Mahd. revennyttä polvikierukkaa ei tutkita eikä hoideta mitenkään. Meneekö tämä nyt oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";29525044]Tilasin ajan terveyskeskukseen 30.12 koska minun olisi silloin pitänyt mennä töihin. Polvi mennyt pahemmaksi, turvonnut noin huonajamelonin kokoiseksi, lumpiota ei enää erota. Polvi taipuu vain vähän, ja turpoaa rasituksesta heti vielä lisää. Tk-lääkäri laittoi lähetteen ortopedille. Ortopedilta tuli viesti että polveani ei kuvata, enkä saanut edes aikaa ortopedille, edelleenm vain suositeltiin Buranaa ja lepoa. Tk-lääkäri oli sitä mieltä etten palaudu enää työkykyiseksi entiseen työhöni, koska polvelleni ei suostuta tekemään mitään, eikä sitä ortopedien mielestä tarvitse edes kuvata. Uskon että tämä välinpitämättömyys johtuu siitä että olen tosiaan 41-vuotias...mutta tätä ennen ihan tevre ja hyväkuntoinen. Nyt on useimmat liikuntaharrastuksetkin jääneet polven takia, vain uida pystyn, ja punttisalilla pystyn tehdä liikkeitä joissa ei polvi kuormitu.

Jotenkin mietityttää, hoidetaankohan minua nyt asianmukaisesti, kun ei edes ortopedi laittanut lähetettä magneettikuvaukseen, en usko että polvi huvikseen on tuollainen...siis olen ollut nyt sairaslomalla 7.10 saakka, ja polvelle ei ole tehty kerrassaan mitään, eikä siis tehdäkään. Jotenkin masentavaa.[/QUOTE]

Siis olet ollut 7.10. jälkeen sairauslomalla? Ja tilasit ajan 30.12. tk-lääkärille? Mun kalenterissa tänään on 2.2., joten en nyt oikein ymmärrä...

En nyt oikein kyllä tuota tilannetta ymmärrä muutenkaan. Kyllä 41-vuotiaan perusterveen ihmisen jalka kuntoutetaan, eikä sairaslomaa tuolla lailla yhden polven takia jatkamistaan jatketa. Toki monesti kierukkavamman kohdalla luonto parantaa, eli jos ei ole vaivoja, ei sinne polveen mennä sorkkimaan. Mutta jos sinun polvesi turvottelee edelleen niin pitäisihän sille jotain tehdä. Polvipunktio kertoo onko nivelneste veristä? Onko semmoinen tehty?

Valitettavasti hoitokäytännöt ovat muuttuneet tuollaisiksi nykyään. Polven kierukka tai poikki revenneet nivelsiteet jätetään korjaamatta, jos potilas on yli 25-vuotias. Toisinsanoen nähdään että olet yksinkertaisesti liian vanha (hullua!!) ja siitä ei ole siksi tarpeeksi suurta hyötyä. Kivut kyllä paranevat pitkällä levolla ja Buranalla, mutta vaiva itsessään ei häviä koskaan ja muistuttelee koko elinajan tietyissä rasituksissa.

Ainoa on vaatia jalan korjaamista. Se yleensä toimii yksityisellä, kun ei anna periksi, eikä usko lääkärin selitystä siitä että "kyllä se siitä". Toinen hyvä on selittää olevansa urheilija ja tarvitsevansa jalkaa urheiluun. Silloin ne korjaa sen vaikka viiskymppiseltä.

Höpö höpö. Hoitokäytännöt ovat kyllä muuttuneet, mutta ketään ei jätetä leikkaamatta iän vuoksi. Asia nyt on vaan niin, että suurin osa kierukka- ja nivelsidevammoista paranevat itsestään. Usein konservatiivisen hoidon tulos on jopa parempi kuin leikkaushoidon. Vastahan siitä on tehty tutkimus, että ei sillä polven tähystämisellä juurikan mitään saavuteta.

Polvivaivat on ikävä kyllä sellaisia että niiden paranemiseen menee aikaa. Nykyajan ihmiset vaan ei kestä sitä, vaan aivanjuurinytheti pitäisi asialle jotakin tehdä. Kuvantamistakaan ei harrasteta huvin vuoksi. Kuvantamista harrastetaan silloin, jos kuvantaminen vaikuttaa oleellisesti hoitolinjoihin. Jos siellä polvessa joku kierukkavamma olisikin, niin ei sille todennäköisesti heti mitään tehtäisi, jolloin kuvantamista ei kannata tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri harmaana;29525088:
Siis olet ollut 7.10. jälkeen sairauslomalla? Ja tilasit ajan 30.12. tk-lääkärille? Mun kalenterissa tänään on 2.2., joten en nyt oikein ymmärrä...

