Mahd. revennyttä polvikierukkaa ei tutkita eikä hoideta mitenkään. Meneekö tämä nyt oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minulla epäiltiin eilen polven ultraäänikuvauksessa polven nivelkierukan repeämää, ja turvotus-ja kipuoireiden johtuvan siitä. Mitään tapaturmaa ei ole käynyt, vaan kipu ja turvotus ilmestyivät vaan, ja pahenivat 1,5 viikossa. Radiologi suositteli magneettikuvausta ja ortopedia, koska ultrassa tai röntgenissä ei voi ko. vammaa todeta. Lähettänyt tk-lääkäri ei laittanut kuitenkaan lähetettä magneettikuvaan, vaan päivystykseen. Siellä kiireinen ortopedi tutki minut polvea vääntelemällä, en päässyt magneettiin. Totesi että ei ole kierukan kappaleita nivelen välissä, ei tarvitse leikata, ota buranaa ja lepää. Polvi on turvonnut vesimelonin kokoiseksi ja pettää alta ja vähänkin liikuttaessa sattuu, yöllä ei saa nukuttua. Kävely onnistuu vain niin että polvi on täysin suorana. Lisäksi luin että risa kierukka saattaa rikkoutua lisää. Tämä lääkäri kuitenkin oli sitä mieltä että paranee itsekseen.

Olen tosiaan ollut polven takia 1,5 vk sairaslomalla ja ei ole parantunut vaan menee koko ajan pahemmaksi, vaikea uskoa että paranisi itsekseen Buranalla, tutkimatta.

Hoidettiinko minua asianmukaisesti? odottelenko vaa, ja popsin Buranaa, vai menisinkö uudestaan lääkäriin, toiselle lääkärille? Tämä minua hoitanut tk-lääkäri joka lähetti minut päivystykseen, näytti vastavalmistuneelta ja aralta. Pitäisikö mennä toiselle, kokeneemmalle lä ääkärille ja pyytää lähete magneettitutkimukseen ja ortopedille?

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29102535:
Yksityislääkäriltä saat avun, maksaa sen 100 euroa noin. Suosittelen. En jäisi odottelemaan "paranemista itsekseen". '
Oma polvi leikattiin hiljattain.

Eli saako sieltä lähetteen kunnalliselle? Voinko pyytää t-asemalta paperini mukaani? Varmaankin?

Valitettavasti hoitokäytännöt ovat muuttuneet tuollaisiksi nykyään. Polven kierukka tai poikki revenneet nivelsiteet jätetään korjaamatta, jos potilas on yli 25-vuotias. Toisinsanoen nähdään että olet yksinkertaisesti liian vanha (hullua!!) ja siitä ei ole siksi tarpeeksi suurta hyötyä. Kivut kyllä paranevat pitkällä levolla ja Buranalla, mutta vaiva itsessään ei häviä koskaan ja muistuttelee koko elinajan tietyissä rasituksissa.

Ainoa on vaatia jalan korjaamista. Se yleensä toimii yksityisellä, kun ei anna periksi, eikä usko lääkärin selitystä siitä että "kyllä se siitä". Toinen hyvä on selittää olevansa urheilija ja tarvitsevansa jalkaa urheiluun. Silloin ne korjaa sen vaikka viiskymppiseltä.

Valitettavasti hoitokäytännöt ovat muuttuneet tuollaisiksi nykyään. Polven kierukka tai poikki revenneet nivelsiteet jätetään korjaamatta, jos potilas on yli 25-vuotias. Toisinsanoen nähdään että olet yksinkertaisesti liian vanha (hullua!!) ja siitä ei ole siksi tarpeeksi suurta hyötyä. Kivut kyllä paranevat pitkällä levolla ja Buranalla, mutta vaiva itsessään ei häviä koskaan ja muistuttelee koko elinajan tietyissä rasituksissa.

Ainoa on vaatia jalan korjaamista. Se yleensä toimii yksityisellä, kun ei anna periksi, eikä usko lääkärin selitystä siitä että "kyllä se siitä". Toinen hyvä on selittää olevansa urheilija ja tarvitsevansa jalkaa urheiluun. Silloin ne korjaa sen vaikka viiskymppiseltä.

Minä olen hoikanleinen 41 v., ja työssäni on koko ajan kävelyä ja liikkumista. En voi tällaisella polvella mennä mitenkään töihin, kun en pysty edes kävelemään. Ei Burana ole auttanut yhtään mitään.

