*** Mahtavat MARRASkuiset *** Huhtikuussa

pikkuvelisisko: Mä itse soitin neuvolaan yhdessä vaiheessa, kun tuntui, että pahoinvointi loppus (oisko viikolla 8) ja sieltä sanottiin, että voi jatkua normaalistikin tai voi esim pahoinvointi tulla takas. Että ei sen tarvitse merkitä keskenmenoa. Osalla niistä, joilla oireet loppunu, on jatkunu normaalisti, osalla ilmeisesti tullu keskenmeno, yhtä lailla ilmeisesti voi myös tulla keskenmeno, vaikka oireet jatkuis. Eli en usko, et kannattaa surra. Mulla se pahoinvointi on loppujen lopuksi jatkunut, mutta tosi paljon pienempänä ja tosi aaltomaisesti (vain välillä ja silloinkin vähän aikaa). Että oireet voi tulla ja mennäkin varmaan aika vaihtelevasti toisinaan.

:'( ja :hug: kaikille pudonneille!

Mäkin nyt sit jännään ens viikon ultraa. Oon vanhempien luona etukäteen pääsiäisen vietossa ja porukoilla flunssaa, niin sitä voi olla odotettavissa. Kunpa ois sen verran terve sit, että pääsis ultraan... jännittää kyllä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2007 klo 16:37 Kaktus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2007 klo 13:05 PikkuM kirjoitti:
Rautaa pitäis miunkin syödä, on kans alhainen hemppa ollut ongelmana melkeen aina, mut en oo uskaltanut ottaa sitä kun siitä tuppaa tulemaan paha olo :(
Mä muistelen että rautaa ei eka kolmanneksella saisi syödä. Muistaako kukaan varmaksi, vai oonko ihan väärässä kuvitelmassa :ashamed:
Mulle ainakin sano terkka tänään että vielä ei saa syödä. Ja muistan että jossakin on ollut ettei saa ekalla kolmanneksella syödä.
 
heips!

Pahoittelut kaikille masukin menettäneille :hug: :hug: :flower:

Itsellä on nyt eka tyäpäivä takana ja osaa ollakin joka paikka kipee ja väsyttää, söin hiukan välipalaa ja rupesin sohvalle nukkumaan, nyt ois pitsat valmistumassa keittiöss :p :p

Jalkoihin ottaa eniten tämä kauppatyö, muuten muistatteko miten se oli et oliko vahingollista istua "satula"tuolilla kassalla??? kun meillä on kassalla sellainen ja siinä istuin koko päivän, hyvä istua mutta tuli mieleen että oliko siit jtn haittaa...siskolla on ilmeisesti miun työkengätkin niin tavan kengillä nyt oltava ennenkuin ne siltä saan. Mutta nyt syömään ---> (tänään olen syönyt muroja, 2 satsumaa, banaanin ja 1½ juustosämpylää, ihanaa olla töissä, ei tuu koko ajan syötyä :) )

Perfekta ja masukki 8+4
 
Älkää ite lähtekö syömään rautaa, korkeintaan ruokien muodossa. Ja silloinkin varoa sitä a-vitamiinia ja jos syötte monivitamiinia niin ostakaa raskaana oleville, niissä ei ole sitä a-vitamíinia ja foolihappoa ja kalsiumia enemmän. Sitten kun on tarvetta rautatapuille, ne neuvolassa antaa ne sitten.

Ite ostin monivitaminia, kun olen niitä tottunut popsimaan, mutta tavalliset jätin heti pois. Tavallisissa kun on noita vaarallisiakin vitamiineja, joiden liiallisella saannilla saattaa olla yhteyttä myös keskenmenoihin.

Voimia kaikille, jotka joutuvat alottamaan odotuksen alusta!
 
tippe
Mie neuvolakäynnillä kysyin siitä raudansyönnistä, kun hg 100, mut sanoi ettei saa ennen vkoa 12 syödä.
Ultra-aika varmistui tänään, se ois tossa 3 viikon päästä.
Hoohhoi, ja taas väsyttää... \|O ..ja kuvottaa... :x
8+6
 

Heips!

