*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - ELOKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

nou äitiyspakkaus vieläkään,aaaaaaaaaaarghhhh |O :headwall: |O :headwall: |O

jepujee 2v kummipoju tulee yökylään tänään, ja mua vaan nukuttaaa, saas nähä mien jaksan.

kait se karhupuku on tännekki hommattava sit kuitenkin.. jos kaupassa vielä on niitä =)
 
ELLEN, lämmin myötätuntohalaus :hug: Niin vaikea löytää lohdun sanoja, kun sellaisia ei oikeastaan tuollaiseen edes ole olemassa :(

Viikot poksuvat :D
Lääkäri oli jo muutama päivä sitten, kaikki vaikutti ihan hyvältä, vauvan painoarvio oli 1480g (eli suht iso ollut koko ajan; rv.23 painoarvio 880g, rv.25 1200g) ja kohdunkaulan ulkoreunaa 1cm, pehmentynyt ja ulkosuusta sormelle löysä, mutta sisältä kiinni, mikä tärkeintä. Sikiön syke 130 ja tasainen. SF-mitta huimat 30cm. Ihana oli taas tiirailla vauvaa ultrassa, niin tuo vaan kasvaa!! Tekisi mieli levitellä nuo vauvatavarat jo ympäriinsä omille paikoilleen, mutta en viitsi vielä, jos tuo vielä huonon onnenkin jos laittais hurjan aikaisin..
Hauskaa loppuviikkoa!

PP&pikkupupu 28+0
 
ja viikot poksuu jälleen, rv28+0


tänään käytiin ultrassa. painoarvio 1200g, taitaa olla iso tyttö tulossa kun esikoinenkin oli syntyessään 3700g mutta näillä viikoilla oli pienempi kuin tää tulokas. vauvalla oli muutenkin kaikki ok. epäilivät että mulla ois toi vanha sektioarpi lähteny ohenemaan kun siinä ollut kipuja mutta ei onneks ollu mitään muutoksia tullu. nyt vaan pitää ottaa aika rauhallisesti ettei kipuile. seuraava käynti onkin jo synnytystapa-arvio 26.10 rv 36+3 :heart:
 
Onpa Pehmeäpupulla hurja sf-mitta B) !

Neuvolassa käyty ja kaikki periaatteessa ok. Lähinnä itteä huolestuttaa vauvan poikittain köllöttely.. |O Poitsu on jysähtänyt poikittain makoilemaan, eikä siitä oikein hirveästi liikuskele. Jalat on alas sivulle ja pää ylhäällä sivulla. Toivottavasti pian kääntyy keskelle ja vielä mielellään pliis pää alaspäin. Onko teillä muilla vauvat jo kääntyny pää alaspäin? Mua pelottaa ihan hirveesti, et jos tulee perätilasynnytys... :eek: :'(

Vielä perään neuvolan strategiset:

Tänään 29+4
paino 84 kg +58g/viikkko ( alusta 4,5 kg)
ei turvotusta
RR 142/74
hb 119
kohdunpohja 28
tarjonta poikittain :kieh:

anilja 29+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja anilja:
Onko teillä muilla vauvat jo kääntyny pää alaspäin?

meillä oli tänään ensin poikittain ja vähän sen jälkeen ultrattiin toisen kerran niin oli raivotarjonnassa, eli kovasti vielä mahtuu kuperkeikkaa heittämään. ei vielä näillä viikoilla kannata huolestua vaikka oliskin perätilassa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja anilja:
Onpa Pehmeäpupulla hurja sf-mitta B) !

Neuvolassa käyty ja kaikki periaatteessa ok. Lähinnä itteä huolestuttaa vauvan poikittain köllöttely.. |O Poitsu on jysähtänyt poikittain makoilemaan, eikä siitä oikein hirveästi liikuskele. Jalat on alas sivulle ja pää ylhäällä sivulla. Toivottavasti pian kääntyy keskelle ja vielä mielellään pliis pää alaspäin. Onko teillä muilla vauvat jo kääntyny pää alaspäin? Mua pelottaa ihan hirveesti, et jos tulee perätilasynnytys... :eek: :'(

Vielä perään neuvolan strategiset:

Tänään 29+4
paino 84 kg +58g/viikkko ( alusta 4,5 kg)
ei turvotusta
RR 142/74
hb 119
kohdunpohja 28
tarjonta poikittain :kieh:

anilja 29+4

Tämä vauveli on myös vielä perätilassa, lääkäri sanoikin että kyllä kääntyilee vielä siitä mihin päin vain, ja tiedän entuudestaankin että kääntyy kun esikoinenkin kääntyi ihan viimeisillä viikoilla vasta pää alaspäin. Vaikkakin kakkonen ja kolmonen ovat jo näillä viikoilla olleet pysyvästi raivotarjonnassa. En silti huolestu, älä sinäkään hukkaa aikaa huolestumiseen tuosta, kyllä ne vielä mahtuvat pyörähtelemään :D
 
Meillä kans oltiin neuvola-lääkärissä pari viikkoa sitten ihan poikittain. Ja taitaa olla edelleenkin. Muakin vähän jännittää, että jos vauva ei käännykään oikeaan asentoon, nimittäin kaksi edellistä lasta ovat olleet tässä vaiheessa jo oikein päin :|

Sitten omaan napaan ja vuodatusta: Tänään kävin lääkärissä, koska kahden viikon sairasloma suonikohjuista loppui. Onneks oli lääkäri, nimittäin olin jo hätää kärsimässä näiden kipujen takia, en siis kohjukipujen, niitä on koko ajan, mutta kun nyt on tämän viikon vihlonut alavatsaa ja hirveä painon tunne siellä koko ajan, lisäksi on alkanut supistelemaan. No, tilanne kohdun suulla sama kun kaksi viikoa sitten, eli paikat on kiinni, onneks. Nämä on nyt sitten kuulemma niitä liitoskipuja :kieh: Ei muuta kun lepoa, para-tabsia ja tukivyötä avuksi. Kaikkea uutta sitä joutuu kokemaan näin kolmannellakin kerralla!! Aikaisemmissa raskauksissa ei ole ikinä ollut oikeastaan minkäänlaisia vihlontoja, kipuja tai kuumotuksia alavatsalla/selän puolella, saatika sitten harjoitus supistuksia, eli ihan outoa mulle. Mä olin TODELLA vihainen lääkäristä päästyäni! Tämä nuori lääkäri kirjoitti taas vain kaksi viikkoa saikkua, taas tutkittiin kohjut, eipä ne tässä kahdessa viikossa ainakaan parantuneet ole, päinvastoin, mutta taas niitä oli ihmeteltävä. Eli jos taas kahden viikon päästä varaan ajan, lääkäri kirjoittaa taas kaksi viikoa, niin tässähän joutuu ramppaamaan lääkärillä alavariinsa, aargh! :kieh: Vaikeaa tuntuu olevan saikun kirjoittaminen suoraan lokakuun alkuun asti, jolloin äitiysloma alkaa!
No, käynnistä suivaantuneena soitin työterveyteen, vaikka ei periaatteessa raskausasiat sille puolelle kuulu, mutta kun meidän työterveyshoitaja on 13v. toiminut kätilönä, omaa itsekin kipeät suonikohjut, joten ajattelin, että hän ymmärtäisi tilannettani paremmin, ja ymmärsihän se :) Sain kahden viikon päähän päivystysajan työterveyslääkärille (ei ollut enää vapaita aikoja muita, ja yleensä päivystysajat annetaan vain akuuteissa tapauksissa sille samalle päivälle, mutta minäpä sain sen jo nyt :) ), ja työterveyshoitaja oli vielä pitänyt tapausselostuksen lääkärille valmiiksi, niin mun ei tarvitse sinne mennessäni taas aloittaa kohjutarinaani vuosien takaa :) Ja lupasi jo nyt, että äitiyslomaan asti saan suoraan sairaslomalapun, ettei tarvitse joka viikko lääkärillä rampata :) Tyhmä minä, kun olisin sinne suoraan mennyt, olis taas paljolta vaivalta säästynyt.

Jennula ja poju rv29+3
 
joku muukin on näköjään bongannut samat tutit :)
me ajateltiin odottaa tuttien tilaamista siihen asti, että vauva on syntynyt, koska ihastuin niihin tutteihin mihin saa vauvan oman nimen!!
ollaan päästy nimi asiassa jo sen verran eteenpäin, että tytön nimi on kokonaan mietitty. pojan nimi on vielä ihan auki, koska on ollut enemmän tyttöfiilis ja sen takia tullut katottua enemmän noita tyttöjen nimiä ;D

meilläkin on näin kolmannessa raskaudessa tullut huomatuksi, mitä ne liitoskivut ovat. onneksi eivät kuitenkaan kovin pahoja ole. toisinaan asennon vaihdot ja käveleminen vähän tuntuu ikävältä, mutta silloin yritän vaan ottaa vähän rauhallisemmin.
 
