MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - MEIDÄN KUU! (Ja vähän joulukuuta...)

Nyt hieman omanapaista tekstiä..

Mies kävi tänään lääkärissä ja hänellä todettiin sikatauti ja sai tamiflut. Mies on nyt sit eristyksissä toisessa huoneessa ainakin kolmisen päivää. Lääkäri oli sanonut että minulla on 90 % suoja tautia vastaan mutta vauvan kanssa pitää olla tosi varovainen ja seurata tarkkaan vointia (otin piikin kuitenkin 2 vko ennen synnytystä). Nyt huolestuttaa kovasti ettei pikkuinen sitä saa!!! Nostan kyllä hattua teille jotka olette yksin vastuussa lapsesta, yksihuoltajia yms. Mä olen nyt vasta kaksi päivää hoitanut yksin tyttöä ja nyt jo väsymys painaa. Meillä on nyt menossa tytöllä sellainen vaihe että haluaa olla tissillä koko ajan. Noin tunnin välien vähintään haluaa imeä ja nyt päivälläkään ei ole nukkunut kuin tunnin ja on itkeskellyt kovasti yliväsymystään. Tuntuu ettei tisseistä tule tarpeeksi maitoa, jos sen takia on kärttyinen?

No nyt äitikin menee pikku päikkäreille kun sain tytön vihdoin nukkumaan

Santtu ja tyttä 2 vko 4 pvä
 
kaippa se ninni jo lähti omaansa hakemaan ku ei kuulu.. :whistle: tsemppiä jos näin on =)

haah me käytiin jo ulkoilemassa vaavin kanssa 10min vaunulenkki, se tyytyväisenä tuhisi vaunuissa ja nukkuu vieläkin =) huomenna tulee neuvolatäti kylään, jänskää nähä miten on vaavin painon kanssa, onko noussu riittävästi jne =)
 
inhoasiaa: mulla on sellanen outo tunne tuolla alapäässä, ihan ku koko toosa tipahtais lattialle kohta :LOL: kuulostaa hauskalle mut ei todellakaan ole, kauhea paineen tunne niinku sieltä syntyisi toinenkin vauva kohta :eek: mikähän minnuu vaivaa :ashamed: ja miten helkutin kauan kestää toi välilihan paraneminen ku ei pysty hetkeäkään olla ilman särkylääkettä, niin paljon sattuu. ja välillä ku istahdan niin tuntuu kuin se haava repeäisai auki :$ :|
 
Fiona siis onko tämän tytön äidillä tai isällä myös rakkulamunuaiset? Ja jos on niin onko aihettanut oireita ja miten on todettu?

Oon kyllä niin huolissani tästä asiasta. Eniten ärsyttää tää odottelu. Aika tutkimuksiin tulee kuukauden sisällä!!! Siis miten pysyn järjissäni sinne ast, ärsyttää :kieh:
 
Moi, tulin vain pikaisesti ilmoittamaan että meille syntyi poika ti 17.11. Naistenklinikalla :) Painoa 4170g ja pituutta 51 cm. Kaikki meni hyvin.

Raskaus oli yliaikainen, aina vkoille 42+3 asti mentiin käynnistyksen kautta. Aavistelin jo aikanaan oikein että olin ihan epäkypsässä tilanteessa loppuun saakka ja siksi vaihdoin ketjuakin lokakuisista. Hyvä ettei nyt ihan ensi vuoden puolelle mennyt kuitenkaan :p

En ole oikein jaksanut palstailla ja nytkin tuntuu että tämä uuden elämän opettelu vie kaiken ajan, mutta lueskelen ketjua ja vauvautuneiden puolta sitten myös.

Onnittelut kaikille vauvansa saaneille ja muille tsemppiä loppumetreille :heart:

Apollo + ihana Töppönen 1 vko
 
He-hei :) Täällä taas aamuisen babybluesin jälkeen elämä hymyilee :heart: Haluaisin kovasti lukea noita kirjoituksia ajatuksella, mutta en vain yksinkertaisesti ehdi! Bongasin kuitenkin Haikaranpesä gallupin ja meillä oli kätilönä xxx, oikein miellyttävä, rauhallinen ja kannustava kätilö. Kotiuttava kätilö oli joku xxx??, ihan älyttömän mukava tyyppi hänkin. Osasi aivan loistavasti auttaa imetysasioissa ja vauvan hoitoon liittyvissä kysymyksissä.

