessa toisesta rinnasta ei saa irti paljoakaan, mutta se on vielä kivikovempi kuin tuo toinen.

Tässä mietiskelen jotain ratkaisua siihen, etten heräisi taas maitolammikon keskeltä..

Ai niin, tänään otettu kuva:
http://www.kerppa.net/einari.jpg
 
söpöjooseppi tsemppiä pienten kanssa, kyllä siinä tekemistä riittää mutta pärjäät varmasti hienosti :)

onnea vauvautuneille taasen :D

Ketäs meitä onkaan vielä yhdessä koossa??? ainaki ninni ja kuiskaten
Jokohan HannA lähti omaansa hakemaan???

Täällä ei mitää uutta, ei etene ei mihinkää suuntaan tää homma :kieh:
 
Tyttö saapui 21.11 klo.12.30. Painoa 3650g/53cm/pipo 36cm ja viikkoja 40+1.
Tissittelyä harjoitellaan, tyttö puklaillut paljon lapsivettä syntymästään saakka. Huomenna kotiudutaan jos kaikki hyvin =)

PP+neitipupu ½vrk
 
Onnea vauvan saaneille!!

Juu täällä tosiaan yhdessä kasassa ollaan..tänään tosin tullut jos jonkinmoista lupaavaa tuntemusta, laskettu olisi maanantaina niin kyllä vois tulla. Hahah itseäni kai huijata yritän sillä varmasti roikun vielä joulukuussakin täällä :D
Etusivun mukaan vielä pitäisi odottajia enemmänkin olla mut monista ei oo kyllä mitään kuulunut..?

Kiitos kaikille jotka jaksoi kommentoida vaippa-kysymystä. Niin paljon kaikkea uutta ja ihmeellistä. Taidan kyllä miettiä vähän liikaakin kaikkia ihme asioita :)
 
Tsemppiä Miyaki!

:wave: Täällä kans yksi KOKONAINEN :wave: . Meitä ei vissiin ole enää kovinkaan monta aktiivista...ja kokonaista
=)

Olen tosi väsynyt ja kärttyinen! Voisin nukkua 24/7 ja kun on hereillä niin tiedän olevani aika v...ttumainen tuolle ukolle. Ihan sama juttu joka raskaudessa :LOL:...toisaalta ei kyllä naurata

Tänään olis POKS 40+0 eli LA saavutettu! Tiesin et ei se omalla kohdalla tarkoita mitään ku edellisetkin menneet yli 41+2 ja 41+3 :kieh:

Mistä saisi hieman positiivisuutta?! Miten te muuta skarppaatte?

Mandukasta eli meillä on sellainen nyt hankittuna tälle uudelle vaaville ja ei siis ihan vauvalla olla vielä käytetty, enkä tiedä miten toimii. Liikkeessä täti kyl sanoi et täysiaikaisen vauvan voi siihen laittaa, vaikka ei ole 3,5 kiloinen.


Indo ja Ebba 40+0
 

Yhteistyössä