*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - LOKAKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

tsempitykset vielä thorille :heart: :hug:

voi ei sen possurokotteen kanssa,juuri kotiuduin neuvolasta ja jotenkin oon nyt kovan pohdinnan jälkeen tullut siihen tulokseen etten rokotetta ota,koska se ei edes ehdi vaikuttaa ennen synnytystä,niin hyvä ettei neukkatäti suuttunu,tuumas vaan et AI JAA!!...taas alkoi siis mietintä uudestaan että kannattaisiko se silti ottaa??! entäs sitte jos siitä tulee mullekkin tollaset oireet kun joku :ashamed: tuola ennemmin kirjottikin,niin eipä oo kiva ajatella mennä sektioon kovassa kuumeessa,henkihän sielä lähtee..anteeksi tämä avautuminen,voi kumpa tietäisi mikä ratkaisu on oikea :(

mutta ihanaa kohta on meidän kuukausi,mihinköhän väliin tulee oikeen vauvauutisryöppy :heart:
rv 37+5
 
minä sanoin jo neuvolassa etten ota rokotetta,eikä se täti mtn sanonut..

mutta oli proteiinia virtsassa jasaan nyt tarkkailla joka pvä kotona sitä niilä tikuilla, ja nyt huomasin että ne leukkarit on kans noussu melkee maximiin..ööh,mun pitää varmaan soitella nyt neuvolaan että mitäs tehdään..
on kyllä ollu aika sairas olo välillä,ja eilen riehuin imurin ja mopin kans täälä :eek:

monottaja 37+5 :heart:
 
Terveisiä vauvantuoksusta :)

Nyt en kyllä muiden kuulumisia ehtinyt lukea, kun ajattelin että laitan pikaisesti vähän enemmän kommenttia omasta synnytyksestä (kuulostaapa kamalan omanapaiselta... ja onkin!). Kohta kuitenkin tulee taas kutsu vauvaa nuuhkimaan.

Eli sunnuntaina lähdin puoli seitsemän aikaan käymään polilla liikkeiden vähyyden takia. Siellä otettiin käyrää ja sitten lääkäri ultrasi. Vauva oli edelleen tosi rauhallinen eikä liikkeitä tuntunut eikä myöskään ultrassa näkynyt (paitsi imuliikkeitä teki suullaan :) ). Ultrassa lapsivettä oli vähän, mutta muuten kaikki ok. Lääkäri tuumi, että synnytys saattoi olla käynnistymässä. Minut otettiin osastolle ja käyriä otettiin heti osastolla uudestaan, kerran yöllä ja vielä aamulla. Ensimmäinen käyrä sunnuntaina oli liian tasainen, muissa käyrissä oli jo vaihteluakin. Sunnuntai-iltana myöhään vauva piti kunnon jumpat ja ajattelin, että maanantaina pääsen kotiin.

Maanantaina aamusta oli lääkäri ja silloin tehtiin myös sisätutkimus, jossa kanavaa oli vielä, mutta hyvin pehmeää ja sisäsuu 3cm auki. Koska myös vettä oli vähän ja vauva taas hiljainen, päätettiin synnytys käynnistää. Toinen vaihtoehto olisi ollut jäädä sairaalaan seurantaan, mutta ei siinäkään oikein ideaa olisi ollut. Tilanne oli jo kypsä ja omiakin supistuksia pikkuisen.

Kymmeneltä sain pienen cytotecin (kirjoitetaanko noin?) kohdunsuulle. Päivän mittaan supistuksia tuli vaihtelevasti, mutta ei vielä sellaisia joilla synnytetään. Kipeitä kuitenkin. Koko ajan oli sellainen olo, että "eihän tästä mitään tule". Käyriä otettiin myös. Iltaa kohden supistukset napakoitui ja kahdeksasta eteenpäin alkoi olla jo tiukkoja. Ihan sai tosissaan hengitellä ja lämpötyynyn kanssa temppuilla :) Mielenkiintoista sinänsä, että käyrillä supistukset eivät näkyneet ollenkaan siinä suhteessa kuin kipu oli. Pienestä supistuksesta saattoi tulla paljon isompi käyrä kuin suuremmasta. Joskus seitsemän aikaan tehtiin sisätutkimus ja silloin oli kanava edelleen, mutta 4cm auki. Ei siis suurta edistystä.