Minä puolestani utelisin, että kärsiikö kuinka moni synnytyksen jälkeisestä virtsan karkailusta Tuntuu, että mulla on koko tunto mennyt tuolta ja pitää lähetä "rakentamaan" lihaksistoa ihan nollasta!

Palaan lukemaan ja kommentoimaan kun saan tuon saakelin rintapumpun toimimaan, että pääsen tästä tuskaisesta olosta... ellei poika herää minua pian auttamaan :/

PlanBaBy ja poika 4vrk
 
tupuna21 Mä synnytin 6.11 ja pari päivää synnytyksen jälkeen paineen tunne paheni ja tuntui tosiaan ihan siltä kun alapää tippuisi ja kiristi ja puristi tosi inhottavasti. Seistessä paineen tunne oli kaikista pahin ja esim. tiskauksesta tai ruoan laitosta ei voinut haaveillakaan kun seisominen tuntui niin inhottavalta. Istuminen oli myös tietysti kivuliasta. Kun synnytyksestä oli kulunut reilu kaksi viikkoa niin tilanne alkoi pikkuhiljaa paranemaan. Tosi inhottava vaiva.. :hug:

Santtu ja tyttö 2vko 4pvä
 
Ekaksi Ellen. Tällä mun kaverilla ei ole munuaissairautta eikä myöskään mun tietääkseni tällä lapsen isällä. Molemmilla ilmeisesti geenivirhe ja yhdessä voivat aiheuttaa taudin.

Sitten Hannanmamma. Tuo tärinä kuullostaa tutulta. Meidän toisella pojalla oli tuollaista eli jalka tärisi sillain hassusti, varsinkin kun vaippaa vaihdoin. Yleensä vain jalkaterä. Kyse ei mun käsittääkseni kylmästä vaan hermoston kehittymättömyydestä. Näin mulle neuvolasta sanottiin ja loppuikin aika pian.
Jälkeenpäin tuli sitten tuo mieleen, kun pojalla todettiin 9v epilepsia. Neurologi kyllä sanoi, ettei noilla pitäisi olla mitään yhteyttä, vaan kyse on todellakin ollut hermoston kypsymättömyydestä.

Tupuna. Näin pian 6 lapsen äitinä sanoisin, että et ole turhan ylisuojelevainen vauvan suhteessa velipoikiin. Meillä ei ole kukaan lapsi saanut vauvaa riepotella sylistä toiseen tuon ikäisenä. Toiseksi nuorin on nyt 6v ja ei tulisi mieleenkään, että saisi vauvaa pidellä kuin todella tarkoin vartioituna. Vauvan pitäminen ei ole ihan välttämättä mikään helppo homma ja pienen kädet saattaa äkkiä väsähtää ja vauva pudota/liukua lattialle.
Samoin piteliä saattaa tukkia sormiaan vauvan suuhun tai aivastaa/yskiä naamalle. Toinen ikävä on, että yllättävän monella on tapana näprätä vauvan pikkuruisia sormia, jotka vauva sitten tukkii suuhunsa ja näin ne pöpöt leviää.

Mä pidin usein, kun ihmiset tuli vauvaa katsomaan, vauvalla töppösiä kädessä, niin ei asiasta tarvinnut erikseen huomautella.

Neuvolassa kävin tänään. Aika yli tunnin myöhässä, kun rokotuksia oli lapsilla menossa, niin aika viisvästy. Jouduin sitten jo välillä poistumaan, kun postista oltiin kotiin tuomassa kerrossänkyä, jonka sain tilattua hobby hallista. Ja taas takaisin odottamaan.

Kaikki oli ok. Paino ei ollut noussut yhtään. Vauvalla sykkeet hyvät, sf-mitta taisi olla 37cm.
Terkkarin mielestä mun maha oli olevinaan laskeutunut alemmas, vaikka mä väitin, että happi loppuu ja maha on tiellä vaikka mitä tekisin...

Epikriisiä luki mitä lääkäri oli kirjoittanut ultran jälkeen. Eli toinen munuainen suurentunut, samoin munuaisallas. Kuorikerrosta kuitenkin reilu sentti jäljellä. Toinen munuainen ainakin silmämääräisesti normaali ja huomattavasti pienempi kuin tuo suurentunut.
Virtsatiet vähän laajentuneet.
Vauva liikkuu vilkkaasti eikä muita poikkeavaisuuksia näy. Ei aihetta käynnistykselle. Lastenlääkäriä pyydetty katsomaan ultralla vauvan virtsatiet, kun vauva on syntynyt.
Jos ei vauva synny ennen 1.12, niin uusi ultra, jossa koko arvioidaan ja ultrataan vielä virtsateitä.

