*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - LOKAKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

Sandy78 Mulla on myös ollut noita sukkapuikkokipuja pitkään ja kysyin niistä nyt tuon perätilakäännöksen yhteydessä kätilöltä. Ovat kuulemma aivan normaaleja ja kohdunsuukin oli kaksi senttiä että ei edes enteile synnytystä - valitettavasti...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sandy78:
On muuten pitänyt kysyä että onko muilla sellasia "vihlovia sukkapuikkokipuja" tuolla kohdunsuun/emättimen pohjalla? Lyhyet vihlasevat kivut tuntuu aivan hirveeltä ja ne on mul nyt lisääntynyt tosi paljon..etenkin kävellessä. Vauvan pää se vissiin kairaa siellä? Aina kun vihlasee niin on pakko pistää jalat ristiin tai napata kädellä kiinni :x inhottava tunne. Ja tosi hirveetä kun tulee julkisilla paikoilla..... Ei kai tää enteile synnytystä?
Sandy 38+0
Kyllä on :wave: Vauvan pää painaa kohdunsuuta ja tuntuu just tuollaisina terävinä vihlaisuna. Otan usein mahasta kiinni ja yritän "nostaa" vauvaa vähän ylöspäin, kun kävely kyllä loppuu siihen paikkaan, kun oikein vihloo.

Kolmannen lapsen kohdalla noita oli tosi paljon ja jo rv 36 oli kohdunsuu auki 4cm.. Mutta synnytys tapahtui tuosta huolimatta vasta rv 39.

Väsyttää -haukotus-.

:wave:

 
kuulumiset luettu.

Täällä onkin monella jo kohta nyytit sylissä, ihanaa :heart:

Ei malttais enää itekkään odottaa. Vaikka toisaalta tuntuu, et ei oo yhtään valmis. Tai jotenkin en vaan osaa asennoitua siihen, että voi syntyä jo ihan koska vaan.

Noita sukkapuikkokipuja on myös välillä. Tosi häijyn tuntusta :whistle: Esikoisen ajalta en muista semmosia olleen, mut edellis kerrallakin oli paljon.

huomenna olis taas neuvola. Palailen sitten niitten kuulumisten kera!

Öitä!

Sonja ja poju 38+1
 
mimona Kiitos tsempityksestä =)
Kuuntelin kotidoplerilla ja sain kuuluviin syd. äänet...kylläkin ihmeen kauan kesti etsintä...ja vielä kuului huonosti....onkohan mulla doplerissa huono patteri.... Tein vielä liikelaskennan päälle ja sain kokoon 14 pientä hipaisua tunnin aikana. Tälläisiä päiviä on tällä vauvelilla ollut tosi paljon.....ei niin kivoja, kun itse on sitten niin huolissaan. Mukavempaa olisi, jos liikkeitä tuntuisi enemmän.

heidiS23 Onnea pienestä pojasta!!! :heart: :flower: :flower:
Kiva kuulla synnytystarinasi.

Zera 38+4
 
loveangel, täällä myös yksi, jolle yöt tuskaa jalkojen kipujen vuoksi. Alkuun ajattelin, että ovat suonenvetoja ja niitäkin varmasti ollut, mutta nyt viime aikoina on kyllä tuota puutumista, koska aina se jalka, jonka puoleisella kyljellä olen nukkunut, on todella kipeä sitten kun vaihdan kylkeä. Saattaa tosiaan olla vielä pitkään aamulla kipeä, mutta sitten kyllä helpottaa. Vessassa olen pahimpina öinä käynyt neljä kertaa. Jos on kova hätä, kun nousee ylös sängystä, niin siinä vaiheessa supistaa. Ei tosin kivuliaasti. Samaa on ollut jo useamman kuukauden myös päivällä, jos nousee sohvalta ja on vessahätä. Ja vessahätähän on melkein koko ajan! :D

Neuvola oli tänään ja kaikki siellä ok. Vauva kuulemma kiinnittynyt ja tosi alhaalla. Ilmankos paineentunnetta takalistossa koko ajan!

Onnittelut Heidille vauvasta!
 