Ja hyvä kun kerroitte et se rauta pitää jättää tuonnemmas..en kerennytkään kun kerran sitä ottaa aiemmin, kun tosiaan paha olo tuli. Ei tullut mieleen et sitä ei sais koko raskautta syödä.

Perfecta; Ei tääl sais pitsasta puhua, nyt tuli heti vesi kielelle :p
Pitääkö mies viel patistaa pitsan hakuun.. :ashamed:

Tyttö on niin ihana kun nyt on alkanu oikeesti yrittää puhua =) Nappi on pappi, maito on taito, kuumemittari on piip piip =) Tuossa kun oli kipeenä niin tuli tuo mittarikin tutuks..ai nii ja kännykänkin osaa sanoa=käykkä..

Kyllä on monet naurut saatu kun tyttö alkaa höpöttelemään.
 
:hug: taas kaikille sitä tarvitseville ja pahoittelut pudonneille.

Eilen ilmoittauduin tänne niin pikaisesti, että lienee paikallaan kertoa vähän lisää. Olen siis 25 vuotias ja avokki 27. Pillerit jätettiin pois helmikuun alussa ja plussattiin siis heti ekasta kierrosta. Lauantai aamuna tein plussan kp 48. Yritys on siis meidän molempien ensimmäinen, joten kaikki on ihan uutta ja outoa. Välillä ei tunnu ollenkaan, että olisin raskaana, eilen illalla taas oli sellainen kuvotus, ettei kyllä mitään jäänyt epäselväksi. Vatsaa on nipistellyt ja vähän vihlonutkin jo muutaman viikon.

Huomenna meinaan aamulla tehdä vielä yhden testin ihan vaan varmistukseks. Pelottaa kyllä sekin, että entäs jos se ei näytäkkään enää plussaa :\| Huomenna olen menossa hammaslääkäriin ja ajattelin varmistua raskaudesta vielä aamulla, että voin sitten kertoa sille lääkärille, että tietää mitä voi tehdä ja mitä pitää välttää. Neuvola-ajankin meinasin varata huomenna. Olen töissä arkisin klo 8-16 toimistossa, eikä siellä ole yksityisyyttä niin paljoa, että sieltä voisi salaa varata neuvola aikaa. Varaamisen voi siis hyvin yhdistää tuohon hammalääkärikeikkaan :kieh:

Raskaudesta ei vielä ole kerrottu kenellekkään, eikä varmaan kerrotakkaan ennenkuin on saatu varmuus, että siellä masussa oikeesti kasvaa joku asukki.

Mukavaa illanjatkoa teille kaikille ja tarrasukkia kaikille masuasukeille :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2007 klo 16:41 Kaktus kirjoitti:
Sarjatulipostaaja jatkaa.. :ashamed:

Mulle voi laittaa synnäriksi KASS. Tarkottaakohan tuo Sanlen KAKS muuten samaa, KASS on nykyään oikee lyhenne.
Joo KASShan se taitaa olla virallisesti olla, mut vanhasta muistista puhuu aina KAKSista. Eipähän tuolla niin väliä, kun kuitenkin ymmästää mistä on kysymys. Koko ikänsä kun on KAKSista puhunut, niin ei suostu vaihtamaan mokoman maakuntahallinnon takia :LOL:
 
kuunkantaja
Halimukset täältäkin niille, joiden odotus jäi kesken :hug:

Miulla pahoinvointi senkun pahenee, eilen tuntui homma siltä, että kohta pääsee jo tippaan, kun ei vuorokauteen saanut pysymään sisällä muuta kuin vettä, mutta sitten mannapuuro toimi. Tänään oksensin taas aamuruoat, mutta nyt on jo pari tuntia pysynyt keitetty pottu mahassa... Joo, vitamiinipillerit on kyllä tällä ruokavaliolla paikallaan. Ja päätä särkee lähestulkoon koko ajan.

