MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - MEIDÄN KUU! (Ja vähän joulukuuta...)

Hei pitkästä aikaa ! :)

Onnittelut kaikille vaavin saaneille :)

Kiirettä pitää, joten täytyy jättää muiden kuulumisten lukeminen myöhempään...tekstiä onkin tullut monta monta sivua sillä välin kun oltiin sairaalassa...

Ollaan oltu kotona nyt 3 päivää. Sairaalareissu venyi 10 päivää pitkäksi vaavin keltasuuden takia, ja valohoidossa vietettiin siis monta päivää ja yötä...:(
Vauva on edelleen todella uninen...ja täytyy herättää joka kerta syömään. Tänään mennään vielä painokontrolliin, kun paino ei lähtenyt nousemaan ollenkaan...
Montako päivää vanhana teidän muiden vaaveilla on syntymäpaino saavutettu?
Kyllä sitä nyt saa sitten olla huolissaan taas aivan uusista asioista taas...

Rohkaisuksi kaikille, jotka edelleen nyyttiä odottavat: lähtö voi tosiaankin tulla ihan koska vaan :)
Itsekään en olisi ikinä uskonut että lapsivesi menee tosta noin vaan...ja vielä 38+4 viikoilla..Ja niinkuin kaikki väittivät, ettei ensisynnyttäjä koskaan synnytä noin aikaisin :LOL:

[/b]taaperot taidettiin olla yhtaikaa sairaalassa, lähdettiin kotin torstai illalla :)


Terv. Ansku ja nyytti
 
Heipat!

Täällä edelleen yhdes koos ja poika buddhailee masussa. Mä en tajua miten se kääntyi tuosta noin vaan, minä en älynnyt yhtään, että siellä ollaan nyt istuvassa asennossa...
kuume on saatu laskemaan minulta, mutta ei vielä mitään tietoa infektion laadusta. Tänään pitäisi antaa vastaus, synnytänkö perätilassa vai leikataanko. Tosi vaikea päätös, sectio on nyt mielekkäämpi vaikka kyllä sekin minua vähän pelottaa.

Minulla on kaksi erikoista synnytystä takana, joten kai tämäkin menee vain hyvin tähän sarjaan. KUnhan vaan kaikki päättyisi hyvin.. Onnea vauvautuneet taas, minä menen vähän lepäilemään ennen lääkärinkiertoa.

M. ja Emil 40+1
 
tupuna21 Ensinnäkin kiitos tsemppihaleista :)
Olen kans huomannut että pampersin vaipat ovat pehmeämpiä, ja käytän niitä molemmilla lapsukaisilla. Istuvatkin jotenkin paremmin kuin liberot.

Saunominen ja välilihan leikkaushaava-asiasta en ole kovin tietoinen. Jostain luin että synnytyksen jälkeen voi mennä saunaan oman voinnin mukaan. Mutta sitten jostain taas sain sellaista tietoa että saunaan ei saisi mennä ennenkuin jälkivuoto loppuu. Esikoisen jälkeen menin noin 3viikon päästä synnytyksestä saunaan. Olisin varmaan mennyt jo aiemminkin, mutta silloin meillä ei ollut omaa saunaa. Ja jälkivuoto minulla kesti silloin 6 viikkoa.
Tällä samaisella saunareissulla meillä oli esikoinen kylpyhuoneessa sitterissä mukana. Otimme saunomisen lopuksi hänet kaikista alimmaiselle lauteelle, emme heittäneet löylyä ja ovi oli auki, joten lämpötila oli aika lailla sama kuin kylpyhuoneessa :LOL: Mutta itse ajattelin sen niin että onhan lapsi juuri ollut 9kk 37 asteisessa vedessä, joten sen takia uskalsin hänet ottaa viileään saunaan. :)

Minun tytöllä irtosi napatynkä torstai-iltana ja perjantaina kylvetin hänet eka kerran :) Olen myös aamupesujen yhteydessä putsannut napaa septidiniin kastetulla topstikulla. En tiedä onko tarpeellista, mutta ajattelin näin nyt ainakin muutaman päivän tehdä :)

söpis ja rinsessa 11vrk
 
Huomenta päivää...