Niin ja juhlistetaan nyt sitten viikkoja 38+0, jotka oman terkkarini mukaan merkkaavat vasta nyt täysiaikaisuutta. Rokotteesta terkkari puhui tänään ekan kerran. Täällä Vantaalla kuulemma annetaan raskaana oleville muistaakseni 10.11. rokote. Sanoin, etten aio ottaa ennen synnytystä, mutta koska tässä on vielä aikaa rokotusten alkuun, niin mietin vielä asiaa. Toivottavasti vauva syntyisi pian, niin ei tosiaan tarvitsisi tehdä päätöstä.
 
Pomelo tervetuloa :wave:

Heituskalle :hug: siellä taitaa olla jo nyytti kainalossa :heart: ja marihoille myös tsemppiä huomiseen :heart:

HeidiS23lle onnittelut pojan johdosta :heart: :heart:

Voi thor ihanaa et tyttösen tulo maailmaan jo melko lähellä sullakin, kun kerran viikonpäästä jo käynnistellään jossei sitä ennen omaaloitteisesti tule, oon ihan kateellinen. Ja kiva että toho tulokseen päädyttiin jotta saat synnyttää siellä missä haluat :)

Jennyli kiva että ilmoittelit uudesta tampereen tapaamisesta, tällä tietoon mun pitäis päästä myös mukaan.. jos vaan jaksan herätä aamusta :whistle: ei vaan täytyy kerrankin yrittää mennä ajoissa nukkuun niin pääsee ylös ja vihdoin treffaamaan teitä :)

Olitte keskustelleet seksin vaikutuksista. Täällä sitä on harrastettu aikas harvoin, haluja kyllä ois molemmilla, mut mies kovasti pelkää satuttavansa beebiä. no muutamia kertoja on peittoja heiluteltu ja eihän siittä oireita oo tullu. Neukku- tätikin käski harrastaan tiuhaan jotta pian pääsis synnyttään :LOL: :LOL: onneks mies oli silloin kans paikalla, niin sai sekin vahvistuksen ettei siittä haittaa, vaan ennemminkin jossainvaiheessa toivottavasti hyötyä. Mä siis ainakin olisin ihan valmis synnyttään jotta pääsis vihdoin tästä ällöttävästä pahoinvoinnista eroon
Nyt onneksi ehkä hiukan helpottanu, kun viimein pahoinvointilääkkeet alkanu tehoaan, mut kyllä jokapäivä saa edelleen miettiä mitä kannattaa suuhunsa laittaa ja kauanko se siellä mahtaa pysyä. No onneksi ei enää kovin kauaa tarvitse sinnitellä, ja palkintohan on kuitenkin maailman ihanin :heart: Edelleenkään ei tietoo muista oireista, odottaa siis innolla suppareita ;)

Sairaalakassi vielä pakkaamatta, pitäsköhän sitä kohta alkaa katteleen kasaan? Beebin kotiutumis vaatteet vielä katsomatta myös. Mut ne saakin mies tuoda sairaalaan vasta sit kun tulee meitä hakeen, mut kaiketi ne vois tohon kaukaloon laittaa valmiiks, ei toi mies kuitenkaan oikeita osaa valita :D Hankinnat onneksi jo kaikki tehtynä, tai oikeastaan vaunut on vielä hakematta liikkeestä, mut päätettiin et haetaan ne vasta pikkuisen synnyttyä, aikas neutraalin väriset on varattuna, mut jos tulokas on veikkauksista huolimatta poika, sit haluan vaihtaa ne toiseen väriin, olettaen että ne siellä vielä ovat. melki kerran viikossa oon käyny, niitä katselemassa ja eilen ainakin viä olivat :whistle: että voikin olla vaikeaa. Tänään tein vielä yhden hankinnan, ostin kaukaloon lämpöpussin oli tosi tilavan oloinen, menee varmasti kauemminkin kuin vain kaukaloiän :)

Kaikkea piti taas kommentoida, mut minkäs tälle laholle päälleen mahtaa :/ no toisena päivänä sit lisää.







 
Kaikkien kuulumiset luettu.. :)

Onnea vauvautuneille.. :) :hug:

Neuvolassa käyty eilen.. Kaikki hyvin,painoa tullu hiukan lisää.. Beibi laskeutunu ja pää kiinnittyny.. :)
Ma ois mahis saada possurokote jos sen tahdon.. En oikee tiiä..vieläkään.. :/ eli kahden vaiheilla vielä..