Kuulin isältäni, että äidilläni oli ollut esikoista odottaessa samanlaiset oireet. Ehkä on periytyvää tai sitten ei. Henkisesti kyllä alkaa jo rassata, kun ei itse jaksa tehdä enää oikein mitään, tarvitsisin sitä neuvolantätiä taputtamaan päätäni, vaikka kyllä tuo mieskin yrittää.

Ja sitten sitä yrittää lohdutella itseään, että ainakin nyt sitten ollaan tässä tilassa, vaikka kuten edellä sanottu, eipä se pahoinvoinnin määrä loppujen lopuksi mitään varmaa kerro...


 
Voi että, kylläpä nyt tippuu monta kyydistä :( Pahoittelut ja isot halit kaikille, onnea uuteen yritykseen!

Huomenna olis meillä toinen ultra (näistä saakin nauttia vastaisuudessakin, jos vaan kumpikin papunen pysyy kyydissä), pitää ottaa mies tueksi ja turvaksi mukaan kun jännittää niin kovasti että mitä sieltä löytyy. Toivon niin kovasti että kumpikin pikkuinen jaksais pitää lujasti kiinni!

Mutta onpa tuolla tarkalla seurannalla sitten varjopuolensakin, nimittäin kustannukset! Jokaisesta polikäynnistä kun menee normaali 22e maksu, en edes uskalla laskea mitä se tekee 9kk aikana :D Noh, tietääpähän miksi käy töissä!

Linja-automatkat ovat muuten nykyään yhtä tuskaa, paikallisella tulee liikuttua päivittäin ja vielä n. 20km suuntaansa. Pääsen kunnialla noin puoleen väliin matkaa, sitten alkaa yököttää pahemman kerran ja pitää hengitellä suun kautta loppu matka. Mutta annas jos lähelle istuu joku vasta tupakoinut tai muuten vaan pahalta haiseva ihminen, niin tuskan hiki valuu kun yritän pidätellä huonoa oloa. Tuo hajuherkkyys on aivan uskomaton, ja ihan uus vaiva mulle!

Minäpä palailen huomenna kuulumisien kera!

Liituraita ja papuset 8+0
 
Tipi harmailee
Heipsut täältä vielä !
Ihan kuin ei olisi tarpeeksi väsynyt tähän aikaan niin pitää vielä täällä kurkkia :D
Pahoittelut kaikille tippuneille ja muille tarrasukkia. Omassa olossa ei juuri muutoksia, aamuyöstä joutuu edelleen meneen vessaan ja pahoinvointia aina seurauksena jos ei syö kunnolla. Onneksi siis syöminen kuitenkin auttaa. Menen ensiviikolla yksityiselle ultraan jolloin viikkoja kasassa reilu 8. Niin ja neukkari on myös ens viikolla.
On niin epätodellinen olo raskauden suhteen. Vielä.
Noniin \|O

-Tipi ja VeetiVilma 7+5
 
:hug: kaikille tarvitseville :hug:

Kävin perjantaina NKLla sisätautilääkärillä joka vihdoinkin otti tosissaan mun nivelkivut. Reumalääkäriä eivät oikein kiinnostaneet tuossa joulunalla, joten päätin olla vaivaamatta sitä ja kärsiä...mut nyt tarvii asialle jotain tehdäkin kun ei voi enää noita särkylääkkeitä popsia mielinmäärin. Katottiin mun lääkitys kuntoon ja seuraava aika jo kuukauden päästä, joten täälläkin tuo 22e poliklinikka maksu tulee tutuksi. Mulla oli edellisessä raskaudessa kans ultria 4-6 viikon välein np-ultrasta eteen päin, mahtaakohan olla nytkin. Kalliiksi ainakin tulee :kieh: vaikka onhan se ihana aina nähdä pikkuista ja tietää että kaikki on hyvin.