Tämä vauva on muutaman viikon tainnut olla pää alaspäin. Joka raskaudessa on ollut rt:ssa viikon 28-30 neuvolassa eikä ole enää kääntynyt. Saa nähdä mitä tämä vaavi meinaa.

Jennulan lääkärit on kyllä outoja. Siis ihan typerää. Kai sen nyt tietää, ettei mitään ihmeellistä muutosta yhtäkkiä tule. Toki tietysti olisi paras vaihtoehto, että kivut vaan salamana häviäisi. Tuskin kuitenkaan kovin mahdollista valitettavasti. Minä taas olisin alkuviikosta saanut loput kolme viikkoa saikkua, vaikka "vain supisteli" ilman, että oli edes mitään avautumista tapahtunut. Supistelut onkin muuten nyt selvästi vähentyneet, kun olen tehnyt hieman lyhyempiä työpäiviä ja varmaan erityisesti siksi, että olen töissä saanut sanottua, etten oikein jaksa ja nyt saan ihan luvan kanssa tehdä sellaista työpäivää kuin jaksan. Pelkkä ajatus siitä, että voi lähteä kotiin, kun siltä tuntuu, helpottaa. Olo on aika ok, vaikka väsyttää ja vatsa painaa ylös sekä närästää. Närästys kyllä rasittavinta, koska esim siivoaminen on tosi hankalaa, kun kaikenlainen alaskumartelu lisää närästystä. Mutta pientähän tämä on moneen muuhun asiaan verrattuna. Toivottavasti loppuu synnytykseen.

Ihanaa ja rentouttavaa kesän viimeistä viikonloppua kaikille. Vai pitäisikö syyskuu laskea vielä kesään...

Emmama 30+3
 
Poksutaan taas :D 28+0 :heart: :heart:

Mulla kanssa eniten liikkeet/potkut tuntuu tossa ylämahalla joten toivon että olis jo poitsu tajunnut kääntyä pää alaspäin :D Ihanaa,meillä on tän ja huomisen lomittaja,vaikka aamulla navetassa olinkin niin jo se että tietää että toinen hoitelee raskaimmat hommat helpottaa oloa :p Illalla olin kyllä ihan poikki navetan jälkeen,jostain sitten sain vielä puhtia käydä koiran kanssa vähän kävelemässä,nyt kun tyttökin on hoidossa.

Iskias välillä vähän ilmoittelee itsestään jos kumarrun jotenkin huonossa asennossa esim.laitan kenkiä jalkaan.. :| sattuu pirusti. ja alaselkä ja maha on välillä kipeenä..Tiistaina sit vihdoin se lääkäri,saas nähdä mitä sanoo. Mua kyllä stressaa ja hirvittää tää mun paino :/ Nyt tullut 10kg lisää ja kun lähtöpaino oli jo 70kg/160cm niin ei hyvältä näytä.... :headwall:
 
Poks 27+0!

Ei mulla muuta, kauhee rankkasade täällä just ku mun piti mennä mustikkaan :kieh: Tiistaina ois sokerirasitus ja torstaina neuvolalääkäri. Sokerirasitus jännittää, toivottavasti en oksenna sitä litkua!
 
Kuulumiset luettu, itse olenkin pysytellyt taka-alalla, oon saanut jonkinmoisen lenssun, ja sitä parannellessa menee tää viikonloppu. Kuume pysynyt toistaiseksi ainakin alle 38.

Viikot vaihtuu täälläkin, eli 28+0 *pooooks* :heart:

Ja pakko todeta: mistä näitä "kiloja" oikein tulee? :whistle: tuntuu, ettei ole pystynyt mitään syömäänkään, ja silti vaan kilot lisääntyy...

Kuiskaten 28+0

 
Harhaanjohtaja, toivottavasti kaikki sujuisi hyvin loppuun asti :hug: Koitahan lepäillä.

Poksujille ja hyviä neuvolakuulumisia saaneille onnea! :flower:

Ajattelin tässä aloittaa kokoamaan isyyspakettia kasaan, kun olen kesän mittaan siihen juttuja hommannut. Siitä tulee kovastikin tulevan isän näköinen, joten luulen sen olevan mieluinen yllätys. Olin eka ajatellut antaa sen synttärilahjaksi, mutta mies saattaakin saada sen samaan aikaan kuin äippäpakkaus saapuu. Toivottavasti se tulisi jo ensi viikolla...

Mukavaa viikonloppua marrasmasuille!