TB 37+4:heart:
 
HeidiS23 Lämpimät onnentoivotukset pienen pojan johdosta :heart: :heart:

Jennyli Täältä löytyy myös niitä harvinaisempia etunimiä: http://www.etunimet.net/

Pomelo Tervetuloa uudelleen mukaan :wave:

EDTA Oma matkakuume nousi taas asteen korkeammaksi, kun luin, että lähdette hiihtolomalla Egyptiin :p . Me meinattiin lähteä reissuun vasta keväämmällä mutta odottavan aika on tässäkin tapauksessa PITKÄ :attn: Pitäisköhän vähän aikaistaa suunnitelmia mikäli vaan vauvan kanssa kaikki menee hyvin... Onkos teillä aikaisempia kokemuksia Egyptistä?

Neuvolassa taas käyty ja eipä siellä ihmeempiä. Vauvan syke edelleen välillä epäsäännöllinen eli joskus jää lyönti väliin. Sikainfluenssarokotukset alkavat kuulema täälläkin pian ja kyseli haluaisinko rokotteen, jos ehdin sen saada. Enpä taida ottaa, kun olen kuitenkin jo näin lähellä laskettua aikaa.

Manduca-kantoreppukin saapui mutta ei tän mahan kans voi sitä oikein testata. Veinkin sen siskolle, jolla on 3kk:n ikäinen tyttö ja pyysin kokeilemaan kunhan ehtii.
Baby Björnin rintareppua olen käyttänyt aiemmin mutta sitäkin lähinnä vaan ulkomaan lomareissuilla ja joskus harvoin kotosalla ulkoillessa. Siinä on kyllä helpot kiiinnityssysteemit mutta aika lailla ottaa hartioihin, jos pidempiä aikoja lasta kantelee.
Toista lasta odottaessa ostin Hug-a-Bub-merkkisen pitkän, trikoisen kantoliinan. Muutaman kerran pojan vauva-aikana sitä kotona kokeiltiin mutta muuten jäi kyllä käyttämättä :ashamed: . Jospa nyt tuota Manducaa tulis käytettyä niin kotona kuin reissuillakin...

Joulukortteja olen suunnittellut, täytyykin vielä lähteä ostoksille tuonne Sinellin verkkokauppaan. Vois tilata samalla ristiäiskutsuihinkin tarvikkeita mutta vaaleansinistä vai vaaleanpunaista, kas siinä pulma :LOL:

Pelagia 38+4
 
Onnea heidi23 pojastasi :flower:

Heituskalle myös onnittelut ja toivottavasti kaikki meni hyvin!

Onnea kaikille, joita en nyt muistanut onnitella!

Täällä on mies nyt lähtenyt viikonlopuksi reissuun. Sanotaanko et kyllä stressaa?!!! Siis hyvillä mielin päästin kun on sen kyllä ansainnut mut täällä alkaneet supparit olla jo aika epämukavia et toivottavasti neiti ei päätä nyt syntyä ku isukki on kaukana :/

Minullakin ollut tällä viikolla noita alapään vihlontajuttuja ja vauva tuntuu laskeutuneen. Joku muukin sanoi et tämä loppuodotus ollut erilaista kuin aikaisemmin ja voin yhtyä todella! Edellisiltä kaikki tuntemukset katos muutamaa viikkoa ennen synnytystä.

Pitäisi varmaan alkaa laittaan sitä synnytyslaukkua valmiiksi. Enemmän tulee tavaraa nyt täällä ulkomailla synnytettäessä kun aion ottaa omat vaatteet sekä itelle että vauvalle. Vauvahan kyllä pärjää ihan muutamalla vaatteella mut itelle saa varmaan ottaa ihan kunnolla kamppeita jos verta tulee synnytyksen jälkeen runsaasti. Kyllä olis ihana ku olisi suomalaiset sairaalavaatteet, ne on NIIIIN MUKAVAT :D

Indo ja Ebba 35+5
 
Huomenet!

Jalkojen särkyä täälläkin, etenkin, jos on tavallista enemmän reippaillut, heti kostautuu, ja tuntuu myös selkäsärkynä :|

Tänään on sitten viimeinen nla-lääkäri, sitä odotellessa, palailen kertomaan tuoreet kuulumiset sieltä kotiuduttuani.