Ens viikolla mulla on np-ultra ja sit vihdoinkin saan tietää lasketun ajan =) ei malttais millään odottaa. Sen jälkeen ajattelin soittaa neuvolaan :whistle: ajatus siitä tätsystä ahdistaa jo valmiiksi. Jos olisin rikas menisin kyllä yksityiseen neuvolaan :ashamed: Onneksi lasten neuvolan puolella terkka on tosi mukava, sen kanssa kun joutuu kumminkin pidempään asioimaan.

Pahoinvointi jatkuu edelleen. Välillä on hyviä päiviä, ettei tarvitse oksentaa ja välillä mikään ei pysy sisällä :x Oon laihtunu jo 3kg kun välillä menee tosiaan päiviä ettei mikään pysy sisällä. Onneksi on mistä ottaa, kun ei nuo edellisetkään raskauskilot ole vielä kaikki kadonneet. Ja kyllähän vaavi ottaa tarvitsemansa tuli itsellä syötyä tai ei.

Jospa tässä taas tällä kertaa :wave:

Heffalump ja masunasukki rv?
 
heips tänne uuteen pinoon..

tosta raudasta.. eihän sitä suositella alkukolmanneksella, mut mulle on kyllä annettu määräys syödä rautaa, kun hemppa oli hädintuskin 90.. siitä on jo enemmän haittaa ku raudasta.. nyt oon ottanu vitamiineja vaan, onneks tuli rautakuuri otettua ennen raskautta. mut neuvolakäynnin jälkeen sit näkee, pitääkö aloittaa rauta uudestaan..

ja vieläkään en oo neuvolaan soittanut.. :D
 

Huomenia!

Tyttö sit otti ja herätti tähän aikaan..tai no, jo tuossa puolen aikoihin.
Tänään neuvola! Illalla kysyin mieheltä et joko jännittää?(Olin iha 100-varma että vastaus on;mikä?) Mut se sanoikin et joo, kyllähän tuo vähän..Piti viel kysyä et mikä jännittää? Ja se vastas; no se eka neuvola =)
Ihmeen hyvin se olikin kuunnellu kun sanoin sille..Samoin kun se muisti et tänään on meijän 5v-kihlajaispäiväkin..Tosi kummallista! Yleensä on hyvä et se muistaa oman synttärinsä :LOL:

Illalla/yöllä oli kummallinen kipukohtaus alamahalla..ei ollut menkkakipua, vaan semmoista nipistelyä ja paljon, joka puolella alamahaa :eek:
Mitä lie ollut, sitä kesti hetken ja sit loppui..olin vissiin sit nukahtanut ja aamulla heräsin hirveeseen veskihätään taas..
Ja mulla on kans loppunut rintojen kipu, ainoastaan nännit on kipeet..

Mutta, pakko koittaa heräillä..aamutoimille siis!
Rv 8+0 tai 8+3..tjs
 
Eilen oli se eka neuvola ja mukavaa oli, hirmuisesti tuli vaan asiaa ja nyt on pää ihan pyörällä. Neuvolantäti oli tosi mukava ja asiantunteva ja kun mietin, että miten suhtautuu tähän ylipainoon niin eipä me siitä juuri puhuttu, ainoastaan mainitsi sen sokerirasitustestin ja että näin alkuaikana saattaa paino jopa hieman pudota, tosi ymmärtäväinen siis oli

Minä nyt en ihan ymmärtänyt, että tarjotaanko noita lapsiseuloja kaikille, mutta meillä siihen olisi mahdollisuus, mutta kovasti mietitään, että miten tehdään, on vähän kaksi piippuinen juttu. Sitten jos ymmärsin oikein pääsen äitipolille ylimääräisiin tutkimuksiin (en tiedä ovatko ylimääräisiä ultria vai mitä???) kun mulla on taustalla kilpirauhasen vajaatoiminta.

