Maitoallergisten vauvojen äideille kysymys

  • Viestiketjun aloittaja Maito ei uppoa
  • Ensimmäinen viesti
Maito ei uppoa
Vauvani on 6.5kk ja maitoallergia todettu. Ei ole koskaan osannut juoda pullosta tai mukista, mutta tissi kelpaa. Nyt kuitenkin olen lopettelemassa imetystä liian rankaksi koituneen dieetin takia ja vauva siirtyy siis pelkälle erikoiskorvikkeelle. Niistäkään kaikki eivät sovi ja ainoa mikä näyttäisi käyvän (Neocate) on vauvan mielestä niin pahaa, ettei suostu juomaan sitä pisaraakaan kun muutenkaan pullosta tai mukista juominen ei meinaa onnistua. Hörppyyttämällä saan menemään ehkä 10ml mutta se on työlästä ja vauva huutaa vastaan. Aamu- ja iltapuuroon laitan jauhetta, mutta kun lapsi on muutenkin vähänruokainen, ei päivän maitomäärää saa millään täyteen. Olen pitänyt ruokapäiväkirjaa ja vain max. kolmasosa päivän suositusannoksesta menee ruokiin.

Olen hieman huolissani kalkin saannista ja lapsen terveydestä muutenkin, kun ei saa tarpeeksi maitoa. Tissiä söisi kuinka paljon vaan ja pelkäänkin mikä trauma vauvalle jää, kun enää ei saa isoja annoksia ilta- ja aamumaitoa. Juoko teidän muiden maitoallergiset hyvin noita korvikkeita vai syötättekö jotain kalkkilisiä? Entä onko jollain kokemusta tissin vierotuksesta kuvaamassani tilanteessa kun tissi on vauvalle tärkeä eikä joisi muuta?
 
Minä jouduin lopettamaan imetyksen kertalaakista lapsen ollessa 4,5 kk. Dietistä huolimatta meni veriripulille ja osastolle sairaalaan. Oli hiukan pakko löytää sopiva korvike, joten lopetin imetyksen lääkkeillä. Pullosta juominen ei aluksi luonnistunut, mutta meillä syyksi paljastui refluksi. Kurkku ja ruokatorvi olivat niin kipeitä, että nieleminen sattui. Kun refluksi saatiin paremmalle tolalle, alkoi juominen onnistua.

Teillä on hyvä tilanne, kun korvike on löydetty! En tiedä onko sinulla muuta vaihtoehtoa, kuin olla antamatta tissiä ja odottaa, että pullo kelpaa! Voi olla helpointa, että isä hoitaa ensi ruokinnat pullosta ja sinä maidonhajuinesi olet poissa. Näin meillä...En usko, että meillä muksulle traumaa jäi, minulle taisi jäädä pahempi! Onhan se alkuun rankkaa, mutta joskus se elämä vain on...
 
mamuska
Hei!

Meillä suht sama tilanne pojan 8,5kk kanssa. Almironia on pari kuukautta yritetty sinnikkäästi pojalle juottaa, mutta vain tissi ja mukista vesi kelpaa. Pullo ei kelpaa lainkaan eikä korvike mene nokkamukista tai hörpyttämälläkään.
Eilen soitin allergialääkärillemme ja pyysin neuvoja. Omat hermot alkaa dietinkin takia jo olemaan riekaleina ja jossain vaiheessahan pojan on pakko korviketta juoda.
Sain resptille toisen korvikkeen, jota voimme kokeilla. En usko, että sekään kelpaa, sillä meillä ongelma näyttäisi tulevan aina vastaan jos juoma ei tule tissistä...
Toiseksi neuvoksi sain laittaa sokeria korvikkeeseen. Äidinmaito on niin makeaa ettei vauva siitä hevillä luovu. No, ei kelvannut sekään meillä eikä sokerimaito kyllä minuakaan ajatuksena houkutellut. Jäljelle jäi siis meillä ratkaisu: imetys lopetetaan kerta heitolla.
Tässä joku vkl kun sisu vaan antaa itsellä periksi, lopetan imetyksen ihan suoraltaan=( Lääkäri sanoi, että kyllä vauva alkaa korviketta juomaan, kun ei muuta saa. Pari päivää pärjää kuulema vedellä ja ruokiin sekoitetulla maidolla. Isän tehtäväksihän se korvikkeen syöttö sitten huutavalle vauvalle jää..
Täytyy sanoa, että ihan kauhealta tuntuu enkä tiedä miten pystymme tuohon, mutta... Onhan se ihan järkeen käypää, ettei vauva ala pahaa maitoa juomaa, jos makeaa äidin maitoa on tarjolla.
Toivottavasti teillä ei tarvitse siihen mennä! Tsemppiä!
 