ninni ota miut mukaaan :eek: älä jätä :D Hirrrrmuisesti voimia koetukseen jos jo lähdit tosi toimiin :heart:

Kiitos synnytyskertomuksista, mukava lukea niitä...

synnyttäneet keillä takana käynnistys ja spontaani onko niillä eroja, siis supistuksilla ja kivuilla, mua alkanu pelottaa se käynnistys, tahtoisin kovin kokea sen että menee vedet tai alkaa supistukset kotona ja sitä voi sit jännittää jä höyrytä täällä.. pelottaa että ne on vielä hirveemmät ne kivut jos käynnistää, niinku oon kuullu.. hui.. mistähän moinen paniikki nyt iski.. ei tähä asti oo pelottanu koko synnytys yhtään :eek:
 
Annsku, meidän tyttö oli ylittänyt syntymäpainonsa 9 vrk:n ikäisenä. Tyttömme oli myös keltaisuuden takia valoissa ja sairaalasta lähtiessämme, 7 vrk:n ikäisenä, ei ollut saavuttanut syntymäpainoaan. Painonnoususta saan kiittää äidinmaidonkorviketta, jota meillä syödään rintamaidon lisäksi.

Jaksu :hug: kaikille nyyttiään vielä odottaville!

Esikko ja Möhkis 2 vko 6 pvä
 
meillä kanssa syntymäpaino saavutettiin viikossa. Pampersin vaipat käyvät meidänkin pojulle paremmin kuin liberot. Tupuna21 Itse olen ulkoillut poitsun kanssa 1,5 vkon iästä lähtien ja heti melkein tunnin lenkkejä. Saunassa kävin samantien ku kotiudun ku mua ohjeisetettiin että kotisaunassa voi käydä heti mutta yleisessä ei. En siis odottanut jälkivuodon loppumista ja mulla oli tikkejä myös alapään pintapuolella. Napaa olen puhdistanut joka päivä septidillä ja napa irtos 7 vrk iässä. ammeessa en ole vieläkään kylvettänyt vaan käsisuihkun alla pesualtaassa, ku en jaksa vesiä laskee ammeeseen ja se on kaikenlisäks alakerrass (laiskimus )Mullaki esikoinen kyseessä ja olen kyllä tehnyt vähä niinku musta parhaimmalle tuntuu, vaikkei kaikkee vielä osaa ottaa huomoioonkaan.Thor minäkin haluan jatkaa perinteisesti vauva-puolella keskustelua, kerhosta ei ole hajuakaan ja facebookia käytän vain ystävien kesken. Onnea vauvautuneille!

t schnappy ja poitsu 2 vkoa 2 vrktta
 
Neuvolakuulumisia tähän väliin:

eli rv 40+2
pissa puhdas :saint:
verenpaine: 133/81
paino laskenut TAAS B) (kiitos reippaiden kävelylenkkien)
SF-mitta: 35,5
syke + 130
tarjonta: RT, pää tiukasti kiinnittynyt

Ei siis mitään hätiä, eikä minkäänlaista tarvetta alkaa käynnistellä, kaikki tuntuis olevan hyvin, vaavi vaan tuntuu viihtyvän massussa liiankin hyvin =)

Odotus siis jatkuu, ja jatkuu, ja jatkuu, ja jatkuu.........'

Kuiskaten 40+2
 
Vitsit, kun ei ole enää aikaa lukea ja komentoida kerralla kaikkien juttuja :headwall: :D Pikku hiljaa lueskelen ja sitten unohtuu kaikki, mihin piti kommentoida... Vaipoista oli ainakin juttua ja meillä on Pampersin 2 käytössä. Liberon vastaava on liian väljä eli pissat menee aina ohi vaipan :( Omaan saunaan sain ohjeeksi mennä heti, kun huvittaa, tikeistä huolimatta. Puhdas alusta kannattaa olla ja julkisia saunoja vältellä jälkivuodon ajan.