Puoli kymmenen jälkeen mentiin laittamaan peräruisketta ja silloin kohdunsuu oli samassa, mutta kanava hävinnyt. Ajatus oli ottaa ruiskeen jälkeen jotain rentouttavaa ja koettaa nukkua. Mutta ruiskeen jälkeen vauva potkaisi kovaa ja lapsivedet meni. Ihan samalla sekunnilla alkoi tosi kovat supistuskivut. En meinannut jaloilla pysyä. Kätilökin totesi heti, että nyt lähdetään saliin. Ja niin lähdettiin. Salissa olin puoli yhdeltätoista ja siinä jo 7 cm auki. Sitten alkoikin jo ponnistuttaa ja vauva syntyi vartin päästä. Eli lapsiveden menosta alkoi hirmuiset supistukset, joilla aukesin puolessa tunnissa 6 senttiä. Ja siltä kyllä tuntuikin. Oli kyllä kivuliain synnytys tähän mennessä, mutta lopputulos on ihana. Ja jotenkin tällä kertaa tuntui aivan erityisen ihanalta se tunne, kun vauva tuli ulos ja kivut loppuivat. Ponnistusvaihehan siis oli supernopea, 1min. Jarrutella piti. Tikkejä tuli vain pari ja istukkakin syntyi ongelmitta. Myös toipuminen on ollut supernopeaa. Istua pystyin suurin piirtein heti ja osastolle kävelyssä ei ongelmia. Synnytyksen jälkeen kuulin, että istukka oli aika lopussa eli olisiko siitä johtunut, että vauva alkoi olla vaisu. Ja ehkä kokokin kertoi siitä. Prinsessalla kokoa oli 3170g ja 50cm

Alku on lähtenyt hyvin sujumaan. Rinnat vaan on imetyksestä kipeänä, mutta näin on ollut aina alussa. Eiköhän tämä pian helpota. Yhtään ei vielä ole tullut mahahaikeutta, pinnalla on vain suuri kiitollisuus terveestä lapsesta ja hyvin sujuneesta synnytyksestä.

Emmama + tyttö 4pv
 
Täällä kotiuduttu neuvolasta. Vauva on lähtökuopissaan pää kiinnittyneenä :) Ainoo mikä huolettaa on sf mitta joka siis huitelee kokoajan alakäyrän tuntumassa, oli nyt 30,5. Mites teille joilla sf mitta pieni, onko siitä mitään sanottu? En älynny kysyä siitä mitään neuvolassa.

Possurokotteen aion ottaa pitkällisen harkinnan jälkeen. Kuitenkin rokotteen sivuvaikutukset ovat pienempiä kuin sitten mahdollisen taudin. Ja uskon kyllä, että terveydenhuollon ammattilaisiin voi tässä asiassa luottaa. Rokotus on ens viikon torstaina.

Tsemppiä kaikille viimisille viikoille, kohta meillä kaikilla on vauvelit sylissä :heart:

Ellen ja rontti 38+1
 
ellen: mulla ei oikeen oo kommentoitu mitenkään erikseen tuota sf-mittaa,sanottu vaan että pieni vauva ois tulossa (vaikka ultran painoarvion mukaan ihan normaalin kokoinen,tosin kyllähän nekin heittää tietty) ja mullahan tuo sf-mitta on 30cm

täällä tehtiin tytön kanssa joulupipareita pakkaseen,ompa ainakin sitten valmiina jo!

TT: :flower: =)

jaahas,kutsu käy

niina 39+1
 
Käväisen vain pikaisesti kertomassa, että eilen otetusta possurokotteesta ei tullut mulle muita oireita kun kipeä käsi illaksi ja yöksi.