Ensinnäkin lapselle pitää antaa kalkkia, koska hän ei saa sitä tarpeeksi päivittäin. Pyydä lääkäriltänne sopiva resepti kalkkivalmisteelle.
Meillä maitoallergia todettiin 5kk ikäisenä ja alussa oli samoja ongelmia. 10-20ml meni korviketta päivässä ja rintamaito maistui. Annoin kuitenkin joka päivä maistaa uutta juomaa ja kun imetys loppui kokonaan, niin yhtäkkiä korvike alkoikin maistumaan! Meidän allergialääkäri sanoi, ettei vähästä maidon juomisesta kannata stressata, vaan antaa vaikka vettä lisäksi ja kalkkia, niin kaikki on ok. Kyllä se ajan kanssa suttaantuu.
 
Hei vaan!
Meillä kaksi ensimmäistä oli/on maitoallergisia ja kummallakin on korvike (almiron pepti) tökkinyt pahanlaisesti. esikoinen suostui juomaan sitä 5kk iässä vain 400ml päivässä kunnes kokeilin jääkaappi kylmänä tarjota. siihen loppui maidon kanssa tappelu ja määrä nousi 800ml päivässä. Keskimmäinen oli vaikeampi totuttaa korvikkeeseen koska hän on alusta asti ollut herkuttelija ja ruuasta nautiskelija, mutta sinnikkäällä yrittämisellä sain pojankin juomaan almironia ja vielä reilusti joikin (n.1000ml/vrk). Aikaa tosin kului useampi viikko... Kummallekin on annettu kalkkia vuoden iästä lähtien tablettina.
 
meillä sama ongelma, nyt odotellaan allergiatestin tuloksia. Olen aloittanut almironin sisäänajon sillä että olen sekoittanut sitä tuttelin joukkoon ensiksi 30 + 90, nyt pari päivää 60 + 60 suhteessa. Puuroon olen vain laittanut almironia. En siis tiedä allergiatestin tuloksia vielä, mutta aina kun tyttö on juonut tuttipullosta helahtavat posket hetken päästä tulipunaisiksi. Ja sitten yöt ovat olleet tosi rauhattomia. Minuakin mietityttää että tuleeko tyttö juomaan kokonaan almironia mutta toisaalta näyttää kyllä onnistuvan tämä pikkuhiljaa totuttelukin.
 
Heippa!

Meillä kaksi maito/kananmuna allergista lasta. Molemmille korvike on löydetty. Poika söi neocate, todella huonosti ja kalkki lisäystä vuodenikäisestä, imetyksen lopetin 4,5kk ikäisenä. Hänelle maistui kylmänä, tuttipullosta ja mukista. Korvike vaihtui soijatutteliin hänen ollessaan kaksi, tosin söimme tuotetta muutaman kuukauden ka vaihdoimme kaupan soija/kauramaitoihin. Pienikokoinen, mutta kaikki nyt kunnossa. Maitoaltistus olisi vastassa pojan 3.5v ollessa.

Mutta sitten tämä meidän tyttö... Sellainen tissihirmu että!!! Ihan vauvana ei huolinut pulloa, mukia eikä tuttia. Kun maitoallergia todettiin (2kk) alkoi almironin kokeilu. Tuloksetta. Edelleenkään hän ei osaa juoda pullosta, nokkamukista suostuu juomaan noin 10ml kerrallaan, muutamia kertoja päivässä. Hän on siis nyt 9kk ja minä olen edelleenkin dieetillä (maidoton,munaton), ja kalkkia itse syön. Toki minua risoo ajoittain kun ei saa herkutella, mutta olen sinnitellyt tissittelyn kanssa. Ajattelin, että vuodenikään kun jaksan (siis vielä3kk) niin tehdään myös totaalinen vieroitus.