ONNEA taas uusista nyyteistä :heart: :flower: Nyt tuntuukin uutisia satelevan tiuhaan tahtiin =)
 
Kaikille vauvautuneille onnea, teitä olikin taas aika monta!! :flower: Ja Onnellisen Ihanaa vauva arkea kaikille :heart:

Ninnille ainakin onnea synnnytykseen!! =)

Kiitoksia cuplaton vastauksista, pitää kokeilla jos helpottaisi vauvelin masuvaivoihin. Tänään on ensimmäistä kertaa ollut mahavaivaton aamu ja päivä, toivottavasti ei yllä iltaa ja yötä kohti..

Tupuna21: Sama fiilis täällä välillä esikoisen kanssa. Kaikki asiat on uutta ja kovasti on asioita mitä tiedä.
- Minulle laitettiin viisi tikkiä repeämiin ja sanottiin, että saunoa saa heti kun siltä tuntuu, mutta suositeltiin että vaan omassa saunassa ja hygieniasta pidettävä huolta, esim. puhdas pefletti yms.
- Vauvaa ei yleisten ohjeiden mukaan saa viedä löylyihin kuin vasta noin vuoden iästä lähtien, koska vauvan lämmönsäätelyjärjestelmä ei ole vielä kehittynyt.
- Heti saa kylvettää vauvaa kun napatynkä irtoaa. Sain neuvolasta ohjeeksi että napaa puhdistetaan vain vedellä kunnolla pohjasta asti ja kuivataan huolellisesti päivittäin kunnes on aivan siisti. Toki jos on kovin punoittava täytyy käyttää puhdistusainetta. Neuvolassa kyllä katsovat sen sitten ja antavat ohjeet.

Olen kyllä Todella onnellinen että otin raskausaikana sikapiikin, koska nyt meillä on mies sikataudissa (ainakin oireet täsmäävät)!! Viime yönä miehellä nousi korkea kuume ja kurkkukipu ja lihassäryt. Nyt hän onkin karanteenissa, tein hänelle pedin toiseen huoneeseen ja koitamme vältellä toisiamme mahd. paljon ja tietysti käsien pesua yms. Vähän kyllä pelottaa ettei tyttö saa tautia, vaikka kerkesikin onneksi saamaan vasta aineita jo istukan kautta.

Santtu ja tyttö 2 vko 3 pvä
 
Fiona71 seuraava askel tutkimuksissa on että minut ja lapsen isä tutkitaan sillä kyseessä voi tosiaan olla perinnöllinen sairaus. Onko tämän tuttavasi perheessä muilla kuin tällä pojalla monirakkulaiset munuaiset?

Olen niin huolissani että en ole kyennyt vauvastakaan iloitsemaan samalla tavalla kuin ennen :( Pieni on niin ihana, suloinen ja viaton, en kestä jos hän on vakavasti sairas :'( Monirakkulamunuaissairautta on kahta eri tyyppiä ja vauvoilla esiintyvä on erittäin harvinainen ja erittäin vakava ja ei ksin vaikuta vain munuaisiis vaan vaurioittaa muitakin sisäelimiä kuten maksaa, haimaa ja pernaa :'( Voi, mä niin sydämestäni toivon että pikkusella olis joku lievempi juttu, olisin valmis menettään vaikka oman terveyteni kunhan toi pieni ihana poika vaan olis kunnossa :'(
 
Heips kaikille! Täällähän on jo monet vauvautuneet! Onnea kaikille! :flower:
Tsemppiä vielä masun kanssa kärvisteleville, toivottavasti saatte nyyttinne nopeasti kainaloonne!