Neuvolasta pyydettiin tarkkailemaan vauvan liikkeitä tarkemmin, mutta hyvin kaveri tuntuu liikkuvan. Nytkin melskaa parhaillaan
=)

Meidän 3v sai samalla reissulla sikapiikin. Tuli reiteen, olisin halunnut sen käsivarteen ennemmin kyllä. Mutta poika oli tosi reipas. Nyökytti tomerasti päätään, kun kerrottiin, että pistetään ja kysyi, että "miski?" :D Tuli reipas "joo", kun sanottiin, ettei tule sitten tautia.
Niin tämä nökötti hipihiljaa mun sylissä, kun pistettiin. Kun piikki upposi, poika vaan nauraa hörähti. Sitten tokaisi, että nyt sitten se tarra :kieh:

9v sai eilen piikin, illalla tuli pää kipeäksi ja aamulla oli liki 38 kuumetta, mutta laski parissa tunnissa ja koko päivän on ollut ok.
Huomenna pitäis 6veelle hakea piikki ja seiskaluokkalainen saa kai loppuviikosta.
Sitten on enää mies rokottamatta.

-Fiona ja poju 39+5-
 
tupuna21 Minulla ihan samanlaista paineen tunnetta ja kovaa kipua alapäässä synnytyksen jäljiltä. Hetkenkin kkun seisoi tai oli pystyssä pidempään niin tuntui kun alapää turposi ja ihan kuin tosiaan sieltä tippuisi jotain.. Lisäksi vielä tikit hankasivat ja pari niistä repesikin kun olin liikaa jalkeilla ja touhusin. :/ Synnytyksestä nyt reilu kaksi viikkoa ja eilen oikeastaan oli ensimmäinen selainen päivä kun pystyin kunnolla kävelemään ja pääsin jopa vaunuilemaan:) Nyt siis alapää alkaa tuntua jo paremmalta :)

Milliz + toukka 2 vkoa 1 pv
 
tupuna21 ja milliz täällä myös yksi joka kärsii samanmoisesta vaivasta, miulla on enempi kyl toispuoleista.. välillä on parempi päivä ku pystyy suht normaalisti kävelee, mut toisinaan tuntuu ettei sängystä pääse edes ylös tai kylkeä kääntämään.. :( miulla siis synnytyksessä tuli repeämiä ja väliliha leikattiin(imukuppisynnytys).. tikkien ja haavojen parantumista odotellessa..

TB ja tyttönen 11pvää :heart:
 
heippa, luin vaan tän sivun kun ei oo aikaa enää mihinkään :whistle:

tupuna21 samaa ongelmaa oli täälläkin.. parin päivän ajan. Soittelin äitipolille vuodosta ja kysyin samalla tätä paineen tunnetta, et onko normaalia. Niin sanoivat et täytyy levätä. Johtuu siis kävelemisestä jne et paikat on viel hellänä.

Täällä tosiaan touhua riittää.. tissillä tyttö viihtyykin aika paljon..
ääh.. nukkumaan.. kun kuitenkin saa pariin otteeseen yöllä heräillä..
koitan käydä lukemassa välillä kuitenkin.. neuvolaan pitäs soitella aikaa..aina se vaan unohtuu :ashamed: Miten mahtaa olla eka aika lasten neuvolaan..1kk ikäsenä? Äitiys neuvolassa kerran käytiin kun tyttö oli viikon ikänen. Jos sais huomen aiakseks soitella.

HAleja ja tsemppiä kaikille :wave:

CB- tyttönen reilu 2vko :D
 
Hei

Nopeasti tulin merkkailemaan. Kello jo paljon ja pitäisi nukkumaan raahautua, mutta kun tää netissä roikkuminen on niin kivaa :D

Terkkari kävi tänään ja pikkuneidin paino oli noussut tosi hienosti. Viikko sitten sunnuntaina kun lähdimme kotiin sairaalasta hän painoi 3030g (sp 3160g) ja tänään paino oli 3490g :) Olen miettinyt että saako tarpeeksi maitoa kun nukkuu niin pitkiä pätkiä ja on tissillä tosi vähän aikaa. Mutta näköjään saa :D Hyvä näin :heart:

Sain myös äitiyskorttini ja samalla selvisi että napanuorassa oli kaksi solmua :| Synnytyksessä kätilö sanoi että napanuorassa oli solmu ja että on ihme ettei ole vaikuttanut kasvuun ja sydänääniin. Mutta että kaksi solmua??!! Mitenhän tuo neiti on onnistunut saamaan siihen kaksi solmua :LOL: No, onneksi tuollaista ei tiedä etukäteen. Olisin ollut varmaan ihan huolesta soikeana koko raskauden jos olisin tiennyt...