Kuiskaten 35+6
 
Kaikkien kuulumiset luettu! Itsellä on niin kiirettä pitänyt, että valitettavasti en ole ehtinyt kirjoittelemaan. Pitänee yrittää viettää jatkossa enemmän aikaa koneen ääressä...

Onnea HeidiS! :flower:

Onnea täysiaikaisille!

Jennyli, taidan minäkin ensi viikon tapaamiseen nyt ennättää. Tällä hetkellä kun ei ole muitakaan suunnitelmia. Kivaa päästä tapaamaan teitä!

Valkolilja, ihana asia, että saitte diagnoosin ja poitsu saa oikeanlaista hoitoa!

Ai niin, täällähän taasen poksutaan 36+0!!!

Esikko77 ja Möhköfantti 36+0
 
Huomenta kahvikupin ääreltä :wave:

Pelagia kiitos linkistä, oli todella hyvä!! :heart:
Ja J-alkuinen nimi on kyllä miehen hyväksyttävä...mulle ei nyt vaan muu sovi :$ :whistle: ;) :D

Olisipa kivaa jos Esikko ja Milli ensiviikon tapaamiseen pääsette :wave: Se olisi siis keskiviikkona Hämeenkadun Cafe Housessa klo. 10.00 :attn:

(.) Alkaiskohan vauva täälläkin vähän laskeutua?! Ainakin painetta tuntuu välillä kovastikin ja häpyluukin vihloilee välillä astuttaessa. Pissattaa selvästi useemmin ja noita sukkapuikkovihlasujakin on! Tosin niitä oli kyllä välillä jo aikaisemmillakin viikoilla.
Rinnat on tullut kipeeksi, onko muilla?!
Maitoa mulla ei tule eikä kuppikokokaan enää kasvanut mutta rinta/nänni on painettaessa kovin arka.

Possunuharokotteesta päätin nyt niin että en sitä ota ennen vauvan syntymää. Täällä rokotellaan marraskuun ekalla viikolla ja mulla on sitten enää viikko La:han. Ja mahdollisesti jos rokotteesta tulis kuumetta tmv. sivuoiretta niin ei oo kyllä kiva lähtee synnyttään!
Tuo rokote on mahdollisuus saada kuukauden verran synnytyksen jälkeen ja otan sen sitten jos näyttää että epidemia yltyy.
Tämäkin päätös huojentaa mieltä...on niin vaivannut tämä eipäs-juupas pohdiskelu rokotteen suhteen |O

Thorille piti sanomani että huiiih,viikon päästäkö teillä sitten viimeistään käynnistely?! Ei sillä että olisin jotenkin ymmälläni vaan tämä aika on vaan mennyt niin nopeasti!! :eek: Ja kun sinä lähdet hakemaan omaa nyyttiäsi niin tuntuu todellakin että omakin voi tulla koska vaan :heart:
Muistan niin elävästi plussauksen ja kaikki alun jännitykset joten on ihmeellisen ihanaa olla jo täällä, nyytti melkein sylissä :heart:

Sairaalakassi täälläkin hyvällä mallilla ja kotiintulovaatteet vauvalle ja melkein itsellekin katseltuna. Valmiina ollaan siis isänpäivälahjaa hakemassa ;)

Isäntä onkin tänään vapaalla ja odotellaan mummua lapsenvahdiksi että päästään syömään ja kauppaan yhdessä =)

Rauhallista ja rentouttavaa viikonloppua kaikille :heart:


 
Sateiset huomenet kaikille!

Pelagia Matkakuumeilu se vasta mukavaa kuumeilua onkin :) . Meillä ei mitään aikaisempaa kokemusta Egyptistä. Itse asiassa ei olla perheenä reissattu ollenkaan, rahan vuoksi :( . Nyt tuli sellainen tilanne, joka mahdollisti matkan, joten haluttiin käyttää rahat siihen. Me ei haluttu mihkään Kanarialle tms. kun ajateltiin, että vaan tämä yksi iso reissu mahdollinen. Egyptiin päädyttiin oikeastaan siksi, että matka saatiin suht edullisesti, lentoaika kohtuullinen (5 tuntia) ja lämpötilat hyvät. Mihinkään kaukomatkalle ei missään tapauksessa haluttu lentojen takia. Varattiin vielä sellainen all inclusive hotelli, eli ruuat juomineen kuuluu kaikki hintaan ja jatkuvasti jotain purtavaa saatavilla. Perinteinen kunnon reissaajan painajainen, mutta meille taatusti oiken passeli. Meillä siis mukana sitten kolme lasta, joista keskimmäinen erittäin (!!!) ronkeli ruuan suhteen. Ei edes juokkaan muuta kuin vettä, maitoa ja punaista mehua... Tämän takia ja pienen vaavin kanssa ei huvita etsiskellä ravintoloita, jossa keskimäinen ei kuitenkaan syö juuri mitään ja hetken päästä valittaa nälkää! Muutenkin mennään TÄYSIN lasten ehdoilla ja ihan levon ja löhöilyn kannalta mennään. Ostoksia olis ihan kiva tehdä, mut johonkin basaarin hulinaan meno muksujen kanssa.... :ashamed: ... jäänee vähemmälle varmaankin.