En nyt oikein kyllä tuota tilannetta ymmärrä muutenkaan. Kyllä 41-vuotiaan perusterveen ihmisen jalka kuntoutetaan, eikä sairaslomaa tuolla lailla yhden polven takia jatkamistaan jatketa. Toki monesti kierukkavamman kohdalla luonto parantaa, eli jos ei ole vaivoja, ei sinne polveen mennä sorkkimaan. Mutta jos sinun polvesi turvottelee edelleen niin pitäisihän sille jotain tehdä. Polvipunktio kertoo onko nivelneste veristä? Onko semmoinen tehty?

Kai huomasit että aloittaja on aloittanut ketjun viime vuoden lokakuussa :)

[QUOTE="a p";29525082]Olen käynyt tuon 7.10 jälkeen kahdella eri ortopedilla, ja kolmatta kertaa en edes päässyt ortopedille kun sieltä tuli ilmoitus ettei heillä ole tarjota mitään apua minulle. 3.3. täytyy mennä kokeilemaan töitä.[/QUOTE]

Mä kävin työterveydessä valittamassa polvea kolme kertaa. Sieltä lääkäri laittoi lähetteen ja maksusitoumuksen yksityiselle, jossa kävin kerran ortopedin luona. Hän laittoi lähetteen sairaalaan, ihan kunnalliselle puolelle. Pääsin jonoon, kävin kerran kyselemässä kauanko pitää odottaa kun ei pysty olemaan töissä jalan takia. Ensin sanottiin ettei tiedä, mutta soittivat samana päivänä mulle takaisin ja sain tähystysajan kahden viikon päähän. Koko prosessiin meni tosiaan noin 3 kk.

Voiko olla näin paikkakuntariippuvaista hoito? Onko mulla käynyt hyvä tuuri vai sulla huono? En ymmärrä ettei sun oireillasi muka tehtäisi mitään, kun mun polvi hoidettiin paljon vähemmälläkin.

Kai huomasit että aloittaja on aloittanut ketjun viime vuoden lokakuussa :)

Joo huomasin.

Mutta jotain tästä stoorista nyt kyllä puuttuu. Nimittäin sairausloman jatkuessa yli 2 kk yleensä kela vaatii b-lausunnon, jossa hoito- ja kuntoutussuunnitelma. Ja siinä pitää esittää myös tehdyt tutkimukset ja löydökset. Ilman vammaa ei välttämättä kierukan riekaleet ole tässä tapauksessa edes kivun syy. Mitä muuta on tutkittu ja suljettu pois. Nivelnesteen väri kiinnostaisi edelleen.

Tilasin ajan terveyskeskukseen 30.12 koska minun olisi silloin pitänyt mennä töihin. Polvi mennyt pahemmaksi, turvonnut noin huonajamelonin kokoiseksi, lumpiota ei enää erota. Polvi taipuu vain vähän, ja turpoaa rasituksesta heti vielä lisää. Tk-lääkäri laittoi lähetteen ortopedille. Ortopedilta tuli viesti että polveani ei kuvata, enkä saanut edes aikaa ortopedille, edelleenm vain suositeltiin Buranaa ja lepoa. Tk-lääkäri oli sitä mieltä etten palaudu enää työkykyiseksi entiseen työhöni, koska polvelleni ei suostuta tekemään mitään, eikä sitä ortopedien mielestä tarvitse edes kuvata. Uskon että tämä välinpitämättömyys johtuu siitä että olen tosiaan 41-vuotias...mutta tätä ennen ihan tevre ja hyväkuntoinen. Nyt on useimmat liikuntaharrastuksetkin jääneet polven takia, vain uida pystyn, ja punttisalilla pystyn tehdä liikkeitä joissa ei polvi kuormitu.

Jotenkin mietityttää, hoidetaankohan minua nyt asianmukaisesti, kun ei edes ortopedi laittanut lähetettä magneettikuvaukseen, en usko että polvi huvikseen on tuollainen...siis olen ollut nyt sairaslomalla 7.10 saakka, ja polvelle ei ole tehty kerrassaan mitään, eikä siis tehdäkään. Jotenkin masentavaa.

Samat lääkärit ne on siellä yksityisellä, kun kunnallisessakin. Yksityisellä leikkaa vaikka kuolleen mummon, kunhan rahat lyödään tiskiin.