Esikko77 ja Möhköfantti 28+1
 
esikko mä tossa yks päivä täältäkin kyselin onko joku muu väsäämässä kans isyyspakkausta.. eli saako udella mitä siihen laitat? *kaipailee lisää ideoita* =)

mulla on ostettuna vauvanhoitotarvikkeita (tutit ja body omalla tekstillä,tuttipullo, vaippoja, jne) ja miehelle huumoritavaraa esim kumihanskat vauvan pepun pesuun, kahvipaketti ja hauska muki jotta jaksaa töihin valvotun yön jälkeen :D ja varpajaistavaraa eli konjakkipullo ja sikarit.. lisäksi on miehen herkkuja, huopa,miehelle huppari jne ettei olis vaan vauvalle tavaraa.. ja babyblues sarjislehti, ne on hauskoja :kieh: ja huumorin kannalta "kotoapoistumislupakaavake" jonka ite kirjotan tietokoneella, et jos ukko haluaa lähteä kavereiden kans juhlimaan (niinku tietenki haluaa) ni on se lappu ja "drinkkirahaa" toivottavasti ottaa huumorin kannalta ettei pidä mua hulluna :LOL: keräilen pakettiin vielä muutakin kuhan keksin mitä. ajattelin antaa sen marraskuussa kun on siis miehen synttärit sillon JA isänpäivä, ni ei tarvi muuta ostella, paketin hinta on nimittäin aika arvokas...

huomena miehen pojalla synttärit, täytyy lähteä kakkutarvikkeiden ostoon :p

hyvää päivän jatkoa kaikille :wave:

tupuna&pokken 28+6 :heart: (huomena siis 30:s viikko alkaa jaiks!!!)
 
Moi kaikille! :wave:

Tuli käytyä aamulla päivystyksessä, mulla nimittäin tuli taas sellanen järkyttävä repivä kipu tuonne alamahalle..
Tuntu taas että maha repeää, ja kipu on juuri tuolla vanhojen sectioarpien kohdilla..
Otettiin käyrä, ja sitte lääkäri ultrasi, ja teki sisätutkimuksen.
Arpi oli n 4-6mm paksuinen, eikä siinä näkynyt repeämää, onneksi!
Pahin pelkoni sitte tapahtui, eli istukka kun on tuossa etuseinässä, niin se on sen sectioarven päällä, eli riski istukan irtoamiseen/verenvuotoon on olemassa.. :'( Hirvittää.
Painoarvio poitsulla 1600g, ja lääkäri sanoi että ihan hyvän kokoinen, ja viikkoja onneksi hyvin, vaikka nyt sattuisi jotain, et pitää tehdä sectio, mutta hyvä olisi vielä muutaman viikon masussa kasvaa :eek:

Mulla oli sovittu äitipoliaika rv 34, mut se siirrettiin nyt rv 32, ei lääkärin mukaan uskalla sinne asti odottaa.. :/ Eli saa nähdä joko tää vauveli syntyy sitte jo syyskuussa..
No, sillä ehdolla nyt pääsin kotiin, että otan rauhallisesti, ja meen heti näytille, jos kivut tulevat takasi.
Joo, lähden nyt pötköttään.. :wave:
pikkuruinen ja poitsu 30+5 :heart: :heart:
 
isyyspakkauksen teen minäkin,niinkun tein esikoisestakin ja mies tykkäsi kovasti,nyt pitäisi vaan keksiä vähä erilainen niinkun kakkosta varten ja ettei samoja kun oli edellisessä.nyt olen jo hommannut valmiiksi super-isä paidan,esikoiselle paidan missä lukee isosisko ja tulokkaalle bodyn jossa lukee pikkuveli,vitamiineja,särkylääkettä,energiajuomaa,isi-mukin...!
esikoisesta oli vielä korvatulppia,pyykkipoika nenään, vauvan käyttöohjekirja..!
varpajais kamaa mä en aio laittaa koska mies ei meillä viettänyt eikä aio viettää nytkään,mutta siinä olisi kans ihan ideaa!
masu tuntuu kovasti kasvaneen ja "vanne" kiristää mahaa rintojen alta ja kylkiluut kipuilee kun pikkuinen potkii,auts!!
tiistaina olisi neuvola,ihanaa taas päästä käymään,niin kovatsi tykkään neukkukäynneistä paitsi punnituksista :eek: ja taas vaan kiloja tullu..!
rv 28+6
 
Mukavaa lauantaita marras-massuille! Tai saattaa täällä joukossa olla noita aikaisempiakin, hui pikkuruinen kuinka lähellä sulla saattaakin olla jo tuo h-hetki! Lepäile nyt rauhassa ne kaksi viikkoa, jotta poitsu pysyis vielä vähän matkassa mukana.