Hotelli on kolmen hotellin laaja kompleksi, eli tilaa ja altaita löytyy. Myös vesiliukumäkikompleksi isoimmalle mukelolle (vesipeto) =). Vähän mua on ärsyttänyt toisten suhtautuminen Egyptin reissuun: "vatsataudin saatte kaikki ja menee loma pilalle" tai " mä en ainakaan lähtis tollasen hygienian maahan"... Mut meidän matka tuskin on muilta pois. Me halutaan nauttia siitä, et ylipäätään päästään reissuun! Tulee vatsatautia tai ei. Siellä on hyvät lääkkeet ja ihan taatusti missä vaan voi tapahtua mitä vaan. Eli eikun reissua suunnittelemaan B)

http://www.finnmatkat.fi/lomakohde/egypti/sharm-el-sheikh/blue-star-mirabel-club/?season=talvi-09-10


Possurokote
Mulla ei tosissaan tiistaina neuvolassa terkka puhunut mitään asiasta! Ihme... Nyt luin Hesarista, että täällä Helsingissä raskaana olevat saavat hakea tervarilta rokotteen ilman ajanvarausta 29. tätä kuuta lähtien! Ihme, ettei mitään tiedotetta neuvolasta! Varsinkin, kun mä kuulun riskiryhmään raskausdiabeteksen (insuliinihoito) ja astman takia....

EDTA 37+3
 
Huomenta,

Tänne ei ihmeitä. Ei ainakaan eräs tunnu aikovan syntyä :)

Rokotteesta taas... Onko jollekin sanottu jo varmana tietona, että rokotteen saa myös jo synnyttäneet? Mietin, että ei kai se voi kovasti vaihdessa eri puolilla maata. Olin niin ajatellut, että tämä vauva syntyy just eikä tarvitse pähkäillä rokotteen ottamista raskaana. Mutta nyt olen alkanut epäillä, että tämä menee kaksi viikkoa yli ja tilanne onkin sitten toinen.

Kiitos muuten nuista nimilinkeistä. Tytölle olisi helppo keksiä, mutta pojalle hankalampi.

Emmama 38+3 (tai 39+2)

Minulla myös "reisisäväreitä". Oli myös kakkosesta jo reilusti ennen syntymää. Viime yönä taas supisteli ja jomotti muutenkin. Iltaisin tulee sellainen olo, että vauva on niin alhaalla, että humpsahtaa kohta vaikka tuosta vatsanahasta läpi :LOL:
 
possurokote Kovasti nyt kyllä mietityttää - mielellään sen ottaisin (insuliinihoitoinen raskausdiabetes myös mulla) mutta kun vauvan laskettu aika on tosissaan jo 12.11. ja jos rokotukset alkaa vasta 10.11. niin en haluaisi kuumeisena tms. lähteä synnyttämään. Aluksi olin aika epäileväinen rokotteen suhteen muutenkin, mutta nyt kyllä mielelläni sen ottaisin, jos vaan saisi vähän aikaisemmin...

