Margariini vai oikea kunnon voi?

• Viestiketjun aloittaja terveyden perikuva
  • Ensimmäinen viesti
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voita käyttävillä henkilöillä on hyvät kolesteroliarvot ja ovat muutenkin hyväkuntoisia. Suolisto voi hyvin ja terveys kiittää.
Jos minä käyn esimerkistä, näin on ;)

Voita ja läskiä ja maitotuotteista kermaa menee ja kolesteroliarvoni on alle 2, siitäkin ns. "hyvän kolesterolin" suhteellinen osuus on parempi, kuin ns. "huonon".

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voita käyttävillä henkilöillä on hyvät kolesteroliarvot ja ovat muutenkin hyväkuntoisia. Suolisto voi hyvin ja terveys kiittää.
Minun isä käyttää voita ja on kolesterolilääkityksellä, ollut sydän- ja aivoinfarkti. Eli se siitä voin hyvää tekevästä vaikutuksesta kolesteroliin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja terveyden perikuva:
Itse käytän voita ja oliiviöljyä. Mitä te?
Rypsiöljy olisi vielä terveellisempää mutta tuo oliiviöljy on niin "muodikasta".
Kerrankin minäkin olen muodikas, ollut jo 20 vuotta :D
No kun kaikki haluaa syödä niin "etelä-eurooppalaisittain" että pitää olla oliiviöljyä eikä kotimainen rypsiöljy kelpaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kun kaikki haluaa syödä niin "etelä-eurooppalaisittain" että pitää olla oliiviöljyä eikä kotimainen rypsiöljy kelpaa :)
Ostin juuri ruokapiiristä rypsiöljyä, vieläpä luomua oli. En ole avannut vielä pulloa, kun on muita öljyjä kesken. Toivottavasti se on hyvän makuista, aiemmat rypsiöljyt eivät ole minusta maistuneet hyvältä, olleet tunkkaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Oikeaa voita ja kylmäpuristettua öljyä.
Peesi!

Kunnon voita, sitä käytän leivällä ja paistamisessa. Ruoanlaitossa en öljyjä käytä. Muuten ihan sama, mitä öljyä, kunhan on KYLMÄpuristettua, sitä sitten lorautan salaatin päällee tai esim riisin "kostukeeksi". :)

voita ja rypsiöljyä
Alkuperäinen kirjoittaja J:
Yllättävän paljon voin käyttäjiä palstalla. Itse en tunne ketään, joka käyttäisi voita tänä päivänä.
Tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan voin käyttö ruoassa johtaa huomattavasti pienempään veren rasva-arvojen kohoamiseen aterian jälkeen kuin oliivi- tai rypsi- ja pellavaöljyn käyttö. Tämä sotii nykyisiä käsityksiä vastaan, sillä voi on kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa, jota pidetään pahana kolesterolille.

Ruotsissa Lundin yliopistossa tehdyn tutkimuksen tuloksien arvellaan johtuvan siitä, että noin viidesosa voin rasvahapoista on lyhyitä ja keskipitkäketjuisia. Elimistö käyttää näitä rasvoja heti energiana ja tästä syystä ne eivät ennätä nostaa veren rasva-arvoja kovin mittavasti. Tällaisia lyhyitä ja keskipitkäketjuisia rasvahappoja käytetään myös terveydenhuollossa potilailla, joilla on vaikeuksia saada ravinteita imeytymään, yliopistolta tiedotetaan. Näin ollen niiden pitäisi olla hyviä rasvahappoja.

Yhteistyössä