Maissinaksuja vai ei? Vastatkaa kaikki joo tai ei...

• Viestiketjun aloittaja naksuton
  • Ensimmäinen viesti
hrrrr
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Miten ihmeessä me ollaan selvitty aikuisiksi asti kun meidän vanhemmat eivät ole olleet näin hysteerisiä ruoan suhteen? :snotty:
eiku me ollaan saatu rauhassa opetella syömään siististi, kun ei ole saatu syödä sormilla. On sekin SYY syöttää lapselle jotakin, et ei tuu sotkua:-(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Joo...ja meillä niitä käytetään myös viihkykkeinä ja äänenvaimentimena ja jos vaikka minä muuna :D

Paljon pahempana pidän jäätelöä, nannaa, pullaa yms. jota moni muu lapsellee syöttää, kuin maissinaksuja, josta suurin osa lienee ilmaa.

No ei must oo ollenkaan paha, jos lapselle antaa jäätelöä tai pullaa silloin kun muu väki juo kylässä kahvia. Jos tällaisista tilanteista kertyy lapselle liikaa herkkuja, kannattaisiko koko perheen ehkä sitten rajoittaa herkuttelua?

Sit taas esim. vauvaikäisenä... musta ei oo mitenkään epäoikeudenmukaista, jos aikuiset kahvittelevat ja vauva ei saa mitään. Ei sellainen pieni sitä makuelämystä osaa kadehtia, jotain räplättävää vain kapiaa.
Mun mielestä on paha antaa lapselle jäätelöä tai pullaa jos lapsi ei ole vielä vuottakaan, kuten meidän tapauksessamme.

Ja meillä ainakin vauva kyllä pitää senverran kovaa älämölöä jos ei saa mitään, että mielelläni jotain annan. Välillä ne on niitä naksuja, välillä kurkkua, välillä jotain muuta.

Annan.

Ja kuulkaa myönnän ihan suoraa että "ostan" tuon pienemmän niillä välillä hiljaiseksi. ihan sama kuinka paska-mutsi oon, mutta ennemmin mä annan tuolle käteen naksuja mussutettavaksi kun esim kuuntelen tunnin kun herra kiljuu kaukalossa kun ei vaan halua nukkua ja VIHAA autoilua. Hittoon kovat koulut, kerkee se myöhemminkin oppimaan että autoilusta voi vaikka ihan nauttia.

Alkuperäinen kirjoittaja Pirpiz:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Niin mitä säilöntäaineita rusinoissa on?
Pintakäsittelyainetta säilyvyyden parantamiseksi.
Ilmeisesti niitä samoja, jota rypäleissäkin on? Ainakaan rusinapaketin tuoteselosteessa ei mainita mitään lisäaineita, mutta toki rypäleitä pitää ruiskuttaa tuholaisten torjumiseksi. Ja rypäleitäkin monet syöttävät eväänä pesemättä suoraan kaupan rasiasta, kuinka kauheaa se on...

Ilmeisesti niitä samoja, jota rypäleissäkin on? Ainakaan rusinapaketin tuoteselosteessa ei mainita mitään lisäaineita, mutta toki rypäleitä pitää ruiskuttaa tuholaisten torjumiseksi. Ja rypäleitäkin monet syöttävät eväänä pesemättä suoraan kaupan rasiasta, kuinka kauheaa se on...
Luomurusinoita ei ole käsitelty rikkidioksidilla, muut usein on. Rusinoiden pintakäsittelyyn käytetään myös kasviöljyä. (lainasin wikistä )

Luomurusinoita ei ole käsitelty rikkidioksidilla, muut usein on. Rusinoiden pintakäsittelyyn käytetään myös kasviöljyä. (lainasin wikistä )
Jos "valmiita" rusinoita käsitellään jollain, eikö se mainittaisi myös tuoteselosteessa?

wwwww
Annan parin muun vastaajan tavoin naksuja alle vuoden ikäiselle sormiruokailua harjoittelevalle vauvalle. Helppo tarttua kiinni, sopivan kokoinen, että mahtuu hieman suuhunkin, muttei kokonaisena, ja sulaa suuhun, joten ei tukehdu siihen.

Jos "valmiita" rusinoita käsitellään jollain, eikö se mainittaisi myös tuoteselosteessa?
KA en mää tiiä. Vissiin se pitäis mainita.