synnytyssuunnitelma Onko kukaan tehnyt? Ajattelin juuri tänään itse miettiä siihen asioita kivunlievityksestä, synnytysasennosta ja imetyksen aloittamisesta. Esikoisen kanssa olin synnytyksessä täysin "ulkona" ja niin omassa maailmassani, että kun kätilöharjoittelija kysyi haluanko säkkituolin johon voi nojailla vai epiduraalin, luulin että jos otan säkkituolin en saa epiduraalia ollenkaan :LOL: Kävin bebeksen synnytysinfossa ja siellä oikein valkeni se, että toiveiden miettiminen ja listaaminen auttaa myös kätilöä. Mitenkään ehdoton en aio toiveitteni kanssa olla, mutta koska epiduraalista tuli viimeksi kuukauden päänsärky niin sitä haluaisin nyt välttää ja myös synnytysasentoa mietin siltä kannalta mikä nyt tuntuisi luontevalta. Haluan myös kirjata toiveen siitä, että saan yrittää imetystä heti kun se on mahdollista - esikoinen syntyi lopulta sektiolla ja osastolla lastenhoitaja oli sitä mieltä että "mitään imetyksiä on turha kokeilla, syötän sen pullolla tän yön" väsyneenä ja kaikesta ihmeissään sitä ei osannut edes pitää puoliaan vaan tuntui että salaa vähän raoteltiin kapaloa ja kauhistuttiin, kun ei osattu laittaa sitä samalla tavalla takaisin :headwall:

Ihana, että muillakin on vielä hankintoja tehtävänä - jotenkin oon nyt ihan pesänrakennus täpinässä ja koko aika tulee mieleen jotain mitä en oo valmistellut tai mitä puuttuu...

Pomelo ja vauvuli 37+1
 
Se olisi kuulkaas tytöt viimeinen viikko sitten!!!


RV 40 = 39+0 POKS!


Kiitos Jennyli ja Milli82, kyllä se ihmeesti rentouttaa, kun tietää että ensi perjantaina tyttö on sylissä joka tapauksessa. :heart:

Matkakuumeisille haluaisin muistuttaa, jos kaikille ei ole neuvolasta sanottu (ei ainakaan mulle viime raskaudessa, nyt vasta :eek: ) että jos matkustaa tuberkuloosin riskimaahan kohtalaisen pian vauvan syntymän jälkeen, pitää jo synnärillä ottaa se Calmette = tuberkuloosi rokotus. Laitan oheen vielä riskimaat:

Korkean tuberkuloosiesiintyvyyden maita ovat

* kaikki Afrikan maat

* kaikki Amerikan mantereen maat Yhdysvaltoja, Kanadaa ja Chileä lukuunottamatta

* kaikki Aasian maat Japania, Singaporea ja Israelia lukuunottamatta

* kaikki Tyynen valtameren saarivaltiot. Australia ja Uusi-Seelanti eivät ole tuberkuloosin riskimaita

* Euroopan ja Euraasian maista korkean tuberkuloosiesiintyvyyden maita ovat Armenia, Azerbaidzhan, Bosnia-Hertsegovina, Georgia, Kazakhstan, Kirgisia, Kosovon alue, Latvia, Liettua, Moldova, Mongolia, Romania, Tadzikistan, Turkmenistan, Turkki, Ukraina, Uzbekistan, Valko-Venäjä, Venäjä ja Viro.

Olikos se tämä pino, kun joku oli varannut Tallinnan reissun perheelle joulukuulle? Meinaan sehän kuuluu riskimaihin kanssa.

Esikko77 ja muille tämän päivän poksujille onnittelut täysistä viikoista! :flower:

Eipä muuta ihmeempää tällä kertaa,

thor ja rinsessa 39+0
 
Onnea Thor :flower: 40. viikon saavuttamisesta!
Pomelo ja Mere79 jos asutte Vantaalla niin voitte tulla rokotteeseen Hakunilaan jo 2.11. Mäkään en ole saanut neuvolasta mitään kutsua tänne, mutta Hesari on paras tietolähde!
 
Neuvolassa käyty ja kaikki oli ihan hyvin.Kysyin myös että voisko hän kattoo tilanteen ja kysyin myös tosta masun napsumisesta johon terkka vast asi että älä kysy noin vaikeita kysymyksiä kun hän ei tiedä niihin vastausta kuitenkaan.

No uutta aikaa en enää saanu kun hän sano että tuut sitte käymään jos haluut mut mikää pakko ei ole.

Näin myös ryöstön matkan aikana kun siinä kadun kulmassa on semmonen yksi siwa niin joku hyypiö oli aikonu ryöstää sen ja kaupantäti roikku hyypiön kaulassa ettet karkaa mihkää ennen ku poliisit tulee.
 

Yhteistyössä