Jos menisin yksityiselle ja maksaisin sen 100 e käynnistä, enkö sittenkään saisi lähetettä magneettiin? ja jos siellä todettaisiin repeämä, niin tuskin nyt kukaan voi suoraan sanoa että sitä ei korjata. Sehän on suoranainen hoitovirhe! Polveni pettää alka ja lukkoilee, en tiedä koska tulen työkykyiseksi ilman leikkausta. Mulla on kuitenkin työikää vielä 24 vuotta jäljellä...

Kipuun voisi helpottaa se että polvesta punktoitaisiin ylimääräiset nesteet. Muutenkaan ultraäänen perusteella ei voi sanoa onko kyseessä niveltulehdus(esim reuma) vai onko siellä tosiaan joku rikki. nivelnesrenäyte toisi lisävalaistusta siihen. Jos polvi on entisestään turvonnut niin sitten menet uudelleen lääkäriin.

Kierukkavammat usein paranee kyllä itsekseen, joten ihan viikon jälkeen ei kukaan lähde leikkaamaan polvea.

[QUOTE="a p";29102584]Minä olen hoikanleinen 41 v., ja työssäni on koko ajan kävelyä ja liikkumista. En voi tällaisella polvella mennä mitenkään töihin, kun en pysty edes kävelemään. Ei Burana ole auttanut yhtään mitään.

Jos menisin yksityiselle ja maksaisin sen 100 e käynnistä, enkö sittenkään saisi lähetettä magneettiin? ja jos siellä todettaisiin repeämä, niin tuskin nyt kukaan voi suoraan sanoa että sitä ei korjata. Sehän on suoranainen hoitovirhe! Polveni pettää alka ja lukkoilee, en tiedä koska tulen työkykyiseksi ilman leikkausta. Mulla on kuitenkin työikää vielä 24 vuotta jäljellä...[/QUOTE]

Minä kävin työterveyshuollon piikkiin magneetissa ja leikkautin polveni yksityisellä. Onhan se toki kallista, mutta tätä ei olisi edes osattu korjata julkisella puolella.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29102616:
Minä kävin työterveyshuollon piikkiin magneetissa ja leikkautin polveni yksityisellä. Onhan se toki kallista, mutta tätä ei olisi edes osattu korjata julkisella puolella.

Täytyy ensin kokeilla yksityistä ortopedia, jos saisi lähetteen magneettiin.

[QUOTE="a p";29102623]Täytyy ensin kokeilla yksityistä ortopedia, jos saisi lähetteen magneettiin.[/QUOTE]

Saa sieltä lähetteen, mutta yksityiselle. Hintaa tulee noin 500 euroa.

Samat lääkärit ne on siellä yksityisellä, kun kunnallisessakin. Yksityisellä leikkaa vaikka kuolleen mummon, kunhan rahat lyödään tiskiin.

Magneetti kertois mikä siellä polves on rikki, mutta se, että missä se tehdään on toinen juttu. Yksityisellä pääsee heti, mut hinta on aika suolanen. Kunnallisel useamman kk jonot, mut ei sit juurikaan maksa mitään.

Ei ne terkkarilääkärit VOI laittaa mitään "lähetettä magneettiin". Ainoastaan erikislääkärit voi. Ja julkiselle puolelle ainoastaan julkisen puolen lääkärit voi lähettää kuvauksin. Eli joko menet terkkariin takas ja pyydäet lähetteen ei-kiireellisenä julkiselle puolelle (et välttämättä saa jos kriteerit ei täyty), tai menet yksityiselle ja maksat itse.

[QUOTE="...";29102754]Samat lääkärit ne on siellä yksityisellä, kun kunnallisessakin. Yksityisellä leikkaa vaikka kuolleen mummon, kunhan rahat lyödään tiskiin.

.[/QUOTE]

Tässä menet metsään. Esimerkiksi minun tapauksessani leikkautin polven yksityisesti, koska julkisella puolella ei ole tekijää. Olisin kuuleman mukaan saanut lähetteen julkiselle, mutta olisin saanut odottaa maailman tappiin saakka (em. syystä). Ja koska halusin polveni todellakin leikkaavan parhaan mahdollisen polvikirurgin.

Kaikki yksityisen puolen kirurgit ei suinkaan leikkaa julkisella puolella. Ja toiset vaan ovat parempia kuin toiset, se on fakta.

