Maitoallergia vai silent refluxi

Hei!

Minulla on kohta 2 vko ikäinen vauva.
Iso vauva, joka syö usein ja on pelkällä rintamaidolla, jota tulee runsaasti.
Ähkiii, puhkii ja örisee lähinnä öisin. Kakkii hyvin. Päivisinkin nukkuu melko levottomasti. Ei pulauttele, mutta selvästi imetyksen jälkeen maito nousee ylös ja nieleskelee sen sitten takaisin. Hikka on myös usein.
Itse olen lukenut, että voisi olla maitoallergiaa tai refluxia. Ensimmäisellä lapsellani oli maitoallergia, toisella koliikki lääkäreiden mukaan. Nyt olen aloittanut maidottoman dietin, katson auttaako se. Toisaalta olen myös miettinyt, että tuleeko maitoa liian runsaasti ja olisiko mahakivut ihan vain tavallisia mahakipuja...mitä mieltä olette?
 
Hei!
Esikoinen meillä sellainen, että n. kahden viikon iästä lähtien vatsavaivaa päivin öin. Nukahtamisiin auttoi kantoliina/-pussi, rattaissa ei oikein pystynyt nukkumaan. Koetettiin Cuplatonia mutta se toi vain kakat paineella ulos, jonka jälkeen söi heti uudestaan ja maha jouduttiin hytkyttämään kuntoon. Hän pulautteli paljon, yöllä nukkui n. 2h ja päiväunia n. 5-10minuutin erissä. Minulta tuli runsaasti maitoa, suihkuamalla. Kun hän joi kuului yleensä runsaasti nielemisääniä.

n. 1v. puhkesi astma. n. 3v. tuli oireita kuten nieleskelyä, röyhtäilyä, ylösnousuja. Diagnoosiksi allerginen refluksi. Losec Mups lääkitys alussa auttoi (rakenteelliseen refluksiin tarvinnee mahd. Prepulsidin). Valitettavasti ruokavaliot eivät auttaneet, vaikka karsinta toikin väliaikaista helpotusta tilanteeseen. Edelleenkään lapsen ollessa n. 5v. ollut päivittäistä kröhää useiden kuukausien ajan mutta missään testeissä (tähystyksessä punoitusta, koepalat normaalit) ei ole voitu todistaa refluksia.

Suosittelisin yksityistä refluksin tuntevaa lastenlääkäriä. Diagnoosiin saatetaan tarvita oireiden lisäksi tavallinen ph- tai impedanssi ph-mittaus. Jos epäillään allergiaa, voinee tehdä prick-testit/verikokeita. Näiden negatiivinen tulos ei poissulje allergiaa. Toivotaan, että maidoton dieetti auttaa!
 
Kiitos maiskuttelija vastauksestasi. Olen yrittänyt saada yksityiselle aikaa, mutta kun täällä korvessa asutaan, niin ei ole niin yksinkertaista. Olen ollut nyt 6 päivää maidottomalla ja munattomalla ruokavaliolla. Välillä tuntuu, että päivät helpottuvat, mutta yöt ovat menneet mahdottomiksi. Herää tunnin välein syömään, ehkä yksi syöttöväli on 2 tuntia. Selvästi itkee mahaansa ja nieleskelee ja yöllä täräyttää aina kakatkin. Olen ollut laiska, enkä ole yöllä röyhtäyttänyt, liekkö siinäkin vikaa. Mutta eipä tuo ukkeli päivisinkään nuku pitkiä pätkiä. Mitenköhän aikaisin voi esim. prick testejä tehdä ja ovatko ne edes luotettavia. Kahdelle muulle lapselleni on verikoe tehty pienenä, mutta niistä kumpikaan ei näyttänyt mitään. Ja miten tuo silent refluxi todetaan? Pitääkö siinä tehdä jotain ph-mittauksia tms? Voi kun saisi jonkun diagnoosin, niin helpottaisi, eikä tarvitsisi itseään vetää niin piippuun kuin aikaisempien kohdalla...
 
Herää tunnin välein syömään, ehkä yksi syöttöväli on 2 tuntia.
Kuulostaa vähän siltä, kuin meilläkin oli. Raskasta pienelle ja perheelle.

GastroPanel / Biohit
Nykyisin saatavana tällainen verikoe. Tekevätköhän vauvoille? Siihen pääsee myös ilman lähetettä (hintava..). Määrittää vatsavaivoja ja ruokatorven refluksia. Ei välttämättä näytä ruokatorven ulkopuolista refluksia?..

Prick-testit ja allergeeniverikokeet eivät ole luotettavia, vaan suuntaa antavia. Eivät poissulje allergiaa.

Ph-mittauksen voinee tehdä jo pienellekin vauvalle. Jos taidokas lääkäri, diagnoosin voinee tehdä oirekuvauksen perusteella. Voisi myös kokeilla, onko refluksilääkityksestä (esim. Losec Mups, Zantac, Gaviscon) apua.
 
Viimeksi muokattu:
Hei ap! Oletteko jo saaneet selvyyden teidän vaivaan? Onko vaiva helpottanut jollain? Kirjoituksesi olisi voinut hyvin olla minun "kynästäni", kuulosti täysin samalta kun miedän pojan oireet, meidän poika on vaan nyt 1 kk ikäinen. Säälittää oikein knu toinen kärsii vatsavaivoista jatkuvasti. Olen itse jättänyt ruokavaliosta pois kaiken yleisesti suolistokaasuja aiheuttavat ja harkinnut että pitäisikö sitä maidotonta diettiä kokeilla...
 
Hei!

Sain kunnon apua vasta Helsingistä Tiina Tuomelalta, joka ottaa äidit vakavasti. Kunnallisella puolella kukaan ei tiedä mistään mitään, sanovat vain että koita pärjätä.

Meillä siis diagnoosina maitoallergia ja silent refluksi. Tällä hetkellä olemme kokeilleet 5 eri maitoa ja nyt mennään rotaatioon, eli 1 maito per päivä ja sit vaihto. Lääkkeinä zyrtec ja Nexium. Saa nähdä auttaako tämäkään, vai tarvitaanko prepulsid. Raskasta on...
 

Yhteistyössä