Me ollaan kanssa tässä muutaman päivän ajan harjoitelleen kotona oloa.. Kovin väsyttävää puuhaa tämä on.. omalla tavalla ihanaa mutta väsyttävää. Onko teillä muilla hankala saada babyä nukkumaan? Meillä nimittäin oli ens alkuun yöt yhtä kitinää klo 02-03 asti, mutta pari edellistä yötä on mennyt nyt ihan ok kun otin hänet viereeni nukkumaan ihokontaktissa. Mutta sitten on tullut ongelmaksi illat tai päivät jolloin neiti valvoo useamman tunnin ja suostuu nukahtamaan vain rinnalle/syliin, sänkyyn siirto ei onnistu niin millään kun herää heti. Alkaa vaan olla aika väsynyt kun illat saattaa mennä sylitellessä ja yöt nukkuu vieressä (herää toki parin tunnin välein syömään) niin itse ei saa sellaista syvää unta ollenkaan.. Lisäksi ihmetyttää että eikös vastasyntyneiden pitäisi nukkua aika paljon? Meillä tosiaan saatetaan valvoa jopa 6-7 tuntia putkeen.

Tupuna21 ollaan saatu sitten babymme samana päivänä ja ollaan oltu vielä hairanpesässäkin yhtäaikaa.. Ei taidettu törmätä, aika hiljaisen oloista siellä olikin.
Mulle siellä ohjeistettiin että omaan saunaan saa mennä mutta julkisiin ei. Tosin minulle laitetiin
vain neljä tikkiä repeämiin eli välilihaa ei leikattu. Ulkona mekin käytettiin neitosta ensi kerran eilen, tosin lasitettulla parvekkeella n. 10min. ja tänään 15min. kävelylenkki ulkona. Terkka sanoi että tämä on ihan OK.

Syntymäpainon saavuttamisesta joku kyseli eli meillä neiti oli jo 5-6 vrk ikäisenä syntymäpainonsa saavuttanut.

Päksy + toukka 7vrk
 
Kotona vielä ollaan.. Saa nyt nähdä pääseekö tässä lähtemään vai ei. Äsken n. puoleks tunniks sain torkahdettua mut supistus herätti taas.. Alkaa pikkusen jo väsyttää. Onhan näit melkein 12tuntia tullutkin.

Kiva kuulla et monet käyttää Pampersin vaippoja, ite ostin niitä pienempiä kans yhden paketin ja sit 2 yhden näin etukäteen.

Mä myös siis sielä yleisellä puolella jatkan sitten, kerhoja en oikein ymmärrä. Fb kans käytössä mut sielä en niin marraskuisten keskustelua kovin aktiivisesti seuraa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja saini81:
Tulin tuolta joulukuisista onnittelemaan taaperotx4 pikku prinssistä :flower: ja samalla tietysti kaikille muillekin nyytin saaneille perheineen erittäin paljon onnea!

Saini

Kiitos paljon!!Ei ole enää pitkä aika niin sinäkin saat oman nyyttisi syliin.

Mutta nyt tuo poika näyttää heräävän syömään..mentävä on

 
täällä kans jo jännitetty että pääsiskö sitä lähtemään jo synnärille, mutta kun ei kivut meinaa olla vieläkään tarpeeksi kovia!! :headwall: supistuksia tulee välillä tosi tiheästi, ja laimenee välillä. on siivottu ja käyty kaupas ja kävelty sikana, ja tekemisen aikana kivut on ihan järkkyjä! nivuset on ihan tulessa ja kävely tosi vaikeaa! mutta kun istahtaa ja rauhottuu niin loppuu kaikki. huoh. miten tässä kestää tällästä mahdollisesti jopa vielä kaks viikkoa?? onko kellää muilla samanlaisia nivuskipuja että kävely tekee tosi kipeää? :kieh: oon varmasti viimeisten joukos jotka saavat oman nyytin syliin :whistle:

avokki ja rusina 39+6 :heart:
 
kiitti kaikille taas jotka vaivautui vastaamaan mun kyselyihin =) tänään siis saunaan jos jaksan, ja vauva kylpyyn :)

päksy niin ollaankin oltu, mut mäki enimmäkseen huoneessa kyhnötin kun enimmäkseen tuli levättyä, ei siellä käytävillä/ olohuoneessa tullu oleskeltua ku halus vaan vaavia ihailla :heart:
mun kokemus haikaranpesästä oli muuten ihan ok, mut siellä ei paljoa ohjeistusta saanut :/ pyysin apua vauvan perushoidon näyttämiseen ku niin arastellen vaavia käsittelin ja imetyskään ei ollut entuudestaan tuttua puuhaa joten ei heti onnistunut, niin ei kukaan tullut auttamaan, ennenku illalla vaik aamulla olin apua pyytänyt.. noh, olinhan sit siinä vaiheessa ite harjotellu imetystä ja hoitanut vaipanvaihdot ym.. hyvinhän ne meni.