Ajatus olisi viedä tyttö mummulaan, jossa sitten mukista tytölle maitoa tarjotaan, vanhemmat eivät siis paikalla. Ja katsotaan kuinka kauan mummun hermot kestää... siis muutamasta tunnista aloitetaan ja vuorokausi olisi tarkoitus yrittää pitää tyttö sielä. Jospa näin "vieraan" tarjoiltuna se maitokin alkaisi menemään.

Vähän liippasi sivusta, mutta en usko traumoja tulevan, pienistä määristä se alkaa..

Tsemppiä kovasti :hug:
 
mamuska
Hei!

Kysyisin vielä tuosta vauvan lisä kalkin tarpeesta...
Meille ei allergialääkäri ole puhunut siitä mitään, joten:
missä vaiheessa lisäkalkki on tarpeen?
Imetän siis edelleen. Olen maidottomalla dietillä ja syön itse kalkkia. Poika saa siis sitä kautta nyt kaiken tarvitsemansa kalkin?! Mutta kun siirrymme kokonaan almironiin, riittääkö se vai tarvitseeko purkista lisää?
Olen kuullut, että monet alkavat käyttämään lisäkalkkia 1 vuoden iässä. Onko se lapsikohtaista (riippuen paljonko korviketta menee) vai tarvitseeeko kaikki maitoallergiset korvikelapset sitä?
Kiitos!
 
meillä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2007 klo 23:40 mamuska kirjoitti:
Hei!

Kysyisin vielä tuosta vauvan lisä kalkin tarpeesta...
Meille ei allergialääkäri ole puhunut siitä mitään, joten:
missä vaiheessa lisäkalkki on tarpeen?
Imetän siis edelleen. Olen maidottomalla dietillä ja syön itse kalkkia. Poika saa siis sitä kautta nyt kaiken tarvitsemansa kalkin?! Mutta kun siirrymme kokonaan almironiin, riittääkö se vai tarvitseeko purkista lisää?
Olen kuullut, että monet alkavat käyttämään lisäkalkkia 1 vuoden iässä. Onko se lapsikohtaista (riippuen paljonko korviketta menee) vai tarvitseeeko kaikki maitoallergiset korvikelapset sitä?
Kiitos!
Meille lääkäri kirjoitti 5kk ikäiselle soijatuttelin lisäksi kalkkijauhetta ja antoi samalla annostusohjeen. Eli sitten kun siirtyy korvikkeeseen, niin kaveriksi tulee kalkki. Tietenkin riippuen kuinka paljon korviketta päivässä menee. Meillä muistaakseni oli, että jos soijatuttelia meni yli 7dl päivässä, niin kalkkilisää ei tarvinnut ollenkaan antaa.
Nyt kun tyttö on 2.5-vuotias, niin annan yhden Calcichew tabletin päivässä. Vaihdoin jauheen purutablettiin heti kun lapselle tuli hampaita.
Juttele asiasta lääkärinne kanssa.
 
Meillä on käytössä ollut Neocate, ja kalkkilisä aloitettiin vuoden iästä. Lääkäri sanoi, että korvikkeessa (siis ainakin Neocatessa) on vauvalle riittävästi kalkkia, mutta yli yksivuotias tarvitsee lisäkalkkia. Meillä kiinteä ruokavalio oli hyvin niukka yhteen vuoteen asti, joten sieltäkään ei apuja tullut. Eli luultavasti on korvikkeestakin kiinni.

Yleensäkin näistä ravintopuolen asioista kannattaa jutella ensisijaisesti oman lääkärin/ravitsemusterapeutin kanssa, jolla on kokonaiskuva juuri Sinun lapsesta. Täältä saa vain alustavaa tietoa, jotta osaa kysyä/kyseenalaistaa asioita. Mutta varmaan tämä olikin itsestään selvää suurimmalle osalle ;)
 
Meillä 10 kk lapsi Neocatella ja kalkkilisää ei vielä ole. Juuri lääkärin kanssa juteltiin ja hän sanoi, että mikäli Neocatea menee 5 dl vuorokaudessa ei lisä kalkkia tarvita. Vuoden ikäisenä otetaan ravitsemuslabrat ja katsotaan sitten tilannetta uudelleen. meillä muutenkin aika suppea tuo ruokavalio...
 

Yhteistyössä