Mariannekeksejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 6kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
6

6kk

Vieras
Onko olemassa muitakin keksejä,kuin nuo mariannet joita voi antaa 6kk ikäiselle?

Olen antanut tytölleni niitä nyt jonkin aikaa ja kovasti tuntuu tykkäävän ja hän on siis 6kk ikäinen. Alhaalla hänellä on kaksi hammasta ja ylös taitaa olla pian tulossa... Koskas omenaa,kurkkua yms. voi antaa pureskeltavaksi? Entä maissinaksuja ja mistä niitä saa?

Mieluummin mä antaisin noita kurkkuja, leipää, omenaa yms. kuin niitä marianne-keksejä. Heti voi antaa, kun ne on ""maistettu"", että ei niistä tule mitään allergiaa.
Maissinaksut samoin, jos olet maissin kokeillut, että se käy niin siitä vaan. Niitä saa hyvin varustelluista ruokakaupoista.

Maissinaksuja löytyy yleensä sipsihyllyjen vierestä. Tarkoitat varmaan niitä suolattomia, pelkästään maissia sisältäviä koukeroita. Rouskuttaa niitä itekki, vaikka eivät edes maistu juuri millekään.. meidän 6kk tytsyl ei hampaista vielä minkäänlaista havaintoa. Ollaan vielä sose ja tissilinjalla, pitäs kai kohta viljaa ja lihaaki ryhtyä maistelemaan. Keksiasiaan ei kyllä oo mitään neuvoa.

Minkä ihmeen takia totuttelisit vauvasi sokeriin ihan turhaan! En kyllä tajua äitejä jotka antavat makeita herkkuja vauvoilleen, kun ne eivät edes tiedä sokerin olemassaolosta! Tosi huono startti hampaille ja koko keholle...

Tarkoitat varmaan Marie-keksejä? Niitä ei saa antaa ennen 1 v. Leipääkin vasta 8 kk jälkeen.

Anna porkkana käteen.

Se, että on hampaat ei tarkoita sitä, että kaikkea voi antaa. On kohta entiset hampaat, kun makeaa syö:) Muutenkin noin aikaisin tulleet hampaat reikiintyy helposti.

Tosi hölmöä antaa ""tyhjää energiaa"" lapselle ja vielä sokeria kun hampaat vasta tulossa :( Mistä olet ylipäänsä keksinyt että annat makeita keksejä? Eihän vauva sitä itse tajua kaivata - sinä opetat ihan turhaan näin aikaisin. Kyllä lapsi ehtii myöhemminkin ihan tarpeeksi makeita syödä. Mieluummin sitten niitä maissinaksuja!

Viikon kuivunut ruisleipä on namia ainakin meillä. Sihtikurkku on meidän vauva ja neuvolantäti kyllä naureskeli, että annappa Marie-keksi niin ei yökötä. En itse halua totuttaa makeaan liian aikaisin, syynä ihan se,että olen itse liikapainoinen ja pienenä jo porattiin hampaita....Toisaalta, tuskin ap niitä pääateriana antaa :;

Myös itse voi leipoa vauvalle leipää. Jättää suolan pois ja laittaa makua antamaan esim. porkkana- tai omenaraastetta. Öljyksi rypsiöljyä, sitä suositellaan kuivaihoisille vauvoille muutenkin. Leikkaa valmiista leivästä reunat pois ja tekee sopivan kokoisia palasia, joita vauvan on helppo imeskellä/pureskella. Valmiit palat pakastimeen ja sieltä voi tarpeen mukaan ottaa vauvalle leipää sulamaan. Yhdestä leivästä riittää vaikka kuinka kauan!

Miksi ylipäätään opettaa lapsiparka napostelijaksi vauvasta lähtien? Ei ihme, että suomalaiset lapset ovat lisääntyvässä määrin ylipainoisia ja osa-koko ajan kasvava osa-lihavia.Nuo hedelmät ja kasvikset kuullostavat ihan hyvältä.

