Maksa -ja sappiarvot!

Sellainen tilanne minulla, että reilu viikko sitten otetuista maksa -ja sappiarvoista maksaarvot olivat ok, mutta sappiarvot koholla. Neuvolasta juuri soitettiin ja sanottiin, että välittömästi HETI lisälabroihin! Mikähän tässä mahtaa olla meininki? Voiko raskaushepatoosi olla, ilman, että maksa-arvot koholla tai voiko ne kohota reilussa viikossa? Viikkoja on nyt 31+4 ja oireita, miksi noihin verikoikeisiin jkouduin, oli kutina käsivarsissa ja jaloissa sekä mahassa. Kylkeen pistää välillä, huimausta ollut. Nyt viime päivinä vauva on liikkunut huomattavasti vähemmän kuin ennen. Siitä olen huolestunut, mutta en kuitenkaan soittanut vielä neuvolaan.

Olo nyt hämmentynyt ja hiukan pelonsekainen juuri neuvolan reaktion takia, oli niin hätä mennä sinne kokeisiin HETI.
Niin, kyseessä kolmas raskaus, aikasemmin ei vastaavaa ole ollut.

Kiitos jos joku tietää/kehtaa vastata!

:heart: nelli&pulla-poika 31+4
 
Heippa :wave:
Mulla oli kaksi viikkoa sitten ihan sama tilanne. Epäiltiin raskauskolestaasia (eli juuri sappiarvot koholla, maksa-arvot normaalit), ja sain heti kutsun äitipolille lisätutkimuksiin. Kävin Kättärillä lääkärin tutkittavana, verikokeissa ja "käyrällä" istumassa. Näissä tutkimuksissa ja toisissa verikokeissa arvot oli taas normaalit, ja samoin viime viikon seurannassa. Mulle sanottiin että jos pikkuisen liikkeet vähenee/loppuu niin sitten pitää huolestua ja ilmoittautua heti äitipolille. Kuulema jos tuo kolestaasi pääsee pahaksi niin se rasittaa vauvan sydäntä, ja ääritapauksessa saatetaan joutua käynnistämään synnytys ennenaikaisesti.

Tsemppiä, toivottavasti on sunkin kohdalla ohimenevää tai väärä hälytys!

Tracy + Pikku 39+4
 
Kiitos Tracy vastauksesta. Kohtahan mä meen neuvolaan ja niihin kokeisiin..tulokset tietty kestää. Toivon vaan, että pääsen äitipoillille ja lääkärille, kun tuo neuvolan touhu on vähä mitä on.
Tuo liikkeiden väheneminen mua huolestuttaakin.. Tänään siitä oisinkin neuvolaan soittanut, jos ei ois ehtinyt mulle soitella.
Toivottavasti kaikki ok.
 
En halua mitenkään pelotella, mutta kerron kuinka meillä kävi.
Mulla kävi edellisessä raskaudessa todella ikävästi juuri maksa- ja sappiarvojen kanssa. Ne olivat koholla ilman oireita ja sillä seurauksella, että pienokainen mehentyi kohtuun. Joten pitäkää huoli, että vauvanne liikkuu normaaliin tapaan ja vaatikaa kokeita ja seurantaa. Minä huomasin vasta liikkeiden loputtua, että jotakin on vialla ja ikävä kyllä liian myöhään :'(
Nyt olen menossa tällä viikolla taas kokeisiin ja sen jälkeen äitipolille tarkkailuultraan.

Toivotaan, että pienokaisenne voi hyvin ja saisivat kasvaa vielä viikkoja. :hug:
 
kuu-ukko osanotto :hug: .

Kävin labroissa ja neuvolassa. Maksa-arvot sain jo tänään, ne oli laskussa, mutta sappiarvoja odoteltava siis viikko. Mitään en irti siitä naisesta saanut, kun kysyin, että mikä MAHD. voisi olla, jos ne sappiarvot pysyy koholla. Että rasittaa!! Verenpaineet oli hyvät ja vauvakin liikkui, kun kuunteli äänet. Antoi liikelaskenta lappusen ja se tarttee aloittaa tänään.
Kysyin myös huimauksesta ym, mutta kun ei sitä huvita mistään infota, niin en pakolla. Ajattelin että jos oloissa arveluttaa joku, niin soitan suosiolla KYSiin, jossa kaikki tarvittava seuranta tapahtuisi. Siellä neuvottu aina.
Olo on aika karsee, mutta onneksi tällä hetkellä vauvalla näyttäs olevan kaikki ok...vielä ku ite jaksas. Kun tämä ei ole ainukainen vaiva..