Magneetti kertois mikä siellä polves on rikki, mutta se, että missä se tehdään on toinen juttu. Yksityisellä pääsee heti, mut hinta on aika suolanen. Kunnallisel useamman kk jonot, mut ei sit juurikaan maksa mitään.[/QUOTE

Sitä ainakuvitellaan, että se yksityinen lääkäri on parempi. Totuus on että samoja lääkäreitä kuin yleisellä puolella. Yksityislääkärit tekee bisnestä. Ne sanoo heti, että kyll tää nyt pitää leikata , koska saavat isot rahat. Yksityisellä leikataan esim. Keinoniveliä rutkasti ylipainoisille, koska yleisellä puolella ei leikata, ennen kuin on laihduttanut. Ja ihminen kuvittelee sitten, että yksityislääkäri on se ainut oikeessa oleva. Ne kyllä hoitaa kalleimman mukaan, oli tarvis tai ei

Minulla epäiltiin eilen polven ultraäänikuvauksessa polven nivelkierukan repeämää, ja turvotus-ja kipuoireiden johtuvan siitä. Mitään tapaturmaa ei ole käynyt, vaan kipu ja turvotus ilmestyivät vaan, ja pahenivat 1,5 viikossa. Radiologi suositteli magneettikuvausta ja ortopedia, koska ultrassa tai röntgenissä ei voi ko. vammaa todeta. Lähettänyt tk-lääkäri ei laittanut kuitenkaan lähetettä magneettikuvaan, vaan päivystykseen. Siellä kiireinen ortopedi tutki minut polvea vääntelemällä, en päässyt magneettiin. Totesi että ei ole kierukan kappaleita nivelen välissä, ei tarvitse leikata, ota buranaa ja lepää. Polvi on turvonnut vesimelonin kokoiseksi ja pettää alta ja vähänkin liikuttaessa sattuu, yöllä ei saa nukuttua. Kävely onnistuu vain niin että polvi on täysin suorana. Lisäksi luin että risa kierukka saattaa rikkoutua lisää. Tämä lääkäri kuitenkin oli sitä mieltä että paranee itsekseen.

Olen tosiaan ollut polven takia 1,5 vk sairaslomalla ja ei ole parantunut vaan menee koko ajan pahemmaksi, vaikea uskoa että paranisi itsekseen Buranalla, tutkimatta.

Hoidettiinko minua asianmukaisesti? odottelenko vaa, ja popsin Buranaa, vai menisinkö uudestaan lääkäriin, toiselle lääkärille? Tämä minua hoitanut tk-lääkäri joka lähetti minut päivystykseen, näytti vastavalmistuneelta ja aralta. Pitäisikö mennä toiselle, kokeneemmalle lä ääkärille ja pyytää lähete magneettitutkimukseen ja ortopedille?

Kipuun voisi helpottaa se että polvesta punktoitaisiin ylimääräiset nesteet. Muutenkaan ultraäänen perusteella ei voi sanoa onko kyseessä niveltulehdus(esim reuma) vai onko siellä tosiaan joku rikki. nivelnesrenäyte toisi lisävalaistusta siihen. Jos polvi on entisestään turvonnut niin sitten menet uudelleen lääkäriin.

Kierukkavammat usein paranee kyllä itsekseen, joten ihan viikon jälkeen ei kukaan lähde leikkaamaan polvea.

Jännä juttu kun HUSin sivuilla on, että kierukan repemä ainakin vaatii aina tähystyleikkauksen.
Toisaalla on, että jos ei korjata johtaa nivelrikkoon.
Tosin käytäntö on näköjään se, että polvivammasta röngteniin ja jos ei murtumaa niin hoidoksi polvituki ja buranaa ilman jatkotutkimuksia.
Näin 16- vuotiaalle joka loukkaantui urheiluharrastuksessa. Nyt näyttääkin, että jatkolähete oikeisiin tutkimuksiin on haettava yksityiseltä.

Jännä juttu kun HUSin sivuilla on, että kierukan repemä ainakin vaatii aina tähystyleikkauksen.
Toisaalla on, että jos ei korjata johtaa nivelrikkoon.
Tosin käytäntö on näköjään se, että polvivammasta röngteniin ja jos ei murtumaa niin hoidoksi polvituki ja buranaa ilman jatkotutkimuksia.
Näin 16- vuotiaalle joka loukkaantui urheiluharrastuksessa. Nyt näyttääkin, että jatkolähete oikeisiin tutkimuksiin on haettava yksityiseltä.
"Ainoastaan hyvin pienet ja lyhyet nivelkapselin myötäiset kierukkarepeämät voivat parantua itsestään."

Yhteistyössä