maitoallergia lapsella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miten olette toimineet jos aleergiatesteissä onkin yllättäin selvinnyt maitoallergia? Ei siis kovin paha, kuitenkin selvä reaktio ja lapsi on käyttänyt maitotuotteita ihan normisti. Äiti kuitenkin epäili tätä vauvana, kukaan vaan ei uskonut..... :/

No kun lääkärin mielestä voi edelleen käyttää maitoa kun on sitä tähänkin asti saanut. Ajattelin lähinnä jos jollain sama tilanne joskus ollut, onko pahentunut tms maidon jatkamisen myötä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kun lääkärin mielestä voi edelleen käyttää maitoa kun on sitä tähänkin asti saanut. Ajattelin lähinnä jos jollain sama tilanne joskus ollut, onko pahentunut tms maidon jatkamisen myötä.

No siis mulla on akaksi pahasti maitoallergista lasta ja syvällä kokemuksen rintaäänellä voin sanoa että kukaan ei voi sanoa tai antaa pienintä vinkkiä miten lapsesi oirehtii tulevaisuudessa. Allergiat on niin erilaisia eri ihmisillä.

Käytät vaan niitä maitotuotteita jos sellaisen ohjeen olet saanut eikä niistä teille mitään haittaa ole? Sitten jos joskus allergiat pahenee niin sitten jätät allergisoivat pois, aika simppeliä..?

Jaa-a.
Me oltiin käytetty apteekin sikakallista korviketta jo monta kuukautta ennen kuin päästiin testeihin. Että ei se tulos elämää muuttanut muutoin kuin että alkoi saada kelan korvausta.
En osaa tuosta sun tilanteesta sanoa :)

Riippuu siitä mitä ne oireet on. Eihän nykyään suositella enää totaalivälttelyä, jos oireet on maltilliset. Jos vetää ripulille tai ihon tosi pahaan kuntoon niin en antais maitoa ollenkaan, mut jos tulee jotain lievää niin voisin antaakin.

Jos ei oireet oo pahoja tai niitä ei juurikaan oo.. voi ihan hyvin jatkaa maidon kayttöä.. Minä (en ole mikään lääkäri enkä hoitaja) suosittelisin luomutuotteita jatkossa käyttämään.. tänäpäivänä lääkäritkin tuntuvat suosittelevan altistusta allergian hoitona.. Meidän pojalla 1vnä todettu lievä maidolle reagointi katosi parin kk maidon käytön jälkeen.. toinen poikamme alkanut olemaan oireeton 1vnä rintamaidosta saamalleen maitoproteiinille.. siedätys jatkuu..

Joo, simppeliä... Likka on saanut 3 allergista reaktiota elämänsä aikana ja sit lisäks rampattiin lekurissa kun 7kk iässä mä olin varma et joko kala tai maito ( alkoi saada korviketta imetyksen ohessa 6kk iässä ). Nyt ei sit voi tietää onko maito noiden takana vai joku muu. Miten ihmeessä mä sit lopetan maidon tolta, rakastaa maitoa, juustoa, viiliä... Käytännössä elää niillä, on tosi huono syömään, toisaalta mietin sitäkin et onko tää nyt huonon syömisenkin takana. :/

Nykyisin suositellaan tuota siedätystä, mikäli allergia ei ole kovin paha. Meillä lapsella todettiin 6kk maitoproteiiniallergia ja puolitoistavuotiaana teimme ensimmäisiä kokeiluja ja hiukan alle kaksivuotiaana aloimme vähitellen siedättämään normaaliin maitoon. Lapsen ollessa 2v3kk saimme maidon täysin mukaan ruokavalioon. :) Suosittelisin noudattamaan allergialääkärin ohjeita, mikäli allergia ei ole kovin vaikea: rasvaa, rasvaa ja rasvaa sekä tarvittaessa allergialääkettä.

Minkä ikäinen lapsi on nyt? Millaisia reaktioita saa maidosta?

Maidosta ei siis "todistettua" reaktiota, paitsi 7kk iässä oli 3 viikkoa vihreää-lima-ripulia, rosoiset posket ja sellaisia "lehahduksia" kasvoissa. Ripulista selvittiin kun lopetettiin oikeastaan kaikki ja imetin taas täysin hetken ja pikkuhiljaa palattiin ruokien ja korvikkeen pariin.
Allergiset reaktiot on iho-oireita, näppyjä ja nokkosrokkoa, vaeltavaa. Otsa ja silmät turpoavat. Mut näistä epäilty mantelia ( nyt kuitenkin pähkinästä ei reaktiota ), hyttysenpistoja ja milloin mitäkin.

Yhteistyössä