Kiitos vastanneille :)
 
Moikka, sain 3 kk sitten kaksostytöt, ja mulla oli sappiarvot koholla jo muutamaa viikkoa ennen synnytystä, maksa-arvoissa ei ollut mitään vikaa. Mulla ei ollut mitään oireita alussa. SAin kuitenkin Adursal lääkityksen joka ei kuitenkaan tehonnut minulla vaan sappiarvot van kohosi, kävin siis viikottain kontrollissa äpolilla ja labrassa. Loppuajasta jalat turposi tukeiksi ja verenpaineet kohosi. Rv 36+2 käynnistys uhkaavan pre-eklampsian elikkäs raskausmyrkytyksen vuoksi. Sappiarvot 18 kun saisi olla 6. Verenpaineet oli silloin 155/95. Päätä särki. Jalat ylhäältä alas yhtä paksut. Kyllä kannattaa käydä näyttäytymässä äpolilla jos yhtään on oireita. :hug: :heart:

Piituli+Emma ja Essi 3 kk (torstaina).
 
Piituli kiitos kommentista. Olen kanssa ymmärtänyt, että näiden asioiden kanssa ei tulis leikkiä yhtään, koska voi olla vaarallista sikiölle. Jotenkin tuntuu, kun on ollut vaivainen raskaus ja valittanut monesta, niin eivät ota enää tosissaan mitään uutta.
Mulla onneks paineet ollu ok, lähtölukemissa molemmissa aikasemmissakin raskauksissa loppuvaiheella. Tänäänkin oli 130/75, eli ok. Turvotusta ollut tyttöjä odottaessa tosi paljon, kuvailemasi tukit vastas samaa, mitä mullakin oli. Nyt tässä pojan odotuksessa on lähiaikoina alkanu ilmetä pientä turvotusta nilkoissa, ei pahaa yhtään vielä. Huimaus on uutta ja valopalloja näkyy sillon tällön. Tuota valopallo juttua oli viime raskaudessa, mutta syytä ei löydetty.

Nyt ei mun auta kun viikko odotella ja sitten on viisaampi. Mutta voiko tulla jotain muuta oireita vielä, johtuen noista kohonneista sappiarvoista? Jotta osais ottaa yhteyttä ä.polille ajoissa.
Kutinaa ja kylkeen pistämistä on nyt..onks jotain muuta mahdollista vielä tulla?
 
En osaa sanoa muista oireista. Minäkin pommitin äpolilla lääkäriä (joka oli sama joka kerta, paitsi vikalla kerralla), ennenkuin uskoivat että jotain on vialla. Mulla oli kyllä painontunnetta alhaalla jonkun aikaa, tosin paikatkin auki 4 cm monta viikkoa, kävely hankalaa. Pommita vaan niitä lekureita.

Mulla oli synnytyksessä mukana lääkäri joka aina sano että ei ole mitään haittaa kun arvot oli koholla, voi kuulemma olla jopa yli 60. Arvaa tekikö mieli tintata. Kehtasi vielä sanoa että hyvää kannattaa aina odottaa, kun olin pyytänyt käynnistystä jo muutamaan kertaan. :heart:
 
Hei!

Mulla todettiin viime viikolla hepatogestoosi. Viime viikolla sappihapot alle sen 6 ja tänään sain tän viikon maanantaina otetut arvot jotka siis 15 eli nousussa on. Lääkitys aloitettiin jo perjantaina joten ei ainakaan vielä sappihappoihin ole vaikuttaneet. Esikoisesta oli sama vaiva ja todettiin rv32+. Itsellä tietenkin erona teihin se, että maksa arvotkin on nousussa. maanantaina oli n.75 ja 85 tarkkoja en muista. Käynnistys tiedossa rv38 tienoilla.

Lellu
 
Niin ja kyllä mulle on informoitu, että sappihappo on juurikin se arvo joka saattaa yhtäkkiä pysäyttää vauvan sydämen. Sen vuoksi sen seuranta todella tärkeää jos vähänkin kutinaa ja arvojen nousua.

NelHM: Mitä se sappihappo arvo sulla oli?

Miten siellä muuten muka viikon kestää, että ne arvot tulee. Täällä saa kahdessa päivässä vastauksen. Lähtee jonnekkin kauemmas vissiin analysoitavaksi.
 

Yhteistyössä