Eka ultra on vasta 24. päivä, mutta kun ei noista viikoista ole vielä ihan varmuutta niin sen takia laittoi sen noin pitkälle ettei heti tarvitse pettyä. Eikä edes yrittänyt kuunnella sydänääniä, jatkossa kuulemma sitten joka kerralla.

Pahoinvointi ja väsymys jatkuu, eilen illallakin oli veljentyttö hoidossa niin oli pakko mennä hänen kanssaan sängylle pitkälleen, tai siis neiti pelasi palapeliä ja minä yritin olla kiinnostunut hänen pelaamisistaan, aamullakaan ei millään jaksaisi nousta.

Mutta nyt täytyy lähteä kiiruhtamaan kouluun. Mukavaa päivää kaikille!
 
Pahoittelut pinosta tippuneille. :hug:
Itseäkin hirvittää, kun noin monella mennyt kesken, että mahtaakohan tämä rapunen pysyä sisällä...

Väsymys senkun vaan kasvaa, onneksi pahoinvointi on nyt taasen melko lievää.

Kävin tossa juuri vaa-alla ja se näytti kolmea kiloa vähemmän kuin vajaa viikko takaperin. Olen kyllä yrittänyt syödä kunnolla pahoinvoinnista huolimatta, enkä ole edes oksentanut, kummastuttaa tuo painon lasku.
Aamupuurokin on saanut jo viikon verran komean voisilmän, että masukin energiansaanti olisi isompi.

Lisäviikkoja odotellen tässä, että väsymys hellittäisi...

Aurinkoista päivää ja jarrusukkia!! B)


merenneitonen ja rapunen rv 6 + 5

<br><br>
 
Nyt se sitten alkoi. Tänä aamuna lensi aamupalat kaarella pönttöön. Olo ei onneksi muuten ole mitenkään erityisen heikko, tosi vetämätön vaan. Toivottavasti tästä ei tuu joka aamuinen juttu. Siivoamaan pitäs ruveta, mutta kiinnostus nolla.

Sanle ja DJ 8+0
 
mulla on vissiin joku sisäinen kello joka herättää yöllä pikkasta ennen neljää armottomaan vessahätään..

Viime yönä taas hippasta ennen neljää vessaan.. sit aamulla puol 8 ylös ja taas o vessahätä...


paha olo on tooodella lievää.. väsytäkkään sen kummemmin.. tai siis tavallista enempää=)

nyt mennään varmaan jollain vkoilla 7+ jotain...
 
Hei pitkästä aikaa!
Olen hieman rajoitellut koneen käyttöä itseltäni viime viikkoina.Meidän kuopus on valvottanut öitä ja olen aina päikkäreiden aikana yrittänyt ottaa tirsoja itsekin.Hieman tuo väsy alkaa painaa.
Herkut maistuu,ja ruoka myös! Mutta jotenkin ei tee mieli tuoretta ja raikasta hedelmää tai vihannesta.
Paha oloa on päivittäin edelleen,mut en ole oksentanut.Läheltä piti tilanteita monta.sunnuntai oli koko päivän kestävä ällötysolo.
Maha on iltaisin kuin tankki,mutta aamuisin taas suht normaali
Emme ole kertoneet anopille ja apelle taas uudesta suvun jatkajasta.Ensi vkl ollaan niiden mökillä,joten voipi olla että mahapallo paljastaa itsensä,ja jos sattuu huonovointinen päivä kohdalle,niin joutuu varmaan paljastamaan.
:hug: kaikille matkasta tippuneille,itsekin odotan tätä neljättä aika realistisesti.Mitä vaan voi tapahtua,ennemmin tai myöhemmin.
Nyt pitäisi lähteä töihin...minulla on onneksi vain kahtena päivänä viikossa töitä.en jaksaisi kyllä enää niitäkään.Onneksi ne loppuu kesäksi,mutta jatkuu sitten vielä elo-lokakuun.
 