Hoitajatar
Pieni pyyntö äidit: vaikka antaisitte kullannupuillenne sitä sormiruokaa ja itse syöttäisitte sotkuruuat, niin antakaa myös se lusikka lapsellenne. Työssäni olen kohdannut paljon näitä sormiruokalapsia jotka eivät osaa käyttää lusikkaa kolmivuotiaana, saati sitten haarukkaa.

ei GMO-aineksi yhtään lapsille!
Alkuperäinen kirjoittaja patentinhaltijat:
Ei tulis mieleenkään antaa enää mitään maissiin viittaavakaan, eikä maltodekstriiniä, joka myös tehdään usein maissista:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/maissit.htm

Ja sitten ihmetellään kuorossa allergioita yms:-(

Alkuperäinen kirjoittaja Hoitajatar:
Pieni pyyntö äidit: vaikka antaisitte kullannupuillenne sitä sormiruokaa ja itse syöttäisitte sotkuruuat, niin antakaa myös se lusikka lapsellenne. Työssäni olen kohdannut paljon näitä sormiruokalapsia jotka eivät osaa käyttää lusikkaa kolmivuotiaana, saati sitten haarukkaa.

:LOL: Eiköhän se johdu siitä, että vanhemmat eivät kestä sitä sotkua, mikä tulee kun lapsi opettelee syömään itse lusikalla. Ei sormiruoasta.

Hoitajatar

:LOL: Eiköhän se johdu siitä, että vanhemmat eivät kestä sitä sotkua, mikä tulee kun lapsi opettelee syömään itse lusikalla. Ei sormiruoasta.
No mutta sehän se just tässä onkin: vanhemmat pelkäävät sotkua ja antavat sormiruokaa. Virhe!

Hoitajatar
No mutta sehän se just tässä onkin: vanhemmat pelkäävät sotkua ja antavat sormiruokaa. Virhe!
Ei kukaan anna sormiruokaa siksi, että pelkää sotkua. Osaatko muuten kuvitella minkä näköistä keitetystä porkkanasta tulee lapsen käsissä?
Et sitten tajua tai halua tajuta koko pointtia tässä asiassa?

sde
Ei kukaan anna sormiruokaa siksi, että pelkää sotkua. Osaatko muuten kuvitella minkä näköistä keitetystä porkkanasta tulee lapsen käsissä?
No minä en ainakaan ymmärrä sun pointtia. Useimmiten ne sormiruokalapset sen lusikan saa omaan käteensä, kuin soselapset. Tavallisesti kun sormiruokaillut lapsi ei anna syöttää vaan haluaa itse.

Sinä et tajua. Ei ole sormiruoan vika jos lapsi ei osaa syödä lusikalla kolmevuotiaana, sillä kyllä ne sormiruokailijatkin siirtyvät syömään samaa ruokaa muun perheen kanssa yksivuotispäivän tienoilla. Pikemminkin ne, jotka syöttävät vauvalle vain ja ainoastaan Pilttiä ja Bonaa, ovat arkoja antamaan sille yksivuotiaalle lusikan, koska siitä tulee sotkua.

Hoitajatar
Sinä et tajua. Ei ole sormiruoan vika jos lapsi ei osaa syödä lusikalla kolmevuotiaana, sillä kyllä ne sormiruokailijatkin siirtyvät syömään samaa ruokaa muun perheen kanssa yksivuotispäivän tienoilla. Pikemminkin ne, jotka syöttävät vauvalle vain ja ainoastaan Pilttiä ja Bonaa, ovat arkoja antamaan sille yksivuotiaalle lusikan, koska siitä tulee sotkua.
No mulla on vähän eri näkökantaa tuosta asiasta. Hoidan lapsia työkseni ja kun lusikkaongelmia on ilmennyt ja äitien kanssa on asiasta keskusteltu, on esiin tullut aina sama homma: "Ei sitä sotkua jaksanut, siksi annoin sormiruokaa ja olen syöttänyt lapsen itse." Ehkä mun kohdalle on sitten sattuneet just ne tolloimmat tyypit tai jotain. En tiedä.

