Mahtavaa, ostinpa tänään just sitä Valion myrkkykermaa

Uutisissa oli että Valio vetää kaupoista pois kymmeniä tuhansia purkkeja laktoositonta ruokakermaa, koska niissä on liian korkea dioksiinipitoisuus ja jotain kiellettyä torjunta-ainetta. Ehdinpä tehdä siitä tänään kinkku- ja kasviskiusausta ja syöty on. Mutta onneksi sanoivat ettei ole kuitenkaan terveydelle haitallista, mut ottaa silti päähän kun olen raskaana...
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyla-mamma:
ohoh. en uutisia kerennyt seuraamaan. mut se oli tosiaan laktoositon? ei hyla?
No niitä purkkeja ainakin näytettiin MTV 3:n uutisissa ja niiden nettisivuilla sanotaan et 15% ruokakerma on 2dl:n vihreässä pakkauksessa ja 10% 3,3 dl:n korkillisessa pakkauksessa.
 
Taare
miettikääpäs nyt paljonko teidän pitää sitä kermaa pelkästään syödä/juoda että ne myrkkypitoisuudet alkaa näkymään elimmistössä. kuka sitä litraa esim juo päivässä?
 
Uutisissa joku täti sanoi, että niin ja niin monessa litrassa sitä kermaa on dioksiinia yhtä paljon kuin 2 grammassa silakkaa. Mut sen takia vedettiin pois kaupoista kun sitä on siinä kermassa enemmän kuin saisi. Tuskin kuolette vaikka ootte sitä ruokaan laittaneet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Valion mukaan pois vedettävä ruokakerma ei kuitenkaan aiheuta haittaa terveydelle.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200708216489730_uu.shtml
Valio vetää kaupoista erän saastunutta ruokakermaa. 10 prosentin ja 15 prosentin ruokakermoista on löydetty myrkyllisiä jäämiä sisältävää sakeuttamisainetta.

 
vieras
Valion mukaan kermassa on sakeuttamisainetta erittäin vähän, mutta myrkyn määrä ylittää lain salliman dioksiinipitoisuuden.

- Jos syö 0,3 desilitraa ruokakermaa, siinä on sama määrä dioksiinia, kuin kahdessa grammassa silakkaa, Hurme vertaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Valion mukaan kermassa on sakeuttamisainetta erittäin vähän, mutta myrkyn määrä ylittää lain salliman dioksiinipitoisuuden.

- Jos syö 0,3 desilitraa ruokakermaa, siinä on sama määrä dioksiinia, kuin kahdessa grammassa silakkaa, Hurme vertaa.
Juuri näin. Oli kyllä tosi liioittelua tuo myrkkykerma-sanan käyttö!
 
vieras
Nyt pois vedettävät kermat on valmistettu heinäkuun alussa, joten niiden Parasta ennen -päiväys on viimeistään 17.10. Valion markkinointijohtajan Annikka Hurme pyytää kuluttajia palauttamaan saastuneen ruokakerman kauppaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nyt pois vedettävät kermat on valmistettu heinäkuun alussa, joten niiden Parasta ennen -päiväys on viimeistään 17.10. Valion markkinointijohtajan Annikka Hurme pyytää kuluttajia palauttamaan saastuneen ruokakerman kauppaan.
eilen just ostin tuota pari purkkia, mutta niissä on päiväys 16.11 joten taidan tehdä niistä huomenna ruokaa

 
suvi-tuuli
suututtaa kamalasti kun olen raskaana ja meillä on käytetty kyseistä valion 15 prossan ruokakermaa ihan kamalan paljon tässä viimeaikoina, olen raskaana ja himo suolaisiin piirakoihin on TOSI tosi iso...eli olen syönyt viimeisten viikkojen aikana varmasti yksin purkin kyseistä ruokakermaa päivässä:(

meni maku valioon, älytöntä että ovat tienneet ongelmasta jo huhtikuussa mutta eivät ole viitsineet sitten ilmoitella julkisuuteen ko asiaa. toisekseen, en voi käsittää etteivät tee omia tarkastuksia raaka-aineille ennenkuin käyttävät ja valmistavat niistä tuotteita. kolmanneksi minä boikotoin jatkossa valiota ja siirryn ihan satasella käyttämään arla-ingmannin tuotteita.
 
vieras
Tässäpä nämä "myrkkykermat".

Itse käytän ainoastaan 7% ja 5% kermoja.

Valio ruokakerma 15% 2 dl UHT, HYLA
Parasta ennen päiväys 17.10.2007 tai aiempi päiväys
Tuotenumero/ EAN-koodi 167 / 6408430001675

Valio laktoositon ruokakerma 15% 2dl UHT
Parasta ennen päiväys 17.10.2007 tai aiempi päiväys
Tuotenumero/ EAN-koodi 1442 / 6408430014422

Valio ruokakerma 10% 3,3 dl HYLA
Parasta ennen päiväys 5.9.2007 tai aiempi päiväys
Tuotenumero/ EAN-koodi 1441 / 6408430014415
 

Yhteistyössä