Lapseni mummokin toitottaa jo nyt-lapsi on myös puolivuotias-että odotapa jouluun, niin mummi antaa piparia... ja samaisia Marie-keksejä on jo tarjoamassa!Mutta hän onkin itse vallan ylipainoinen ja liikuntaa harrastamaton ihminen.:( Samat tavat ovat pojallansa eli miehelläni, aina pitäisi olla mussuttamassa karkkia tai limsaa yms. Hirveä työ yrittää puhua järkeä-esikuviahan tässä lapselle ollaan!:(

voi hertsileili tätä hurskastelua taas.. jos niistä muutamasta murusta leipää saa liikaa suolaa, niin voi voi... mulla on kaks lasta, molemmat on saaneet leipää maistella (ja totutella pureskeluun) jo 5 kk iästä. eipä noista kummempia ole kasvanut. esikoinenkin on jo koulussa, joten kai siitä olis huomannu jos jotain vikaa olis ilmennyt!!

meillä siis opetellaan 5 kk iästä lähtien pureskeluun ainakin kurkulla, pakastemaissilla, vehnäkorpulla, ruisleivällä.. oon myös antanut omasta ruoastani kaikenlaisia makupaloja suuhun. enkä tarkoita nyt mitään napostelua vaan ihan uusia makuja vain. syöpä sitten vuoden iässä muutakin kun pottua ja porkkanaa.

ja noista allergia-asioista sanoisin sen verran... että suosittelen antamaan kaikkea ruokaa miettimättä allergiamahdollisuutta. JOS sitten jotain ilmenee, tutkii sitten mistä johtuu. mutta mitään ei kannata kyllä välttää vain siksi että ehkä saattaa mahdollisesti olla allerginen jollekin ruoka-aineelle. olen tosin onnellisessa asemassa, meidän lapsilla ei ole allergiaa. isukki tosin on oikein moniallergikko, mutta silti meillä syödään kaikkea kunnes toisin todistetaan. musta on höpöhöpö-juttua ettei vois esim totuttaa peruna-porkkanasoseeseen kerralla vaan molemmat aineet pitäis ""testata"" erikseen. kuinkahan pienen (promille?) määrän lapsia on lopulta todettu olevan esim. porkkana-allergisia??? ja sit kuiteskin ""kaikki juoksee""....

anna vaan ap marie-keksiä jos susta hyvältä tuntuu. toinen makea, jota voisin suositella (kaikkien täydellisten äitien kauhuksi) on vohvelit. niistä saa kivasti kiinni, eikä maku ole kovin voimakas!

Jos kyse on Marie-kekseistä,niin ei ne minusta oo kovinkaan imeliä eikä sokeripitosia keksejä. Enemmän sokeria on takuulla kaupan hedelmä-ja marjasoseissa(Bona ja piltit)

ottakaa selvää mistä puhutte ja saarnaatte.
hedelmäsokeri on paljon terveellisempää kuin tavallinen sokeri jota on melkeen jokapaikassa. Kyllä nuo bonat ja piltit on terveellisempiä kuin marie- keksit. Maultaan toki on makeaa ja onhan se äidinmaitokin makeaa..

miten 5-6 kk vanhat osaa jo syödä keksejä, vihannespaloja yms.? eikö siinä ole joku tukehtumisriski? minä luulin että vasta 8-10 kk iässä saa antaa ""pureskeltavaa"".

Ei ruoan palojen koolle ole mitään ikärajoja! Hampaathan saattavat tulla puolikin vuotta eri aikaan eri lapsille, ja kuten tässäkin ketjussa on todettu, joku on täydestä hammasrivistöstä huolimatta tosi sihtikurkku, kuten esikoiseni joka ei vieläkään koululaisena syö jugurttia jossa ""ui""...ja toiset syö täyttä häkää kaikkea minkä saa ajan kanssa ikenillä muussattua, kuten kolmonen meillä. Neuvolan ja muiden suositukset ovat keskivertoaikoja, jolloin suunnilleen jotain tapahtuu. Käyttäkää nyt hyvät äidit vähän järkeänne, älkääkä ainakaan kirjoittako tyyliin ""ei missään nimessä alle 8kk saa sitä eikä tätä..."" tulee kokemattomille turhaan huolta ja pelkoja. Joku puree paloja, joku ei, syöttäkää terveellistä ruokaa ja olkaa iloisia!

Tää onkin mielenkiintoinen aihe!

Mulle ei oo todellakaan tullut mieleen antaa puolivuotiaaleni marie-keksejä tai muuta vastaavaa pureskeltavaa... ei siis mitään terveellistäkään,kurkkua tms. Pelkäisin vauvan tukehtuvan niihin,mutta jännää kun jotkut ovat paljon rohkeampia tässäkin asiassa.

Mistä teille on tullut mieleen antaa noin pienille pureskeltavaa vaikka hampaita ei vielä paljoa olekkaan?Entä mitä hyötyä siitä pureskelusta on pienelle?

Yhteistyössä