No mulla on vähän eri näkökantaa tuosta asiasta. Hoidan lapsia työkseni ja kun lusikkaongelmia on ilmennyt ja äitien kanssa on asiasta keskusteltu, on esiin tullut aina sama homma: "Ei sitä sotkua jaksanut, siksi annoin sormiruokaa ja olen syöttänyt lapsen itse." Ehkä mun kohdalle on sitten sattuneet just ne tolloimmat tyypit tai jotain. En tiedä.
Minä olen antanut lapsen aina syödä itse, eli sormiruoka ei ole ollut mitään extrajuttua jotta voisin änkeä sosetta kurkkuun. Lapsi on siis elänyt pelkällä rintamaidolla ja sormiruoalla. N. 9-10kk ikäisenä rupesi käyttämään lusikkaa tarvittaessa. Nyt 1v6kk syö ihan hyvin lusikalla ja haarukalla tarpeen tullessa. Toki syö vielä osin myös sormin, mutta yhä enenevässä määrin aterimilla :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo...ja meillä niitä käytetään myös viihkykkeinä ja äänenvaimentimena ja jos vaikka minä muuna :D

Paljon pahempana pidän jäätelöä, nannaa, pullaa yms. jota moni muu lapsellee syöttää, kuin maissinaksuja, josta suurin osa lienee ilmaa.

No ei must oo ollenkaan paha, jos lapselle antaa jäätelöä tai pullaa silloin kun muu väki juo kylässä kahvia. Jos tällaisista tilanteista kertyy lapselle liikaa herkkuja, kannattaisiko koko perheen ehkä sitten rajoittaa herkuttelua?

Sit taas esim. vauvaikäisenä... musta ei oo mitenkään epäoikeudenmukaista, jos aikuiset kahvittelevat ja vauva ei saa mitään. Ei sellainen pieni sitä makuelämystä osaa kadehtia, jotain räplättävää vain kapiaa.
Mun mielestä on paha antaa lapselle jäätelöä tai pullaa jos lapsi ei ole vielä vuottakaan, kuten meidän tapauksessamme.

Ja meillä ainakin vauva kyllä pitää senverran kovaa älämölöä jos ei saa mitään, että mielelläni jotain annan. Välillä ne on niitä naksuja, välillä kurkkua, välillä jotain muuta.
peesi

Voi elämä.. Onko ihmiset ihan oikeasti noin mustavalkoisia kun täällä vaikuttaa?
Jos annat lapselle maissinaksuja, on se vain hiljaiseksi ostamista ja kurin puutetta ja lapsesta tulee lihava.
Jos annat sormiruokaa, lapsi ei opi syömään aterimilla itse.
Jos annat sormiruokaa, tarkoittaa se sitä, että mässätään mitä sattuu pitkin päivää eikä pidetä mistään ruoka-ajoista kiinni.

Siis olisko pitänyt puolivuotiaalle ruveta pitämään kovaa kuria ja antaa vain ruokaa lusikalla naamaan (tai ilmeisesti lusikka omaan käteen ja odottaa että lapsi oppii syömään) ja jättää maissinaksut pois, koska jos niitä antaa, antaa joka päivä koko ajan eikä mitään muuta.

Meillä on syöty maissinaksuja, mutta on myös syöty todella paljon muuta sormiruokaa ja ihan tavallistakin ruokaa. Sormiruuat on välillä välipalaa, välillä huomion kiinnittämistä muualle (esim. autossa tai kaupassa), välillä ruuan yhteydessä mutustettavaa jotta saadaan huonolle syömärille menemään siinä sivussa myös oikeaa ruokaa alas.

Ja kelaa, meidän tirppana on ihan alakäyrillä kasvanut painonsa kanssa aina, vaikka on saanut mässätä sormiruokia, jopa niitä kamalia maissinaksuja jo 7kk :) Ja todellakin aion antaa jatkossakin, mutta me opetellaan kyllä myös syömään itse, ei pelkästään lusikkaa suuhun äidin laittamana. Sormiruuallahan toi on oppinut näppäryyttä tosi kätevästi. Lusikka menee jo suuhun ihan oikein päin ja pysyy hyvin näpeissä.

Pitääkö aina yleistää niin kauheasti ja nähdä vain se yksi puoli asioista? Jotkut antaa lapselle joka päivä naksuja, entäs sitten. Eiköhän se muutakin ruokaa saa. Jos taas kolmevuotias ei osaa syödä itse päiväkodissa, niin sitten on vanhemmilla ollut jotain pahasti vinksahtanut kasvatuskäytännöissä ja on tosi vaikea uskoa että ainoa vika olisi sormiruuassa. Luulisi ettei kasvatusalalla töissä oleva ammattilainen ole niin mustavalkoinen että kuvittelee näin :whistle:

Yhteistyössä