on toi nappula niin ihanuus :heart: :heart: :heart: mut kitisee jonki verran ja vähä sama ongelma meillä kun päksyllä ; vauva haluaa nukkua vaan sylissä/mahan/rinnan päällä, omaan sänkyyn ku siirtää nii kohta kuuluu vikinä.. :whistle: sama yöllä; vieressä pitäs saada nukkua mut ite nukun sit niiin koiranunta ku pelkään et valun hänen päälle tai jotain :ashamed: no kait se on totuteltava omaan sänkyyn vaan, mieluummin nyt kuin myöhemmin =)
 
avokki täällä kans on nivus kipuja ja rankasti, tosin ei supistusten (joita ei ole) yhteydessä vaan ihan muutoin.. mulle tosin kätilö sano että johtuu siitä kun vauva on niin alhaalla, pää tuntuu n 2.5cm päässä värkin suulta, mut nytki esim ku kävin lenkillä niin sen jälkee tullu sellasia hetkittäisiä tuntemuksia että jalat lähtee alta.. huoh, kumpa sitä pääsiski hommiin jo...
 
Tupuna21 Joo se tosiaan siinä haikaranpesässä oli että apua ei kovin nopsaan välttämättä saanut jos kätiöillä oli kiirusta mutta muuten mukava paikka. Meille sattui sellainen kiva kätilö toiselle päivälle joka kävi kaikki perusjutut läpi tarkasti ja opasti erittäin tarkkaan imetystäkin. Tämä oli kyllä hyvä juttu! Laitoit että opetat teidän nyyttiä nyt omaan sänkyyn, kuin teet sen?? :D

Lisäksi kertokaa joku, että tarviiko tämän ikäisiä yleensä nukuttaa jotenkin?? Jos tarvii niin miten??

Päksy + toukka 7,5vrk
 
Ainiin Santtu, meilläkin on Cuplaton kokeilussa ja vaikuttaa, että on jonkin verran, ainakin pahimpiin väänteisiin auttanut. Kannattaa tosiaan kokeilla, ei siitä haittaakaan pitäs olla.
Ellenille paljon voimia, toivottavasti pienellä on kaikki hyvin :hug:
Päksyllähän on virkeä vauva :eek: =) Mä oon miettinyt päinvastaisesti, että onkohan meidän pienellä joku hätä, kun tuntuu uni maistuvan nyt jo kesken ruuankin. Alkuun söi mielestäni reippaammin ja sitten nukkui, nyt syö useammin, koska nukahtelee usein, jolloin syökin tietty vähemmän kerrallaan :( No pitää kysellä neuvolassa...ja näkeehän painostakin jotain osviittaa, että saako edes tarpeeksi evästä. Öisin meilläkin on vaikeuksia nukahtaa, luultavasti johtuu kyllä noista masuvaivoista.
 
Poika syntyi 22.11 klo 17.13 mitoin 3890g, 52cm ja pää 35cm. Synnytys oli todella rankka ja lopulta mentiin kiireelliseen sektioon. Vauvalla oli heti synnyttyään hengitysvaikeuksia mutta ne menivät onneksi nopeasti ohi ja nyt kaikki on oikein hienosti :)
 
Ellen :hug: Rukoillaan ja toivotaan, että vauveleilla on kaikki kunnossa.

Tässä mun kaverin tapauksessahan oli niin "jännästi", että tämän munuaissairauden sai perheen tyttö (vaikka periytyä piti pojalle, poika on terve). Tauti todettiin vasta n. 8v, kun jäi neuvolassa kasvukäyrien takia tarkkailuun. En tiedä, mitä vauvana olisi näkynyt, jos olisi tajuttu tutkia.