Kaikki, joilla on tylsää yrittäkää nyt vaan nauttia siitä omasta ajasta ja rauhasta kun vielä kerkiätte. Tiedän ei ole helppoa, mutta hakekaa vaikka kirjastosta joku hyvä kirja joka vie mennessään. Täällä nimittäin yksi, joka olisi onnellinen siitä kun vain saisi olla, mutta 2 v touhutaaperon ja koiran kanssa se ei oikein onnistu, etenkin kun mies tekee pitkää päivää töissä.
Ja toi ripsien- ja kulmien kestovärjäys on tosi hyvä idea (en enää muista kuka ehdotti), mutta voin kertoa, että olo on ihmismäisempi kun on edes pikkusen laitettu.

Jokohan siellä on Thorilla synnytys vauhdissa..?

Liina ja ötö 38+3
 
Huomenia
Sympatiat kaikille muillekki tylsistyneille, LÄHDETTE kaikki nyt maaseutu matkailulle tänne mikkeliin niin lupaan keittää pullakahvit :D

Onhan mullaki tosiaan nuo koirat, muttei oikei uskalla kauheille lenkeille enää lähtee varsinki kun hihnan päässä on 2x 70kg painoa, ja tuo vanhempi on remmiräyhä kuten sai huomata viimeviikkoisella lenkillä, en pysty mahan kanssa pistämään vastaan ja oli eka kerta ku ei pysyny käsissä.. sit tosiaan kun kaikki on koulussa ja töissä niin ei oo seuraa ja sit vielä se miun auto. levis sillo viikko sitten i ei kuulemma kannata laittaa, oon nyt 6km päässä keskustasta ilman autoa metsän keskellä, ja lähikauppaki 3km päässä nii mitäpä tässä, seinät tullu tutuks..

ninni, yksin minäki ja sehä se tässä tylsintä onki.. tai no siis niinku aikaisemmin tuolla kerroin nii on meidän tunteet kuumentunu uudestaan ja tarkoitus on yhdessä elämää jatkaa näin vuoden tauon jälkeen mutta kun ei asuta yhdessä vielä niin ei sit koko aika nääkkään.

edta, tsemppiä flunssaoireiden kanssa..

mamacita, kiitos vinkistä, vois kyllä tosiaan alkaa miettimään noita ristiäisiä.. nimestä ei varmaan koskaa päästä yhteisymmärrykseen..

emmama, kiitos synnytyskertomuksesta, nopeesti on auennu tuo loppusilaus, ja vielä onnea pikkuisesta..

Nyt mammat, vauva tulossa alkaa nelosella, kattokaa se niin on puoleksi tunniksi tekemistä :D

Thoooooorilla on varmaan jo pikku prinsessa sylissä, ihanaa :heart:

nyt poistun ja palaan luultamasti valittamaan tylsyyttä puolen tunnin kuluttua :D
 
ELLEN:Mullakin nyt 36+4 viikoilla sf mitta30 ja ei ne siit ollut huolissaan,kasvu menee silti tasäisesti omalla käyrällään ja tosiaan n3kg veikkaavat kun syntyy.

Mullakin oli rokotteesta käsi kipeenä ja väsytti mut muuten ei mitään tullut,lääkäri sanoikin et toisille tulee pahemmat oireet(pahoinvointia,lihas särkyä,kuumetta...)kun taas toisille ei tule mitn.
 
Oonkohan mä ainut, jota helpotti, kun vauva ei ollut eilen neuvolassa vielä laskeutunut ja kiinnittynyt. Koti on ihan kaaoksessa ja kaikki tärkeäkin tekemättä - taitaa siis jäädä ne mun suunnittelemat joulukortit ja valokuvien järjestelyt tekemättä :)

Tänään ajattelin pakata sairaalakassin kuitenkin ja katsoa vauvan kamat valmiiksi. Meille aina välillä muuttaa kotiin herra Kaaos ja kun miehellä on nyt kiirettä töissä ja tehtiin loppukesästä remonttia niin vielä löytyy sen jäljiltä kamaa mitä omituisimmista paikoista - puhumattakaan kissankarvoista ja lapsen leluista. Eilen löysin mun passin pojan sukkalaatikosta ja junaradan ukkelin mun korurasiasta :kieh:

En osaa omaa vartaloakaan kovasti kaivata - esikoisen synnyttyä oli aika järkytys, kun vatsa roikkui (ja olin tehnyt sen tyypillisen virheen eli ottanut laitokselle kotiintulovaatteiksi raskautta ennen käyttämäni farkut... vaikka olinkin sairaalassa viikon, niin eihän ne mahtuneet millään) ja kun vauvavatsa katosi niin se rintojen koon kasvu ja valtava maidontulo teki taas sen tunteen, ettei vartalo tuntunut omalta. Nyt siis ihan nautin tästä vatsasta, eikä ole kiire siitä luopua. Tosin nää liitoskivut ja peräpukamat vois luovuttaa jonnekin.

Pomelo 38+1
 
Rokotteesta: itse päätin sen nyt ottaa ja seuraavan neuvolan yhteydessä eli ensi perjantaina. Vauva tosiaan saa sitä suojaa sitten äidinmaidonkauttakin vaikka synnytys heti käynnistyisikin.
Sanottiinkohan Thorille mitään kun eikö keskiviikkona rokotteen ottanut ja tänään vauvan? :)
Mutta itse siis otan.

Täällä myös kauhea kaaos on kotona ja vaikka aikaa olisi muille jakaa ja tosi tylsää niin jotenkin ei tuo siivous oikein iske :D ehkä sitä saa vielä joku kaunis pv otettua itseään niskasta kiinni.
 
Neuvolassa käyty ja sain sitten samalla possupiikinkin, vaikka varautunut olin vasta iikon päähän, mutta neuvolantädillä oli rokote valmiina, ja piti päättää, otanko vai jätänkö, ja päädyin ottamaan, itse pistos ei tuntunut missään, pieni piikki, mutta panadolia käski varaamaan mahdollisia oireiluja ajatellen. Nyt sitten seuraamuksia odotellessa... onneksi on vkonloppu edessä, saa rauhassa sairastella, jos lenssu iskee päälle tai lihassäryt ym.

Neuvolakuulumisia:
rv36+6 (36+6)
pissa puhdas
verenpaine: 125/80(123/74)
painoa tullut reilu 1 kg viikossa :ashamed: (liian vähän liikuntaa)
SF-mitta: 34(33)
syke: 140 (153)
RT, pää ei kiinnittynyt, runsaasti lapsivettä tunnustellen, kovasti liikkuvainen vauva oli taas.

raportoin possupiikin mahdollisista oireiluista, sikäli jos niitä ilmenee, piikityksestä nyt aikaa kohta 2 tuntia, ja vielä ei mitään, ei edes kosketusarkuutta käsivarressa.

Kuiskaten 36+6
 
päiviä

täälä on kärsitty päänsärystä jos neljättä päivää :headwall: ei kuitenkaan pissassa mitään tai verenpaineet ei ollu kuion 135/75 painoki oli vähä laskenu

sikailfluenssa rokotteen sain pitkän harkinnan jälkeen. enkä todellakaan oo vieläkään varma oliko oikea päätös. täälä ainaki tosi moni on saanu sivuoireita jopa oksentamaan on joutunu, joten nyt vaan kuulostellaan.

vauva tuntuu tosi alkaalla olevan siis mahan päältä katottuna neuvolassa kysyki että onko lapsivettä tullu kun vauva tuntuu niin selvästi mahanpäältä. vähä on painetta tuntunu persiisä mutta eipä muuta.

meilläki olis kotona ihan kauhee kaaos että aivan vielä pariin päivään ei kyllä joutas synnyttään. remontti on valmis mutta pitäs vielä paikat saada järjestykseen.
 