Olet mennyt akuuttina potilaana tk-lääkärille ja pääsit päivystävälle ortopedille. Lisäksi sait sairauslomaa ja kipulääkkeen ja ohjeen lepoon. Usein polvijutut paranevat levolla. Varmaankin sanoivat sinulle, että täytyy hakeutua uudelleen hoitoon, jos oireet jatkuvat tai pahenevat. Eli siis päivystyksessä usein hoidetaam vain oireet. Eli nyt vain uudelleen lääkäriin, koska oireet jatkuvat. Ihmiset hyvät, ei terveydenhuollossa hoideta vaivoja sekunnissa (paitsi henkeä uhkaavat).

[QUOTE="vieras";29103121]Ei ne terkkarilääkärit VOI laittaa mitään "lähetettä magneettiin". Ainoastaan erikislääkärit voi. Ja julkiselle puolelle ainoastaan julkisen puolen lääkärit voi lähettää kuvauksin. Eli joko menet terkkariin takas ja pyydäet lähetteen ei-kiireellisenä julkiselle puolelle (et välttämättä saa jos kriteerit ei täyty), tai menet yksityiselle ja maksat itse.[/QUOTE]
Tein niin että pyysin soittoajan tk-lääkärille, joka laittoi sitten lähetteen ei-kiireellisenä eteenpäin. Uskon että aikaa voi kyllä mennä.

Tilasin ajan terveyskeskukseen 30.12 koska minun olisi silloin pitänyt mennä töihin. Polvi mennyt pahemmaksi, turvonnut noin huonajamelonin kokoiseksi, lumpiota ei enää erota. Polvi taipuu vain vähän, ja turpoaa rasituksesta heti vielä lisää. Tk-lääkäri laittoi lähetteen ortopedille. Ortopedilta tuli viesti että polveani ei kuvata, enkä saanut edes aikaa ortopedille, edelleenm vain suositeltiin Buranaa ja lepoa. Tk-lääkäri oli sitä mieltä etten palaudu enää työkykyiseksi entiseen työhöni, koska polvelleni ei suostuta tekemään mitään, eikä sitä ortopedien mielestä tarvitse edes kuvata. Uskon että tämä välinpitämättömyys johtuu siitä että olen tosiaan 41-vuotias...mutta tätä ennen ihan tevre ja hyväkuntoinen. Nyt on useimmat liikuntaharrastuksetkin jääneet polven takia, vain uida pystyn, ja punttisalilla pystyn tehdä liikkeitä joissa ei polvi kuormitu.

Jotenkin mietityttää, hoidetaankohan minua nyt asianmukaisesti, kun ei edes ortopedi laittanut lähetettä magneettikuvaukseen, en usko että polvi huvikseen on tuollainen...siis olen ollut nyt sairaslomalla 7.10 saakka, ja polvelle ei ole tehty kerrassaan mitään, eikä siis tehdäkään. Jotenkin masentavaa.

Vaikuttaa uskomattomalta. Mun polvi tähystettiin pari vuotta sitten ilman mitään magneettikuvia, ihan ortopedillä käynnin ja oireiden perusteella. Olin tuolloin 40-vuotias. Polvi ei ollut edes turvoksissa, oli vaan niin kipeä etten pystynyt kävelemään. Vajaa 3 kk linkutin kipeällä jalalla, sitten tähystettiin, polven paraneminen kesti 7 viikkoa ja kierukanpalasia sieltä poistettiin. Nyt polvi on kunnossa.

En voi uskoa ettei tuollaisilla oireilla tehdä mitään. Menisin uudestaan lääkäriin ja vaatisin apua.

Vaikuttaa uskomattomalta. Mun polvi tähystettiin pari vuotta sitten ilman mitään magneettikuvia, ihan ortopedillä käynnin ja oireiden perusteella. Olin tuolloin 40-vuotias. Polvi ei ollut edes turvoksissa, oli vaan niin kipeä etten pystynyt kävelemään. Vajaa 3 kk linkutin kipeällä jalalla, sitten tähystettiin, polven paraneminen kesti 7 viikkoa ja kierukanpalasia sieltä poistettiin. Nyt polvi on kunnossa.

En voi uskoa ettei tuollaisilla oireilla tehdä mitään. Menisin uudestaan lääkäriin ja vaatisin apua.

Olen käynyt tuon 7.10 jälkeen kahdella eri ortopedilla, ja kolmatta kertaa en edes päässyt ortopedille kun sieltä tuli ilmoitus ettei heillä ole tarjota mitään apua minulle. 3.3. täytyy mennä kokeilemaan töitä.

Yhteistyössä