Kyllähän sitä pienelle toivoisi parempaa lähtökohtaa kuin aloittaa elämä sairaana :/ Ymmärrän kyllä tuon sun tunteen, että vauvasta ei voi nyt nauttia kunnolla :hug: En mäkään oikeen osaa odottaa synnytystä innoissani, kun pitää heti murehtia vauvasta.
Toki lääkäri ei nähnyt munuaisissa syytä suurenemiseen, en tiedä kuinka helposti esim. nuo rakkulat näkyisikään mahaan päin ultratessa. Kauan se lääkäri niitä katsoi ja sanoi, ettei löydä syytä, miksi näin on.

Mulla on huomenna neuvola. Saa nähdä, mitä terkkari sanoo ja mitä lääkäri on kirjoittanut papereihin.

Vauva ainakin liikkuu vilkkaasti, ettei sen puolesta luulisi ongelmia olevan. Siis liikkeistä päätellen ei jaksaisi uskoa, että isompaa vikaa olisi..Mutta mistäs sitä tietää ennen kuin näkee.

Maha tuntuu tosi isolta, ilmakin loppuu, kun jotain hetken tekee. Vauva on ihan ylhäällä vielä eikä mulla varmaan laskeudukaan ennen synnytystä.
Että huh huh.

-Fiona ja poju 39+4-
 
miyaki onnea pojasta :flower: :heart: hui on ollut varmasti rankka kokemus, onneksi sulla ja vauvalla kaikki hyvin :hug:

päksy en tiedä mikä olisi oikea keino, mutta yritän välttää hänen vieressä nukkumista vaikka se ihanaa onkin, nostan hänetvain omaan sänkyyn. jos herää ja kitisee, rauhoittelen silittelemällä ja jos ei auta rauhoittelen hänet sylissä kunnes nukahtaa ja sit taas takas omaan sänkyyn. en tiedä tuleeko onnistumaan mutta yritän ainakin =)

voi elämä pitää tänne valittaa kun ihan raivostuttaa; mies antaa lastensa käsitellä meidän vauvaa ku lelua! |O siis pojat on ihania, 5,7 ja 9 vuotiaat ja ovat innoissaan veljestä mut haluavat koko ajan pitää sylissä ja vauva sit kiertää sylistä syliin ku räsynukke, ja mua vituttaa suorastaan ku he saa häntä riepotella miten haluavat! sori kielenkäyttö, mut niin paljo ottaa päähän. tänään sanoin asiasta suoraan miehelleni, että en pidä tuosta tyylistä, kyseessä on minun lapsi ja hän ei ole nukke vaan minun pikku ihminen! mies siitä vähä suutahti. sit vauva oli sohvalla nukkumassa miehen mahan päällä nii tää 5v tuli ja hyppäs siihen viereen nii et osu vauvan jalkaan ja minä tietysti sanoin siitä et ei saa hyppiä, vaavi jää alle nii taas mies rupes urputtamaan siinä että ei se poika satuta vauvaa. voi raivostus! ihan hirveä olo kun yrittää suojella omaa pikku vaavia ketä on 9kk sisällään kantanu ja nyt ei halua mitään hälle käyvän nii toinen on sitä lapsilleen leluksi tyrkyttämässä, musta tuntuu.

sori tää valitus mut täällä varmaan parhaiten ymmärretään näitä fiiliksiä, sitä on muutenki niin herkkänä nyt niin ei jaksais mitään ylimääräistä. ja jottei valitus loppuisi niin mies tänään sanoi että vauva on varmaan sokea kun ei seuraa liikettä. mähän purskahdin itkuun-tietenkin- kun tollein mies sen sanoi. no eihän viikon ikänen vielä liikettä pahemmin seuraa!!!

toivottavasti tää mun ylihysteria ja herkkyys hellittäis jossain vaiheessa, olen vaan koko ajan niin vahtaamassa tota vauvaa, ettei hänelle käy mitään ikävää..

saunottiin muuten tänään ja vauva sai ekan kylpynsä, tykkäsi kovasti :heart:

menen taas vahtimaan poikaani, niin ihana kun hän on =) :heart:
 

Yhteistyössä