Ihana ihana vauva! Siis niin kiltti ja suloinen tapaus :) Ja isovelikin on niin kiltti ja olen niin onnellinen että kaikki on mennyt näin hyvin. Oli kauhea pelko siitä mitä se tulee olemaan kun on kaksi pientä ja yksin olen. Mutta tänäänkin vedettiin 3,5h päikkärit koko perheen voimin :D Oli ihanaa nukkua ja taidan tästedes käyttää hyväkseni sitä kun esikoinen nukkuu ja nukkua itsekin, koska eihän tätä rauhallista elämää varmaan kauaa kestä :)

Tsemppiä kaikille loppuodotukseen!!

söpis ja rinsessa 12vrk
 
Merkkailemaan tulin ja POKSUMAAN 40+0 POKS POKS
Olispa tää niin säntillinen että laskettuna päivänä tulisi :heart:

No ei kauaa mee niin pääsee itekki höpöttää vaavijuttuja teidänn seuraks, tosi oon varmasti viimeinen :headwall:

Nyt ei ajatus oikei luista niin aamulla sitten enemmän.. öitä :wave:

mm ja täysiaikainen tirppa
 
Heipparallaa edelleen sairaalasta.... Ja yhdessä kasassa ollaan. Infektio joka minulla oli, jäänee selvittämättä, mutta kuume ja tulehdusarvot ovat joka tapauksessa laskeneet. Emil kääntyi siis viime lauantaina perätilaan, paivä ennen laskettua aikaa, mutta yllätti ja kääntyi oikein päin uudestaan maanatina. Ja eilen taisi käntyä taas perätilaan, ainakin melskaamisesta päätellen. Ultraa otetaan kai vasta tänään. Toivottavasti samalla käynnistellään, olen ollut viisi päivää sairaalassa ja limatulpaa on valutellut viimeiset kaksi. Ja jos kaveri on kova heittämään kieppiä, olisi jotenkin kivempi ajatus synnyttää nyt, kuin lähteä kotiin panikoimaan montako kertaa poika ehtii vielä kääntyä ennen syntymäänsä. Tosin jos on perätilassa, päätin pyytää päästä sektioon, se perätilasynnytys hirvittää ihan hurjasti.
Mistä se johtuu, että synnytystä ei mielellään käynnistetä vaikka selkeästi kohdunsuu on jo kypsä sille ja mistä se johtuu että perätilasynnytystä markkinoidaan niin vahvasti? Kyllähän sektossa on leikkauksen riskit, mutta ei se perätilakaan kovin piis of keik voi olla, kun se tehdään sektiovalmiudessa...

Jospa tästä jonkinlaista ratkaisua saisi tänään tehtyä...

M. ja Emil 40+3
 
magdalle tsemppiä synnytykseen, tais tulla jo lähtö, voihan se synnytys noinkin yhtäkkiä alkaa =)

täällä nukuttu huonosti yö, vauva kyllä nukkui mut minä en :/ sit käy sääliks toi pirpana kun on niin hermoheikkiä yöllä et jos ei tissi mene suuhun eka yrittämällä niin sit kiitos ei ollenkaan!! hän hermostuu niin paljon ettei meinaa löytää oikeaa otetta ollenkaan ja siitähän minäkin väsyneenä turhaudun :/ :/ ja ressaan herääkö mies ton kitinään :/

tää jäpikkä nukkui eilisen vaunulenkin päälle 7,5 tuntia!! :eek: ei herännyt edes vaipanvaihtoon. ja mä kipasin yksin kauppaan sinä aikana ja hermoilin miten mies pärjää sen kans vaikka toinenhan nukku koko ajan.. noin pitkien unien jälkeen tisuteltiinki sit koko loppuilta.

miten tota vaunuilua kannattaa alotella, ku eilen oltiin 10min nii miten tulevina päivinä kannattaa olla? ajattelin tänäänki olla vaan 10min ja huomenna ehkä vähä pitempään.. :whistle:

tupuna ja pokken 1vko 2pvää :heart:
 
Onnittelut uusille vauvautuneille! :flower:

ellenille jaksu :hug:

magdalle tsemppiä synnytykseen! Ja kyllä, se voi alkaa ihan yht'äkkiä. Niin ainakin omalla kohdallani kävi.

tupuna, itse ainakin tein ekat vaunulenkit siten, että eka kesti 15 min, toka 30 min ja kolmas 45 min eli vähitellen pidensin aikaa. Täällä on ollut sen verran kostea keli, että en ole uskaltanut, lämpöasteista huolimatta, ihan saman tein tehdä pitkiä lenkkejä.