En halua pelotella mutta aika järkytys oli lukea iltalehden lööppi possurokotteesta http://www.iltalehti.fi/sikainfluenssa/2009103010514652_si.shtml

Sveitsi rajoittaa sikainfluenssarokotteen käyttöä. Rajoitukset koskevat Pandemrix-rokotetta, joka on käytössä myös muun muassa Suomessa.
Sveitsin viranomaisten mukaan rokotetta ei anneta raskaana oleville, alle 18-vuotiaille eikä yli 60-vuotiaille.


 
soitin neuvolaan proteiinista joka oli noussut ja siitä toisesta.. nyt sitte synnärille käyrään ja verikokeisiin ilmeisesti :eek: vähän niinku myrkytystä pukkais.
nyt pelottaa jos ne käynnistää synnytyksen,apuva
:x
 
Edtalle voimia sivuvaikutuksiin :hug:
Tt: Ihana vaaleansininen käärö :heart:
Kiitos Emmamma tarinasta, rajuksi meni loppu :hug:
Gallalle tsemppiä, toivottavasti selviää jotain ja hyvähän se on ainakin tarkistaa :hug:

(.) Mulla iskee tuosta iltiksen jutusta vain tämä lause silmään: "Suomalaisviranomaisten mukaan mahdolliset sivuvaikutukset ovat yleensä pieni harmi verrattuna rokotteen hyötyyn." Eli ei vieläkään pelota, vaikka rokotteen eilen sainkin ;) Mulla muuten tähän asti on tullut vain käsi kipeeksi. Toivottavasti ei muuta tulekaan, kun taas tuntuu, että olisi lähtö lähellä :D Selkä on samallalailla kipeä kuin esikoisesta silloin alkuun, muuttui sitten hiljalleen supisteluksi... Nytkin muutama selkeä kipeä bongattu, mutta katsotaan tapahtuuko mitään vai harjoitellaanko vaan :LOL: Huomasin muuten vasta nyt, että mä oon vissiin ilmoitellut la:n väärin tähän pinoon, kun tosiaan se olis jo sunnununtai eikä sitten tiistai...no samahan tuo :LOL:

Mimona ja pikkuinen 39+5
 
Mulla oli tänään vauhdikas päivä. Aamulla kaaduin oikealle jalalle ja lonkan päälle, polvi aukes. Sitte menin neuvolaan josta lähettivät minut äitiysklinikalle, ku alapaine oli 103, siellä otettiin sydänkäyrät ja sit lääkäri teki perusteellisen tutkimuksen ja ultras ja vielä verikokeet otettiin. ARvaa olinko mä paniikissa ku heti ajattelin, että nyt ei oo kaikki hyvin ja kaatumiset siihen päälle. Lopputulos se että vauva voi hyvin, istukan virtaukset hyvät, alatiesynnytys todennäköinen, lantio joustaa. Vauvan painoarvio 3670 joka on keskimäärin viikolla 39+3 eli hyvin on vauva ravintoa saanut. Kohdukaula edelleen 3 cm ja kiinni, mutta pehmentynyt, eli synnytykseen voi mennä vielä pari viikikoa tai sitten ei. Lääkäri oli ehdottomasti sitä mieltä että tein oikein ottaessani possurokotteen, koska jos se olis vaarallinen, niin kyllä alan asiantuntijat älähtäisivät asiasta enemmän. Mua se helpotti ku kannusti valintaani, jonka olin tehnyt. Viikon päästä on uusi ultraus, joka on jo sit 40+2 päivänä eli nyt seurataan vauvan vointia tarkkaan ku paineet koholla. Pääasia että vauva voi hyvin, itsestäni en ole huolissani.
 
Kaikkien kuulumiset luettu!!

tyttö tenonvarrelta oi miten suloinen vauveli onkaan teillä :heart:

Täällä koko eilis ilta töllöä katellessa tuli kipeitä suppareita ja kaikki tuntu selänpuolella ja sama jatkuu taas mutta oon silti jaksanu käydä kaupassa ostaa vähän herkkuja kun rupes makean hammasta kolottaa ja samalla hommasin meitin yhelle neitille valmiiksi nimpparikortinki kun hällä on ne kummiski tossa 15.11 ja miehelle hommasin isänpäiväkortin jonka tytöt sai valita millasen he haluavat antaa
 