Vietin taas vaihteeksi shoppailupäivää, mukana luottokortti nimeltä mummi :) Mummi sponssas meille söpön reunapehmusteen ja katosverhon. Mies ei olisi halunnut pinnasänkyyn katosverhoa, mutta me viriteltiin ne mummin kanssa sinne salaa
;) ja onneksi mies pitkin sitä ihan södenä :LOL:

Tein myös tänään inventaariota vauvan vaatekaapin sisällöstä ja saldona:
Kietaisupaitoja: 3 kpl (50-56 cm) ja 2 kpl (60+ cm)
Puolipotkareita: 3 ja 5
Potkupukuja/vetskarihaalareita: 8 ja 9
Bodyja: 15 ja 10
Huppareita tms. paitoja: 1 ja 10
Verkkareita tms. housuja: 5 ja 0
Pipoja 4 ja 0
Sukkia 8 ja 2
Tossuja 2 ja 0
Tumppuja 3 ja 0
Kevyt talvihaalari: nallepuku 60 cm ja toinen vaaleansininen 60 cm

Näyttäisi siltä, että bodyja on kyllä sopivasti, mutta potkupukuja ja sitten huppariasuja vois ostaa/toivoa kyllä vielä lisää. Olis kiva saada jotain vertailulukuja, onko meillä liikaa vai liian vähän jotakin?

PlanBaBy ja poitsu 27+6
 
PlanBaBy Nyt mulle iski paniikki, kun luin kuinka paljon sulla on jo vaatteita hommattuna!!!
Mä en oo ite hommannu kun 2 "asukokonaisuutta"!! Eli siis body+puolipotkarit ja sit on body+potkarit! Molemmat on kokoa 56cm...Ainiin...sit on yhdet velour-housut myöskin 56cm!
Ja sit on tosiaan ne mitä äitiyspakkauksessa oli!

Harmittaa kun mies kokoajan kiukustuu, kun ostan jotain vaatetta...Ja tosiaan nyt noin "vähän" mielestäni ostanut edes mitään...
:/
 
Voi Annsku ei ollu tarkoitus aiheuttaa paineita! Me ollaan siis saatu noista suurinosa. Ootko kyselly kaikki sukulaiset ja kummin kaimat läpi? Varmasti löytyy yllättävistäkin osoitteista vaatteita. Mekin saatiin enolta, jolla on 7-vuotias poika, vaikka olin ihan varma, ettei niillä enää mitään ole tallella! Niin ja miehethän nyt aina kiukkuu noista vaateostoksista... Musta tuntuu, ettei ne tajua, kuinka nopeesti vauva kasvaa, ja että vauvat sotkee vaatteita vähän enemmän kun aikuisen miehet :)
 
Kiusaako muita ientulehdus?
Viisaudenhampaan reuna on nyt tulehtunut ja kovasti olen asiasta hätääntyntynyt-heti menin päivystykseenkin-pitivät minua vähän erikoisena siellä ;) . Kaikenlaista kun on pelotelu, niin ajattelin ettei vaan tule mitään yleisinfektioita.... Googlettemalla sitten löysin, että raskausaikana, etenkin lopussa voi tulla ientulehduksia ilman surempaa plakin kertymistäkin...

Meillä tuo esikoinen istuskeli koko ajan perätilassa eikä kukaan uskonut kun sanoin, että minusta tuntuu ettei käänny- eikä sitten kääntynytkään. Sektioonhan siinä sitten jouduttiin. Harmittaa kovasti, kun merkit viittaavat taas samaan. Olisi kovasti halunnut synnyttää ilman kivunlievitystä- parin viikon päästä pitäisi olla aiheeseen liittyvä valmennuskin- hiukan turhauttavalta tuntuu, jos taas tulee sektio.
Pikkuruinen Minulla oli kanssa kovia pelkoja arven kestävyydestä ja istukan sijainnista. Molemmissa ultrissa ensimmäinen kysymykseni on ollut, mitenkäs arpi?, entäs istukan sijainti? Kurja pelonaihe Sinulla :hug:

Vaatteiden määrästä on kanssa juteltu. Taidan vetää pohjat, kun en ole vielä hakenut edes tavaroita varastosta. En oikein edes muista mitä sieltä löytyy. Yhden Barbaba-asun ostin Tukholmasta, sekä aikas ihanan Gantin vauvanpeiton. Muuten on todella hiljaista, jos kestovaippoja ei lasketa. Pitäisi varmaan ruveta hommiin =)
 

Yhteistyössä