Moek
Heissan!

Täällä elellään viikkoja 6+0. Kovasti tuo huono olo vaivaa päivä päivältä enemmän. Ei ole aamupahoinvointia vaan koko päivän kestävää pahaa oloa, mikä välillä pahenee ja välillä helpottaa. Ihan samalla lailla siis kuin esikoisen kanssakin. Välillä masuja erilaisia tuntoja, eipä oikein muita oireita. Tosin väsymys painaa ja erityisesti tosi vetämätön olo! Nännit ovat tosi kipeät, mutta imetän vielä paljonkin poikaani, joten on kuulemma yleistä,että nännit tulee siitä tosi kipeäksi. Toisaalta, poika on ollut nyt poikkeuksellisen paljon tissillä, oli kipeä ja siitä jäi päälle tuo tiheään tissittely. Onneksi taudit takanapäin ja olo kaikinpuolin meillä kaikilla hyvä. Ai niin, meillä synnäri on EKKS...Onkohan täällä muita samaan paikkaan menijöitä?
 

Heipsis!

Ja terkkuja neuvolasta..
Tällä kertaa otti terkka verinäytteenkin, en muista et viimeks ois otettu..? Vai onkohan dementia päässy jo iskemään..No, hemppa oli odotetun alhainen, vaan 102 ja terkka sanoikin että kannattaa alkaa miettimään sitä raudan syöntiä..mut ei kyllä sanonut että pitääkö alkaa jo nyt vai ei..mut jos sitä ei suositella niin en kyl ala vielä.

BMI oli sen 26..#&%?$!*, joutuu taas siihen sokerirasitukseen.. :(
Mulla on jo nyt paino noussut jotain 2-3kg..Pitää koittaa ottaa itteään niskasta kii, ettei taas nouse liikaa..

Ultra ajan sain, se on 30.pv tätä kuuta..ja pitää käydä viel verikokeissa sen np-homman takia, ja kun ei saatu nyt tarpeeks verta että ois voinu määrittää sen veriryhmän tms. En enää muista kaikkee mitä se terkka sanoi kun niin paljon oli juttuu..

Niin ja jos joku viittis päivittää, la ois kuulemma 10.11.

Kalenterista terkka sen vaan laskee joten nyt ois rv 8+3.
 
maya2007
miikku72 pahoitteluni ja voimahalit!! :hug:

mä syön pari kolme kertaa viikossa B-vitamiinia varmistaakseni riittävän foolihapon saannin. tosin ekassa raskaudessa kävin ravitsemusterapeutin luona ja se sanoi että jos jotain saan tarpeeksi kasvisruokavaliostani niin foolihappoa ;)

mites paljon teillä muilla on paino noussut edellisissä raskauksissa? mulla nousi ekassa n. 14kg. onneksi pysyin kuitenkin alle 70kg. katsotaan miten toisessa menee kun aika nopeasti peräkkäin syntyvät. jonnekin samoihin lukemiin toivottavasti.

(.) vointi edelleen mainio!!

maya rv 6+2
 
Möttis
Ilmottelisin tuon LA.n kun se nyt viimein saatiin varmisteltua. Elikkäs se olis sitten 1.11.

Katselimpa noita painojakin tuosta edeltä... Mulle kiloja tuli viimeksi 14 ja nyt toivoisin vähemmällä pääseväni. Mutta toivossa on hyvä elellä, varsinkin kun on kova herkuttelemaan. ;)
 
Kiitos kaikille haleista. Kotiuduin juuri kaavinnasta ja enimmät itkut on nyt itketty. Nyt sitten vaan katse tulevaisuuteen ja uutta yritystä heti kun mahdollista.

Toivon paljon onnea teille kaikille muille, toivottavasti putoajia ei tule enää lisää. Toivottavasti myös itse pääsen pian taas uuteen odotuspinoon.
 

Yhteistyössä