Käytiin taas eilen neuvolassa punnituksessa ja tyttö painoi 3222 g (sairaalasta kotiutumispaino 2705 g). Kahdessa viikossa tullut yli puoli kiloa painoa painoa lisää. Kyllä äiti on nyt tyytyväinen. :)

Meidän tyttö saa nimen 20.12. eli ristiäiset pidetään vähän ennen joulua. Saa sitten viettää ensimmäisen joulunsa oikealla nimellään. Kuinka suuret kaste/nimiäis juhlat meinaatte pitää? Meillä anoppi haluaa koko suvun juhlimaan, joten kai se on sitten isot juhlat tulossa. Anoppi myös lupasi kustantaa ja järjestää juhlat, joka on aivan ihana asia.

Esikko ja Möhkis 3 vk 1 pv
 
esikko77 kiitos vaunuttelu tiedosta, mä kans teen sit noin et 10-15min lisää per päivä =) sun anoppihan kuulostaa ihanalta kun järjestää ja kustantaa ristiäiset, voiskohan se järkätä meillekkin?? :LOL:
kauheena otan stressiä noista ristiäisistä ku en tiedä millon ne pitäs järkätä kun miehen koko suku asuu lapissa ja niillä kaikilla loma tietysti joulunpyhinä jolloin ainakin osa pääsis tulemaan, mut en jotenki haluais joulun alle noita juhlia ku stressaan joulustakin jo ihan tarpeeksi... :ashamed: sais mennä tammikuun puolelle kyllä..
 
me pidetään tammikuun alkupuolella koska muuten yksi kummeista ei pääse paikalle ja joulukuussa nyt on muutenkin tarpeeksi kaikkea. Plus täällä pk-seudulla on tuota influenssaa nyt tosi paljon lähipiirissä joten senkään takia ei pidetä joulukuun alussa (lähdetään reissuun 18.pv joten ennen sitä olisi täytynyt pitää) kun en halua 1kk ikäisen ympärille läjää tautipesäkkeitä :whistle:

Mamacita- ja typy 3vk 2pv :)
 
magda huijui, se tais olla menoa nyt :) tsemppiä sinne!!! :wave:
marihoo jospa pikkuinen olis nyt pysynyt pääalaspäin *peukut pystyssä*, ja tosiaa jännä etteivät ala käynnistellä kun siihe kaikki valmiudet olis.. ei voi aina ymmärtää, olishan se helpompi käynnistää sillon kun on rt ja ennen kun taas kääntyy pt:hen niin ei tarviis miettiä sektiota ym... tsempit sinnekkin jokatapauksessa :)

mm 40+0
 
Apollo80, meidänkin tyttö syntyi 17.11 naistenklinikalla :)

Nyt omaa napaa röyhkeästi :ashamed: Luin kyllä muidenkin kuulumiset. Täällä ollaan toooosi väsyneitä kun neidillä näyttää olevan yörytmi.. valvoo öisin ja maitoa menisi litratolkulla varmaan :whistle: Päivät nukkuu, ja tossa maanantaina nukku koko päivän ja illalla aloin olla jo tosi huolissaan pienestä :( Jouduttiin yöksi takas osastolle tarkkailuun. Yöllä oli taas kovin nälkäinen ja ihan hyvin hereillä, eilen päästiin taas kotiin. Illalla sitten taas uusi paniikin aihe kun vauvan kakan seassa näkyi kirkkaanpunainen veripiste ja punaista limaa tuli kakan jälkeen :( Mun äiti tuli käymään kun on sairaanhoitaja ja asuu tossa vieressä. Soitettiin terveysneuvontaan, sieltä sanottiin että voi olla allergia reaktio korvikkeesta jota sai sairaalassa lisäravintona tai nirhauma suolessa. Sanoi että voi tarkkailla kotona, ja luultavasti menee itsestään ohi. Huoli on niin kamala ja väsymys hurja niin että itkeny oon silmät ihan turvoksiin. Perjantaina nkl:lle painokontrolliin ja bili mittaukseen.

Huolestunut Saya ja typy 8 vrk :heart:
 

Yhteistyössä