Täällä on juoksenneltu päivä kaupoissa ja vielä pitäisi lähteä illalla ostamaan tytölle talvitakkia. Kauhea hinku nyt shoppailla, ajattelen ettei sektion jälkeen kuitenkaan heti ole asiaa mihinkään.. Kävinkin ostamassa isäinpäivälahjan valmiiksi, nähtävästi olen sairaalassa isäinpäivän ja lapset saa antaa aamulla lahjan, ei varmaan edes osaa odottaa oikein mitään (vauvan lisäksi..!) joten taitaa tulla sitten yllätyksenä :)

Mulla olleet proteiinit plussalla jo pari viikkoa, eilen antoi neuvolasta niitä liuskoja mukaan että otan näytteen aamupissasta, sanoi että soittaa äitipolille jos on plussaa. Oli aamulla sen yhden värimuutoksen verran plussaa, soitin siitä mutta ei kuulemma tarvitse olla huolissaan kun hoitaja oli sitä mieltä että se liuska olisi nähtävästi näyttänyt päivänvalossa normaalilta, kun siis katselin sitä lampunvalossa... :|

Parina yönä ollut ihmeellisiä vatsakipuja, viime yönä heräsin siihen kun alavatsa oli todella kipeä, ei kuitenkaan supistuksia. Toissa yönä piti hereillä oikealla alavatsassa tuikkiva kipu, alkoi illalla jo ennen nukkumaanmenoa ja senverran tuikki kipeästi etten saanut nukuttua. Mitähän lienee sitten.

Täällä ne vasta päivät kuluvat hitaasti kun lapset tulee koulusta joka päivä vasta puol neljä, mies puoli kuudelta.. Ei ole ketään ystäviä tai edes tuttavia lähimaillakaan joten kökötän lähinnä kotona tai koluan kauppoja..

38+5

 
Niin ja vielä possurokotteesta .. Täällä aloitetaan rokotukset vasta 9.11. eli en sitten rokotetta saa :| ja synnytyksen jälkeen ei rokoteta enää sen 4 viikon aikana niinkuin joissain paikoissa. Olisin niin ehdottomasti sen rokotteen halunnut mutta ei sitten ehdi.
 
Nyt näköjää täälläkin päin rupes tiputtelemaan lunta taivaalta,tai rännältä toi enemmä kyllä näyttää mutta muksut ois jo heti halunnu päästä pulkkamäkeen kun vähänki näki valkosta tiputtelevan taivaalta.Jos ei kuiteskaa ihan vielä otettas sitä pulkkaa kuiteskaa :D
 
Voi että mua ahistaa tää olotila.. :headwall: närästää ja kolottaa ja pissattaa KOKO ajan. Onneks tiedän etten oo ainoa :D

Nyt ällötys alapää juttuja...Mulla on nyt varmaan viikon tullut semmosta vihreen keltasta,sitkeetä valkovuotoa,onkohan ihan normaalia? ei kutise kumminkaan et ei luulis mitään hiivaa tms olevan..

Nyt on poitsulle sänkykin koottuna,suurin osa vaatteista pesty,sairaala kassi ja kotiutumis vaatteet pakattuna että ei muuta kun tervetuloa vaan :D

hannanmamma 36+6 :heart: :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hannanmamma03:
Voi että mua ahistaa tää olotila.. :headwall: närästää ja kolottaa ja pissattaa KOKO ajan. Onneks tiedän etten oo ainoa :D

Nyt ällötys alapää juttuja...Mulla on nyt varmaan viikon tullut semmosta vihreen keltasta,sitkeetä valkovuotoa,onkohan ihan normaalia? ei kutise kumminkaan et ei luulis mitään hiivaa tms olevan..

Nyt on poitsulle sänkykin koottuna,suurin osa vaatteista pesty,sairaala kassi ja kotiutumis vaatteet pakattuna että ei muuta kun tervetuloa vaan :D

hannanmamma 36+6 :heart: :heart:
mulla tulee kanssa tommosta ihan samanlaista limaa..on tullu jo ainaki 2 viikkoa jos en aivan väärin muista

 

Yhteistyössä